abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 juli 2006 @ 10:46:03 #1
147000 DenniZZ
Mr. Mojo Risin
pi_39932971
Martin Bril, een bekende Nederlandse schrijver en columnist, schreef een 'racistische' column waarin hij opmerkt dat vuilnismannen worden belaagd door Marokkaanse hangjeugd en Amsterdam zich op een gruwelijke toekomst kan verheugen.
Om de eenheid binnen de Linkse Kerk te redden, trok hij hem in en schreef een excuus.

Hier volgt de originele column:

Vuilnis

Over niet al te lange tijd zal de meerderheid van de Amsterdamse bevolking uit Marokkanen bestaan. Ik geloof dat je het zo bot niet mag zeggen, maar het is natuurlijk wel zo. Het is een toekomst waar ik me niet op verheug, dat is de bange conservatief in mij. Alleen voor muntthee maak ik een uitzondering. Dat was er vroeger niet, en nu wel, dankzij al die Marokkanen.

Onlangs werd bekend dat in de Amsterdamse wijk Overtoomse Veld, stadsdeel Slotervaart, de reinigingsdienst na tien uur 's ochtends niet meer uitrukt, omdat ze dan zodanig bedreigd worden door hangjongeren dat ze hun werk niet kunnen doen. Zo droog als ik het hier noteer, was ook de strekking van het bericht in Het Parool – een verwijzing naar Marokko, bijvoorbeeld, kwam er niet in voor.

Toch is de wijk waar het probleem zich voordoet al jaren bekend om zijn Marokkaanse hangjeugd, dus waarom maakt het bericht daar geen melding van? Dat zal ongetwijfeld zijn om de lieve vrede te bewaren; niet alleen de burgemeester houdt de boel bij elkaar, ook weldenkende journalisten dienen de politiek-correcte zaak. Voor je het weet stigmatiseer je een hele groep hardwerkende, brave mensen die er nu eenmaal ook niets aan kunnen doen dat ze twee nationaliteiten hebben, dat hun zonen niet willen deugen en hun gehoofddoekte dochters niet verder komen dan een baantje als caissière bij Albert Heijn. Illustratief is ook hoe het stadsdeel de kwestie gaat aanpakken.

Op de een of andere manier komt mij dit voor als de omgekeerde wereld, maar ik durf de wijsheid van stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch niet in twijfel te trekken. Als zo'n man de aanwezigheid van tuig en uitschot in zijn straten als een gegeven ziet, ja, dan is het een gegeven – zoiets als regen op Hemelvaartsdag. Je doet er niets aan, het is nu eenmaal zo. Wie er toch doorheen moet, trekke de juiste kleding aan. Wie dan nog niet durft, tekene zich in voor een anti-agressietraining die ongetwijfeld op incasseren neer zal komen. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat de training eruit zal bestaan dat vuilnismannen leren hoe ze met bezems en scheppen op de jeugd in kunnen hakken.

In mijn eigen tijd als hanggroepjongere (lang voor de muntthee zijn intrede deed) waren vuilnismannen een intimiderende verschijning in het straatbeeld. Alles aan hen straalde geweld en gevaar uit – beesten van mannen waren het, maar ze hadden een bepaalde trots in hun werk. Geen haar op mijn hanggroephoofd piekerde erover deze mannen ook maar een strobreed in de weg te leggen.

De laatste jaren is niet alleen dit type vuilnisman verdwenen, ook de aard van het werk is veranderd: vuilnismannen hoeven nu bijvoorbeeld nauwelijks nog fysiek werk te verrichten. Ze parkeren hun vrachtwagen bij een container die ze via een computergestuurde kraan uit de grond trekken en in hun wagen lossen, en hup – weg zijn ze. Mannen met bezems zie je al helemaal niet meer; ze zijn vervangen door veegwagens met in de cabine twee brave, Marokkaanse beambten die Allah danken dat ze een vaste betrekking bij de gemeente hebben. En dat is ook waarom ze met stenen, flessen en slachtresten bekogeld worden door hun eigen zonen en neven: ze zijn overgelopen naar de vijand, de Nederlandse overheid.

Ja, het gaat helemaal de goede kant op met Amsterdam. We kunnen ons op een gruwelijke toekomst verheugen.

En hier volgt het excuus voor deze politiek incorrecte uitspatting!

OPTIMISME ALS PLICHT

Optimisme is een morele plicht, heeft Karl Popper gezegd, en daarom probeer ik de toekomst zonnig in te zien, ook als het slecht weer is. De planeet wordt geteisterd door oorlogen, hongersnoden en terrorisme, en het milieu verwoest, maar ik maak er een punt van goedgemutst door het leven te gaan. Het heeft geen zin om bij de pakken neer te zitten en te tobben over het einde der tijden.

Toch komt het voor dat ik met het verkeerde been uit bed stap. U kent dat wel, mag ik aannemen. Het gekke is: zodra de blote voet die bij het verkeerde been hoort de vloer naast het bed raakt, weet je al dat het fout zit.

Eigenlijk zou je onmiddellijk weer onder de dekens moeten duiken om het een kwartier later met je goede been nog een keer te proberen, maar dat realiseer je je pas (te laat) als je in de badkamer voor de spiegel staat en je eigen kop ziet. Vandaag wordt het niks, het staat op je gezicht geschreven, alles is klote.

Laatst had ik zo'n dag - en hij eindigde ermee dat ik op deze plek noteerde dat de toekomst van Amsterdam er gruwelijk uitziet. Al op het moment dat ik mijn vingers op het toetsenbord de weg naar die woorden zag zoeken, wist ik dat ik de mist in ging, en vloekte in mijn eigen kerk maar toch verscheen het luid en duidelijk in beeld: "we kunnen ons verheugen op een gruwelijke toekomst." Een lelijke zin, ook dat nog, maar het lukte niet hem te vervangen door een andere, hoewel ik het nog wel met "leuk" heb geprobeerd: "we kunnen ons verheugen op een leuke toekomst."

Als gezegd, ik heb een hang naar het goede, want goed, ik kan er ook niets aan doen, is beter dan slecht, zeg nou zelf. Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg, en dan schrijf ik over het landschap of een muziekje dat me bijzonder ontroert, desnoods over korte rokken en de eeuwige belofte van lange vrouwenbenen of de schaterlach van de Egyptische snackbarhouder [hé een excuus, oplettende lezer] om de hoek.

Andere keren voel ik me machteloos en angstig, net als iedereen. Daartegen is geen ander kruid gewassen dan gewoon maar doorgaan ("a man's gotta do what he's gotta do") en de beschaving in ere houden: rechts heeft voorrang, voor dames hou je de deur open en in ieder standpunt schuilt een kern van waarheid.

Zo zorgeloos als optimisme klinkt, zo moeilijk is het in de praktijk, want de werkelijkheid is grimmig en de feiten die op ons af komen liegen er niet om. Cynisme en starre rechtlijnigheid liggen altijd op de loer, om van domheid nog maar te zwijgen. In dat licht gezien is optimisme een kwestie van beheersing, en evenwichtskunst, en bestaat er altijd een kans dat je ineens onderuit gaat.

Dat dus overkwam mij laatst toen ik met het verkeerde been uit bed was gestapt en aan het einde van de dag mijn eigen stad zag branden. Als ik nu wist waarom het verkeerde been die ochtend het voortouw nam, zou ik daar misschien nog wat aan hebben - maar op die vraag heb ik geen ander antwoord dan dat het leven vol verrassingen zit, niet allemaal aangenaam.

Geschreven op 06 juni 2006

De titel alleen al, optimisme als plicht?? Wat is dit voor vreemde manier van denken? Ik dacht toch dat we eindelijk verlost waren van dit taboe, maar blijkbaar kan er nog steeds niet vrijuit gesproken worden over de problemen met allochtonen terwijl je er toch echt niet meer om heen kan.
"If you harbor a terrorist, if you support a terrorist, if you feed a terrorist, you're just as guilty as the terrorists." - US President George W Bush
pi_39933116
Laf vind ik het! Ik denk dat er in de eerste een grote kern van waarheid zit!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 10:54:33 #3
147000 DenniZZ
Mr. Mojo Risin
pi_39933186
Het kan toch bijna niet anders dan dat deze man tot de orde geroepen is, ik vind die excuuscolumn van hem zo slap in elkaar zitten
"If you harbor a terrorist, if you support a terrorist, if you feed a terrorist, you're just as guilty as the terrorists." - US President George W Bush
pi_39933203
Je mag tegenwoordig niets meer zeggen van allochtonen, want als je het lef hebt om kritiek te uiten op deze Nederlandse bevolkingsgroep, ben je een racist. Per definitie. Als een groepje Marokkanen besluit om een kransje te trappen op 5 mei, mag je daar niets van zeggen. Dan komt het door hun moeilijke jeugd. Als een groep Marokkanen besluit om een homosexuele man op een Molotov-cocktail te trakteren, dan mag je daar niets van zeggen, want dan ben je racist. Als een Marokkaan overlijdt doordat hij van een scooter lazert, die zo hard weg moest schieten omdat ze net een handtasje geroofd hadden, dan is die Marokkaan zielig.

Cohen is de grootste racist die in Amsterdam te vinden is. Jarenlang tolereert hij nu al het terrorisme dat de Marokkaanse jeugd uitoefent op straat, maar zodra Ajax en ADO-hooligans met elkaar op de vuist besluiten te gaan, kan hij wél ineens ingrijpen. Dan weet meneer Cohen wél het nummer van de ME te vinden.

Cohen, als je gelooft dat thee drinken de oplossing is, doe dat dan consequent. Maar blijkbaar is hij gewoon een lafbek.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_39933256
Typisch Nederland. Vind je het gek dat allochtonen zich steeds meer manifesteren in Nederland. Nederlanders zijn een stelletje push-overs.
pi_39933660
Check mijn sig. Zegt genoeg! Je mag het tegenwoordig niet meer bij z'n naam noemen, want dan ben je racist. Feiten zijn feiten, wie daar ook maar mee benadeeld wordt..
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:15:40 #7
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_39933752
Dat is het jammere ja. De waarheid mag niet gezegd worden en als je het zegt ben je een racist. Vroegah had racist genoemd worden nog een slechte klank, maar aangezien je nu racist genoemdn wordt als je de waarheid zegt spreekt het eerder voor iemand dan tegen iemand.

Jammer dat hij tot de order geroepen is. Zover de vrijheid van meningsuiting in de media
pi_39933782
je wordt tegenwoordig net zo makkelijk een racist genoemd als terrorist. te pas en te onpas dus.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:18:53 #9
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_39933836
Bril is sowieso een overgewaardeerde prutcolumnist. Net als dit topic binnen een bepaalde categorie Fok!'ers ook weer veel overwaardering zal weten te oogsten.

Bygones

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_39933885
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 10:57 schreef -Wolf- het volgende:
Typisch Nederland.
Blablabla...typisch Volkskrant mischien?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_39933905
Ik snap die ophef niet, hij schrijft die troep toch zelf?
Rodriguez interrogated him and stole his watch
pi_39933935
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 10:55 schreef SocialDisorder het volgende:
Je mag tegenwoordig niets meer zeggen van allochtonen
Kerel, je bent lachwekkend.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:23:03 #13
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_39933957
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:20 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Blablabla...typisch Volkskrant mischien?
Nee, typisch Nederland. Altijd maar politiek correct proberen te zijn, maar ondertussen wel steeds meer toegeven.
pi_39933965
Ochja, Martin Bril he. Hoewel hij wel gelijk heeft over de stoerheid van de vuilnismannen. Die was vroeger veel groter
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:31:32 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39934196
quote:
Je mag tegenwoordig niets meer zeggen van allochtonen, want als je het lef hebt om kritiek te uiten op deze Nederlandse bevolkingsgroep, ben je een racist. Per definitie. Als een groepje Marokkanen besluit om een kransje te trappen op 5 mei, mag je daar niets van zeggen. Dan komt het door hun moeilijke jeugd. Als een groep Marokkanen besluit om een homosexuele man op een Molotov-cocktail te trakteren, dan mag je daar niets van zeggen, want dan ben je racist. Als een Marokkaan overlijdt doordat hij van een scooter lazert, die zo hard weg moest schieten omdat ze net een handtasje geroofd hadden, dan is die Marokkaan zielig.

Cohen is de grootste racist die in Amsterdam te vinden is. Jarenlang tolereert hij nu al het terrorisme dat de Marokkaanse jeugd uitoefent op straat, maar zodra Ajax en ADO-hooligans met elkaar op de vuist besluiten te gaan, kan hij wél ineens ingrijpen. Dan weet meneer Cohen wél het nummer van de ME te vinden.

Cohen, als je gelooft dat thee drinken de oplossing is, doe dat dan consequent. Maar blijkbaar is hij gewoon een lafbek.
Het probleem is dat er nu al een hele tijd wat over gezegt word. Maar dat er nog steeds niks veranderd.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_39934471
Waarom plaats je dit nog anderhalve maand na dato?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 19 juli 2006 @ 16:00:10 #17
70881 Abe_Lenstra
Terug op het oude nest....
pi_39978048
quote:

Inderdaad maar ik denk toch dat het wanhoopsdaden zijn van opiniemakers.

Steeds verder zal de verwijdering zijn van wat er van de Linkse Kerk in de media mag verschijnen en de realiteit van de maatschappij van alle dag. De geloofwaardigheid van de propaganda machine legt het altijd af tegen wat mensen zelf elke dag meemaken. Dat is altijd zo geweest in elke vorm van dictatuur.

Toen de problematiek nog beperkt was tot bepaalde wijken kon de media gerust de mensen wijsmaken dat er niks aan de hand is en veilig de slachtoffers en mensen die waarschuwden verketteren (Dat is het kenmerk van elke religie dus ook van deze; Bij deze religie is het toverwoord Rascist; De Katholieke Kerk had de term Ketter. Het was een full proof methode om elke vorm van discussie / opositie de kop in te drukken. Door iemand als Rascist te bestempelen werd je ontslagen van de morele verplichting om te luisteren naar die persoon en te reageren op zijn of haar argumenten. DE standaard methode van elk totalitair regime om opositie de kop in te drukken. ) maar naarmate de kanker zich verder verspreid en meer en meer mensen er mee in aanraking komen zal de geloofwaardigheid van wat de Kerk preekt steeds meer onder druk komen te staan. Dat wil niet zeggen dat De Kerk niet door zal gaan met het verkondigen van zijn dogma's (De Rooms Katholieke Kerk gaf pas in 1992 officieel toe dat, in tegenstelling tot de leer, de aarde niet plat was en het centrum van het Universum) maar men zal zich er steeds minder van aantrekken.

Het gaat een beetje de Sinterklaas kant op: We spelen het allemaal mee maar er is natuurlijk niemand die het daadwerkelijk geloofd.
  woensdag 19 juli 2006 @ 20:57:25 #18
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_39987432
quote:

Je lijkt wel zo'n rel-Marokkaan die de hele dag dizzcriminatie roept, die zichzelf constant in een slachtofferrol neerzet, anderen verwijt mensen voor racist uit te maken maar vervolgens zelf mensen als racist gaat bestempelen met verdraaide feiten en ridiculiteit.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 19 juli 2006 @ 21:38:55 #19
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_39988683
Het verschil is natuurlijk dat hij wel gelijk heeft en die Marokkaan die over discriminatie begint het vaak niet heeft en anders te danken heeft aan het gedrag van zn collega-marokkanen. Niemand die een Chinees discrimineerd in NL.

Bewust dit kleine verschil negeren met je post noem ik niet "Here to help". Of ben je stiekum Job Cohen?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 19 juli 2006 @ 21:57:57 #20
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_39989382
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 21:38 schreef Napalm het volgende:
Het verschil is natuurlijk dat hij wel gelijk heeft
Nee, dat heeft hij niet.
quote:
Bewust dit kleine verschil negeren met je post noem ik niet "Here to help".
Ik negeer niets, ik constateer een perfecte gelijkenis.
quote:
Of ben je stiekum Job Cohen?
Ik weet niet wat je doel is, maar niemand zal je ooit serieus nemen met dit soort logica ben ik bang.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_39995878
quote:
Niemand die een Chinees discrimineerd in NL.
!

Ze geven minder overlast maar dat zorgt er natuurlijk niet voor dat ze niet gediscrimineerd worden. Of minder kinderen krijgen, of minder crimineel zijn.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_39995917
quote:
Je mag tegenwoordig niets meer zeggen van allochtonen, want als je het lef hebt om kritiek te uiten op deze Nederlandse bevolkingsgroep, ben je een racist. Per definitie.
Onzin. Kijk alleen maar naar Fok. Er lopen voortdurend mensen rond die (meestal ongegronde) kritiek leveren op een bevolkingsgroep. Liefst in algemene zin en met zo weinig mogelijk nuance. Die zie ik niet als racist weggezet worden.
quote:
Als een groepje Marokkanen besluit om een kransje te trappen op 5 mei, mag je daar niets van zeggen. Dan komt het door hun moeilijke jeugd. Als een groep Marokkanen besluit om een homosexuele man op een Molotov-cocktail te trakteren, dan mag je daar niets van zeggen, want dan ben je racist.
Wat bazel je nou? Daar is heel veel over gezegd. Iedereen is het er wel over eens dat dat niet kan. Niemand van die mensen is als racist weggezet.
quote:
Als een Marokkaan overlijdt doordat hij van een scooter lazert, die zo hard weg moest schieten omdat ze net een handtasje geroofd hadden, dan is die Marokkaan zielig.
Niemand heeft ooit beweerd dat die Marokkaan zielig is. Maar dat neemt niet weg dat moet worden onderzocht of de eigenaresse van dat tasje een strafbaar feit heeft gepleegd met het doden van deze jongeman. Het doden van een ander is zon beetje de zwaarste normschending die wij kennen. Het behoud van het bezit van een tasje is daarvoor niet snel een rechtvaardiging.

Niemand heeft iets geroepen ten behoeve van de dode Marokkaan, praktisch iedereen sprak er schande van dat het OM de dame in kwestie ook als verdachte heeft aangemerkt.

Nogmaals, wat loop je te bazelen?
quote:
De vraag zij wederom herhaald.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_39995939
quote:
Ja, en leer anders ns Nederlands.

Fundamentele regels van de vaderlandse spelling. Groep 3 van de lagere school. Begin daar ns mee.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_39995973
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 20:57 schreef Sidekick het volgende:
Je lijkt wel zo'n rel-Marokkaan die de hele dag dizzcriminatie roept, die zichzelf constant in een slachtofferrol neerzet, anderen verwijt mensen voor racist uit te maken maar vervolgens zelf mensen als racist gaat bestempelen met verdraaide feiten en ridiculiteit.
exact. Dit soort tuig (want dat is het) is net zo min onderdeel van de oplossing, als dat Marokkaanse tuig dat kennelijk niet normaal over straat kan.
pi_40001328
quote:
Het verschil is natuurlijk dat hij wel gelijk heeft
Waarin? Dat je tegenwoordigniets meer mag zeggen van allochtonen? Man, je hoort (leest) weinig anders dan gekanker op allochtonen, en in de meer beschaafde media en kringen beschaafde constateringen van 'het intergratieprobleem'.

Verder hoor ik al ruim een kwart ééuw dat je "tegenwoordig" er "niets meer over mag zeggen". Alleen heten het nu 'allochtonen' in plaats van 'buitenlanders'.

En iedere keer dat iemand die zin uitspreekt wordt 'ie gevolgd door datgene wat net geclaimd werd niet gezegd te mogen worden..
quote:
en die Marokkaan die over discriminatie begint het vaak niet heeft en anders te danken heeft aan het gedrag van zn collega-marokkanen.
En wat is het beoordelen van iemand op het gedrag van anderen, waarbij die anderen niets delen met de persoon in kwestie behalve een afkomst?
quote:
Terwijl het best zou kunnen - waarom zou hij niet lekker gediscrimineerd mogen worden met dank aan mede-allochtonen?

Misschien omdat het momenteel mode is de Marokkanen eruit te lichten? En die mogen dan niet zeuren over discriminatie, want er zijn immers best Marokkanen die het ernaar maken..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')