Als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, dan is dit het juiste antwoord.quote:Op zondag 16 juli 2006 21:15 schreef MouseOver het volgende:
Ik meen dat de tandwielen van de achteruit recht vertand zijn en die van de vooruitversnellingen schuin vertand, wat het verschil zou verklaren.
En heeft dat dan ook nog een reden?quote:Op zondag 16 juli 2006 21:17 schreef eL. het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, dan is dit het juiste antwoord.
kloptquote:Op zondag 16 juli 2006 21:15 schreef MouseOver het volgende:
Ik meen dat de tandwielen van de achteruit recht vertand zijn en die van de vooruitversnellingen schuin vertand, wat het verschil zou verklaren.
Geen idee. Goedkoper en niet nodig ?quote:Op zondag 16 juli 2006 21:20 schreef veldmuis het volgende:
En heeft dat dan ook nog een reden?
dit klopt als een bus, Schuine vertanding is geluidslozer en duurzamer doordat de vertanding ervoor zorgt dat het raakvlak tussen de tandwielen groter is. Als het goed is rij je geen grote afstanden in de achteruit en kan de vertanding daardoor recht zijn. Als ik me niet vergis hoeft de rechte vertanding trouwens ook niet per sé gesynchroniseerd te worden waardoor je daar ook al weer een paar centen kunt pakken als autofabrikant en op de aantallen die de grote merken produceren kan de kostenbesparing hoog oplopen.quote:
Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto? De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:24 schreef Jimmeh het volgende:
Rechte vertanding is duurzamer hoor, anders had de racerij geen reden om het te gebruiken. Je gaat niet voor de lol zo'n tering herrie in je cockpit laten klinken
Citroën (de uitvinder?) heeft schuine vertanding als logo
Zoiets herinner ik me ook, daarbij hoe vaak hoor je niet dat de bak in de soep is gelopen ? En het zal ook wel weer met de synchronisatie te maken hebben, ongesynchroniseerd ofzo.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:33 schreef The_Goeiste het volgende:
Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto? De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.
Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo?quote:Op zondag 16 juli 2006 22:38 schreef Gitanki het volgende:
Dat iets gelijk loopt
Kan je best is gelijk in hebben, nu ik er zo over nadenkquote:Op zondag 16 juli 2006 22:33 schreef The_Goeiste het volgende:
[..]
Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto?
Kijk dit filmpje is http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8&eurl=quote:De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.
Een soort slipring, als ik het goed uitleg. Als je in z'n twee rijdt en je schakelt over, dan moeten je tandwielen op een ander toerental weer in elkaar grijpen, de synchromesring remt dan de tandwielen af om vervolgens beter in elkaar te grijpen, zoiets, op z'n houtje-touwtje.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:39 schreef veldmuis het volgende:
Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo?.
http://auto.howstuffworks.com/transmission.htmquote:Op zondag 16 juli 2006 22:39 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo?.
Dus dat geschraap als je verneukt schakelt heeft te maken met synchronisatie ook? Of is dat weer wat anders?quote:Op zondag 16 juli 2006 22:42 schreef eL. het volgende:
[..]
Een soort slipring, als ik het goed uitleg. Als je in z'n twee rijdt en je schakelt over, dan moeten je tandwielen op een ander toerental weer in elkaar grijpen, de synchromesring remt dan de tandwielen af om vervolgens beter in elkaar te grijpen, zoiets, op z'n houtje-touwtje.
dat zijn dus de synchronisatie ringen en niet de tandwielen (die kunnen namelijk nooit los van elkaar komenquote:Op zondag 16 juli 2006 22:44 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Dus dat geschraap als je verneukt schakelt heeft te maken met synchronisatie ook? Of is dat weer wat anders?
wat een TYFUS herriequote:Op zondag 16 juli 2006 22:41 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Kan je best is gelijk in hebben, nu ik er zo over nadenk
[..]
Kijk dit filmpje is http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8&eurl=
Het is echt geen klein beetje geluid
Ja, dan ontkoppel je niet goed en dan grijpen de tanden in elkaar als ze nog te hard draaien. 'Tanden poetsen'.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:44 schreef veldmuis het volgende:
Dus dat geschraap als je verneukt schakelt heeft te maken met synchronisatie ook? Of is dat weer wat anders?
Ow.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:45 schreef M5 het volgende:
dat zijn dus de synchronisatie ringen en niet de tandwielen (die kunnen namelijk nooit los van elkaar komen)
heb ik ook op mn lagunaquote:Op zondag 16 juli 2006 22:52 schreef Alexxxxx het volgende:
bij vrachtwagens en wielladers heb je er ook nog een geil piepje gratis bij
En ik maar zoeken met google..................quote:Op zondag 16 juli 2006 22:40 schreef thomzor het volgende:
http://auto.howstuffworks.com/question522.htm
sjieke sitequote:Op zondag 16 juli 2006 22:55 schreef The_Goeiste het volgende:
[..]
En ik maar zoeken met google..................
Heb trouwens nog een leuke. www.videobieb.nl wachtwoord en gebruikernaam = gast. Zoek hier maar eens op versnellingsbak. Als je toch gaat zoeken, de lektest is ook leuk. Die is gemaakt door leerlingen tijdens mijn stageperiode op school.
Haal het eruit dan... Zit waarschijnlijk gewoon een achteruitrijlamp-met-piep van de halfords oid in...quote:Op maandag 17 juli 2006 14:37 schreef Rev- het volgende:
nee
zat er al op toen ik em kocht, vind het zelf ook triest
xantia?quote:Op maandag 17 juli 2006 20:12 schreef killerb het volgende:
Als het toch over synchronisatie en versnellingbakken gaat
Waarom hoor ik uit mijn auto 1 of meerdere mechanische tikken komen net voor/na het koppelen?![]()
Verder merk je niks met schakelen, alleen dat rare getik. Doet ie ook niet altijd.
OMG, serieus?quote:Op maandag 17 juli 2006 20:19 schreef Gluckskafer het volgende:
En waarom gaat er van die witte lampjes branden als je achteruit rijdt?
Dat is voor het parkeren, zodat als je achteruit gaat inparkeren je wat licht hebt zodat je ziet wat je raakt zegmaar snapte?quote:Op maandag 17 juli 2006 20:19 schreef Gluckskafer het volgende:
En waarom gaat er van die witte lampjes branden als je achteruit rijdt?
Het zullen allicht minstens twee tandwielen zijn...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
het komt doordat het extra tandwiel wat gebruikt word, rechte vertanding heeft. alle andere tandwielen in de versnellingsbak hebben schuine vertandingen om de warmte beter af te voeren.
in de racerij worden bakken gebruikt die ook in de versnellinge voorruit rechte vertandingen hebben, die doen dus altijd HUUUUUU
denk aan de bmw gtr, WAT een geluid!
Schuine vertanding om warmte beter af te voeren??Onzin afaik. Lijkt mij dat ze er in zitten omdat die dus geen herrie maken, en ik dacht ook meer kracht over kunnen brengen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
het komt doordat het extra tandwiel wat gebruikt word, rechte vertanding heeft. alle andere tandwielen in de versnellingsbak hebben schuine vertandingen om de warmte beter af te voeren.
in de racerij worden bakken gebruikt die ook in de versnellinge voorruit rechte vertandingen hebben, die doen dus altijd HUUUUUU
denk aan de bmw gtr, WAT een geluid!
is dat zo?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 07:52 schreef geelhoed het volgende:
Schuine vertanding heeft het voordeeel dat het stiller is, maar er is meer wrijving en minder sterk dan straight-cut gears.
Wat is dan het voordeel van die rechte vertanding in de racerijquote:he teeth on helical gears are cut at an angle to the face of the gear. When two teeth on a helical gear system engage, the contact starts at one end of the tooth and gradually spreads as the gears rotate, until the two teeth are in full engagement. This gradual engagement makes helical gears operate much more smoothly and quietly than spur gears. Also, because of the angle of the gear teeth, more teeth are in engagement at any one time. This spreads the load out more and reduces stresses.
Keertje bakolie verversen door het juiste type?quote:Op maandag 17 juli 2006 20:18 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Bij mij kraakt de bak altijd als ie koud is, boeie, rij er al jaren mee![]()
Dat verschilt van degene die hem inparkeert. Hoe interessant is het om te weten eigenlijk ?quote:Op zondag 23 juli 2006 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoeveel rijdt een normale auto eigenlijk achteruit? Tov vooruit? Ik denk dat je op 100.000 km vooruit normaal gesproken hooguit 5 km achteruit rijdt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |