Och, als je in z'n 3 doortrekt naar 80 en daarna doorragt naar z'n 5 valt het allemaal wel mee natuurlijk. 50 in z'n 5 zuigt over het algemeen trouwens echt, even gas bij geven is er dan niet bij, en dat kan best link zijn.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:52 schreef Deetch het volgende:
1200 is wel erg laag, dat lijkt me niet goed voor de motor. Sowieso kun je met 50 in zijn 5 geen enekel kant op als je snel moet optrekken. Een versnelling overslaan kan niet heel veel kwaad behalve dat je de koppeling dan rustiger moet laten opkomen om het toerenverschil in je motor goed op te vangen.
Dit is bullshit. Het koppel dat de motor kan leveren is veel kleiner dus je krukas houdt het JUIST veel langer vol.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Optrekken in zijn 5 bij 50 kilometer per uur is een garantie dat je krukas het op termijn begeeft.
quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:59 schreef LB06 het volgende:
Het nieuw rijden zegt afaik niet dat je 50 in z'n 5 moet gaan rijden. Nogal wat auto's zullen schokken of afslaan als je dat doet denk ik. Het nieuw rijden schrijft volgens mij voor dat je met 50 wel door kunt schakelen naar de 4.
quote:Tip 1
Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.
Om optimaal van de efficiëntie van een automotor gebruik te maken kunt u bij benzine- en LPG-motoren een maximum schakeltoerental van 2500 aanhouden. Aangezien dieselmotoren hun efficiëntie in de regel al bij lagere toerentallen ontwikkelen dan benzine-motoren, kunt u hiervoor een maximum schakeltoerental van 2000 toeren per minuut aanhouden. Een toerenteller is hierbij een handig hulpmiddel. Dit schakeladvies geldt voor handgeschakelde auto’s, maar ook voor een automatische versnellingsbak. Deze manier van schakelen is bovendien niet slecht voor de motor.
Bij lage snelheden is je motor meer bezig met zichzelf voort te stuwen dan aan de auto te trekken.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:59 schreef LB06 het volgende:
Te lage toeren lijkt me niet goed. De motor moet dan te hard werken, waardoor de afschrijving hoger zal uitvallen. Dit doet het effect van lagere brandstofkosten geheel teniet. Te hoge toeren is natuurlijk ook niet goed voor je motor, omdat dat hoge mechanische slijtage tot gevolg heeft (kijk maar naar rally-auto's).
-knip-
Tot de brandstof prijzen ook voor jou te hoog worden, that isquote:Op donderdag 20 juli 2006 10:56 schreef Little_Meanie het volgende:
ah al dat zuinige rijden, voor mij staat het comfort toch wel voorop, verbruik komt op 2e plaats
Waarop baseer je dat? Van wat ik bij tribologie (vak over lagers en smeringen) geleerd heb valt dat heel hard mee. Er is altijd wel een oliefilm tussen de krukas en de lagers, ook bij lage toeren. Zo lang die film er is is de slijtage bijna nul. Als die film er niet was bij lage toeren draaide ieder blok zichzelf bij stationair toerental in no-time kapot.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:06 schreef DS4 het volgende:
Te lage toeren is niet goed omdat dan de smering niet optimaal is. Het nieuwe rijden is misschien goed voor het milieu (eigenlijk ook niet, maar dat is een ander verhaal), maar niet voor de auto.
Nope, gewoon de hoogste versnelling kiezen waarin het blok nog goed klinkt.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:07 schreef BaggerUser het volgende:
m,et benzines maakt het ook niet uit hoop ik ?
Je moet gewoon een oliefilm tussen de langs elkaar bewegende delen hebben en die heb je bijna altijd wel. Als de hoeveelheid olie die weg lekt uit het krukas lager constant zou zijn per omwenteling heb je inderdaad minder olie doorstoom nodig bij lage toeren.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:09 schreef MikeyMan het volgende:
Zou er door de lagere toeren ook niet minder smering nodig zijn?
Kan me een vakantie herinneren waarbij een diesel + caravan + 5 man @ 110km/uquote:Op donderdag 20 juli 2006 11:00 schreef TR08 het volgende:
[..]
Loopt ie gewoon mooi soepel: niks aan de hand-->gewoon lekker doorcruisen.
TEH PWNZORS VOOR JE HONDA CIVIC COUPE MAAR DAAR GING HET NIET OVER!quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel?dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine??
in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
Ja en bij constant 50 rijden heb je ook echt je maximum koppel altijd nodigquote:Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel?dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine??
in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
Sommige mensen hoeven niet de hele dag te racen...quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel?dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine??
in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
Of een ander defect. Ik heb dat wel eens op een koud blok bij het heuvel af rijden gehad, heeft weinig te maken met veel trekkracht leveren imo.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:24 schreef BertV het volgende:
[..]
Kan me een vakantie herinneren waarbij een diesel + caravan + 5 man @ 110km/uin de vijfde versnelling ervoor zorgde dat het koelwater uit de motor gutsde.
Zal toch te maken hebben met extra warmte bij "lagere" toeren?
Ik hoorde dat "iedereen zou moeten weten" dat je met een caravan en diesel in de vierde versnelling moet rijden. Water bijgevuld en in de vierde versnelling daarna geen problemen meer.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:27 schreef TR08 het volgende:
[..]
Of een ander defect. Ik heb dat wel eens op een koud blok bij het heuvel af rijden gehad, heeft weinig te maken met veel trekkracht leveren imo.
Och... Tis een kwestie van proberen... Als je in de 5e versnelling de temperatuur op ziet lopen, ga je verder in 4... Niks aan het handje...quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:30 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik hoorde dat "iedereen zou moeten weten" dat je met een caravan en diesel in de vierde versnelling moet rijden. Water bijgevuld en in de vierde versnelling daarna geen problemen meer.
Het hangt er maar net van af hoeveel koppel je de hele tijd moet leveren.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:30 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik hoorde dat "iedereen zou moeten weten" dat je met een caravan en diesel in de vierde versnelling moet rijden. Water bijgevuld en in de vierde versnelling daarna geen problemen meer.
Informatie van autotechneuten. Stationair is iets anders omdat de motor dan geen arbeid (of nauwelijks) hoeft te verrichten.quote:
Nee, want de kracht die geleverd moet worden is gelijk... Minste slijtage is bij weinig gas in het middentoerengebied.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:09 schreef MikeyMan het volgende:
Zou er door de lagere toeren ook niet minder smering nodig zijn?
Mjah, maar smering is nodig bij een beweging van de zuiger... Hoe meer die beweegt, hoe meer smering nodig, lijkt mij... Aangezien het ding z'n eigen olie mee omhoog sleept...quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, want de kracht die geleverd moet worden is gelijk... Minste slijtage is bij weinig gas in het middentoerengebied.
Als het je auto monteur is: Die weten er ook lang niet altijd het fijne van. (Niet dat ik dat wel altijd weet, maar das een ander verhaalquote:Op donderdag 20 juli 2006 11:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Informatie van autotechneuten. Stationair is iets anders omdat de motor dan geen arbeid (of nauwelijks) hoeft te verrichten.
De efficiëntie van de motor is niet gelijk bij ieder toerental, waardoor het kracht is gelijk verhaal daar niet opgaat.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:41 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah, maar smering is nodig bij een beweging van de zuiger... Hoe meer die beweegt, hoe meer smering nodig, lijkt mij... Aangezien het ding z'n eigen olie mee omhoog sleept...
Volgens deze redenatie zou je bij 80 in 5 hetzelfde verbruik hebben als 80 in 2, "want de kracht die geleverd moet worden is gelijk"... Nog even terzijde latend dat er pas echt kracht nodig is bij acceleratie, en niet bij constante snelheid...
Nee, niet de monteur (ik weet dat hij wel eens mis zit...), maar engineers in de autosport/-industrie.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:43 schreef TR08 het volgende:
Als het je auto monteur is: Die weten er ook lang niet altijd het fijne van. (Niet dat ik dat wel altijd weet, maar das een ander verhaal)
Constante snelheid is inderdaad veel minder belastend. Maar een goede vuistregel is om een benzinemotor boven de 2.000 tpm te houden en een diesel boven de 1.500. En ja, bij een constante snelheid kan dat nog wat lager, maar zeker niet bij accelereren, althans is het beter om dat niet te doen.quote:Als je je auto constant gaat belasten met lage toeren en heel hoog koppel gaat ie natuurlijk eerder stuk. Maar als jij 50 in de 5 rijdt lever je geen hoog koppel en dus weinig arbeid. Doe je datzelfde met een dikke caravan achter je auto dan wordt het een ander verhaal.
Bij een turbo motor is het rendement nauwelijks toeren afhankelijk (mits je koppel constant houdt). Wel is kun je het piekrendement vaak vinden zo rond de 75% van het maximum koppel.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
De efficiëntie van de motor is niet gelijk bij ieder toerental, waardoor het kracht is gelijk verhaal daar niet opgaat.
-knip-
Maar die krachten zijn toch in de richting van de beweging van de zuiger? Daar is toch sowieso geen smering...?quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
De efficiëntie van de motor is niet gelijk bij ieder toerental, waardoor het kracht is gelijk verhaal daar niet opgaat.
Op zich is de snelheid waarmee de zuigers zich voortbewegen in de auto wel van belang, maar de kracht die er op de delen staat is ook van belang. Die kan nl. door een oliefilm heendrukken.
Dat klinkt plausibel... Hoewel het mij raar lijkt dat een autofabrikant het risico neemt dat (in dit geval zelfs een nieuwe auto) kapot kan gaan doordat de oliepomp bij lage toeren te weinig rondpompt...quote:Komt nog bij dat bij een lage druk de olie grotendeels onder in het carter (als je die hebt, maar we gaan even niet van dry-sump uit) blijft bij lage toeren. Dus boven in de motor kan weldegelijk te weinig olie zijn, zeker als je laag in de toeren een bocht maakt (de bocht in z'n drie), omdat de olie dan in het blok ook nog naar een bepaalde kant gaat.
als we zo gaan beginnen... 7000quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel?dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine??
in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
Ok die zullen wel een puntje hebben dan. Zaten er nog meerdere mitsen en maren bij?quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, niet de monteur (ik weet dat hij wel eens mis zit...), maar engineers in de autosport/-industrie.
[..]
Dan schakel je toch lekker even terug voor het optrekkenquote:Constante snelheid is inderdaad veel minder belastend. Maar een goede vuistregel is om een benzinemotor boven de 2.000 tpm te houden en een diesel boven de 1.500. En ja, bij een constante snelheid kan dat nog wat lager, maar zeker niet bij accelereren, althans is het beter om dat niet te doen.
als je schakelen leuk vind moet dat geen probleem zijn idd lijkt me..quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:58 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ok die zullen wel een puntje hebben dan. Zaten er nog meerdere mitsen en maren bij?
[..]
Dan schakel je toch lekker even terug voor het optrekken
Bovendien heb je als je van 50 naar 60 wil in de bebouwde kom nou niet echt veel aan grote acceleratie. Met een heel klein beetje extra gas ben je er ook zo.
Ja, mijn benzineauto draait stationair 600 toeren... En dan?quote:Op donderdag 20 juli 2006 12:02 schreef Bigs het volgende:
1200-1500rpm geldt voor een diesel toch niet als laag? Die dingen draaien stationair op 800-900, dus dan is 1200 al een hele klim voor zo'n ding
als je schakelen niet leuk vindt moet je een automaat kopen...quote:Op donderdag 20 juli 2006 12:00 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
als je schakelen leuk vind moet dat geen probleem zijn idd lijkt me..
daar zit wat inquote:Op donderdag 20 juli 2006 12:03 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
als je schakelen niet leuk vindt moet je een automaat kopen...
Het koppel mag dan wel kleiner zijn, de krachten die vrijkomen zijn enorm omdat het aantal omwentelingen van de krukas te klein is om de kracht kwijt te kunnen. Dus in zijn 5 bij lage toeren het gaspedaal vloeren is funest voor je krukas.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:00 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dit is bullshit. Het koppel dat de motor kan leveren is veel kleiner dus je krukas houdt het JUIST veel langer vol.
Ik gaf slechts antwoord op TS. Die vroeg of het schadelijk was om in z'n 5 te rijden bij 50 km/u. Als je constant op die snelheid blijft rijden is dit op zich niet schadelijk, totdat je het gas intrapt. Iemand vond dat bull-shit en daar reageerde ik weer op.quote:Op donderdag 20 juli 2006 12:34 schreef Blackheart het volgende:
Bolkedebeer, da's niet de bedoeling bij het zuinig rijden,op 1500 rpm in 5 de pedaal tot het metaal te rammen, dan schakel je terug.
Mijn 1300 turbodiesel heeft onder de 1500 rpm niks in huis, maar daarboven is alles ok.
Ergo, ik schakel door bij 1700-2000 rpm. en probeer te vermijden daar boven te komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |