Och, als je in z'n 3 doortrekt naar 80 en daarna doorragt naar z'n 5 valt het allemaal wel mee natuurlijk. 50 in z'n 5 zuigt over het algemeen trouwens echt, even gas bij geven is er dan niet bij, en dat kan best link zijn.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:52 schreef Deetch het volgende:
1200 is wel erg laag, dat lijkt me niet goed voor de motor. Sowieso kun je met 50 in zijn 5 geen enekel kant op als je snel moet optrekken. Een versnelling overslaan kan niet heel veel kwaad behalve dat je de koppeling dan rustiger moet laten opkomen om het toerenverschil in je motor goed op te vangen.
Dit is bullshit. Het koppel dat de motor kan leveren is veel kleiner dus je krukas houdt het JUIST veel langer vol.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Optrekken in zijn 5 bij 50 kilometer per uur is een garantie dat je krukas het op termijn begeeft.
quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:59 schreef LB06 het volgende:
Het nieuw rijden zegt afaik niet dat je 50 in z'n 5 moet gaan rijden. Nogal wat auto's zullen schokken of afslaan als je dat doet denk ik. Het nieuw rijden schrijft volgens mij voor dat je met 50 wel door kunt schakelen naar de 4.
quote:Tip 1
Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.
Om optimaal van de efficiëntie van een automotor gebruik te maken kunt u bij benzine- en LPG-motoren een maximum schakeltoerental van 2500 aanhouden. Aangezien dieselmotoren hun efficiëntie in de regel al bij lagere toerentallen ontwikkelen dan benzine-motoren, kunt u hiervoor een maximum schakeltoerental van 2000 toeren per minuut aanhouden. Een toerenteller is hierbij een handig hulpmiddel. Dit schakeladvies geldt voor handgeschakelde auto’s, maar ook voor een automatische versnellingsbak. Deze manier van schakelen is bovendien niet slecht voor de motor.
Bij lage snelheden is je motor meer bezig met zichzelf voort te stuwen dan aan de auto te trekken.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:59 schreef LB06 het volgende:
Te lage toeren lijkt me niet goed. De motor moet dan te hard werken, waardoor de afschrijving hoger zal uitvallen. Dit doet het effect van lagere brandstofkosten geheel teniet. Te hoge toeren is natuurlijk ook niet goed voor je motor, omdat dat hoge mechanische slijtage tot gevolg heeft (kijk maar naar rally-auto's).
-knip-
Tot de brandstof prijzen ook voor jou te hoog worden, that isquote:Op donderdag 20 juli 2006 10:56 schreef Little_Meanie het volgende:
ah al dat zuinige rijden, voor mij staat het comfort toch wel voorop, verbruik komt op 2e plaats
Waarop baseer je dat? Van wat ik bij tribologie (vak over lagers en smeringen) geleerd heb valt dat heel hard mee. Er is altijd wel een oliefilm tussen de krukas en de lagers, ook bij lage toeren. Zo lang die film er is is de slijtage bijna nul. Als die film er niet was bij lage toeren draaide ieder blok zichzelf bij stationair toerental in no-time kapot.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:06 schreef DS4 het volgende:
Te lage toeren is niet goed omdat dan de smering niet optimaal is. Het nieuwe rijden is misschien goed voor het milieu (eigenlijk ook niet, maar dat is een ander verhaal), maar niet voor de auto.
Nope, gewoon de hoogste versnelling kiezen waarin het blok nog goed klinkt.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:07 schreef BaggerUser het volgende:
m,et benzines maakt het ook niet uit hoop ik ?
Je moet gewoon een oliefilm tussen de langs elkaar bewegende delen hebben en die heb je bijna altijd wel. Als de hoeveelheid olie die weg lekt uit het krukas lager constant zou zijn per omwenteling heb je inderdaad minder olie doorstoom nodig bij lage toeren.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:09 schreef MikeyMan het volgende:
Zou er door de lagere toeren ook niet minder smering nodig zijn?
Kan me een vakantie herinneren waarbij een diesel + caravan + 5 man @ 110km/uquote:Op donderdag 20 juli 2006 11:00 schreef TR08 het volgende:
[..]
Loopt ie gewoon mooi soepel: niks aan de hand-->gewoon lekker doorcruisen.
TEH PWNZORS VOOR JE HONDA CIVIC COUPE MAAR DAAR GING HET NIET OVER!quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel?dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine??
in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |