Hoe ontstaan ze?quote:Een aardbeving is een trilling of schokkende beweging van de aardkorst. Aardbevingen vinden plaats als er in de aardkorst plotseling veel energie vrijkomt. De energie plant zich dan in een golfbeweging vanuit het centrum naar de omgeving voort. Het denkbeeldige punt waar de beving ontstaat, het zwaartepunt van de energiedichtheid, heet het hypocentrum. Het punt aan het aardoppervlak daar loodrecht boven wordt het epicentrum genoemd. Een lijn van gelijke bevingintensiteit rond een epicentrum heet een isoseist. Seismologie is de wetenschap van aardbevingen.
De meeste aardbevingen komen voor in de aardkorst tot op een diepte van ongeveer 30 kilometer. Er komen echter ook bevingen voor op dieptes tot ongeveer 700 kilometer. De meeste aardbevingen komen voor rondom de Grote Oceaan, in het Middellandse Zeegebied, in de Himalaya en Indonesië. Ook midden in oceanen komen bevingen voor. Aardbevingen die ontstaan onder de zeespiegel worden, minder correct, ook wel zeebevingen genoemd; een vloedgolf of tsunami kan dan het gevolg zijn.
Veel aardbevingen hangen samen met de langzame interne bewegingen van de aardkorst. Op grote schaal kan het de aardschollen betreffen, die langzaam ten opzichte van elkaar bewegen (platentektoniek). Op kleinere schaal vindt er ook binnen de platen deformatie plaats.
Door deze relatieve beweging wordt spanning opgebouwd in de korst. Als de spanning hoog genoeg is kan er een schoksgewijze beweging van het materiaal aan weerszijden van een breuk in de korst optreden: de aardbeving. Hierbij wordt (een deel van) de opgebouwde spanning ontladen. Naschokken zijn kleinere bevingen die binnen enkele uren na de eerste beving voelbaar zijn. Deze zijn vaak het gevolg van spanningsontlading op andere, nabijgelegen delen van dezelfde breuk of op andere nabije breuken. Dit type aardbevingen komt binnen platen voor tot een diepte van enkele tientallen kilometers en aan plaatranden ook tot op grotere diepte.
Aardbevingen op dieptes van enkele honderden kilometers worden vaak toegeschreven aan andere mechanismen. Ten eerste kunnen deze worden veroorzaakt in een subducerende plaat door de overgang van mineralen van een fase naar de andere (zie convectie in de aarde). Wanneer de oude fase metastabiel was, kan de overgang naar de nieuwe fase zeer plotseling zijn. Op een vergelijkbare wijze kan het plotseling loslaten van water uit waterhoudende mineralen in de subducerende plaat een aardbeving veroorzaken.
Kleine aardbevingen zijn het gevolg van vulkanische activiteit (vulkanische aardbevingen) of ontstaan door instorting van holtes in kalksteenformaties of mijnen (instortingsbevingen). Mogelijke andere oorzaken zijn ondergrondse kernproeven en meteorietinslagen.
Menselijk ingrijpen kan bevingen veroorzaken. De bodemdaling door de winning van aardgas brengt aardschokken teweeg. Dit fenomeen doet zich onder meer voor in de provincie Groningen bij het dorp Loppersum.
wb!quote:Op maandag 17 juli 2006 13:38 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik denk dat ik vanmiddag e.e.a. gehoord heb. Ik hoorde in Yogyakarta twee erg zware knallen, explosies op afstand. Wat het was weet ik niet, maar enige connectie hiermeegeen idee..
Verder niets gemerkt hier trouwens, eens kijken hoe ver het rijden is naar de plek des onheils, volgens mij te ver om in 1 dag te doen, dus dan ga ik geen foto's maken.
quote:Op maandag 17 juli 2006 13:38 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik denk dat ik vanmiddag e.e.a. gehoord heb. Ik hoorde in Yogyakarta twee erg zware knallen, explosies op afstand. Wat het was weet ik niet, maar enige connectie hiermeegeen idee..
Verder niets gemerkt hier trouwens, eens kijken hoe ver het rijden is naar de plek des onheils, volgens mij te ver om in 1 dag te doen, dus dan ga ik geen foto's maken.
MOOI..quote:Op maandag 17 juli 2006 13:43 schreef indahnesia.com het volgende:
niets aan het handje hoor, is 400 km naar het westen.. ik ga ff naar de Lounge
Gaat nog best snel met die naschokken..quote:Op maandag 17 juli 2006 13:54 schreef indahnesia.com het volgende:
Inmiddels is er nog een beving geweest, 5.9
hehe .. tuurlijk niet .. maar zelfs in groenland en noorwegen slaat die uit als gek terwijl het daar toch meestal redelijk "vlak" blijft .. zoals bij die beving in mei, die zelfs nog zwaarder was dan dezequote:Op maandag 17 juli 2006 14:57 schreef indahnesia.com het volgende:
ja, maar dat is op zich niet zo heel gek
Hoi, ik heb het programma zelf nog niet getest. Maar ik meen me te herinneren dat er in deel 1 op dit forum iets over geschreven staat door iemand. Wellicht dat die persoon je verder kan helpen. Succes!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:21 schreef Tucana het volgende:
Hoi, ik ben nieuw hier en direct op dit soort topics afgestormd...
Alvast bedankt voor de link naar GEE, lijkt me een fantastisch programma.
Maar is er nu iemand die weet waar ik een beetje kan leren over dat programma?
Ik zit er hier nu een hele tijd mee te sukkelen en het lukt me niet om er ook maar iets van te begrijpen.
Eens ik het door heb is het geen probleem meer, maar ik moet het wel eerst doorkrijgen natuurlijk.
Iemand die in het kort even uitleg wil geven?
Alvast bedankt!
Jemig.. ik lees het zojuist op internet.. het blijft daar rommelen.. ik vind het maar eng hoor..Blijf je wel alert..!? en haal geen domme dingen uit..quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:24 schreef indahnesia.com het volgende:
Zojuist een aardbeving van ongeveer 6.2 op de schaal van richter in de Sunda Straat, ten westen van Jakarta.
Zou een sonic boom kunnen geweest zijn, recentelijk zijn er meer van zulke berichten, berichten van luide knallen voorafgaand aan een beving...quote:Ik denk dat ik vanmiddag e.e.a. gehoord heb. Ik hoorde in Yogyakarta twee erg zware knallen, explosies op afstand. Wat het was weet ik niet, maar enige connectie hiermee geen idee..
hmmz.. ben toch wel nieuwsgierigquote:Op woensdag 19 juli 2006 16:22 schreef francorex het volgende:
[..]
Zou een sonic boom kunnen geweest zijn, recentelijk zijn er meer van zulke berichten, berichten van luide knallen voorafgaand aan een beving...
Ga wat opzoekwerk leveren naar sonic booms en dan post het hier.
waar?quote:Op zondag 23 juli 2006 19:43 schreef One_of_the_few het volgende:
vandaag weer een tsunamiwaarschuwing.
http://www.nu.nl/news/785(...)a_tsunami-alarm.htmlquote:
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 16:48 schreef _Cara_ het volgende:
hé hé.. ik wou dit net vertellen, ik zie dit net op het nieuws.. ik had nog geen radio aangehad vandaag..
Stom, ik had kunnen weten dat jij al sneller en beter op de hoogte was..
(wat een hoop info staat hier trouwens.. ff verder lezen, heb nog lang niet alles gehad..)
vind wel raar dat de 3.5 niet geregistreerd staat op de USGS site...quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:28 schreef highway101 het volgende:
2,5. Wát een naschok... Damn voel je dat wel? 3,5 is toch zoals een vrachtwagen langs rijdt?
Hier wel: http://www.emsc-csem.org/index.php?page=current&sub=detail&id=NC540;INFOquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:33 schreef Frutsel het volgende:
[..]
vind wel raar dat de 3.5 niet geregistreerd staat op de USGS site...
http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqinthenews/2006/usrgaw/quote:Strong quake shakes Mexico City
A strong earthquake has rocked Mexico City, prompting the evacuation of a number of buildings.
Hundreds of people are reported to have run into streets of the capital as skyscrapers swayed.
The strength of the tremor - which was also felt in the neighbouring state of Morelos - is not known yet.
Thousands of people were killed in September 1985, when an earthquake of magnitude 8.1 struck the city.
quote:Magnitude 5.9 (Moderate)
Date-Time Friday, August 11, 2006 at 14:30:44 (UTC)
= Coordinated Universal Time
Friday, August 11, 2006 at 9:30:44 AM
= local time at epicenter Time of Earthquake in other Time Zones
Location 18.624°N, 100.913°W
Depth 94.9 km (59.0 miles) set by location program
Region MICHOACAN, MEXICO
Distances 80 km (50 miles) WNW of Arcelia, Guerrero, Mexico
105 km (65 miles) SW of Zitacuaro, Michoacan, Mexico
120 km (75 miles) S of Morelia, Michoacan, Mexico
205 km (125 miles) WSW of MEXICO CITY, D.F., Mexico
Location Uncertainty horizontal +/- 4.6 km (2.9 miles); depth fixed by location program
Parameters Nst=185, Nph=185, Dmin=>999 km, Rmss=0.79 sec, Gp= 94°,
M-type=moment magnitude (Mw), Version=7
Source USGS NEIC (WDCS-D)
Event ID usrgaw
De ene quote heeft het over ''strong quake'' de ander staat ''magnitude 5.9(moderate).quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4784515.stm
[..]
http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqinthenews/2006/usrgaw/
[..]
Lijkt me eerder een voorbode voor een wat zwaardere dan normaal op een dag dan dat de spanning minder is geworden.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 07:39 schreef indahnesia.com het volgende:
Het aantal zwaardere aardbevingen in Indonesie is op dit moment wat minder. Maar goed, voor lang zal dat niet blijven vermoed ik.
je wordt niet 1 uur tevoren wakkergemaakt?quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 09:57 schreef rameijer het volgende:
Interessant...ik heb dus het omgekeerdeIk merk het meestal pas als de boel begint te rammelen
Dat nieuws kan ik hier niet ontvangen blijkbaar, morgen eens aan mijn kabelboer vragenquote:Op maandag 28 augustus 2006 12:56 schreef rameijer het volgende:
Ik kijk 's avonds het nieuws (aardbevingverwachting), en als er 1 komt zet ik m'n wekker
Ik vind het wel prima zo eigenlijkquote:Op donderdag 7 september 2006 15:39 schreef Frutsel het volgende:
tis verdacht stil... of ligt ut aan mij..
Ja? Ik word altijd een beetje onrustig als er al maanden niets gebeurd is...quote:Op zondag 10 september 2006 14:02 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik vind het wel prima zo eigenlijk![]()
Mjah, dat kan natuurlijk ook zijn, maar het gebied waar ik zit heeft recentelijk al genoeg gehad, dus voorlopig hoeft het niet meer hoor.quote:Op maandag 11 september 2006 15:17 schreef rameijer het volgende:
[..]
Ja? Ik word altijd een beetje onrustig als er al maanden niets gebeurd is...
Ik heb dan altijd het idee dat er druk opgebouwd wordt...
zoals deze;quote:Op vrijdag 22 september 2006 15:35 schreef Frutsel het volgende:
ik zie dat de laatste tijd ook Argentinië door een aantal 6.0+ quakes getroffen wordt...
quote:WASHINGTON: A "strong" 6.0-magnitude earthquake shook northern Argentina on Thursday night, the US Geological survey said.
The quake occurred 165 kilometres northeast of Santiago del Estero and 960 kilometres northwest of Buenos Aires, the USGS said.
The earthquake took place at 11:32 pm (0802 IST today) and was 577 kilometres deep.
The reading was based on the open-ended Moment Magnitude scale, now used by US seismologists, which measures the area of the fault that ruptured and the total energy released.
A measurement of six or higher indicates a strong quake, seven a major quake and eight a great quake.
Jah, dat zou een optie kunnen zijn inderdaadquote:Op vrijdag 22 september 2006 15:59 schreef Frutsel het volgende:
Kan je niet beter in een hangmat gaan slapen Indah? word je ook nie wakker
quote:BUENOS AIRES, Argentina A strong earthquake shook northwestern Argentina on Sunday evening. There were no immediate reports of injuries.
The 5.7-magnitude quake was centered 225 kilometers (140 miles) northeast of the city of Mendoza, in the Guayaguas mountains of San Juan province, according to the U.S. Geological Survey in Golden, Colorado.
Fans watching a soccer match in Mendoza reported feeling the Malvinas Argentinas stadium shake, but the game was not interrupted, the Argentine daily newspaper Clarin said in its online edition. The stadium is about 1,000 kilometers (640 miles) west of Buenos Aires.
Civil defense officials told the independent television news network Cronica that the quake was felt in the provinces of San Juan, San Luis, La Rioja and Cordoba. It occurred at 6:08 p.m. local time (2108GMT), at a depth of 140 kilometers (85 miles).
It was the third quake above a 5.0-magnitude to strike the region in four weeks, none of which caused injury or damage.
On Sept. 17, a 6.1-magnitude quake sent panicked residents fleeing from homes close to the epicenter near Pampa de las Salinas, 1,400 kilometers (745 miles) northeast of Buenos Aires. That quake was also felt in the provinces of Mendoza, San Juan and La Rioja.
On Aug. 24, a 6.4-magnitude quake struck about 110 kilometers (70 miles) west of San Salvador de Jujuy, near the border with Chile.
quote:SANTIAGO, Chile (Reuters) - A 6.1-magnitude earthquake shook central Chile on Thursday, but only minor damage and no injuries were reported, local authorities and the U.S. Geological Survey said.
Zou N-Korea zo'n bommetje al kunnen maken? Hoop toch van nietquote:Op maandag 9 oktober 2006 15:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
bovengronds zou die er zo uit zien
[afbeelding]
quote:Strong earthquake rattles Hawaii
An early-morning earthquake at sea has knocked out power and toppled rock walls across the US state of Hawaii but there are no reports of deaths.
US scientists recorded the 6.3 quake at 0707 (1607 GMT) six miles (10km) south-west of the coastal town of Puako on the state's southernmost Big Island.
There was "no report at all of any fatality", Governor Linda Lingle said.
A US scientist said there was no risk of a tsunami but "significant wave activity" in Hawaii.
The quake was felt as far as 150 miles (240km) away to the north-west on the island of Oahu where some people were trapped in lifts.
Boulders fell on highways, rock walls fell down and television sets were knocked off stands, Governor Lingle said.
Don Blakeman, a geophysicist at the US National Earthquake Information Center, said there was no risk of a Pacific-wide tsunami.
"I wouldn't expect anything catastrophic," he said. "But you never know about these things."
Betsy Garties, a resident of North Kohala on the northern tip of Big Island, told the Associated Press she had been in bed with one of her small children when the quake struck:
"First I heard a rumbling. Then the house started to shake. Then broken glass.
"It was strong enough that it was wobbling, so you almost lost your balance running out into the yard. The house was visibly rocking."
Ik hoop het nietquote:Op donderdag 19 oktober 2006 14:04 schreef Frutsel het volgende:
[afbeelding]
Albanie ook een kernmacht nu?![]()
quote:Earthquake hits south Italy, no injuries reported
26 Oct 2006 16:55:55 GMT
Source: Reuters
ROME, Oct 26 (Reuters) - An earthquake measuring 5.7 on the Richter scale rocked southern Italy on Thursday, sending people running into the streets but causing no known casualties, officials said.
The National Geophysics Institute said the quake was centred deep in the Mediterranean Sea. It was felt in the southern regions of Puglia, Calabria and Basilicata as well as in Messina, Palermo and other cities on the island of Sicily.
The Civil Protection department in Rome said there were no reports of damage or injuries from the quake, which struck at 4:28 p.m (1428 GMT).
"The quake was strong and people ran into the streets," a Civil Protection spokesman said.
Officials added, however, that any damage would be limited because the epicentre of the quake was very deep -- more than 200 km (120 miles) -- below the sea.
"This was very strong but it was also very deep so I don't expect too many problems," said Enzo Boschi, president of the National Geophysics Institute.
The last major earthquake to hit southern Italy was in 1980 when some 3,000 people died. A quake near Messina, Sicily, in 1908 killed between 70,000 and 100,000 people.
Both registered about 7.2 on the Richter scale.
Ik las dit bericht, een beving in Italie. Even moest ik denken aan de prophecy van Billy Meiers.quote:Earthquake hits south Italy, no injuries reported
26 Oct 2006 16:55:55 GMT
Source: Reuters
En dat op de vroege dinsdagmorgen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:45 schreef Frutsel het volgende:
De-centraal...
gewoon een aardbeving door Fok
quote:ISTANBUL, Turkey: Rescue teams rush to help the injured as trains overturn, a ship capsizes and buildings crumble, according to a scenario in which Turkey's largest city is hit by a magnitude 7.2 earthquake.
The three-day mock earthquake drill, which began Tuesday, is designed to test the earthquake preparedness of this sprawling city of more than 12 million that experts believe could be hit by a huge temblor sometime in the next 30 years
Die staat inmiddels als 6.8 in de lijst.quote:
laat staan dat de 8.1 op land plaatsvondquote:Op woensdag 15 november 2006 15:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gelukkig geen gigantische tsunami.
Dan heb je zeer waarschijnlijk geen tsunami, da's wel gunstig. Overigens wordt de beving nu al als eens 8.3 gegeven. Da's wel een verschil met de 7.8 die het vamiddag had.quote:Op woensdag 15 november 2006 15:57 schreef Frutsel het volgende:
[..]
laat staan dat de 8.1 op land plaatsvond![]()
Da's wal waar. Maar zo heel dicht bij dichtbevolkte gebieden was de beving niet, of de Kurillen moeten al dichtbevolkt zijn.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:02 schreef Frutsel het volgende:
das inderdaad nogal een verschil, gewoon 0.5...![]()
En okay, geen tsunami's, maar misschien veel meer schade en doden in zon dichtbevolkt land als japan
Niets van gevoeld, maar het werd wel gemeld in de media...schijnt redelijk heftig geweest te zijn voor een vijfjequote:Op donderdag 21 december 2006 20:57 schreef Frutsel het volgende:
[afbeelding]
Zojuist een 5.0 voor de kust van Griekenland
Lijkt me (gelukkig) niet sterk genoeg voor een tsunami, toch?quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Frutsel het volgende:
= PRELIMINARY EARTHQUAKE REPORT ==
Region: ANDAMAN ISLANDS, INDIA REGION
Geographic coordinates: 10.681N, 92.390E
Magnitude: 6.1 Mw
Depth: 45 km
Universal Time (UTC): 22 Dec 2006 19:50:47
Time near the Epicenter: 23 Dec 2006 01:20:47
Local time in your area: 22 Dec 2006 20:50:47
Location with respect to nearby cities:
116 km (72 miles) SSW (199 degrees) of Port Blair, Andaman Islands, India
317 km (197 miles) NNW (340 degrees) of Misha, Nicobar Islands, India
792 km (492 miles) SSW (211 degrees) of YANGON (Rangoon), Myanmar
[afbeelding]
alles boven de 5.5 kan een tsunami veroorzaken... die schade kan geven. Hangt van de soort beving af, (verticaal) of de diepte... zal zo ook wel een tsunami bulletin komenquote:Op vrijdag 22 december 2006 21:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Lijkt me (gelukkig) niet sterk genoeg voor een tsunami, toch?
Hm, toch ff in de gaten houden dan maar. Loopt alweer tegen Kerst. Die grote tsunami alweer 2 jaar geleden ...quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
alles boven de 5.5 kan een tsunami veroorzaken... die schade kan geven. Hangt van de soort beving af, (verticaal) of de diepte... zal zo ook wel een tsunami bulletin komen
De kans op nog zo'n kerstkadootje lijkt me niet zo heel groot.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:39 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Hm, toch ff in de gaten houden dan maar. Loopt alweer tegen Kerst. Die grote tsunami alweer 2 jaar geleden ...
Die tsunami alerts komen toch pas bij 7.0 ? Daaronder lijkt me het risico niet zo groot.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
alles boven de 5.5 kan een tsunami veroorzaken... die schade kan geven. Hangt van de soort beving af, (verticaal) of de diepte... zal zo ook wel een tsunami bulletin komen
Gelukkig niet, maar je weet 't nooit.quote:Op zaterdag 23 december 2006 01:11 schreef Light het volgende:
[..]
De kans op nog zo'n kerstkadootje lijkt me niet zo heel groot.
Tis geen groot risico idd.. maar theoretisch zou het mogelijk moeten zijn volgens mijquote:Op zaterdag 23 december 2006 01:12 schreef Light het volgende:
[..]
Die tsunami alerts komen toch pas bij 7.0 ? Daaronder lijkt me het risico niet zo groot.
CNNquote:Op dinsdag 26 december 2006 13:54 schreef Bonny_DuctTape het volgende:
bron?
En daar hebben ze nog nie genoeg overstromingen en wateroverlast gehad de laatste maanden met al die orkanenquote:Op dinsdag 26 december 2006 13:58 schreef Monidique het volgende:
En een tsunami van een meter richting de Filipijnen...
zal wel niet..quote:Op dinsdag 26 december 2006 13:51 schreef Frutsel het volgende:
Laten we niet hopen dat we weer zon 'ramp-2e kerstdag krijgen... zoals in 2004 en 2003
een meter vind ik nou niet echt eng?quote:Op dinsdag 26 december 2006 14:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En daar hebben ze nog nie genoeg overstromingen en wateroverlast gehad de laatste maanden met al die orkanen![]()
Mjah, 'een metertje' ...
kan nog aardig wat schade doen... zou nie graag in het pad staan van een meter hoog aanstormend watertje...
Tja.. ga ergens op straat staan en laat een watermassa van 1 meter hoog op je afrazen... die je honderd meter kan meesleuren... Kans is aanwezig dat je het niet redtquote:Op dinsdag 26 december 2006 14:07 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
een meter vind ik nou niet echt eng?
Het hangt ervanaf hoe, waar en wanneer je meet...quote:Op dinsdag 26 december 2006 14:12 schreef Caesu het volgende:
ter vergelijking: tsunami 2004 was 25 meter hoog.
niet overdrijven, hooguit 20quote:Op dinsdag 26 december 2006 14:12 schreef Caesu het volgende:
ter vergelijking: tsunami 2004 was 25 meter hoog.
zoveel tv's thuis?quote:Op dinsdag 26 december 2006 14:17 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Schakelt in op Sky, CNN en Beeb
zie NWS topic.. tsunami onderweg naar de filipijnenquote:Op dinsdag 26 december 2006 14:15 schreef indahnesia.com het volgende:
Oi, 7.1 bij Taiwan dus.. volgens USGS.. da's een potentieel gevaarlijk ding. Ffies bekijken.
Die hebben toch al geen natuurgeweld gehad de laatste maandenquote:Op dinsdag 26 december 2006 14:22 schreef Frutsel het volgende:
[..]
zie NWS topic.. tsunami onderweg naar de filipijnen![]()
zei ik in een ander topic.quote:Al komt er een tsunami, dan is gaat ie langs Hong Kong, Macau, de Filippijnen en Vietnam.
jah, op zich niet gek, geen natte voeten natuurlijkquote:Op dinsdag 26 december 2006 14:34 schreef Light het volgende:
[..]
En de mensen gingen al op de loop toen het water nog geen meter hoog op het strand kwam.
idd, anders krijgen we straks al dat giro 555 gezeik weerquote:Op dinsdag 26 december 2006 14:27 schreef senesta het volgende:
Ik hoop echt maar dat het meevalt.
jah, lekkerquote:Op dinsdag 26 december 2006 14:36 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
idd, anders krijgen we straks al dat giro 555 gezeik weer
quote:Tuesday, December 26, 2006
* E-MAIL STORY
* PRINTER FRIENDLY VERSION
TOKYO — Japan's Meteorological Bureau said a 3.3-foot-high tsunami triggered by a powerful quake Tuesday off Taiwan was headed toward the east coast of the Philippines.
"There is a possibility of a destructive local tsunami," the bureau said, saying waves were expected to hit Basco in the Philippines.
Taiwan's Central Weather Bureausaid the quake measured magnitude 6.7, while the U.S. Geological Survey put it at magnitude 7.2.
No damage or injuries were immediately reported.
The quake was felt throughout Taiwan, the bureau said. It swayed buildings and knocked objects off the shelves in the capital, Taipei.
The tremor was centered at sea about 13 miles southwest of Hengchun on the southern tip of Taiwan, the bureau said.
Hengchun is about 260 miles south of Taipei.
Er staat er toch twee op 't USGS-kaartje? eentje van 7,0 en een van 7,1.quote:Op dinsdag 26 december 2006 14:48 schreef Light het volgende:
Wel opvallend, CNN had het over twee aardbevingen, USGS noemt er maar 1.
1 2 | MAP 7.1 2006/12/26 12:26:22 21.818 120.534 10.0 TAIWAN REGION |
Nu wel, net nietquote:Op dinsdag 26 december 2006 15:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Er staat er toch twee op 't USGS-kaartje? eentje van 7,0 en een van 7,1.
Toen ik het meldde was het er nog maar 1.quote:Op dinsdag 26 december 2006 15:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Er staat er toch twee op 't USGS-kaartje? eentje van 7,0 en een van 7,1.
Noord, Taipei.quote:Op dinsdag 26 december 2006 15:13 schreef indahnesia.com het volgende:
Selang zit waar? Noord of zuid? Wel benieuwd nu eigenlijk, hoewel er altijd wel aardbevingen daar zijn. (valt vast een leuke toeslag aan te verdienen)
quote:An earthquake measuring 3.5 on the Richter scale has shaken parts of Dumfries and Galloway.
People living in and around Dumfries said they felt two tremors at about 1040 GMT on Boxing Day.
Police said they had been inundated with calls from people reporting the earthquake, which was felt more than 10 miles away in Lockerbie.
Retired teacher Meg Edgar, who lives on the outskirts of Dumfries, told BBC Scotland it was "really frightening".
She said she had heard an "almighty, thunderous crash" on the roof as she went to put away Christmas presents.
Het waren er duidelijk twee kan ik je bevestigenquote:Op dinsdag 26 december 2006 14:48 schreef Light het volgende:
Wel opvallend, CNN had het over twee aardbevingen, USGS noemt er maar 1.
dus geen kewle filmpjesquote:Op dinsdag 26 december 2006 16:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
Tsunamiwaarschuwing is ingetrokken. Gelukkig.
Het moet natuurlijk wel een verassing blijvenquote:Op dinsdag 26 december 2006 16:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
Tsunamiwaarschuwing is ingetrokken. Gelukkig.
Recht onder de Taipei 101?quote:Op dinsdag 26 december 2006 13:54 schreef Bonny_DuctTape het volgende:
bron?
Daar zijn ze in Amerika ook achter nuquote:Op woensdag 27 december 2006 00:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het waren er duidelijk twee kan ik je bevestigen
Enkele minuten na elkaar
Vandaar dusquote:Op woensdag 27 december 2006 22:14 schreef Frutsel het volgende:
Azië zonder internet na aardbeving
HONGKONG - In een groot deel van Azië zijn woensdag de telefoon- en internetverbindingen uitgevallen. De oorzaak was een zware aardbeving ten oosten van Taiwan waardoor kabels op de zeebodem zijn beschadigd.
In grote delen van de Volksrepubliek China, Taiwan en Japan ondervonden gebruikers hinder van de schade vooral omdat de verbindingen met de VS en Europa uitvielen. Tal van financiële centra in het Verre Oosten zaten woensdag zonder overzeese communicatie.
Beurs
De beurzen van Tokio en Hongkong ondervonden geen hinder van de beving, in tegenstelling tot de beurs van Singapore. Het is volgens een waarnemer een geluk bij een ongeluk dat er in deze tijd van het jaar zo weinig handel is.
Een aardbeving van een kracht van 7,1 op de schaal van Richter onder de zeebodem ten oosten van Taiwan en vervolgens tal van bevingen in de regio hebben kabels beschadigd. Het telefoon- en internetverkeer belast verbindingen die als alternatief dienen zwaar.
En nu nog steedsquote:Op woensdag 27 december 2006 06:26 schreef dontcare het volgende:
no shit , al de hele dag/nacht gezeik op het werk om die kut aardbeving.
Logica, die internetverbindingen daar.quote:Op donderdag 28 december 2006 00:51 schreef SeLang het volgende:
Wij hadden gisteren op het werk ook de hele dag geen internet en geen email buiten Taiwan.
Vreemd genoeg zit ik thuis wel gewoon te Fok!en
Hangt van je provider afquote:Op donderdag 28 december 2006 00:51 schreef SeLang het volgende:
Wij hadden gisteren op het werk ook de hele dag geen internet en geen email buiten Taiwan.
Vreemd genoeg zit ik thuis wel gewoon te Fok!en
Zelfmoorden zullen wel omhoog gaan nu bergen asians niet meer op hun MMORPG in kunnen loggenquote:
Het is langzamerhand min of meer aan het normaliseren , zal inderdaad nog wel trager zijn omdat het meeste nu via langere verbindingen (bv hongkong-aus-vs-japan ipv hk - japan) gaan en omdat de load op de overgebleven verbinding significant hoger is.quote:Op donderdag 28 december 2006 06:23 schreef niet_links het volgende:
Ik speel toch vanuit thailand nog steeds een MMOPRG. Maar goed gisteren kon ik amper het internet op het was een grote ramp. Ik ben ook van het internet afhankelijk voor werk. Maar goed ik heb geduld de meeste dingen werken (zij het op een fractie van de normale snelheid).
Ja, die 8.3 was vandaag. 05:23 nederlandse tijd, 14:23 lokale tijd.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 13:12 schreef Likkende_Lassie het volgende:
wat vanaag?
quote:Small tsunami waves hit Japan after Pacific quake
Bron : Reuters
Sat Jan 13, 2007 9:05am ET14
By Elaine Lies
TOKYO (Reuters) - Small tsunami waves hit northern and eastern Japan on Saturday after a powerful earthquake in the Pacific prompted tsunami warnings in Japan, Russia and Alaska.
Watches were also mounted in Guam, Taiwan, the Philippines and Hawaii, island territories nervous of a repeat of the disaster two years ago when a quake in the Indian Ocean created giant waves that killed 230,000.
A 40-cm (16-inch) wave was reported at Chichijima in the Ogasawara islands, some 1,200 km (750 miles) south of Tokyo, and several smaller waves on Hokkaido and northern Japan, but there were no reports of injuries and no immediate reports of damage.
Evacuation advisories had been issued for tens of thousands of households in Japan but all warnings were canceled at 10:10 p.m.
The USGS (U.S. Geological Survey) put the quake magnitude at 8.2, a "great" tremor, and said its epicentre was in the northern Pacific, 525 km (325 miles) east northeast of Kurilsk, Kurile Islands, and 1,710 km (1,065 miles) northeast of Tokyo.
The same area was struck by a powerful quake in November, prompting evacuations and tsunami warnings, but then too only small waves reached Japan.
An official in Russia's Emergencies Ministry told Reuters the threat of a tsunami had passed.
"Half-past eight, nine o' clock Moscow time was the approximate time the threat of a tsunami was due to appear. That time passed, and the threat did not materialize. Everything is normal," the official said.
RESIDENTS EVACUATED
Japan's Meteorological Agency had said a tsunami as tall as a meter (yard) could hit parts of Hokkaido and smaller waves were likely to hit a wide area of coast, from Hokkaido to Wakayama prefecture on Japan's largest main island of Honshu.
Hokkaido officials urged residents to move to higher ground and fire trucks made the rounds of coastal areas warning about the tsunami threat. There were only moderate tremors in Hokkaido and no immediate reports of casualties.
"We have cars going around the city telling people to evacuate," Takahiro Yamamoto, an official with the Monbetsu city government, told NHK.
Television footage showed a worried resident of Kushiro studying the coast with binoculars from an evacuation center.
"I'm scared to return home," said a woman cradling a child.
Authorities in the Philippines said they issued a tsunami alert "level one", warning residents on the northern and eastern coasts to wait for further information and possible evacuation.
Officials in Taiwan said they would continue to monitor for several hours but did not expect anything to happen.
A tsunami, Japanese for "harbour wave," travels at dizzying speed in the open ocean and, when it approaches shallow water along a coast, slows and swells. In an inlet, it can rise to a towering height very quickly.
In 1993, a tsunami caused by a 7.8 magnitude earthquake killed about 200 people on the island of Okushiri, off Hokkaido's southwestern coast.
(Additional reporting by Teruaki Ueno, Chikafumi Hodo and Linda Sieg in Tokyo, Rosemarie Francisco in Manila, Donna Chiacu and Yereth Rosen in the United States, and Moscow bureau)
quote:Op zondag 14 januari 2007 13:53 schreef Frutsel het volgende:
Euh,dit is een bericht van September 2003?![]()
quote:Earthquake Shakes Tokyo Buildings
Updated: 18:28, Monday January 15, 2007
An earthquake has shaken buildings in Tokyo, it is reported.
More follows . . .
Klopt.. USGS heeft nog geen informatie.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:37 schreef T1andonly het volgende:
Eerst maar eens bekijken wat voor soort beving het is en hoe het staat met de kracht van deze beving. Als het een simpel schokje was zal er nu wel niet veel aan de hand zijn, maar het kan wel de voorbode zijn voor meer problemen.
Idd. En voor Japanse begrippen toch niet heel sterk?quote:Op maandag 15 januari 2007 19:50 schreef indahnesia.com het volgende:
Da's een takke-eind weg van Tokyo.
Yes, dat is hemquote:Op maandag 15 januari 2007 19:49 schreef indahnesia.com het volgende:
Deze misschien
http://earthquake.usgs.go(...)w/Maps/10/140_35.php
Valt toch wel mee? 150 - 200km?quote:Op maandag 15 januari 2007 19:50 schreef indahnesia.com het volgende:
Da's een takke-eind weg van Tokyo.
Maar het schudt geen gebouwen.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:43 schreef Q. het volgende:
Dat is daar toch bijna dagelijks?
jij ook ja? ik werd toen 11quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:55 schreef sararaats het volgende:
de aardbeving van 1992 was op m'n 13de verjaardag
heb er niets van gevoeld (m'n broer wel)
bijgesteld tot 7.6quote:THIS MESSAGE IS FOR INFORMATION ONLY.
AN EARTHQUAKE HAS OCCURRED WITH THESE PRELIMINARY PARAMETERS
ORIGIN TIME - 1128Z 21 JAN 2007
COORDINATES - 1.2 NORTH 126.3 EAST
LOCATION - NORTHERN MOLUCCA SEA
MAGNITUDE - 7.6
quote:Earthquake demolishes homes in 2 Turkish villages
bron : CNN
ANKARA, Turkey (AP) -- A moderate earthquake shook eastern Turkey on Sunday, demolishing homes in at least two villages in the eastern Turkish province of Agri, Governor Halil Ibrahim Akpinar said. There were no immediate reports of any deaths.
The quake, with a preliminary magnitude of 5.0, was centered in the town of Tutak, in Agri province, which borders Iran, the Istanbul-based Kandilli Observatory said. It struck at 9:38 a.m. (0738 GMT).
The quake knocked down a number of homes in the villages of Yukarikosk and Cobanova, Akpinar said. Snow was slowing down access to some of the villages in the province, he said.
Derya Ozer, the daughter of the local administrator in Cobanova village, said some houses and barns came down in the temblor, while others had suffered cracks or other types of damage.
"But thank God there is nothing serious," she told CNN-Turk television. "Everyone is waiting outside. Nobody will go back into their homes."
The tremor also caused a power outage in the village, she said.
The quake was felt in several areas around Agri and sent residents running out of their homes in panic.
A magnitude-5 earthquake can potentially cause considerable damage
Earthquakes are frequent in Turkey, which lies on active fault lines.
Two devastating earthquakes hit northwestern Turkey in 1999, killing some 18,000 people.
doet ie goed inderdaad.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:39 schreef Drugshond het volgende:
Die Seismic monitor van de OP pakt hem ook snel op.
valt nog mee.. 1 schok.. komen er vast nog wel meer.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:25 schreef Light het volgende:
Een 5.8 naschok bij Sulawesi, een uur na de eerste beving.
Dat lijkt me ook wel eigenlijkquote:Op zondag 21 januari 2007 14:29 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
valt nog mee.. 1 schok.. komen er vast nog wel meer.
Als dat zou werken zou iedereen 's avonds voor het naar bed gaan vragen om een aardbeving-vrije weekquote:Op zondag 21 januari 2007 18:51 schreef Frutsel het volgende:
Dit soort dingen moeten verboden worden als ik een weekendje weg ben..![]()
GEEN aardbevingen, ik had het nog zo gezegd![]()
5.1. de laatste toch?quote:Op zondag 21 januari 2007 18:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Inmiddels zes naschokken, maar allemaal vijfjes. Niet spectaculair dus.
maar dit was niet op land.. Ik ben het met je eens dat het een flinke beving was.. maar zowel de kracht als de omstandigheden hebben gelukkig geen tsunami veroorzaakt.. dat bedoelde ikquote:Op maandag 22 januari 2007 09:07 schreef indahnesia.com het volgende:
7.3 op land had zeker tot vrijwel totale verwoesting geleid. een 6.3 op Java 8 maanden geleden is nog altijd geen prettig gezicht (woon er vlakbij)
Verkeersopstoppingen.. Wie stapt er in zijn auto bij zo'n waarschuwing? Lopend of, bij wijze van spreken, per fiets kom je in die paniek toch echt verder..quote:Op maandag 22 januari 2007 11:31 schreef Frutsel het volgende:
Novum/AP) - In de paniek die zondag in Manado op het Indonesische eiland Sulawesi uitbrak toen zich onder de Molukse Zee een krachtige aardbeving voordeed is een vrouw door een hartaanval om het leven gekomen en zijn vier personen gewond geraakt. Dat hebben ooggetuigen en overheidsfunctionarissen maandag meegedeeld. Een man brak een been toen hij van drie hoog uit een gebouw naar buiten sprong.
De beving had een magnitude van 7,3. Verscheidene gebouwen in Manado liepen scheuren of andere schade op. Een tsunamiwaarschuwing van het Indonesische seismologisch instituut leidde tot verkeersopstoppingen aan de kust, maar de vloedgolf waarvoor gevreesd werd bleef uit.
zien? liggen ze op straat dan?quote:Op maandag 22 januari 2007 11:40 schreef indahnesia.com het volgende:
Paniek en schade zeker, maar maar 1 dode voor zover ik kan zien.
Je moest eens weten hoe ze hier een 'evacuatie' in gang zetten. Vrachtwagens worden op de doorgaande weg vol geladen met mensen, motoren met families erop schieten voorbij en er staat her en der een agent op z'n fluitje te blazen. Vrijwel een normale situatie hier, alleen dan met een golf onderweg.quote:Op maandag 22 januari 2007 11:54 schreef addie het volgende:
[..]
Verkeersopstoppingen.. Wie stapt er in zijn auto bij zo'n waarschuwing? Lopend of, bij wijze van spreken, per fiets kom je in die paniek toch echt verder..
dat verklaart wel de chaosquote:Op maandag 22 januari 2007 12:05 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoe ze hier een 'evacuatie' in gang zetten. Vrachtwagens worden op de doorgaande weg vol geladen met mensen, motoren met families erop schieten voorbij en er staat her en der een agent op z'n fluitje te blazen. Vrijwel een normale situatie hier, alleen dan met een golf onderweg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |