abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40054799
Het gebeurd mij regelmatig, dat ik bijna in slaap val, en dan stemmen hoor, mensen zie praten en bewegen die niet in de buurt zijn, in omgevingen, waar ik niet ben. Maar van de andere kant, als iemand tegen me aan praat (conducteur, vriend etc), hoor ik dat ook gewoon, en kan ik er op reageren.

iemand anders die dit herkent, of iets weet over droom stadia, of een andere verklaring?

grz, Burner
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 18:58:13 #2
148801 Pangaea
close encounters
pi_40055255
Dit verschijnsel heet succubus en is in vele culturen bekend.
Er zijn opgeschreven verhalen van zo'n 2500 jaar oud dit dit verschijnsel beschrijft.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Succubus

Succubus betekend zoiets als 'er onder liggen'. Uit vroegere opschriften ging dan ook het verhaal dat in de half slaap een draakje of een oude dametje op je borst ging zitten en je 'levensadem' stal.

Maarja, het zit dus allemaal in je hersenen.
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
pi_40055322
er gaat niemand op me zitten, of komt er bij me, ik ben gewoon een toeschouwer, en luisteraar... ik zie en hoor mensen, in andere omgevingen.. verder niks

dat het in me hersenen zit, vast en zker, maar misschien ook andere verklaringen dan een succubes
  vrijdag 21 juli 2006 @ 19:10:22 #4
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_40055544
nee.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_40055658
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 19:10 schreef Asics het volgende:
nee.
kort en krachtig, alleen de redenering erachter, is me niet helemaal duidelijk... aangezien ik half wakker ben, en niet beklemd ben, gewoon alles zou kunnen bewegen eventueel, en meteen kan reageren op de realiteit, is een succubus onzin.... (de wetenschappelijke verklaring van een hersendeel nog niet wakker, of al slapend, is dus ook onzinnig in dit geval)
  vrijdag 21 juli 2006 @ 19:28:31 #6
148801 Pangaea
close encounters
pi_40055972
Droomstadia hebben toch ook te maken met een wetenschappelijke verklaring over de hersenen? Waarom is dat dus onzin, Burner?
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 19:32:33 #7
152502 Atuniel
Papa de familias
pi_40056080
Ik ken het inderaad maar al te goed.. ik zie zoiezo eens in de week dingen die er niet zijn ... ben ik hallf slaap, half wakker.
Soms zit ik gewoon rechtop in bed, met mijn ogen open... en dan NOG zie ik de dingen.
Van de week was het een klein meisje wat van mn bed sprong en achter het gordijn ging staan... ik schrok en gaf een klap tegen het gordijn aan.
pi_40056099
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 19:28 schreef Pangaea het volgende:
Droomstadia hebben toch ook te maken met een wetenschappelijke verklaring over de hersenen? Waarom is dat dus onzin, Burner?
omdat dat de goeie verklaring is, voor datgene waar ik geen last van heb, of de verkeerde verklaring, voor wat ik wel heb.
pi_40056161
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 19:32 schreef Atuniel het volgende:
Ik ken het inderaad maar al te goed.. ik zie zoiezo eens in de week dingen die er niet zijn ... ben ik hallf slaap, half wakker.
Soms zit ik gewoon rechtop in bed, met mijn ogen open... en dan NOG zie ik de dingen.
Van de week was het een klein meisje wat van mn bed sprong en achter het gordijn ging staan... ik schrok en gaf een klap tegen het gordijn aan.
van dat soort dingen, alleen zie ik ze gebeuren op andere plaatsen, als ik half in de trein slaap, gebeurd het bijvoorbeeld ergens in een huiskamer, wat ik zie..
  vrijdag 21 juli 2006 @ 20:32:21 #10
152502 Atuniel
Papa de familias
pi_40057358
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 19:36 schreef Burner82 het volgende:

[..]

van dat soort dingen, alleen zie ik ze gebeuren op andere plaatsen, als ik half in de trein slaap, gebeurd het bijvoorbeeld ergens in een huiskamer, wat ik zie..
Hmm, nee.. bij mij gebeurt het echt op de plaats waar ik ben... kabouters die zitten, of een kind aan het spelen.. of iemand die me aankijkt.. mn vrouw die rechtop zit maar eigenlijk ligt te slapen..dat soort vage dingen.
pi_40057717
quote:
Dat herken ik...soms slaap ik ook half en ben ik half wakker. Ik heb het met name als ik een drukke of spannende dag heb gehad en nog helemaal vol zit met indrukken. Die neem ik dan mee in mijn 'droom'; vaak gaat het om werk of feestjes.

Ik zie mezelf dan vaak wel een soort van in bed liggen en schaam me helemaal rot als ik bijv. de kids uit mijn klas of collega's om me heen aan het werk zie (soms in mijn kamer; soms in de klas) terwijl ik op de rand van mijn bed zit met mijn pyama aan. Ik praat ook tegen de anderen terwijl ik besef me dat ik half droom en dat ik moet gaan slapen; doe dan vaak ook de lamp aan om mezelf extra te overtuigen. Dan is het wel even weg maar daarna komt het vaak nog wel weer terug met als gevolg de volgende dag erg moe.

Heel vreemd...
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  vrijdag 21 juli 2006 @ 21:47:52 #12
133321 Burner82
Speedo fan
pi_40058994
het komt bij mij te pas en te onpas, ik kan er geen pijl op trekken wanneer enige dat ik weet, is dat het op plaatsen is diek niet ken, met mensen die ik ook niet ken....

maar, wel vaag wat er bij jullie gebeurd, ik ben allang blij dat het niet hier in me eigen huis is, wat ik allemaal zie
pi_40059066
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 18:38 schreef Burner82 het volgende:
Het gebeurd mij regelmatig, dat ik bijna in slaap val, en dan stemmen hoor, mensen zie praten en bewegen die niet in de buurt zijn, in omgevingen, waar ik niet ben. Maar van de andere kant, als iemand tegen me aan praat (conducteur, vriend etc), hoor ik dat ook gewoon, en kan ik er op reageren.

iemand anders die dit herkent, of iets weet over droom stadia, of een andere verklaring?

grz, Burner
Dat heb ik dus ook! Ben echt benieuwd of er meer zijn die dat hebben! En, waar het vandaan komt idd. Mijn ex zei altijd dat ik psychotisch was hahaha!
De aarde schuilt in een korrel zand, het heelal in een bloemblad puur, de oneindigheid in de palm van je hand en de eeuwigheid in een uur.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 21:53:58 #14
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_40059112
Een schilder als Miro buitte dit effect uit door nachtenlang niet te slapen en zodoende aan inspiratie te komen voor zijn schilderijen.
pi_40059146
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 20:50 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

Dat herken ik...soms slaap ik ook half en ben ik half wakker. Ik heb het met name als ik een drukke of spannende dag heb gehad en nog helemaal vol zit met indrukken. Die neem ik dan mee in mijn 'droom'; vaak gaat het om werk of feestjes.

Ik zie mezelf dan vaak wel een soort van in bed liggen en schaam me helemaal rot als ik bijv. de kids uit mijn klas of collega's om me heen aan het werk zie (soms in mijn kamer; soms in de klas) terwijl ik op de rand van mijn bed zit met mijn pyama aan. Ik praat ook tegen de anderen terwijl ik besef me dat ik half droom en dat ik moet gaan slapen; doe dan vaak ook de lamp aan om mezelf extra te overtuigen. Dan is het wel even weg maar daarna komt het vaak nog wel weer terug met als gevolg de volgende dag erg moe.

Heel vreemd...
Ik "zie" dus mensen die ik niet ken, en zo echt! Ik slaap ook absoluut niet, maar heb deze ervaring wel alleen als ik in bed lig. Hoewel, ik heb nooit uitgeprobeerd of ik het in huiskamer sávonds met het licht uit ook heb...Het moet trouwens wel donker zijn.
De aarde schuilt in een korrel zand, het heelal in een bloemblad puur, de oneindigheid in de palm van je hand en de eeuwigheid in een uur.
pi_40059185
Hmm, spreekt me wel aan, een schildercarriere!
pi_40063056
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 18:58 schreef Pangaea het volgende:
Dit verschijnsel heet succubus en is in vele culturen bekend.
Er zijn opgeschreven verhalen van zo'n 2500 jaar oud dit dit verschijnsel beschrijft.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Succubus

Succubus betekend zoiets als 'er onder liggen'. Uit vroegere opschriften ging dan ook het verhaal dat in de half slaap een draakje of een oude dametje op je borst ging zitten en je 'levensadem' stal.

Maarja, het zit dus allemaal in je hersenen.
Nee lijkt meer op slaapverlamming,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
"I am an AVATAR from the planet ACTURUS" "Bill Hicks"
pi_40069959
Succubus of slaapverlamming, het beschrijft geen van beiden mijn ervaring in ieder geval. Het is ook niet eng ofzo, dus ik heb niet het gevoel dat er een demon in mijn slaapkamer is. ( Niet sinds ik ben gescheiden, hahaha) Ik kijk eerder naar wat ik zie met het gevoel van: Wat heb ik hieraan? En zonder enige emotie. Op een keer na dan: Toen zag ik onder mijn kastje in de slaapkamer een dode kat liggen en schrok me echt te pletter dus....Maar het was dus niet echt.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 11:54:26 #19
148801 Pangaea
close encounters
pi_40070532
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 00:24 schreef RASEVEN het volgende:

[..]

Nee lijkt meer op slaapverlamming,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
Ik dacht dat alle dergelijke verschijnselen met elkaar te maken hebben en zodoende ook onder dezelfde naam werden gecatoriseerd, maar nu denk ik daar anders over.
Trouwens, zoeken jullie die een dergelijke gewaarwoording hebben gehad, een verklaring in de hersenen of staan jullie ook open voor andere verklaringen?
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 14:28:11 #20
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_40074691
Ik heb soms dat er allemaal moeilijke woorden door me hoofd schieten die ik niet eens begrijp.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  zondag 23 juli 2006 @ 00:11:20 #21
133321 Burner82
Speedo fan
pi_40090732
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 11:54 schreef Pangaea het volgende:

[..]

Ik dacht dat alle dergelijke verschijnselen met elkaar te maken hebben en zodoende ook onder dezelfde naam werden gecatoriseerd, maar nu denk ik daar anders over.
Trouwens, zoeken jullie die een dergelijke gewaarwoording hebben gehad, een verklaring in de hersenen of staan jullie ook open voor andere verklaringen?
ik sta voor alles open, kan zker iets in de hersenen zijn, maar wie weet, ook iets compleet anders... dat probeer ik net uit te zoeken. wie herkent het, wie weet er iets meer etc..
pi_40091743
quote:
Op zondag 23 juli 2006 00:11 schreef Burner82 het volgende:

[..]

ik sta voor alles open, kan zker iets in de hersenen zijn, maar wie weet, ook iets compleet anders... dat probeer ik net uit te zoeken. wie herkent het, wie weet er iets meer etc..
Vind jij het eigenlijk eng als dingen ziet, of kijk je er ook gewoon naar zonder er iets speciaals bij te voelen? Ik heb maar heel soms een "gevoel", behalve wanneer ik ook dingen hoor, dat vind ik minder aangenaam.

En nu ga ik naar m'n bedje...
  zondag 23 juli 2006 @ 23:17:40 #23
133321 Burner82
Speedo fan
pi_40117346
het enige wat ik dan voel is nieuwsgierigheid wat zie ik, waar ben ik (datgene wat ik zie dan ) wat hoor ik, en wat gebeurd er allemaal...
kheb het nog nooit als eng of bedreigend ervaren gelukkig
pi_40216070
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 11:27 schreef Haviksvrouwe het volgende:
Succubus of slaapverlamming, het beschrijft geen van beiden mijn ervaring in ieder geval. Het is ook niet eng ofzo, dus ik heb niet het gevoel dat er een demon in mijn slaapkamer is. ( Niet sinds ik ben gescheiden, hahaha) Ik kijk eerder naar wat ik zie met het gevoel van: Wat heb ik hieraan? En zonder enige emotie. Op een keer na dan: Toen zag ik onder mijn kastje in de slaapkamer een dode kat liggen en schrok me echt te pletter dus....Maar het was dus niet echt.
Het is ook niet eng. Het zijn wel buitenzintuigelijke waarnemingen. Afgekort bzw. en die ontstaan als je hersengolven op een vrij laag nivo functioneren. Vlg. mij zijn er drie nivo's alfa, beta en tetra. Alfa is slaap/droom/meditatie nivo en bezit de lanzaamste trilling. Tetra is de snelste waarop wij functioneren en verhogen je concentratie.
Je bent dus in wezen heel ongeconcentreerd als je zulke beeldjes of stemmen hoor, maar dat is logisch als je net ga slapen.

Oh ja en drugs en alcohol brengen je vlg. mij ook sneller op alfa-nivo.
Naieviteit is onschuld.
pi_40244966
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 21:34 schreef Naief_And_Nasty het volgende:

[..]

Het is ook niet eng. Het zijn wel buitenzintuigelijke waarnemingen. Afgekort bzw. en die ontstaan als je hersengolven op een vrij laag nivo functioneren. Vlg. mij zijn er drie nivo's alfa, beta en tetra. Alfa is slaap/droom/meditatie nivo en bezit de lanzaamste trilling. Tetra is de snelste waarop wij functioneren en verhogen je concentratie.
Je bent dus in wezen heel ongeconcentreerd als je zulke beeldjes of stemmen hoor, maar dat is logisch als je net ga slapen.

Oh ja en drugs en alcohol brengen je vlg. mij ook sneller op alfa-nivo.
Oh gelukkig, dus ik ben niet gek? Dan kan ik met m'n medicijnen stoppen! hahahaha!!!

Maar even serieus: het is dus een bekend gegeven?
pi_40245241
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 17:55 schreef Haviksvrouwe het volgende:

[..]

Oh gelukkig, dus ik ben niet gek? Dan kan ik met m'n medicijnen stoppen! hahahaha!!!

Maar even serieus: het is dus een bekend gegeven?
Voor mij ben je niet gek, maar getroost je veel paranormale mensen (mensen met bzw) worden door de psychiatrie als gek verklaard.
Persoonlijk vind ik mensen met paranormale ervaringen vaak interessant. Het is een toestand die veel over je zegt.
Maar het is wel weer fysiologisch denk ik; en een wijziging in je eet en leefgewoonten kan je ervanaf helpen.
Naieviteit is onschuld.
pi_40245507
och, de CIA heeft een onderzoekscentrum speciaal voor "dromers"
  donderdag 27 juli 2006 @ 18:29:15 #28
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40245972
Ik heb hier regelmatig last van:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

Het begon ooit als 'normale' slaapverlamming, maar het begint steeds extremere vormen aan te nemen, zelfs zo erg de laatste tijd dat het m'n slaappatroon ernstig aan het ontwrichten is.

Dagelijks komt het nu terug en het begint altijd met een soort van noise-achtig geluid... als radioruis, op dat moment begin ik in slaap te vallen maar m'n brein blijft er gewoon helder onder. Ik lig daar dus verlamd (sleep paralysis), en terwijl ik mentaal gezien nog wakker ben begin ik weg te zakken in een soort van droomtoestand, waarbij ik ook visuele dingen waarneem... vaak de omgeving waar ik me op dat moment in bevind, soms heb ik het gevoel dat ik aan het vallen ben, soms gezichten oid maar altijd samen met een verschrikkelijk dreigend gevoel.

Dat gaat altijd samen met extreme angstgevoelens, zo erg dat ik mezelf met heel veel moeite weer wakker maak. Dit herhaalt zich op sommige avonden meerdere malen... soms ben ik zo wanhopig dat ik me voorneem om mezelf 'te laten gaan' maar het is zo angstaanjagend om zo bewust weg te glijden in een droomtoestand terwijl je daar verlamd ligt, dat ik mezelf wakker MOET maken. Echt om gek van te worden..... het begon bij mij jaren terug als 'onschuldige' sleep paralysis maar nu is het echt een probleem aan het worden, helemaal omdat het me gewoon verschrikkelijk veel slaap kost momenteel.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  donderdag 27 juli 2006 @ 18:30:40 #29
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40246007
quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Night_terror
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40246032
Meschien ben je bezeten door iemand ofzo ?
pi_40246069
Ik kraam altijd complete onzin uit als ik op het randje van slapen zit en iemand die naast me in bed ligt vraagt of zegt nog iets.
pi_40246317
Weet je er zijn bepaalde vitaminen/mineralen die je nodig hebt om goed te slapen. Begin met het stoppen van roken/alcohol/koffie vet eten en koop bepaalde vitaminen. Belangrijk is magnesium en het aminozuur tryptofaan. Magnesium zit in o.a. bananen, pinda's tryptofaan in kwark, dadels en ook banaan. Denk niet dat je binnen 1 maand verandert het kan maanden tot misschien wel 1 jaar duren en combineer het met vitaminepillen. Let ook op koffie, koffie breekt magnesium af.

Wie drinkt hier s'avonds koffie? En hoeveel drink je overdag?

(gewoon ff googlen op magnesium en tryptofaan en je bent er uit)

Als je aan slapeloosheid door alcoholisme lijdt moet je artisjokken nemen om het te genezen.
Naieviteit is onschuld.
pi_40246349
Overdag ongeveer 10 halve liters euroshopper, en 's avonds 2 bakkies in de plaatselijk albert heijn.
pi_40246391
Ik drink heel soms maar koffie als ik savond probeer wakker te blijven voor een weddenschap met mijn vader van ¤20,-
  donderdag 27 juli 2006 @ 18:47:51 #35
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40246449
Ik kan wel fatsoenlijk een langere tijd slapen, alleen tijdens de overgang overlappen slapen/dromen/wakker zijn elkaar + dat ik last heb van die slaapverlammingen.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40246490
Ik heb ooit iets gelezen van geestuitredingen dit lijkt hier veel op ... zeg maar dat je eigen geest uit je lichaam vliegt en naar een andere wereld gaat
  donderdag 27 juli 2006 @ 18:50:13 #37
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40246530
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 18:48 schreef Teunebeun het volgende:
Ik heb ooit iets gelezen van geestuitredingen dit lijkt hier veel op ... zeg maar dat je eigen geest uit je lichaam vliegt en naar een andere wereld gaat
Daar geloof ik niet in, zie dit als een fysiek, danwel mentaal probleem met als gevolg een slaapstoornis. Vannacht ook weer tot na 3 uur wakker gezeten na een ervaring terwijl om 06:30 de wekker weer ging
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40246561
Okeej dan ... dan weet ik niks meer wat dit kan veroorzaken
  donderdag 27 juli 2006 @ 18:54:17 #39
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_40246645
Succubus is dan het vrouwtje wat je ziel leegzuigt, en heeft volgens mij niet zo veel met half slapen/wakkerzijn te maken

Wikipedia zegt het volgende;
quote:
Volgens een middeleeuws joods-christelijk volksgeloof is een Succubus (meervoud: succubi; in Latijn: succubare; "Er onder liggen") een vrouwelijke demon die zich voedt met de energie en/of mannelijke hormonen van haar slachtoffers, vaak met de dood als gevolg. De mannelijke tegenhanger heet een Incubus (meervoud incubi; in Latijn incubare, "Er op liggen") en zoekt vrouwelijke slachtoffers.

Lilith wordt vaak gezien als de moeder van de Succubus.
Overigens heb ik dit zelf ook altijd, vooral 's ochtends als m'n wekker gaat. Ik maak het vaak genoeg mee dat ik niet eens begrijp wat er naast m'n bed staat en waarom het zo'n kabaal maakt.... Best vreemd hoor, als je zo wakker moet worden
  donderdag 27 juli 2006 @ 18:54:35 #40
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40246651
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 18:51 schreef Teunebeun het volgende:
Okeej dan ... dan weet ik niks meer wat dit kan veroorzaken
quote:
Some report that various factors increase the likelihood of both paralysis and hallucinations. These include: [2]

Sleeping in a supine position (facing upwards)
Irregular sleeping schedules; naps, sleeping in, sleep deprivation
Increased stress
Sudden environmental/lifestyle changes
A lucid dream that immediately precedes the episode. Also conscious induction of sleep paralysis is a common technique to enter a state of lucid dreams.
Cop killer
Kill them, cop killer
  donderdag 27 juli 2006 @ 18:56:55 #41
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40246708
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 18:54 schreef Sm0keZ het volgende:
Succubus is dan het vrouwtje wat je ziel leegzuigt, en heeft volgens mij niet zo veel met half slapen/wakkerzijn te maken

Wikipedia zegt het volgende;
[..]

Overigens heb ik dit zelf ook altijd, vooral 's ochtends als m'n wekker gaat. Ik maak het vaak genoeg mee dat ik niet eens begrijp wat er naast m'n bed staat en waarom het zo'n kabaal maakt.... Best vreemd hoor, als je zo wakker moet worden
Succubus is toch gewoon een middeleeuwse verklaring voor de slaapstoornis Sleep paralysis, verlamd raken tijdens de REM-fase waardoor je hallucinaties kunt krijgen terwijl je mentaal wakker bent.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40246772
Vergeet die verklaringen nu. Als je je leven wilt veranderen zul je minder koffie moeten drinken en beter is je algehele lifestyle te veranderen.
Naieviteit is onschuld.
  donderdag 27 juli 2006 @ 19:02:53 #43
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40246874
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 18:59 schreef Naief_And_Nasty het volgende:
Vergeet die verklaringen nu. Als je je leven wilt veranderen zul je minder koffie moeten drinken en beter is je algehele lifestyle te veranderen.
Ik drink geen koffie, wat is je bron trouwens dat jouw verklaringen de oplossingen zijn voor deze specifieke slaapstoornis? Voor zover ik weet is daar namelijk nog niet veel over bekend...
quote:
Little is known about the physiology of sleep paralysis. However, some have suggested that it may be linked to post-synaptic inhibition of motor neurons in the pons region of the brain. In particular, low levels of melatonin may stop the depolarization current in the nerves, which prevents the stimulation of the muscles, to prevent the body from enacting the dreamt activity (ie. preventing a sleeper from running when dreaming about running.)
Cop killer
Kill them, cop killer
  donderdag 27 juli 2006 @ 19:03:13 #44
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_40246879
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 18:56 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Succubus is toch gewoon een middeleeuwse verklaring voor de slaapstoornis Sleep paralysis, verlamd raken tijdens de REM-fase waardoor je hallucinaties kunt krijgen terwijl je mentaal wakker bent.
Ik kende het fenomeen Succubus niet, totdat ik een South Park aflevering zag. De Succubus was een vrouw die Chef probeerde te trouwen om zo zijn ziel leeg te kunnen zuigen

Maar het zou best kunnen dat het ook een slaapstoornis is, ik heb me daar nooit echt mee bezig gehouden
pi_40247105
ik slaap perfect, altijd en overal, zonder problemen behalve met dit weer, maar dat is normaal lijkt mij
en het gebeurd me ook niet iedere dag of zo, eens per 2 weken ongeveer, soms vaker, soms minder vaak.
dus om dit te wijten aan een slaapstoornis, is voor mij niet van toepassing
  donderdag 27 juli 2006 @ 19:14:10 #46
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40247147
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:12 schreef Burner82 het volgende:
ik slaap perfect, altijd en overal, zonder problemen behalve met dit weer, maar dat is normaal lijkt mij
en het gebeurd me ook niet iedere dag of zo, eens per 2 weken ongeveer, soms vaker, soms minder vaak.
dus om dit te wijten aan een slaapstoornis, is voor mij niet van toepassing
Neem hier eens een kijkje:

http://www.nightterrors.org/

vol met verhalen van mensen die hetzelfde meemaken... het is een vrij veel voorkomend verschijnsel.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40247172
Ik blijf toch bij mijn mening bij burner lijkt het op een geest uittreding...
pi_40247286
zoek eens op "remote viewing project" , daar gebruiken mensen ook deze loskoppeling van individuele realiteit om op afstand dingen te zien . Met de ziel, dus .
  donderdag 27 juli 2006 @ 19:22:44 #49
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40247364
Mja, dit is gewoon erkent door het psychiatrisch handboek DSM-IV, nummer 307.46.. Het heeft in mijn optiek dan ook weinig met 'het paranormale te maken'.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40247427
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:22 schreef HAL9000S het volgende:
Mja, dit is gewoon erkent door het psychiatrisch handboek DSM-IV, nummer 307.46.. Het heeft in mijn optiek dan ook weinig met 'het paranormale te maken'.
bij mijn weten stond in de dsm ook dat homofielie een ziekte was? dus hoe betrouwbaar is de huidige wetenschap wat betreft psychiatrische aandoeningen?
pi_40247464
Dat is zo relaxd he, had ik vandaag ook nog. Half slapen zoals beschreven @ work
pi_40247556
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:19 schreef FBIFile het volgende:
zoek eens op "remote viewing project" , daar gebruiken mensen ook deze loskoppeling van individuele realiteit om op afstand dingen te zien . Met de ziel, dus .
ik heb alle afleveringen van het tijdschrift: X-factor kzal nog eens gaan zoeken op remote viewing project daarin
  donderdag 27 juli 2006 @ 19:33:21 #53
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40247594
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:25 schreef Burner82 het volgende:

[..]

bij mijn weten stond in de dsm ook dat homofielie een ziekte was? dus hoe betrouwbaar is de huidige wetenschap wat betreft psychiatrische aandoeningen?
Dat was de DSM-II, tot 1973. Ik denk dat we tegenwoordig op veel vlakken wijzer zijn geworden, en dat er voor dit soort verschijnselen gewoon een normale fysieke verklaring is. Mensen hebben dankzij drugs die exact dezelfde hersendelen activeren (de delen van de hersenen als je droomt) gelijke ervaringen als jij, maar dan 3 dagen lang... google maar eens op atropine, welke chemische processen dat op gang zet in de hersenen, wat het gevolg daarvan is en tot in hoeverre het vergelijkbaar is met jouw eigen ervaringen.

Maar als dat niet spannend genoeg voor je is kun je het altijd nog op een paranormale ervaring gooien
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40247595
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:14 schreef Teunebeun het volgende:
Ik blijf toch bij mijn mening bij burner lijkt het op een geest uittreding...
en hoe werkt zoiets dan? (ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten )
pi_40247695
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:33 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Dat was de DSM-II, tot 1973. Ik denk dat we tegenwoordig op veel vlakken wijzer zijn geworden, en dat er voor dit soort verschijnselen gewoon een normale fysieke verklaring is. Mensen hebben dankzij drugs die exact dezelfde hersendelen activeren (de delen van de hersenen als je droomt) gelijke ervaringen als jij, maar dan 3 dagen lang... google maar eens op atropine, welke chemische processen dat op gang zet in de hersenen, wat het gevolg daarvan is en tot in hoeverre het vergelijkbaar is met jouw eigen ervaringen.

Maar als dat niet spannend genoeg voor je is kun je het altijd nog op een paranormale ervaring gooien
1973 is nog niet zo heel lang geleden he.... (al is het ver voor mijn tijd )
maar, wat ik wil zeggen is, we zijn op heel veel vlakken wijzer geworden, maar de hersenen kennen we nog steeds niet helemaal, dna is nog niet ontcijferd helemaal, de diepste punten van de zee kennen we nog niet, dus hoever zijn we eigelijk? kunnen we al zeggen dat wetenschap alles weet? of zijn er dingen die nog niet helemaal kloppen?
en aangezien ik niet aan de drugs zit of iets dergelijks, kan het wel zijn, dat atropine dat KAN veroorzaken, maar lijkt me onwaarschijnlijk. en als atropine het veroorzaakt, wat veroorzaakt het dan? is het onmogelijk, dat het iets is, dat niet helemaal biologisch/psychitarisch uit te leggen is?
je pakt drugs, en je ziet 3 dagen iets, dat aan de andere kant van de wereld gebeurd?
  donderdag 27 juli 2006 @ 19:40:54 #56
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40247768
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:37 schreef Burner82 het volgende:

[..]

en als atropine het veroorzaakt, wat veroorzaakt het dan?
Kom ik vanavond nog op terug, nu ff geen tijd meer.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40256202
Ik dacht dat een succubus een vrouwelijke (bloed)demoon was en een incubus een mannelijke. Dit vlg. theorieen van de wereldberoemde zwarte magiër Aleister Crowley. Ik heb daar een boekje van (beetje offt-topic) maar het gaat over bloeddemonen of zo. Allemaal rara blabla van die Crowley, logisch want Hitler was een volgeling van hem.
Naieviteit is onschuld.
pi_40256447
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 00:12 schreef Naief_And_Nasty het volgende:
Ik dacht dat een succubus een vrouwelijke (bloed)demoon was en een incubus een mannelijke. Dit vlg. theorieen van de wereldberoemde zwarte magiër Aleister Crowley. Ik heb daar een boekje van (beetje offt-topic) maar het gaat over bloeddemonen of zo. Allemaal rara blabla van die Crowley, logisch want Hitler was een volgeling van hem.
Nou nasty, dat moet je niet zeggen hoor! Crowley was een geniale man!
  vrijdag 28 juli 2006 @ 00:39:50 #59
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40257038
quote:
When one dreams, most of the images, sounds, et cetera, one hears, originate from the brain stem. Atropine interferes directly with much of the activity in the brain stem, ranging from motor impairment and tachycardia to the basal ganglionic blockage.

Acetylcholine, a chemical that atropine blocks, has been known to stop one from dreaming. As a result of this, a person might be more difficult to rouse from REM sleep, and their dreams may be more intense.
quote:
b6) Common Hallucinations Experienced on Datura

Auditory hallucinations involving speaking to people who arent there.

Auditory hallucinations involving speaking to objects that may or may not be there.

Minor color differences in the sky and or ocean (blue to green but nothing drastic).

One does not recognize a mirror, and often winds up speaking to the person in the mirror (often getting agitated at the "other person's" repetition of their body movements).

Plants gain a higher intelligence level - people seem to think plants are sentient and will speak with them, associate a personality with them, et cetera.

Forgetting where one is going, yet continuing to go "there."

Animation of inanimate objects - statues, walls, fences, all seem to take on a life of their own and will in fact speak with the user.

"He who partakes of it is deprived of his reason; for a long time lauughing or weeping, or sleeping and oftentimes talking and replying, so that at times he appears to be in his right mind, but really being out of it and not knowing to whom he is speaking, nor remembering what has happenend after his alienation has passed." (Plant Drugs That Changed The World, regarding Datura in general)

_The Columbia University College of Physicians and Surgeon's Complete Home Guide To Mental Health_ had this to say about delerium in general:

"Visual hallucinations, usually including the appearance of animals, may precede delerium; this is particularly common during withdrawal from the use of alcohol and illicit drugs."
quote:
When one dreams, the brain stem works as a filter for the rest of the world, only sending the cerebrum information it deems necessary (thus creating urges that are very clear emotionally and physically but not so much logically). It is possible that Datura iduces a dream-like (or simply dream) state in which the "dreamer" is in fact conscious.

I mentioned earlier that the brain stem is the part of the brain that controls primal urges (and/or knowledge that translate into urges). Speaking with that part of the brain can help you better understand yourself. Shamanism indicates that not only can you better understand yourself, but you can better understand your world through the body (which is essentially the product of hundreds of thousands of years of learning). All in all, it's a reasonable conclusion.

The personality of the user probably doesnt come into play because it resides, for the most part, in the cerebrum. Since the cerebrum really isn't involved the hallucinations experienced on Datura, I wouldnt really worry. However, see 6 (c [1 (b)]) for respect and entities.
quote:
7a) The Nervous System

7 a1) The Autonomic Nervous System

The autonomic nervous sytem regulates things like breathing, the beating of your heart, and other involuntary actions. It is housed in the lower parts of the brain and in the spinal cord, specifically the cerebellum (equilibrium, et cetera) and brain stem (heart, lungs).

Sympathetic Nervous System

"The sympathetic nervous system governs the body's response to pain, anger, and fear." (The Nervous System) Usually works together with the parasympathetic nervous system to control the body's reaction to normal bodily functions (such as exertion or secretion).

Parasympathetic Nervous System

"...The parasympathetic nervous system controls involuntary actions inside the body such as the secretion of substances and the dilation of blood vessels." (The Nervous System)

7 a2) The Central Nervous System

The central nervous system (CNS) controls all thought and organizes activity. These are movements or activity controlled by your own effort. It is housed in the hindbrain and spinal cord.

7 a3) The Prehispheral Nervous System

The prehipheral nervous system connects the CNS with the other parts of the body. It makes you aware of what is around you. This system mainly controls the senses.
quote:
The Cerebrum

See Figures 1 and 2 in addendum. The cerebrum is the upper part of your brain. The Homo sapien cerebrum separates it from the rest of the animal kingdom because of its striking complexity. It starts in front, mainly a litle below eye level, and continues back to the back of your head at about the same level. It is divided into two halves of nerve tissue, called the "right" and "left" brains. It is responsible for all voluntary muscles. It also controls thinking, memory, sensations, and emotions.

Several parts of the cerebrum have been implicated in the following processes:

Coordination
Hearing
Hot/Cold touch sensations
Judgement
Movement
Perceptual
Sensory analysis
Speech
Thought
Vision
Visual analysis
7 b3) The Cerebellume
See Figures 1 and 2 in addendum.

The cerebellum is under the cerebrum, in the back of your head. It is significantly smaller than the cerebrum. It is divided, as well, into two halves. The cerebellum allows you to learn habits and develop motor skills. It also causes the voluntary muscles used in activities to work properly. It also controls your sense of balance. Brain damage to the cerebellum causes dizziness and general inability to perform activities that require balance.

7 b4) The Brain Stem

See Figures 1 and 2 in addendum.

The brain stem, like the name implies, is below the brain, between the cerebellum, cerebrum, and spinal cord. It controls involuntary actions (i.e., the autonomic nervous system). It regulates your heart, lungs, and other involuntary muscles. Damage to the brain stem can cause death (via impaired heart, lungs, et cetera).

7c) Sleep

7 c1) The Basic Ideas of Sleep

(See 6b1 and 6b2)

Sleep was, until recently (ca. 1900), regarded as a time when the body did fairly little. In fact, sleep is much the opposite. Much activity occurrs during sleep. The brain changes dramatically, the heart rate drops, and the chemical composition of the brain (and in fact body) changes.

Dreaming as a Chemical State

All chemical states can be considered electrical states as well, so keep that in mind. I will not have two sections with an "electrical state" and a "chemical state."

Chemicals which cause one to fall asleep (or otherwise are implicated in the process of sleep itself) exist in both the spine (which is in turn connected to the brain stem, and full of cerebrospinal fluid), and upper parts of the brain. Several chemicals (or compounds therein) have been isolated as related to the sleep process.

DSIP (Delta-Sleep-Inducing-Peptide)

SPS (Sleep Promoting Substance)
A combination of 4 different chemicals.

Muramyl Peptide
A chemical similar to chemicals found in cell walls of bacteria.

MDP (Muramyl Dipeptide)
A chemical that causes up to 6 hours of deep non-rem sleep in animals in which it was injected into.

Factor S
A chemical originally extracted from sleep-deprived goats, injected into other animals, causing them to become sleepy.

L-Tryptophan
Brain levels of l-tryptophan affect serotonin levels in the brain. Lecithin contains a high level of l-tryptophan. Caution: Eosinophilia-myalgia syndrome (symptomized by aching muscles and decreased levels of eosinophils) has been linked to l-tryptophan.

Several other chemicals have been isolated, and fall into the neurotransmitter category. Serotonin and Norepinephrine are both neurotransmitters that appear to play a role in sleep. Interestingly, since serotonin is contained in some foods, one's eating habits may actually influence their sleeping habits!
Dreaming as a Shamanistic State

It is hard to tell where hallucinating ends and dreaming ends. Some shaman-drinks contain chemicals that cause one to sleep, and when dealing with delerients it is difficult, if not impossible, to tell whether or not one is sleeping.

However, dreaming is well established as a shamanistic state, and in the book _The Teachings Of Don Juan_, Carlos Castaneda describes, in fairly good detail, at least the possibility of shaman dreaming. The authenticity of the Castaneda books is questionable, but the ideas are sound.

Just as a psychologist can learn about a person by analyzing dreams, one can learn about themselves with proper training. One can also travel on fantastic voyages and do things that would not otherwise be possible, even with ingestion of hallucinogenic compounds.
quote:
Dreaming as a Process
Dreaming follows a set of steps, very distinct from one another. Usually, when a step is changed or left out (such as REM sleep), problems arise.

Your body has a "biological clock," and it is controlled by what scientists call circadian rythms. The body adjusts itself to its environment, and sleeps at the times it feels are appropriate. Researchers have learned how to "set" the clock, so to speak, with therapy involving large flourescent lights, among other things.

When someone first falls asleep, brain wave patterns change very clearly. Theta waves emerge from the brain, and characterize stage one of sleep.

Stage two is distinct from stage one, having different patterns on an EEG, as well. It is the first "true" sleep in the sleep process.

Stage three is simply a deeper sleep than stage two, and is mainly a transition to stage 4, the deepest sleep.

Usually, the time it takes one to reach stage 4 from stage 1 is only about an hour. Curiously, the brain then reverses its course, going back to stage 1 sleep (from stage 4) in about 30 minutes.

This is when REM sleep occurs. REM sleep takes place in a pseudo-stage 1 sleep state, and although it is in fact a light sleep, the sleeper is difficult to awaken (this has led to REM sleep being called "paradoxical sleep").

The body goes to sleep through the following steps:

Stage 1
Light sleep, beginning of theta waves

Stage 2
Different than stage 1 on an EEG, a "true" sleep state.

Stage 3
Different as well, from the other stages, on an EEG, and a sort of transitional state between stage 4 and 2.

Stage 4
Deep sleep. Upone reaching stage 4, the body goes back through the stages, sequentially, and reaches REM sleep.

REM Sleep
Like stage 1 sleep, but includes rapid eye movements, increase of bloodflow to the genital regions (in men and women), quick sudden muscle movements, and activation of the brain centers that control both vision and hearing (presumably specific regions of the cerebrum).
Sorry voor de onsamenhangende quotes maar ik denk dat je hier wel wat uit kan halen, de wijn heeft z'n tol geeist

http://www.erowid.org/plants/datura/datura_faq.shtml#6b4
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40349465
ot: heb 1x 's nacht een soortgelijk vreemde ervaring meegemaakt. het is alweer wat jaartjes geleden ik denk dat ik zo'n 14 jaar was. ik werd 's nachts opeens wakker rond 04:00 door een vreemd noiseachtig geluid. ik had een schuin dakraam met zo'n rolgordijn ervoor die niet strak hing. langs de zijkanten van het gordijn kwam een vel groen licht naar binnen. ik ben uit mijn bed gestapt richting dakraam om te gaan kijken. toen ik het gordijn open deed was het weg, het geluid ook.

van mezelf ben ik een scepticus, maar ik weet 100% zeker dat ik dat groene licht heb gezien en die noise heb gehoord. de adrenaline raasde door m'n lichaam. heel apart, ik gok een of andere hallucinatie, al kan ik dat niet echt verklaren -> geen drank of wietjes (ik was 14 jaar) en ik had zoiets ook nog nooit eerder meegemaakt.
sindsdien ook nooit weer overkomen trouwens.
ik las dat HAL9000S ook noise hoorde, vandaar dat ik het toch even post, het kwam wel herkenbaar over.
pi_40427544
teunebeun, wa bedoelde je met die geest uittreding? en waar woon je ergens in/bij roermond? (ja, ik heb ff in je profiel gekeken? )
dingen onderzoeken wilk ook, maar vind nooit iemand die mee wilt
pi_40635423
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 00:19 schreef Haviksvrouwe het volgende:

[..]

Nou nasty, dat moet je niet zeggen hoor! Crowley was een geniale man!
Ja? Ja hij kan er zelf ook niet veel aan doen dat bepaalde dingen zo werken. Maar hij gaf in de jaren 20 van de vorige eeuw wel lezingen en zo in Duitsland. En esoterie betekent geheim, dus ik ga er liever niet te diep op in.
Naieviteit is onschuld.
pi_40871274
ik moest voor een training voor het werk in een klooster logeren, waar we allemaal een aparte kamer kregen. Toen ik het licht uit had gedaan en in mijn bed lag, zag ik een figuur naast mijn bed staan gekleed in een zwarte mantel met een kap over het hoofd, hij boog zich over mij heen. Ik gilde en sprong uit bed, deed het licht aan en het was weg. In paniek trok ik de deur van mijn kamer open die uitkwam op de gang, daar stond de beheerder van het gebouw die op mijn gegil was afgekomen. Toen schrok ik weer van hem, (en de goede man van mij) wat een ervaring was dat!
  woensdag 16 augustus 2006 @ 22:19:41 #64
124403 UZN
Hello world!
pi_40883725
quote:
Ik heb exact hetzelfde als wat jij hebt. Al jaren. Als ik in de bus slaap die ik dingen in de bus, als ik ergens logeer heb ik het daar. Ik kan ook anticiperen. Ik word wakker maar ik heb mijn ogen nog dicht. Ik hou ze even dicht totdat ik zeker weet dat ik alert ben. Dan open ik mijn ogen en zie ik dingen gebeuren. dan 2 a 3 seconden lossen deze fragmenten zich op in het niets en sta ik op.

Van iemand waarvan ik de indruk had dat hij er verstand van had zij hij dat het een zeldzame maar positieve eigenschap was. Maar wat het exact was ben ik even kwijt. Hij zij in ieder geval dat het geen kwaad kon.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 09:26:11 #65
57546 Masta-t
King and Queen of Cheese
pi_40895382
quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:56 schreef ikheetmartijn het volgende:
ot: heb 1x 's nacht een soortgelijk vreemde ervaring meegemaakt. het is alweer wat jaartjes geleden ik denk dat ik zo'n 14 jaar was. ik werd 's nachts opeens wakker rond 04:00 door een vreemd noiseachtig geluid. ik had een schuin dakraam met zo'n rolgordijn ervoor die niet strak hing. langs de zijkanten van het gordijn kwam een vel groen licht naar binnen. ik ben uit mijn bed gestapt richting dakraam om te gaan kijken. toen ik het gordijn open deed was het weg, het geluid ook.

van mezelf ben ik een scepticus, maar ik weet 100% zeker dat ik dat groene licht heb gezien en die noise heb gehoord. de adrenaline raasde door m'n lichaam. heel apart, ik gok een of andere hallucinatie, al kan ik dat niet echt verklaren -> geen drank of wietjes (ik was 14 jaar) en ik had zoiets ook nog nooit eerder meegemaakt.
sindsdien ook nooit weer overkomen trouwens.
ik las dat HAL9000S ook noise hoorde, vandaar dat ik het toch even post, het kwam wel herkenbaar over.
Dan ben je wakker geworden net nadat ze je hebben teruggebracht...

Alien abduction!
Disclaimer: Alles wat hierboven staat is onzin. De steen des aanstoots zit in je hoofd. Degene die aanstoot neemt is kortzichtig. Respect is belangrijk. Onnodig kwetsen is slecht. Per ongeluk is niet erg. De Blauwe Banaan HEEFT echt het antwoord!
pi_42559990
maar iemand anders nog een optie?
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:27:56 #67
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_42675986
Sorry dat ik hier reageer maar dat andere topic kan ik niet meer vinden.

Laatst werd ik wakker en zag de bovenkant van de deur en probeerde m'n hoofd op te tillen maar dat lukte niet. Of ik ook 'echt' de deur zag weet ik niet. Eergisteren zag ik er ineens ergens een topic over maar die kan ik dus nu niet meer vinden. Sindsdien dat topic ben ik zo bang. Ik dacht dat het bij je droom hoorde ofzo. We zijn vandaag naar Amsterdam geweest en op de terugweg in de trein was ik heel moe en zat ik echt tegen m'n slaap te vechten. Stel je voor dat je een keer in de trein zit te slapen en je wilt uitstappen maar het lukt niet. Dan ben je ineens een halte verder.
  zondag 15 oktober 2006 @ 23:31:38 #68
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42709608
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:27 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Sorry dat ik hier reageer maar dat andere topic kan ik niet meer vinden.

Laatst werd ik wakker en zag de bovenkant van de deur en probeerde m'n hoofd op te tillen maar dat lukte niet. Of ik ook 'echt' de deur zag weet ik niet. Eergisteren zag ik er ineens ergens een topic over maar die kan ik dus nu niet meer vinden. Sindsdien dat topic ben ik zo bang. Ik dacht dat het bij je droom hoorde ofzo. We zijn vandaag naar Amsterdam geweest en op de terugweg in de trein was ik heel moe en zat ik echt tegen m'n slaap te vechten. Stel je voor dat je een keer in de trein zit te slapen en je wilt uitstappen maar het lukt niet. Dan ben je ineens een halte verder.
Dat is dus wel slaapverlamming maar daar kom je alleen in als er voor de rest geen indrukken van buitenaf zijn zoals een trein die stopt of mensen die langs je lopen om naar buiten te gaan. Daar hoef je niet echt bang voor te zijn. Het is niet zo dat als de wekker morgen gaat dat je de wekker wel kan horen maar niet uit kan zetten, zo werkt je lichaam niet .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_42724444
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 18:29 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb hier regelmatig last van:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

Het begon ooit als 'normale' slaapverlamming, maar het begint steeds extremere vormen aan te nemen, zelfs zo erg de laatste tijd dat het m'n slaappatroon ernstig aan het ontwrichten is.

Dagelijks komt het nu terug en het begint altijd met een soort van noise-achtig geluid... als radioruis, op dat moment begin ik in slaap te vallen maar m'n brein blijft er gewoon helder onder. Ik lig daar dus verlamd (sleep paralysis), en terwijl ik mentaal gezien nog wakker ben begin ik weg te zakken in een soort van droomtoestand, waarbij ik ook visuele dingen waarneem... vaak de omgeving waar ik me op dat moment in bevind, soms heb ik het gevoel dat ik aan het vallen ben, soms gezichten oid maar altijd samen met een verschrikkelijk dreigend gevoel.

Dat gaat altijd samen met extreme angstgevoelens, zo erg dat ik mezelf met heel veel moeite weer wakker maak. Dit herhaalt zich op sommige avonden meerdere malen... soms ben ik zo wanhopig dat ik me voorneem om mezelf 'te laten gaan' maar het is zo angstaanjagend om zo bewust weg te glijden in een droomtoestand terwijl je daar verlamd ligt, dat ik mezelf wakker MOET maken. Echt om gek van te worden..... het begon bij mij jaren terug als 'onschuldige' sleep paralysis maar nu is het echt een probleem aan het worden, helemaal omdat het me gewoon verschrikkelijk veel slaap kost momenteel.
Dat klinkt in mijn oren heel erg als Astrale Projectie. Volgens de vele teksten die ik over het onderwerp gelezen heb is projectie mogelijk of vanuit slaap toestand, of vanuit een diepe trance.

Volgende keer dat het gebeurd, probeer jezelf helemaal te ontspannen, en probeer weg te zweven. Mocht het je niet baten, dan zou je bijvoorbeeld Astral Dynamics kunnen opzoeken als ebook/in de bibliotheek en lezen. Het boek is gericht op het bewust projecteren.
pi_42826029
Ik heb dat soms ook, maar in mijn hoofd. Een vriend of kennis vertel dan iets tegen mij wat ik dus niet weet, en als ik ze de volgende keer zien en ik vraag er om, dan heb ik gelijk. Ik heb dat soms met mijn honden ook.
Ik "spreek" ze aan tussen wakker en slaap en dan don zij wat ik "zeggen".
Ja hoor, ik praat raar, daarom ben ik speciaal :-)
pi_42852493
wat ik me dan afvraag is, dat wanneer je dit hebt, ik (gelukkig?) niet, hoelang al? En zoals ik het nu lees lijkt het me dat je als je op een bepaald niveau in je slaap zit (waarin je deze waarnemingen hebt) je er op een gegeven moment controle over kunt krijgen. Want je weet immers dat je deze waarnemingen kunt doen. Lijkt me iets om positief mee om te gaan, misschien kun je er wat van leren of verder in komen... laat maar horen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')