abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47603268
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 18:54 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
wat betekent 'die hij bitter'? oh niets? ok. maar het dient toch ook helemaal geen goede fonetische gevolgen, die afbrekening? neuh. oh, ok, waarom staat ie er dan? oh, zomaar. oja. goede gedicht.
Ik vind ook dat mensen in het algemeen kritisch(er) naar iets moeten kijken, maar dat betekent niet dat je kleinerend hoeft te zijn. Schrijven is vaak iets persoonlijks, en als iemand een serieuze poging waagt dan kun je daar best een beetje respect voor op brengen, ook al vind je dat een werk problemen heeft.
Ramen was. Hond klop.
pi_47608007
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 01:38 schreef Ceylon het volgende:

[..]

Ik vind ook dat mensen in het algemeen kritisch(er) naar iets moeten kijken, maar dat betekent niet dat je kleinerend hoeft te zijn. Schrijven is vaak iets persoonlijks, en als iemand een serieuze poging waagt dan kun je daar best een beetje respect voor op brengen, ook al vind je dat een werk problemen heeft.
Nouja, nouja, ik ben kleinerend omdat ik eigenlijk denk dat de meeste van deze mensen gewoon beter een vogelhuisje kunnen gaan timmeren oid. Of een gedichtenbundel lezen, heel heel heel misschien.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 12:46:26 #203
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_47608168
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:39 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Nouja, nouja, ik ben kleinerend omdat ik eigenlijk denk dat de meeste van deze mensen gewoon beter een vogelhuisje kunnen gaan timmeren oid. Of een gedichtenbundel lezen, heel heel heel misschien.
Look Carrie, I am making a birdhouse.

Een oefening in kritiek zou sommigen ook niet misstaan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_47608199
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Look Carrie, I am making a birdhouse.

Een oefening in kritiek zou sommigen ook niet misstaan.
Dat is waar, maar dat is niet geheel relevant voor een topic over gedichten. :p.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 12:49:55 #205
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_47608243
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:47 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Dat is waar, maar dat is niet geheel relevant voor een topic over gedichten. :p.
De OT:
quote:
Hallo,

Plaats hier je zelfgeschreven gedichten. Engels, Nederlands... wat jij wil.
Enige feedback is welkom.
Wel dus.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_47608835
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:49 schreef Ringo het volgende:

[..]

De OT:
[..]

Wel dus.
Ja, maar kritiek op de kritiek gaat me een beetje ver hoor.

Ok, hier heb ik er één:

Peren en appels in de schaal
Peren en appels liggen in een deuk
Witte en gele tandjes bijten in de vrucht van het vlees
Uit de gaten spuit het sap
En verdwijnt in het lustige mondje

(Met dank aan KvR).
pi_47622690
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 13:17 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Ja, maar kritiek op de kritiek gaat me een beetje ver hoor.

Ok, hier heb ik er één:

Peren en appels in de schaal
Peren en appels liggen in een deuk
Witte en gele tandjes bijten in de vrucht van het vlees
Uit de gaten spuit het sap
En verdwijnt in het lustige mondje

(Met dank aan KvR).
oh mén
wat betekent dit nou allemaal beste popeofthesubspace?
  Moderator zondag 25 maart 2007 @ 11:25:42 #208
42184 crew  DaMart
pi_47634612
Verdampende regen van verdriet
Wolken verdwijnend in het niet

Fluitende vogels in de heg
Jagen alle boosheid weg

Zorgen die rap verdwijnen
Nu de lentezon is gaan schijnen
pi_47652660
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:39 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Dat vind ik een sterke uitspraak, want je kritiek is naar mijn bescheiden mening niet bepaald relevant, en je gedichten zijn ook niet echt om opgewonden van te raken.

Misschien moet je ook es een vogelhuisje gaan timmeren oid
pi_47653018
leven larrie

je maakt leven larrie
zoveel is er nooit geweest
gebeuren zal het misschien
maar de geschiedenis stemt tot droevenis
ondanks faat onderging je het
maar nu is het tijd voor een nieuw begin
Stem hier:
De term EUROCENT
  zondag 25 maart 2007 @ 22:55:23 #211
103689 ki_ki
echt zo
pi_47656218
oh oh oh
wat hoor ik daar
is het de lente soms?

nee,
het is gewoon een krokus
die probeert door te breken
  Moderator zondag 25 maart 2007 @ 22:58:45 #212
42184 crew  DaMart
pi_47656390
Wat mij opvalt, is dat er zoveel mensen zijn die gedichten schrijven zonder rijm. In mijn beleving is enige rijm echter toch wel een essentieel onderdeel van een gedicht. Dus mijn vraag is: waar is de rijm gebleven?
pi_47656582
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:58 schreef DaMart het volgende:
Wat mij opvalt, is dat er zoveel mensen zijn die gedichten schrijven zonder rijm. In mijn beleving is enige rijm echter toch wel een essentieel onderdeel van een gedicht. Dus mijn vraag is: waar is de rijm gebleven?
ik vind niet dat dat essentieel is.
Stem hier:
De term EUROCENT
  zondag 25 maart 2007 @ 23:04:36 #214
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_47656676
Ik zit hier alleen
In mijn kapperszaak
Hinkend op één been
Dat doe ik vaak
Klanten, er zijn er geen
Dus financieel ben ik de Sjaak
Ach en wee, zo droevig als ik ween
Misschien moet ik maar een imitatie doen van Ted de Braak.

"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
  zondag 25 maart 2007 @ 23:05:48 #215
22273 Dizer
Save the beard!
pi_47656736
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:58 schreef DaMart het volgende:
Rijm is maar een klein onderdeel van een gedicht en is niet noodzakelijk.
Gedichten zonder rijm zijn in mijn ogen mooier
Friends don't let friends remain beardless...
  Moderator zondag 25 maart 2007 @ 23:08:54 #216
42184 crew  DaMart
pi_47656853
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:02 schreef Trizzle het volgende:

[..]

ik vind niet dat dat essentieel is.
Dan zijn wij het dus niet eens op dat punt .

Een gedicht zonder rijm vind ik eigenlijk geen gedicht. Het is dan een soort appeltaart zonder appels: het belangrijkste bestanddeel ontbreekt.
  Moderator zondag 25 maart 2007 @ 23:10:37 #217
42184 crew  DaMart
pi_47656928
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:05 schreef Dizer het volgende:

[..]

Rijm is maar een klein onderdeel van een gedicht en is niet noodzakelijk.
Gedichten zonder rijm zijn in mijn ogen mooier
Zonder rijm is het voor mij vaak gewoon een opgeknipte tekst. En natuurlijk hoeft niet iedere regel te rijmen, maar van een zeker regelmatig rijmritme moet toch wel sprake zijn, vind ik.
pi_47657004
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:08 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dan zijn wij het dus niet eens op dat punt .

Een gedicht zonder rijm vind ik eigenlijk geen gedicht. Het is dan een soort appeltaart zonder appels: het belangrijkste bestanddeel ontbreekt.
ik snap dat je een rijmend gedicht leuker vindt, maar om het het belangrijkste bestanddeel te noemen slaat natuurlijk nergens op. het belangrijkste bestanddeel is natuurlijk de inhoud.
Stem hier:
De term EUROCENT
  Moderator zondag 25 maart 2007 @ 23:14:14 #219
42184 crew  DaMart
pi_47657090
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:12 schreef Trizzle het volgende:

[..]

ik snap dat je een rijmend gedicht leuker vindt, maar om het het belangrijkste bestanddeel te noemen slaat natuurlijk nergens op. het belangrijkste bestanddeel is natuurlijk de inhoud.
Laat het me even verduidelijken dan: om een tekst een gedicht te kunnen noemen, moet er mijns inziens toch wel sprake zijn van enige rijm in de tekst. Uiteraard laat dat onverlet dat rijmloze teksten ook erg mooi kunnen zijn, maar voor mij zijn dat dan mooie teksten en geen gedichten.
  zondag 25 maart 2007 @ 23:21:00 #220
22273 Dizer
Save the beard!
pi_47657365
Telefoonnummer

Je bent dood, maar ergens blijf je toch bestaan.
Ik blader door mijn telefoon en daar vind ik jou.
Na 8 maanden, haal ik jou nummer weg.
Vervreemd door deze reden, ik wou dat ik dat nooit had gedaan.

Vreemd, als je een nummer uit je telefoon verwijderd omdat die persoon dood is.
Dit is voor een goede vriend van me die 8 maanden geleden zelfmoord heeft gepleegd.
Friends don't let friends remain beardless...
pi_47658849
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:10 schreef DaMart het volgende:

[..]

Zonder rijm is het voor mij vaak gewoon een opgeknipte tekst.
Ik heb het een beetje andersom, met rijm neigt het vaak naar een sinterklaasrijmpje.
En als een rijmloos gedicht geen ritme heeft dan ligt het gewoon aan het gedicht zelf, niet omdat het niet rijmt. Je hebt genoeg andere deviezen om een plezant ritme te creeren.
quote:
En natuurlijk hoeft niet iedere regel te rijmen, maar van een zeker regelmatig rijmritme moet toch wel sprake zijn, vind ik.
Dat moet helemaal niet, jij wilt het gewoon zo, dat veranderd echt niks aan de legitimiteit van een rijmloos gedicht hoor. De definitie van een gedicht veranderd niet omdat jij dat zo graag wilt.
Ik prefereer bv. figuratief schilder- en tekenwerk, maar je zult mij niet horen beweren dat een abstract werk wel leuk is maar geen 'echt' schilderij kan zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ceylon op 26-03-2007 00:08:17 ]
Ramen was. Hond klop.
  maandag 26 maart 2007 @ 00:31:24 #222
147976 RottePeer
Tantoe Spang
pi_47659748
Deze heb ik speciaal voor een goede vriend geschreven, omdat ik er spijt van had dat er iets tussen mij en zijn zusje was gebeurd...(beetje NSFW)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...sabi tog bitchez!
  Moderator maandag 26 maart 2007 @ 07:55:11 #223
42184 crew  DaMart
pi_47662223
quote:
Op maandag 26 maart 2007 00:00 schreef Ceylon het volgende:

Dat moet helemaal niet, jij wilt het gewoon zo, dat veranderd echt niks aan de legitimiteit van een rijmloos gedicht hoor. De definitie van een gedicht veranderd niet omdat jij dat zo graag wilt.
Ik verkondig inderdaad alleen mijn mening. Iedereen stelt zijn eigen eisen aan gedichten, verhalen, etc. We kunnen niet allemaal hetzelfde leuk vinden, en dat is maar goed ook. Anders wordt het zo saai he.

Dat laat echter onverlet dat in mijn beleving een gedicht niet zonder rijm kan.

Maar goed, om niet in oneindige herhaling te vallen en omdat het werk roept, houd ik er nu over op.
pi_47671401
quote:
Op maandag 26 maart 2007 07:55 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik verkondig inderdaad alleen mijn mening. Iedereen stelt zijn eigen eisen aan gedichten, verhalen, etc. We kunnen niet allemaal hetzelfde leuk vinden, en dat is maar goed ook. Anders wordt het zo saai he.
"Let's all agree to disagree" is in deze situatie een flauwe cop-out. Jij prefereert rijm, dat is duidelijk. Wat jij mooi vindt is helemaal van jou, en jij zult ook wel je eigen eisen stellen aan wat voor jou een 'goed' gedicht is. Daar zou ik ook niet aan durven zitten, maar om nou te beweren dat het ontbreken van rijm per se ten koste zou gaan van de legitimiteit van een gedicht is simpelweg een egocentrische, niet goed onderbouwde mening.
Wel jammer trouwens dat je ervoor koos om nou net niet mijn analogie te citeren, want die onderstreepte hoe absurd je stelling is, maar dan ik gebruik wel even een andere

"Ik hou zo van de kleur rood en auto's, rode auto's zijn voor mij de ultieme combinatie, en alle andere gekleurde auto's zijn per definitie geen auto's, maar dat is mijn mening dus mag je er niks over zeggen hoor!!"
quote:
Dat laat echter onverlet dat in mijn beleving een gedicht niet zonder rijm kan.

Maar goed, om niet in oneindige herhaling te vallen en omdat het werk roept, houd ik er nu over op.
Nou, vooruit dan.

[ Bericht 19% gewijzigd door Ceylon op 26-03-2007 14:30:38 ]
Ramen was. Hond klop.
pi_47671677
Wat Erik zegt, doe even normaal, of reageer niet

[ Bericht 92% gewijzigd door Automatic_Rock op 26-03-2007 14:24:56 ]
Stem hier:
De term EUROCENT
  maandag 26 maart 2007 @ 14:21:25 #226
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_47671804
Doe eens normaal.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  maandag 26 maart 2007 @ 15:40:33 #227
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_47674806
Strelend betast hij haren
Zo stil, als ze even rilt
Klinkt ze helder, als ze trilt
Leeft ze door haar snaren
Zijn gevoelige handen
Aaien langs haar lange hals
Alles zingt, niets is vals
Passie lijkt te ontbranden

Zijn muze is ze altijd
Met liefde bemint hij haar
Intens maar met tederheid
Vloeien over in elkaar
Muziek die liefde verleidt
De jongen en zijn gitaar

Al oud, maar elke keer als ik het lees krijg ik weer het gevoel wat ik kreeg toen ik een jongen op een podium gitaar zag en hoorde spelen. Na wat wikken en wegen, toch maar besloten om 'm hier te plaatsen. Serieusis dit gedicht in ieder geval.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  Moderator maandag 26 maart 2007 @ 16:11:12 #228
42184 crew  DaMart
pi_47676027
quote:
Op maandag 26 maart 2007 14:08 schreef Ceylon het volgende:

[..]

"Let's all agree to disagree" is in deze situatie een flauwe cop-out. Jij prefereert rijm, dat is duidelijk. Wat jij mooi vindt is helemaal van jou, en jij zult ook wel je eigen eisen stellen aan wat voor jou een 'goed' gedicht is. Daar zou ik ook niet aan durven zitten, maar om nou te beweren dat het ontbreken van rijm per se ten koste zou gaan van de legitimiteit van een gedicht is simpelweg een egocentrische, niet goed onderbouwde mening.
Wel jammer trouwens dat je ervoor koos om nou net niet mijn analogie te citeren, want die onderstreepte hoe absurd je stelling is, maar dan ik gebruik wel even een andere

"Ik hou zo van de kleur rood en auto's, rode auto's zijn voor mij de ultieme combinatie, en alle andere gekleurde auto's zijn per definitie geen auto's, maar dat is mijn mening dus mag je er niks over zeggen hoor!!"
[..]

Nou, vooruit dan.
Ik heb in mijn posts over dit onderwerp bewust zoveel mogelijk getracht aan te geven dat het mijn mening is en geen vaststaand feit. Blijkbaar is die opzet jammerlijk mislukt, als ik jouw bericht zo lees.
Ik snap eerlijk gezegd dan ook niet waarom mijn mening egocentrisch zou zijn. Je mag het gerust met me oneens zijn. En blijkbaar zijn er hier ook weinig tot geen mensen die mijn mening delen. Dat kan, en is ook geen enkel probleem.

En waarom vind ik dat? Tja, dat is mijns inziens toch een stuk gewenning. Ik heb het altijd zo geleerd, dat een gedicht rijm bevat. En ik ken het ook niet anders. Dus dan botst een rijmloos gedicht met mijn voorstelling van een gedicht, en kan ik het geen echt gedicht noemen. Maar goed, misschien ben ik wat dat betreft wat ouderwets onderlegd.

Je analogie gaat mijns inziens overigens niet helemaal op. Je hebt het concept auto en de kleur is je eigen invulling ervan, de inhoud. Over inhoud van de tekst heb ik het niet, slechts over de vorm ervan.

En na deze nieuwe herhaling van mijn mening stel ik voor om nu echt weer on-topic te gaan en dat ik weer aan het werk ga , want telkens hetzelfde blijven typen wordt zo vermoeiend.
  maandag 26 maart 2007 @ 17:33:39 #229
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_47679018
quote:
Op maandag 26 maart 2007 15:40 schreef Tha_Erik het volgende:
Zijn gevoelige handen

Zijn muze is ze altijd
Vloeien over in elkaar
De jongen en zijn gitaar

Al oud, maar elke keer als ik het lees krijg ik weer het gevoel wat ik kreeg toen ik een jongen op een podium gitaar zag en hoorde spelen. Na wat wikken en wegen, toch maar besloten om 'm hier te plaatsen. Serieusis dit gedicht in ieder geval.
Erik! Ik wist dat je creatief was, dat je dicht is nieuw voor me...

Bij het lezen van dit gedicht zie ik mijn oud-klasgenoot weer op het podium staan. Je verwoordt het prima
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  maandag 26 maart 2007 @ 19:20:22 #230
174119 ralphbollen
ruphel at your service
pi_47682707
vind iemand mijn gedicht goed? kritiek is welkom hoor
  maandag 26 maart 2007 @ 19:22:05 #231
174119 ralphbollen
ruphel at your service
pi_47682786
Junk

my spirit melts
my heavy weight
is supressing me

am I crazy or
do I dream

foolish I am
I did not see
where to sleep
what to need

am I crazy or
do I dream

my body smells
my daylife wandering
still confuses me

am I crazy or
do I dream

deze dus
  maandag 26 maart 2007 @ 19:31:21 #232
147976 RottePeer
Tantoe Spang
pi_47683170
quote:
Op maandag 26 maart 2007 19:20 schreef ralphbollen het volgende:
vind iemand mijn gedicht goed? kritiek is welkom hoor
wel chill junkie-verhaal
haha, hij stinkt!

wat ik dope vind is dat wandering ook klinkt als wondering, wat ook weer bij confused past
heb je dat expres gedaan?

een kleine suggestie, ik vind het al een mooi "couplet" op zich, maar de "flow" zou iets soepeler kunnen:
misschien kun je "wandering" door het noun "wander"http://dictionary.reference.com/search?q=wander
vervangen...de strekking verandert er niks door.
maar het is puur een suggestie, misschien dat het voor jou wel helemaal verkeerd voelt.

[ Bericht 16% gewijzigd door RottePeer op 26-03-2007 19:47:20 ]
...sabi tog bitchez!
pi_47684167
quote:
Op zondag 25 maart 2007 21:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat vind ik een sterke uitspraak, want je kritiek is naar mijn bescheiden mening niet bepaald relevant, en je gedichten zijn ook niet echt om opgewonden van te raken.

Misschien moet je ook es een vogelhuisje gaan timmeren oid
Ja, de bal terug kaatsen en eerdere standpunten herhalen, zonder enige onderbouwing kunnen we allemaal wel Haushofer.

Ik schrijf overigens ook geen gedichten waar je opgewonden van hoort te worden. Absoluut niet.
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:21 schreef Dizer het volgende:
Telefoonnummer

Je bent dood, maar ergens blijf je toch bestaan.
Ik blader door mijn telefoon en daar vind ik jou.
Na 8 maanden, haal ik jou nummer weg.
Vervreemd door deze reden, ik wou dat ik dat nooit had gedaan.
Ik snap de laatste zin niet echt?

Ik zou ook de spelling controleren voordat je een gedichtje op internet zet.
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:14 schreef DaMart het volgende:

[..]

Laat het me even verduidelijken dan: om een tekst een gedicht te kunnen noemen, moet er mijns inziens toch wel sprake zijn van enige rijm in de tekst. Uiteraard laat dat onverlet dat rijmloze teksten ook erg mooi kunnen zijn, maar voor mij zijn dat dan mooie teksten en geen gedichten.
Ik vind dat je een bijzonder beperkte opvatting hebt wat het betreft poëzie. Poëzie is al decennia niet meer gebaseerd op rijm. Misschien als je je verdiept in die stromingen en de bijbehorende esthetica, dat je het dan snapt. Ik kan wel zeggen 'ik vind dat er geen rijm hoeft te zijn, want dan is het nog steeds mooi', maar daar schieten we niet veel mee op. Misschien begrijp je het verschil tussen teksten en gedichten, proza en poëzie, niet zo goed. Of: wat men daaronder verstaat.
pi_47684374
Zou het helpen om een topic te openen over poëzie & rijm?
Zo te lezen zijn jullie nog niet klaar met die discussie en daar was dit topic niet voor bedoelt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_47684416
quote:
Op maandag 26 maart 2007 15:40 schreef Tha_Erik het volgende:
Zijn gevoelige handen

Zijn muze is ze altijd
Vloeien over in elkaar
De jongen en zijn gitaar

Ik vind het niet slecht. Vooral dat je eerst denkt dat het over een vrow gaat is natuurlijk wel leuk.

Wel redelijk veel termen die wat cliché zijn. Ook vind ik de woordvolgorde af en toe wat ellendig, het vloeit niet even lekker overal.
quote:
Op maandag 26 maart 2007 19:22 schreef ralphbollen het volgende:
Junk

my spirit melts
my heavy weight
is supressing me

am I crazy or
do I dream

foolish I am
I did not see
where to sleep
what to need

am I crazy or
do I dream

my body smells
my daylife wandering
still confuses me

am I crazy or
do I dream

deze dus
Ik zou het iets subtieler brengen. En toch een wat bredere vocabulaire opzoeken. En in het Nederlands schrijven of tenminste beginnen.
quote:
Op maandag 26 maart 2007 19:31 schreef RottePeer het volgende:

[..]

wel chill junkie-verhaal
haha, hij stinkt!

wat ik dope vind is dat wandering ook klinkt als wondering, wat ook weer bij confused past
heb je dat expres gedaan?

een kleine suggestie, ik vind het al een mooi "couplet" op zich, maar de "flow" zou iets soepeler kunnen:
misschien kun je "wandering" door het noun "wander"http://dictionary.reference.com/search?q=wander
vervangen...de strekking verandert er niks door.
maar het is puur een suggestie, misschien dat het voor jou wel helemaal verkeerd voelt.
.
pi_47684495
quote:
Op maandag 26 maart 2007 19:58 schreef Isabeau het volgende:
Zo te lezen zijn jullie nog niet klaar met die discussie en daar was dit topic niet voor bedoelt.
Reacties zijn essentieel voor dit topic natuurlijk, en die monden nu eenmaal uit in een discussie. Zo lang er nog nieuwe dingen worden bij geplaatst, zie ik het probleem niet zo? Het is wel wat onzinnig om 'out of the blue' met uitingen over poëzie te beginnen: ja.
pi_47684541
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik heb in mijn posts over dit onderwerp bewust zoveel mogelijk getracht aan te geven dat het mijn mening is en geen vaststaand feit. Blijkbaar is die opzet jammerlijk mislukt, als ik jouw bericht zo lees.
Ik snap eerlijk gezegd dan ook niet waarom mijn mening egocentrisch zou zijn. Je mag het gerust met me oneens zijn. En blijkbaar zijn er hier ook weinig tot geen mensen die mijn mening delen. Dat kan, en is ook geen enkel probleem.

En waarom vind ik dat? Tja, dat is mijns inziens toch een stuk gewenning. Ik heb het altijd zo geleerd, dat een gedicht rijm bevat. En ik ken het ook niet anders. Dus dan botst een rijmloos gedicht met mijn voorstelling van een gedicht, en kan ik het geen echt gedicht noemen. Maar goed, misschien ben ik wat dat betreft wat ouderwets onderlegd.

Je analogie gaat mijns inziens overigens niet helemaal op. Je hebt het concept auto en de kleur is je eigen invulling ervan, de inhoud. Over inhoud van de tekst heb ik het niet, slechts over de vorm ervan.

En na deze nieuwe herhaling van mijn mening stel ik voor om nu echt weer on-topic te gaan en dat ik weer aan het werk ga , want telkens hetzelfde blijven typen wordt zo vermoeiend.
Het probleem is júist dat je steeds zegt 'mijn mening'. Wel beetje je best doen om een ander te begrijpen Marter.
  maandag 26 maart 2007 @ 20:15:58 #238
147976 RottePeer
Tantoe Spang
pi_47685161
ey ik heb ook een wat langere geschreven
deze is uit een wat donkere fase in mijn leven:
[Parental Advisory: Explicit Lyrics]

Praat geen poep

Jullie willen me haten
en poep over me praten
Want poep is wat ik ruik
als je je praatplank gebruikt

Ik ben gewoon een roffe G
dus tapi mofo G
en wie niet horen wil krijgt poffen, G

ey ik ben geen watje
ik nak je kratje
ik spit spange shit
op je patatje
bij de mac yo
dan bal ik je smatje
en...in d'r bek yo

Ik maak hier geen grappen
wij smoken veel jonko's
De shit die wij klappen
is dodelijk voor punk-ho's

Ey ik ben van de straat
dus voor je neppe shit praat
ik ben een spange wakamang
en als je dat niet verstaat
dan ben je vast geen blakamang

ey ik schop je bil
op dit fokt op forum
is dat wat je wil
met je rot-kop-porem

(lovende) kritiek is welkom!

[ Bericht 1% gewijzigd door RottePeer op 26-03-2007 20:21:29 ]
...sabi tog bitchez!
pi_47685624
wow. studeer jij toevallig in eindhoven?
  maandag 26 maart 2007 @ 20:42:02 #240
147976 RottePeer
Tantoe Spang
pi_47686425
quote:
Op maandag 26 maart 2007 20:25 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
wow. studeer jij toevallig in eindhoven?
ehm..nee, hoezo?
klinkt mijn gedicht studentikoos en eindhovens?
...sabi tog bitchez!
pi_47687455
nee, ik ken alleen iemand met jou manier van freestylen . wiens achternaam ook peergerelateerd is.
  Moderator maandag 26 maart 2007 @ 22:41:06 #242
42184 crew  DaMart
pi_47692417
quote:
Op maandag 26 maart 2007 19:58 schreef Isabeau het volgende:
We kunnen het proberen!
quote:
Op maandag 26 maart 2007 20:01 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Het probleem is júist dat je steeds zegt 'mijn mening'. Wel beetje je best doen om een ander te begrijpen Marter.
Ik wil anderen best begrijpen, maar anderen begrijpen mij niet. Maar zie boven.

En Ontopic:

Internet
Bron van verwarring
Onbegrip
Communicatieve verstarring.

Woorden
Van emoties ontdaan
Miscommunicatie
Onbedoeld ontstaan.
pi_47693530
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Beetje muggeziften he, voor mijn part gebruik je dan maar een vorm-gerelateerde analogie zoals... ik weet niet, mijn originele voorbeeld?

Maar ik zie dat je maar blijft terug vallen op 'mijn mening en daarmee basta', dan weiger je niet alleen buiten je eigen (erg nauwe) kader te denken, daardoor mis je ook nog compleet mijn punt daarover. Maar okay, het heeft geen zin tegen een muur te praten dus nu ik hou er nu echt over op.
Ramen was. Hond klop.
  Moderator maandag 26 maart 2007 @ 23:06:35 #244
42184 crew  DaMart
pi_47693701
quote:
Op maandag 26 maart 2007 23:03 schreef Ceylon het volgende:

[..]

Beetje muggeziften he, voor mijn part gebruik je dan maar een vorm-gerelateerde analogie zoals... ik weet niet, mijn originele voorbeeld?

Maar ik zie dat je maar blijft terug vallen op 'mijn mening en daarmee basta', dan weiger je niet alleen buiten je eigen (erg nauwe) kader te denken, daardoor mis je ook nog compleet mijn punt daarover. Maar okay, het heeft geen zin tegen een muur te praten dus nu ik hou er nu echt over op.
Zie link in mijn vorige post...
  maandag 26 maart 2007 @ 23:12:08 #245
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_47694022
De president van Iran
Wat doet-ie nu toch weer?
Hij schreeuwt en tiert en blèrt
gaat als een gek tekeer

De Mahmoud Ahmouninejad
is als een olifant
je ziet em daar zo dansen
schuif het porcelijn maar aan de kant
pi_47697614
quote:
Op maandag 26 maart 2007 19:53 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

Ik zou ook de spelling controleren voordat je een gedichtje op internet zet.
Stem hier:
De term EUROCENT
  dinsdag 27 maart 2007 @ 01:46:57 #247
147976 RottePeer
Tantoe Spang
pi_47699082
quote:
Op maandag 26 maart 2007 21:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
nee, ik ken alleen iemand met jou manier van freestylen . wiens achternaam ook peergerelateerd is.
helaas (of gelukkig), ik ben het niet
...sabi tog bitchez!
  dinsdag 27 maart 2007 @ 18:04:11 #248
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_47719429
quote:

Een man rent wanhopig over een winkelstraat,
hij kijkt vluchtig om zich heen.
Hij weet zich met zijn kennis geen raad,
en ondanks alle mensen waant hij zich alleen.

Wat hij nu heeft geleerd moet iedereen weten!
Hij heeft ondekt wat de echte waarheid is.

Maar hij kan zijn ontdekking niet zeggen,
want het valt niet uit te leggen.
Het kan niet worden geschreven,
want dat kan geen goed beeld geven.

Hij heeft de ultieme waarheid ontdekt!
Maar het zit opgesloten in zijn geest.

Nu wanhoopt de man voor het leven,
want niemand kan zijn waarheid beleven.
Zijn ontdekking kan hem niet heugen,
want voor hem is al het andere nu een leugen.

Een wat ouder gedicht van me.
Hier geplaatst op verzoek van modje.
I mean no harm
pi_47725999
in een gedicht
is in het geheel
de rijm
niet essentieel
  dinsdag 27 maart 2007 @ 21:30:01 #250
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_47727553
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 20:55 schreef ki_ki het volgende:
in een gedicht
is in het geheel
de rijm
niet essentieel
Dat weet ik, ik heb ook gedichten zonder rijm.
Maar dit gedicht is dus toevallig wel in rijm. Maar de rijm is ook in dit gedicht niet belangrijk, het is de gedachte wat in het gedicht zit verwoven wat het belangrijkste is.

Voorbeeldje (overigens geen goed voorbeeld imo)

Vlucht van de Eschervogel
quote:
Geboren uit een ruit, vliegt de Eshervogel uit.
Over landschappen van velden en steden.
De steden worden blokken en de velden vogels.
Vliegend in een groep over blokken die veranderen in een schaakveld,
dan langzaam veranderen de vogels rond de Eshervogel in vissen.
Lucht wordt water, de Eschervogel zet verhard voort in zijn vlucht.

De vissen gaan weg via een spiraal in de diepte,
nieuwe vissen komen via een spiraal omhoog.
Het water maakt plaats voor land, de vissen worden hagedissen.
De hagedissen worden honingraten.
De honingraten worden bijen,
de bijen worden vogels.

De Eshervogel vliegt verder,
wie weet wat de Eschervogel nog meer ontdekt en ziet.
Vooral nu, nu hij niet meer is verbonden aan deze wereld,
maar reeds lang in die wereld is waarover wij slechts kunnen gissen.
I mean no harm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')