Inderdaad, want door osn bestaat de hond en het idee huisdierquote:Op woensdag 19 juli 2006 19:31 schreef dafjedaf het volgende:
Mensen zijn ondieren.
Daarbij lijkt het me didactisch gezien onjuist. Das zo'n vent die zn hond ook naar zn plaats schopt als ie niet opschiet dus als ie ooit weer een fiets ziet vliegt die hond er meteen bovenop natuurlijk.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:25 schreef Spacehamster het volgende:
Het is niet de ergste mishandeling die ik ooit gezien heb, maar de uitvoering van deze is werkelijk opmerkelijk.
Euhm... Mjah... En waar heb je deze wijsheid vandaan als ik vragen mag?quote:
De Hond ja. Door ons zo gemaakt door te fokken en kruisen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:36 schreef whoops het volgende:
[..]
Euhm... Mjah... En waar heb je deze wijsheid vandaan als ik vragen mag?
quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:31 schreef dafjedaf het volgende:
Mensen zijn ondieren.
Als jij je hond moet trappen om m onder de duim te krijgen / houden ben je zwaar triest.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:41 schreef bin het volgende:
Eerlijk gezegd zou ik mijn hond ook een trap geven als hij zomaar de straat oversteekt zonder toestemming. Dat zijn gewoon dingen waar je heel streng op moet zijn, omdat die situaties net zo gevaarlijk zijn.
En als je denkt dat die hond daar iets van leert dan verdien je zelf ook een schop...quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:45 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Als jij je hond moet trappen om m onder de duim te krijgen / houden ben je zwaar triest.
Wormen zijn ondieren.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:29 schreef boekenworm het volgende:
Honden zijn ondieren.
En een trap gaat hem duidelijk maken dat het gevaarlijk is om de straat over te steken natuurlijk.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:41 schreef bin het volgende:
Eerlijk gezegd zou ik mijn hond ook een trap geven als hij zomaar de straat oversteekt zonder toestemming. Dat zijn gewoon dingen waar je heel streng op moet zijn, omdat die situaties net zo gevaarlijk zijn.
wees dan stil zou ik zeggen... inderdaad spreek die persoon mocht ie het weer doen op dat gedrag aan...quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:43 schreef Bill_E het volgende:
ipv een topic te openen spreek die persoon over zijn gedrag aan.. en laat ons met rust (ja ik weet dat ik het niet hoef te lezen en niet hoef te reageren
Dan heb jij duidelijk nog nooit een dominante reu van 60kg gehad. Iets anders doet hem niks hoor, en zo'n schop voelt hij zelfs nauwelijks. Het is niet alsof ik uit alle macht erop los ga trappen ofzo. Maar dat zijn nu gewoon situaties waarvan ze moeten weten dat dat niet kan. Verder ben ik ook totaal niet geweldadig tegen mijn honden ofzo, integendeel.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:45 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Als jij je hond moet trappen om m onder de duim te krijgen / houden ben je zwaar triest.
Het probleem is een beetje dat zo'n hond dat niet leert d.m.v. een schop, hij blijft het dus gewoon doen...quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:52 schreef bin het volgende:
[..]
Dan heb jij duidelijk nog nooit een dominante reu van 60kg gehad. Iets anders doet hem niks hoor, en zo'n schop voelt hij zelfs nauwelijks. Het is niet alsof ik uit alle macht erop los ga trappen ofzo. Maar dat zijn nu gewoon situaties waarvan ze moeten weten dat dat niet kan. Verder ben ik ook totaal niet geweldadig tegen mijn honden ofzo, integendeel.
Sinds wanneer is een hond trappen opvoeden?quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:41 schreef bin het volgende:
Natuurlijk wel lomp dat die gast hem tegen je fiets schopt. Dat is inderdaad niet zo slim, maar ik veronderstel dat die gast dat niet opzettelijk deed?
Jawel. Ik weeg net zo veel en als ik mn stem verhef ligt ie mooi op zn ruggetje. Als je normaal nooit zulke middelen gebruikt, kun je t best af met verbaal geweld en een greep in het nekvel ofzo in geval van hele domme actie van de hond. Of in ieder geval, ik wel. Ik weiger te geloven dat bij een goede opvoeding schoppen ooit nodig kan zijn, al weegt ie 100 kilo.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:52 schreef bin het volgende:
Dan heb jij duidelijk nog nooit een dominante reu van 60kg gehad.
Kinderen kun je ook prima opvoeden zonder klappen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:56 schreef boekenworm het volgende:
Soms is bij opvoeding (in het algemeen) een klap nodig. Dus waarom bij het africhten van een dier niet?
Oh.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:56 schreef boekenworm het volgende:
Soms is bij opvoeding (in het algemeen) een klap nodig.
Mijn honden weten perfect dat het niet kan en dat ze daardoor een trap zullen krijgen. En ze doen het ook niet. Dat en grommen naar kinderen zijn de enige dingen die voor mij niet door de beugel kunnen en die ik zwaar bestraf. Verder steek ik ook geen vinger uit naar ze.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:55 schreef whoops het volgende:
[..]
Het probleem is een beetje dat zo'n hond dat niet leert d.m.v. een schop, hij blijft het dus gewoon doen...
Nee, handig. Grommen is een waarschuwing. Maar jouw honden mogen niet grommen en zullen dan dus gewoon meteen bijten als ze een keer echt last hebben van een kind.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:59 schreef bin het volgende:
[..]
Mijn honden weten perfect dat het niet kan en dat ze daardoor een trap zullen krijgen. En ze doen het ook niet. Dat en grommen naar kinderen zijn de enige dingen die voor mij niet door de beugel kunnen en die ik zwaar bestraf. Verder steek ik ook geen vinger uit naar ze.
Als je je hond ook perfect kan leren dat dat niet kan zonder te schoppen, waarom schop je m dan? Je houdt toch van je hond?quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:59 schreef bin het volgende:
Mijn honden weten perfect dat het niet kan en dat ze daardoor een trap zullen krijgen. En ze doen het ook niet. Dat en grommen naar kinderen zijn de enige dingen die voor mij niet door de beugel kunnen en die ik zwaar bestraf. Verder steek ik ook geen vinger uit naar ze.
honden horen alleen opgegeten te wordenquote:Op woensdag 19 juli 2006 19:29 schreef boekenworm het volgende:
Honden zijn ondieren.
tuurlijkquote:Op woensdag 19 juli 2006 19:58 schreef Sebastiaan_2006 het volgende:
Heb je nog wat gedaan dan? Ik had hem keihard op z'n muil geslagen...
nou moeten mensen rekening houden met dierenquote:Op woensdag 19 juli 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:
Je moet kinderen juist leren om een hond met rust te laten als die gromt.
eenschquote:Op woensdag 19 juli 2006 19:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Oh.Waarom precies?
Slaan is een teken van onmacht en doorgaans volstrekt nutteloos.
Omdat opvoeding enkel zin heeft als er angst/respect voor de opvoeder aanwezig is.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Oh.Waarom precies?
Slaan is een teken van onmacht en doorgaans volstrekt nutteloos.
Dat lijkt me wel handig in een samenleving waarin het sterft van de honden. Daar doe je niks aan. Wel zo handig om je kind te leren om nooit zomaar een hond te aaien en al zeker niet als die hond gromt. Of neem jij het risico zodat je als je kind eenmaal dood is lekker kunt kankeren op honden?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:01 schreef donald_dick het volgende:
[..]
nou moeten mensen rekening houden met dieren
Ah, je bent van de fascistische opvoedingsstempel.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:02 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Omdat opvoeding enkel zin heeft als er angst/respect voor de opvoeder aanwezig is.
je weet niet waarover je het hebt, het is niet alsof ik ga staan trappen als een gek. maar hij kan zeker een tik of trap verwachten. en jij kan wel veel afleiden uit die 2 zinnen die ik geschreven heb. alsof ik ooit een hond zou achterlaten of in een asiel droppen. ik heb zelf 3 honden die ik uit het asiel gehaald heb. en geen 1 is vals geworden. zoals ik al eerder zei, het is niet alsof ik voor elke kleinigheid ga kloppen of trappen op mijn hond, maar dat en grommen naar kinderen kunnen niet voor mijquote:Op woensdag 19 juli 2006 19:55 schreef petrified_druid het volgende:
[..]
Sinds wanneer is een hond trappen opvoeden?
Dat is hem bang maken tot op een punt waar je met een vals kankerbeest opgescheept zit... en aangezien jij schoppen als opvoeden ziet, zal je em dan wel in het asiel droppen of aan een boom vastbinden. Je bent iig een verdomd zielig mannetje, en ik hoop dat wanneer je weer een keer je hond aan het mishandelen ben iemand je een paar meppen komt geven om te kijken hoe leuk jij het vindt om met onnodig geweld te laten zien dat je iets fout doe.
Nogmaals, grommen heeft nut. Gevaarlijk om dat af te leren.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:03 schreef bin het volgende:
[..]
maar dat en grommen naar kinderen kunnen niet voor mij
Mn vriendin had een dominante teef van rond de 45 kilo die altijd als ze een neger zag keihard ging grommen met 80 tanden en evil blik. Nooit iets meegemaakt ofzo was gewoon vanaf puppytijd zo, negers en luchtballonnen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:
Nee, handig. Grommen is een waarschuwing. Maar jouw honden mogen niet grommen en zullen dan dus gewoon meteen bijten.Je moet kinderen juist leren om een hond met rust te laten als die gromt.
Grommen zonder aanleiding is een ander verhaal, daar kun je best iets aan doen. Maar grommen wanneer iemand het dier plotseling of onvoorzichtig benadert, is een normale en nuttige reactie.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:04 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Mn vriendin had een dominante teef van rond de 45 kilo die altijd als ze een neger zag keihard ging grommen met 80 tanden en evil blik. Nooit iets meegemaakt ofzo was gewoon vanaf puppytijd zo, negers en luchtballonnen.
Dan is het voor mijn vriendin dus wel handig dat zolang die donkerder gekleurde mensen niet naar die hond talen, hij wel mooi zn smoel houdt. Een waarschuwingssignaal moet wel terecht zijn, vind ik, en dit was soms gewoon gevaarlijk voor haar. Liepen er eerst 20 lelieblanke mannen langs en dan een donkere ineens die hond beserk, nou dan zie je ze wel kijken van hoe heb jij die teef afgericht joh racist![]()
Natuurlijk bedoel ik hier niet als een kind irritant loopt te doen tegen mijn hond ofzo. Maar als een kind langs loopt en hij gromt ernaar (omdat hij heel beschermend is), dan zal ik dat zeker bestraffen. Voor de rest mag hij mij zoveel beschermen als hij wil, maar kinderen moet hij niet stoer tegen doen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee, handig. Grommen is een waarschuwing. Maar jouw honden mogen niet grommen en zullen dan dus gewoon meteen bijten als ze een keer echt last hebben van een kind.Je moet kinderen juist leren om een hond met rust te laten als die gromt.
moet jij eens opletten als ik in de politiek komquote:Op woensdag 19 juli 2006 20:02 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel handig in een samenleving waarin het sterft van de honden. Daar doe je niks aan.
En heb je gemerkt dat dat bestraffen helpt?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:07 schreef bin het volgende:
[..]
Natuurlijk bedoel ik hier niet als een kind irritant loopt te doen tegen mijn hond ofzo. Maar als een kind langs loopt en hij gromt ernaar (omdat hij heel beschermend is), dan zal ik dat zeker bestraffen. Voor de rest mag hij mij zoveel beschermen als hij wil, maar kinderen moet hij niet stoer tegen doen.
Niks onzin. Zelf heb ik ook klappen gevangen in mijn opvoeding. En wouw, laten mensen mij meestal gemanierd vinden enzo. Slaan is een goede methode, mits je slaat wanneer het kind/dier fout is.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:03 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ah, je bent van de fascistische opvoedingsstempel.
Wat een onzin.
Ik zou vooral een beetje realistisch blijven denken als ik jou was. Denk niet dat je een meerderheid krijgt voor een algeheel verbod op honden.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:07 schreef donald_dick het volgende:
[..]
moet jij eens opletten als ik in de politiek komme buurman vertelde me een half jaar gelden dat ie al een 10 jaar geen hondenbelasting voor dat beest betaalde. de volgende dag stond de hondencontroleur voor de deur. zegt die klootzak weer dat ie geen hond heeft. alleen dat pokke beest heeft een hekel aan mijn hardcore. dus drie keer raden wat ik opzette...
Ben ik met je eens, als ik ergens loop en een kind komt ineens op mn hond af met herrie en geweld en er aan willen zitten, mag mijn hond grommen. Anders luisteren die kids ook niet als ik roep afblijven. Ik heb een angstig hondje en ik vertrouw haar dus niet met vreemde kinderen die misschien helemaal niet weten hoe je met een hond omgaat en aan de oren en staart trekken en weet ik wat. Zo leren die kinderen ook meteen dat ze niet zomaar een hond mogen aanraken.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:06 schreef Isegrim het volgende:
Grommen zonder aanleiding is een ander verhaal, daar kun je best iets aan doen. Maar grommen wanneer iemand het dier plotseling of onvoorzichtig benadert, is een normale en nuttige reactie.
Ik ben ook 'gemanierd' en ik ben niet geslagen. De relatie die je legt bestaat niet.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:09 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Niks onzin. Zelf heb ik ook klappen gevangen in mijn opvoeding. En wouw, laten mensen mij meestal gemanierd vinden enzo. Slaan is een goede methode, mits je slaat wanneer het kind/dier fout is.
Exact hetzelfde met mijn hond, die is soms onzeker. Dan ben ik blij dat ze even waarschuwt, dan laten kinderen haar tenminste met rust. Al acht ik de kans dat ze ooit iets zou doen nihil, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:09 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, als ik ergens loop en een kind komt ineens op mn hond af met herrie en geweld en er aan willen zitten, mag mijn hond grommen. Anders luisteren die kids ook niet als ik roep afblijven. Ik heb een angstig hondje en ik vertrouw haar dus niet met vreemde kinderen die misschien helemaal niet weten hoe je met een hond omgaat en aan de oren en staart trekken en weet ik wat. Zo leren die kinderen ook meteen dat ze niet zomaar een hond mogen aanraken.
Kinderen die niet geslagen worden, zijn later niet welgemanierd volgens jou?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:09 schreef boekenworm het volgende:
Niks onzin. Zelf heb ik ook klappen gevangen in mijn opvoeding. En wouw, laten mensen mij meestal gemanierd vinden enzo.
no shit sherlock. je ziet aar weer dat baasjes net zo slim zijn als hun hondenquote:Op woensdag 19 juli 2006 20:09 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik zou vooral een beetje realistisch blijven denken als ik jou was. Denk niet dat je een meerderheid krijgt voor een algeheel verbod op honden.Dus blaat niet.
Vaak welquote:Op woensdag 19 juli 2006 20:11 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Kinderen die niet geslagen worden, zijn later niet welgemanierd volgens jou?
Angst werkt alleen voor zolang jij er dan bent om te straffen en te controleren. Er is geen internalisering van de reden waarom dat gedrag niet gepast of effectief is.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:11 schreef boekenworm het volgende:
Angst is gewoon nodig.
Kom nou toch. Lekkere relatie heb je met een kind (of hond) dat bang voor je is. Een hond die bang is, is gevaarlijk. Op een dag heeft hij er genoeg van en bijt hij terug. En kinderen die regelmatig klappen krijgen, hebben doorgaans een weinig liefdevolle relatie met hun ouders. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat kinderen die autoritair zijn opgevoed, veel meer moeite hebben met verantwoordelijkheid. Logisch, want iemand die zijn kind slaat in plaats van ermee praat, ziet het niet voor vol aan.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:11 schreef boekenworm het volgende:
Als je bij het opvoeden slaat, doet iemand het maar 1x fout. Als je het niet doet kun je het wel 100 vertellen. Angst is gewoon nodig.
Bullshit. Ik zou zeggen, vraag aan alle beleefde mensen die je kent eens hoe ze zijn opgevoed.quote:
Nee, denken dat je via de politiek de hond kunt uitbannen, dát getuigt van superieure intelligentie.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:12 schreef donald_dick het volgende:
[..]
no shit sherlock. je ziet aar weer dat baasjes net zo slim zijn als hun honden![]()
Sorry, maar ik kan heel goed mijn eigen verantwoordelijkheid dragen, ondanks dat ik niet met de zachte hand ben opgevoed. Zachte heelmeesters maken stinkwonden, dat geld ook voor de opvoeding. Mensen willen persé de beste vriend van hun kind/dier zijn. Maar als opvoeder ben je dat eenmaal niet. En als dat wel het geval is, is er een ongezonde band. Een opvoeder staat boven de opgevoedde, en als je ergens boven staat moet je autoritair zijn. En als je het goed aanpakt kan het kind het nut ervan inzien en kan het kidn prima verantwoordelijkheid ontwikkelen. Je moet wel redelijk zijn en duidelijk waarom er geslagen word. Anders is het inderdaad ook mishandeling en mishandeling is weinig zinnig.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Kom nou toch. Lekkere relatie heb je met een kind (of hond) dat bang voor je is. Een hond die bang is, is gevaarlijk. Op een dag heeft hij er genoeg van en bijt hij terug. En kinderen die regelmatig klappen krijgen, hebben doorgaans een weinig liefdevolle relatie met hun ouders. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat kinderen die autoritair zijn opgevoed, veel meer moeite hebben met verantwoordelijkheid. Logisch, want iemand die zijn kind slaat in plaats van ermee praat, ziet het niet voor vol aan.
honden snappen ook niks van sarcasmequote:Op woensdag 19 juli 2006 20:15 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee, denken dat je via de politiek de hond kunt uitbannen, dát getuigt van superieure intelligentie.
Ik betwijfel of honden zoiets als 'liefde' kennen. Dat is een menselijke projectie. Je kunt wel aan het gedrag van een hond merken of hij zich goed voelt.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:17 schreef bin het volgende:
Ja het helpt wel degelijk bij mijn hond. Maar dat kan ook gewoon liggen aan de relatie tussen mij en mijn hond. Ik kan niet geloven dat er maar 1 goede manier is om een hond op te voeden en ik ben er ook van overtuigd dat ik het goed doe. Aangezien ik 3 prachtige liefdevolle honden heb. Moest mijn reu wrokgevoelens hebben of iets gelijkaardig, zou hij toch ook niet zo trouw en beschermend zijn over mij en mijn vriendin? Of zou ik toch niet zoveel liefde krijgen van ze?
Ik blijf erbij dat slaan weinig meer dan een teken van zwakte is. Het heeft meer negatieve dan positieve gevolgen. Liefde en geweld verdragen elkaar niet.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:20 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Sorry, maar ik kan heel goed mijn eigen verantwoordelijkheid dragen, ondanks dat ik niet met de zachte hand ben opgevoed. Zachte heelmeesters maken stinkwonden, dat geld ook voor de opvoeding. Mensen willen persé de beste vriend van hun kind/dier zijn. Maar als opvoeder ben je dat eenmaal niet. En als dat wel het geval is, is er een ongezonde band. Een opvoeder staat boven de opgevoedde, en als je ergens boven staat moet je autoritair zijn. En als je het goed aanpakt kan het kind het nut ervan inzien en kan het kidn prima verantwoordelijkheid ontwikkelen. Je moet wel redelijk zijn en duidelijk waarom er geslagen word. Anders is het inderdaad ook mishandeling en mishandeling is weinig zinnig.
En ik ben blij dat ik een duidelijke opvoeding heb gehad en dat is met slaan gepaard gegaan en daar heb ik respect voor. Ik heb respect voor mijn moeder, maar ze is niet mijn vriendin. En dat is logies, ze heeft "mij gemaakt" en is 40 jaar ouder. Voor vriendschap moet je bij je leeftijdgenoten zijn, die geen vrienden zijn.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat slaan weinig meer dan een teken van zwakte is. Het heeft meer negatieve dan positieve gevolgen. Liefde en geweld verdragen elkaar niet.
En mijn ouders zijn dus wél mijn beste vrienden en dat vind ik geweldig.
Wat is er gebeurd met wie niet horen wil moet maar voelen??quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:25 schreef Isegrim het volgende:
Met slaan leer je je kind dat geweld een acceptabele manier is om een probleem op te lossen. Ouders slaan hun kinderen niet in het belang van dat kind, maar in hun eigen belang.
quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:07 schreef donald_dick het volgende:
[..]
moet jij eens opletten als ik in de politiek komme buurman vertelde me een half jaar gelden dat ie al een 10 jaar geen hondenbelasting voor dat beest betaalde. de volgende dag stond de hondencontroleur voor de deur. zegt die klootzak weer dat ie geen hond heeft. alleen dat pokke beest heeft een hekel aan mijn hardcore. dus drie keer raden wat ik opzette...
Ik heb ook een duidelijke opvoeding gehad. En ik heb in mijn moeder het geweldigste voorbeeld gehad dat ik me zou kunnen wensen. Ik ben opgegroeid tot een gelukkige en aardige (al zeg ik het zelfquote:Op woensdag 19 juli 2006 20:29 schreef boekenworm het volgende:
[..]
En ik ben blij dat ik een duidelijke opvoeding heb gehad en dat is met slaan gepaard gegaan en daar heb ik respect voor. Ik heb respect voor mijn moeder, maar ze is niet mijn vriendin. En dat is logies, ze heeft "mij gemaakt" en is 40 jaar ouder. Voor vriendschap moet je bij je leeftijdgenoten zijn, die geen vrienden zijn.
Dat vraag ik me ook af.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:34 schreef dafjedaf het volgende:
Mjah ik kan me werkelijk van mn kindertijd niks herinneren wat ik slaag waard zou vinden. Dus misschien kan ik me er gewoon niets bij voorstellen. Maar waar slaan je ouders je dan voor? Hoe gaat dat dan?
Verder denken dan je neus lang is, is best lastig. Het gaat erom dat je zonder straffen prima zowel een hond als een kind kunt opvoeden, simpelweg door consequente signalen af te geven en positief gedrag te belonen. En door negatief gedrag niet te belonen, waarbij je moet bedenken dat straf heel vaak een soort beloning is.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:37 schreef PsyCha het volgende:
Heel leuk en aardig, maar die SuperNanny truukjes werken echt niet bij honden.
Ik vind dat niet een positief iets, hard studeren omdat je anders klappen krijgt. Ik studeerde hard omdat ik iets wilde bereiken. Dat wilde ik zelf. Jij werd gemotiveerd door angst. Ik neem aan dat je ook alleen maar naar je werk gaat omdat je anders ontslagen wordt en niet omdat je je werk leuk vindt?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:38 schreef boekenworm het volgende:
Ik kan ook met alles aankloppen bij mijn moeder en als het nodig is zal ik het ook zeker doen. Maar ze is geen vriendin, ze is mijn moeder.
En ik wist als kind, wanneer ik fout was. En enkel dan hoefde ik bang te zijn. Als ik mijn best niet deed en een onvoldoende haalde, dan wist ik "o shit" Gevolg, ik studeerde goed. Om even wat te noemen. Wanneer ik iets goeds deed wist ik dat ik waardering kreeg. Simpel zat.
De weg overvliegen zonder uitkijken, slechte cijfers, verdovende middelen gebruiken, ruzie maken met anderen, me niet aan de etiquete houden, slecht taalgebruik, niet luisteren, rommel maken, zeuren, te laat komen etc.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:34 schreef dafjedaf het volgende:
Mjah ik kan me werkelijk van mn kindertijd niks herinneren wat ik slaag waard zou vinden. Dus misschien kan ik me er gewoon niets bij voorstellen. Maar waar slaan je ouders je dan voor? Hoe gaat dat dan?
Daar kreeg je een klap voor?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:40 schreef boekenworm het volgende:
[..]
De weg overvliegen zonder uitkijken,
Kortom, je bent zo ongeveer mishandeld en je zit dat hier te verdedigen.quote:slechte cijfers, verdovende middelen gebruiken, ruzie maken met anderen, me niet aan de etiquete houden, slecht taalgebruik, niet luisteren, rommel maken, zeuren, te laat komen etc.
Dan heb je geluk dat jij blijkbaar een onderdanig type bent. Kinderen die wat opstandiger zijn, kunnen in grote problemen komen door zo'n barbaarse opvoeding. Ik persoonlijk zou de Kinderbescherming waarschuwen als ik zag gebeuren wat jij net vertelt.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:44 schreef boekenworm het volgende:
Neen, want ik gedroeg me goed. Dus waren er geen problemen. Alles 1 keer geprobeert, dan nooit weer.
Klappen krijgen voor zo ongeveer elke 'overtreding' valt bij mij onder mishandeling. Ik vind het een asociale manier om met een kind om te gaan.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:50 schreef boekenworm het volgende:
Onderdaning, men vind me een dominant kreng. Maar goed. Ideeën verschillen en jij bent een tegenstander van de pedagogische tik, en ik voorstander. En ik vrees dat jij geen idee hebt wat mishandeling is en wat niet.
En de ene hersencel die jij hebt is ook nog eens lomp.quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:29 schreef boekenworm het volgende:
Honden zijn ondieren.
Volgens mij kunnen we elkaar niet overtuigen. Mijn idee blijft, angst is de opvoedmethode. Slaan zonder rede is mishandeling. Maar goed, wees niet bang, wanneer ik over een paar jaar voor de klas sta, mag het toch niet. En zelf neem ik geen kids.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:53 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Klappen krijgen voor zo ongeveer elke 'overtreding' valt bij mij onder mishandeling. Ik vind het een asociale manier om met een kind om te gaan.
Kom op, hoe sneu bén je als je een kind slaat?
Ik zag een keer een kerel die zijn hond stond te meppen omdat 'ie niet perfect 'aan voet' ging zitten. Hij ging één centimeter te ver zitten ofzo.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:58 schreef bin het volgende:
ok, ik zeg het anders. Ik ben natuurlijk tegen het schoppen, slaan, misbruik van dieren in het algemeen, maar een opvoedkundig gematigd tikje of schopje moet kunnen volgens mij. klootzakken die voluit gaan meppen op hun hond voor elk klein ding mogen van mij ook wel eens even hard op hun bek gemept worden
Probeer me dan eens uit te leggen wat er zo positief is aan angst? Ik ben nog nooit bang geweest voor mijn ouders en goddank (ik zou het verschrikkelijk vinden als ik bang zou moeten zijn voor mijn ouders). Toch ben ik hartstikke goed terechtgekomen. Wie zegt dat jij niet net zo goed als nu was terechtgekomen als je ouders je niet voor elk wissewasje een mep hadden verkocht? Ik kan het echt niet begrijpen. Zoals ik zei, liefde en geweld verdragen elkaar simpelweg niet.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:00 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen we elkaar niet overtuigen. Mijn idee blijft, angst is de opvoedmethode. Slaan zonder rede is mishandeling. Maar goed, wees niet bang, wanneer ik over een paar jaar voor de klas sta, mag het toch niet. En zelf neem ik geen kids.
Ik kan je dezelfde wedervraag stellen, wat is er negatief aan angst? Door angst leer je je plek kennen, je leert respect te hebben, angst leert je op te letten en bewust te handelen. Angst zorgt ervoor dat je nederig bent, angst leert je emphatisch vermogen te ontwikkelen etc. Genoeg positieve dingen dus. En wie zegt dat het slecht met jou was geëindigd wanneer je een pak op je donder had gehad. Blauwe billetjes zijn kinderbilletjes, later is het niet meer nodig, want ze weten dan wat mag en niet. En ze sloeg me niet om niks, maar met een rede. En mijn moeder had en heeft me lief. Zelfs als ik een klap kreeg, wist ik dat ze van me hield en dat het gebeurde uit zorg. Niet uit haat. En ik wist dat ik dan fout zat. Ik hoefde enkel angstig te zijn als ik fout was. Zo simpel.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:03 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Probeer me dan eens uit te leggen wat er zo positief is aan angst? Ik ben nog nooit bang geweest voor mijn ouders en goddank (ik zou het verschrikkelijk vinden als ik bang zou moeten zijn voor mijn ouders). Toch ben ik hartstikke goed terechtgekomen. Wie zegt dat jij niet net zo goed als nu was terechtgekomen als je ouders je niet voor elk wissewasje een mep hadden verkocht? Ik kan het echt niet begrijpen. Zoals ik zei, liefde en geweld verdragen elkaar simpelweg niet.Je gaat je partner of iemand anders toch ook niet slaan 'voor zijn bestwil'? Waarom mag dat bij een kind dan wel? Omdat een kind zwakker is en niks terug kan doen?
Het remt creativiteit, brengt dwangmatigheden in je gedrag aan, voorkomt dat je bepaalde dingen doet die je wel zou willen. Om een paar dingen te noemen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:10 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Ik kan je dezelfde wedervraag stellen, wat is er negatief aan angst?
Werkelijk respect is geen angst voor nodig. Ik kan zelf ook niet respect hebben voor iets of iemand waar ik op wat voor manier dan ook bang voor ben. Het zeldzame soort mens waar ik in het geheel niet bang voor ben kan ik daarentegen weer veel respect voor hebben.quote:Door angst leer je je plek kennen, je leert respect te hebben
Ik heb daar geen angst voor nodig gehad.quote:angst leert je emphatisch vermogen te ontwikkelen etc.
Angst is een naar gevoel en niet bepaald een positieve motivator. Ik wil geen dingen doen omdat ik bang ben voor de gevolgen als ik ze niet doe. Ik wil dingen doen omdat ik ze leuk vind of omdat ik inzie dat ze nodig of nuttig zijn.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:10 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Ik kan je dezelfde wedervraag stellen, wat is er negatief aan angst?
Ik heb totaal geen respect voor iemand die me slaat. Ontzag, dat wel, maar dat is iets heel anders dan respect. Respect is een gevoel van waardering, iets wat iemand moet verdienen. Werkelijk respect is niet iets wat je kunt afdwingen.quote:je leert respect te hebben,
Integendeel, angst leert je te handelen als een dier. Angst conditioneert je als een Pavlov-hond. Het leert je niet waarom je iets zou moeten doen, het leert je alleen dat er wat zwaait als je het niet doet.quote:bewust te handelen.
En dat is positief omdat...?quote:Angst zorgt ervoor dat je nederig bent,
Ik zie geen enkel verband tussen angst en het aanleren van empathisch vermogen. Ik zie wel een verband tussen liefde en het aanleren van empathisch vermogen.quote:angst leert je emphatisch vermogen te ontwikkelen etc.
Oh mijn god. Ik begin me nu werkelijk af te vragen of je niet misschien een kloon bent die gewoon de boel een beetje zit op te naaien. Dit soort dingen kun je niet menen.quote:Blauwe billetjes zijn kinderbilletjes,
Ik wist ook wat er wel en niet mocht. Dat vertelden mijn ouders me namelijk. En ik deed zelden iets wat niet mocht. Ik heb nog nooit ook maar een koekje uit de koektrommel gejat. Dat ondanks het feit dat mijn ouders er niet over zouden dénken om me een tik te geven als ik het wel deed. Ze zouden niet eens boos zijn geworden denk ik. Maar ze hebben me een groot gevoel van verantwoordelijkheid meegegeven door me altijd mijn eigen keuzes en fouten te laten maken.quote:later is het niet meer nodig, want ze weten dan wat mag en niet.
Als wie dan ook mij zou slaan, zou ik er ernstige twijfels bij hebben of die persoon van mij hield. In elk geval zou ik weten dat die persoon geen respect voor me had.quote:, wist ik dat ze van me hield
Slaan uit zorg?quote:en dat het gebeurde uit zorg.
Wel als ze dat geleerd hebben op basis van rationele argumenten in plaats van op basis van meppen.quote:En ik ben tegen het slaan van een partner. Volwassene hebben het niet meer nodig want die hebben het vermogen om hun eigen daden te overzien.
En alleen van meppen kun je leren? Ik zou bijna zeggen "Kinderen zijn toch geen honden?" maar ik ben zelfs tegen het slaan van honden, dus dat zou een wat vreemde opmerking zijn.quote:Niemand hoeft er ook nu mee aan te komen zetten mij te proberen te slaan. Kinderen moeten nog leren.
Dat is bij mij dus ook wel eens gebeurd, als ik het heel erg bont maakte. Maar mijn ouders hadden daar meteen spijt van. En veel nut had het ook niet.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:16 schreef Alicey het volgende:
Een kanttekening die ik hierbij wel wil maken is dat je er niet stuk aan gaat wanneer je sporadisch in een extreem geval een corrigerende tik krijgt. imo is dat echter iets heel anders dan slaan als standaard middel.
quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:31 schreef dafjedaf het volgende:
Mensen zijn ondieren.
Ik heb ook wel wat tikken gehad, maar niet onverdiend.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:21 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is bij mij dus ook wel eens gebeurd, als ik het heel erg bont maakte. Maar mijn ouders hadden daar meteen spijt van. En veel nut had het ook niet.
Ik ook niet. Meestal was het een zodanig schokkende gebeurtenis, dat de reden van het conflict meteen vergeten was en we dat dus ook niet meer konden uitpraten.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb ook wel wat tikken gehad, maar niet onverdiend.Nut heeft het denk ik inderdaad niet gehad. Denk niet dat ik slechter af zou zijn als ik ze niet had gehad.
Tja...mij is geleert dat leuk een zwak exuus is om iets te doen. (niet) leuk is geen rede is me altijd gezegt. Maar goed. Dit zal wel opvoed verschillen zijn. En als we ieder op een andere manier waren opgevoed waren onze beelden waarschijnlijk ook anders.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Angst is een naar gevoel en niet bepaald een positieve motivator. Ik wil geen dingen doen omdat ik bang ben voor de gevolgen als ik ze niet doe. Ik wil dingen doen omdat ik ze leuk vind of omdat ik inzie dat ze nodig of nuttig zijn.
[..]
Als iemand mij zomaar slaat heb ik er ook geen respect voor inderdaad. En dat was als kind ook al zo. Maar zoals ik al zei, als je fout zit verdien je straf. Je mag heus wel een kind bewust maken van het feit dat het fout is. Ik weet wat respect is, en wanneer iemand het verdient. Ook dat is mij geleerd door dezelfde ouder.quote:Ik heb totaal geen respect voor iemand die me slaat. Ontzag, dat wel, maar dat is iets heel anders dan respect. Respect is een gevoel van waardering, iets wat iemand moet verdienen. Werkelijk respect is niet iets wat je kunt afdwingen.
[..]
Pardon, ik reageer niet als een dier. Ik denk alleen wat langer na voor ik wat doe. Zodat ik er zeker van ben goed te zitten.quote:Integendeel, angst leert je te handelen als een dier. Angst conditioneert je als een Pavlov-hond. Het leert je niet waarom je iets zou moeten doen, het leert je alleen dat er wat zwaait als je het niet doet.
Ik denk dat als je een kind vertelt wat niet mag, en het kind doet het niet. Dat het dan passief is. Mij werd ook gezegt wanneer ik iets niet mocht. En toch probeerde ik het dan. Logies lijkt me.quote:Ik wist ook wat er wel en niet mocht. Dat vertelden mijn ouders me namelijk. En ik deed zelden iets wat niet mocht. Ik heb nog nooit ook maar een koekje uit de koektrommel gejat. Dat ondanks het feit dat mijn ouders er niet over zouden dénken om me een tik te geven als ik het wel deed. Ze zouden niet eens boos zijn geworden denk ik. Maar ze hebben me een groot gevoel van verantwoordelijkheid meegegeven door me altijd mijn eigen keuzes en fouten te laten maken.
[..]
Dat komt doordat je nooit in de situatie heb gezeten. En neen, ik ben geen kloon. Ik kom enkel uit een ander milieu dan jij en heb een andere opvoeding gehad. Mijn kindertijd was misschien soms niet alitjd even fijn, maar dat was meestal aan mijzelf te wijden. En de andere minder fijne momenten waren momenten waar mijn moeder ook geen invloed op had. Ze heeft me geleerd te genieten van het leven en van de kleine dingen. Ik mocht veel en kreeg de kans om kind te zijn. En ondanks dat er nooit geld was voor leuke dingen heb ik dat helemaal niet gemist door de vervangende dingen die mijn moeder verzon als alternatief.quote:Als wie dan ook mij zou slaan, zou ik er ernstige twijfels bij hebben of die persoon van mij hield. In elk geval zou ik weten dat die persoon geen respect voor me had.
[..]
Je gaat niet eens in op wat ik zeg. Ik zei: "omdat ik het leuk vind OF omdat ik inzie dat het nuttig of nodig is".quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:35 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Tja...mij is geleert dat leuk een zwak exuus is om iets te doen. (niet) leuk is geen rede is me altijd gezegt. Maar goed. Dit zal wel opvoed verschillen zijn. En als we ieder op een andere manier waren opgevoed waren onze beelden waarschijnlijk ook anders.
Ja, en dat kan ook op een andere manier. Kinderen zijn niet achterlijk, dat je het erin moet slaan.quote:Je mag heus wel een kind bewust maken van het feit dat het fout is.
Toen je een kind was duidelijk wel. Je motivatie was de angst voor straf. Dat is hoe een dier ook werkt. Mensen kunnen iets meer en het is erg jammer dat je moeder die mogelijkheid toen niet heeft benut.quote:Pardon, ik reageer niet als een dier.
Hoe weet je dat je goed zit? Doordat je je afvraagt of je moeder je zou meppen als je het zus of zo zou doen?quote:Ik denk alleen wat langer na voor ik wat doe. Zodat ik er zeker van ben goed te zitten.
Ja, natuurlijk. Maar er zijn andere manieren om daarop te reageren dan meppen... Ik werd dan naar mijn kamer gestuurd of, liever nog, er werd eens goed met me gepraat. Dan werd me verteld wat er dan zo fout was aan wat ik deed en waarom ik het absoluut niet weer mocht doen. Dat was wel genoeg meestal.quote:Ik denk dat als je een kind vertelt wat niet mag, en het kind doet het niet. Dat het dan passief is. Mij werd ook gezegt wanneer ik iets niet mocht. En toch probeerde ik het dan.
Bij mij had het evengoed gevolgen. Die waren alleen niet geweldadig. Je baas mept je toch ook niet als je te laat op je werk komt? Wat voor manier is dat nou om je op de wereld voor te bereiden?quote:En ik heb ook keuze mogen maken en fouten mogen maken. Maar ik heb wel geleerd dat het gevolgen heeft als ik niet luister.
Ja, ze zal er wel ingestampt hebben dat die klappen je eigen schuld waren. Slachtoffers van geweld denken vaak ook dat ze het aan zichzelf te danken hadden.quote:Dat komt doordat je nooit in de situatie heb gezeten. En neen, ik ben geen kloon. Ik kom enkel uit een ander milieu dan jij en heb een andere opvoeding gehad. Mijn kindertijd was misschien soms niet alitjd even fijn, maar dat was meestal aan mijzelf te wijden.
Geld is totaal niet belangrijk voor een gelukkige jeugd lijkt mij.quote:En ondanks dat er nooit geld was voor leuke dingen heb ik dat helemaal niet gemist door de vervangende dingen die mijn moeder verzon als alternatief.
Omdat nut voor mij de enige beweeg rede is om iets te doen. Als ik iets doe, doe ik omdat het nut heeft.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:45 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je gaat niet eens in op wat ik zeg. Ik zei: "omdat ik het leuk vind OF omdat ik inzie dat het nuttig of nodig is".
[..]
Ik was een simpelweg een lastig kind en dit was de manier die werkte voor mij.quote:Toen je een kind was duidelijk wel. Je motivatie was de angst voor straf. Dat is hoe een dier ook werkt. Mensen kunnen iets meer en het is erg jammer dat je moeder die mogelijkheid toen niet heeft benut.
[..]
Zoals al eerder gezegt, je moet een kind ook zeggen waarom het fout is. Je moet een kind normen en waarde besef aanleren. En trouwens, mijn beslissingen zijn echt niet op angst gebasseerd. En mijn moeder moet nu niet proberen mij te slaan. Die leeftijd ben ik voorbij.quote:Hoe weet je dat je goed zit? Doordat je je afvraagt of je moeder je zou meppen als je het zus of zo zou doen?
Jij doet nooit iets gewoon omdat je het leuk vindt? Vervelend leven zul je hebben dan.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:52 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Omdat nut voor mij de enige beweeg rede is om iets te doen. Als ik iets doe, doe ik omdat het nut heeft.
Zo lastig was je blijkbaar niet, want je beweerde eerder dat één keer straffen ervoor zorgde dat je iets nooit meer deed. Maar misschien maakten je ouders je wijs dat je een lastig kind was? Sowieso, wat is een 'lastig kind'? Volgens mij worden die gemaakt en niet geboren.quote:Ik was een simpelweg een lastig kind en dit was de manier die werkte voor mij.
Om de een of andere reden denk ik dat een verhaal over normen en waarden iets minder goed blijft hangen als je net een huf hebt gehad.quote:Zoals al eerder gezegt, je moet een kind ook zeggen waarom het fout is. Je moet een kind normen en waarde besef aanleren.
Buitengesloten worden is voor elk kind een straf. Je gaat mij niet wijsmaken dat het onmogelijk zou zijn geweest om voor jou een effectieve, maar geweldloze manier van straffen te bedenken.quote:Zulke dingen waren geen straf voor me.
Preken wel ja. Een goed gesprek niet.quote:Preken gaan bij kinderen het ene oortje in en het andere uit.
Tja, ik geloof niet dat we hier uitkomen. Maar ik ben ontzettend blij dat je niet van plan bent om kinderen te krijgen. Al zou ik je liever ook niet als leraar hebben met zo'n instelling...quote:Een of een paar klappen zijn duidelijk. Krijgt het kind een blauwe plek, dan word het een paar dagen herinnert aan de daad. Dan doen ze het niet snel weer.
Misschien omdat ik bang was om het nogmaals te doen. En ik was echt wel lastig. Als ik terug denk aan mijn eigen gedrag en reactie van anderen. Ik ben wel autistisch, kinderen die autistisch zijn, zijn niet makkelijk. Kinderen krijgen genetisch materiaal mee, dus ze kunnen zeker lastig geboren worden. Het is alleen niet zo dat een kind altijd lastig is. Elk kind heeft zo zijn positieve kanten.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Jij doet nooit iets gewoon omdat je het leuk vindt? Vervelend leven zul je hebben dan.
[..] [quote]
Natuurlijk doe ik wel dingen die ik leuk vind (zelfs die hebben soms hun nut). Alleen nuttige dingen gaan altijd voor.
[quote]
Zo lastig was je blijkbaar niet, want je beweerde eerder dat één keer straffen ervoor zorgde dat je iets nooit meer deed. Maar misschien maakten je ouders je wijs dat je een lastig kind was? Sowieso, wat is een 'lastig kind'? Volgens mij worden die gemaakt en niet geboren.
[..]
Een kind buitensluiten vind ik juist wreed.quote:Buitengesloten worden is voor elk kind een straf. Je gaat mij niet wijsmaken dat het onmogelijk zou zijn geweest om voor jou een effectieve, maar geweldloze manier van straffen te bedenken.
[..]
Je hebt denk ik een foutief beeld van me.quote:Tja, ik geloof niet dat we hier uitkomen. Maar ik ben ontzettend blij dat je niet van plan bent om kinderen te krijgen. Al zou ik je liever ook niet als leraar hebben met zo'n instelling...
Ik had het over 'normale' kinderen. Maar ook bij autistische kinderen lijkt slaan me niet bepaald noodzakelijk. De effecten zijn wellicht anders, maar om dat te kunnen beoordelen heb ik er niet genoeg verstand van.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:04 schreef boekenworm het volgende:
Misschien omdat ik bang was om het nogmaals te doen. En ik was echt wel lastig. Als ik terug denk aan mijn eigen gedrag en reactie van anderen. Ik ben wel autistisch, kinderen die autistisch zijn, zijn niet makkelijk. Kinderen krijgen genetisch materiaal mee, dus ze kunnen zeker lastig geboren worden. Het is alleen niet zo dat een kind altijd lastig is. Elk kind heeft zo zijn positieve kanten.
Wreder dan slaan? Dat ben ik niet met je eens. Maar praten is altijd beter.quote:Een kind buitensluiten vind ik juist wreed.
Vast wel. Dit is een internetforum. Maar ik vind je opvattingen over opvoeden simpelweg verwerpelijk.quote:Je hebt denk ik een foutief beeld van me.
Gelukkig is dat met slaan geenszins het geval.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:14 schreef boekenworm het volgende:
Praten is manipuleren, een volwassene heeft een bredere woordenschat en kan zich beter uitdrukken. Op die manier delft een kind altijd het onderspit.
Dna is het ook het geval, alleen dan houd je niet de schijn op van we zijn gelijken en dat soort lulkoek. Het is duidelijk dat jij de baas bent en dat zij moeten luisteren. Wanneer je gaat praten doe je net alsof zij enig inbreng hebben, wat dus niet het geval is.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Gelukkig is dat met slaan geenszins het geval.
Ook dat is niet waar. Praten is tweerichtingsverkeer, en zo is het antwoord op de vraag waarom een kind iets doet al een variabele die veel invloed heeft.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:18 schreef boekenworm het volgende:
Wanneer je gaat praten doe je net alsof zij enig inbreng hebben, wat dus niet het geval is.
Er is ook nog zoiets als een gulden middenweg.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:48 schreef boekenworm het volgende:
Natuurlijk hebben kinderen geen inbreng in hun opvoeding. Dat komt pas later, wanneer ze puber worden. Alleen inbreng in regels is belachelijk. Dat betekend dat kinderen zich vol gaan stoppen met snoep en niet voor middennacht in bed liggen. Kinderen moeten gewoon doen wat hun gezegt word.
Jij meet succes aan de vragen of je ooit in aanraking bent geweest met de politie en of je verslaafd bent?quote:En tja, toen ik twaalf was ben ik losgelaten en het is goed gegaan, sinds ik veertien ben word er niet meer met mij bemoeit omdat het goed gaat. Ben nooit in aanraking gekomen met de politie, ben niet verslaafd en ben gewoon gelukkig. Met verantwoordelijkheidsgevoel
Ik heb geen enkele verwende zwakkeling in mijn kennissenkring eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:57 schreef boekenworm het volgende:
Natuurlijk meet ik succes ook aan andere dingen af. Alleen jij vroeg je of waarom ik geen crimineel was geworden. Succes is hoe iemand in het leven staat, de opleiding, het inkomen, en de gezondheid. Succes is wel meer dan dat.
De meeste mensen die ik ken zijn met de zachte hand opgevoed en als ik eerlijk ben vind ik de meeste mensen die ik ken ook enorm verwende zwakkelingen.
Geen dissipline, en overdreven emotioneel reageren op de kleinste dingen bijv.quote:
NIet om 't één of ander, maar is het niet kenmerkend voor autisme om te denken dat er voor alles maar één juiste handelwijze is? Ik vind namelijk dat je de zaken nogal zwart-wit voorstelt. Er is wederom een middenweg tussen 'keiharde discipline' (klinkt nogal onmenselijk) en 'zwakheid', wat dat laatste ook moge zijn.quote:Op woensdag 19 juli 2006 23:05 schreef boekenworm het volgende:Ik denk dat het autisme niet klopt. Het is een kwestie van een opvoedingsverschil. En tja... het is modern om je kind met woorden op te voeden, inplaats van met daden. En als ik zo naar de maatschappij kijk vraag ik me ernstig af of dit goed is. Maar wie ben ik? Een simpel boekenwormpje. Waarschijnlijk krijgt niemand mijn ideeën eruit en misschien is het goed dat ik kindloos blijf. Want een ding is zeker, ik verwacht van mensen keiharde dissipline. Zwakheid is voor de domme.
quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:25 schreef Spacehamster het volgende:
Het is niet de ergste mishandeling die ik ooit gezien heb, maar de uitvoering van deze is werkelijk opmerkelijk.
Ik vind simpelweg dat slaan niet mag. Als het aan mij lag zou het bij wet verboden zijn om je kind te slaan. Er zijn 1001 manieren om kinderen goed op te voeden, maar slaan hoort daat in mijn ogen simpelweg niet bij. Een tik op de vingers kan nog net, maar een klap met de vlakke hand, op welk lichaamsdeel dan ook, vind ik verwerpelijk. Arrogant of niet. Er bestaat wat mij betreft geen 'pedagogische' tik.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:17 schreef SwithleR het volgende:
Goed voordat ik mezelf in de vingers snij, ik heb niet alle reacties gelezen.
Sorry isegrim maar je reacties komen erg arrogant over. De argumenten die boekenworm aanvoert worden door jou niet geaccepteerd maar simpelweg met een paar mooie zinnen omzeilt en verworpen. ( zo komt het echt over, je zal het misschien niet zo bedoelen maar goed)
Het geven van een corrigerende tik aan een kind is voor de opvoeding juist een goede vorm van aanduiding wat wel en niet kan en uiteraard kun je je kind/hond/kat etc. niet constant een tik geven.. uiteraard is het een "tik" en geen klap.. en neen ik ben geen voorstander van het geven van straffen.
Je mag een kind echt af en toe stevig aanpakken en als het met woorden niet tot het kind doordringt of juist een averechts effect heeft zul je altijd een andere oplossing moeten vinden.
Het inpraten op kinderen / ze op de gang zetten / speelgoed wegnemen kan ook leiden tot traumatisch gedrag!
bijvoorbeeld: een kind op de gang zetten kan leiden tot claustrofobische trekjes. etc
jouw manier is niet de enige manier, en als jouw manier goed werkt voor je dan is het prima.. maar je komt echt over alsof dat wat jij aanvoert de enige manier is en dat is toch echt niet zo.
Al met al kan het geven van een corrigerende tik helemaal nog niet zo slecht zijn..
maar goed dit is weer mijn mening en dat zijn mijn ervaringen.. en ook "mijn" manier is niet heilig en is onderhevig aan de verscchillen per kind.
Mijn neefje vertoont dergelijk irritant gedrag nooit. Ook is hij nog nooit geslagen door zijn moeder. Het fatsoenlijk opvoeden van je kind hangt niet af van fysiek geweld. Voor mij geldt hetzelfde. Ik wist als kind heel goed wat ik wel en niet kon maken en ik bezorgde mensen geen last. Het grote probleem van tegenwoordig is niet dat mensen hun kinderen niet slaan (quote:Op donderdag 20 juli 2006 07:28 schreef boekenworm het volgende:
Moet je ze soms door restaurants e.d zien rennen als wild geslagen beesten.
Je las niet goed, ik zei:quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:04 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Mijn neefje vertoont dergelijk irritant gedrag nooit. Ook is hij nog nooit geslagen door zijn moeder. Het fatsoenlijk opvoeden van je kind hangt niet af van fysiek geweld. Voor mij geldt hetzelfde. Ik wist als kind heel goed wat ik wel en niet kon maken en ik bezorgde mensen geen last. Het grote probleem van tegenwoordig is niet dat mensen hun kinderen niet slaan (), maar dat mensen hun kinderen verheffen tot het middelpunt van de wereld. Iedereen moet alles wat hun kind doet maar schattig en leuk vinden en het kind kan niets verkeerd doen.
wel goed citeren aubquote:En alsnog, of een kind word geslagen of niet, ze worden in mijn ogen wel te zwak opgevoed. Moet je ze soms door restaurants e.d zien rennen als wild geslagen beesten.
Okee.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:06 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Je las niet goed, ik zei:
[..]
wel goed citeren aub
Neen, zoals ik al vanaf het begin roep. Kijk naar de situatie en het kind. Slaan is een goede methode en daar blijf ik bij, het is in mijn ogen effectieve dan enkel praten. Die zijn billen brand moet op de blaren zitten. In mijn ogen van slecht gedrag afgestraft worden. En een blauwe plek kan geen kwaad.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:14 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Okee.'t Hele topic lang al suggereer jij dat slaan en/of angst de enige manier zijn om kinderen tot fatsoenlijke wezens op te voeden. Heb je je bedacht en denk je dat het ook op een andere manier kan?
Waar baseer je dat op, dat het geen kwaad kan? Op je eigen situatie? Waarom zou je slaan als je zonder slaan even goede resultaten kunt bereiken? Misschien omdat slaan een stuk makkelijker is...?quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:16 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Neen, zoals ik al vanaf het begin roep. Kijk naar de situatie en het kind. Slaan is een goede methode en daar blijf ik bij, het is in mijn ogen effectieve dan enkel praten. Die zijn billen brand moet op de blaren zitten. In mijn ogen van slecht gedrag afgestraft worden. En een blauwe plek kan geen kwaad.
Ik ken genoeg mensen die wel eens een tik hebben gehad. Er zijn complote generatie opgevoed met tikken zonder dat de maatschappij instortte en zonder dat iedereen depressief was. En moet je nu zien. We geven geen tikken meer, echt een verbetering hoor! De mens is gelukkiger, dacht het dus niet. En een kind slaan is niet makkelijk.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:24 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op, dat het geen kwaad kan? Op je eigen situatie? Waarom zou je slaan als je zonder slaan even goede resultaten kunt bereiken? Misschien omdat slaan een stuk makkelijker is...?
Aha, alle maatschappelijke problemen zijn terug te voeren op het feit dat mensen hun kinderen niet meer slaan.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:33 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Ik ken genoeg mensen die wel eens een tik hebben gehad. Er zijn complote generatie opgevoed met tikken zonder dat de maatschappij instortte en zonder dat iedereen depressief was. En moet je nu zien. We geven geen tikken meer, echt een verbetering hoor! De mens is gelukkiger, dacht het dus niet. En een kind slaan is niet makkelijk.
Het is arrogant om te vinden dat je je kinderen niet mag slaan? De wet was er een tijdje terug anders bijna door hoor, en in Engeland is het al verboden.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:47 schreef boekenworm het volgende:
Eigenlijk ben je godvergeten arrogant. Dat een ander wereldbeeld gelijk met vreemd en slecht word bestempeld... Anders is niet gelijk minder... Jammer dat je blik zo smal is.
Volwassene hoef je niet op te voeden. En als iemand je uitdaagt erdoor, dan is het niet correct om te slaan, alleen het is ook niet correct om uit te dagen. De ene meerderjarige heeft niet het recht de ander op te voeden of de corrigeren.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:51 schreef Isegrim het volgende:
Hoe zou jij het trouwens noemen als je een andere volwassene (bv je partner) zodanig hard slaat dat deze er blauwe plekken aan overhoudt?
Ik vroeg je hoe je dat zou noemen als het wel zou gebeuren. Dit is geen antwoord, maar een uitleg waarom het niet zou mogen.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:53 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Volwassene hoef je niet op te voeden. En als iemand je uitdaagt erdoor, dan is het niet correct om te slaan, alleen het is ook niet correct om uit te dagen. De ene meerderjarige heeft niet het recht de ander op te voeden of de corrigeren.
Ik zou het een conflict noemen.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik vroeg je hoe je dat zou noemen als het wel zou gebeuren. Dit is geen antwoord, maar een uitleg waarom het niet zou mogen.
Je mag een kind slaan zolang het thuis woont en zich onverantwoordelijk gedraagt. Bij de een houd dat al op wanneer ze veertien zijn en een ander verdient op hun twintigste jaar een klap. Het hangt van de persoon af.quote:Waar ligt de grens? Mag je een kind van 17,5 slaan? En een kind dat net een dag 18 is? En wat als de wet besluit dat kinderen voortaan met 16 al meerderjarig zijn? Of pas met 20?
Ik heb het over het slaan op zich. Hoe zou je dat noemen? Ik weet wel dat je het woord mishandeling mijdt.quote:
Tja.quote:Je mag een kind slaan zolang het thuis woont en zich onverantwoordelijk gedraagt. Bij de een houd dat al op wanneer ze veertien zijn en een ander verdient op hun twintigste jaar een klap. Het hangt van de persoon af.
Ik mijt het woord mishandeling niet. Alleen ik vind een mep die word verkocht waarbij een blauweplek ontstaat geen mishandeling, maar een conflict. Zo simpel is het. Mishandeling is het stelselmatig iemand verwondingen aanbrengen. Een blauweplek is niks.quote:Op donderdag 20 juli 2006 19:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb het over het slaan op zich. Hoe zou je dat noemen? Ik weet wel dat je het woord mishandeling mijdt.
[..]
Voordat er een blauwe plek onstaat, moet je anders behóórlijk hard slaan.quote:Op donderdag 20 juli 2006 19:03 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Ik mijt het woord mishandeling niet. Alleen ik vind een mep die word verkocht waarbij een blauweplek ontstaat geen mishandeling, maar een conflict. Zo simpel is het. Mishandeling is het stelselmatig iemand verwondingen aanbrengen. Een blauweplek is niks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |