Als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, dan is dit het juiste antwoord.quote:Op zondag 16 juli 2006 21:15 schreef MouseOver het volgende:
Ik meen dat de tandwielen van de achteruit recht vertand zijn en die van de vooruitversnellingen schuin vertand, wat het verschil zou verklaren.
En heeft dat dan ook nog een reden?quote:Op zondag 16 juli 2006 21:17 schreef eL. het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, dan is dit het juiste antwoord.
kloptquote:Op zondag 16 juli 2006 21:15 schreef MouseOver het volgende:
Ik meen dat de tandwielen van de achteruit recht vertand zijn en die van de vooruitversnellingen schuin vertand, wat het verschil zou verklaren.
Geen idee. Goedkoper en niet nodig ?quote:Op zondag 16 juli 2006 21:20 schreef veldmuis het volgende:
En heeft dat dan ook nog een reden?
dit klopt als een bus, Schuine vertanding is geluidslozer en duurzamer doordat de vertanding ervoor zorgt dat het raakvlak tussen de tandwielen groter is. Als het goed is rij je geen grote afstanden in de achteruit en kan de vertanding daardoor recht zijn. Als ik me niet vergis hoeft de rechte vertanding trouwens ook niet per sé gesynchroniseerd te worden waardoor je daar ook al weer een paar centen kunt pakken als autofabrikant en op de aantallen die de grote merken produceren kan de kostenbesparing hoog oplopen.quote:
Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto? De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:24 schreef Jimmeh het volgende:
Rechte vertanding is duurzamer hoor, anders had de racerij geen reden om het te gebruiken. Je gaat niet voor de lol zo'n tering herrie in je cockpit laten klinken
Citroën (de uitvinder?) heeft schuine vertanding als logo
Zoiets herinner ik me ook, daarbij hoe vaak hoor je niet dat de bak in de soep is gelopen ? En het zal ook wel weer met de synchronisatie te maken hebben, ongesynchroniseerd ofzo.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:33 schreef The_Goeiste het volgende:
Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto? De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.
Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo?quote:Op zondag 16 juli 2006 22:38 schreef Gitanki het volgende:
Dat iets gelijk loopt
Kan je best is gelijk in hebben, nu ik er zo over nadenkquote:Op zondag 16 juli 2006 22:33 schreef The_Goeiste het volgende:
[..]
Hoeveel kilometer rijdt een auto in een race en hoeveel kilometers maakt een straat auto?
Kijk dit filmpje is http://www.youtube.com/watch?v=H8_usOvpbz8&eurl=quote:De reden waarom ze voor de rechte vertanding kiezen heeft volgens mij meer te maken met de schakelsnelheid en trouwens maakt een sportauto al zoveel motorherrie dat dat kleine beetje versnellingsbakgeluid er ook nog wel bij kan. Ik ga het wel even opzoeken, ben zo terug.
Een soort slipring, als ik het goed uitleg. Als je in z'n twee rijdt en je schakelt over, dan moeten je tandwielen op een ander toerental weer in elkaar grijpen, de synchromesring remt dan de tandwielen af om vervolgens beter in elkaar te grijpen, zoiets, op z'n houtje-touwtje.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:39 schreef veldmuis het volgende:
Tot zover snap ik het. Maar, nja, je snapt het, met een versnellingsbak en tandwielen enzo?.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |