Ik heb nog een lekker ovenrecept - mijn idee van Bobotie (Geïnspireerd door het Knorr wereldgerecht en staat dus veraf van de oroginele bobotie, maar ach, het smaakt goed!). Je kan het recept volgen. Of gewoon een pak Wereldgerechten Bobotie kopen (als dat nog bestaat, geen idee
![]()
) En die dan opleuken, met extraatjes die je in mijn recept kan vinden. (Is misschien nu wel makkelijker, het is misschien lastig vanwege de verschillende kruiden die ikzelf gebruik, uit een pakje is het kant en klaar.
Voor hoeveel personen? 3 flinke eters, of
4 gemiddelde eters, eventueel met wat salade erbij.
Wat heb je nodig? 1 kilo biologische aardappelen (AH vastkokend en geschikt voor ovenschotels) of van die voorgekookte schijfjes (lekker makkelijk) ongeveer 700 gr.
2 rode paprika's (in blokjes gesneden)
2 Jonagold appelen (in blokjes gesneden)
1 grote rode ui (in blokjes gesneden)
1 1/2 hand rozijnen
1 rode spaanse peper (fijngesneden)
1 stuk gember van +/- 1/2 cm (fijngesneden)
1 teen knoflook
200 gr gehakt (of meer naar eigen smaak)
200 ml creme fraiche
geraspte kaas
kerrie of hot curry of hindoestaanse massala
kurkuma
bak en braad
Hoeveel tijd kost het je? (of mij dan )
1 half uur als je de aardappelen zelf schilt en kookt
3 kwartier voor het snij- en bakwerk
1 half uur voor de oven
10 minuten voor de grill
Hoeveel afwas levert het op? 1 koksmes
1 snijplank
1 pan voor de aardappelen
1 koekepan
1 mengkom
1 ovenschaal (in principe, nu heb ik er 2)
1 roerunit (hier de pollepel dus)
Wat moet je doen? Het is eigenlijk niet zo heel moeilijk. Het meeste werk zit hem in de voorbereiding. Vanwege mijn dieet kies ik ervoor de aardappelen zelf te koken. De voorgekookte uit de winkel hebben namelijk zout erdoor.
Tip
Wanneer je voorgekookte aardappelen gebruikt, is het handig ze nog even 2 minuten op vol vermogen in de magnetron te doen; daar worden ze iets gaarder van en hoeft de schotel niet te lang te oven in.[/Tip]
Doe in de koekepan wat bak en braad © en bak het gehakt met de rode peper, de gember en de knoflook. Voeg nadat het geheel even aangebakken is flink wat kerrie toe. Het mengsel moet een gele gloed over zich krijgen. (een half potje is dus te veel )Bak zolang tot het gehakt goed gaar is.
Roer de paprika, de aardappelblokjes, de blokjes appel en ui met de rozijnen door een mengkom. Voeg daarna het gehakt mengsel toe. Tot slot moet de creme fraiche er door heen met een dessertlepel kerrie (of ander soort, dit maal heb ik de massala gekozen)en een aantal snuffen kurkuma. Meng het geheel goed door elkaar.
Neem een flinke ovenschaal en stort de mix erover uit. Goed aandrukken. Let er wel op dat de schaal niet te vol wordt. Strooi er dan wat geraspte kaas over naar eigen smaak.
Verwarm de oven voor op 200 graden, met een heteluchtoven duurt dat 3 minuutjes. En laat de schaal 30 minuten op 200 graden staan, daarna even de grill erover voor zo'n 10 minuutjes.
En smullen maar!
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij