abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39885951
Ja, HUUUU of trrrrrrrrrrrrrrrrrrrr of wat dan ook, het klinkt keiveul anders als bij het vooruit rijden. Waar ligt dat aan? *technisch kijkt*
pi_39885961
de tandwielen misschien?
  zondag 16 juli 2006 @ 21:12:56 #3
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_39885971
HUUUUUUU it is veldmuis! Ik houd me ook aanbevolen voor het antwoord!
pi_39885974
Tandwielen die wat weerstand geven omdat ze op het vooruitrijden ingesleten zijn?
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  zondag 16 juli 2006 @ 21:13:38 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39885985
Ooit, lang geleden, heb ik wel eens gehoord dat dat met de synchronisatieringen of zo te maken heeft.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 16 juli 2006 @ 21:15:43 #6
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39886042
Ik meen dat de tandwielen van de achteruit recht vertand zijn en die van de vooruitversnellingen schuin vertand, wat het verschil zou verklaren.
Vampire Romance O+
  zondag 16 juli 2006 @ 21:17:08 #7
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39886091
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:15 schreef MouseOver het volgende:
Ik meen dat de tandwielen van de achteruit recht vertand zijn en die van de vooruitversnellingen schuin vertand, wat het verschil zou verklaren.
Als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, dan is dit het juiste antwoord.
pi_39886161
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:17 schreef eL. het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, dan is dit het juiste antwoord.
En heeft dat dan ook nog een reden?
pi_39886173
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:15 schreef MouseOver het volgende:
Ik meen dat de tandwielen van de achteruit recht vertand zijn en die van de vooruitversnellingen schuin vertand, wat het verschil zou verklaren.
klopt

raceauto's hebben vaak wel rechte vertanding, vandaar vaak het jankgeluid (zoals bij de M3 GTR op de ring)
Een juichtoon da-vre langs de velden
Voor ons dierbaar rood en wit > ajax.nl
  zondag 16 juli 2006 @ 21:36:48 #10
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39886565
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:20 schreef veldmuis het volgende:
En heeft dat dan ook nog een reden?
Geen idee. Goedkoper en niet nodig ?
  zondag 16 juli 2006 @ 21:46:11 #11
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_39886809
Achteruit heeft rechte tanden, vooruit schuine tanden.

je hoort t geratel van de tandwielen die op elkaar knallen
pi_39887664
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:36 schreef eL. het volgende:

[..]

Geen idee. Goedkoper en niet nodig ?
dit klopt als een bus, Schuine vertanding is geluidslozer en duurzamer doordat de vertanding ervoor zorgt dat het raakvlak tussen de tandwielen groter is. Als het goed is rij je geen grote afstanden in de achteruit en kan de vertanding daardoor recht zijn. Als ik me niet vergis hoeft de rechte vertanding trouwens ook niet per sé gesynchroniseerd te worden waardoor je daar ook al weer een paar centen kunt pakken als autofabrikant en op de aantallen die de grote merken produceren kan de kostenbesparing hoog oplopen.

'''' denkt even met een lach terug aan de achteruitrijraces met de daf variomatic die ik destijds nog net heb mogen meemaken voordat ze definitief stopten (deze hadden uiteraard geen tandwielen voor de achteruit)''''
Als je laat remt, rij je langer hard.
pi_39888012
correct, en de tandwielen zijn rechtvertand omdat je de bak anders niet in de achteruit kan schakelen.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_39888017
Rechte vertanding is duurzamer hoor, anders had de racerij geen reden om het te gebruiken. Je gaat niet voor de lol zo'n tering herrie in je cockpit laten klinken

Citroën (de uitvinder?) heeft schuine vertanding als logo
pi_39888272
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:24 schreef Jimmeh het volgende:
Rechte vertanding is duurzamer hoor, anders had de racerij geen reden om het te gebruiken. Je gaat niet voor de lol zo'n tering herrie in je cockpit laten klinken

Citroën (de uitvinder?) heeft schuine vertanding als logo
Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto? De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.
Als je laat remt, rij je langer hard.
pi_39888337
Het is niet duurzamer, wel efficienter.
De status 'bagger-user' voorbij
  zondag 16 juli 2006 @ 22:36:47 #17
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39888381
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:33 schreef The_Goeiste het volgende:
Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto? De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.
Zoiets herinner ik me ook, daarbij hoe vaak hoor je niet dat de bak in de soep is gelopen ? En het zal ook wel weer met de synchronisatie te maken hebben, ongesynchroniseerd ofzo.
pi_39888416
Wat is synchronisatie dan weer? .
pi_39888432
Dat iets gelijk loopt
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_39888447
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:38 schreef Gitanki het volgende:
Dat iets gelijk loopt
Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo? .
pi_39888486
Mijn auto maakt dat geluid niet bij het achteruit rijden..

'99 VW Passat V6 4Motion
V10
pi_39888487
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:38 schreef veldmuis het volgende:
Wat is synchronisatie dan weer? .
kon je dat niet aflezen uit iemands gedachten?

wat is synchronisatie!
  zondag 16 juli 2006 @ 22:40:59 #23
120881 thomzor
Beter stil
pi_39888535
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:33 schreef The_Goeiste het volgende:

[..]

Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto?
Kan je best is gelijk in hebben, nu ik er zo over nadenk
quote:
De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.
Kijk dit filmpje is http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8&eurl=
Het is echt geen klein beetje geluid
  zondag 16 juli 2006 @ 22:42:51 #25
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39888565
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:39 schreef veldmuis het volgende:
Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo? .
Een soort slipring, als ik het goed uitleg. Als je in z'n twee rijdt en je schakelt over, dan moeten je tandwielen op een ander toerental weer in elkaar grijpen, de synchromesring remt dan de tandwielen af om vervolgens beter in elkaar te grijpen, zoiets, op z'n houtje-touwtje.
  zondag 16 juli 2006 @ 22:43:52 #26
120881 thomzor
Beter stil
pi_39888602
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:39 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo? .
http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm

onderaan onder het kopje "Synchronizers", geen dank
pi_39888619
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:42 schreef eL. het volgende:

[..]

Een soort slipring, als ik het goed uitleg. Als je in z'n twee rijdt en je schakelt over, dan moeten je tandwielen op een ander toerental weer in elkaar grijpen, de synchromesring remt dan de tandwielen af om vervolgens beter in elkaar te grijpen, zoiets, op z'n houtje-touwtje.
Dus dat geschraap als je verneukt schakelt heeft te maken met synchronisatie ook? Of is dat weer wat anders?
pi_39888644
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:44 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Dus dat geschraap als je verneukt schakelt heeft te maken met synchronisatie ook? Of is dat weer wat anders?
dat zijn dus de synchronisatie ringen en niet de tandwielen (die kunnen namelijk nooit los van elkaar komen )
V10
  zondag 16 juli 2006 @ 22:46:14 #29
120881 thomzor
Beter stil
pi_39888679
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:41 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Kan je best is gelijk in hebben, nu ik er zo over nadenk
[..]

Kijk dit filmpje is http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8&eurl=
Het is echt geen klein beetje geluid
wat een TYFUS herrie
  zondag 16 juli 2006 @ 22:47:08 #30
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39888710
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:44 schreef veldmuis het volgende:
Dus dat geschraap als je verneukt schakelt heeft te maken met synchronisatie ook? Of is dat weer wat anders?
Ja, dan ontkoppel je niet goed en dan grijpen de tanden in elkaar als ze nog te hard draaien. 'Tanden poetsen'.
  zondag 16 juli 2006 @ 22:47:50 #31
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39888730
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:45 schreef M5 het volgende:
dat zijn dus de synchronisatie ringen en niet de tandwielen (die kunnen namelijk nooit los van elkaar komen )
Ow.
  zondag 16 juli 2006 @ 22:49:43 #32
120881 thomzor
Beter stil
pi_39888788
When you make a mistake while shifting and hear a horrible grinding sound, you are not hearing the sound of gear teeth mis-meshing. As you can see in these diagrams, all gear teeth are all fully meshed at all times. The grinding is the sound of the dog teeth trying unsuccessfully to engage the holes in the side of a blue gear.

http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm
pi_39888901
bij vrachtwagens en wielladers heb je er ook nog een geil piepje gratis bij
pi_39888967
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:40 schreef M5 het volgende:

'99 VW Passat V6 4Motion
pi_39888996
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:52 schreef Alexxxxx het volgende:
bij vrachtwagens en wielladers heb je er ook nog een geil piepje gratis bij
heb ik ook op mn laguna
Een juichtoon da-vre langs de velden
Voor ons dierbaar rood en wit > ajax.nl
pi_39889005
quote:
En ik maar zoeken met google..................

Heb trouwens nog een leuke. www.videobieb.nl wachtwoord en gebruikernaam = gast. Zoek hier maar eens op versnellingsbak. Als je toch gaat zoeken, de lektest is ook leuk. Die is gemaakt door leerlingen tijdens mijn stageperiode op school.
Als je laat remt, rij je langer hard.
  zondag 16 juli 2006 @ 22:57:55 #37
120881 thomzor
Beter stil
pi_39889079
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:55 schreef The_Goeiste het volgende:

[..]

En ik maar zoeken met google..................

Heb trouwens nog een leuke. www.videobieb.nl wachtwoord en gebruikernaam = gast. Zoek hier maar eens op versnellingsbak. Als je toch gaat zoeken, de lektest is ook leuk. Die is gemaakt door leerlingen tijdens mijn stageperiode op school.
sjieke site
pi_39906945
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:55 schreef Rev- het volgende:

[..]

heb ik ook op mn laguna
omg, ben je zo'n achteruitrij-n00b?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_39907032
nee

zat er al op toen ik em kocht, vind het zelf ook triest
Een juichtoon da-vre langs de velden
Voor ons dierbaar rood en wit > ajax.nl
  maandag 17 juli 2006 @ 14:42:14 #40
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39907167
HUUUUUU zeg je tegen een paard. Vooral als hij achteruit loopt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 17 juli 2006 @ 15:04:04 #41
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_39907813
quote:
Op maandag 17 juli 2006 14:37 schreef Rev- het volgende:
nee

zat er al op toen ik em kocht, vind het zelf ook triest
Haal het eruit dan... Zit waarschijnlijk gewoon een achteruitrijlamp-met-piep van de halfords oid in...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_39917036
Als het toch over synchronisatie en versnellingbakken gaat

Waarom hoor ik uit mijn auto 1 of meerdere mechanische tikken komen net voor/na het koppelen?
Verder merk je niks met schakelen, alleen dat rare getik. Doet ie ook niet altijd.
.
  maandag 17 juli 2006 @ 20:14:19 #43
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39917100
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:12 schreef killerb het volgende:
Als het toch over synchronisatie en versnellingbakken gaat

Waarom hoor ik uit mijn auto 1 of meerdere mechanische tikken komen net voor/na het koppelen?
Verder merk je niks met schakelen, alleen dat rare getik. Doet ie ook niet altijd.
xantia?
Vampire Romance O+
pi_39917129
Nee Ford Escort uit '97 (1.6i 16v)
.
pi_39917239
Bij mij kraakt de bak altijd als ie koud is, boeie, rij er al jaren mee
De status 'bagger-user' voorbij
  maandag 17 juli 2006 @ 20:19:56 #46
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_39917312
En waarom gaat er van die witte lampjes branden als je achteruit rijdt?
pi_39917361
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:19 schreef Gluckskafer het volgende:
En waarom gaat er van die witte lampjes branden als je achteruit rijdt?
OMG, serieus?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_39917511
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:19 schreef Gluckskafer het volgende:
En waarom gaat er van die witte lampjes branden als je achteruit rijdt?
Dat is voor het parkeren, zodat als je achteruit gaat inparkeren je wat licht hebt zodat je ziet wat je raakt zegmaar snapte?
pi_39917559
[PTA] Waarom doet een auto AARGHHH AUW SPLETSCH! bij het achteruit rijden?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_39926234
het komt doordat het extra tandwiel wat gebruikt word, rechte vertanding heeft. alle andere tandwielen in de versnellingsbak hebben schuine vertandingen om de warmte beter af te voeren.

in de racerij worden bakken gebruikt die ook in de versnellinge voorruit rechte vertandingen hebben, die doen dus altijd HUUUUUU
denk aan de bmw gtr, WAT een geluid!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 18 juli 2006 @ 00:12:58 #51
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_39926336
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 00:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
het komt doordat het extra tandwiel wat gebruikt word, rechte vertanding heeft. alle andere tandwielen in de versnellingsbak hebben schuine vertandingen om de warmte beter af te voeren.

in de racerij worden bakken gebruikt die ook in de versnellinge voorruit rechte vertandingen hebben, die doen dus altijd HUUUUUU
denk aan de bmw gtr, WAT een geluid!
Het zullen allicht minstens twee tandwielen zijn...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_39930133
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 00:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
het komt doordat het extra tandwiel wat gebruikt word, rechte vertanding heeft. alle andere tandwielen in de versnellingsbak hebben schuine vertandingen om de warmte beter af te voeren.

in de racerij worden bakken gebruikt die ook in de versnellinge voorruit rechte vertandingen hebben, die doen dus altijd HUUUUUU
denk aan de bmw gtr, WAT een geluid!
Schuine vertanding om warmte beter af te voeren??Onzin afaik. Lijkt mij dat ze er in zitten omdat die dus geen herrie maken, en ik dacht ook meer kracht over kunnen brengen.
V10
  dinsdag 18 juli 2006 @ 07:52:10 #53
123738 geelhoed
> /dev/null
pi_39930536
Schuine vertanding heeft het voordeeel dat het stiller is, maar er is meer wrijving en minder sterk dan straight-cut gears.
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_39932776
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 07:52 schreef geelhoed het volgende:
Schuine vertanding heeft het voordeeel dat het stiller is, maar er is meer wrijving en minder sterk dan straight-cut gears.
is dat zo?
quote:
he teeth on helical gears are cut at an angle to the face of the gear. When two teeth on a helical gear system engage, the contact starts at one end of the tooth and gradually spreads as the gears rotate, until the two teeth are in full engagement. This gradual engagement makes helical gears operate much more smoothly and quietly than spur gears. Also, because of the angle of the gear teeth, more teeth are in engagement at any one time. This spreads the load out more and reduces stresses.
Wat is dan het voordeel van die rechte vertanding in de racerij
  dinsdag 18 juli 2006 @ 10:39:29 #55
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_39932830
Minder wrijving dus...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_39933057
ja ik weet even niet meer waar ik het gelezen heb, er zit dus wel iets van waarheid in, doordat er minder wrijving is word 't ook minder snel te heet

wat ik niet wist, Citroen is er ermee begonnen en het logo van Citroen is een tand van een tandwiel ?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_39933553
Volgens mij zitten er tandwielen met rechte vertanding in race-bakken omdat dat te maken heeft met de manier van schakelen van de tandwielparen. Tandwielen met schuine vertanding draaien altijd in elkaar, en moeten gesynchroniseerd worden en dan gekoppeld worden aan de as. En dat kost tijd. Bij schuine vertanding is het immers niet mogelijk om een tandwiel op een ander te schuiven. Bij rechte vertanding kan dit wel, waardoor er sneller geschakeld kan worden.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:32:14 #58
123738 geelhoed
> /dev/null
pi_39934224
Helical gears oefenen niet alleen krachten uit in de rotatie richting maar door de schuine vertanding dus ook in de ricting haaks daarop, daar heb je weer andere lagers voor nodig en het zorgt voor meer verliezen.

Citroen was producent van dubbel helical tandwielen die de zijwaardse kracht problemen niet kennen.
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_39938125
Mensen, Tandwielen in een versnellingsbak worden niet in en uit elkaar geschoven... Tandwiel paren zijn altijd vast. En worden niet verwisseld. Als je schakeld worden er alleen bepaalde tandwielparen in of uitgeschakeld.

Dus racebak of straatbak, schuine of rechte vertanding, wat het schakelen betreft maakt dat geen donder uit.

Het grootste voordeel van schuine vertanding is de rustige en geluidsarme loop.

Daarnaast wordt schuine vertanding ook iets gunstiger belast, de vlakte druk op de tanden wordt namelijk iets lager, dit resulteert dus in een grotere duurzaamheid.

Owjah en om het nog wat technischer te bekijken: bij schuine vertanding treedt minder snel zogenaamde ''ondersnijding'' * hierdoor zijn kleinere tandentallen nodig waardoor er gewicht en volume bespaart kan worden.

Waarom wordt er soms rechte vertanding toegepast in de racerij?

Bij schuine vertanding onstaat er een axiale kracht component, veroorzaakt door de hoek van de vertanding. Deze moet opgenomen worden door lagers en assen. Tevens geeft dit uiteraard een lager rendement.

Daarnaast treedt er bij schuine vertanding meer glijding op tussen de tanden. Dit resulteert in warmte en ook weer in rendements verlies.

Ondersnijding van tandwielen is een fenomeen dat voorkomt bij het produceren van tandwielen als er te weinig tanden op een tandwiel zitten.

Dit is vrij lastig uit te leggen maar ik zal een poging doen:
Bij ondersnijding is het namelijk zo dat de voet van de tanden wordt weg gesneden door het snij gereedschap. Hierdoor krijg je dus een te smalle tandvoet, dit zal snel sneuvelen onder zware belasting.
pi_40034239
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:18 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Bij mij kraakt de bak altijd als ie koud is, boeie, rij er al jaren mee
Keertje bakolie verversen door het juiste type?
pi_40104593
Ik vind dat HUUUUUUU geluid wel stoer! Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan waardoor dat komt.

Waar ik wel vaak last van heb, als ik achteruit rij: Ik trap op de rem, koppeling in, de tandwielen blijven doorlopen, en als ik hem in zijn 1 zet, dan hoor ik de tandwielen over elkaar poetsen in de versnellingsbak. Ik moet dus minstens 3 seconden wachten met schakelen als ik van zijn achteruit naar zijn 1 wil.
  zondag 23 juli 2006 @ 18:57:35 #62
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40109513
Hoeveel rijdt een normale auto eigenlijk achteruit? Tov vooruit? Ik denk dat je op 100.000 km vooruit normaal gesproken hooguit 5 km achteruit rijdt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 23 juli 2006 @ 19:00:51 #63
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_40109586
quote:
Op zondag 23 juli 2006 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoeveel rijdt een normale auto eigenlijk achteruit? Tov vooruit? Ik denk dat je op 100.000 km vooruit normaal gesproken hooguit 5 km achteruit rijdt
Dat verschilt van degene die hem inparkeert. Hoe interessant is het om te weten eigenlijk ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_40110724
Rechte vertanding zit ook wel eens in motorfietsen

Bij de BMW K75 / K100 / K1100 en de K1 hebben de versnellingsbakken allemaal rechte vertanding.

Dit schakelt wat gevoeliger, je moet op deze motoren ook de pook wat verder doorhalen als bij een jappanner anders blijft hij tussen twee versnellingen zitten. De schuine vertanding heeft dit niet doordat de tandwielen in elkaar "vallen" . Verder janken/huilen deze versnellingsbakken praktisch altijd en met name bij wat sportiever rijgedrag .

Deze BMW K serie wordt daarom nog wel eens stofzuiger genoemd.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')