abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40010866
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Klopt, maar de context ontbreekt lieve Trigger. Want als je dat vers niet in context leest, dan heb je een groot probleem.
Context is zelfverdediging, bestrijden diegene die jouw aanbidding verstoren.

Enkel en alleen om je rechten te verdienen en je zelf te verdedigen
quote:
190. En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief.

191. En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

192. Maar als zij ophouden, dan is Allah zeker Vergevensgezind, Genadevol.

193. En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen.
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:14:58 #277
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_40010895
Maar goed. Ik ben me ervan bewust dat dit slechts een element is, maar zeker niet onbelangrijk.

@Triggershot
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:15:21 #278
16715 Mylene
*schatje*
pi_40010913
Doderok, wat een goede vragen stel je waar ik zo 1,2,3 ook geen antwoorden op heb. Ik zal net als jij ook eens verder zoeken. Dat Israël het dan nog niet kan gebruiken als rechtvaardiging voor het aantal burgerslachtoffers lijkt me vrij duidelijk. Daar ben ik het mee eens. Het ging mij enkel om jouw bewering dat Hezbollah geen gebruikt van menselijk schilden. Oké?
pi_40010933
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Context is zelfverdediging, bestrijden diegene die jouw aanbidding verstoren.

Enkel en alleen om je rechten te verdienen en je zelf te verdedigen
[..]

Precies, dat is exact wat ik bedoelde.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:16:12 #280
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_40010945
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, mijn scepsis is gebaseerd op hele andere zaken. Namelijk dat er mensen zijn die heel naief jouw stelling beantwoorden, terwijl de perceptie op het antwoord verschilt. Hij ziet er waarschijnlijk iets anders in dan jou, omdat hij het vers misschien in de context kan plaatsen waar hij het vandaan heeft.
Mijn stellingname kwam juist na die gedachtewisseling, maar dat doet verder niet ter zake.
pi_40010950
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:13 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het probleem van interpretatie van koranversen is niet iets van gisteren, dacht ik zo.
Mutant is van Ahl-sunnah en heeft geen bijlage van Tafsir nodig om de context te begrijpen, niet moslims daarintegen hebben wel een zekere context nodig om het beter te krijgen. Mutant kreeg verhalen over de profeet met de lepel naar binnen net zoals miljoenen moslims, dus is hij prima op de hoogte van de interpretatie.
pi_40010985
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Precies, dat is exact wat ik bedoelde.
pi_40011009
quote:
De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.

Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.

Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.

Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.

Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:18:27 #284
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_40011030
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:14 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Context en interpretatie is niet hetzelfde, het is wel samenhangend.
Ik zal het herformuleren. Sommige koranteksten kunnen op verschillende manieren worden uitgelegd.
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:19:35 #285
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_40011068
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mutant is van Ahl-sunnah en heeft geen bijlage van Tafsir nodig om de context te begrijpen, niet moslims daarintegen hebben wel een zekere context nodig om het beter te krijgen. Mutant kreeg verhalen over de profeet met de lepel naar binnen net zoals miljoenen moslims, dus is hij prima op de hoogte van de interpretatie.
Mijn opmerking was niet persoonlijk gericht op Mutant, maar een subjectieve beoordeling.
pi_40011164
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:19 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Mijn opmerking was niet persoonlijk gericht op Mutant, maar een subjectieve beoordeling.
Nee, mijne ook niet. Wou alleen zeggen dat interpretatie van een koran vers niet voor zomaar een (niet) moslim is weg gelegd
pi_40011169
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 13:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Juist met de opkomst van de Islam kwam daar vrede. Denk eens naar een zekere Salahdeen, als leraar hoor je dat toch wel te weten?
Nou, er kwam vooral ook segregatie en discriminatie.
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:23:07 #288
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_40011223
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, mijne ook niet. Wou alleen zeggen dat interpretatie van een koran vers niet voor zomaar een (niet) moslim is weg gelegd
Ik zal zeggen tegen mijn lieve Marokkaantje, dat hij niet zo hoog van de toren moet blazen
pi_40011224
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:21 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Nou, er kwam vooral ook segregatie en discriminatie.
leg uit
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:23:54 #290
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_40011256
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:10 schreef Incomplete het volgende:

[..]

Bij het MO moet ik altijd aan de film "Lawrence of Arabia" denken.
Dat gaf een goed beeld van de samenwerking tussen de stammen. (not)
Of die fim ook historisch verantwoord is weet ik niet.
Ik heb het boek gelezen wat door meneer Lawrence is geschreven, Seven Pillars of Wisdom, en dat is eigenlijk nog erger dan wat je in de film ziet
Het boek staat trouwens online
http://www.gutenberg.net.au/ebooks01/0100111.txt
Het geeft een heel goed beeld van wat er toen gebeurde, en hoe de stammen daar functioneerden. Dit is nog steeds relevant want destijds zijn eigenlijk de grenzen van het midden oosten getrokken na de val van het ottomaanse rijk.
De Sjeiks kregen het land, wat ze voor veel geld later verkocht hebben aan joden die hun beloofde land gingen stichten (wat al voor WW2 begon)
De joodse oorlog van Flavius Josephus is meer dan 2000 jaar geleden geschreven, maar als je dat verslag van de romeinse "politionele acties" in dat gebied leest, en de redenen waarom het gebeurde sla je achterover van hoe herkenbaar dat is.
http://www.ccel.org/j/josephus/works/JOSEPHUS.HTM
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:24:31 #291
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_40011285
ah ja, context

I think what God meant to say .......

Bill Hicks
This, however, is a passing nightmare; in time the earth will become again incapable of supporting life, and peace will return.
-- Bertrand Russell
Glasnosteraar=Godslasteraar
pi_40011386
quote:
De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.

Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.

Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.

Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.

Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
Ik heb hier altijd zeer mijn twijfels over. Niet dat je zorgvuldig moet zijn, maar ik geloof niet dat je er zo moeilijk over hoeft te doen. Sommige dingen zijn gewoon zo duidelijk als wat en daar moet je dan ook niet zo moeilijk over doen.

Het voorbeeld over het Westerse recht over doden slaat compleet de plank mis. Het is in de betreffende passage namelijk heel duidelijk dat het een uitzondering betreft.

Dat je niet zomaar losse zinnen uit de koran kunt halen is duidelijk, maar het is ook overdreven dat je niet bepaalde passages kunt aanhalen. Zo'n mysterieus werk is het ook weer niet.
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:28:12 #293
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_40011445
Het betekent overigens niet dat ik Hamas en Hezbollah er van verdenk, dat zij in hun fanatisme aan haar volgelingen de juiste context vertellen. Zij zullen vast gebruik maken van zulke verzen in hun voordeel.
Ik geloof dat het religieuze component in meer of mindere mate dus beslist een factor in dit conflict vormt.
pi_40011468
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

leg uit
Pardon? Het is toch duidelijk dat de regels van de islam op allerlei manieren onderscheid maakt tussen vrouwen en mannen, moslims en niet moslims, etc. en dit zelfs in wetten en beleid en regels is vastgesteld in verschillende landen. Dat hoef ik jou als moslim toch niet te vertellen, of wel?
pi_40011612
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ben je wel eens in een arabisch land geweest?
Ik heb 4 maanden in Cairo gewoond. (inmiddels 18 jaar geleden)
pi_40011708
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Thnx voor de linkjes die je gaf.
Blijft interessante materie.
pi_40012181
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:28 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Pardon? Het is toch duidelijk dat de regels van de islam op allerlei manieren onderscheid maakt tussen vrouwen en mannen, moslims en niet moslims, etc. en dit zelfs in wetten en beleid en regels is vastgesteld in verschillende landen. Dat hoef ik jou als moslim toch niet te vertellen, of wel?
en naar welke "de" islam verwijs jij?
pi_40012269
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:26 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Ik heb hier altijd zeer mijn twijfels over. Niet dat je zorgvuldig moet zijn, maar ik geloof niet dat je er zo moeilijk over hoeft te doen. Sommige dingen zijn gewoon zo duidelijk als wat en daar moet je dan ook niet zo moeilijk over doen.
Ben ik even blij dat jouw interpretatie geen gezag kent in de moslimwereld
quote:
Het voorbeeld over het Westerse recht over doden slaat compleet de plank mis. Het is in de betreffende passage namelijk heel duidelijk dat het een uitzondering betreft.
Jihad in de koran betreft ook een uitzondering dus wat dat betreft is het te vergelijken.
quote:
Dat je niet zomaar losse zinnen uit de koran kunt halen is duidelijk, maar het is ook overdreven dat je niet bepaalde passages kunt aanhalen. Zo'n mysterieus werk is het ook weer niet.
Heeft niets met mysterie te maken heeft te maken met vertalen, daardoor is misinterpretatie veel te simpel.
pi_40012311
Het blijft jammerlijk dat ook in deze discussie, hoewel boeiend voor de context feiten, stellingen en teksten continu moeten worden weerlegd of moeten worden uitgelegd aan een nader om maar een vorm van gelijk te halen. Wat ik mis een overeenkomstige visie met een oplossinggerichte gedachte erachter. Geen verder tekst en uitleg om de "waarheid, werkelijkheid en gelijkheid" boven tafel te halen.
Niets is zo complex als de eenvoud
pi_40012428
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:49 schreef Le-proffesseur het volgende:
Het blijft jammerlijk dat ook in deze discussie, hoewel boeiend voor de context feiten, stellingen en teksten continu moeten worden weerlegd of moeten worden uitgelegd aan een nader om maar een vorm van gelijk te halen. Wat ik mis een overeenkomstige visie met een oplossinggerichte gedachte erachter. Geen verder tekst en uitleg om de "waarheid, werkelijkheid en gelijkheid" boven tafel te halen.
Een oplossingsgerichte gedachte heeft dus wel een verklaring nodig waarin de waarheid, realiteit en gelijkheid overeenkomt voor beide partijen zonder enig vorm van complicatie of onduidelijkheid, Wil je een oplossing, dat moet je beide partijen zover krijgen dat ze elkaar begrijpen, nader uitleg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')