abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40003958
Ik kwam het van het weekend weer tegen...
Mensen die extreem lage toeren draaien met hun diesels
En dan heb ik het over 1200 - 1500 toeren (50 in z'n 5), bochten in zijn 3 nemen en regelmatig (hogere) versnellingen overslaan (van z'n 3 naar z'n 5).

Nu vroeg ik me af... is dit schadelijk???
Ik weet dat diesels niet hoogtoerig zijn maar om telkens zo laag mogelijke toeren te rijden lijkt mij ook niet goed... maar kan misschien iemand uitleggen wat er dan precies niet goed (of juist wel goed) aan is..??
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:43:27 #2
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_40004046
Rijd toch ook voor geen ene meter?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_40004139
Is dat niet het nieuwe rijden ?

Ik heb het ook niet geleerd, zit al weer 8 jaar aan 't papiertje gekleefd.. maar diesels zijn wel ontworpen voor lage toeren .. Ik weet van scheepsdiesels dat die vaak ook rond de 2000 toeren 'pieken', maar die zijn een slagje groter en hangen niet in auto's ..

Schadelijk zal wel meevallen imho ?
pi_40004215
Overigens begint bij diesels met een turbo de 'powerband' zo'n beetje bij 1700/1800 toeren, 't rijdt misschien rustiger daaronder ?
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:50:51 #5
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_40004239
Gewoon luisteren naar het geluid dat eruit komt. Kan je zo niks van zeggen.
Een BMW320D wil niet onder de 1500-1700 toeren draaien. Dat klinkt gewoon niet goed. Een 525TDS draait goed vanaf stationair toerental. Ik schakel daarmee in de stad bij 1500 toeren al over. Slecht??? Ik heb hem al jaaaaaaren, gekocht met 180000 op de teller, staat nu 4 ton op. Heb er nooit anders mee gereden, verbruikt geen olie of koelwater en rijdt als een trein als het moet.
Ik denk dat in ieder geval blijkt dat dergelijk lage toeren niet slecht zijn voor een 525TDS.
Als ik een constante snelheid wil blijven rijden, draai ik het liefst zo weinig mogelijk toeren. Dat is rustiger en volgens de verbruiksmeter een heel stuk zuiniger.
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:51:27 #6
21397 LSD
[Snellius]
pi_40004258
Een tijd terug was in dat programma met Bavo een stuk over het nieuwe rijden waarin dit werd voorgedaan. Nieuwe motoren kunnen prima in lage toeren rijden, zeker diesels, en dat voelt en klinkt raar maar het bespaart dus aardig als je er handig in wordt. Ze gooiden er ook op de meest kleine rechte stukken de cruisecontrol erop.
catch you on the flipside
pi_40004288
1200 is wel erg laag, dat lijkt me niet goed voor de motor. Sowieso kun je met 50 in zijn 5 geen enekel kant op als je snel moet optrekken. Een versnelling overslaan kan niet heel veel kwaad behalve dat je de koppeling dan rustiger moet laten opkomen om het toerenverschil in je motor goed op te vangen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_40004321
Optrekken in zijn 5 bij 50 kilometer per uur is een garantie dat je krukas het op termijn begeeft.
pi_40004387
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:52 schreef Deetch het volgende:
1200 is wel erg laag, dat lijkt me niet goed voor de motor. Sowieso kun je met 50 in zijn 5 geen enekel kant op als je snel moet optrekken. Een versnelling overslaan kan niet heel veel kwaad behalve dat je de koppeling dan rustiger moet laten opkomen om het toerenverschil in je motor goed op te vangen.
Och, als je in z'n 3 doortrekt naar 80 en daarna doorragt naar z'n 5 valt het allemaal wel mee natuurlijk. 50 in z'n 5 zuigt over het algemeen trouwens echt, even gas bij geven is er dan niet bij, en dat kan best link zijn.
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:56:47 #10
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_40004403
ah al dat zuinige rijden, voor mij staat het comfort toch wel voorop, verbruik komt op 2e plaats
  donderdag 20 juli 2006 @ 10:58:46 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004452
Het is voor zover ik weet prima voor je blok. Je hoeft minder gas te geven -> minder kracht op je krukaslagers. Dit betekent dat je lagers zowel qua aantal omwentelingen als qua belasting minder voor hun kiezen krijgen. Bovendien krijgen je koppeling en je bak veel minder te verduren.
Je kunt het ook merken: Als je een hogere versnelling kiest hoef je veel minder gas te geven om de constante snelheid vol te houden. Dus alle onderdelen krijgen gewoon veel minder voor hun kiezen. Alleen bij optrekken moet je het pedaal wat dieper intrappen.

Als je katalysator een beetje vuil wordt na verloop van tijd is dat met 1x flink doortrekken meteen verholpen. Er komt dan 1x een flinke rookwolk uit en dan ben je meteen weer voor een paar duizend kilometer klaar

Als je ook diesel rijdt en je wilt op je portemonnaie letten: Gewoon doen dus
pi_40004486
Te lage toeren lijkt me niet goed. De motor moet dan te hard werken, waardoor de afschrijving hoger zal uitvallen. Dit doet het effect van lagere brandstofkosten geheel teniet. Te hoge toeren is natuurlijk ook niet goed voor je motor, omdat dat hoge mechanische slijtage tot gevolg heeft (kijk maar naar rally-auto's).

Het nieuw rijden zegt afaik niet dat je 50 in z'n 5 moet gaan rijden. Nogal wat auto's zullen schokken of afslaan als je dat doet denk ik. Het nieuw rijden schrijft volgens mij voor dat je met 50 wel door kunt schakelen naar de 4.

Zelf rijd ik op lange rechte stukken ook met zo laag mogelijke toeren als ik toelaatbaar acht: 50 in 4, >=80 in 6. Dit komt uit op zo'n 1900rpm. Maar als ik aan het acceleren ben of ik rijd in de binnenstad dan heb het het liefst zoveel mogelijk power tot mijn beschikking (tbv de doorstroming en veilige inhaalacties ed) en ga ik rond het optimum van mijn motor zitten.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:00:59 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004518
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Optrekken in zijn 5 bij 50 kilometer per uur is een garantie dat je krukas het op termijn begeeft.
Dit is bullshit. Het koppel dat de motor kan leveren is veel kleiner dus je krukas houdt het JUIST veel langer vol.
Op termijn gaat zo'n krukas altijd wel stuk, als je maar lang genoeg doorrijdt, daar niet van.

Wat er verder hierboven gezegd word klopt wel aardig. Gewoon luisteren naar je motor, dan weet je of hij lekker loopt. Als hij slechter klinkt gewoon even terug schakelen.
Loopt ie gewoon mooi soepel: niks aan de hand-->gewoon lekker doorcruisen.
pi_40004538
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:59 schreef LB06 het volgende:
Het nieuw rijden zegt afaik niet dat je 50 in z'n 5 moet gaan rijden. Nogal wat auto's zullen schokken of afslaan als je dat doet denk ik. Het nieuw rijden schrijft volgens mij voor dat je met 50 wel door kunt schakelen naar de 4.
quote:
Tip 1

Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.
Om optimaal van de efficiëntie van een automotor gebruik te maken kunt u bij benzine- en LPG-motoren een maximum schakeltoerental van 2500 aanhouden. Aangezien dieselmotoren hun efficiëntie in de regel al bij lagere toerentallen ontwikkelen dan benzine-motoren, kunt u hiervoor een maximum schakeltoerental van 2000 toeren per minuut aanhouden. Een toerenteller is hierbij een handig hulpmiddel. Dit schakeladvies geldt voor handgeschakelde auto’s, maar ook voor een automatische versnellingsbak. Deze manier van schakelen is bovendien niet slecht voor de motor.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:05:43 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004629
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:59 schreef LB06 het volgende:
Te lage toeren lijkt me niet goed. De motor moet dan te hard werken, waardoor de afschrijving hoger zal uitvallen. Dit doet het effect van lagere brandstofkosten geheel teniet. Te hoge toeren is natuurlijk ook niet goed voor je motor, omdat dat hoge mechanische slijtage tot gevolg heeft (kijk maar naar rally-auto's).
-knip-
Bij lage snelheden is je motor meer bezig met zichzelf voort te stuwen dan aan de auto te trekken.
Probeer zelf maar eens alle versnellingen uit op 50 km/h (2 tot en met 5). Je zult zien dat je bij de 2 behoorlijk op het gas moet trappen om uberhaupt de 50 te halen. Bij de 3 iets minder, 4 nog minder en bij de 5 hoef je het gas nauwelijks nog aan te raken.
Dat je motor bij 50 in de 5 dus hard moet werken is onzin.
pi_40004662
Te lage toeren is niet goed omdat dan de smering niet optimaal is. Het nieuwe rijden is misschien goed voor het milieu (eigenlijk ook niet, maar dat is een ander verhaal), maar niet voor de auto.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:07:02 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004667
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 10:56 schreef Little_Meanie het volgende:
ah al dat zuinige rijden, voor mij staat het comfort toch wel voorop, verbruik komt op 2e plaats
Tot de brandstof prijzen ook voor jou te hoog worden, that is

Ik vind zuinig rijden trouwens best comfortabel, stukken beter dan dat gejengel in hoge toeren.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:07:22 #18
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_40004676
m,et benzines maakt het ook niet uit hoop ik ?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:08:53 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004715
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:06 schreef DS4 het volgende:
Te lage toeren is niet goed omdat dan de smering niet optimaal is. Het nieuwe rijden is misschien goed voor het milieu (eigenlijk ook niet, maar dat is een ander verhaal), maar niet voor de auto.
Waarop baseer je dat? Van wat ik bij tribologie (vak over lagers en smeringen) geleerd heb valt dat heel hard mee. Er is altijd wel een oliefilm tussen de krukas en de lagers, ook bij lage toeren. Zo lang die film er is is de slijtage bijna nul. Als die film er niet was bij lage toeren draaide ieder blok zichzelf bij stationair toerental in no-time kapot.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:09:18 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004728
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:07 schreef BaggerUser het volgende:
m,et benzines maakt het ook niet uit hoop ik ?
Nope, gewoon de hoogste versnelling kiezen waarin het blok nog goed klinkt.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:09:49 #21
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40004746
Zou er door de lagere toeren ook niet minder smering nodig zijn?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:13:01 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40004830
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:09 schreef MikeyMan het volgende:
Zou er door de lagere toeren ook niet minder smering nodig zijn?
Je moet gewoon een oliefilm tussen de langs elkaar bewegende delen hebben en die heb je bijna altijd wel. Als de hoeveelheid olie die weg lekt uit het krukas lager constant zou zijn per omwenteling heb je inderdaad minder olie doorstoom nodig bij lage toeren.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:15:22 #23
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_40004900
2000 toeren in een diesel? dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine?? in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:24:35 #24
37248 BertV
Klei indiaan
pi_40005201
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:00 schreef TR08 het volgende:

[..]

Loopt ie gewoon mooi soepel: niks aan de hand-->gewoon lekker doorcruisen.
Kan me een vakantie herinneren waarbij een diesel + caravan + 5 man @ 110km/u in de vijfde versnelling ervoor zorgde dat het koelwater uit de motor gutsde.
Zal toch te maken hebben met extra warmte bij "lagere" toeren?
Handgemaakt
pi_40005217
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:15 schreef Robbiej het volgende:
2000 toeren in een diesel? dat is toch geen kut aan of wel dan? of 2500 in een benzine?? in mn honda civic coupe begint het koppel pas op 4900 RPM
TEH PWNZORS VOOR JE HONDA CIVIC COUPE MAAR DAAR GING HET NIET OVER!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')