Bron? Dit is namelijk een schema voor 400V en niet 2x 230V.quote:Op zondag 23 juli 2006 15:37 schreef Ron321 het volgende:
Je moet het schema midden onder aan houden.
Hij vroeg wat r,s,t betekent.quote:Op zondag 23 juli 2006 16:29 schreef Marsepein het volgende:
Nee nee nee. Je hebt een kookgroep, geen 3 fasengroep!
Volgens mij mag dat ook niet.quote:Op zondag 23 juli 2006 16:29 schreef Marsepein het volgende:
Nee nee nee. Je hebt een kookgroep, geen 3 fasengroep! Wel het schame middenonder gebruiken, ik meen me te herinneren dat er 2 onder 1 klem moeten worden aangesloten. Zie mijn volgende post.
Maakt de volgorde daarin nog iets uit dan?quote:Op zondag 23 juli 2006 15:57 schreef Ron321 het volgende:
R,S,T=3 fasen,N=nul
Zo te zien is dat indd hetzelfde probleem. Morgen maar eens aandachtig lezen. Was wel hetzelfde merk apparatuur iig.quote:Op zondag 23 juli 2006 16:30 schreef Marsepein het volgende:
Zoek eens op het forum van klusidee. Daar is e.e.a. al eens besproken. Wel hier even het resultaat posten he!
Misschien weet Vonkenboer of Tnimble meer?
Hier is volgens mij exact hetzelfde probleem beschreven:
http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?t=12766&highlight=perilex
(Het is wel de concurent van K&W, maar waarom het wiel 2 keer uitvinden)
Als je er echtn iet uitkomt is het verstandiger om een elektricijn het werk te laten doen. Kost je een paar euro's, maar dan weet je zeker dat het goed is. Bij verkeerd aansluiten kun je namelijk je kookplaat beschadigen.
Hoe heb je eigenlijk al die tijd gekookt?
Thanks voor het opzoeken Vonkiequote:Op maandag 24 juli 2006 12:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Sorry dat ik dit topic over het hoofd heb gezien; het kostte even zoeken in mijn schoolboeken maar ik weet nu waar E, R, S, T ook alweer voor stond
![]()
E, R, S, T werd vroeger vaak gebruikt; tegenwoordig gebruikt men meestal de codering E, L1, L2, L3 en N omdat dit duidelijker is
E=PE= Groen/geel
R=L1= bruin
S=L2= zwart of zwart wit of grijs
T=L3= zwart
N=Nul= blauw
Is het mogelijk om de schema's even uit te tekenen want van de foto kan ik weinig
zinvols maken; dit omdat er nogal een verschil zit in 1 x 400 v of 2 x 230 volt !![]()
Scherpe foto met telefoon...hmmmm.quote:Op maandag 24 juli 2006 17:52 schreef Marsepein het volgende:
Je kunt ook proberen een scherpe foto te makenOf met paint e.e.a. uittekenen.
* In spanning op schema wacht *quote:Op maandag 24 juli 2006 18:07 schreef sanger het volgende:
[..]
Scherpe foto met telefoon...hmmmm.
Zal kijken of ik me fototoestel effe eenstroomboost kan geven. En dan kijken hoe ik het ga fixen zonder weerspiegeling.
* is bezig met bluetooth en telefoon. Werken doet het echter nietquote:
Nee zit al te kijken of ik ze groter kan krijgen. Ik zal ze hoe dan ook naar je doormailen (als ik die andere ook af heb).quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Sorry Sanger, maar dit is toch niet echt leesbaar ?![]()
![]()
Denk dat die dan op gewone netspanning werkt.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:03 schreef Tuutje het volgende:
Zit net ff op mijn nieuwe keramische plaat te kijken (die nog moet worden aangesloten). Daar komen maar 3 aders uit de kabel. Eén geel/groen, één blauw en één bruin. Heb wel een Perilex aansluiting in de muuur zitten.
Betekent dat ==> nieuwe, 5-aderige, kabel aansluiten?
Denk je?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:04 schreef sanger het volgende:
[..]
Denk dat die dan op gewone netspanning werkt.
Als ik je goed begrijp dan komt het niet echt overeen met wat Vonkenboer zegt.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 14:37 schreef tnimble het volgende:
Hmm vage schema's Sanger niet de meest duidelijke manier van tekenen van hun en die van jouw zien er ook weer niet iets anders uit. Hun werken met dunne en dikke lijnen en een beetje 3d effect zo te zien. Volgens mij wat ik er uit haal moet je het plaatje 400V 2N ~ hebben.
De last wordt dan verdeeld over de 2 maal 230Volt. De aanduiding 400V 2N ~ klopt gewoon niet helemaal.
L1 (R) van de kookplaat sluit je aan op de eerste automaat van de fornuisgroep (L3) Bruin links onder in je Perilex.
L2 (S) van de kookplaat sluit je aan op de eerste automaat van de fornuisgroep (L2) Bruin rechts onder in je Perilex.
De Nul van de kookplaat sluit je aan op (N) blauw en L1) (blauw) links en rechts boven in je Perilex.
Bouwvak hequote:Op dinsdag 25 juli 2006 16:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik neig ook naar de suggestie van tnimble, tenminste daar kan ik mij het meest in vinden.
Bij twijfel gewoon een eletricien laten komen !
Dat klopt.quote:Aangezien de nullen samen in N komen moet het niet uitmaken in welke volgorde je de R en S, danwel L2 en L3 aansluit? De spanning tussen Nul en R en Nul en S blijven ten alle tijden 230V?!
Dit zei ik in het begin toch al?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 15:54 schreef sanger het volgende:
Volgens mij weet ik hem nu!
Kan zijn dat jij hetzelfde bedoeld Tnimble, zou je dat dan kunnen bevestigen?
Aarde: spreekt voor zich.
R = L3 van perilex (bruin dus)
S = L2 van perilex (bruin dus)
N = Nul, N en L1 van perilex (samen, beiden blauw dus)
Klopt dit?
quote:Op zondag 23 juli 2006 17:19 schreef Ron321 het volgende:
2 blauwe onder N, de ene bruin onder 1 en de andere onder 2 en 3.
Is ook zo'n vreselijk onduidelijke foto van een al onduidelijke tekening.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 15:35 schreef sanger het volgende:
Ze werken iig niet met dunne en dikkere lijntjes. Zijn allemaal net zo dik.
Maar dat weten hun toch niet? Of laten we het anders zeggen: dat is zo geregeld, beetje creatief jezelf voorstllen en daarvoor hoef je niet eens te liegen. trust me, speaking out of experience.quote:* overigens vandaag weer de fabrikant gebeld. Weer te horen gekregen dat ze geen info aan particulieren geven![]()
Ja extact het zelfde als ik zeg maar dan in andere woorden en vermeld ik de naam van de draad in normale taal van de kookplaat erbij in het begin van het zinnetje.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 15:54 schreef sanger het volgende:
Volgens mij weet ik hem nu!
Kan zijn dat jij hetzelfde bedoeld Tnimble, zou je dat dan kunnen bevestigen?
Aarde: spreekt voor zich.
R = L3 van perilex (bruin dus)
S = L2 van perilex (bruin dus)
N = Nul, N en L1 van perilex (samen, beiden blauw dus)
Klopt dit?
Nee is gewoon onzin, zuigen ze ter plekke uit hun duim om onder de verantwoording van een vereerd aangelsoten kookplaat uit te komen.quote:Overigens wist Mandemakers nu te vertellen dat je het zelf niet MAG aansluiten omdat dan de garantie vervalt. Volgens hun moet je een aansluitcertificaat hebben![]()
Overigens is dit in de garantiebewijzen nergens terug te vinden. Lijkt me ook niet dat ze zoiets kunnen eisen, helemaal niet omdat ze zelf weigeren het aan te sluiten (zelfs tegen betaling)
.
Er staat nergens iets over het aansluiten in de handleidingquote:Op donderdag 27 juli 2006 10:09 schreef Marsepein het volgende:
Mmmm, bij keramische en inductie kookplaten wordt er toch altijd aanbevolen het te laten aansluiten door een elektricijn. Ik denk dat dat zelfs in de handleiding staat.
En terugbrengen zonder geld terug te hoevenJe hebt mijn tel. nummer. SMS maar wanneer ik hem kan ophalen
Bij alles wordt dat aanbevolen al is het maar het aansluiten van een stekkertje aan een schemerlamp.quote:Op donderdag 27 juli 2006 10:09 schreef Marsepein het volgende:
Mmmm, bij keramische en inductie kookplaten wordt er toch altijd aanbevolen het te laten aansluiten door een elektricijn. Ik denk dat dat zelfs in de handleiding staat.
En terugbrengen zonder geld terug te hoevenJe hebt mijn tel. nummer. SMS maar wanneer ik hem kan ophalen
Dat geld maakt me niet veel uit als ik eerlijk moet zijn. Bij een uurtarief van ¤ 34,= en werkzaamheden van 5 minuten (ruim genomen) komt dat op bak em beet ¤ 3,= (exclusief fooiquote:Op donderdag 27 juli 2006 11:02 schreef Marsepein het volgende:
Dat is waar, maar blijkbaar roept het aansluiten van een elektrische kookplaat veel vragen op. Met name omdat er verschil is tussen 3 fasen, 1 fase, krachtstroom, kookgroep, 400 Volt. En allemaal kan het via een perilex stekker lopen. Het adveis om bij twijfel een elektricijn in te huren is daarom niet voor niets.
En die komen wel hoor voor 5 draadjes. Het kost geld, dat dan weer wel
Gooi hem maar niet door het raam, dat is geen oplossing
Ze kunnen in iedergeval zich zelf op de borst kloppen wat een goede service ze leveren. De meeste bedrijven doen dat niet uitscheldenquote:Op donderdag 27 juli 2006 09:10 schreef sanger het volgende:
Overigens werd ik gisteren, toen ik weer Mandemakers beldedoor de vrouw van de klantenservice uitgescholden
Denk dat ik er een principekwestie van ga maken
![]()
Ben inmiddels in staat om de kookplaat persoonlij kterug te bezorgen bij Mandemakers, liefst op een drukke zaterdagmiddag. Geld hoef ik er niet eens voor terug!
De elektricien die je er bij haalt zal ook eerst naar dat schema kijken, het blaadje in alle mogelijke posites houden, het opzij leggen en vervolgens het ding via een paar op logica gebaseerde beslissingen aansluiten. Als je daarna weer het blaadje er bij neemt concludeer je dat dat inderdaad wel goed zou moeten zijn. Wel is dit natuurlijk niet je eerste kookplaat die je ziet en heb je voorkennis hoe het normaliter aangesloten wordt in je achterhoofd.quote:Op donderdag 27 juli 2006 11:02 schreef Marsepein het volgende:
Dat is waar, maar blijkbaar roept het aansluiten van een elektrische kookplaat veel vragen op. Met name omdat er verschil is tussen 3 fasen, 1 fase, krachtstroom, kookgroep, 400 Volt. En allemaal kan het via een perilex stekker lopen. Het adveis om bij twijfel een elektricijn in te huren is daarom niet voor niets.
Overigens heb ik ook wel service teruggegeven. Volgens mij was ze verbaasd dat ik meer scheldwoorden kende dan haarquote:Op donderdag 27 juli 2006 11:14 schreef tnimble het volgende:
[..]
Ze kunnen in iedergeval zich zelf op de borst kloppen wat een goede service ze leveren. De meeste bedrijven doen dat niet uitscheldenjun wel wauw!
Ik zal je niet tegenhouden om hem persoonlijk terug te brengen. Kunnen ze meteen nog wat extra service verlenen aan hun toekomstige klanten in de vorm van entertainment.
Wat voor merk / type kookplaat is het eigenlijk volgens mj had je dat nog niet gepost of zie ik het over het hoofd?
quote:Op donderdag 27 juli 2006 11:21 schreef tnimble het volgende:
[..]
De elektricien die je er bij haalt zal ook eerst naar dat schema kijken, het blaadje in alle mogelijke posites houden, het opzij leggen en vervolgens het ding via een paar op logica gebaseerde beslissingen aansluiten. Als je daarna weer het blaadje er bij neemt concludeer je dat dat inderdaad wel goed zou moeten zijn alleen niet volgens het schema. Wel is dit natuurlijk niet je eerste kookplaat die je ziet en heb je voorkennis hoe het normaliter aangesloten wordt in je achterhoofd.
quote:Op donderdag 27 juli 2006 11:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Overigens heb ik ook wel service teruggegeven. Volgens mij was ze verbaasd dat ik meer scheldwoorden kende dan haar![]()
Dat is volgens mij een oudt model dat al een tijdje niet meer gemaakt wordt. Dacht begin 3de kwartaal 2005 er uit gegooit. Als ik jou was zou ik eisen voor een nieuwe Neff, Bosch, Siemens of AEG zijn een stuk beter ook.quote:En entertainment kun je dan inderdaad wel verwachten, of ze daar op zitten te wachten is een tweede.
Het is een Whirlpool AKM-970 (plus nog wat getallen aan toevoeging, niet belangrijk).
Toen wij de keuken kochten was hij nog wel leverbaar, ten tijde van de montage was hij uit het assortiment. We hebben gekozen voor Whirlpool apparatuur omdat de combi magnetron ideaal is. En ik wou alles van hetzelfde merk.quote:Op donderdag 27 juli 2006 11:44 schreef tnimble het volgende:
[..]
[..]
Dat is volgens mij een oudt model dat al een tijdje niet meer gemaakt wordt. Dacht begin 3de kwartaal 2005 er uit gegooit. Als ik jou was zou ik eisen voor een nieuwe Neff, Bosch, Siemens of AEG zijn een stuk beter ook.
Edit: Een Bosch PKG 775T01 zou wel een mooie zijn als vervanger. Zijn altijd hele boek werken bij. 1tje voor de eindgebruiker en 1 tje voor de montage (is geen los blaadje maar een pagina of wat)
Ik zal het thuis overleggen. Thanks voor de typenummer(s).quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:18 schreef tnimble het volgende:
Onder type nummer PKN 715T01 wel, die is ook 75 breddt ipv de meer standaard 56 of 80cm.
quote:Op donderdag 27 juli 2006 17:23 schreef sanger het volgende:
Ik reed vanmiddag naar huis en er reed een busje achter me van een installatiebedrijf.
Ik ben midden op de weg gestopten heb hem gevraagd hoe of wat.
Hij is vervolgens meegeredenen heeft schema's bekeken. Hij werd er ook geen wijs uit
![]()
Hij heeft het vervolgens aangesloten volgens het 400V 2N ~ schema en de nullen bij elkaar gedaan, precies zoals we hier al hadden bedacht. Nu werkt het![]()
![]()
Hij wilde het echter (natuurlijk) wel zwart doen. Maar ik wil natuurlijk een bon om aan te tonen dat het is gedaan door een erkend bedrijf voor garantieperikelen eventueel. Dus een deal gesloten. Hij stuurt een rekening voor 10 minuten werk, en ik heb hem zwart 20 euri gegeven en een biertje![]()
Morgen voor het eerst koken dus! Eten vanavond bij mijn paps en mams![]()
Hij keek wel effe vreemd inddquote:Op donderdag 27 juli 2006 17:38 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
![]()
Zo kan het natuurlijk ook ! Al keek hij denk ik wel erg raar op![]()
Hadden we het toch goed![]()
Ik had niet anders verwachtquote:
Mmach? Linkje graag............quote:Op donderdag 27 juli 2006 20:38 schreef tnimble het volgende:
Ja heb je geen foto's van die man! MMach maakt ook gewoon een foto van zijn dokter enzo.
En ja wat met Mandemakers dit topic als bedanje voor hun goede hulp en snelle service lijkt me nog iets te weinig voor ze terug gedaan! Ik kan me ook nog iets over een syfon of eens stekker ofzo herinneren gelloof ik![]()
*Na installatiemes greep*quote:Op donderdag 27 juli 2006 17:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Hij keek wel effe vreemd inddHelemaal toen ik uitstapte en naar hem toeliep, volgens mij greep ie al naar een knuppel
![]()
Wel aardige gozer.
Nu kijken hoe we Mandemakers het beste kunnen frustreren![]()
[..]
Ik had niet anders verwacht![]()
![]()
![]()
Baas betaalt rekening tochquote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
*Na installatiemes greep*, ik had de deur ook op slot gedaan van de binnenkant als er iemand zo voor mij stopte op de weg en op mij af kwam lopen
![]()
Gewoon blijven bellen met mandemakers![]()
Renovatieprojectje: de fitness room die bar werdquote:
Gewoon stom ook, wie denkt daar nu aan?quote:geen syfon en geen stekker bijgeleverd indd. Schijnt niet standaard te zijn. Mijn ouders echter, ook bij Mandemakers, kregen het wel bijgeleverd
Ging dat bij jouw keuken zoquote:Op vrijdag 28 juli 2006 16:19 schreef tnimble het volgende:
[..]
Renovatieprojectje: de fitness room die bar werd
[..]
Gewoon stom ook, wie denkt daar nu aan?
"meneer/mevrouw dat is dan total xxxx wilt u hier tekenen?"
"OK maar eh, zit alles er wel bij"
"Ja hoor"
"Ook de syfon"
"Nee zal ik hem er bij zetten?"
"Ja gaag, en snoeren en stekkers aan de oven en zo"
"Eh dat niet nee, zet het er wel meteen bij"
"Fijn, enne de scharnieren"
"Even na vragen, .... nee maar nu wel"
"en de schroefjes"
"ja hoor eens! wat denk u wel!... ooh nee toch niet nee"
Nee gelukkig niet zeg wat een rel zou dat zijn!quote:
Wacht in spanning........quote:Op vrijdag 28 juli 2006 21:03 schreef tnimble het volgende:
Als deze ellende voorbij is ga ik ook geen keuken kopen maar start ik hier een nieuw topic "TNimble gaat los en maakt een massief houten keuken"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |