TrackinfoLenght 4,574 km
Laps 67
Total distance 306.458 km
![]()
German Grand Prix - Hockenheim Net als het ander circuit in Duitsland, de Nürburgring, heeft ook Hockenheim een rijke historie. De eerste Grand Prix wordt er verreden in 1970. Het is dan een groot circuit van bijna zeven kilometer, met lange rechte stukken door de bossen. Het circuit had toen een eigen karakter. Circuits met een eigen karakter hebben ook hun specialisten. Gerhard Berger heeft er twee Grand Prix gewonnen. En reed er bijna altijd om de overwinning.
Hockenheim kent veel verschillende winnaars. In 1999 had Mika Salo er bijna de race gewonnen. Hij vervangt Michael Schumacher die door een beenbreuk uitgeschakeld is. Teamgenoot Eddie Irvine maakt echter nog kans op de titel. Salo is loyaal aan Ferrari, laat Irvine passeren en wordt op één seconde tweede. Het beste resultaat uit zijn carrière.
In 2000 is het weer een andere Ferrari coureur die wint, Rubens Barrichello. Het is zijn eerste zege en draagt deze op aan zijn in 1994 overleden landgenoot Ayrton Senna.
Sinds 2002 is het karakteristieke circuit verbouwd door Herman Tilke. Tilke is de man die ook de nieuwe circuits als Maleisië en Bahrein op zijn naam heeft. De lange rechte stukken verdwenen dus ook in Hockenheim en maakten plaats voor een modern circuit, waarbij de meeste historie verloren is gegaan. Het motodrome, waar alle tribunes staan, is behouden gebleven, verder is alles gewijzigd.
De eerste race op het “nieuwe” circuit is dan ook meteen raak voor de Duitsers. Michael Schumacher wint! Ralf Schumacher finisht als derde het Duitse feest is dus compleet.
In 2003 maakt Michelin de dienst uit in Hockenheim. Juan Pablo Montoya wint, voor David Coulthard, Jarno Trull wordt derde en Fernado Alonso eindigt op vier. Dan volgen de Toyota’s en Michael Schumacher eindigt slechts op plaats zeven. In de eerste bocht zijn al drie kanshebbers op de overwinning afgevallen. Rubens Barrichello, Kimi Raikkonen en Ralf Schumacher crashen en kunnen niet meer verder.
In 2004 was Bridgestone weer gewoon de baas op de Hockenheimring. Michael Schumacher won, maar wel met wat hulp van McLaren. De grootste bedreiging voor de Duitser, Kimi Raikkonen valt namelijk uit vanwege een kapotte achtervleugel. Alle andere punten waren die race echter wel voor Michelin coureurs.
Vorig jaar was het weer drama voor Raikkonen in Duitsland, waardoor hij nog nooit gefinisht is op de Hockenheimring. Hij nam wel de leiding, maar viel in ronde 35 uit, waardoor zijn kansen op de wereldtitel dat jaar welhaast verkeken waren. Zijn grootste concurrent Alonso wint, Montoya wordt tweede voor Jenson Button.
De race wordt verreden over 67 ronden met een afstand van 4,574 kilometer. Vorig jaar stonden hier voor het eerst sinds 1962 weer twee Nederlanders aan de start van een Formule 1 race. Robert Doornbos maakte toen zijn race debuut voor Minardi, waar landgenoot Christijan Albers al het hele seizoen reed.
Wat kunnen we verwachten dit weekend?De bandenoorlog! Banden maken de dienst uit dit seizoen. De coureur met de betere band wint! Klampt Michelin aan bij Bridgestone of heeft laatstgenoemde echt een superband ontwikkeld?
Het debuut van de nieuwe Super Aguri! Het komt er nu op aan voor SA! Gaan ze Midland (eindelijk) voorbij? De auto ziet er (optisch) wel redelijk uit!
![]()
![]()
Een clash tussen DE wereldkampioen en een OUD wereldkampioen! Zet Shumi door en veroverd hij alsnog zijn 8ste wereldtitel?
![]()
![]()
Midland dat denkt te kunnen verassen! Geslaagde test, gestage ontwikkeling EN een snelle coureur!
ProgrammaVrijdag 28 juli 2006
11.00 - 12.00 1e vrije training
14.00 - 15.00 2e vrije training
Zaterdag 29 juli 2006
11.00 - 12.00 3e vrije training
14.00 - 15.30 Kwalificatie
Zondag 30 juli 2006
14.00 - 16.00 Race
De standen Coureurs
Pos. Rijder Team Banden Punten
1 F. Alonso Renault 96
2 M. Schumacher Ferrari 79
3 G. Fisichella Renault 46
4 K. Räikkönen McLaren 43
5 F. Massa Ferrari 42
6 JP. Montoya McLaren 26
7 J. Button Honda 16
8 R. Barrichello Honda 16
9 R. Schumacher Toyota 13
10 N. Heidfeld BMW 13
11 D. Coulthard Red Bull 10
12 J. Trulli Toyota 8
13 J. Villeneuve BMW 7
14 M. Webber Williams 6
15 N. Rosberg Williams 4
16 P. de la Rosa McLaren 2
17 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1
18 C. Klien Red Bull 1
Constructeurs
Pos. Team Banden Punten
1 Renault 142
2 Ferrari 121
3 McLaren 71
4 Honda 32
5 Toyota 21
6 BMW 20
7 Red Bull 11
8 Williams 10
9 Scuderia Toro Rosso 1
- Midland F1 0
- Super Aguri 0
[ Bericht 0% gewijzigd door sanger op 27-07-2006 14:28:10 (Datums aangepast) ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.