quote:Op vrijdag 21 juli 2006 10:42 schreef AirwiN het volgende:
[..]
Ik ga altijd rechtstreeks uit het werk naar de bloedbank. Ik neem een aantal extra boterhammen en een flesje water mee en dat eet ik daar voor de deur op. Na afloop eet ik thuis dan m'n normale avondmaaltijd...
Tot op heden geef ik alleen maar bloed. Geef jij ook bij ziekenhuis Leyenburg of heb je lokaal nog ergens een bloedbank zitten?quote:Op donderdag 20 juli 2006 19:17 schreef Liejannuh het volgende:
Hi Airwin!Zullen een plasma-geef-mini-meet doen?
In de SC waar ik bijzonder regelmatig verkeer (quote:
Ik geef plasma in het Leyenburg. Heb 31 augustus weer een afspraak.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 10:49 schreef AirwiN het volgende:
[..]
Tot op heden geef ik alleen maar bloed. Geef jij ook bij ziekenhuis Leyenburg of heb je lokaal nog ergens een bloedbank zitten?
Ik heb mijn vriendin zover gekregen om te gaan geven. Die mag binnenkort voor de eerste keer. Bij Den Haag hebben ze een ontzettend tekort aan donoren. Daar deelden ze laatst promotiepakketjes uit aan klanten onder het mom van 'de meeste donoren krijgen we via donoren'. Wie weet hebben ze nog wat liggen...quote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:06 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ik geef plasma in het Leyenburg. Heb 31 augustus weer een afspraak.
Ga dinsdag nog even wat promotiemateriaal aanvragen (de afdelng PR van Sanquin was vandaag gesloten!), misschien dat ik daarmee mijn collega's kan overtuigen om bloeddonor te worden. De grote grap is dat het donorcentrum Voorburg hier op nog geen 5 minuten wandelen zit en de meeste mensen die geen bloed geven daar ook geen reden voor hebben.
Ik ken de symptomen. Twee bruine boterhammen lijkt voor mij voldoende te zijn. Doe ik dat niet, dan kom ik wel wat witjes van de stoel af is al een keer of twee gebleken.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:09 schreef nixxx het volgende:
Ik wil toch liever wat meer dan een paar boterhammetjes in mijn maag hebben als ik ga doneren.. heb gemerkt dat ik voor te weinig eten best gevoelig ben.. maar eens twee grote bakken friet proberen
Volgens mij zit er een keer ja tussen, maar ik weet niet meer welke vraag dat is. En dat terwijl ik die lijst afgelopen donderdag nog heb ingevuld...quote:Op zaterdag 22 juli 2006 22:31 schreef chelloboy het volgende:
Geef nu al bijna 4 jaar bloed bij Sanquin in Dordrecht.
Elke keer weer die hele vragenlijst met nee invullen haha
idd, die vraag moet je met ja beantwoordenquote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:51 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat van dat onderzoek heb ik ooit eens gevraagd. Is geen probleem als je dat niet wilt.
Er staat me echter wel iets van bij dat je verplicht bent om 'ja' in te vullen bij die resultaten-vraag. Mocht het zo zijn dat ze iets vinden, dan moeten ze dat dus melden. Of in elk geval aangeven waarom je geen donor meer mag zijn. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet.
dat heeft niets te maken of je wel of niet donor meer mag zijn.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:51 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat van dat onderzoek heb ik ooit eens gevraagd. Is geen probleem als je dat niet wilt.
Er staat me echter wel iets van bij dat je verplicht bent om 'ja' in te vullen bij die resultaten-vraag. Mocht het zo zijn dat ze iets vinden, dan moeten ze dat dus melden. Of in elk geval aangeven waarom je geen donor meer mag zijn. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet.
Dat lijkt mij ook niet, ze gaan heus al dat bloed niet testen op DNA afwijkingen. Dat zou ook geen zin hebben want je kunt erfelijke aandoeningen (die je dus in DNA kan vinden) niet krijgen via een bloedtransfusie.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:21 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Nah, laat ik het zo verwoorden:
Je moet daarbij 'ja' aanvinken. De reden is als volgt: als er ziekten in je bloed zitten waardoor het ziekenhuis jouw bloed niet meer kan gebruiken, dan kom je dat te weten: je mag immers geen donor meer zijn. Om vervelende ethische kwesties over het al dan niet bekend maken wat de exacte reden is te voorkomen, moet het simpelweg bekend gemaakt worden.
Dit gaat echter alleen over directe bloedgerelateerde zaken. Het bloed wordt alleen zodanig getest dat met zekerheid gezegd kan worden dat het risicoloos kan worden toegediend bij een patiënt. Verdere tests die los staan van kwaliteit van het bloed of mogelijke overdraagbaarheid van ziektes worden voor zover ik weet ook niet uitgevoerd.
Mijn vader is bloeddonor geweest, daardoor wist ik er vanaf.. en op m'n 18e meteen begonnen. 1 of 2 keer bloed gegeven, daarna overgestapt op plasma omdat daar een oproep voor werd gedaan.quote:
Nee, dit gaat over wetenschappelijk onderzoek, niet over of je wel of niet bloed mag geven.quote:Op maandag 24 juli 2006 00:21 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Nah, laat ik het zo verwoorden:
Je moet daarbij 'ja' aanvinken. De reden is als volgt: als er ziekten in je bloed zitten waardoor het ziekenhuis jouw bloed niet meer kan gebruiken, dan kom je dat te weten: je mag immers geen donor meer zijn. Om vervelende ethische kwesties over het al dan niet bekend maken wat de exacte reden is te voorkomen, moet het simpelweg bekend gemaakt worden.
de vraag was dus, of anderen daar ook gewoon ja invullen of daar morele bezwaren tegen hebben.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:24 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat is een vrijwillig besluit. Als je invult dat je dat niet wil hebben kun je wel donor blijven.
Je zou eigenlijk, net zoals de OR doet als ze weer eens ergens zieltjes voor moeten winnen, een tafel neer moeten zetten achter de poortjes met een paar zusters.quote:Op woensdag 26 juli 2006 21:01 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb gister wat promotiemateriaal aangevraagd bij Sanquin!
En ik had het vandaag al binnen!
Heb dus al 25 folders uit lopen delen aan collega's en ga wat posters ophangen bij de liften.Het excuus dat het zoveel tijd kost hebben mijn collega's niet, want er zit een vestiging van Sanquin op 2 straten van het gebouw waar ik werk.
Dat is ook wel een oplossing, maar ik hou het denk ik maar gewoon op een poster bij de lift. Zal 'm morgenochtend ophangen!quote:Op woensdag 26 juli 2006 21:25 schreef gronk het volgende:
[..]
Je zou eigenlijk, net zoals de OR doet als ze weer eens ergens zieltjes voor moeten winnen, een tafel neer moeten zetten achter de poortjes met een paar zusters.![]()
Hb .. ijzergehalte denk ik..quote:Op maandag 31 juli 2006 23:26 schreef Maddy_K het volgende:
Laat ik jullie eens allemaal bedanken! Na mijn chemokuren moest ik een bloedtransfusie ondergaan. Daar ben ik toen heel erg van opgeknapt. Nu weten jullie, waar jullie het voor doen (wisten jullie waarschijnlijk allang).
Ik had een HD (heet dat zo? ik weet het niet zeker meer) van 4 punt nogwat.
* overweegt om zelf ook donor te worden als alles weer 100% met me gaan *
Dankjewel! Het HB klinkt idd erg bekend nu ik het zo teruglees. Dat zal het wel zijn. De normale waarde daarvan zou 7,5 moeten zijn.quote:Op maandag 31 juli 2006 23:28 schreef nixxx het volgende:
[..]
Hb .. ijzergehalte denk ik..
helaas.. doneren mag je niet meer als je zelf een transfusie gehad hebt.. of het kan zijn als je een transfusie voor een bepaalde tijd hebt gehad.. dat weet ik niet meer.. vraag het even na bij de bloedbank www.sanquin.nl anders kun je altijd nog donors gaan werven
en veel succes met je verdere genezing
Graag gedaan. Inderdaad, het is goed om te weten dat er iets nuttigs met mijn plasje gebeurtquote:Op maandag 31 juli 2006 23:26 schreef Maddy_K het volgende:
Laat ik jullie eens allemaal bedanken!
Bedoel je misschien HB? Hemoglobine-waarde, de hoeveelheid zuurstofrijk bloed?quote:Ik had een HD (heet dat zo? ik weet het niet zeker meer) van 4 punt nogwat.
voor vrouwen is het lager dan mannen ja.. maar te hoog is ook niet goed.quote:Op maandag 31 juli 2006 23:30 schreef Maddy_K het volgende:
[..]
Dankjewel! Het HB klinkt idd erg bekend nu ik het zo teruglees. Dat zal het wel zijn. De normale waarde daarvan zou 7,5 moeten zijn.
Dan heb je geluk, daar is meestal wel genoeg van op voorraad, heb ik me laten vertellen...quote:Op maandag 31 juli 2006 23:41 schreef Maddy_K het volgende:
Ik heb schijnbaar een redelijk zeldzame bloedgroep: B Negatief.
Neu, da's niet helemaal het juiste verhaal. Wat ik me zo herinner is dat bloed van mensen met bloedgroep O geen antireactie oplevert bij zowel A, B als AB, dus dat dat een 'second best' is als er geen passende bloedgroep is.quote:Op maandag 31 juli 2006 23:45 schreef webspider het volgende:
[..]
Dan heb je geluk, daar is meestal wel genoeg van op voorraad, heb ik me laten vertellen...
De laatste keer dat ik ernaar vroeg (half jaartje geleden) was het nog steeds zo dat vooral de mensen met O aangemoedigd werden om te doneren, omdat daar veel meer vraag naar is, het komt procentueel meer voor namelijk...
Dat klopt inderdaad, het was de verkorte versiequote:Op maandag 31 juli 2006 23:52 schreef gronk het volgende:
[..]
Neu, da's niet helemaal het juiste verhaal. Wat ik me zo herinner is dat bloed van mensen met bloedgroep O geen antireactie oplevert bij zowel A, B als AB, dus dat dat een 'second best' is als er geen passende bloedgroep is.
Het volledige verhaal is op http://nl.wikipedia.org/wiki/Rhesusfactor te vinden .. zelf ben ik een universele donor (O-) ... En ik heb net op die link ook geleerd dat ik dus alleen O- kan ontvangen, heb ik datquote:Overigens vermoed ik dat ons bloed nog een stuk complexer inelkaar zit dan simpelweg 'bloedgroep A/B/O/rhesus positief/negatief', maar dat de effecten daarvan niet of nauwelijks opvallen bij mensen die een bloedtransfusie krijgen. Tenslotte ben je d'r meestal niet zo best aan toe als je een bloedtransfusie krijgt....
quote:
Kijk. Dus toch.quote:wikipedia:
En er zijn een groot aantal zeldzamere bloedgroepen, b.v. K, M, of P die bij transfusies meestal geen problemen geven.
Vraag me af in hoeverre dat nu modieus pseudo-wetenschappelijk gezever is, en in hoeverre daar waarheid in zit.quote:
The concept to "Eat Right For Your Type" - or "Blood Type Diet " is based on research conducted
by Peter D'Adamo, ND, who claims that people fare better (including with weight management) when
tailoring their diet to their specific blood types. He advises:
Type A typesshould basically stick to fruits and vegetables (high carbs / low fat).
They have thicker blood than other blood types, a sensitive immune system,
and should not consume dairy products, animal fats and meats. They are at
a heightened risk for cardiovascular disease, diabetes and cancer.
(etcetera)
In Frankrijk is het helaas ook een keer goed mis gegaan, waarbij hemofilie-patienten HIV-besmet bloed toegediend kregen.quote:Op maandag 31 juli 2006 23:41 schreef Maddy_K het volgende:
Het was wel een raar idee,om bloed van anderen in je te krijgen.
Ik had daar helemaal geen ervaring mee en ken het alleen uit films en krantenverhalen dat mensen ineens HIF besmet zijn na een transfusie of zoiets.
Ik zag er dus best wel tegenop, maar de arts stelde me gerust dat bloed in NL héél goed onderzocht wordt. Dat soort wild-west-verhalen komen o.a. uit Amerika, daar krijgen mensen betaald om te doneren.
ik denk dat je beter even af kunt bellen.. pijnstillers in je bloed en een mogelijk nog een beetje open wond in je mond doet geen wonderen voor je bloedkwaliteit .. gezien vanuit een ontvanger danquote:Op maandag 7 augustus 2006 20:43 schreef Zolena het volgende:
Hee ik heb ook weer een oproep voor volgende week. Nou ben ik vorige week naar de tandarts geweest om twee verstandskiezen te laten trekken en daar heb ik nog steeds erg last van. Ik heb extra pijnstillers enzo gekregen. Zou ik nou straks wel bloed mogen geven of kan ik beter even afbellen?
Als je deze week nog pijnstillers slikt,en je moet volgende week dan zou ik wel ff bellen.quote:Op maandag 7 augustus 2006 20:43 schreef Zolena het volgende:
Hee ik heb ook weer een oproep voor volgende week. Nou ben ik vorige week naar de tandarts geweest om twee verstandskiezen te laten trekken en daar heb ik nog steeds erg last van. Ik heb extra pijnstillers enzo gekregen. Zou ik nou straks wel bloed mogen geven of kan ik beter even afbellen?
quote:Op maandag 7 augustus 2006 21:02 schreef Zolena het volgende:
oh ik heb ibuprofen gekregen en ook een redelijke dosis, ik bel morgen gewoon wel even, maandje later maar dan.
Wel! heerlijk die beschuiten met hagelslagquote:Op maandag 7 augustus 2006 21:03 schreef nixxx het volgende:
[..]
verstandig.. je doet het niet voor jezelf he
edit: in België meet men g/dl, in Nederland is het Mmol/l. Gok dat het zo'n 7.95 zou zijn in Nl.quote:Normaal ligt de Hb waarde bij een vrouw tussen de 12-16 gram per 100ml bloed (12-16g/dL) en bij mannen ligt die tussen 14-18 gram per 100ml (14-18g/dL). Wanneer de waarde beneden de 12g/dl bij mannen komt spreekt men van anemie. Bij vrouwen spreekt men van anemie wanneer deze waarde onder de 11g/dL ligt. Bij post-menopausale vrouwen spreekt men echter van anemie bij een Hb lager dan 12g/dL.
quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 19:19 schreef Iksje het volgende:
Vandaag bloed gegeven, en op het blad naar de waarden gekeken. (die worden in België namelijk niet besproken en slaan op de vorige gift)
Hb 12.8 en Ht 40,5.
Even gezocht...
[..]
edit: in België meet men g/dl, in Nederland is het Mmol/l. Gok dat het zo'n 7.95 zou zijn in Nl.
Als je bloed lekker genoeg is kan je nachtelijk bezoek verwachtenquote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:13 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik heb me vorige week ook opgegeven om bloed te gaan geven, in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Aanstaande maandag heb ik een afspraak voor een keuring.
Misschien is deze vraag al honderd keer gesteld, maar wat kan ik allemaal verwachten van zo'n keuring? Ze zullen natuurlijk mijn bloed willen testen, maar wat nog meer?
Over het algemeen vindt er eerst een keuring plaats. Dit houdt in dat ze gaan bepalen wat ze gaan gebruiken om je bloed af te nemen. Meestal is het een appelboor of een medium gatenboor.quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:49 schreef Christine het volgende:
Ja hoi.
Eén of andere grapjas uit mijn vriendenkring heeft me opgegeven als geïnteresseerde bij Sanquin. Nu ben ik als de dood voor naalden, val ik flauw als ik bloed zie en heb ik lichte bloedarmoede, maar toch door het lezen van de folder werd ik even nieuwsgierig naar hoe het nu echt is.
Ik hoor horrorverhalen over hele dikke naalden, over flauwvallen, afbrekende naalden, etc. etc. maar hoe "erg" is het nou echt????
Dat hangt vooral af of je aderen goed zichtbaar zijn. hoe beter je ze kunt zien, des te makkelijker het is om te prikken. De prikkunsten van de verpleegkundige kunnen ook nog wel eens schelen...quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:57 schreef Christine het volgende:
Is het vervelend? Dat hoor ik ook wel eens namelijk.
quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:58 schreef Elegy het volgende:
[..]
Over het algemeen vindt er eerst een keuring plaats. Dit houdt in dat ze gaan bepalen wat ze gaan gebruiken om je bloed af te nemen. Meestal is het een appelboor of een medium gatenboor.
Het afnemen gebeurt in speciale centra, hier worden de donors ondersteboven aan het plafond gehangen voor een uur of twee. Voor diervriendelijke donors kunnen ze ook bloedzuigers inzetten, deze worden daarna trouwens wel verpletterd in een vijzel, zodat er niets van het bloed verloren gaat.
gwapje
Same herequote:Op vrijdag 8 september 2006 14:16 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik vind het juist heel relax om langs de bloedbank te gaan en plasma te doneren. Je ligt heerlijk in een luxe stoel te lezen en je krijgt (minimaal 2x) drinken en iets te eten aangeboden. Even een heerlijk ontspan-moment nu ik het steeds zo druk het met werk en studie.
Omdat ze hopen dat ze die niet meer mee terug hoeven nemenquote:Op vrijdag 8 september 2006 14:54 schreef Mark het volgende:
yep, sommige mensen nemen zelfs hun kinderen mee
Ze doen eerst een vooronderzoek, dan halen ze een stuk of vijf/zes buisjes af en dat gaan ze testen (bouquet, afdronk etc.)quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:16 schreef Christine het volgende:
Oke en hoe zit het met bloedarmoede? Omdat ik daar in het verleden nogal eens last van heb gehad... dat controleren ze wel toch?
quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:51 schreef zoeperzazke het volgende:
Overigens, wat ik hier ook wilde delen: op vakantie in Frankrijk stond er middenin een enorm winkelcentrum een bloedprikplek, was een speciale actie. iedereen kon daar binnen lopen en bloed geven. Vond ik het een ontzettend goed initiatief, omdat veel mensen denken 'als ik er toch ben, kan ik net zo goed gelijk bloed geven'.... Zouden ze meer moeten doen
Nou, dan kom je toch gewoon 1 of 2 kg bijquote:Op vrijdag 8 september 2006 16:04 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik vrees dat het al ophoudt: ik weeg net 50 kg, dus eigenlijk ben ik te licht voor bloedgeven....
"Het schijnt" : je weet het dus niet? Ik zou zeggen: probeer het eens. Mocht het niet bevallen,kun je altijd nog stoppen. Zo ben ik jaren geleden ook begonnen, en ik geef nog steedsquote:Op woensdag 13 september 2006 20:56 schreef Repeat het volgende:
Ik twijfel af en toe wel eens om ook bloed te geven, maar het schijnt wel een mofo van een naald te zijn die ze in je arm ownen, gewoon bloedprikken draai ik mn hand niet voor om, maar zo'n katheter...
Ik weet het eigenlijk wel, heb het alleen nooit ervarenquote:Op woensdag 13 september 2006 21:13 schreef Mark het volgende:
[..]
"Het schijnt" : je weet het dus niet? Ik zou zeggen: probeer het eens. Mocht het niet bevallen,kun je altijd nog stoppen. Zo ben ik jaren geleden ook begonnen, en ik geef nog steeds
Als het toch zo druk is hoef ik ook niet te gaanquote:Op woensdag 13 september 2006 22:48 schreef Mikkie het volgende:
@ Repeat: niet zeiken, gewoon gaan
Ben vandaag weer geweest. Recordtijd van 6 minuten gevestigd
Moest helaas door drukte wel 40 min wachten voor ik aan de beurt was.
die naald heeft echt wel een groter kaliber, weetje hoe lang het zou anders duren voordat er een halve liter door zo'n normaal bloedpriknaaldje komtquote:Op woensdag 13 september 2006 22:54 schreef droomkoningin het volgende:
die naald is helemaal niet zo dik?
naar mijn idee niks dikker dan een naald voor t bloedprikken... kan best dat ie dikker is maar je merkt er niks van....
en bovendien... wat is nou een prikje van een naald en wat tijd als je er andere mensen mee kunt helpen?
plasma geven, duurt dat langer dan normaal bloed geven?
das een soort appelboorquote:Op woensdag 13 september 2006 23:07 schreef nixxx het volgende:
tis nog niets vergeleken met een beenmerg punctie naald.. ..... heb ik van mijn ma mogen vernemen
Ik had verleden week 9,3!!!!quote:Op woensdag 13 september 2006 20:26 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik heb net voor de 2e keer succesvol bloed gegeven, vorige keer ben ik afgekeurd omdat mn HB 7,9 was (1/10e te laag). Dit keer was ik 8,4! Whoei! in 9 minuutjes een halve liter bloed weg. En nog 3 keer en ik heb een speldje
Mannen die aan de herenliefde doen behoren tot een risicogroep, is ook zo'n vooroordeel...quote:Op donderdag 14 september 2006 13:52 schreef Leintjeuh het volgende:
Wat voor vooroordelen dan? De enige die ik eigenlijk ken, is dat mensen die in de seksindustrie werken, niet mogen doneren...
Zèlfs al heb je al jaren een vaste relatie, dan nog mogen hetero's die elke maand met een ander in bed liggen wèl bloed geven, maar homo's niet.. lesbo's trouwens weer welquote:Op donderdag 14 september 2006 13:55 schreef AirwiN het volgende:
[..]
Mannen die aan de herenliefde doen behoren tot een risicogroep, is ook zo'n vooroordeel...
nou.. er is wel een hoger risico dat homo's vaker losbandig zijn. maar de conclusie daaruit trekken dat àlle homo's daarom maar ongeschik zijn, vind ik te radicaal. generaliserend en discriminerend op verkeerde punten.quote:Op donderdag 14 september 2006 18:56 schreef Christine het volgende:
Het zal wel meer te maken hebben met bepaalde uitslagen uit wetenschappelijk onderzoek dan met vooroordelen.
Het is niet alleen losbandigheid, maar ook dat anale seks vele malen hoger risico geeft op overdracht dan vaginale seks.quote:Op donderdag 14 september 2006 19:05 schreef petre86 het volgende:
[..]
nou.. er is wel een hoger risico dat homo's vaker losbandig zijn. maar de conclusie daaruit trekken dat àlle homo's daarom maar ongeschik zijn, vind ik te radicaal. generaliserend en discriminerend op verkeerde punten.
* Mark luistert veel naar metalquote:Op maandag 9 oktober 2006 19:24 schreef Leintjeuh het volgende:
Vanaf 1 december dagelijks een glaasje roosvicee ferro drinken wil ook wel helpen
misschien is dat het voor mij ook welquote:Op maandag 9 oktober 2006 20:48 schreef Mark het volgende:
[..]
* Mark luistert veel naar metal
nog nooit problemen gehad met mijn ijzer-gehalte
Intake herinner ik me niet meerquote:Op woensdag 8 november 2006 21:39 schreef Mathijz het volgende:
*schop*
Morgen voor het eerst, hoelang duurt een intake eigenlijk?
Je bloed is dus afhankelijk ban een bepaalde waarde hoe gaat dat eigenlijk?
Kortom als iemand mij ff wat info kan geven, graag
Volgens mij willen die mensen gewoon de naald niet in hun arm zien zittenquote:Op woensdag 8 november 2006 22:15 schreef PV het volgende:
Anderen maken wel eens gebruik van een soort doek rond je arm, waar dat precies voor is weet ik niet, missch omdat ze het gewoon koud hebben.
Dat bleek niet nodig. Als je maar lang genoeg gewacht plannen zij wel een afspraak. En gelukkig ver genoeg vooruit. Maandag voor t eerst..quote:Op woensdag 13 september 2006 22:46 schreef Vanyel het volgende:
Opgegeven. Nu nog bellen voor keuring..
Dat dekentje is ook om het bloed stromend te houden. Ik heb het een keertje gekregen toen ik plaatjes doneerde en het apparaat maar bleef haperen, ondanks mijn verwoede knijppogingen. Het is een soort elektrisch dekentje, dat warm wordt. En ik kan heel goed tegen de naald zien zitten in mijn armquote:Op woensdag 8 november 2006 22:15 schreef PV het volgende:
[..]
Om het bloed een beetje stromend te houden kun je een knijpfiguurtje in je hand krijgen. Anderen maken wel eens gebruik van een soort doek rond je arm, waar dat precies voor is weet ik niet, missch omdat ze het gewoon koud hebben.
Geen probleem, ik heb ook hooikoorts. Met medicijnen is het goed onder controle te houden, maar als je het zonder doet, kun je je nog wel eens flink verkouden voelen in de zomer. En zoals droomkoningin zegt is het belangrijk dat je je oké voelt. Het gewone gesnotter is niet erg, maar als je je beroerder dan gewoon voelt, dan kun je misschien even wachten.quote:Op woensdag 8 november 2006 23:56 schreef Ltd. het volgende:
Ik heb een vraagje,
Mogen mensen met hooikoorts (of algemeen een allergie) bloedgeven?
Kan zijn dat dit al ter sprake gekomen is![]()
56quote:Op donderdag 9 november 2006 23:54 schreef Mathijz het volgende:
Deze avond intake gehad
Bloeddruk was 56 om ? en mijn Hb was 9,8. Moest minimaal 8,2 halen dus dat ging netjes. Wat me opviel was dat er veel vrouwen zitten van in de 30/40
Laag? Ik heb altijd zo rond de 60/110 ofzo, zijn die 4 puntjes echt zoveel?quote:Op vrijdag 10 november 2006 19:18 schreef nixxx het volgende:
[..]
56dat zal wel niet
das erg laag..
Er is gewoon een onder- en bovengrens, dus te laag (ik hoor hier: onderdruk = 50) is ook reden voor afkeuring.(bovendruk = boven 180)quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:24 schreef wyccie het volgende:
Een lage bloeddruk is niet erg als je bloed doneert. Je hebt alleen een grotere kans dat je flauwvalt (even wat langer blijven liggen dus). Als je bloeddruk te hoog is, word je afgekeurd.
Het is op zich best logisch dat ze eerst even kijken of je wel kan geven...quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:30 schreef DOGMAN het volgende:
ik wil best nog eens bloed geven, maar kan dat dan gewoon zonder al dat geneuzel
hup naald erin bloed eruit en oprotten
Ze kijken alleen naar de bovendruk als ik me niet vergis. Ik had een keer 55-85. Mocht gewoon bloed geven (maar de zuster was wel heel bezorgd, wel lief).quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is gewoon een onder- en bovengrens, dus te laag (ik hoor hier: onderdruk = 50) is ook reden voor afkeuring.(bovendruk = boven 180)
Zusterquote:Op vrijdag 10 november 2006 20:35 schreef wyccie het volgende:
[..]
Ze kijken alleen naar de bovendruk als ik me niet vergis. Ik had een keer 55-85. Mocht gewoon bloed geven (maar de zuster was wel heel bezorgd, wel lief).
Ik noem ze voor het gemak maar even zusters, vaak zijn het ook wel gewoon co-assistenten. Maar zuster is in dit geval positief bedoeld, hoor.quote:
Mijn vrouw is van origine verpleegkundige en daar ligt de term "zuster" wat gevoelig. ("zusters? die wonen in een klooster!")quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:42 schreef wyccie het volgende:
[..]
Ik noem ze voor het gemak maar even zusters, vaak zijn het ook wel gewoon co-assistenten. Maar zuster is in dit geval positief bedoeld, hoor.
Zal ik doenquote:Op vrijdag 10 november 2006 20:47 schreef wyccie het volgende:
Doe maar de groetjes aan je vrouw. Ze doet goed werk.![]()
Voor iemand van 18 die 5 dagen per week sport. neequote:Op vrijdag 10 november 2006 19:18 schreef nixxx het volgende:
[..]
56dat zal wel niet
das erg laag..
En wederom afgebeld, infectie kan nog wel even duren. Voorlopig dus maar even geen nieuwe afspraak gemaakt.quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:19 schreef Mark het volgende:
Ik heb zelf mijn 80e keer van vandaag maar uitgesteld, omdat ik met een infectie zit. Over 3 weken een herkansing
Jij geeft ook bij Haga locatie Leyenburg toch?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 07:55 schreef Liejannuh het volgende:
Ben trouwens benieuwd hoe druk het is. Normaal ga ik rond een uur of 4 en dan is het heel erg rustig, nu ga ik om 6 uur en ik kon er net aan tussen gepropt worden!
Klopt idd, is mooi halverwege mn werk en mijn huis.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 09:23 schreef AirwiN het volgende:
[..]
Jij geeft ook bij Haga locatie Leyenburg toch?
Ik ga meestal direct uit het werk bloedgeven. Dan ben ik rond kwart voor zes / zes uur bij de Bloedbank. Het is dan over het algemeen redelijk druk, maar er loopt ook voldoende personeel rond om de doorgang te bevorderen. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ik meer dan tien minuten heb zitten wachten.
Ik ga er maar even vanuit dat plasma donateurs hetzelfde rondje doorlopen...
Opvallend inderdaad. Als ik rond een uur of zes ga, en de machine goed loopt, word ik sneller geholpen dan dat ik buiten de drukke uren ga...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 09:31 schreef Liejannuh het volgende:
Het lijkt me wel eens leuk om al het personeel aan het werk te zien in plaats van te zien rondhangen.
Het is natuurlijk een perfect moment om wat frustraties af te reageren...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 11:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Mijn vrouw heeft me gisteren weer vreselijk mishandeld...![]()
Nee, weer eens wat afgeleverd en ze kan het best, dus ook dat ging prima
Ze vertelde ook, voordat ze ging prikken "ow, ja...nog even... ik ben niet in vorm vandaagquote:Op dinsdag 16 januari 2007 11:34 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een perfect moment om wat frustraties af te reageren...![]()
*Venijnige prik* Ow, sorry schat...![]()
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:00 schreef Liejannuh het volgende:
Bloeddruk deed een beetje raar. Eerst 166/113 en daarna 170/96. En ja, dat is enigszins hoog!
Maar ik mocht geven! Gelukkig!
Ik heb al een keer 24 uur met een bloeddrukmeter om gelopen en daar kwam uit dat mijn bloeddruk nogal schommelt.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:02 schreef dwerg het volgende:
[..]
Da's nog hoger dan ik had. En bij mij werd er gezegd 'als het over drie maanden weer zo hoog is moet je misschien een keer naar de huisarts'.
ondergrens is 7,5 (bij ons tenminste)quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:08 schreef dewitteparel het volgende:
ik heb vorige week net intake gehad
ijzer 8,4 (ondergrens geloof ik), en bloeddruk 125/50 (pols 52) ... 6 maart eerste halve liter!
In Den Haag is de ondergrens 7,8. Overigens is de ondergrens voor vrouwen anders dan die voor mannen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:16 schreef Troel het volgende:
[..]
ondergrens is 7,5 (bij ons tenminste)
mompelt iets over incompetente kutcollega'squote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:07 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb al een keer 24 uur met een bloeddrukmeter om gelopen en daar kwam uit dat mijn bloeddruk nogal schommelt.
In Arnhem ook, en ik geloof nooit dat dat per vestiging verschilt.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:23 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
In Den Haag is de ondergrens 7,8. Overigens is de ondergrens voor vrouwen anders dan die voor mannen.
Van de sitequote:Om bloed te kunnen geven moet het ijzergehalte 8.4 of hoger zijn bij mannen en 7.8 of hoger bij vrouwen. Alle artsen van de bloedbank houden zich strikt aan de landelijk voorgeschreven grenzen van het Hb-gehalte.
Hoge bloeddruk zit ook enigszins in de familie.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:29 schreef gronk het volgende:
[..]
mompelt iets over incompetente kutcollega's
Ah, vandaar. Hoe zit dat eigenlijk met bloed: wordt dat vermengd met bloed van andere donoren, of wordt dat netjes individueel apart gehouden en bewerkt?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:32 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Hoge bloeddruk zit ook enigszins in de familie.En ik heb eerst een uur staan borrelen voordat ik naar de bloedbank ging. Ik was volkomen ontspannen.
Nee, in 2007 nog niet... Ik ben op Sinterklaasavond voor het laatst geweest. Zal dus wel half februari worden ofzo...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 20:14 schreef nixxx het volgende:
ha AirwiN weer geweest, dan zal ik binnenkort ook wel weer kaart op de mat krijgen
... want? Blank bloed kan niet in een gekleurde?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Daarom is het ook wel gewenst dat allochtonen bloed geven, dat zijn er veel te weinig. Vooral donkere mensen zijn gewild, wat dat betreft.
Dat kan prima, maar soms zijn er best een hoop specifieke stoffen die zij in het bloed hebben.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:03 schreef fee-tje het volgende:
[..]
... want? Blank bloed kan niet in een gekleurde?
Rode bloedcellen en bloedplaatjes bevatten geen DNA en geen immuuncomplexen die door witte bloedcellen (de boosdoeners in dit geval) herkend worden als "vreemd" en worden dus niet aangevallen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 00:47 schreef gronk het volgende:
Eigenlijk, als je d'r over nadenkt, is 't eigenlijk best apart dat je bloed van de ene persoon in sommige andere personen kunt steken en dat dat gewoon goedgaat. Met organen levert dat een heel gedoe op.
Ter lering ende vermaeck:quote:Op woensdag 17 januari 2007 00:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat kan prima, maar soms zijn er best een hoop specifieke stoffen die zij in het bloed hebben.
ik ben een mannetjequote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:16 schreef Troel het volgende:
[..]
ondergrens is 7,5 (bij ons tenminste)
* Troel voelt even in broekquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:35 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Was in reactie op Troel, die afaik een vrouwtje is
niet op de achterkant van je hand blazen hequote:Op woensdag 17 januari 2007 12:38 schreef Troel het volgende:
[..]
* Troel voelt even in broek
Ja nog steeds
Dan weet je overigens nog steeds niet of je HIV hebt... incubatietijdquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:54 schreef Troel het volgende:
De eerste keer dat je komt voor controle wordt er ook bloed afgenomen en dat wordt flink getest. Ik heb nu nog steeds niets gehoord, kan ik er nu vanuit gaan dat ik geen HIV heb![]()
bij mijn zusje een kleine twee weken, begin deze maand had ze een keuring ondergaan en eind deze maand mag ze langskomenquote:Op donderdag 25 januari 2007 12:00 schreef Flowerbomb het volgende:
Hoe lang duurde het bij jullie tot je je eerste oproep kreeg na de medische keuring?
Dat ligt eraan met watvoor apparatuur het is gedaan. Als het een flexibele camera is geweest is het (als ik net goed geluisterd hebquote:Op donderdag 25 januari 2007 17:10 schreef AnnekeM het volgende:
Weet iemand wanneer je weer plasma mag geven nadat je met een kijkoperatie (camera + gereedschap via klein gaatje in je buik) bent geopereerd? In oktober is mijn blindedarm verwijderd en in december ben ik met eenzelfde operatie geopereerd i.v.m complicaties en is er een verkleving in de darmen verwijderd.
Ik ben nog niet de oude en wil sowieso nog wachten tot ik mij weer fitter voel.
Maar toch ben ik nieuwsgierig hoe lang ik eigenlijk moet wachten. Is dit weer een jaar?
Ik heb al een keer een jaar moeten wachten i.v.m een scopie van mn neus, keel en voorhoofdsholte.
ik heb me eens aangemeld daarvoor op een beurs, ik had zoiets van waarom niet. iets wat ik kan missen kan een ander ontzettend helpen. korte vragenlijst ingevuld en ondertussen de folder van de bloedbank (wat ik een ontzettend goor woord vind maar dat is iets andersquote:Op zaterdag 22 juli 2006 21:10 schreef AnnekeM het volgende:
Deeltje 4 alweer![]()
Kom op Fok!kers, we gaan met z'n allen bloed/plasma geven
Door bloeddonor te worden en als je dat al bent op het vragenblad kijkenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 20:14 schreef dialMforMonkey het volgende:
Hoe weet je eigenlijk welke bloedgroep je hebt
Tegen mij zeiden ze dat het niet verstandig is om meteen weer te rijden na het geven...quote:Op dinsdag 6 februari 2007 20:24 schreef Fastcruiser het volgende:
Bovendien wel zo lekker dat het niet m'n gasarm (motorrijdend weer naar huis) is.
Geldt dat voor meteen na het geven? Of ook nog nadat je na afloop nog even hebt gezeten met een hapje en een drankje? Ik ga altijd met de auto en dat gaat altijd goed eigenlijk...quote:Op dinsdag 6 februari 2007 21:20 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Tegen mij zeiden ze dat het niet verstandig is om meteen weer te rijden na het geven...
jij bent ook geen mini-meisjequote:Op dinsdag 6 februari 2007 21:34 schreef AirwiN het volgende:
[..]
Geldt dat voor meteen na het geven? Of ook nog nadat je na afloop nog even hebt gezeten met een hapje en een drankje? Ik ga altijd met de auto en dat gaat altijd goed eigenlijk...
Oeh, dat heb ik nou ook.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 23:53 schreef Vanyel het volgende:
Eerste keer geweest, met links (8.30min, Hb 9,2!) omdat ik dan rechts vrij had om te lezen, maar vind het denk ik toch prettiger om het nare prikgevoel in mijn stoerdere rechterarm te hebben.
Gister in Tilburg waren 2 van die Sanquin-vrouwtjes buiten aan het rokenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 20:41 schreef Kroekroek het volgende:
Ik zag vandaag iemand roken voor de bloedbank in Amsterdam. De vrouw stond echt naast de deur tegen de muur. Ik vond het er wel grappig uit zien. Was net te laat met de foto.
En toenquote:Op donderdag 8 februari 2007 19:31 schreef PV het volgende:
[..]
Gister in Tilburg waren 2 van die Sanquin-vrouwtjes buiten aan het roken![]()
Daar nog even op terugkomende: Er zijn veel meer uit-typeringen van bloed dan A+/-, B+/- AB of 0 +/- (nul positief/negatief, overigens, geen O)quote:Op woensdag 17 januari 2007 07:12 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Ter lering ende vermaeck:
Zoals wat, en waarom zou je die willen toedienen?
Ik neem altijd ff een pauze na bloed geven (eerder preventief want ik merk weinig). Daarna pas op de motor. Gaat prima.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 21:34 schreef AirwiN het volgende:
Geldt dat voor meteen na het geven? Of ook nog nadat je na afloop nog even hebt gezeten met een hapje en een drankje? Ik ga altijd met de auto en dat gaat altijd goed eigenlijk...
Ik heb liever dat ze helemaal niet rokenquote:Op donderdag 8 februari 2007 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En toenHeb je liever dat ze het binnen doen?
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:30 schreef PV het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze helemaal niet rokenIets met gezondheid enzo.
Da's niet heel erg hoog. Mijn bloeddruk was laatst 115/75 met een Hb van 10.9quote:Op zaterdag 10 februari 2007 18:35 schreef amarena het volgende:
Eind januari weer geweest maar mijn onderdruk was te laag of in elk geval ondergrens. (kan het kloppen dat ik 50/100 had? HB was 8/9 dacht ik. Leek de prikdokter niet verstandig,
Moet zeggen dat ik me de vorige keer ook erg duizelig voelde de dagen na het geven. Paar keer bijna van mijn stokje na het douchen. Gelukkig nemen ze dan geen risico door toch de prikken.
Probeer het over 2 maandjes weer.
Dat zorgt over het algemeen alleen maar voor een hoger Hbquote:Op vrijdag 16 februari 2007 10:49 schreef Terpentin07 het volgende:
Oh ja daarnaast ben ik ook nog roker.
Bloed geven: Er wordt een flinke naald in een ader gestoken, waarna er 500 ml bloed in een plastic zak loopt.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:39 schreef Thee_met_honing het volgende:
Hoe verschilt plasma geven van bloed geven? Voor beide moeten ze toch bloed afnemen waarna het later gescheiden wordt of snap ik iets niet?
Bedankt voor de antwoorden trouwens!![]()
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 14:44 schreef Sjeen het volgende:
Nu gaat bellen voor keuringsafspraak... toch wel een beetje nerveus![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |