veldmuis | zondag 16 juli 2006 @ 21:12 |
Ja, HUUUU of trrrrrrrrrrrrrrrrrrrr of wat dan ook, het klinkt keiveul anders als bij het vooruit rijden. Waar ligt dat aan? *technisch kijkt* | |
MikelenniuM | zondag 16 juli 2006 @ 21:12 |
de tandwielen misschien? ![]() | |
twentemeisje | zondag 16 juli 2006 @ 21:12 |
HUUUUUUU it is veldmuis! Ik houd me ook aanbevolen voor het antwoord! | |
Gitanki | zondag 16 juli 2006 @ 21:13 |
Tandwielen die wat weerstand geven omdat ze op het vooruitrijden ingesleten zijn? | |
Lord_Vetinari | zondag 16 juli 2006 @ 21:13 |
Ooit, lang geleden, heb ik wel eens gehoord dat dat met de synchronisatieringen of zo te maken heeft. | |
MouseOver | zondag 16 juli 2006 @ 21:15 |
Ik meen dat de tandwielen van de achteruit recht vertand zijn en die van de vooruitversnellingen schuin vertand, wat het verschil zou verklaren. | |
eL. | zondag 16 juli 2006 @ 21:17 |
quote:Als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, dan is dit het juiste antwoord. | |
veldmuis | zondag 16 juli 2006 @ 21:20 |
quote:En heeft dat dan ook nog een reden? | |
Rev- | zondag 16 juli 2006 @ 21:20 |
quote:klopt raceauto's hebben vaak wel rechte vertanding, vandaar vaak het jankgeluid (zoals bij de M3 GTR op de ring) | |
eL. | zondag 16 juli 2006 @ 21:36 |
quote:Geen idee. Goedkoper en niet nodig ? | |
blup | zondag 16 juli 2006 @ 21:46 |
Achteruit heeft rechte tanden, vooruit schuine tanden. je hoort t geratel van de tandwielen die op elkaar knallen | |
The_Goeiste | zondag 16 juli 2006 @ 22:13 |
quote:dit klopt als een bus, Schuine vertanding is geluidslozer en duurzamer doordat de vertanding ervoor zorgt dat het raakvlak tussen de tandwielen groter is. Als het goed is rij je geen grote afstanden in de achteruit en kan de vertanding daardoor recht zijn. Als ik me niet vergis hoeft de rechte vertanding trouwens ook niet per sé gesynchroniseerd te worden waardoor je daar ook al weer een paar centen kunt pakken als autofabrikant en op de aantallen die de grote merken produceren kan de kostenbesparing hoog oplopen. '''' denkt even met een lach terug aan de achteruitrijraces met de daf variomatic die ik destijds nog net heb mogen meemaken voordat ze definitief stopten (deze hadden uiteraard geen tandwielen voor de achteruit)'''' | |
Sterke_Yerke | zondag 16 juli 2006 @ 22:24 |
correct, en de tandwielen zijn rechtvertand omdat je de bak anders niet in de achteruit kan schakelen. | |
Jimmie | zondag 16 juli 2006 @ 22:24 |
Rechte vertanding is duurzamer hoor, anders had de racerij geen reden om het te gebruiken. Je gaat niet voor de lol zo'n tering herrie in je cockpit laten klinken ![]() Citroën (de uitvinder?) heeft schuine vertanding als logo ![]() | |
The_Goeiste | zondag 16 juli 2006 @ 22:33 |
quote:Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto? De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug. | |
Sterke_Yerke | zondag 16 juli 2006 @ 22:35 |
Het is niet duurzamer, wel efficienter. | |
eL. | zondag 16 juli 2006 @ 22:36 |
quote:Zoiets herinner ik me ook, daarbij hoe vaak hoor je niet dat de bak in de soep is gelopen ? En het zal ook wel weer met de synchronisatie te maken hebben, ongesynchroniseerd ofzo. | |
veldmuis | zondag 16 juli 2006 @ 22:38 |
Wat is synchronisatie dan weer? ![]() | |
Gitanki | zondag 16 juli 2006 @ 22:38 |
Dat iets gelijk loopt | |
veldmuis | zondag 16 juli 2006 @ 22:39 |
quote:Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo? ![]() | |
M5 | zondag 16 juli 2006 @ 22:40 |
Mijn auto maakt dat geluid niet bij het achteruit rijden.. ![]() '99 VW Passat V6 4Motion | |
rival | zondag 16 juli 2006 @ 22:40 |
quote:kon je dat niet aflezen uit iemands gedachten? ![]() wat is synchronisatie! ![]() | |
thomzor | zondag 16 juli 2006 @ 22:40 |
http://auto.howstuffworks.com/question522.htm | |
Jimmie | zondag 16 juli 2006 @ 22:41 |
quote:Kan je best is gelijk in hebben, nu ik er zo over nadenk ![]() quote:Kijk dit filmpje is http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8&eurl= Het is echt geen klein beetje geluid ![]() | |
eL. | zondag 16 juli 2006 @ 22:42 |
quote:Een soort slipring, als ik het goed uitleg. Als je in z'n twee rijdt en je schakelt over, dan moeten je tandwielen op een ander toerental weer in elkaar grijpen, de synchromesring remt dan de tandwielen af om vervolgens beter in elkaar te grijpen, zoiets, op z'n houtje-touwtje. | |
thomzor | zondag 16 juli 2006 @ 22:43 |
quote:http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm onderaan onder het kopje "Synchronizers", geen dank ![]() | |
veldmuis | zondag 16 juli 2006 @ 22:44 |
quote:Dus dat geschraap als je verneukt schakelt heeft te maken met synchronisatie ook? Of is dat weer wat anders? ![]() | |
M5 | zondag 16 juli 2006 @ 22:45 |
quote:dat zijn dus de synchronisatie ringen en niet de tandwielen (die kunnen namelijk nooit los van elkaar komen ![]() | |
thomzor | zondag 16 juli 2006 @ 22:46 |
quote:wat een TYFUS herrie ![]() | |
eL. | zondag 16 juli 2006 @ 22:47 |
quote:Ja, dan ontkoppel je niet goed en dan grijpen de tanden in elkaar als ze nog te hard draaien. 'Tanden poetsen'. | |
eL. | zondag 16 juli 2006 @ 22:47 |
quote:Ow. | |
thomzor | zondag 16 juli 2006 @ 22:49 |
When you make a mistake while shifting and hear a horrible grinding sound, you are not hearing the sound of gear teeth mis-meshing. As you can see in these diagrams, all gear teeth are all fully meshed at all times. The grinding is the sound of the dog teeth trying unsuccessfully to engage the holes in the side of a blue gear. http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm | |
Alexxxxx | zondag 16 juli 2006 @ 22:52 |
bij vrachtwagens en wielladers heb je er ook nog een geil piepje gratis bij ![]() | |
tho_Omas | zondag 16 juli 2006 @ 22:54 |
quote: ![]() | |
Rev- | zondag 16 juli 2006 @ 22:55 |
quote:heb ik ook op mn laguna ![]() | |
The_Goeiste | zondag 16 juli 2006 @ 22:55 |
quote:En ik maar zoeken met google.................. Heb trouwens nog een leuke. www.videobieb.nl wachtwoord en gebruikernaam = gast. Zoek hier maar eens op versnellingsbak. Als je toch gaat zoeken, de lektest is ook leuk. Die is gemaakt door leerlingen tijdens mijn stageperiode op school. | |
thomzor | zondag 16 juli 2006 @ 22:57 |
quote:sjieke site ![]() | |
Sterke_Yerke | maandag 17 juli 2006 @ 14:34 |
quote:omg, ben je zo'n achteruitrij-n00b? ![]() | |
Rev- | maandag 17 juli 2006 @ 14:37 |
nee zat er al op toen ik em kocht, vind het zelf ook triest ![]() | |
Dr_Flash | maandag 17 juli 2006 @ 14:42 |
HUUUUUU zeg je tegen een paard. Vooral als hij achteruit loopt ![]() | |
MikeyMan | maandag 17 juli 2006 @ 15:04 |
quote:Haal het eruit dan... Zit waarschijnlijk gewoon een achteruitrijlamp-met-piep van de halfords oid in... | |
killerb | maandag 17 juli 2006 @ 20:12 |
Als het toch over synchronisatie en versnellingbakken gaat ![]() Waarom hoor ik uit mijn auto 1 of meerdere mechanische tikken komen net voor/na het koppelen? ![]() Verder merk je niks met schakelen, alleen dat rare getik. Doet ie ook niet altijd. | |
MouseOver | maandag 17 juli 2006 @ 20:14 |
quote:xantia? | |
killerb | maandag 17 juli 2006 @ 20:14 |
Nee Ford Escort uit '97 (1.6i 16v) | |
Sterke_Yerke | maandag 17 juli 2006 @ 20:18 |
Bij mij kraakt de bak altijd als ie koud is, boeie, rij er al jaren mee ![]() | |
Gluckskafer | maandag 17 juli 2006 @ 20:19 |
En waarom gaat er van die witte lampjes branden als je achteruit rijdt? | |
Sterke_Yerke | maandag 17 juli 2006 @ 20:21 |
quote:OMG, serieus? | |
veldmuis | maandag 17 juli 2006 @ 20:25 |
quote:Dat is voor het parkeren, zodat als je achteruit gaat inparkeren je wat licht hebt zodat je ziet wat je raakt zegmaar snapte? | |
Sterke_Yerke | maandag 17 juli 2006 @ 20:26 |
[PTA] Waarom doet een auto AARGHHH AUW SPLETSCH! bij het achteruit rijden? | |
spectrumanalyser | dinsdag 18 juli 2006 @ 00:10 |
het komt doordat het extra tandwiel wat gebruikt word, rechte vertanding heeft. alle andere tandwielen in de versnellingsbak hebben schuine vertandingen om de warmte beter af te voeren. in de racerij worden bakken gebruikt die ook in de versnellinge voorruit rechte vertandingen hebben, die doen dus altijd HUUUUUU ![]() denk aan de bmw gtr, WAT een geluid! | |
MikeyMan | dinsdag 18 juli 2006 @ 00:12 |
quote:Het zullen allicht minstens twee tandwielen zijn... | |
M5 | dinsdag 18 juli 2006 @ 06:16 |
quote:Schuine vertanding om warmte beter af te voeren??Onzin afaik. Lijkt mij dat ze er in zitten omdat die dus geen herrie maken, en ik dacht ook meer kracht over kunnen brengen. ![]() | |
geelhoed | dinsdag 18 juli 2006 @ 07:52 |
Schuine vertanding heeft het voordeeel dat het stiller is, maar er is meer wrijving en minder sterk dan straight-cut gears. | |
Repeat | dinsdag 18 juli 2006 @ 10:37 |
quote:is dat zo? quote:Wat is dan het voordeel van die rechte vertanding in de racerij ![]() | |
MikeyMan | dinsdag 18 juli 2006 @ 10:39 |
Minder wrijving dus... | |
spectrumanalyser | dinsdag 18 juli 2006 @ 10:49 |
ja ik weet even niet meer waar ik het gelezen heb, er zit dus wel iets van waarheid in, doordat er minder wrijving is word 't ook minder snel te heet wat ik niet wist, Citroen is er ermee begonnen en het logo van Citroen is een tand van een tandwiel ? | |
DonJames | dinsdag 18 juli 2006 @ 11:08 |
Volgens mij zitten er tandwielen met rechte vertanding in race-bakken omdat dat te maken heeft met de manier van schakelen van de tandwielparen. Tandwielen met schuine vertanding draaien altijd in elkaar, en moeten gesynchroniseerd worden en dan gekoppeld worden aan de as. En dat kost tijd. Bij schuine vertanding is het immers niet mogelijk om een tandwiel op een ander te schuiven. Bij rechte vertanding kan dit wel, waardoor er sneller geschakeld kan worden. | |
geelhoed | dinsdag 18 juli 2006 @ 11:32 |
Helical gears oefenen niet alleen krachten uit in de rotatie richting maar door de schuine vertanding dus ook in de ricting haaks daarop, daar heb je weer andere lagers voor nodig en het zorgt voor meer verliezen. Citroen was producent van dubbel helical tandwielen die de zijwaardse kracht problemen niet kennen. | |
Nilzz | dinsdag 18 juli 2006 @ 13:37 |
Mensen, Tandwielen in een versnellingsbak worden niet in en uit elkaar geschoven... Tandwiel paren zijn altijd vast. En worden niet verwisseld. Als je schakeld worden er alleen bepaalde tandwielparen in of uitgeschakeld. Dus racebak of straatbak, schuine of rechte vertanding, wat het schakelen betreft maakt dat geen donder uit. ![]() Het grootste voordeel van schuine vertanding is de rustige en geluidsarme loop. Daarnaast wordt schuine vertanding ook iets gunstiger belast, de vlakte druk op de tanden wordt namelijk iets lager, dit resulteert dus in een grotere duurzaamheid. Owjah en om het nog wat technischer te bekijken: bij schuine vertanding treedt minder snel zogenaamde ''ondersnijding'' * hierdoor zijn kleinere tandentallen nodig waardoor er gewicht en volume bespaart kan worden. Waarom wordt er soms rechte vertanding toegepast in de racerij? Bij schuine vertanding onstaat er een axiale kracht component, veroorzaakt door de hoek van de vertanding. Deze moet opgenomen worden door lagers en assen. Tevens geeft dit uiteraard een lager rendement. Daarnaast treedt er bij schuine vertanding meer glijding op tussen de tanden. Dit resulteert in warmte en ook weer in rendements verlies. ![]() Dit is vrij lastig uit te leggen maar ik zal een poging doen: Bij ondersnijding is het namelijk zo dat de voet van de tanden wordt weg gesneden door het snij gereedschap. Hierdoor krijg je dus een te smalle tandvoet, dit zal snel sneuvelen onder zware belasting. | |
Alcyone | vrijdag 21 juli 2006 @ 01:38 |
quote:Keertje bakolie verversen door het juiste type? | |
rs1978 | zondag 23 juli 2006 @ 15:22 |
Ik vind dat HUUUUUUU geluid wel stoer! Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan waardoor dat komt. Waar ik wel vaak last van heb, als ik achteruit rij: Ik trap op de rem, koppeling in, de tandwielen blijven doorlopen, en als ik hem in zijn 1 zet, dan hoor ik de tandwielen over elkaar poetsen in de versnellingsbak. Ik moet dus minstens 3 seconden wachten met schakelen als ik van zijn achteruit naar zijn 1 wil. | |
Dr_Flash | zondag 23 juli 2006 @ 18:57 |
Hoeveel rijdt een normale auto eigenlijk achteruit? Tov vooruit? Ik denk dat je op 100.000 km vooruit normaal gesproken hooguit 5 km achteruit rijdt ![]() | |
elcastel | zondag 23 juli 2006 @ 19:00 |
quote:Dat verschilt van degene die hem inparkeert. Hoe interessant is het om te weten eigenlijk ? | |
MRPhone | zondag 23 juli 2006 @ 19:49 |
Rechte vertanding zit ook wel eens in motorfietsen Bij de BMW K75 / K100 / K1100 en de K1 hebben de versnellingsbakken allemaal rechte vertanding. Dit schakelt wat gevoeliger, je moet op deze motoren ook de pook wat verder doorhalen als bij een jappanner anders blijft hij tussen twee versnellingen zitten. De schuine vertanding heeft dit niet doordat de tandwielen in elkaar "vallen" . Verder janken/huilen deze versnellingsbakken praktisch altijd en met name bij wat sportiever rijgedrag ![]() ![]() Deze BMW K serie wordt daarom nog wel eens stofzuiger genoemd. |