Ja dat is het zeker. En iedereen die zich niet kan verplaatsen in een ander snapt dat nietquote:Op zondag 23 juli 2006 20:15 schreef Black-Hole het volgende:
Is friet en friture niet iets wat je vaak hoort in Brabant en Limburg? Met andere woorden, is het niet regio gebonden?
Geen idee; ik woon in limburg en hoor ook genoeg mensen patat zeggen.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:15 schreef Black-Hole het volgende:
Is friet en friture niet iets wat je vaak hoort in Brabant en Limburg? Met andere woorden, is het niet regio gebonden?
Frietkraam, friettent, vetbak, etc, maargoed, ik hoor NOOIT iemand zeggen:quote:Op zondag 23 juli 2006 20:17 schreef Litso het volgende:
De term friture heb ik echt nog nooit gehoord in deze context.. En friet en patat gebruik ik volgens mij door elkaar
common tpyoquote:Op zondag 23 juli 2006 20:18 schreef Silven het volgende:
p.s. vosss je sig klopt niet, het is met triple s
Ik weet niet beter dan dat patat bij snackbar hoort. Iedereen die ik ken gebruikt ook deze combi.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:16 schreef vosss het volgende:
HEt gaat mij er niet om waar er friet en waar er patat gezegd word, maar meer waarom dat mensen die patat zeggen ook snackbar zeggen.
Je zit er echt mee hé?quote:Op zondag 23 juli 2006 20:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Frietkraam, friettent, vetbak, etc, maargoed, ik hoor NOOIT iemand zeggen:
1) ik ga ff friet halen bij de snackbar
2) ik ga ff patat halen bij de friettent/friture/vetbak etc
Ja het kán dus wel, maar je komt het zelden tegen.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:20 schreef Skv het volgende:
Ik flikker mijn patat altijd eigenhandig in de frituur.
Kan dat ook
Dat kan niet want patat is i.c.m met snackbar en frituur i.c.m. frietquote:Op zondag 23 juli 2006 20:20 schreef Skv het volgende:
Ik flikker mijn patat altijd eigenhandig in de frituur.
Kan dat ook
Das te makkelijk.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:21 schreef __Saviour__ het volgende:
de gefrituurde aardappelreepjes heten in ieder geval friet.
waar je ze haalt, dat is snackbar/friettent/frituur, da's allemaal tof.
jajaja, nou weten we het welquote:Op zondag 23 juli 2006 20:21 schreef Kindervriend het volgende:
Ik kom uit Brabant, maar ik gebruik nooit het woord 'friture' hoor, da's me iets te Vlaams. Ik zeg altijd 'friettent'.
waarom zo in hokjes denken. dit is ruim te benoemen. de tent zelf dan he.quote:
Ik denk dat WFL wel op zn plaats zou zijnquote:Op zondag 23 juli 2006 20:22 schreef Silven het volgende:
Schopje naar TRU of WFL?
Oh, als ik er zo eens over nadenk haal ik echt wel eens friet bij de snackbar. Ik ben net nog bij de snackbar geweest, ik kan me alleen niet meer herinneren wat ik tegen mijn huisgenote zei. Zou best 'friet' kunnen zijn geweest.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Frietkraam, friettent, vetbak, etc, maargoed, ik hoor NOOIT iemand zeggen:
1) ik ga ff friet halen bij de snackbar
2) ik ga ff patat halen bij de friettent/friture/vetbak etc
En als je het thuis bakt, bak je ze in de frietpanquote:Op zondag 23 juli 2006 20:21 schreef Kindervriend het volgende:
Ik kom uit Brabant, maar ik gebruik nooit het woord 'friture' hoor, da's me iets te Vlaams. Ik zeg altijd 'friettent'.
Ik heb nog nooit een Vlaming de term patat horen gebruiken. Of toch niet in die context, enkel als het over een aardappel in zijn geheel gaat.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:44 schreef Vanderdonk het volgende:
Denk inderdaad dat je teveel samson en gert kijkt...
Friture, frietkot is belgisch. Daarentegen is het woord friet weer typisch nederlands, de vlamen spreken heel consequent over patatekes of patat om zich te onderscheiden van de waloniers die het frites gebruiken.
Nietwaar, je komt uit Turnhoutquote:Op zondag 23 juli 2006 20:21 schreef Kindervriend het volgende:
Ja ik haal meestal een grote friet met pindasaus en 2 frikandellen. En jij?quote:Op zondag 23 juli 2006 23:39 schreef grootmeester_flits het volgende:
ik zeg 'frieten' en ga ze halen bij Don Quichot
Pickels ja, wat zijn dat?quote:Op zondag 23 juli 2006 23:53 schreef grootmeester_flits het volgende:
een kleine met mayonnaise en een Don Qui-pepper.
vroeger nam ik altijd pickels bij mijn frieten, maar nu niet meer. zonder er echt een reden voor te hebben.
Nee, in de frituur. Daarom heet het ook frituren, foolquote:Op zondag 23 juli 2006 20:31 schreef Gluckskafer het volgende:
[..]
En als je het thuis bakt, bak je ze in de frietpan
Lul niet zo uit je nek...quote:Op zondag 23 juli 2006 20:44 schreef Vanderdonk het volgende:
Denk inderdaad dat je teveel samson en gert kijkt...
Friture, frietkot is belgisch. Daarentegen is het woord friet weer typisch nederlands, de vlamen spreken heel consequent over patatekes of patat om zich te onderscheiden van de waloniers die het frites gebruiken.
De meeste nederlanders noemen zoiets een snackbar of cafetaria.
In Wallonië gebruikt men afwisselend friture, baraque à frites en friterie , maar ook fritkot.
De Vlamingen hebben frituur, frietkraam, frietkar en frietkot.
In de frietpan. Het heet: friet bakken!quote:Op zondag 23 juli 2006 23:55 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Nee, in de frituur. Daarom heet het ook frituren, fool.
quote:
Ja, in jouw boerengat waar je geen frituur hebt wel, jaquote:Op maandag 24 juli 2006 00:00 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
In de frietpan. Het heet: friet bakken!
Weet je tenminste wat je vreet.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja het kán dus wel, maar je komt het zelden tegen.
Waarom is dat?
Wehehequote:Op maandag 24 juli 2006 09:01 schreef Rosbief het volgende:
Mensen die friet als 'patat' benoemen zijn het niet eens waard
om deze goudgele rakkers te verorberen!![]()
Ik zeg patat en frietquote:Op zondag 23 juli 2006 20:21 schreef Kindervriend het volgende:
In zuid-limburg staat snackbar best vaak op de gevels. Alleen noemt niemand het zo, heel typisch.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:46 schreef Vanderdonk het volgende:
ow ik moet nog een kleine uitzondering maken, in limburg voelen ze zich weer meer belgisch en in maastricht en omstreken zie je vooral Frituur etc.
Die hebben altijd smerige friet/patat.quote:Op maandag 24 juli 2006 15:14 schreef Gesloten het volgende:
Ik haal m`n patat altijd bij de chinees.
Je weet dat die 'patat' uit hetzelfde vet komt als waar ze honden en kikkers in frituren?quote:Op maandag 24 juli 2006 15:14 schreef Gesloten het volgende:
Ik haal m`n patat altijd bij de chinees.
En snoeken uit de Rijn!quote:Op maandag 24 juli 2006 19:13 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Je weet dat die 'patat' uit hetzelfde vet komt als waar ze honden en kikkers in frituren?![]()
Het maakt me niet uit hoe jij die dingen noemt, maar ik durf met nagenoeg 100% zeker te zeggen dat je ze dus in de snackbar haalt. Of niet?quote:Op maandag 24 juli 2006 12:34 schreef HeatWave het volgende:
Echt een dicussie op wereldniveau weer.
Het zal me worst zijn opzich, ik heb het meestal over Patat (Amsterdam) maar frites is ook best hoor.
Serieus?quote:Op maandag 24 juli 2006 18:59 schreef Pipo_de_Clown het volgende:
wel toevallig dat vosss het topic open gegooit heeft..
onze friettent n.l. de beste van Nederland (is echt, paar keer achter elkaar) heet 't Vosje..
dat heet picalilly, retardquote:Op maandag 24 juli 2006 00:06 schreef grootmeester_flits het volgende:
[..]
[afbeelding]
azijn, augurken, uien, mosterd, en nog wat andere zaken door elkaar gemengd.![]()
Maar daar gaat dit topic niet over~!!!!!quote:Op maandag 24 juli 2006 19:30 schreef vosss het volgende:
Pickels is toch gewoon engels voor augurken of niet?
Tof; waar is dat; daar ga ik een keer friet etenquote:
KLIKquote:Op maandag 24 juli 2006 19:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Tof; waar is dat; daar ga ik een keer friet eten
Weet niet!quote:Op maandag 24 juli 2006 19:36 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Is deze frituur van dé Armand uit Jambers?![]()
ANDERS LEES JE FF WAT DE VRAAG IS!!!quote:Op maandag 24 juli 2006 20:05 schreef PeZu het volgende:
tis frites!!!
Frituur is vlaams. Belgen zullen dus hun friet halen bij de frituur, dit zul je met name in brabant/llimburg terug horen.quote:Op maandag 24 juli 2006 19:17 schreef vosss het volgende:
[..]
Het maakt me niet uit hoe jij die dingen noemt, maar ik durf met nagenoeg 100% zeker te zeggen dat je ze dus in de snackbar haalt. Of niet?
Volgens mij ontgaat veel mensen het doel van dit topic. HEt zal me werkelijk jeuken of iemand het friet of patat noemt. Ik wil weten waarom iemand die het patat noemt het BIJNA ALTIJD haalt in een snackbar! Dát wil ik weten, en niet hoe iedereen het noemt. Dat zal me werkelijk worst wezen.
Zo moeilijk te begrijpen lijkt me de vraag toch niet?
Ik zal hem nog een keer duidelijk stellen:
Wáárom haalt iemand die die goudgele dingen patat noemt ze BIJNA ALTIJD bij de snackbar?
Iemand die het patat noemt hoor ik zelden tot nooit zeggen dat ie ze bij de friettent gehaald heeft.
En ik wil weten waarom
lezen, ben je mal met dit weer...quote:
quote:Op dinsdag 25 juli 2006 18:23 schreef Schimpie het volgende:
Welke Sjonnie gaat nou naar een zogenaamde snackbar?![]()
Ik ga trouwens niet naar de friettent maar naar de frietentent, ik dacht dat dat normaal was?
Dan wel, want dan eet je friet, of nog erger, frieten (leve de vlaamse invloedquote:Woonplaats: Kerkrade
Dat zou wel erg krom zijn he, PATAT halen bij de FRIETtentquote:Op maandag 24 juli 2006 19:17 schreef vosss het volgende:
[..]
Het maakt me niet uit hoe jij die dingen noemt, maar ik durf met nagenoeg 100% zeker te zeggen dat je ze dus in de snackbar haalt. Of niet?
Volgens mij ontgaat veel mensen het doel van dit topic. HEt zal me werkelijk jeuken of iemand het friet of patat noemt. Ik wil weten waarom iemand die het patat noemt het BIJNA ALTIJD haalt in een snackbar! Dát wil ik weten, en niet hoe iedereen het noemt. Dat zal me werkelijk worst wezen.
Zo moeilijk te begrijpen lijkt me de vraag toch niet?
Ik zal hem nog een keer duidelijk stellen:
Wáárom haalt iemand die die goudgele dingen patat noemt ze BIJNA ALTIJD bij de snackbar?
Iemand die het patat noemt hoor ik zelden tot nooit zeggen dat ie ze bij de friettent gehaald heeft.
En ik wil weten waarom
Iddquote:Op zondag 23 juli 2006 22:56 schreef partyyboyy het volgende:
Friet haal je in de friettent hier in Brabant!![]()
Patat haal je maar ergens in het noorden van het land, vieze troep!![]()
quote:Op dinsdag 25 juli 2006 18:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
[..]
Dan wel, want dan eet je friet, of nog erger, frieten (leve de vlaamse invloed)
Precies. En in nederland is dat dus net iets andersquote:Op donderdag 27 juli 2006 15:28 schreef Secretus het volgende:
Ik woon in BelgieMijn frieten haal ik bij de frituur, en patat = aardappelen
![]()
Owquote:Op woensdag 26 juli 2006 18:47 schreef Pipo_de_Clown het volgende:
yo...
Piccadilly is in londen
Picalilly is om te eten.. nu jij grandmastah flips
Volgens mij dus echt toch wel streekgebonden. Ik ken geen enkele (authentieke/ geen import)-Limburger die patat gaat halen of even bij de snackbar langsgaat. Die vier woorden zijn onafhankelijk van elkaar (relatief) streekgebonden.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:16 schreef vosss het volgende:
Geen idee; ik woon in limburg en hoor ook genoeg mensen patat zeggen.
HEt gaat mij er niet om waar er friet en waar er patat gezegd word, maar meer waarom dat mensen die patat zeggen ook snackbar zeggen.
Let er maar eens op; dat is echt nagenoeg ALTIJD zo
Op de zak diepvries-patattekes staat altijd "frites"quote:Op zondag 23 juli 2006 20:12 schreef vosss het volgende:
Ik zag net een topic wat over friet ging en toen moest ik er ineens weer aan denken.
Hoe kan het dat 99% van die mensen die het goedje patat noemen in de snackbar halen terwijl 99% van de mensen die het friet noemen dit slechts zelden uit de snackbar halen, maar gewoon in de friture
Hoe kan dat?
Dat klinkt aannemelijk, zo ook de streekgebondentheorie.quote:Op donderdag 27 juli 2006 18:42 schreef grootmeester_flits het volgende:
[..]
Ow![]()
@ TS: volgens mij heeft het allemaal met stijlfiguren te maken:
"frieten in de frituur/friettent" is een alliteratie (woorden beginnen met dezelfde letter(s))
"patat in de snackbar" is een assonantie (zelfde klank(en) komen meermaals voor)
in de literatuur worden stijlfiguren gebruikt om ergens de nadruk op te leggen. het menselijk geheugen onthouden sommige zaken beter als ze in een stijlfiguur geschreven/gezegd zijn. vooral als het om alliteraties en assonanties gaat.
![]()
Ik kom uit het Zuiden dus ik zal never nooit 'patat' zeggen. Eigenlijk vind ik het inderdaad nogal ordinair klinken. Toch kom ik niet uit kakkringen, althans voorzover ik daar zelf over kan oordelen...quote:Op zondag 30 juli 2006 11:18 schreef cinnamongirl het volgende:
Hier in het noorden valt het me trouwens wel op dat kakmensen 'friet' zeggen. Blijkbaar heeft patat in sommige 'kringen' iets lomps.
Je stopt ze ook wel in de frituurpan, maar dat heeft er niets mee te maken (of je moet je kroketten na bereiding ook ineens friet gaan noemenquote:Op zondag 30 juli 2006 11:18 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dat klinkt aannemelijk, zo ook de streekgebondentheorie.
Toch gaat het niet helemaal op.
Ik zeg weliswaar altijd 'patat' en 'snackbar' maar ik bak ze thuis in de frituurpan/friteuse en niet in de patatpan o.i.d.
Ik pas me trouwens wel aan aan mijn omgeving, als ik in het zuiden des lands ben bezig ik de daar heersende termen.
Hier in het noorden valt het me trouwens wel op dat kakmensen 'friet' zeggen. Blijkbaar heeft patat in sommige 'kringen' iets lomps.
Ik denk dat dat mac-donalds invloed is. French Fries vertaald makkelijker naar franse frietjes dan naar franse patatquote:Op zaterdag 29 juli 2006 20:06 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Op de zak diepvries-patattekes staat altijd "frites"
En bij de snackbar noemn ze het Patat ?
Sinds wanneer berijd je krokettenquote:Op zondag 30 juli 2006 20:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je stopt ze ook wel in de frituurpan, maar dat heeft er niets mee te maken (of je moet je kroketten na berijding ook ineens friet gaan noemen)
lulquote:Op maandag 31 juli 2006 11:44 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Sinds wanneer berijd je kroketten?
quote:Op maandag 31 juli 2006 14:01 schreef PeZu het volgende:
ik las gisteren imand die heel lief patatpan typte![]()
![]()
En komt "Fries" van "Fried" als in "Gefrituurd" ?quote:Op zondag 30 juli 2006 20:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik denk dat dat mac-donalds invloed is. French Fries vertaald makkelijker naar franse frietjes dan naar franse patat![]()
Woon je ook in Purmerend?quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 12:32 schreef Jeff89 het volgende:
Ik zeg altijd patatje, of rasje (ras-patat)...
En het frietkot noem ik gewoon bij naam (De Halte)..
Het klinkt ook een beetje smerig; patat...patatje...meer een naam voor een soort aardappelstampot. Maar het betekent natuurlijk niets meer dan aardappel (hier in Limburg tenminste, als we 'petat' zeggen hebben we het over een aardappel). Ik ga even naar de snackbar voor aardappel(en).quote:Op donderdag 3 augustus 2006 02:32 schreef Refragmental het volgende:
Hoe heet dat ding ook alweer waarin patat/friet in gefrituurd wordt?
Ow ja... een friteuse of frituurpan!!
Daarom heet het ook friet.
Frieten frituur je in een friteuse of haal je bij een frituur.
Snap het woord patat dan ook niet, en al helemaal niet dat het woord friet door noorderlingen raar wordt gevonden. Patat is juist het rare woord!!
Nee ik woon ergens bij Leiden..quote:Op donderdag 3 augustus 2006 01:06 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Woon je ook in Purmerend?
Raspatat --> Zwaantje
De Halte --> Station Purmerend.
weg geslonken in het frituurvet..quote:Op donderdag 3 augustus 2006 03:42 schreef Rizz00 het volgende:
Godverdomme mn hele post weg, ik post ook nooit meer iets hier.
Jullie hebben ook maar één frietkot. Nouja, eigenlijk hebben jullie géén frietkot, maar jullie worden gedoogd door de Rippers.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 12:32 schreef Jeff89 het volgende:
En het frietkot noem ik gewoon bij naam (De Halte)..
Ik ben een Ripper van geboorte... Waar kom jij vandaan dan?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:48 schreef dwerg het volgende:
[..]
Jullie hebben ook maar één frietkot. Nouja, eigenlijk hebben jullie géén frietkot, maar jullie worden gedoogd door de Rippers.
Nee dat mag nietquote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:54 schreef Dark_Killah het volgende:
wij gebruiken de naam van de snackbar mag dat ook?
Preciesquote:Op zondag 23 juli 2006 20:16 schreef Thieske het volgende:
Ik haal mijn friet bij de vettent
En, nog friet gegetenquote:Op donderdag 3 augustus 2006 16:03 schreef Haaibaaike het volgende:
Ik was gewoon benieuwdquote:Op donderdag 3 augustus 2006 20:59 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Zeg zit me niet te stalken, ja..Wat hebben jullie weer ineens tegen mij![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |