Kom op... jij moet advocaat worden. Ik heb het al uitgelegd, maar je blijft het tegen mij gebruiken. Solliciteer eens bij me...quote:Op donderdag 10 augustus 2006 15:56 schreef TR08 het volgende:
Jouw stelling was origineel dat beide wagens puur op laag gewicht ontworpen waren.
Ik herhaalde de woorden van een ander. Ik geloof best dat het bij een Micra oid andere cijfers zijn. Maar het heeft invloed, daar ben ik wel van overtuigd.quote:En dat de overheidsregels alleen al zorgen voor honderden kilo's extra gewicht, wat erg veel is.
Nooit bestreden volgens mij, maar aangegeven dat het mede van invloed zal zijn.quote:Ik heb gezegd dat het gewicht ook voor een erg groot deel ligt aan ontwerpkeuzes, wat jij bestreed. Ben je het daar nog steeds niet mee eens?
Euh... Juist... De CW waarde van een Formule 1 auto is ongetwijfeld ook ruk...quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:17 schreef TR08 het volgende:
En veel andere meuk.
Er zijn ook al zat auto's geweest waarbij geroepen werd dat aerodynamica absolute prioriteit had. Terwijl de Cw waardes dat nou niet bepaald bevestigen.
Heel goed. De 964 is immers de eerste 911 die op topsnelheid zowel voor als achter geen opwaardse druk heeft, maar neerwaardse druk.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:21 schreef MikeyMan het volgende:
En dat zal bij een porsche net zo zijn... Tis maar net wat je wilt bereiken: zo weinig mogelijk luchtweerstand of zoveel mogelijk wind de goede kant op buigen...
Ja kijk als jij je originele stellingen gaat afzwakken en vervolgens zeggen dat je toch gelijk hebt en ik niet kunnen we wel bezig blijven he.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kom op... jij moet advocaat worden. Ik heb het al uitgelegd, maar je blijft het tegen mij gebruiken. Solliciteer eens bij me...![]()
[..]
Ik herhaalde de woorden van een ander. Ik geloof best dat het bij een Micra oid andere cijfers zijn. Maar het heeft invloed, daar ben ik wel van overtuigd.
Hier gooi je alles op veiligheids eisen (dus overheid, niet ontwerpkeuzes). Ok het zal in jouw ogen misschien niet 100% overheid geweest zijn, maar als het 10% was had je hier niet over gezeken, toch?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 12:14 schreef DS4 het volgende:
Nee, dat is nu juist het punt. Auto's worden steeds beter. Wat er gewonnen wordt op zuinigheidsgebied wordt teniet gedaan door toenemende veiligheidseisen.
Heb ik gedaan en tevens met het voorbeeld Lotus bewezen dat het binnen de opdracht prima mogelijk was om de helft lichter te bouwen. Andere zaken dan gewicht hebben bij beide wagens gewoon prioriteit gehad dat is zo klaar als een klontje, toch?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 17:08 schreef DS4 het volgende:
Zou jij mij in al jouw wijsheid uit willen leggen waarom de Porsche 964 Carrera RS 1230 kg weegt zonder enige luxe (dus geen electrische ramen, kuipzetels, geen airbags, enz.) en terwijl de opdracht was de auto zo licht mogelijk te maken en de Porsche 911 Carrera RS uit 1973 maar 975 kg (met ook de opdracht om deze zo licht mogelijk te maken)? Betrek in jouw antwoord even dat het interieur van de 1973 auto zwaarder was en de motor maar 10 kg lichter. Bvd.
Volgens mij zijn gewoon de ontwerp eisen vanuit de fabriek (of klant, hoe je het wilt zien) veranderd. Niet zozeer het wel of niet licht kunnen bouwen. Er zijn verschillende merken die bewijzen dat licht bouwen nog steeds kan. Een merk dat dat niet lukt is ofwel stom bezig of ze moeten niet zeiken en toegeven dat hun eigen prioriteiten nou eenmaal niet bij gewicht liggen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, anders: dat vanwege de veiligheidsmaatregelen auto's (naar zijn mening) te zwaar worden. Zoals hij zei kon men vroeger honderden kilo's lichter bouwen. Had hij meer schik in.
[..]
Volgens mij heb je het toegenomen gewicht toch duidelijk hier en daar onder "veiligheids eisen" en "overheid" gegooid.quote:Nooit bestreden volgens mij, maar aangegeven dat het mede van invloed zal zijn.
Aero is iets dat achteraf opgelapt wordt. Geloof je dat niet dan kom maar eens bij me langs en leen het boek "Aerodynamics of road vehicles" van de chef Aerodynamica van Volkswagen. Ik ben nog geen enkele andere autofabrikant tegen gekomen waarbij ook door werknemers in de fabriek gezegd werd dat wat de aerodynamicus wilde doorslaggevend was. Tenzij het om veiligheid ging.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:21 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Euh... Juist... De CW waarde van een Formule 1 auto is ongetwijfeld ook ruk...
Maar ik denk dat aerodynamica toch een belangrijk critirium is geweest...
En dat zal bij een porsche net zo zijn... Tis maar net wat je wilt bereiken: zo weinig mogelijk luchtweerstand of zoveel mogelijk wind de goede kant op buigen...
Als je niet gaat circuit racen heb je dat mis. Op lage snelheden (< 100km/h) is zonder enorm spoilerwerk ongeveer elke auto "liftneutraal". Ofwel: Heel lichte downforce maar verwaarloosbaar tov de neerwaartse kracht door het eigen gewicht.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:24 schreef 1299 het volgende:
Een goede cw waarde betekend ook al snel dat de neerwaardse druk benedenmaats is, wat nogal vervelend kan zijn voor bochtwerk. Of heb ik dat mis?
Dit is niet helemaal zo. De kont geeft opwaartse druk en omdat dat op hoge snelheid te gevaarlijk wordt hebben de oude modellen die enorme vaste spoiler en de nieuwe zo'n uitklapbaar ding. Hij is niet zo erg voor downforce maar meer voor het tegengaan van de lift die die wagen uit zichzelf achteraan heeft.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heel goed. De 964 is immers de eerste 911 die op topsnelheid zowel voor als achter geen opwaardse druk heeft, maar neerwaardse druk.
Beetje raar betoog... Lees nu jouw post en mijn reaktie daarop nog eens...?quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:45 schreef TR08 het volgende:
[..]
Aero is iets dat achteraf opgelapt wordt. Geloof je dat niet dan kom maar eens bij me langs en leen het boek "Aerodynamics of road vehicles" van de chef Aerodynamica van Volkswagen. Ik ben nog geen enkele andere autofabrikant tegen gekomen waarbij ook door werknemers in de fabriek gezegd werd dat wat de aerodynamicus wilde doorslaggevend was. Tenzij het om veiligheid ging.
Ik ken heel wat studenten die bij fabrikanten op bezoek geweest zijn, daar met werknemers gepraat hebben en ook studenten die les gehad hebben van bijvoorbeeld de chef ontwikkeling van volvo, om maar wat te noemen.
Design en functionaliteit liggen gewoon duidelijk op 1 en 2. Laag gewicht en lage luchtweerstand zijn ontzettend ondergeschikt aan die twee en de manier waarop daar mee omgegaan wordt komt niet eens in de buurt van iets dat "prioriteit" mag heten. Veiligheid wel overigens.
Ok bij F1 is het wel belangrijk maar dan puur voor de downforce. F1 wagens neem je nu eenmaal niet mee naar de appie voor een kratje bier.
Waar kan de brief naartoe verstuurd worden?quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:11 schreef DS4 het volgende:
Kom op... jij moet advocaat worden. Ik heb het al uitgelegd, maar je blijft het tegen mij gebruiken. Solliciteer eens bij me...![]()
Waar staat dat ik toch gelijk heb? Ik heb alleen aangegeven dat jouw hinkstapsprongredenering waaruit jij destilleert dat jij gelijk hebt mij allerminst overtuigt.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:40 schreef TR08 het volgende:
Ja kijk als jij je originele stellingen gaat afzwakken en vervolgens zeggen dat je toch gelijk hebt en ik niet kunnen we wel bezig blijven he.
Hier even wat quotes van jou uit eerdere stukken van de discussie:
Tussen 10 en 100 zit ook nog een gebied. Daarnaast zullen veiligheidseisen ook doorwerken in keuzes. Als je een meer dan gemiddeld veilige auto wil maken, dan hebben de veiligheidseisen daar ook invloed op. Het is niet zwart of wit...quote:Hier gooi je alles op veiligheids eisen (dus overheid, niet ontwerpkeuzes). Ok het zal in jouw ogen misschien niet 100% overheid geweest zijn, maar als het 10% was had je hier niet over gezeken, toch?
Sorry, maar nadat ik meermaals heb uitgelegd wat ik bedoelde nog steeds hier over doordrammen... Als je per sé je gelijk wil halen, prima. Maar doe het gewoon met eigenlijke argumenten. Over het algemeen ben je inhoudelijk bezig, respect daarvoor. Maar door dit soort tactische bewegingen wordt het wat flauw. Kap er gewoon mee.quote:Heb ik gedaan en tevens met het voorbeeld Lotus bewezen dat het binnen de opdracht prima mogelijk was om de helft lichter te bouwen. Andere zaken dan gewicht hebben bij beide wagens gewoon prioriteit gehad dat is zo klaar als een klontje, toch?
Ja, maar kun jij nou niet accepteren dat ook binnen de keuzes die je maakt de eisen van de overheid doorwerken. Natuurlijk kun je door andere dingen te schrappen auto's op hetzelfde gewicht houden (tot een bepaald punt). Maar dan krijg je op zeker moment een A8 van kevlar met 1 stoel van carbon, geen enkele luxe, enz. en dan heb jij bewezen dat ook al zijn de veiligheidseisen nog zo toegenomen dat een auto daar niet zwaarder van wordt.quote:Volgens mij zijn gewoon de ontwerp eisen vanuit de fabriek (of klant, hoe je het wilt zien) veranderd. Niet zozeer het wel of niet licht kunnen bouwen. Er zijn verschillende merken die bewijzen dat licht bouwen nog steeds kan. Een merk dat dat niet lukt is ofwel stom bezig of ze moeten niet zeiken en toegeven dat hun eigen prioriteiten nou eenmaal niet bij gewicht liggen.
Ook hier dan een verduidelijking: ik heb nooit bestreden dat ontwerpkeuzes een rol spelen. De verhouding tussenbeide is iets anders. Maar het is onlogisch om te denken dat Porsche werkelijk bij de 964 Carrera RS een andere filosofie ter zake had dan bij de 911 Carrera RS. Desondanks zit er een flink gewichtsverschil tussenbeide. En het is vooralsnog niet verklaard.quote:Volgens mij heb je het toegenomen gewicht toch duidelijk hier en daar onder "veiligheids eisen" en "overheid" gegooid.
Alleen al aan de achterzijde had de oude 911 op snelheden die de eerste turbo haalde een lift van 237 kg als ik mij niet vergis (ik doe het uit mijn hoofd, vooral ook omdat ik even niet meer weet waar ik het gelezen heb).quote:Op donderdag 10 augustus 2006 16:49 schreef TR08 het volgende:
Op zich geeft veel downforce wel een hoge Cw maar de standaard straatwagen en iets sportievere wagens zoals porsche hebben zonder dat je ze ombouwt weinig tot geen downforce.
Dat is toch ook downforce. Dat er netto 0 staat maakt dat niet anders.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 17:01 schreef TR08 het volgende:
maar meer voor het tegengaan van de lift
Maar die BMW's hebben dan weer een gladde bodem waarmee je hetzelfde bereikt als met een spoiler. Ook bij de 964 kwam er een gladde bodem. Daarom kon de spoiler ook ineens kleiner worden. De uitklapbare spoiler kwam overigens voornamelijk vanwege koelingsaspecten...quote:Er zijn ook station wagens (opgevoerde BMW M3's en zo) die geen spoilerwerk hebben voor downforce maar wel topsnelheden die akelig dicht bij de top van die porsche liggen en zelfs er over. Als je bij de meest sportieve BMW's de begrenzer eraf haalt gaan ze over de 300 zonder dat ergens een spoiler uit moet klappen.
Maar waarde TR08: het is maar goed dat auto's niet worden ontworpen in de windtunnel. Auto's worden daar niet mooier van.quote:Dat is puur een aerodynamische ontwerpfout geweest die met zo'n uitklap spoiler opgelost is. Als hij er voor het design zat was hij wel standaard uitgeklapt geweest.
Sorry ik had het in een iets grotere context gezien. Met enige regelmaat zie je gezinsauto's waarvan door de fabrikant geclaimd wordt dat ie zuinig danwel snel is door ultra geoptimaliseerde aerodynamica. Dat is bij alle wagens die je voor die toepassing kunt kopen gewoon niet waar. Er is een concept neergezet qua design en functionaliteit, dat is vervolgens aerodynamisch wat opgelapt, en uitgeknepen op gewicht en dat is wat je koopt.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 17:24 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Beetje raar betoog... Lees nu jouw post en mijn reaktie daarop nog eens...?
Snap niet helemaal waar dit vandaan komt...![]()
Ok thanksquote:Op donderdag 10 augustus 2006 18:05 schreef DS4 het volgende:
P.s. je hoeft het RDW niet meer te bellen: in ieder geval is een airbag en abs verplicht in Nederland.
En nog iets anders: je vergeet dat auto's worden ontwikkeld voor (meestal) een wereldmarkt. Alle eisen bij elkaar kunnen veel gewicht op gaan leveren.
Ok mijn hele verhaal hieromheen was om duidelijk te maken dat Porsche bij de 964 duidelijk andere prioriteiten gesteld heeft dan laag gewicht bij het ontwerpen van hun opvolger van de oude auto die jij aandroeg. Dat ging niet alleen om ophangpunten (ok wel vaak genoemd) maar ook om de benodigde extra sterke kooi (die passagiers moet beschermen en de aandrijflijn van 30kg extra moet tegenhouden bij een crash. Verder moet de kreukelzone zwaarder omdat er meer gewicht af te remmen valt. Verder denk ik toch dat er in het passagiers compartiment een en ander zwaarder geworden is tov vroeger zonder dat de overheid dat verplicht heeft dmv veiligheids eisen.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 18:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waar staat dat ik toch gelijk heb? Ik heb alleen aangegeven dat jouw hinkstapsprongredenering waaruit jij destilleert dat jij gelijk hebt mij allerminst overtuigt.
[..]
Tussen 10 en 100 zit ook nog een gebied. Daarnaast zullen veiligheidseisen ook doorwerken in keuzes. Als je een meer dan gemiddeld veilige auto wil maken, dan hebben de veiligheidseisen daar ook invloed op. Het is niet zwart of wit...
[..]
Sorry, maar nadat ik meermaals heb uitgelegd wat ik bedoelde nog steeds hier over doordrammen... Als je per sé je gelijk wil halen, prima. Maar doe het gewoon met eigenlijke argumenten. Over het algemeen ben je inhoudelijk bezig, respect daarvoor. Maar door dit soort tactische bewegingen wordt het wat flauw. Kap er gewoon mee.
[..]
Ja, maar kun jij nou niet accepteren dat ook binnen de keuzes die je maakt de eisen van de overheid doorwerken. Natuurlijk kun je door andere dingen te schrappen auto's op hetzelfde gewicht houden (tot een bepaald punt). Maar dan krijg je op zeker moment een A8 van kevlar met 1 stoel van carbon, geen enkele luxe, enz. en dan heb jij bewezen dat ook al zijn de veiligheidseisen nog zo toegenomen dat een auto daar niet zwaarder van wordt.
Met de 911 vs 964 hebben we een vergelijkbare auto in vrijwel alle opzichten. De één uit 1973, de ander 18 jaar ouder: 1991. We moeten 213 kg verklaren en volgens jou zitten die eigenlijk op en om de wielen/ophanging. Zo'n 50 kg per wiel extra dus. Komt mij niet als juist voor. Zacht uitgedrukt.
[..]
Ook hier dan een verduidelijking: ik heb nooit bestreden dat ontwerpkeuzes een rol spelen. De verhouding tussenbeide is iets anders. Maar het is onlogisch om te denken dat Porsche werkelijk bij de 964 Carrera RS een andere filosofie ter zake had dan bij de 911 Carrera RS. Desondanks zit er een flink gewichtsverschil tussenbeide. En het is vooralsnog niet verklaard.
Ehm ok lift noem ik omhoog, downforce omlaag. De Porsche body an sich (dus de 964 met neergeklapte spoiler zeg maar) genereert bendes lift achteraan. Om die auto enigszins veilig te houden is bij de oude versies zo'n taartschep erop gezet en hebben de nieuwere dankzij de voortgang der techniek een beweegbare klep gekregen. Als die lift die jij noemt daadwerkelijk lift was (dus omhoog) dan kan dat inderdaad kloppen met de verhalen die ik ken over dat ontwerp. Als het downforce was zou ook kunnen, maar zeker niet zonder die spoiler.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 18:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Alleen al aan de achterzijde had de oude 911 op snelheden die de eerste turbo haalde een lift van 237 kg als ik mij niet vergis (ik doe het uit mijn hoofd, vooral ook omdat ik even niet meer weet waar ik het gelezen heb).
Weinig tot geen downforce zei je?
Ok hier begrepen we elkaar niet vrees ik. Zie hierbovenquote:Op donderdag 10 augustus 2006 18:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is toch ook downforce. Dat er netto 0 staat maakt dat niet anders.
Er zijn meer wegen die naar rome leiden. Vlakke bodems, spoilers op diverse plekken, goede vormgeving van de bovenkant, noem maar op. Feit blijft dat de 911 body an sich niet geschikt is voor hoge snelheden, daar hebben ze heel duidelijk heftige maatregelen voor nodig om het ding aan de grond te houden.quote:Maar die BMW's hebben dan weer een gladde bodem waarmee je hetzelfde bereikt als met een spoiler. Ook bij de 964 kwam er een gladde bodem. Daarom kon de spoiler ook ineens kleiner worden. De uitklapbare spoiler kwam overigens voornamelijk vanwege koelingsaspecten...
En de snelle BMW's hebben vaak weldegelijk spoilers of diffusers.
Daar zijn de meningen over verdeeld, enige DS4quote:Maar waarde TR08: het is maar goed dat auto's niet worden ontworpen in de windtunnel. Auto's worden daar niet mooier van.
Google op krallenschleifer. Dan vind je het antwoord.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 13:30 schreef cooo het volgende:
heeeeeeeeeeeeeeeeeelp !!! HEEEEEEEEEEEEELP!!!!
ik heb een 525 tds uit 98-
als die op rolantie staat (stilstaand) gaat die heel hard trillen en als ik ga schakelen (bijvoorbeeld op D) gaat de toerenteller helemaal beneden en gaat van zelf weer hoog.. tijdens rijden heeft die helemaal geen problemen.. maar als ik op stoplichten en zo stop gaat die toerenteller weer dansen van laag naar hoog ik voel als dat auto onder me weg willen gaan...
ik heb allen veranderd, brandstoftankpomp, vlotter, sensor.. allemaal nieuw...
wat kan de oorzaak zijn en wie kan mij helpen??
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |