abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40003958
Ik kwam het van het weekend weer tegen...
Mensen die extreem lage toeren draaien met hun diesels
En dan heb ik het over 1200 - 1500 toeren (50 in z'n 5), bochten in zijn 3 nemen en regelmatig (hogere) versnellingen overslaan (van z'n 3 naar z'n 5).

Nu vroeg ik me af... is dit schadelijk???
Ik weet dat diesels niet hoogtoerig zijn maar om telkens zo laag mogelijke toeren te rijden lijkt mij ook niet goed... maar kan misschien iemand uitleggen wat er dan precies niet goed (of juist wel goed) aan is..??
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:43:27 #2
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_40004046
Rijd toch ook voor geen ene meter?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_40004139
Is dat niet het nieuwe rijden ?

Ik heb het ook niet geleerd, zit al weer 8 jaar aan 't papiertje gekleefd.. maar diesels zijn wel ontworpen voor lage toeren .. Ik weet van scheepsdiesels dat die vaak ook rond de 2000 toeren 'pieken', maar die zijn een slagje groter en hangen niet in auto's ..

Schadelijk zal wel meevallen imho ?
pi_40004215
Overigens begint bij diesels met een turbo de 'powerband' zo'n beetje bij 1700/1800 toeren, 't rijdt misschien rustiger daaronder ?
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:50:51 #5
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_40004239
Gewoon luisteren naar het geluid dat eruit komt. Kan je zo niks van zeggen.
Een BMW320D wil niet onder de 1500-1700 toeren draaien. Dat klinkt gewoon niet goed. Een 525TDS draait goed vanaf stationair toerental. Ik schakel daarmee in de stad bij 1500 toeren al over. Slecht??? Ik heb hem al jaaaaaaren, gekocht met 180000 op de teller, staat nu 4 ton op. Heb er nooit anders mee gereden, verbruikt geen olie of koelwater en rijdt als een trein als het moet.
Ik denk dat in ieder geval blijkt dat dergelijk lage toeren niet slecht zijn voor een 525TDS.
Als ik een constante snelheid wil blijven rijden, draai ik het liefst zo weinig mogelijk toeren. Dat is rustiger en volgens de verbruiksmeter een heel stuk zuiniger.
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:51:27 #6
21397 LSD
[Snellius]
pi_40004258
Een tijd terug was in dat programma met Bavo een stuk over het nieuwe rijden waarin dit werd voorgedaan. Nieuwe motoren kunnen prima in lage toeren rijden, zeker diesels, en dat voelt en klinkt raar maar het bespaart dus aardig als je er handig in wordt. Ze gooiden er ook op de meest kleine rechte stukken de cruisecontrol erop.
catch you on the flipside
pi_40004288
1200 is wel erg laag, dat lijkt me niet goed voor de motor. Sowieso kun je met 50 in zijn 5 geen enekel kant op als je snel moet optrekken. Een versnelling overslaan kan niet heel veel kwaad behalve dat je de koppeling dan rustiger moet laten opkomen om het toerenverschil in je motor goed op te vangen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_40004321
Optrekken in zijn 5 bij 50 kilometer per uur is een garantie dat je krukas het op termijn begeeft.
pi_40004387
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:52 schreef Deetch het volgende:
1200 is wel erg laag, dat lijkt me niet goed voor de motor. Sowieso kun je met 50 in zijn 5 geen enekel kant op als je snel moet optrekken. Een versnelling overslaan kan niet heel veel kwaad behalve dat je de koppeling dan rustiger moet laten opkomen om het toerenverschil in je motor goed op te vangen.
Och, als je in z'n 3 doortrekt naar 80 en daarna doorragt naar z'n 5 valt het allemaal wel mee natuurlijk. 50 in z'n 5 zuigt over het algemeen trouwens echt, even gas bij geven is er dan niet bij, en dat kan best link zijn.
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:56:47 #10
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_40004403
ah al dat zuinige rijden, voor mij staat het comfort toch wel voorop, verbruik komt op 2e plaats
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:58:46 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004452
Het is voor zover ik weet prima voor je blok. Je hoeft minder gas te geven -> minder kracht op je krukaslagers. Dit betekent dat je lagers zowel qua aantal omwentelingen als qua belasting minder voor hun kiezen krijgen. Bovendien krijgen je koppeling en je bak veel minder te verduren.
Je kunt het ook merken: Als je een hogere versnelling kiest hoef je veel minder gas te geven om de constante snelheid vol te houden. Dus alle onderdelen krijgen gewoon veel minder voor hun kiezen. Alleen bij optrekken moet je het pedaal wat dieper intrappen.

Als je katalysator een beetje vuil wordt na verloop van tijd is dat met 1x flink doortrekken meteen verholpen. Er komt dan 1x een flinke rookwolk uit en dan ben je meteen weer voor een paar duizend kilometer klaar

Als je ook diesel rijdt en je wilt op je portemonnaie letten: Gewoon doen dus
pi_40004486
Te lage toeren lijkt me niet goed. De motor moet dan te hard werken, waardoor de afschrijving hoger zal uitvallen. Dit doet het effect van lagere brandstofkosten geheel teniet. Te hoge toeren is natuurlijk ook niet goed voor je motor, omdat dat hoge mechanische slijtage tot gevolg heeft (kijk maar naar rally-auto's).

Het nieuw rijden zegt afaik niet dat je 50 in z'n 5 moet gaan rijden. Nogal wat auto's zullen schokken of afslaan als je dat doet denk ik. Het nieuw rijden schrijft volgens mij voor dat je met 50 wel door kunt schakelen naar de 4.

Zelf rijd ik op lange rechte stukken ook met zo laag mogelijke toeren als ik toelaatbaar acht: 50 in 4, >=80 in 6. Dit komt uit op zo'n 1900rpm. Maar als ik aan het acceleren ben of ik rijd in de binnenstad dan heb het het liefst zoveel mogelijk power tot mijn beschikking (tbv de doorstroming en veilige inhaalacties ed) en ga ik rond het optimum van mijn motor zitten.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:00:59 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004518
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Optrekken in zijn 5 bij 50 kilometer per uur is een garantie dat je krukas het op termijn begeeft.
Dit is bullshit. Het koppel dat de motor kan leveren is veel kleiner dus je krukas houdt het JUIST veel langer vol.
Op termijn gaat zo'n krukas altijd wel stuk, als je maar lang genoeg doorrijdt, daar niet van.

Wat er verder hierboven gezegd word klopt wel aardig. Gewoon luisteren naar je motor, dan weet je of hij lekker loopt. Als hij slechter klinkt gewoon even terug schakelen.
Loopt ie gewoon mooi soepel: niks aan de hand-->gewoon lekker doorcruisen.
pi_40004538
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:59 schreef LB06 het volgende:
Het nieuw rijden zegt afaik niet dat je 50 in z'n 5 moet gaan rijden. Nogal wat auto's zullen schokken of afslaan als je dat doet denk ik. Het nieuw rijden schrijft volgens mij voor dat je met 50 wel door kunt schakelen naar de 4.
quote:
Tip 1

Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.
Om optimaal van de efficiëntie van een automotor gebruik te maken kunt u bij benzine- en LPG-motoren een maximum schakeltoerental van 2500 aanhouden. Aangezien dieselmotoren hun efficiëntie in de regel al bij lagere toerentallen ontwikkelen dan benzine-motoren, kunt u hiervoor een maximum schakeltoerental van 2000 toeren per minuut aanhouden. Een toerenteller is hierbij een handig hulpmiddel. Dit schakeladvies geldt voor handgeschakelde auto’s, maar ook voor een automatische versnellingsbak. Deze manier van schakelen is bovendien niet slecht voor de motor.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:05:43 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004629
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:59 schreef LB06 het volgende:
Te lage toeren lijkt me niet goed. De motor moet dan te hard werken, waardoor de afschrijving hoger zal uitvallen. Dit doet het effect van lagere brandstofkosten geheel teniet. Te hoge toeren is natuurlijk ook niet goed voor je motor, omdat dat hoge mechanische slijtage tot gevolg heeft (kijk maar naar rally-auto's).
-knip-
Bij lage snelheden is je motor meer bezig met zichzelf voort te stuwen dan aan de auto te trekken.
Probeer zelf maar eens alle versnellingen uit op 50 km/h (2 tot en met 5). Je zult zien dat je bij de 2 behoorlijk op het gas moet trappen om uberhaupt de 50 te halen. Bij de 3 iets minder, 4 nog minder en bij de 5 hoef je het gas nauwelijks nog aan te raken.
Dat je motor bij 50 in de 5 dus hard moet werken is onzin.
pi_40004662
Te lage toeren is niet goed omdat dan de smering niet optimaal is. Het nieuwe rijden is misschien goed voor het milieu (eigenlijk ook niet, maar dat is een ander verhaal), maar niet voor de auto.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:07:02 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004667
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:56 schreef Little_Meanie het volgende:
ah al dat zuinige rijden, voor mij staat het comfort toch wel voorop, verbruik komt op 2e plaats
Tot de brandstof prijzen ook voor jou te hoog worden, that is

Ik vind zuinig rijden trouwens best comfortabel, stukken beter dan dat gejengel in hoge toeren.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:07:22 #18
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_40004676
m,et benzines maakt het ook niet uit hoop ik ?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:08:53 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004715
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:06 schreef DS4 het volgende:
Te lage toeren is niet goed omdat dan de smering niet optimaal is. Het nieuwe rijden is misschien goed voor het milieu (eigenlijk ook niet, maar dat is een ander verhaal), maar niet voor de auto.
Waarop baseer je dat? Van wat ik bij tribologie (vak over lagers en smeringen) geleerd heb valt dat heel hard mee. Er is altijd wel een oliefilm tussen de krukas en de lagers, ook bij lage toeren. Zo lang die film er is is de slijtage bijna nul. Als die film er niet was bij lage toeren draaide ieder blok zichzelf bij stationair toerental in no-time kapot.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:09:18 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004728
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:07 schreef BaggerUser het volgende:
m,et benzines maakt het ook niet uit hoop ik ?
Nope, gewoon de hoogste versnelling kiezen waarin het blok nog goed klinkt.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:09:49 #21
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40004746
Zou er door de lagere toeren ook niet minder smering nodig zijn?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:13:01 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004830
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:09 schreef MikeyMan het volgende:
Zou er door de lagere toeren ook niet minder smering nodig zijn?
Je moet gewoon een oliefilm tussen de langs elkaar bewegende delen hebben en die heb je bijna altijd wel. Als de hoeveelheid olie die weg lekt uit het krukas lager constant zou zijn per omwenteling heb je inderdaad minder olie doorstoom nodig bij lage toeren.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:15:22 #23
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_40004900
2000 toeren in een diesel? dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine?? in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:24:35 #24
37248 BertV
Klei indiaan
pi_40005201
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:00 schreef TR08 het volgende:

[..]

Loopt ie gewoon mooi soepel: niks aan de hand-->gewoon lekker doorcruisen.
Kan me een vakantie herinneren waarbij een diesel + caravan + 5 man @ 110km/u in de vijfde versnelling ervoor zorgde dat het koelwater uit de motor gutsde.
Zal toch te maken hebben met extra warmte bij "lagere" toeren?
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_40005217
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel? dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine?? in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
TEH PWNZORS VOOR JE HONDA CIVIC COUPE MAAR DAAR GING HET NIET OVER!
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:25:42 #26
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40005230
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel? dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine?? in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
Ja en bij constant 50 rijden heb je ook echt je maximum koppel altijd nodig
Maximum koppel van een 1.9 TDI blok (Audi) heb ik trouwens gemeten tussen 1400 en 5500 toeren. Als je alles boven 90% van de absolute top even als maximum koppel ziet that is. Alles beneden 1300 toeren was behoorlijk minder, vanaf 1280 toeren was het eigenlijk al 80% max koppel. Vanaf 1400 ongeveer 90% tot bij 5000-5500 toeren de toerenbegrenzer ging werken.

Enige dat ik uit jouw reaktie af kan leiden is dat jouw blok dus kut is als je zo'n hoog toerental nodig hebt voor een beetje trekkracht.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:25:48 #27
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40005234
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel? dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine?? in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
Sommige mensen hoeven niet de hele dag te racen...

En dan is het wel zo comfortabel als je niet de hele dag in de teringherrie zit...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:27:00 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40005275
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:24 schreef BertV het volgende:

[..]

Kan me een vakantie herinneren waarbij een diesel + caravan + 5 man @ 110km/u in de vijfde versnelling ervoor zorgde dat het koelwater uit de motor gutsde.
Zal toch te maken hebben met extra warmte bij "lagere" toeren?
Of een ander defect. Ik heb dat wel eens op een koud blok bij het heuvel af rijden gehad, heeft weinig te maken met veel trekkracht leveren imo.

Bovendien moet bij hoge temperatuur gewoon je fan aanspringen en die hoort krachtig genoeg te zijn om het blok ook bij lage snelheid hardstikke fris te houden.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:30:32 #29
37248 BertV
Klei indiaan
pi_40005390
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:27 schreef TR08 het volgende:

[..]

Of een ander defect. Ik heb dat wel eens op een koud blok bij het heuvel af rijden gehad, heeft weinig te maken met veel trekkracht leveren imo.
Ik hoorde dat "iedereen zou moeten weten" dat je met een caravan en diesel in de vierde versnelling moet rijden. Water bijgevuld en in de vierde versnelling daarna geen problemen meer.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:32:13 #30
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40005450
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:30 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik hoorde dat "iedereen zou moeten weten" dat je met een caravan en diesel in de vierde versnelling moet rijden. Water bijgevuld en in de vierde versnelling daarna geen problemen meer.
Och... Tis een kwestie van proberen... Als je in de 5e versnelling de temperatuur op ziet lopen, ga je verder in 4... Niks aan het handje...

Overigens is dit niet dieselspecifiek... Meer afhankelijk van de motor dan van de brandstof...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_40005525
Tip: Neem een V6, die draaien heerlijk soepel bij lage toeren en bij hoge.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:35:36 #32
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40005578
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:30 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik hoorde dat "iedereen zou moeten weten" dat je met een caravan en diesel in de vierde versnelling moet rijden. Water bijgevuld en in de vierde versnelling daarna geen problemen meer.
Het hangt er maar net van af hoeveel koppel je de hele tijd moet leveren.
Kijk: Als je bijna plankgas moet rijden om in een willekeurige versnelling je snelheid te houden dan zou je je wel achter de oren kunnen krabben of je goed bezig bent.
Aan de andere kant: Je rijdt 110 met een caravan. Dat is redelijk hard en je Cw waarde is met zo'n ding bijna gelijk aan die van een baksteen om het nog maar niet te hebben over de toename van je frontale oppervlak. Als je 80-90 gereden had in de 5 had je motor veel minder voor zijn kiezen gehad en was het waarschijnlijk ook wel prima gegaan.
pi_40005687
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:08 schreef TR08 het volgende:

Waarop baseer je dat?
Informatie van autotechneuten. Stationair is iets anders omdat de motor dan geen arbeid (of nauwelijks) hoeft te verrichten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_40005709
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:09 schreef MikeyMan het volgende:
Zou er door de lagere toeren ook niet minder smering nodig zijn?
Nee, want de kracht die geleverd moet worden is gelijk... Minste slijtage is bij weinig gas in het middentoerengebied.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:41:16 #35
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40005762
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, want de kracht die geleverd moet worden is gelijk... Minste slijtage is bij weinig gas in het middentoerengebied.
Mjah, maar smering is nodig bij een beweging van de zuiger... Hoe meer die beweegt, hoe meer smering nodig, lijkt mij... Aangezien het ding z'n eigen olie mee omhoog sleept...

Volgens deze redenatie zou je bij 80 in 5 hetzelfde verbruik hebben als 80 in 2, "want de kracht die geleverd moet worden is gelijk"... Nog even terzijde latend dat er pas echt kracht nodig is bij acceleratie, en niet bij constante snelheid...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:43:35 #36
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40005837
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Informatie van autotechneuten. Stationair is iets anders omdat de motor dan geen arbeid (of nauwelijks) hoeft te verrichten.
Als het je auto monteur is: Die weten er ook lang niet altijd het fijne van. (Niet dat ik dat wel altijd weet, maar das een ander verhaal )
Vaak hebben die lui op dit soort gebieden kennis die lichtelijk verouderd is en hebben ze bovendien niet al te veel natuurkundig inzicht. Een paar vuistregels zijn ze vaak redelijk goed in en ze fiksen je auto meestal ook prima, maar de logica achter een aantal vuistregels weten ze vaak niet. Dus kunnen ze ook moeilijk/niet zeggen wanneer die vuistregels niet op gaan.
Als je je auto constant gaat belasten met lage toeren en heel hoog koppel gaat ie natuurlijk eerder stuk. Maar als jij 50 in de 5 rijdt lever je geen hoog koppel en dus weinig arbeid. Doe je datzelfde met een dikke caravan achter je auto dan wordt het een ander verhaal.
pi_40005944
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:41 schreef MikeyMan het volgende:

Mjah, maar smering is nodig bij een beweging van de zuiger... Hoe meer die beweegt, hoe meer smering nodig, lijkt mij... Aangezien het ding z'n eigen olie mee omhoog sleept...

Volgens deze redenatie zou je bij 80 in 5 hetzelfde verbruik hebben als 80 in 2, "want de kracht die geleverd moet worden is gelijk"... Nog even terzijde latend dat er pas echt kracht nodig is bij acceleratie, en niet bij constante snelheid...
De efficiëntie van de motor is niet gelijk bij ieder toerental, waardoor het kracht is gelijk verhaal daar niet opgaat.

Op zich is de snelheid waarmee de zuigers zich voortbewegen in de auto wel van belang, maar de kracht die er op de delen staat is ook van belang. Die kan nl. door een oliefilm heendrukken.

Komt nog bij dat bij een lage druk de olie grotendeels onder in het carter (als je die hebt, maar we gaan even niet van dry-sump uit) blijft bij lage toeren. Dus boven in de motor kan weldegelijk te weinig olie zijn, zeker als je laag in de toeren een bocht maakt (de bocht in z'n drie), omdat de olie dan in het blok ook nog naar een bepaalde kant gaat.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_40006084
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:43 schreef TR08 het volgende:

Als het je auto monteur is: Die weten er ook lang niet altijd het fijne van. (Niet dat ik dat wel altijd weet, maar das een ander verhaal )
Nee, niet de monteur (ik weet dat hij wel eens mis zit...), maar engineers in de autosport/-industrie.
quote:
Als je je auto constant gaat belasten met lage toeren en heel hoog koppel gaat ie natuurlijk eerder stuk. Maar als jij 50 in de 5 rijdt lever je geen hoog koppel en dus weinig arbeid. Doe je datzelfde met een dikke caravan achter je auto dan wordt het een ander verhaal.
Constante snelheid is inderdaad veel minder belastend. Maar een goede vuistregel is om een benzinemotor boven de 2.000 tpm te houden en een diesel boven de 1.500. En ja, bij een constante snelheid kan dat nog wat lager, maar zeker niet bij accelereren, althans is het beter om dat niet te doen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:56:13 #39
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40006221
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

De efficiëntie van de motor is niet gelijk bij ieder toerental, waardoor het kracht is gelijk verhaal daar niet opgaat.
-knip-
Bij een turbo motor is het rendement nauwelijks toeren afhankelijk (mits je koppel constant houdt). Wel is kun je het piekrendement vaak vinden zo rond de 75% van het maximum koppel.

Wat je vaak ziet is dat mensen gaan kijken naar waar het piekrendement te vinden is als functie van toerental en dan zien "oh dat ligt bij 2500 toeren". Dus gaan ze lekker bij 2500 toeren rijden. Vervolgens hebben ze niet gezien dat bij andere toerentallen het piekrendement nauwelijks lager is. En wat ze al helemaal niet gezien hebben is dat het rendement zakt als een baksteen zodra je weinig koppel vraagt.
Eind van het verhaal wordt dan dat ze rond "het beste" toerental gaan lopen rijden en vervolgens veel te veel brandstof verbranden omdat ze het blok nooit koppel laten leveren.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:57:11 #40
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40006258
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

De efficiëntie van de motor is niet gelijk bij ieder toerental, waardoor het kracht is gelijk verhaal daar niet opgaat.

Op zich is de snelheid waarmee de zuigers zich voortbewegen in de auto wel van belang, maar de kracht die er op de delen staat is ook van belang. Die kan nl. door een oliefilm heendrukken.
Maar die krachten zijn toch in de richting van de beweging van de zuiger? Daar is toch sowieso geen smering...?
quote:
Komt nog bij dat bij een lage druk de olie grotendeels onder in het carter (als je die hebt, maar we gaan even niet van dry-sump uit) blijft bij lage toeren. Dus boven in de motor kan weldegelijk te weinig olie zijn, zeker als je laag in de toeren een bocht maakt (de bocht in z'n drie), omdat de olie dan in het blok ook nog naar een bepaalde kant gaat.
Dat klinkt plausibel... Hoewel het mij raar lijkt dat een autofabrikant het risico neemt dat (in dit geval zelfs een nieuwe auto) kapot kan gaan doordat de oliepomp bij lage toeren te weinig rondpompt...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:57:22 #41
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_40006266
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel? dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine?? in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
als we zo gaan beginnen... 7000 ...

maar rijd meestal netjes 1500
lekker zuinig
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:58:18 #42
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40006293
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, niet de monteur (ik weet dat hij wel eens mis zit...), maar engineers in de autosport/-industrie.
[..]
Ok die zullen wel een puntje hebben dan. Zaten er nog meerdere mitsen en maren bij?
Ik heb ook wat techneuten van een race team gesproken (reden mee in 24h le mans) maar ook die hadden nou niet echt overal de wijsheid in pacht moet ik zeggen.
quote:
Constante snelheid is inderdaad veel minder belastend. Maar een goede vuistregel is om een benzinemotor boven de 2.000 tpm te houden en een diesel boven de 1.500. En ja, bij een constante snelheid kan dat nog wat lager, maar zeker niet bij accelereren, althans is het beter om dat niet te doen.
Dan schakel je toch lekker even terug voor het optrekken
Bovendien heb je als je van 50 naar 60 wil in de bebouwde kom nou niet echt veel aan grote acceleratie. Met een heel klein beetje extra gas ben je er ook zo.
  donderdag 20 juli 2006 @ 12:00:00 #43
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_40006351
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:58 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ok die zullen wel een puntje hebben dan. Zaten er nog meerdere mitsen en maren bij?
[..]

Dan schakel je toch lekker even terug voor het optrekken
Bovendien heb je als je van 50 naar 60 wil in de bebouwde kom nou niet echt veel aan grote acceleratie. Met een heel klein beetje extra gas ben je er ook zo.
als je schakelen leuk vind moet dat geen probleem zijn idd lijkt me..
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_40006423
1200-1500rpm geldt voor een diesel toch niet als laag? Die dingen draaien stationair op 800-900, dus dan is 1200 al een hele klim voor zo'n ding
  donderdag 20 juli 2006 @ 12:03:19 #45
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40006433
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 12:02 schreef Bigs het volgende:
1200-1500rpm geldt voor een diesel toch niet als laag? Die dingen draaien stationair op 800-900, dus dan is 1200 al een hele klim voor zo'n ding
Ja, mijn benzineauto draait stationair 600 toeren... En dan?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 20 juli 2006 @ 12:03:38 #46
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40006441
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 12:00 schreef BaggerUser het volgende:

[..]

als je schakelen leuk vind moet dat geen probleem zijn idd lijkt me..
als je schakelen niet leuk vindt moet je een automaat kopen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 20 juli 2006 @ 12:14:26 #47
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_40006785
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 12:03 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

als je schakelen niet leuk vindt moet je een automaat kopen...
daar zit wat in
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_40006912
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:00 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dit is bullshit. Het koppel dat de motor kan leveren is veel kleiner dus je krukas houdt het JUIST veel langer vol.
Het koppel mag dan wel kleiner zijn, de krachten die vrijkomen zijn enorm omdat het aantal omwentelingen van de krukas te klein is om de kracht kwijt te kunnen. Dus in zijn 5 bij lage toeren het gaspedaal vloeren is funest voor je krukas.
pi_40007440
Bolkedebeer, da's niet de bedoeling bij het zuinig rijden,op 1500 rpm in 5 de pedaal tot het metaal te rammen, dan schakel je terug.

Mijn 1300 turbodiesel heeft onder de 1500 rpm niks in huis, maar daarboven is alles ok.
Ergo, ik schakel door bij 1700-2000 rpm. en probeer te vermijden daar boven te komen.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_40008936
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 12:34 schreef Blackheart het volgende:
Bolkedebeer, da's niet de bedoeling bij het zuinig rijden,op 1500 rpm in 5 de pedaal tot het metaal te rammen, dan schakel je terug.

Mijn 1300 turbodiesel heeft onder de 1500 rpm niks in huis, maar daarboven is alles ok.
Ergo, ik schakel door bij 1700-2000 rpm. en probeer te vermijden daar boven te komen.
Ik gaf slechts antwoord op TS. Die vroeg of het schadelijk was om in z'n 5 te rijden bij 50 km/u. Als je constant op die snelheid blijft rijden is dit op zich niet schadelijk, totdat je het gas intrapt. Iemand vond dat bull-shit en daar reageerde ik weer op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')