FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Bandenspanning, vraagje!
sangerdinsdag 18 juli 2006 @ 14:39
Misschien wel een n00b vraagje maar toch!

Ik heb een Clio (2002) met 17 inch LM velgen. Erg mooi allemaal, maar nu wil ik 1 van mijn bandjes oppompen. 1 van de voorbanden is namelijk wat zachter dan de andere. Maar ik zou zo 1 2 3 niet durven schatten hoeveel bar dit moet zijn

Iemand die het weet? Dus hoeveel bar moet er in een 17 inch (breedte overigens 205)??
Arjandinsdag 18 juli 2006 @ 14:41
Staat dat niet in het klepje van de tank?
Punjabdinsdag 18 juli 2006 @ 14:42
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:41 schreef Arjan het volgende:
Staat dat niet in het klepje van de tank?
Of aan de binnenkant van je portier ( bestuurderskant op de kopse kant van de deur )
SuperBoschdinsdag 18 juli 2006 @ 14:42
Of in het portier van je deur.
sangerdinsdag 18 juli 2006 @ 14:43
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:41 schreef Arjan het volgende:
Staat dat niet in het klepje van de tank?
van de standaard bandenmaat wel ja
JohnnyKnoxvilledinsdag 18 juli 2006 @ 14:43
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:42 schreef SuperBosch het volgende:
Of in het portier van je deur.
Of in de deur van je portier. .

Maar dat zijn natuurlijk wel waardes voor standaardvelgen en -banden.
Vitalogydinsdag 18 juli 2006 @ 14:44
Het antwoord is de spanning van de andere banden

anders moet je de andere 3 banden ook nog even oppompen tot de juiste spanning

sangerdinsdag 18 juli 2006 @ 14:45
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Of in de deur van je portier. .

Maar dat zijn natuurlijk wel waardes voor standaardvelgen en -banden.
Daarom! Is er misschien een Kwik Fitter of een echt garagebedrijf?
sangerdinsdag 18 juli 2006 @ 14:45
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:44 schreef Vitalogy het volgende:
Het antwoord is de spanning van de andere banden

anders moet je de andere 3 banden ook nog even oppompen tot de juiste spanning

Vaak is het voor toch anders dan achter?
Vitalogydinsdag 18 juli 2006 @ 14:47
Nee

maar dat was het punt ook niet echt he.
MikeyMandinsdag 18 juli 2006 @ 14:49
Staat toch gewoon op de band wat erin mag?
rishi120dinsdag 18 juli 2006 @ 14:50
Weet niet waarom maar alle auto's die ik gehad hebben staan/stonden @ 2.1 bar!
sangerdinsdag 18 juli 2006 @ 14:50
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:49 schreef MikeyMan het volgende:
Staat toch gewoon op de band wat erin mag?
Ik kan het niet echt vinden als ik eerlijk moet zijn.
SocialDisorderdinsdag 18 juli 2006 @ 14:50
De spanning die op je banden moet staan is altijd hetzelfde. Of je nou Lidl, Aldi, Bridgestone of Lightyear eronder hebt zitten. Die spanning kun je terugvinden in je portier, tankdop etc etc.
Mr_Belvederedinsdag 18 juli 2006 @ 14:50
http://www.hetnieuwerijden.nl/pdf/bandenspanningtabel_2002.pdf
OxygeneFRLdinsdag 18 juli 2006 @ 14:51
Dus je bent een "Tuner" maar je weet bandenspanning niet? OMFG wat een naab ben jij!

reken maar op 2.2/2,3 bar
Vitalogydinsdag 18 juli 2006 @ 14:52
naab?
OxygeneFRLdinsdag 18 juli 2006 @ 14:53
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:52 schreef Vitalogy het volgende:
naab?
laat maar
DS4dinsdag 18 juli 2006 @ 14:54
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:39 schreef sanger het volgende:

Iemand die het weet?
Hangt deels van je rijstijl af. Het is een goed beginpunt om de spanning aan te houden die in het boekje (of de deur) staat, misschien met 1 of 2 tienden erbij. Vervolgens moet je de bandenslijtage in de gaten houden. Slijt de band in het midden: minder spanning. Slijt de band aan de buitenkanten: meer spanning.

Je kan ook met de krijtjesmethode gaan werken, maar of je daar zin in hebt...?
sangerdinsdag 18 juli 2006 @ 14:55
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:51 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dus je bent een "Tuner" maar je weet bandenspanning niet? OMFG wat een naab ben jij!

reken maar op 2.2/2,3 bar
Waar maak jij uit op dat ik een tuner ben?

Ik heb mijn auto net iets langer dan een week en daar zaten mooie velgen onder. Dus tja, wie de "naab???" hier is?!

Daar heb ik meer aan!
Xanthedinsdag 18 juli 2006 @ 15:06
We rijden hier in een ford fusion met 17" vanuit de dealer werd gezegd 3,5 bar en dat hebben we dan ook altijd gereden.
Nu hebben we pas geleden nieuwe banden eronder laten zetten en daar werden ze op 2,5 bar gezet omdat ze dan altijd safe zaten ofzo.
Maar vervolgens ging ons verbruik van 1 op 19 ofzo naar 1 op 10 dus we hebben ze nu weer op 3,5 bar gezet en rijden weer zuinig. Zou dus gewoon navragen bij de dealer.
Xanthedinsdag 18 juli 2006 @ 15:07
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:54 schreef DS4 het volgende:

Je kan ook met de krijtjesmethode gaan werken, maar of je daar zin in hebt...?
Nooit van gehoord... wat is dat?
JohnnyKnoxvilledinsdag 18 juli 2006 @ 15:07
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:50 schreef SocialDisorder het volgende:
De spanning die op je banden moet staan is altijd hetzelfde. Of je nou Lidl, Aldi, Bridgestone of Lightyear eronder hebt zitten. Die spanning kun je terugvinden in je portier, tankdop etc etc.
Niet helemaal waar, oudere auto's vermelden vaak gegevens die verouderd zijn.
Moderne banden kunnen harder worden opgepompt.
mast3rdinsdag 18 juli 2006 @ 15:07
minimaal 2,5 bar.
SocialDisorderdinsdag 18 juli 2006 @ 15:09
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:06 schreef Xanthe het volgende:
We rijden hier in een ford fusion met 17" vanuit de dealer werd gezegd 3,5 bar en dat hebben we dan ook altijd gereden.
Nu hebben we pas geleden nieuwe banden eronder laten zetten en daar werden ze op 2,5 bar gezet omdat ze dan altijd safe zaten ofzo.
Maar vervolgens ging ons verbruik van 1 op 19 ofzo naar 1 op 10 dus we hebben ze nu weer op 3,5 bar gezet en rijden weer zuinig. Zou dus gewoon navragen bij de dealer.
te hoge bandenspanning is ook niet goed voor de bandjes he? Je kunt het beter na laten kijken bij bovenstaand PDF welke spanning het beste is voor jouw auto.
Acryldinsdag 18 juli 2006 @ 15:11
over het algemeen is het 2,2 voor en 2.0 bar achter (als je zware belading hebt kun je er altijd achter iets meer in doen)
bellerophon81dinsdag 18 juli 2006 @ 15:14
Kijk gewoon op je banden, daar staat het altijd op... of bel eens een garage, die kan het je meteen vertellen.
Xanthedinsdag 18 juli 2006 @ 15:26
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:09 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

te hoge bandenspanning is ook niet goed voor de bandjes he? Je kunt het beter na laten kijken bij bovenstaand PDF welke spanning het beste is voor jouw auto.
Tja tabel uit 2002 is niet handig voor een auto die pas na dat jaar op de markt is gekomen.
Neem aan dat de dealer toch wel weet welke spanning erop moet zitten (overigens zowel de dealer waar we hem hebben gekocht als degene waar we hem in onderhoud hebben zeggen hetzelfde). Verder ook geen standaard bandenmaat omdat we een promotie model hebben.
2cvdinsdag 18 juli 2006 @ 15:27
Het staat misschien op je banden, maar dat is de maximale spanning die er in mag. Druk je er meer in, dan kan de band tijdens het rijden barsten. De juiste bandenspanning hangt af van de auto. Staan de banden niet op de juiste druk, dan is de kans groot dat je minder grip hebt. En een hogere bandenspanning betekent NIET meer grip !
SterkStaaltjedinsdag 18 juli 2006 @ 15:29
kijk op de website van de bandenfabrikant.
Mr_Belvederedinsdag 18 juli 2006 @ 15:31
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:26 schreef Xanthe het volgende:

Tja tabel uit 2002 is niet handig voor een auto die pas na dat jaar op de markt is gekomen.
38 seconden zoeken op die site en je vindt warempel een andere tabel:

http://www.houddespanningerin.nl/index.asp?TaalID=2
Virus3000dinsdag 18 juli 2006 @ 15:38
er staat meestal een Max Bar waarde op je band, ga daar gewoon niet overheen
WebbySPdinsdag 18 juli 2006 @ 15:40
Lekker dan. Volgens het plaatje in de deur van mijn auto (Hyundai Santa Fe 2.0) moet de druk 30 PSI zijn, dat is dan 2,1 bar. Volgens de PDF hierboven moet het 3,0 bar zijn en volgens de laatste link moet het weer 2,1 bar zijn. Vertel het me maar..........

Ik ging ze nalopen en de meeste banden moesten juist iets leger worden omdat ze op 2,4 bar zaten ongeveer.

Raar of niet ?!
MikeyMandinsdag 18 juli 2006 @ 15:43
2,4 lijkt me prima...
WebbySPdinsdag 18 juli 2006 @ 15:47
mja, ik ga straks maar weer ff lang het pompstation om ze bij te pompen. Als ik zo zie welke waardes worden aangeduid, is 2,1 te weinig voor deze banden. Heb ook het idee dat het minder goed rijdt nu.

Thanx !
SocialDisorderdinsdag 18 juli 2006 @ 15:48
de regel: "pang betekent stop" wil ok wel handig zijn als je er ECHT niet meer uitkomt.
Viper_74dinsdag 18 juli 2006 @ 15:58
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:48 schreef SocialDisorder het volgende:
de regel: "pang betekent stop" wil ok wel handig zijn als je er ECHT niet meer uitkomt.
no shit sherlock
Kreupelhoutdinsdag 18 juli 2006 @ 16:06
2.1 rondom is voor een clio goed.
Echter, hou ze wel in de gaten, want op een een of andere manier heb ik de ervarng dat mensen die een clio hebben ALTIJD last hebben van een te lage bandenspanning. Heb er een keer een moeten helpen die nog maar 1 bar in haar band had zitten. Dan is een klapband ook niet onvermijdelijk...
DS4dinsdag 18 juli 2006 @ 16:32
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:07 schreef Xanthe het volgende:

Nooit van gehoord... wat is dat?
In plaats van een bandendruk uit een tabelletje over te nemen en hopen dat dat goed is, kan je het beter zelf even uitzoeken.

Je hebt alleen een stukje krijt, een compressortje/pomp en een rustig industrie-terrein nodig.

Zet met het krijtje een paar streepjes op de band waar het loopvlak overgaat in de wang van de band.

Als de streepjes gezet zijn, gummen maar
Even flink wat bochtjes draaien, zodat je zeker weet dat de banden flink belast worden.

Stoppen en kijk hoe de streepjes zijn afgesleten... zit er nog krijt op het loopvlak van de band, dan moet de spanning omlaag.
Is het krijt van de wang van de band afgesleten, dan moet de spanning omhoog.

Net zo lang experimenteren tot het krijt precies op het einde van het loopvlak afslijt.

Bedenk wel dat de spanning die je nu gemeten hebt, hoger is dan wanneer je banden afgekoeld zijn, dus ook nog even meten als je banden koud zijn.
Die (koud gemeten) spanning kan je dan aanhouden als je de volgende keer je banden weer moet oppompen.

Voila, de krijtjesmethode...
sangerdinsdag 18 juli 2006 @ 17:10
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 16:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

In plaats van een bandendruk uit een tabelletje over te nemen en hopen dat dat goed is, kan je het beter zelf even uitzoeken.

Je hebt alleen een stukje krijt, een compressortje/pomp en een rustig industrie-terrein nodig.

Zet met het krijtje een paar streepjes op de band waar het loopvlak overgaat in de wang van de band.

Als de streepjes gezet zijn, gummen maar
Even flink wat bochtjes draaien, zodat je zeker weet dat de banden flink belast worden.

Stoppen en kijk hoe de streepjes zijn afgesleten... zit er nog krijt op het loopvlak van de band, dan moet de spanning omlaag.
Is het krijt van de wang van de band afgesleten, dan moet de spanning omhoog.

Net zo lang experimenteren tot het krijt precies op het einde van het loopvlak afslijt.

Bedenk wel dat de spanning die je nu gemeten hebt, hoger is dan wanneer je banden afgekoeld zijn, dus ook nog even meten als je banden koud zijn.
Die (koud gemeten) spanning kan je dan aanhouden als je de volgende keer je banden weer moet oppompen.

Voila, de krijtjesmethode...
Moet iedereen het zo doen?

2,1 bar is wel erg weinig heb ik het idee. Das dan ook gebaseerd op de originele velgen.
DS4dinsdag 18 juli 2006 @ 17:19
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 17:10 schreef sanger het volgende:

Moet iedereen het zo doen?
Nee, je moet niets. Maar de opgegeven waarden gaan uit van gemiddelden en houden ook vaak meer rekening met comfort dan met wegligging.

Als je een beetje door het dorp heenrijdt rustig ende relaxed: neem rustig de voorgeschreven waarde. Als je veel snelwegen rijdt of vaak met veel gewicht in de auto rondrijdt: hogere spanning (1-3 tienden). Als je graag een beetje sportief rondrijdt of een zo gelijkmatig mogelijke bandenslijtage nastreeft zou het krijtje uitkomst kunnen bieden.
Xanthedinsdag 18 juli 2006 @ 21:53
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:31 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

38 seconden zoeken op die site en je vindt warempel een andere tabel:

http://www.houddespanningerin.nl/index.asp?TaalID=2
Staat onze bandenmaat niet bij
Repeatdinsdag 18 juli 2006 @ 23:00
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:06 schreef Xanthe het volgende:
We rijden hier in een ford fusion met 17" vanuit de dealer werd gezegd 3,5 bar en dat hebben we dan ook altijd gereden.
Nu hebben we pas geleden nieuwe banden eronder laten zetten en daar werden ze op 2,5 bar gezet omdat ze dan altijd safe zaten ofzo.
Maar vervolgens ging ons verbruik van 1 op 19 ofzo naar 1 op 10 dus we hebben ze nu weer op 3,5 bar gezet en rijden weer zuinig. Zou dus gewoon navragen bij de dealer.
3,5 bar is echt kneiterhard
Xanthedinsdag 18 juli 2006 @ 23:03
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 23:00 schreef Repeat het volgende:

[..]

3,5 bar is echt kneiterhard
17" en brede banden , zal wel aan de maat liggen. Op de huidige band staat geen maximale spanning. Ga ervan uit dat de dealers (en de verkopende ligt aan de andere kant van het land dan degene die m onderhoud) toch wel weten waar ze het over hebben.
sangerwoensdag 19 juli 2006 @ 08:44
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 23:00 schreef Repeat het volgende:

[..]

3,5 bar is echt kneiterhard
Dat is ook normaal bij deze bandenmaat, kleine wang van de band.
Xanthewoensdag 19 juli 2006 @ 08:52
Wat is eigenlijk de wang van een band?
heijxwoensdag 19 juli 2006 @ 08:54
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:06 schreef Xanthe het volgende:
We rijden hier in een ford fusion met 17" vanuit de dealer werd gezegd 3,5 bar en dat hebben we dan ook altijd gereden.
Nu hebben we pas geleden nieuwe banden eronder laten zetten en daar werden ze op 2,5 bar gezet omdat ze dan altijd safe zaten ofzo.
Maar vervolgens ging ons verbruik van 1 op 19 ofzo naar 1 op 10 dus we hebben ze nu weer op 3,5 bar gezet en rijden weer zuinig. Zou dus gewoon navragen bij de dealer.
3,5 bar is echt veel te veel, dan houd je effectief maar 135mm van de 225mm breedte over (225/45R17 of zo?) omdat de rest de grond niet meer raakt. Bovendien kan het verbruik niet verdubbelen door een dergelijke aanpassing van de bandenspanning. Afgezien van meetfouten in je verbruik MOET er nog een andere factor aanwezig zijn geweest.

Of de spanningsmeter is defect.
Of je las 35psi ipv 3,5 bar op de meter, dat komt dichter in de buurt. (2,4 bar)

Ik begrijp ook niet waar een DEALER het advies van 3,5 bar voor een personenautoband vandaan haalt. Een Transit allà, maar een Fusion...
Hyperdudewoensdag 19 juli 2006 @ 09:04
3,5 bar lijkt mij ook veel voor een Ford Fusion, maar kan wel kloppen.

BMW 330 Touring: volgens boekje, voor diverse maten van 205/50/17 tot 225/40/18, in beladen toestand, voor 2,8 tot 3 bar, achter 3,3 tot 3,5 bar.

Een Ford Fusion is (hoop ik) wel lichter, en ik denk dat 3,5 eerder zuinig is dan comfortabel (waarom zulke enorme wielen onder zo'n otootje? ) maar zoveel zit je denk ik niet verkeerd, komt gewoon omdat het van die platte bandjes zijn.
heijxwoensdag 19 juli 2006 @ 09:06
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:31 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

38 seconden zoeken op die site en je vindt warempel een andere tabel:

http://www.houddespanningerin.nl/index.asp?TaalID=2
Deze site geeft hogere waarden dan Volkswagen voor mijn Golf in beladen toestand opgeeft...
2,4 voor en 2,8 achter Dan stuitert de achteras continu links en rechts achter de vooras aan.
D.woensdag 19 juli 2006 @ 09:09
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 08:52 schreef Xanthe het volgende:
Wat is eigenlijk de wang van een band?
als het niet het loopvlak is blijft er weinig anders over he
D.woensdag 19 juli 2006 @ 09:10
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 09:06 schreef heijx het volgende:

Dan stuitert de achteras continu links en rechts achter de vooras aan.
dat houdt wel despanningerin
worldpimberwoensdag 19 juli 2006 @ 09:18
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 08:52 schreef Xanthe het volgende:
Wat is eigenlijk de wang van een band?
Blijf in OUD met je kind in je icoon
Hyperdudewoensdag 19 juli 2006 @ 09:22
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 09:18 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Blijf in OUD met je kind in je icoon
nurt
Xanthewoensdag 19 juli 2006 @ 09:24
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 09:09 schreef D.Rose het volgende:

[..]

als het niet het loopvlak is blijft er weinig anders over he
Kan het beter even navragen dan gewoon maar ergens vanuit gaan toch?
Xanthewoensdag 19 juli 2006 @ 09:26
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 09:18 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Blijf in OUD met je kind in je icoon
Ga jij dan lekker terug naar die geit van je uit je hp.
Robbiejwoensdag 19 juli 2006 @ 12:36
altijd 2.1 of 2.2 aanhouden. niet lager gaan.
BazzieKwoensdag 19 juli 2006 @ 13:30
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 09:26 schreef Xanthe het volgende:

[..]

Ga jij dan lekker terug naar die geit van je uit je hp.
Jij wil een ban
Xanthewoensdag 19 juli 2006 @ 17:39
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 09:04 schreef Hyperdude het volgende:
Een Ford Fusion is (hoop ik) wel lichter, en ik denk dat 3,5 eerder zuinig is dan comfortabel (waarom zulke enorme wielen onder zo'n otootje? ) maar zoveel zit je denk ik niet verkeerd, komt gewoon omdat het van die platte bandjes zijn.
Waarom zulke bandjes? Ze zaten er al onder evenals de vele extra's die de meeste fusions niet hebben en de speciale bekleding van het interieur.
En idd. zeer platte bandjes. Maat banden die ik nog niet bij andere fusions heb gezien overigens (zullen er vast wel zijn hoor). Ben niet zo handig met het knippen in foto's maar had anders wel een duidelijke foto waar je de band op kon zien.
Loutermanmaandag 11 augustus 2008 @ 18:28
Waarom mag je nooit de spanning van je band verlagen als deze warm is? En hoe lang duurt het voordat een band is afgekoeld nadat je er mee hebt gereden?
Hyperdudemaandag 11 augustus 2008 @ 18:32
Omdat je dan bij afgekoelde banden een te lage spanning kunt hebben?
Tempo afkoelen banden weet ik niet. Zou toch wel 15-30 minuten wachten als je bv met 30 graden of meer 500 km over de Autobahn hebt gejakkerd.
Robbiejdinsdag 26 augustus 2008 @ 16:59
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:32 schreef Hyperdude het volgende:
Omdat je dan bij afgekoelde banden een te lage spanning kunt hebben?
Tempo afkoelen banden weet ik niet. Zou toch wel 15-30 60-75 minuten wachten als je bv met 30 graden of meer 500 km over de Autobahn hebt gejakkerd.
Turquaz52dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:25
rond de 6/7 bar