daar kan ik me wel in vindenquote:Op donderdag 27 juli 2006 21:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
De Rooms Katholieke Kerk veroordeelt de doodstraf weliswaar niet in theorie, maar wel in de praktijk. In een rechtssysteem waarin er voldoende mogelijkheden zijn om mensen te beschermen van moordenaars door deze levenslang op te sluiten is het niet meer gerechtvaardigd om mensen desondanks ter dood te veroordelen. Alleen indien dat absoluut de enige mogelijkheid is om de samenleving te beschermen tegen een individu is doodstraf toegestaan. Gezien het huidige gevangeniswezen is er echter altijd de mogelijkheid van levenslange opsluiting.
ook ik ben geen voorstander van de doodstraf.quote:Paus Johannes Paulus II heeft zich dan ook telkenmale tegen de doodstraf uitgesproken.
zekerquote:Op donderdag 27 juli 2006 16:54 schreef Circle het volgende:
[..]
Nu heb ik al enige tijd getracht me niet in deze schijn-discussie te mengen, maar het lijkt erop alsof er hier iets aan het ontsporen is. Veel mensen proberen het gevoel van gelovigen te ontzien door ze in hun waarde te laten bij discussies. Dit gebaseert op het feit dat iedereen mag geloven wat hij wil zolang ze de omgeving er maar niet mee lastig vallen. Ze wijzen op het feit dat alles bij elkaar een kaartenhuis van verdichtsels is, tast ze in hun waarde aan en dat hoort niet.
ik sta open voor een uiteenzetting over mijn drogredenatiesquote:Anders wordt het als er gelovigen continu op hun stokpaardje klimmen en daarbij te pas en te onpas drogredenen te berde brengen om hun gelijk te halen. pmb_rug is daar een voorbeeld van en zal het niet nalaten om zijn geloofsovertuiging in elke discussie op te voeren.
joh, je meent het!quote:Geloof is wetenschappelijk niet te onderbouwen.
r u kidding me?quote:Ten eerste niet omdat het dan van 'geloof' opeens 'wetenschap' zou gaan heten,
hier zal menig historicus stijl van achterover slaan...quote:en ten tweede omdat zo'n beetje alle 'feiten' uit het bronnen materiaal (bijbel b.v.) te falsifieren zijn (ontstaansgeschiedenis, zondvloed, noemt u maar op!). Wetenschappelijk gezien is zo'n beetje elke vorm van geloof niet steek-houdend bij historische analyse en dat hoeft ook niet omdat het een referentiekader geeft voor een levensstijl.
dat gebeurt ook als hij te onpas het 6e gebod aanhaalt, zeer ongepast.quote:Laton of wie dan ook hoeven zich ook niet in de bijbel te verdiepen, net zo min als hij de Koran of wie weet welk ander geloofs-geschrift hoeft te lezen. Nog sterker, het lezen daarvan zou kunnen leiden tot een letterlijke interpretatie en dat heeft in het verleden (en heden) al tot voldoende ellende in de wereld geleid.
nee, ik heb veel respect voor bijbelleraren die niet per se dezelfde visie delen als ik ex ante. mensen die nog nooit een bijbel hebben bestudeerd (wat hun goed recht is) hoeven mij niet de les te komen lezen over wat er wel en niet in de bijbel staat.quote:Het verwijten dat niet-gelovers geen kennis hebben van de geloofs-geschriften is net zo valide voor elke gelovige van een bepaalde stroming.
over veel zaken is het ook lastig een concesus te bereiken, maar het toepassen van een paar simpele hermaneutische principes is toch wel het minste wat je kunt vragen van mensen die de bijbel proberen te begrijpen.quote:Kijk rustig eens naar hoeveel afsplitsingen het christelijke geloof al heeft gehad sinds het ontstaan en probeer dan eens te achterhalen wie nu de ware interpretatie heeft.
ben ik star omdat ik achter mijn eigen standpunt sta? of omdat ik de mening over de bijbel van iemand die nauwelijks tot geen enkele moeite ooit heeft gedaan om de bijbel te interpreteren serieus neem? denk jij dat jij wel objectief bent (!)? denk jij dat het mogelijk is voor een mens om zijn paradigma uit te schakelen als hij onderwerpen benaderd?quote:Pmb_rug, ik vind het prima dat je gelovig bent, maar je starre vasthoudendheid lijkt je objectieve visie op een aantal onderwerpen enigzins te beinvloeden.
do you really think so? wat is overigens HET geloofsdogma?!? en hoe kun je dat volgen? (weet je wel wat dat woord betekent?)quote:Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar het is wel erg eenvoudig om het geloofsdogma te blijven volgen
ik veroordeel geen mensen, ik veroordeel meningen en daden.quote:en daarmee ieder ander te veroordelen.
niet bij levenbeschouwelijke/ethische discussie per sequote:Let wel, voor veel claims van gelovigen ligt de bewijslast bij hen en er is tot op heden nog geen spoor van bewijs geleverd.
Ik heb het meer over de gehele setting van het topic en jou bijdrage erinquote:Op donderdag 27 juli 2006 21:42 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
nee, er word gezegd: het staat er toch?
totaal niet kijkend naar de betekenis van het gebruikte woord, laat staan de context van de bijbel.
God wijst een heel aantal gevallen aan waarin de doodstraf gepast is. Zou Hij zichzelf dan tegenspreken? Unlikely. De bijbel maakt een duidelijk onderscheid in motivatie van doodslag. Het is nogal wat anders of je iemand per ongeluk dood, dood door nalatigheid, dood door schuld (in een opwelling, of moord met voorbedachte rade. Zoals dit in Israel middels het vrijsteden systeem ook tot uiting kwam.
nee, ik heb veel respect voor de kritieken van toen. verder weet ik niet zoveel van die kerk zoals hij nu is, behalve dat hij heel klein is. Wat ik wel wilde zeggen is dat ik hun standpunt over de doodstraf niet kan vinden, de link is te algemeen.quote:Op donderdag 27 juli 2006 20:55 schreef Doffy het volgende:
[..]
http://www.remonstranten.org/ . Maar nu ga je ongetwijfeld zeggen dat dat geen christenen zijn, en dat ze het volledig verkeerd begrepen hebben.
ik heb al een keer of 3 op Fok! hier een uitleg geplaatst over het gebruikte Hebreeuwse woord waar het Nederlands vocabulair duidelijk tekort schiet. Verder kun je zon vers niet buiten de context van de rest van de thora lezen.quote:[..]
Niet? Als er ergens staat 'gij zult niet doden', dan moet je dat letterlijk nemen? Nee, want je mag wel doden, onder bepaalde omstandigheden waarin uitsluitend jij en de jouwen zijn ingewijd. En als anderen daar anders over denken, dan zijn het geen christenen, want uitsluitend jouw interpretatie is de enige juiste, toch?
daar gaan we weerquote:[..]
Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. - Lucas 6,37, NBV.
Het komt er op neer dat ze de doodstraf in elke vorm pertinent afwijzen.quote:Op donderdag 27 juli 2006 21:57 schreef pmb_rug het volgende:
nee, ik heb veel respect voor de kritieken van toen. verder weet ik niet zoveel van die kerk zoals hij nu is, behalve dat hij heel klein is. Wat ik wel wilde zeggen is dat ik hun standpunt over de doodstraf niet kan vinden, de link is te algemeen.
Nee, wat ik al zei, je moet er 50 jaar voor gestudeerd hebben. Gods woord is immers niet voor iedereen weggelegdquote:ik heb al een keer of 3 op Fok! hier een uitleg geplaatst over het gebruikte Hebreeuwse woord waar het Nederlands vocabulair duidelijk tekort schiet. Verder kun je zon vers niet buiten de context van de rest van de thora lezen.
Idemquote:daar gaan we weer![]()
en toen heb over teksten alsquote:
gelezen?quote:....dan moet u de man of vrouw die zich zo misdragen heeft de stad uit brengen en buiten de poort stenigen tot de dood erop volgt.
dat zal wel, maar ik wil graag weten op basis waarvan ze dit doen. zo kan er niets van leren...quote:Op donderdag 27 juli 2006 21:59 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het komt er op neer dat ze de doodstraf in elke vorm pertinent afwijzen.
daarom zijn er leraren om kennis door te geven zodat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. uiteindelijk is de kern van de bijbel: het nieuwe verbond van God met de mens, vrij eenvoudig. thats all you need to know really.quote:[..]
Nee, wat ik al zei, je moet er 50 jaar voor gestudeerd hebben. Gods woord is immers niet voor iedereen weggelegd
any specifics on this one?quote:Op donderdag 27 juli 2006 21:54 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik heb het meer over de gehele setting van het topic en jou bijdrage erin![]()
Nou, in dit geval is het meer het feit dat God kennelijk Hebreeuws sprak tegen Mozes, en dat dat niet altijd makkelijk is te vertalen naar niet-Semitische talen. Daar was hier laatst nog een topic over, geloof ikquote:Op donderdag 27 juli 2006 21:59 schreef Doffy het volgende:
Nee, wat ik al zei, je moet er 50 jaar voor gestudeerd hebben. Gods woord is immers niet voor iedereen weggelegd
[..]
Idem
And again, I rest my case....quote:
Ja, maar dat soort details heeft christenen nog nooit tegengehouden. Jezus sprak Aramees in een omgeving van eenvoudige boeren en vissers, maar de brieven van Paulus en de evangeliën zijn in het Grieks. Ze borduren aan alle kanten -selectief- voort op de Hebreeuwse Thorah, terwijl de meeste vroege christenen de tradities mondeling doorvertelden in oa. het Latijn, het Koptisch en lokale talen en dialecten. Hieruit ontstond wat zo'n 200 jaar later 'het Nieuwe Testament' werd genoemd, maar slechts weinig christenen die zich werkelijk afvragen of de 200.000 vertaalfouten in de pakweg 5400 zeer diverse exemplaren van het NT die wij hebben, wellicht van enige betekenis zijn op wat ze geloven.quote:Op donderdag 27 juli 2006 22:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, in dit geval is het meer het feit dat God kennelijk Hebreeuws sprak tegen Mozes, en dat dat niet altijd makkelijk is te vertalen naar niet-Semitische talen. Daar was hier laatst nog een topic over, geloof ik
Hij sprak waarschijnlijk ook Hebreeuwsquote:Op donderdag 27 juli 2006 22:14 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ja, maar dat soort details heeft christenen nog nooit tegengehouden. Jezus sprak Aramees in een omgeving van eenvoudige boeren en vissers, maar de brieven van Paulus en de evangeliën zijn in het Grieks. Ze borduren aan alle kanten -selectief- voort op de Hebreeuwse Thorah, terwijl de meeste vroege christenen de tradities mondeling doorvertelden in oa. het Latijn, het Koptisch en lokale talen en dialecten. Hieruit ontstond wat zo'n 200 jaar later 'het Nieuwe Testament' werd genoemd, maar slechts weinig christenen die zich werkelijk afvragen of de 200.000 vertaalfouten in de pakweg 5400 zeer diverse exemplaren van het NT die wij hebben, wellicht van enige betekenis zijn op wat ze geloven.
Daar heb je inderdaad gelijk in; het lijkt er op dat de historische Jezus een zeer populaire apocalyptische joodse profeet was die de Schrift op een 'populaire' manier uitlegde. Hij zal dus ook op z'n minst Hebreeuws hebben kunnen lezen, waarschijnlijk ook spreken.quote:Op donderdag 27 juli 2006 22:17 schreef Haushofer het volgende:
Hij sprak waarschijnlijk ook Hebreeuws![]()
Zeer verhelderend in mijn opinie zijn de boeken en audioboeken (handig!) van Bart Ehrman, professor religieuze studies aan de Uni. van North Carolina, over de historische Jezus, de 'lost christianities' (meervoud), het ontstaan van het NT en de geschiedenis van het vroege christendom.quote:Maar je hebt inderdaad wel een aardig punt, ik heb me alleen nooit zo verdiept in die ontstaansgeschiedenis van het NT. Heb je toevallig wat linkjes of goede boeken? Heb zelf alleen het beknopte 'het nieuwe testament leren lezen' van Segbroeck ( boekenmarkt Enschedé) Ben wel benieuwd
Dieren hebben de neiging tot zelfbehoud.(en voortplanting)quote:Op donderdag 27 juli 2006 16:36 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dan blijft de vraag waarom dat allemaal zo erg is? we zijn toch maar dieren?
ik heb liever dat je me een alternatieve uiteenzetting van het 6e gebod geeftquote:Op donderdag 27 juli 2006 22:35 schreef Doffy het volgende:
Zie ook hier voor een overzicht van zijn colleges.
Jammer, had inhoudelijk meer van je verwacht, maar het zit er blijkbaar niet in. Je komt niet echt veel verder dan wat 'catchy oneliners' ipv inhoudelijke reacties. Je verwacht dat een atheist geen enkele achtergrond in het geloof heeft, terwijl atheisme mogelijk juist een gevolg is van blootstelling aan (in mijn geval het Rooms-Katholieke) geloof. Kom dus niet aan met argumenten zoals de les laten lezen door mensen die nog nooit een bijbel hebben bestudeerd.quote:Op donderdag 27 juli 2006 21:53 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
zeker
[..]
ik sta open voor een uiteenzetting over mijn drogredenaties
[..]
joh, je meent het!
[..]
r u kidding me?
[..]
hier zal menig historicus stijl van achterover slaan...
[..]
dat gebeurt ook als hij te onpas het 6e gebod aanhaalt, zeer ongepast.
[..]
nee, ik heb veel respect voor bijbelleraren die niet per se dezelfde visie delen als ik ex ante. mensen die nog nooit een bijbel hebben bestudeerd (wat hun goed recht is) hoeven mij niet de les te komen lezen over wat er wel en niet in de bijbel staat.
[..]
over veel zaken is het ook lastig een concesus te bereiken, maar het toepassen van een paar simpele hermaneutische principes is toch wel het minste wat je kunt vragen van mensen die de bijbel proberen te begrijpen.
[..]
ben ik star omdat ik achter mijn eigen standpunt sta? of omdat ik de mening over de bijbel van iemand die nauwelijks tot geen enkele moeite ooit heeft gedaan om de bijbel te interpreteren serieus neem? denk jij dat jij wel objectief bent (!)? denk jij dat het mogelijk is voor een mens om zijn paradigma uit te schakelen als hij onderwerpen benaderd?
[..]
do you really think so? wat is overigens HET geloofsdogma?!? en hoe kun je dat volgen? (weet je wel wat dat woord betekent?)
[..]
ik veroordeel geen mensen, ik veroordeel meningen en daden.
[..]
niet bij levenbeschouwelijke/ethische discussie per se
wat een hoop nonsense voor iemand die 0,0 heeft bijgedragen aan de discussiequote:Op donderdag 27 juli 2006 23:04 schreef Circle het volgende:
[..]
Jammer, had inhoudelijk meer van je verwacht, maar het zit er blijkbaar niet in. Je komt niet echt veel verder dan wat 'catchy oneliners' ipv inhoudelijke reacties. Je verwacht dat een atheist geen enkele achtergrond in het geloof heeft, terwijl atheisme mogelijk juist een gevolg is van blootstelling aan (in mijn geval het Rooms-Katholieke) geloof. Kom dus niet aan met argumenten zoals de les laten lezen door mensen die nog nooit een bijbel hebben bestudeerd.
Ja, je bent star, je bent voorgeprogrammeerd, wenst niet inhoudelijk op argumenten van anderen in te gaan en blijft je eigen mantra's herhalen, gelardeerd door off-topic one-liners en steken-onder-water zoals 'weet je wel wat dat woord betekent'.
Je antwoorden en reacties geven al aan dat we hier met een nogal recht-in-de-leer gelovige te maken hebben met een gesloten blik en weinig interesse om nog wat te leren. Discussies hebben dus geen zin en dat is jammer. Ik zal me dus verder van posten in dit topic onthouden.
Groet,
( )
Maar zo hoort dat.quote:Op donderdag 27 juli 2006 23:04 schreef Circle het volgende:
Je antwoorden en reacties geven al aan dat we hier met een nogal recht-in-de-leer gelovige te maken hebben met een gesloten blik en weinig interesse om nog wat te leren. Discussies hebben dus geen zin en dat is jammer. Ik zal me dus verder van posten in dit topic onthouden.
Zo doe je dat inderdaad.quote:Jede andere Sicht ist falsch. […] Und wenn einer behauptet: "Ja aber du darfst nicht so radikal sein, zum Teil erkennt man sie doch" – dann hast du dich schon in einen sehr antikatholischen Widerspruch verwickelt. Denn "Teil der Wahrheit" ist ein innerer Widerspruch. Teilwahrheit ist dasselbe wie Irrtum. Wahrheitsfülle ist ein Pleonasmus. Zur Wahrheit gehört die unteilbare Fülle. Wer nur ein bißchen oder einen Teil oder einen Großteil von der Wahrheit hat, der hat eben die Wahrheit ganz und gar nicht, und es wäre besser für alle, wenn er wenigstens bekennen würde, daß er der Wahrheit widerspricht. Wir können nicht mit solchen uns zusammen tun, die einen Großteil der Wahrheit akzeptieren. Dadurch, daß sie einen noch so großen Großteil der Wahrheit akzeptieren, verneinen sie eben die Wahrheit total, denn die Wahrheit ist ganz oder gar nicht – das ist die Gewißheit.
Und darum muß die Welt uns hassen, weil wir im Angesicht der Welt als anmaßend gelten müssen – wehe uns, wenn uns die Welt nicht für anmaßend halten muß!
Therequote:Op donderdag 27 juli 2006 23:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wat een hoop nonsense voor iemand die 0,0 heeft bijgedragen aan de discussie
ps. kun je me misschien wijzen op punten waar ik star ben gebleken in deze discussie omdat ik zeer valide argumenten niet op correcte wijze heb overwogen?
ps.2. ik vind dit, en dat zeg ik niet vaak, een zeer misplaatste vorm van hooghartigheid. ongefundeerd, kort door de bocht en bevooroordeeld.
Heb ik beluisterd. Inderdaad een uitstekende preek, was zeer de moeite waard. Had dit van Ouweneel ook wel verwacht, ik heb hem erg hoog staan. Maar ook hij gaf aan best moeite te hebben met de evt uitvoering van de doodstraf. Dat heb ik dus ook. Als ik je goed begrijp ben jij eigenlijk ook wel terughoudend over de toepassing daarvan. Hooguit een recht . Je zou de doodstraf inderdaad bij wet wel kunnen opnemen, maar bijvoorbeeld kunnen omzetten naar levenslang. Maar ja, die straf hebben we al. Levenslang in Nederland is ook echt levenslang. We hadden eerder al een discussie wat erger is: echte doodstraf of levenslang (levenslang is eigenlijk onmenselijk is lijkt mij). En daar is moeilijk uit te komen wat mij betreft...quote:Op donderdag 27 juli 2006 15:42 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
God geeft zelf een aantal redenen waarom het 'recht' zou zijn. dit betekent niet dat je het ook moet doen, ik ben dan ook geen doodstraf voorstander per se. ik denk alleen dat het wel moet kunnen omdat er misdaden zjin die zo vreselijk zijn.
hier trouwens een uitstekende preek van Ouweneel over het 6e gebod. zeer zeker aan te raden. het gaat oa over de achtergronden en de context van het gebod, alsmede over abortus, euthanasie en doodstraf.
ik zie wel mogelijkheden voor bijvoorbeeld terroristen die graag toegeven dat ze schuldig zijn en het ook zeker weer zouden doen. ik zie niet in waarom je ze dan levenslang, zonder kans op rehabilitatie, zou opsluiten. maar ik vind het praktisch gelijk aan zwaarte van straf. het is een lastig dilemma. ik heb ook niet de illusie dat doodstraf de samenleving veiliger maakt ofzo.quote:Op donderdag 27 juli 2006 23:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Heb ik beluisterd. Inderdaad een uitstekende preek, was zeer de moeite waard. Had dit van Ouweneel ook wel verwacht, ik heb hem erg hoog staan. Maar ook hij gaf aan best moeite te hebben met de evt uitvoering van de doodstraf. Dat heb ik dus ook. Als ik je goed begrijp ben jij eigenlijk ook wel terughoudend over de toepassing daarvan. Hooguit een recht . Je zou de doodstraf inderdaad bij wet wel kunnen opnemen, maar bijvoorbeeld kunnen omzetten naar levenslang. Maar ja, die straf hebben we al. Levenslang in Nederland is ook echt levenslang. We hadden eerder al een discussie wat erger is: echte doodstraf of levenslang (levenslang is eigenlijk onmenselijk is lijkt mij). En daar is moeilijk uit te komen wat mij betreft...
ik kon me er ook goed in vindenquote:Wat hij over abortus zei, daar kan ik mij 100% in vinden. Zijn mening komt vrijwel volledig overeen met die van mij...
www.groeieningeloof.com en www.vergadering.nu kun je meer vinden (ook de hele preken serie over de Wet van Christus, waarvan je er nu 1 gehoord hebt)quote:Ouweneel laat hier wederom zien een geweldig spreker te zijn. Nogmaals bedankt voor de link.
that kinda goes for you tooquote:
Helemaal niet terecht, bewustzijn is IMHO het enige wat ons mensen meer maakt dan een klomp cellen en is wat mij betreft dan ook het enige criterium waarop beslist wordt of iets de rechten heeft die een mens heeft.quote:Op donderdag 27 juli 2006 15:27 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
we zouden bewustzijn (terecht) afvoeren uit de discussie.
Eerlijk gezegd vind ik dat er in het OT nogal flink gemoord wordt,al voor een diefstal wordt iov god een hele familie gestenigd.(Jozua, later blijken er dacht ik trouwens nog heel wat van de uitgemoorde volken toch overleefd te hebben ergo niet te letterlijk lezen imho.)quote:Op vrijdag 28 juli 2006 01:16 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
Mijn punt is dat er vanuit de bijbel wel wat voor de doodstraf valt te zeggen en dat het 6e gebod absoluut niet geld. Eventuele opinies die meer de nadruk leggen op vergeving en bekering kan ik ook wel begrijpen.
en dat het wellicht daarom nogal lastig is om er beleid op te maken.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 10:15 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Helemaal niet terecht, bewustzijn is IMHO het enige wat ons mensen meer maakt dan een klomp cellen en is wat mij betreft dan ook het enige criterium waarop beslist wordt of iets de rechten heeft die een mens heeft.
Dat het wat moeilijk vast te stellen is, is een heel ander punt.
ik meen dat voor diefstal geen doodstraf staat, dat weet ik eigenlijk wel zeker. er wordt wel bijv. verlangt dat hij 2x zoveel terug betaalt als genoegdoening.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 10:15 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik dat er in het OT nogal flink gemoord wordt,al voor een diefstal wordt iov god een hele familie gestenigd.(Jozua, later blijken er dacht ik trouwens nog heel wat van de uitgemoorde volken toch overleefd te hebben ergo niet te letterlijk lezen imho.)
ik ben nog geen reden tegen gekomen om dat aan te nemen (zou ook wel een beetje tegenstrijdig zijn me dunkt)quote:Overigens heb ik het idee dat in eerste instantie die geboden meer als stam-gerelateerd werden gelezen, gij zult niet dooden binnen die kring maar daarbuiten is een ander verhaal in die context.
dat is zeker een verschil, maar dat is bij ons wel zo gegroeid (pas veel later).quote:Naar mijn mening is dat ook het grote verschil tussen een groot gedeelte v/d wereld en het westen, wij leven in een individualistische samenleving en dat is daar niet zo, meer een stam/familiecultuur waarin het individu minder belangrijk is.
wat is Joodse invalshoek? Veel dingen kun je begrijpen dmv begrip van Joodse waarden en tradities. Maar Christenen lezen de bijbel in het licht van de gehele bijbel, incl NT (het nieuwe verbond). Daarom heet die preken serie van Ouweneel ook de Wet van Christus, waarbij hij overeenkomsten/verschillen bekijkt tussen de Mozaische wet en de 'wet' van de liefde.quote:Maar moet een christen de bijbel lezen vanuit Joodse invalshoek?
siquote:Die Ouweneel is dat Willem J. Ouweneel?
Valt mee, wat iig wel redelijk zeker is dat pasgeboren babies geen zelfbewustzijn hebben, wanneer het precies ontstaat is niet te zeggen maar het is tussen 6 en 12 maand na geboorte.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 10:21 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
en dat het wellicht daarom nogal lastig is om er beleid op te maken.
dan zou je ze dus nog postnataal kunnen aborteren?quote:Op vrijdag 28 juli 2006 10:27 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Valt mee, wat iig wel redelijk zeker is dat pasgeboren babies geen zelfbewustzijn hebben, wanneer het precies ontstaat is niet te zeggen maar het is tussen 6 en 12 maand na geboorte.
Er waren niet altijd overlevenden volgens mij. In het boek van Jozua moorden de Joden in de naam van god hele volken uit. Ergens pleegt Achan v/h gezin Zabdi v/d familie Zerach v/d stam Juda (Jozua 7) diefstal en worden vervolgens hij en zijn familie gestenigd.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 10:26 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik meen dat voor diefstal geen doodstraf staat, dat weet ik eigenlijk wel zeker. er wordt wel bijv. verlangt dat hij 2x zoveel terug betaalt als genoegdoening.
Verder zijn bij de meeste volken die Jozua verslaat altijd wel overlevende die vluchten (dit staat er meestal ook, toch?)
...Achan v/h gezin Zabdi v/d familie Zerach v/d stam Juda (Jozua 7) diefstal en worden vervolgens hij en zijn familie gestenigd. (Let wel de hele familie en niet alleen de dader,dit duid voor mij op stam/familie-interpretatie v/d geboden.)quote:[..]
ik ben nog geen reden tegen gekomen om dat aan te nemen (zou ook wel een beetje tegenstrijdig zijn me dunkt)
Dat is zo maar het betekent wel dat je de moraal v/d bijbel in die context moet lezen en in die context op onze huidige maatschappij niet zomaar 1 op 1 toepasbaar is.quote:[..]
dat is zeker een verschil, maar dat is bij ons wel zo gegroeid (pas veel later).
Het zijn tenslotte grotendeels (of geheel?) Joodse boeken waaruit de bijbel bestaat, veel christenen houden weinig rekening met de Joodse oorsprong volgens mij.(Zeker in het verleden.)quote:[..]
wat is Joodse invalshoek? Veel dingen kun je begrijpen dmv begrip van Joodse waarden en tradities. Maar Christenen lezen de bijbel in het licht van de gehele bijbel, incl NT (het nieuwe verbond). Daarom heet die preken serie van Ouweneel ook de Wet van Christus, waarbij hij overeenkomsten/verschillen bekijkt tussen de Mozaische wet en de 'wet' van de liefde.
Nou de naam kwam me gisteren al bekend voor maar het lampje ging maar half branden, ik heb de 6e kanteling van hem gelezen.quote:[..]
si
je kunt vinden van hem wat je wilt, maar als het om bijbelonderwijs gaat is het echt een topper![]()
hier was iets anders aan de hand. Die Achan had direct tegen Gods gebod gezondigd, omdat God specifiek had verboden om iets mee te nemen van de buit voor jezelf.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:01 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Er waren niet altijd overlevenden volgens mij. In het boek van Jozua moorden de Joden in de naam van god hele volken uit. Ergens pleegt Achan v/h gezin Zabdi v/d familie Zerach v/d stam Juda (Jozua 7) diefstal en worden vervolgens hij en zijn familie gestenigd.
Ik vind een letterlijke interpretatie nogal gevaarlijk, beriep Baruch Goldstein zich niet op het boek Jozua?
[..]
...Achan v/h gezin Zabdi v/d familie Zerach v/d stam Juda (Jozua 7) diefstal en worden vervolgens hij en zijn familie gestenigd. (Let wel de hele familie en niet alleen de dader,dit duid voor mij op stam/familie-interpretatie v/d geboden.)
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
Wat is naaste?
Achan had dus gestolen van God!quote:Dus vernietig de stad maar maak niets buit, zodat u niet Israëls eigen kamp aan de vernietiging prijsgeeft en Israël in het ongeluk stort. 19 Al het zilver en goud en alle voorwerpen van koper, brons en ijzer zijn aan de HEER gewijd; alles gaat naar de schatkamer van de HEER.’
ik denk dat de Wet van Christus, de wet van de liefde prima toepasbaar is in deze tijd. het gaat over je hartsgesteldheid, je motieven. tijdloos imo.quote:[..]
Dat is zo maar het betekent wel dat je de moraal v/d bijbel in die context moet lezen en in die context op onze huidige maatschappij niet zomaar 1 op 1 toepasbaar is.
Sowieso is 1 religieuze moraal wereldwijd niet toe te passen aangezien er meerdere grote religies zijn, dus seculiere de regeringsvorm biedt wat dat betreft een betere optie voor een "wereldmoraal".
absoluut mee eens.quote:[..]
Het zijn tenslotte grotendeels (of geheel?) Joodse boeken waaruit de bijbel bestaat, veel christenen houden weinig rekening met de Joodse oorsprong volgens mij.(Zeker in het verleden.)
Jezus was ook een Jood dus ook voor het NT lijkt het me onvermijdelijk rekening te houden met de Joodse achtergrond.
omdat ik hem een goede bijbelleraar vind betekent het niet nog dat ik alles wat hij zegt geloof, laat staan dat ik al zijn boeken ken. sterker, ik heb geen 1 boek van hem gelezen, alleen preken van hem gehoord. eindtijdtheorie vind ik erg lastig.quote:[..]
Nou de naam kwam me gisteren al bekend voor maar het lampje ging maar half branden, ik heb de 6e kanteling van hem gelezen.
Je gelooft dus in eindtijdperikelen?
Ik denk dat je beter zijn boeken kunt lezen om zijn preken in een heel gedachtegoed te kunnen plaatsen.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:18 schreef pmb_rug het volgende:
omdat ik hem een goede bijbelleraar vind betekent het niet nog dat ik alles wat hij zegt geloof, laat staan dat ik al zijn boeken ken. sterker, ik heb geen 1 boek van hem gelezen, alleen preken van hem gehoord. eindtijdtheorie vind ik erg lastig.
ik heb de intentie om idd eens wat van Ouweneel te gaan lezen. Ik ken VD Berg niet, waar is hij prof en waarin? tnx voor de tip iig. Het is zeker zinnig om andere meningen/onderwijs te lezen.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:33 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter zijn boeken kunt lezen om zijn preken in een heel gedachtegoed te kunnen plaatsen.
Ken je prof. Van den Berg?(Ook boeiende boeken.)
Uitleg van geloof is volgens mij altijd persoonlijk uiteindelijk maar dat betekent niet dat het niet zinnig is de mening van andere mensen te lezen.(Zeker bij zulke goed opgeleide mensen.)
klopt, met nieuwe mogelijkheden komen nieuwe issues. toch denk ik dat principes niet zo snel veranderen. menselijk leven is 2000 jaar later niet opeens minder waard bijvoorbeeld. zaken als oprechtheid, eerlijkheid en nederigheid zijn imo universele 'virtues'quote:Ik blijf overigens van mening dat "heilige" boeken letterlijk lezen uitermate gevaarlijk kan zijn, en dat je rekening moet houden met het feit dat we in andere tijden leven.
Dat de christelijke moraal een groot gedeelte v/d oorsprong van onze moraal en cultuur herbergt betekent niet dat de moraal niet aan de tijd aangepast moet worden.
dat zal ik ook nooit claimen. toch is gul geven niet zalig makend. als je terwijl je gul geeft toch je buurman de huid vol scheld omdat zijn boom jouw zon wegneemt, dan ben ik niet erg onder de indruk. Werkelijk moreelgedrag kan slechts voortkomen uit een juiste hartsgesteldheid.quote:Ik denk niet dat je bv kunt vergeten dat het zwaar ontkerkelijkte NL een van de gulste gevers is op het gebied van ontwikkelingshulp ed, dus de moraal hoeft echt niet perse aan "heilige" boeken opgehangen te worden.(Terzijde hoe zinvol die hulp is.)
dat doet het dan ook. daar zijn we het over eens.quote:Leven naar de bijbel zou mi meer moeten inhouden dan de bijbel lezen en zondag naar de kerk, dat is weinig meer dan tradities volgen en ceremonieel vertoon.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Hendrik_van_den_Bergquote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik heb de intentie om idd eens wat van Ouweneel te gaan lezen. Ik ken VD Berg niet, waar is hij prof en waarin? tnx voor de tip iig. Het is zeker zinnig om andere meningen/onderwijs te lezen.
Er zijn wel min of meer universele normen en waarden maar je moet de opbouw v/e maatschappij en vele andere zaken meenemen om een goed oordeel te kunnen geven, en je dus niet blind staren op enkel religieuze aspecten.quote:[..]
klopt, met nieuwe mogelijkheden komen nieuwe issues. toch denk ik dat principes niet zo snel veranderen. menselijk leven is 2000 jaar later niet opeens minder waard bijvoorbeeld. zaken als oprechtheid, eerlijkheid en nederigheid zijn imo universele 'virtues'
De vraag blijft echter wat de juiste hartsgesteldheid is.quote:[..]
dat zal ik ook nooit claimen. toch is gul geven niet zalig makend. als je terwijl je gul geeft toch je buurman de huid vol scheld omdat zijn boom jouw zon wegneemt, dan ben ik niet erg onder de indruk. Werkelijk moreelgedrag kan slechts voortkomen uit een juiste hartsgesteldheid.
Klopt maar dat besef is lang niet altijd aanwezig.quote:[..]
dat doet het dan ook. daar zijn we het over eens.
het is ook uitermate gereformeerd om je hele leven (al je activiteiten) als eredienst voor God te zien. living sacrifices zeg maar.
ziet er interessant uit.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 12:14 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Hendrik_van_den_Berg
http://www.metabletica.nl
Psychiater, maar wat ik interessant vind is met name zijn zoektocht naar verbanden tussen gebeurtenissen in de loop v/d geschiedenis.(Wat Ouweneel trouwens ook doet.)
Hij is al overleden volgens mij, maar boeken te over (sommige is wel lastig aan te komen maar via internet lukt dat nog wel).
ik ben overtuigd van de samenleving waarin iedereen de moraal van de bijbel KAN volgen. nu kan dit niet omdat wij een neiging tot zonden hebben, dit vereist dus een zeker pragmatisme. zeker gezien het feit dat het een SAMENleving is.quote:[..]
Er zijn wel min of meer universele normen en waarden maar je moet de opbouw v/e maatschappij en vele andere zaken meenemen om een goed oordeel te kunnen geven, en je dus niet blind staren op enkel religieuze aspecten.
ik hoef ook niet te bepalen hoe het met het hart van een ander is gesteld. ik kan alleen meewarig lachen als ik een situatie zoals boven beschreven staat aanschouw.quote:[..]
De vraag blijft echter wat de juiste hartsgesteldheid is.
Onzelfzuchtigheid is in dat opzicht een v/d belangrijkste dingen maar bepalen of iets echt een onzelfzuchtige daad is blijft moeilijk.
Dat is overigens mijn mening zonder al te christelijke inslag. (Alhoewel ik natuurlijk wel uit een christelijke cultuur voortkom.)
mee eens. niemand veroordeelt de ongelovigen dan God.quote:[..]
Klopt maar dat besef is lang niet altijd aanwezig.
Of je nou gelovig bent of atheist, je moet nadenken over zulke dingen als je er je mening over wilt geven.Ik heb een afschuw van kortzichtigheid van welke "kant" die ook komt.(Vooral als mensen hun kortzichtige mening van de daken schreeuwen.)(Geen persoonlijke aanval!)
Ook moeten atheisten en gelovigen elkaar met respect bejegenen, dat de "heilige" boeken ongelovigen veroordelen is onvermijdelijk maar in de dagelijkse omgang moet dit terzijde geschoven worden.
We zijn het eens. Inderdaad de doodstraf valt niet onder het zesde gebod. Ik denk zelfs dat er terroristen zijn die nog liever voor de doodstraf gaan. (zien dit bijvoorbeeld als een martelaarschap). Een andere optie is om levenslang gestraften die voor de doodstraf in aanmerking willen komen, die ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Ik ben het ook met je eens dat de doodstraf de samenleving niet veiliger maakt. Het afschrikkend effect valt namelijk erg tegen in de praktijk. Maar ja, ik denk dat het eigenlijk voor elke straf geldt. We straffen immers en het strafklimaat ook in Nederland is behoorlijk verhard onder druk van de maatschappij. Ik heb niet de indruk dat daardoor de misdaad significant afneemt. Maar ja, dat zou een leuke andere topic zijn. Zo gaan we nu bevoorbeeld voorbij aan het zg toerekenigsvatbaarheidsbeginsel (mad or bad). Een van de allermoeilijkste onderwerpen binnen het strafrecht. Ik vraag me ook af of hierover in de Bijbel ook iets wordt gezegd. Ik doel dus op geesteszieken met als delictgedrag als gevolg.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 01:16 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik zie wel mogelijkheden voor bijvoorbeeld terroristen die graag toegeven dat ze schuldig zijn en het ook zeker weer zouden doen. ik zie niet in waarom je ze dan levenslang, zonder kans op rehabilitatie, zou opsluiten. maar ik vind het praktisch gelijk aan zwaarte van straf. het is een lastig dilemma. ik heb ook niet de illusie dat doodstraf de samenleving veiliger maakt ofzo.
Mijn punt is dat er vanuit de bijbel wel wat voor de doodstraf valt te zeggen en dat het 6e gebod absoluut niet geld. Eventuele opinies die meer de nadruk leggen op vergeving en bekering kan ik ook wel begrijpen.
[..]
Ja, geweldig. Ik zal die sites zeker gaan bezoeken. Bedank voor de tips.quote:www.groeieningeloof.com en www.vergadering.nu kun je meer vinden (ook de hele preken serie over de Wet van Christus, waarvan je er nu 1 gehoord hebt)
Nee maar staat genoteerd, toevallig nog online artikelen bij de hand?quote:Op vrijdag 28 juli 2006 12:51 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ziet er interessant uit.
als je van psychiaters houdt... ken je Theodore Dalrymple?
Ik ben er van overtuigd dat atheisten prima een moreel leven kunnen leiden.quote:[..]
ik ben overtuigd van de samenleving waarin iedereen de moraal van de bijbel KAN volgen. nu kan dit niet omdat wij een neiging tot zonden hebben, dit vereist dus een zeker pragmatisme. zeker gezien het feit dat het een SAMENleving is.
....als ik een situatie zoals boven beschreven staat aanschouw.quote:[..]
ik hoef ook niet te bepalen hoe het met het hart van een ander is gesteld. ik kan alleen meewarig lachen als ik een situatie zoals boven beschreven staat aanschouw.
Dat we het over abortus (en ongetwijfeld ook euthenasie)fundamenteel oneens zijn (en zullen blijven) was me allang duidelijk daarom wilde ik die discussie ook eigenlijk niet aangaan.quote:[..]
mee eens. niemand veroordeelt de ongelovigen dan God.
dat neemt niet weg dat abortus voor mij een gruwel is, of dat nou uit een heilig boek komt of niet. ik zie het als het bewust ontnemen van leven van een weerloze creatie.
(overigens nodig ik iedereen die mij van kortzichtigheid meent te moeten betichten uit voor een goud-gele rakker in het Groningsche)
Dalrymple heeft eigenlijk 2 nogal controversiele boeken gepubliceerd. er zijn wel online interviews enzo met hem. hij is erg populair en omstreden. ik vind zijn visie op de mens en de rol van het liberalisme daarin erg interessant. dit komt natuurlijk wel omdat het aansluit bij hoe ik tegen mensen aankijk. hij komt dus tot dezelfde conclusie vanuit een ander paradigma.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 13:10 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Nee maar staat genoteerd, toevallig nog online artikelen bij de hand?
(Trouwens houden van psychiaters klinkt nogal eigenaardig.)
(Ik heb al een flinke lijst gevonden.)
klopt. mijn mening over euthenasie heb ik geloof ik nooit naar voren gebracht. dat komt omdat ik er niet zo uitgesproken over ben.quote:[..]
Ik ben er van overtuigd dat atheisten prima een moreel leven kunnen leiden.
Wat immoreel is daarover verschillen de meningen nogal.
Ik vind een verbod op euthenasie en abortus (prenataal) bv immoreel en daar ben jij het volstrekt niet mee eens.
oh, die van die kerel die zijn buurman de huid vol scheld terwijl hij geld naar zielige negertjes over maakt.quote:[..]
....als ik een situatie zoals boven beschreven staat aanschouw.
Welke?
quote:[..]
Dat we het over abortus (en ongetwijfeld ook euthenasie)fundamenteel oneens zijn (en zullen blijven) was me allang duidelijk daarom wilde ik die discussie ook eigenlijk niet aangaan.
Ik ga hem checken, thanx.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 14:35 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
Dalrymple heeft eigenlijk 2 nogal controversiele boeken gepubliceerd. er zijn wel online interviews enzo met hem. hij is erg populair en omstreden. ik vind zijn visie op de mens en de rol van het liberalisme daarin erg interessant. dit komt natuurlijk wel omdat het aansluit bij hoe ik tegen mensen aankijk. hij komt dus tot dezelfde conclusie vanuit een ander paradigma.
Was ook idd een aanname dat je daar tegen zou zijn.quote:[..]
klopt. mijn mening over euthenasie heb ik geloof ik nooit naar voren gebracht. dat komt omdat ik er niet zo uitgesproken over ben.
Ja daar ben ik het volledig mee eens.quote:[..]
oh, die van die kerel die zijn buurman de huid vol scheld terwijl hij geld naar zielige negertjes over maakt.
Ik kan er niet tegen als gelovigen bij een discussie over abortus het bewustzijns-argument erbij halen.quote:[..]
![]()
ik doe dat ook niet, ik onthoud me van dat soort technische discussie over vanaf welke week er wel of niet bewustzijn is wat het doden zou verantwoorden. ik hou daar helemaal niet van.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:05 schreef Vandeplato het volgende:
Ik kan er niet tegen als gelovigen bij een discussie over abortus het bewustzijns-argument erbij halen.
En dan ga ik dus toch weer reageren.
Ik neig daar wel naar maar het antwoord hebben we domweg niet en aangezien een heleboel gelovigen zich eigenlijk wat deze discussie betreft op de bijbel (en daarnaar leven) beroepen vind ik dat een veel duidelijker standpunt en is er weinig discussie mogelijk.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:07 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik doe dat ook niet, ik onthoud me van dat soort technische discussie over vanaf welke week er wel of niet bewustzijn is wat het doden zou verantwoorden. ik hou daar helemaal niet van.
Er staan ook in de Bijbel genoeg teksten die voor abortus pleiten. Wat te denken van deze:quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:12 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik neig daar wel naar maar het antwoord hebben we domweg niet en aangezien een heleboel gelovigen zich eigenlijk wat deze discussie betreft op de bijbel (en daarnaar leven) beroepen vind ik dat een veel duidelijker standpunt en is er weinig discussie mogelijk.
bij morele dilemma's is het sowieso niet mogelijk met een universeel antwoord te komen als je niet in een Bron van moraal gelooft. wat is dan je referentiekader? je gevoel?quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:12 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik neig daar wel naar maar het antwoord hebben we domweg niet en aangezien een heleboel gelovigen zich eigenlijk wat deze discussie betreft op de bijbel (en daarnaar leven) beroepen vind ik dat een veel duidelijker standpunt en is er weinig discussie mogelijk.
je weet me elke keer weer te verbazen, LOL.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:33 schreef onemangang het volgende:
[..]
Er staan ook in de Bijbel genoeg teksten die voor abortus pleiten. Wat te denken van deze:
Lev 27:3 Het vaste bedrag voor een man tussen de twintig en de zestig jaar is vijftig sjekel zilver, berekend volgens het ijkgewicht van het heiligdom. 4 Voor een vrouw geldt een bedrag van dertig sjekel. 5 Gaat het om iemand tussen de vijf en de twintig jaar, dan geldt er een bedrag van twintig sjekel voor een jongen en tien voor een meisje. 6 Bij kinderen tussen één maand en vijf jaar geldt er een bedrag van vijf sjekel voor een jongen en drie voor een meisje.
Goed, de waarde van mensen uitgedrukt in sjekels. Wat je hier duidelijk uit kan opmaken is dat kinderen minder waard zijn dan volwassen (en vrouwen minder dan mannen) maar wat valt vooral op? Men begint pas waardes toe te kennenvan de leeftijd 1 maand. Met andere woorden, alles jonger dan 1 maand wordt als 'waardeloos' gezien?
Het is toch een aardige constatering? Je moet niet gelijk zo laatdunkend reageren, je kunt ook es proberen om te begrijpen waar zo'n tekst vandaan komt. Of dat aan ons meededelen. In deze tekst wordt geen waarde gegeven aan kinderen onder de 1 maand. Waar komt dat vandaan? Weet jij het? Niet dat dat nou gelijk voor abortus pleit ofzo trouwens.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:35 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
je weet me elke keer weer te verbazen, LOL.
wel opvallend dat je een repertoir hebt van 5 teksten ofzo die je constant weer in de meest bizarre hoeken weet te wringen.
Op de Bijbel beroepen, interpreteren, duiden, discusseren over betekenissen van gedeelten uit de Bijbel, vergelijken met andere geloven en andere (wereldse) inzichten en opvattingen .....quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:12 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik het met pmb_rug eens ben. Onemangang komt altijd met die teksten aanzetten, meestal om te showen hoe wreed het christendom wel niet is (oeh, kijk, slavernij!) maar nu gebruikt hij het zelfs voor abortus. Vind ikzelf ook een nogal vreemde constatering van onemangang. Denk eerder dat kinderen onder 1 maand niet verkocht mochten worden oid.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is toch een aardige constatering? Je moet niet gelijk zo laatdunkend reageren, je kunt ook es proberen om te begrijpen waar zo'n tekst vandaan komt. Of dat aan ons meededelen. In deze tekst wordt geen waarde gegeven aan kinderen onder de 1 maand. Waar komt dat vandaan? Weet jij het? Niet dat dat nou gelijk voor abortus pleit ofzo trouwens.
Niet lullig bedoelt, maar je one-liners maken je posts er niet inhoudelijker op, terwijl ik nou juist van een Christen heel benieuwd ben hoe zij tegen zulke teksten aan kijken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |