Vonkenboer | zondag 16 juli 2006 @ 19:32 |
Hoi allemaal, Zoals in een eerde topic al aangaf hebben wij een twee onder één kap woning, wij wonen aan de ene zijde en de andere zijde van het huis verhuren wij particulier. Bij het verhuurde deel staat een schuur en garage waarvan de elektrische installatie nou niet bepaald Vonkenboer zijn grootste trots is ![]() ![]() Jaar in, jaar uit wordt het huis verhuurd en huurder A past dit aan, huurder B past dat aan en het is onderhand een best aan elkaar geknoopt geheel geworden van snoeren, kroonsteentjes, schakelaars en wandcontactdozen die het niet (meer) doen. Ook schitterd de installatie in het afwezig zijn van wandcontactdozen, niet (meer) werkende lichtpunten. Kortom er deugt eigenlijk vrij weinig meer van ![]() De huidige situatie is als volgt : Zijkant van de schuur Voorzijde - Let op het snoertje ![]() Voorzijde - Twee verschillende kleuren TL's, dat andere lichtpuntje werkt niet; dat hangt er alleen maar. Andere zijde, geheel kaal ![]() Achterkant van de schuur, zie hier het tweede werkende lichtpunt Zie hier hoe het niet moet ![]() Nu heb ik in de loop van de tijd als elektricien best wat materialen bij elkaar gespaard wat anders op de bouw zou worden weggegooid aan installatiematerialen die ik in deze opknapbeurt wil gaan gebruiken. Het ontwerp is als volgt ![]() ![]() ![]() De installatie wordt opbouw, gemaakt met creme pvcbuis. De verlichting wordt herplaatst (2 enkelv. tl's van 36 Watt) en er komt 1 buitenlichtpunt van 60 Watt) Verder komen er 4 (misschien 5) dubbele wandcontactdozen met randaarde en wordt alles geschakeld via een serie schakelaar (buiten en binnen apart geschakeld). De planning is om komende week in de schuur die installatie te gaan maken, omdat de week daarop de nieuwe bewoners de woning gaan betrekken, in dit topic wil ik dit projectje laten zien, inclusief de nodige foto's ![]() Enkele dingen zijn aan het plan veranderd, de huidige buitenlamp aan het huis blijkt achteraf prima te werken dus de plannen voor een buitenlamp aan de schuur komen te vervallen, één lamp geeft licht genoeg. De tweede tl die vlak voor de schappen hangt, die blijft daar hangen. Hij hangt daar niet in de weg (zodat je je hoofd eraan stoot) en hij zorgt voor een beetje verlichting in en op de schappen, de andere tl komt over dwars in het midden van de ruimte tussen de balken te hangen, en wordt heel misschien wel vervangen door een armatuur van 2 x 58 W; die wij boven in onze schuur hebben gevonden. Verder komt er in plaats van een serieschakelaar + wandcontatdoos gewoon een enkelpolige schakelaar met wandcontactdoos te hangen, verder komt er als je de tekening er bij pakt achter de verdikking van de muur aan de voorzijde van het schuurtje één dubbele of één enkele wandcontactdoos ter bate van een vriezer / koelkast of iets dergelijks, dit omdat anders de koelkast of vriezer in de keuken komt te staan en de keuken is al vrij klein en als je er dan ook nog zo'n grote koelvriescombinatie in zet ![]() De wandcontactdozen worden allemaal geplaatst op dusdanige hoogte dat je er nog rustig een fiets / brommer / step / scooter tegen de muur aan kunt zetten zonder dat je de wandcontactdozen haast van de muur af beukt ![]() De foto's Vandaag van 6 uur tot kwart over 9 bezig geweest met de twee zijden van de schuur waar de wandcontactdozen geplaatst moesten worden. Deze foto laat de zijde zien waarop in eerste instantie helemaal niks zat, hierop zitten nu twee dubbele wandcontactdozen. Op deze foto was ik al bezig met draadtrekken, deze zijde heb ik eerst helemaal afgemaakt. Bochtje gebogen om de hoek heen, hier moet een T doosje komen met een leiding naar beneden naar de combinatie schakelaar + wandcontactdoos. Deze leiding hangt nog los omdat de muur kei en kei hard bleek te zijn en ik daar echt even een sds boormachine met boortje 6 bij moet hebben om dat vast te krijgen ![]() Les in hoe krijg ik draden aan een trekveer Mensen die met electrisch in en om het huis bezig zijn geweest kent de frustratie wel van draden aan een veer knopen en dat ze in de laatste halve meter van de veer af schieten waarna je weer terug bij af bent ![]() Daarom laat ik hier in vier stappen zien hoe het wel moet ! ![]() 1. Strip de draden een cm of tien af en zorg dat ze een gelijke lengte hebben. 2. Leg de draden schuin over elkaar 3. Pak de draden dan zo beet dat je ze rechtsom; met de klok mee dus, stevig in elkaar draait. Voor meer stevigheid en bij langere afstanden kun je het eerste stukje van de draden ook in elkaar draaien. 4. Vouw de twee draden die je er overheen hebt gelegd terug naar achteren. 5. Knoop het geheel met die ene overgebleven draad aan het oog van de trekveer. Succes verzekerd ! ![]() Bij grotere afstanden moet je zorgen dat je met twee man bent één voert de draden in de doos aan, de andere trekt aan de trekveer. Leg altijd een lusje draad onder het schakelmateriaal als reserve, het hoeft nooit veel te zijn maar als je maar iets hebt, als er dan ooit iets mee is heb je altijd nog over lengte; anders moet je direct al nieuw draad trekken. Ook doen wij in de bouw op de wandcontactdozen de fase draad altijd links op de wandcontactdoos, gewoon aangeleerde gewoonte, het werdt mij al vanaf het eerst jaar erin geramd ![]() Hoe kan ik het beste aflassen Als ik iets af moet lassen begin ik meestal met de aarde draden, daarna blauw (= Nul) en als laatste boven in de doos de bruine draden (= Fase = Stroomvoerende draad). Je kunt bij een storing dan makkelijk meten of je uberhaupt wel 230 V hebt op dat punt tussen fase en nul. 1. T-doos met draad, zorg altijd voor voldoende lengte om uberhaupt te kunnen lassen. 2. Knip de draden af op dezelfde lengte 3. Strip ze ongeveer één cm af (bij het gebruik van steeklasdoppen !) 4. Druk de draden stuk voor stuk netjes en STEVIG! in de steeklasdop 5. Vouw de las netjes terug in de lasdoos ![]() Het eindresultaat na montage van de leidingen, het draadtrekken, de montage van de wandcontactdozen en het aflassen. De kabel die je ziet hangen is de voeding naar de garage, deze wordt weer netjes weggewerkt maar ik wou niet eerder het bestaande slopen dan dat ik het nieuwe werk zover mogelijk klaar had. Ook aan de andere zijde ben ik vanavond begonnen met de aanleg van de leidingen. Aan deze zijde komen twee dubbele wandcontactdozen en de voeding naar de tl die over dwars voor de schappen hangt ![]() Deze TL blijft dus hangen op dezelfde plaats als waar hij nu hangt ![]() Overzicht foto van de andere zijde. Sommige beugels moeten nog vastgezet worden, en de raamzijde moet alles nog afgelast en afgemonteerd worden maar we zijn een eindje op weg ![]() Komende woensdag ga ik waarschijnlijk pas in de schuur verder, voor morgenavond staat op de planning. 1. Ophangen van drie rookmelders (overloop, slaapkamer, hal) 2. Ophangen van een branddeken in de meterkast (nabij de keuken) 3. Ophangen poederblusser in de schuur 4. Vervangen enkele wandcontacdoos voor een dubbele in de douche, ter bate van een wasmachine en droger; anders blijf je stekkers aan het wisselen. 5. Afhalen en schoonmaken van alle kapjes van het schakelmateriaal bovenverdieping woning ![]() * Haat mensen die schakelmateriaal niet even netjes afplakken maar er gewoon omheen schilderen ![]() 6. Ophangen twee trektouwtjes ter bate van een trekschakelaars in de slaapkamer. Zo even weer een update; dit maal deels gericht op een stukje preventiemaatregelen. In nieuwbouw woningen is het volgens het bouwbesluit verplicht om minimaal twee rookmelders in de woning op te nemen op 230 V met doormelding (geeft één melder alarm dan gaan ze allemaal af) met een backup batterij van meestal 230 V. Dit is tegenwoordig verplicht om dat de meeste doden bij een brand 's nachts vallen als mensen slapen, roken van een sigaret in bed, kortsluiting, smeulende open haard, vergeten kaarsverlichting, blikseminslag zijn veel voorkomende zaken ![]() Kortom zaken waar je niet al te veel bij stil wilt staan als bewoner / verhuurder Daarom hebben we besloten om op de bovenverdieping, in de overloop en de twee grootste slaapkamers een rookmelder te monteren, dit zijn exemplaren die werken op een 9 V batterij. Zo'n batterij gaat gemiddeld een jaar mee, ook raad ik aan om eens in het jaar met een zachte borstel van een stofzuiger het stof in en op de rookmelder te verwijderen ![]() Verder hebben we in de kelderkast een branddeken opgehangen, een brand deken is geschikt om frituurpan, braadpan en kledingbranden te doven. Vlam in de pan is toch nog een veel voorkomende oorzaak van brand ![]() Waarom in de kelderkast zou je zeggen; het is geen mooi iets om in je keuken in het zicht op te hangen en de kelderkast hangt het dichst bij het fornuis en is in geval van nood dus het makkelijkst bereikbaar. Overzicht van de situatie In geval van een beginnende brand, is in de schuur nog een 1 kg grootte poederblusser te vinden; wij hopen hem natuurlijk nooit nodig te hebben ![]() Aanpassen wandcontactdoos in badkamer Oorspronkelijk zat er in de badkamer een enkelvoudige wandcontactdoos, maar omdat de meeste bewoners twee apparaten hebben (wasmachine + condensdroger) hebben we besloten om van deze enkele wandcontactdoos een dubbele te maken. Even meten met een dubbelpolige spanningsmeter of er nog spanning op staat ![]() Dit apparaat piept zolang er nog spanning op de wandcontactdoos staat, het voordeel is dat je dus de duspool in de wandcontactdoos steekt, vervolgens na de meterkast kunt lopen, en daar zo de juiste groep kunt uitschakelen (op het moment dat je geen pieptoon meer hoort, dan heb je de juiste groep uitgeschakeld ![]() Wel echter altijd na meten of er daadwerkelijk geen spanning meer op de wandcontactdoos staat ! Enkele wandcontactdoos verwijderd, en een dubbele uitvoering reeds gemonteerd. Uit veiligheidsoverwegingen begin ik altijd met het aansluiten van de aarde draad (groen geel), dan de nul (blauw) en dan pas de fase draad (bruin), ook zorg ik dat ik nooit de blanke koperen draad aanraak, puur als iemand onverhoopt toch die groep inschakeld, dan sta ik tenminste niet onder stroom ![]() Kapje er op, stroom weer inschakelen, spanning even meten en klaar ![]() Plaats van de rookmelders 1. Rookmelder boven aan de trap op de overloop 2. Rookmelder in de grootste slaapkamer aan de voorzijde 3. Rookmelder in de andere grootte slaapkamer Update ! ![]() Voor de mensen die zich afvragen hoe de woning er eigenlijk van de buitenkant uitziet Dat vieze smerige verrotte hekwerk is al weggehaald en de tuin wordt komende zaterdag omgespit; het is duidelijk te zien dat het geen tuinliefhebbers waren ![]() Al het schakelmateriaal op de bovenverdieping zat onder het vef van de vorige bewoners; die waren namelijk allemaal te lui om van het schakelmateriaal de kapjes te verwijderen of af te plakken tijdens het schilderen. We zaten nu dus met half groene, half witte, half blauwe wandcontactdozen en schakelaars ![]() Voorbereidende werkzaamheden, eerst even uitdenken hoe en wat Hier zie je hoe het eruit ziet voor de schoonmaakbeurt ![]() Terug naar de schuur Één van de vorige bewoners was nogal "creatief" met het gebruik van kleuren installatiedraad en dat kon je duidelijk zien in de installatie, hieronder de nodige foto's hoe het NIET! moet. Wat is hier fout aan ? ![]() - Verkeerde gebruik van de kleuren - T-doosjes toepassen waar je kabeldozen moet hebben - Extra gat gemaakt aan de centraaldoos - Verlichting aangesloten met een kroonsteen met vanaf de kroonsteen; naar de armaturen een drie aderig aansluitsnoer, aangesloten zonder gebruik te maken van aansluitbusjes ![]() Dit is de aansluitdoos van de voeding ![]() ![]() Even tijdelijke voorziening getroffen voor verlichting in de schuur ![]() Even uitdenken hoe alles worden moet; meten is weten en worden tijden versleten ![]() Van links naar rechts, bij het eerste T doosje komt de aftakking naar de tl verlichting, het doosje daarna komt de voeding staks op en het T doosje wat helemaal achteraan zit is het aansluitpunt voor de voeding naar de garage. Deel van de installatie vastgezet met behulp van schroeven en pluggen ![]() Vonkie hart in actie !! ![]() Ook bij temperaturen boven de 30 graden !! ![]() Montage van de schakelaar, het wordt geen combinatie van een serieschakelaar en een wandcontactdoos maar gewoon een enkelpolige schakelaar. Wandcontactdozen zitten genoeg binnen handbereik en ik had geen combinatie schakelaar met een wandcontactdoos meer liggen. Overzicht van de installatie Goed moment om het even te gaan hebben over maximale beugelafstanden Ik bespreek hier de beugelafstanden tussen twee opeenvolgende bevestigingsmiddelen volgens de NEN1010 die gelden voor slagvaste grijze pvc buis, gewone creme buis en voor flexibele buis. Verticaal Grijze slagvaste pvc : 50 cm Creme buis : 50 cm Flexibele buis : 40 cm Horizontaal Grijze slagvaste pvc : 50 cm Creme buis : 40 cm Flexibele buis : 30 cm Aan alle zijden van dozen en hulpstukken moet op een afstand van 10 cm of minder een bevestigingsmiddel zijn aangebracht, bij flexibele en pvc buis moet bovendien een bevestigingsmiddel aan weerszijden van de bocht zijn aangebracht. Dit geld niet voor buizen in metsel en stuc werk, beton en dergelijk materiaal. In die gevallen kan worden volstaan met een voorlopige bevestiging die gezien de werkzaamheden die nog gedaan moeten worden voldoende is om het op ze plaats te houden. Dit zijn maximale maten, pas het aan zoals het in die situatie het beste uit komt, maar ga nooit hoger dan de hierboven aangegeven maten !! [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3600.JPG[/img] Schakelaar gemonteerd en T doosje boven schakelaar afgelast en dicht gemaakt. Door alle doosjes waar ik met een zwarte (schakel) draad heen ga leg ik een lusje in de draad achter in de doos. Stel dat je in de toekomst om wat voor reden dan ook iets meer draadlengte nodig hebt dan heb je altijd nog iets achter de hand ! ![]() [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3601.JPG[/img] Laatste leidingen aangelegd, het pijpje naast het T doosje waar de voeding binenkomt, komt een enkelvoudige wandcontactdoos te zitten, ik vond het echt zo'n hoekje om een koelkast of vriezer neer te zetten en dan is het wel makkelijk dat je een wandcontactdoos tot je beschikking hebt ! [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3602.JPG[/img] Andere zijde van de schuur, moet nog een dubbele wandcontactdoos gemonteerd worden en afgelast worden. Donderdag Donderdag had ik andere afspraken waar ik heen moest dus in de schuur heb ik niks gedaan. Wel heb ik in de woning zelf één wisseltrekschakelaar gemonteerd ! [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3605.JPG[/img] De oude bakelieten versie, waar geen trekkoord meer aan zat en ook niet meer schakelde ![]() [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3606.JPG[/img] Nieuwe en oude schakelaar naast elkaar. [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3607.JPG[/img] Schakelaar gemonteerd en voorzien van trekkoordje, dit trekkoordje heeft een knop die in het donker oplicht zodoende kun je ook in het donker het koordje ook vinden ![]() Situatie in de garage Ook heb ik de installatie in de schuur onder de loep genomen; de tranen sprongen mij in de ogen ![]() ![]() [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3608.JPG[/img] [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3609.JPG[/img] - Drie schakelaars, die allemaal niks schakelen - Afgeknipte en niet afgekoppelde kabel ![]() - Een wandcontactdoos waar geen spanning op staat - En een lichtpunt wat nooit brand ![]() Kortom hier zit ook nog wel het nodige werk in, maar de prioriteit ligt nu even op het schuurtje omdat dit voor vrijdag af moet in verband met de nieuwe huurders Update ! Afgelopen vrijdag heb ik de installatie in de schuur helemaal afgemaakt d.w.z. de laatste draden getrokken, wandcontactdozen gemonteerd, dozen afgelast, tl balken verplaatst en weer aangesloten en alle leidingen vastgezet. [[img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3610.JPG[/img] Verwijderen van de tl balk die straks tussen de balken geplaatst wordt; zodat je er redelijk onder door kunt lopen. Hij hing zo laag dat ik er net met mijn 1,85m onder door kon lopen ![]() Midden van de schuur en het midden van de ruimte tussen de balken uitgemeten en daar de tl weer gemonteerd; ook heb ik hier de bedrading al getrokken voor de lamp. Tl-balk weer aangesloten, je zult je afvragen wat die bruine draad (fase draad) in dat armatuur doet. Eigenlijk op het moment helemaal niks hij is gewoon afgedopt met een steeklasdop maar stel je voor dat ik ooit een wandcontactdoos er bij moet maken die op het plafond gemonteerd is dan kan ik dat heel makkelijk uit de tl halen ![]() Principe werking van een tl Misschien interesant om te weten voor sommigen, misschien ga ik ook wel iets te ver ![]() Hieronder staat een kleine verklaring over hoe een tl buis eigenlijk werkt en uit welke onderdelen hij bestaat. Een tl bestaat uit een glazen buis, gevuld met gas van een bepaalde druk. Aan beide uiteinden van de buis zitten contacten die met elektrodes aan de buis verbonden zijn. Op die elktroden zit een zogeheten emissor. Emissor is een stof die er voor zorgt dat er elektroden vrij komen, als de lamp ontstoken is bewegen die deeltjes zich van de ene elektrode naar de andere elektrode en komen daarbij in botsing met de binnenkant van de tl, dat poeder in een tl wordt fluorescentie poeder genoemd. De samenstelling van dat poeder bepaald uiteindelijk de lichtkleur. ![]() Starter Het ontsteken van een tl gebeurd meestal met behulp van een starter, deze geeft als het ware een zo grootte stroom dat het gas gaat werken en je lamp gaat branden. Voorschakelapparaat Een voorschakelapparaat (meestal dat grote blok wat je ziet in een tl balk) wordt gebruikt om de stroom te beperken die de tl schakeling opneemt uit het net, en hij zorgt voor een voldoende grote startspanning anders kan je starter de lamp niet laten ontsteken. In sommige armaturen zal hier paralel een condensator aanzitten. Het nut daarvan gaat iets te ver om dat hier allemaal te gaan vertellen ![]() Een tl lamp gaat gemiddeld 5000 branduur mee onder normale omstandigheden. Schematische voorstelling van een tl schakeling. L = het voorschakelapparaat, C = condensator, Wat daar bovenstaat getekend is de starter. [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/b/bb/TLBuis.PNG[/imgl] [b]Terug naar het normale installatiewerk[/b] [img]http://members.chello.nl/j.meijer30/schuur/KIF_3613.JPG[/img] Even het laatste stukje bedrading trekken voor de voeding en voor de enkelvoudige wandcontactdoos. Ook hier weer duidelijk dat lusje van de zwarte draad te zien ![]() Enkelvoudige wandcontactdoos hier alvast gemonteerd en enkele beugeltjes geplaatst. Even de voeding nog even aflassen, natuurlijk wel eerst de groep uitgeschakeld in de meterkast voodat ik hier mee bezig ga. De zwarte draad die je ziet zitten is de aarde draad ![]() ![]() Ik ben afhankelijk van de die voeding omdat die niet te vervangen is, daarom heb ik dat in deze situatie gewoon zo gelaten en de zwarte draad gebruikt als aarde ![]() Lasdoosje dicht geschroefd, waarna ik vol goede moed de voeding weer heb ingeschakeld in de hoop dat ik weer licht zou hebben in de schuur ![]() And there was light ! ![]() ![]() ![]() De andere tl moest ook nog weer aangesloten worden, deze bleef zitten op de plaats waar hij nu gemonteerd is. Hij zit daar niet in de weg en je hebt er mooi licht van in de vakjes van de kast. Ook hier weer een bruine draad naar toe getrokken en afgedopt in het armatuur. Het eindresultaat Sommige zullen zich afvragen waarom ik in deze installatie gebruik heb gemaakt van ouderwetse stalen beugels en T-doosjes. Het is mijn werk en in de praktijk kom je dit soort installaties (helaas) niet meer tegen. Meestal gebruik je dan klikzadels en kabeldozen omdat dit sneller te installeren is. Had ik hier ook wel kunnen doen gebruiken, maar ik vind dit gewoon zelf mooier en robuust voor in een schuur. ![]() Foto's zijn genomen nadat we de schuur schoongeveegd hadden ![]() Zijkant #1 Binnenkomst voeding en voeding naar de garage Zijkant #2 Voorzijde van de schuur Schakelaar bij ingang ![]() ![]() Groetjes Vonkie [ Bericht 85% gewijzigd door Vonkenboer op 04-12-2010 11:26:00 ] | |
deom | zondag 16 juli 2006 @ 20:20 |
Leuk project. Ga je de schuur zelf gebruiken, of is dit een mooie service naar de huurders? | |
tnimble | zondag 16 juli 2006 @ 21:16 |
Ziet er lekker uit Vonkenboer scfaam je! ![]() ![]() ![]() | |
Vonkenboer | zondag 16 juli 2006 @ 22:21 |
quote:Mooie service naar de huurders ![]() En ik vind het gewoon leuk en mooi werk ![]() quote:Bedankt zal wel lukken dacht ik zo ![]() Geen moeilijk buigwerk alleen die ene keer om dat muurtje heen De plaats van de buitenlamp staat nog niet vast ![]() | |
Conflict | maandag 17 juli 2006 @ 18:05 |
Zeker een mooi project, ik zou jou wel als huisbaas willen hebben! ![]() | |
Martijn_77 | maandag 17 juli 2006 @ 21:24 |
Mooi projectje en als ik de foto's zie geen overbodige luxe ![]() | |
Vonkenboer | maandag 17 juli 2006 @ 22:28 |
Zo ff tijd voor een beetje ontspanning en een kleine update. Enkele dingen zijn aan het plan veranderd, de huidige buitenlamp aan het huis blijkt achteraf prima te werken dus de plannen voor een buitenlamp aan de schuur komen te vervallen, één lamp geeft licht genoeg. De tweede tl die vlak voor de schappen hangt, die blijft daar hangen. Hij hangt daar niet in de weg (zodat je je hoofd eraan stoot) en hij zorgt voor een beetje verlichting in en op de schappen, de andere tl komt over dwars in het midden van de ruimte tussen de balken te hangen, en wordt heel misschien wel vervangen door een armatuur van 2 x 58 W; die wij boven in onze schuur hebben gevonden. Verder komt er in plaats van een serieschakelaar + wandcontatdoos gewoon een enkelpolige schakelaar met wandcontactdoos te hangen, verder komt er als je de tekening er bij pakt achter de verdikking van de muur aan de voorzijde van het schuurtje één dubbele of één enkele wandcontactdoos ter bate van een vriezer / koelkast of iets dergelijks, dit omdat anders de koelkast of vriezer in de keuken komt te staan en de keuken is al vrij klein en als je er dan ook nog zo'n grote koelvriescombinatie in zet ![]() De wandcontactdozen worden allemaal geplaatst op dusdanige hoogte dat je er nog rustig een fiets / brommer / step / scooter tegen de muur aan kunt zetten zonder dat je de wandcontactdozen haast van de muur af beukt ![]() De foto's Vandaag van 6 uur tot kwart over 9 bezig geweest met de twee zijden van de schuur waar de wandcontactdozen geplaatst moesten worden. Deze foto laat de zijde zien waarop in eerste instantie helemaal niks zat, hierop zitten nu twee dubbele wandcontactdozen. Op deze foto was ik al bezig met draadtrekken, deze zijde heb ik eerst helemaal afgemaakt. Bochtje gebogen om de hoek heen, hier moet een T doosje komen met een leiding naar beneden naar de combinatie schakelaar + wandcontactdoos. Deze leiding hangt nog los omdat de muur kei en kei hard bleek te zijn en ik daar echt even een sds boormachine met boortje 6 bij moet hebben om dat vast te krijgen ![]() Les in hoe krijg ik draden aan een trekveer Mensen die met electrisch in en om het huis bezig zijn geweest kent de frustratie wel van draden aan een veer knopen en dat ze in de laatste halve meter van de veer af schieten waarna je weer terug bij af bent ![]() Daarom laat ik hier in vier stappen zien hoe het wel moet ! ![]() 1. Strip de draden een cm of tien af en zorg dat ze een gelijke lengte hebben. 2. Leg de draden schuin over elkaar 3. Pak de draden dan zo beet dat je ze rechtsom; met de klok mee dus, stevig in elkaar draait. Voor meer stevigheid en bij langere afstanden kun je het eerste stukje van de draden ook in elkaar draaien. 4. Vouw de twee draden die je er overheen hebt gelegd terug naar achteren. 5. Knoop het geheel met die ene overgebleven draad aan het oog van de trekveer. Succes verzekerd ! ![]() Bij grotere afstanden moet je zorgen dat je met twee man bent één voert de draden in de doos aan, de andere trekt aan de trekveer. Leg altijd een lusje draad onder het schakelmateriaal als reserve, het hoeft nooit veel te zijn maar als je maar iets hebt, als er dan ooit iets mee is heb je altijd nog over lengte; anders moet je direct al nieuw draad trekken. Ook doen wij in de bouw op de wandcontactdozen de fase draad altijd links op de wandcontactdoos, gewoon aangeleerde gewoonte, het werdt mij al vanaf het eerst jaar erin geramd ![]() Hoe kan ik het beste aflassen Als ik iets af moet lassen begin ik meestal met de aarde draden, daarna blauw (= Nul) en als laatste boven in de doos de bruine draden (= Fase = Stroomvoerende draad). Je kunt bij een storing dan makkelijk meten of je uberhaupt wel 230 V hebt op dat punt tussen fase en nul. 1. T-doos met draad, zorg altijd voor voldoende lengte om uberhaupt te kunnen lassen. 2. Knip de draden af op dezelfde lengte 3. Strip ze ongeveer één cm af (bij het gebruik van steeklasdoppen !) 4. Druk de draden stuk voor stuk netjes en STEVIG! in de steeklasdop 5. Vouw de las netjes terug in de lasdoos ![]() Het eindresultaat na montage van de leidingen, het draadtrekken, de montage van de wandcontactdozen en het aflassen. De kabel die je ziet hangen is de voeding naar de garage, deze wordt weer netjes weggewerkt maar ik wou niet eerder het bestaande slopen dan dat ik het nieuwe werk zover mogelijk klaar had. Ook aan de andere zijde ben ik vanavond begonnen met de aanleg van de leidingen. Aan deze zijde komen twee dubbele wandcontactdozen en de voeding naar de tl die over dwars voor de schappen hangt ![]() Deze TL blijft dus hangen op dezelfde plaats als waar hij nu hangt ![]() Overzicht foto van de andere zijde. Sommige beugels moeten nog vastgezet worden, en de raamzijde moet alles nog afgelast en afgemonteerd worden maar we zijn een eindje op weg ![]() Komende woensdag ga ik waarschijnlijk pas in de schuur verder, voor morgenavond staat op de planning. 1. Ophangen van drie rookmelders (overloop, slaapkamer, hal) 2. Ophangen van een branddeken in de meterkast (nabij de keuken) 3. Ophangen poederblusser in de schuur 4. Vervangen enkele wandcontacdoos voor een dubbele in de douche, ter bate van een wasmachine en droger; anders blijf je stekkers aan het wisselen. 5. Afhalen en schoonmaken van alle kapjes van het schakelmateriaal bovenverdieping woning ![]() * Haat mensen die schakelmateriaal niet even netjes afplakken maar er gewoon omheen schilderen ![]() 6. Ophangen twee trektouwtjes ter bate van een trekschakelaars in de slaapkamer Till next update ! ![]() Liefs Vonkie [ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 17-07-2006 22:37:24 ] | |
Vonkenboer | maandag 17 juli 2006 @ 22:33 |
quote:Hehe, tjah het grootste verschil is denk ik dat wij er zelf naast wonen; dus het ook een beetje eigen belang is ![]() We willen het gewoon zo hebben, zoals wij als wij er zouden wonen ook zouden willen hebben ![]() quote:Het is ook echt wel nodig, wat er wel is aangelegd is niet echt veilig (en dan overdrijf ik echt niet ![]() En het ontbreekt gewoon aan mogelijkheden, die drie wandcontactdozen die tegen het plafond zitten voldoen gewoon niet voor zo'n ruimte ![]() | |
SpankTheMonkey | maandag 17 juli 2006 @ 22:45 |
Ziet er keurig uit, mooi en overzichtelijk topic. ![]() | |
Vonkenboer | maandag 17 juli 2006 @ 22:56 |
quote:Je vergeet leerzaam ![]() ![]() | |
SpankTheMonkey | maandag 17 juli 2006 @ 23:08 |
quote:Voor velen vast wel. Voor mij persoonlijk niet, ben Eerste Monteur Elektrotechniek en heb 3 jaar fulltime als electricien gewerkt. Ondertussen alweer 6 jaar geleden, dessalniettemin leuk om weer eens een 'opfriscursus' te krijgen. ![]() | |
tnimble | maandag 17 juli 2006 @ 23:21 |
Goed werk Vonkenboer! Ziet er heel net uit en je legt alles heel erg duidelijk en correct uit! | |
Lucille | maandag 17 juli 2006 @ 23:24 |
Mijn complimenten voor het duidelijk uitleggen hoe je electra moet aanleggen. ![]() | |
Conflict | maandag 17 juli 2006 @ 23:34 |
We moeten die lijst met handige topics maar eens gaan bijwerken binnenkort! | |
tnimble | dinsdag 18 juli 2006 @ 09:07 |
quote:Ja goed idee, kan ook dat topic met wat zit er in jouw kist ook bij. @Vonkenboer, aan jouw de eer om ook wat uitleg te geven over beugel afstanden, soorten en maten buis enz. | |
avotar | dinsdag 18 juli 2006 @ 09:58 |
tvp ! | |
sanger | dinsdag 18 juli 2006 @ 11:08 |
* ziet dit topic nu pas ![]() Ziet er goed uit Vonkie! * vraagt zich alleen af waarom je gekozen hebt voor opbouw ipv inbouw. Bij opbouw zullen toekomstige huurders eerder geneigd zijn weer aanpassingen aan te brengen, bij inbouw niet | |
Vonkenboer | dinsdag 18 juli 2006 @ 16:48 |
quote:Hehe ik ben bezig met een opleiding eerste monteur en werk daarbij 32 uur in de week als electricien ![]() quote:Ik heb niet de mogelijkheden, en de tijd om alles in te bouwen, ook zijn de muren niet erg dik en zou ik dwars door de muren heen boren bij het plaatsen van inbouwmateriaal ![]() Dus dan zit er niks anders op dan opbouw ![]() quote: ![]() quote:Gewoon beetje basiskennis aan de hand van foto's , altijd makkelijk En natuurlijk is de bestaande situatie een goed voorbeeld hoe het niet moet ! quote: ![]() ![]() quote:Ik zou mijn best doen, kom ik in mijn topic wel even op terug, vooral de beugelafstanden e.d. zijn wel makkelijk om te weten. Bedankt voor alle positieve reacties tot nu toe ![]() | |
KeessieK | dinsdag 18 juli 2006 @ 17:06 |
goed bezig Vonkenboer.. ![]() altijd makkelijk voorals ik weer es ga klussen.. ![]() | |
Ramon73 | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:43 |
Netjes, maar waarom werk je met zadels om de buis vast te zetten? Goede methode, daar niet van, maar ik ben meer van de inslagbeugeltjes. Scheelt een keer boren. | |
tnimble | dinsdag 18 juli 2006 @ 21:27 |
Ik gebruik(te) ze bijna nooit omdat het niet heel erg stevig is, buis trek je er zo uit. Vooral in een schuurtje zou ik dat niet doen. 1 keer iemand die een hark aan een buis ophangt en je trek de buis zo met je hark mee als je de hark weer nodig hebt. Ja ik weet het we hangt er nu dingen aan electriciteitsbuis? Veel mensen meer dan je denkt | |
Vonkenboer | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:19 |
Zo even weer een update; dit maal deels gericht op een stukje preventiemaatregelen. In nieuwbouw woningen is het volgens het bouwbesluit verplicht om minimaal twee rookmelders in de woning op te nemen op 230 V met doormelding (geeft één melder alarm dan gaan ze allemaal af) met een backup batterij van meestal 230 V. Dit is tegenwoordig verplicht om dat de meeste doden bij een brand 's nachts vallen als mensen slapen, roken van een sigaret in bed, kortsluiting, smeulende open haard, vergeten kaarsverlichting, blikseminslag zijn veel voorkomende zaken ![]() Kortom zaken waar je niet al te veel bij stil wilt staan als bewoner / verhuurder Daarom hebben we besloten om op de bovenverdieping, in de overloop en de twee grootste slaapkamers een rookmelder te monteren, dit zijn exemplaren die werken op een 9 V batterij. Zo'n batterij gaat gemiddeld een jaar mee, ook raad ik aan om eens in het jaar met een zachte borstel van een stofzuiger het stof in en op de rookmelder te verwijderen ![]() Verder hebben we in de kelderkast een branddeken opgehangen, een brand deken is geschikt om frituurpan, braadpan en kledingbranden te doven. Vlam in de pan is toch nog een veel voorkomende oorzaak van brand ![]() Waarom in de kelderkast zou je zeggen; het is geen mooi iets om in je keuken in het zicht op te hangen en de kelderkast hangt het dichst bij het fornuis en is in geval van nood dus het makkelijkst bereikbaar. Overzicht van de situatie In geval van een beginnende brand, is in de schuur nog een 1 kg grootte poederblusser te vinden; wij hopen hem natuurlijk nooit nodig te hebben ![]() Aanpassen wandcontactdoos in badkamer Oorspronkelijk zat er in de badkamer een enkelvoudige wandcontactdoos, maar omdat de meeste bewoners twee apparaten hebben (wasmachine + condensdroger) hebben we besloten om van deze enkele wandcontactdoos een dubbele te maken. Even meten met een dubbelpolige spanningsmeter of er nog spanning op staat ![]() Dit apparaat piept zolang er nog spanning op de wandcontactdoos staat, het voordeel is dat je dus de duspool in de wandcontactdoos steekt, vervolgens na de meterkast kunt lopen, en daar zo de juiste groep kunt uitschakelen (op het moment dat je geen pieptoon meer hoort, dan heb je de juiste groep uitgeschakeld ![]() Wel echter altijd na meten of er daadwerkelijk geen spanning meer op de wandcontactdoos staat ! Enkele wandcontactdoos verwijderd, en een dubbele uitvoering reeds gemonteerd. Uit veiligheidsoverwegingen begin ik altijd met het aansluiten van de aarde draad (groen geel), dan de nul (blauw) en dan pas de fase draad (bruin), ook zorg ik dat ik nooit de blanke koperen draad aanraak, puur als iemand onverhoopt toch die groep inschakeld, dan sta ik tenminste niet onder stroom ![]() Kapje er op, stroom weer inschakelen, spanning even meten en klaar ![]() Plaats van de rookmelders 1. Rookmelder boven aan de trap op de overloop 2. Rookmelder in de grootste slaapkamer aan de voorzijde 3. Rookmelder in de andere grootte slaapkamer Till the next update ![]() | |
tnimble | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:43 |
Goed uitgelegt weer! Dat type spanningsmeter kende ik nog niet. Wat is dat voor wit / grijzig draadje / snoertje / kabeltje dat links uit dat apparaatje komt? | |
sanger | woensdag 19 juli 2006 @ 09:14 |
Erg logisch dus om voor opbouwspul te kiezen Vonkie! Nieuwe foto's zien er wel goed uit! Overigens; let met die rookmelders wel goed op! Wij hadden er een paar op batterijen. Die batterijen gaan een poosje mee zoals je zelf al zegt. Laten we nu net een lang weekend op de camping zijn en de batterijen zijn leeg. Dat ding ging dus de hele tijd piepen. Aangezien we er pas sinds kort woonden hadden de buren nog geen sleutel en geen telefoonnummer. Heeft dus een aantal dagen staan piepen. Sindsdien hebben de buren een sleutel EN telefoonnummers. | |
Marsepein | woensdag 19 juli 2006 @ 10:04 |
Waarom hebje voor de schuur niet voor slagvast materiaal gekozen, puur omdat je dit nog had liggen? En je schrijft over een dubbele wcd in de badkamer, voor droger en wasmachine. Dat mag en kan toch helemaal niet zo? Wel is het erg netjes gedocumenteerd! | |
Vonkenboer | woensdag 19 juli 2006 @ 16:40 |
quote:Dat verbind de meetpen met het andere deel ![]() Spanningszoeker Combi Check 1.2 Technische gegevens: Ingangsweerstand: 660 kOhm Ingangsspanning: 6-690 V max. AC⁄DC Frequentiebereik: 0-100 Hz Piekspanningscapaciteit: 5 kVos Doorgangsmeetbereik: 0-500 kOhm Batterij: 12 volt (± 1000 metingen) Elektronische spanningstester voor gelijk- en wisselspanning, fase- en doorlaattest, polariteits-meting. Uitgevoerd met duidelijk afleesbare LED’s. ¤ 59,- @ http://www.overtoom.nl/Be(...)zoeker_25661280.html Prima apparaat en veel beter dan die schroevendraaiers van een euro die Conflict gebruikt ![]() quote:Wij zelf zijn de buren en wij weten dat er rookmelders hangen ![]() Verder komt er een brief met een kleine gebruiksaanwijzing van de rookmelders in de kelderkast te hangen, zodat de huurder ook weet hoe ze daar mee om moeten gaan. Ik zweer zelf bij rookmelders op 230 V zoals ze in de tegenwoordig in de nieuwbouw alleen maar worden toegepast, geen gedoe met batterijen en in geval van nood werken ze altijd. 230 V uitvoeringen waren hier niet te realiseren, daarom hebben wij gekozen voor deze rookmelders ![]() quote:Dit schakelmaeriaal had ik nog liggen en het material hoeft niet perse spatwaterdicht te zijn, het materiaal hangt immers binnen in de schuur en niet aan de buitenzijde. Ik heb er voor gekozen om het schakelmateriaal vrij hoog te monteren zodat je er nog rustig een fiets / brommer / scooter onder kunt zetten zonder direct een wandcontactdoos van de muur te stoten. De dubbele wandcontactdoos in de badkamer bevind zich in zone 3, de wandcontactdoos is geaard. Dus ik zou niet weten waarom hij daar niet zou mogen zitten, of zie ik nu iets over het hoofd ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door Vonkenboer op 19-07-2006 16:49:03 ] | |
Marsepein | woensdag 19 juli 2006 @ 16:41 |
En mijn vraag over die dubbele wcd in de badkamer? EN dat het niet spatwaterdicht hoeft snap ik, maar het ging me om het slagvaste. Het is tenslotte een schuur. | |
KeessieK | woensdag 19 juli 2006 @ 17:24 |
quote:een wasmachine moet je toch met zo'n wasmachineschakelaar aansluiten? ![]() | |
Vonkenboer | zondag 23 juli 2006 @ 19:45 |
Update ! ![]() Voor de mensen die zich afvragen hoe de woning er eigenlijk van de buitenkant uitziet Dat vieze smerige verrotte hekwerk is al weggehaald en de tuin wordt komende zaterdag omgespit; het is duidelijk te zien dat het geen tuinliefhebbers waren ![]() Al het schakelmateriaal op de bovenverdieping zat onder het vef van de vorige bewoners; die waren namelijk allemaal te lui om van het schakelmateriaal de kapjes te verwijderen of af te plakken tijdens het schilderen. We zaten nu dus met half groene, half witte, half blauwe wandcontactdozen en schakelaars ![]() Voorbereidende werkzaamheden, eerst even uitdenken hoe en wat Hier zie je hoe het eruit ziet voor de schoonmaakbeurt ![]() Terug naar de schuur Één van de vorige bewoners was nogal "creatief" met het gebruik van kleuren installatiedraad en dat kon je duidelijk zien in de installatie, hieronder de nodige foto's hoe het NIET! moet. Wat is hier fout aan ? ![]() - Verkeerde gebruik van de kleuren - T-doosjes toepassen waar je kabeldozen moet hebben - Extra gat gemaakt aan de centraaldoos - Verlichting aangesloten met een kroonsteen met vanaf de kroonsteen; naar de armaturen een drie aderig aansluitsnoer, aangesloten zonder gebruik te maken van aansluitbusjes ![]() Dit is de aansluitdoos van de voeding ![]() ![]() Even tijdelijke voorziening getroffen voor verlichting in de schuur ![]() Even uitdenken hoe alles worden moet; meten is weten en worden tijden versleten ![]() Van links naar rechts, bij het eerste T doosje komt de aftakking naar de tl verlichting, het doosje daarna komt de voeding staks op en het T doosje wat helemaal achteraan zit is het aansluitpunt voor de voeding naar de garage. Deel van de installatie vastgezet met behulp van schroeven en pluggen ![]() Vonkie hart in actie !! ![]() Ook bij temperaturen boven de 30 graden !! ![]() Montage van de schakelaar, het wordt geen combinatie van een serieschakelaar en een wandcontactdoos maar gewoon een enkelpolige schakelaar. Wandcontactdozen zitten genoeg binnen handbereik en ik had geen combinatie schakelaar met een wandcontactdoos meer liggen. Overzicht van de installatie Goed moment om het even te gaan hebben over maximale beugelafstanden Ik bespreek hier de beugelafstanden tussen twee opeenvolgende bevestigingsmiddelen volgens de NEN1010 die gelden voor slagvaste grijze pvc buis, gewone creme buis en voor flexibele buis. Verticaal Grijze slagvaste pvc : 50 cm Creme buis : 50 cm Flexibele buis : 40 cm Horizontaal Grijze slagvaste pvc : 50 cm Creme buis : 40 cm Flexibele buis : 30 cm Aan alle zijden van dozen en hulpstukken moet op een afstand van 10 cm of minder een bevestigingsmiddel zijn aangebracht, bij flexibele en pvc buis moet bovendien een bevestigingsmiddel aan weerszijden van de bocht zijn aangebracht. Dit geld niet voor buizen in metsel en stuc werk, beton en dergelijk materiaal. In die gevallen kan worden volstaan met een voorlopige bevestiging die gezien de werkzaamheden die nog gedaan moeten worden voldoende is om het op ze plaats te houden. Dit zijn maximale maten, pas het aan zoals het in die situatie het beste uit komt, maar ga nooit hoger dan de hierboven aangegeven maten !! Schakelaar gemonteerd en T doosje boven schakelaar afgelast en dicht gemaakt. Door alle doosjes waar ik met een zwarte (schakel) draad heen ga leg ik een lusje in de draad achter in de doos. Stel dat je in de toekomst om wat voor reden dan ook iets meer draadlengte nodig hebt dan heb je altijd nog iets achter de hand ! ![]() Laatste leidingen aangelegd, het pijpje naast het T doosje waar de voeding binenkomt, komt een enkelvoudige wandcontactdoos te zitten, ik vond het echt zo'n hoekje om een koelkast of vriezer neer te zetten en dan is het wel makkelijk dat je een wandcontactdoos tot je beschikking hebt ! Andere zijde van de schuur, moet nog een dubbele wandcontactdoos gemonteerd worden en afgelast worden. Donderdag Donderdag had ik andere afspraken waar ik heen moest dus in de schuur heb ik niks gedaan. Wel heb ik in de woning zelf één wisseltrekschakelaar gemonteerd ! De oude bakelieten versie, waar geen trekkoord meer aan zat en ook niet meer schakelde ![]() Nieuwe en oude schakelaar naast elkaar. Schakelaar gemonteerd en voorzien van trekkoordje, dit trekkoordje heeft een knop die in het donker oplicht zodoende kun je ook in het donker het koordje ook vinden ![]() Situatie in de garage Ook heb ik de installatie in de schuur onder de loep genomen; de tranen sprongen mij in de ogen ![]() ![]() - Drie schakelaars, die allemaal niks schakelen - Afgeknipte en niet afgekoppelde kabel ![]() - Een wandcontactdoos waar geen spanning op staat - En een lichtpunt wat nooit brand ![]() Kortom hier zit ook nog wel het nodige werk in, maar de prioriteit ligt nu even op het schuurtje omdat dit voor vrijdag af moet in verband met de nieuwe huurders Stay tuned ! ![]() Groetjes, Vonkie | |
KeessieK | zondag 23 juli 2006 @ 20:14 |
mooi verslag weer.. ![]() | |
KonnieKipke | zondag 23 juli 2006 @ 21:20 |
Wat heb jij nou in de meterkast zitten voor schakelaars? Zijn dat alleen maar aardlekschakelaars die ieder een groep vormen? | |
Vonkenboer | zondag 23 juli 2006 @ 23:20 |
quote:Dat zijn zogeheten allematjes; combinatie van een aardlekschakelaar en een zekering ![]() Om precies te zijn zijn het : Holec Alamat B 16 A/0,03A Vandaar dus geen aparte aardlekschakelaars in deze installatie; omdat het allemaal combinaties zijn ![]() | |
Marsepein | zondag 23 juli 2006 @ 23:37 |
Erg netjes Vonk! Leuk om te lezen. Maar onderstaande vraag heb je niet beantwoord tot nog toe ![]() quote:In die garage is het inderdaad helemaal een drama. Kunnen jullie niet in het huurcontract zetten dat aanpassing aan de elektrische installatie gekeurd moeten worden door jou? | |
Vonkenboer | maandag 24 juli 2006 @ 08:59 |
quote: ![]() ![]() Er moet een trekschakelaar komen waar bij je kunt kiezen tussen de droger / de wasmachine of uit. Ik had natuurlijk ook wel kunnen bedenken dat dat beide een aparte groep is en dat het gevraagde vermogen boven de 3680 W uit komt ![]() Situatie is reeds veranderd quote:Opleveren in dezelfe staat als waar in je het pand hebt gekrgen aan het begin van de huur, dit is ook van toepassing op alle installatiewerken in en om het huis ![]() Zo staat het vermeld in het huurcontract. | |
sanger | maandag 24 juli 2006 @ 09:11 |
quote:Goed idee indd. Misschien iets algemener. "Eventuele aanpassingen in de elektrische installatie dienen door een door verhuren aangewezen specialist gekeurd te worden." Verder ziet het er allemaal weer keurig uit Vonkie! | |
tnimble | maandag 24 juli 2006 @ 09:28 |
Goed werkt weer Vonkenboer! ![]() | |
Vonkenboer | maandag 24 juli 2006 @ 11:19 |
quote:Het huurcontract is al ondertekend door de buren en om dat nu weer achteraf aan te passen ![]() | |
sanger | maandag 24 juli 2006 @ 11:27 |
quote:Weet jij trouwens misschien antwoordt op deze vraag? Aansluiten keramische kookplaat. Schema vertalen? Sorry voor het offtopic ![]() | |
Vonkenboer | maandag 24 juli 2006 @ 12:34 |
quote:Done ![]() | |
sanger | maandag 24 juli 2006 @ 13:10 |
quote:Thanks! Dude, Conflict (of Marsepein ![]() | |
Martijn_77 | maandag 24 juli 2006 @ 23:03 |
Ziet er goed uit Vonk ![]() quote:Katten vinden dat soort touwjes in het donker erg leuk ![]() ![]() | |
Vonkenboer | dinsdag 25 juli 2006 @ 11:54 |
Update ! Afgelopen vrijdag heb ik de installatie in de schuur helemaal afgemaakt d.w.z. de laatste draden getrokken, wandcontactdozen gemonteerd, dozen afgelast, tl balken verplaatst en weer aangesloten en alle leidingen vastgezet. Verwijderen van de tl balk die straks tussen de balken geplaatst wordt; zodat je er redelijk onder door kunt lopen. Hij hing zo laag dat ik er net met mijn 1,85m onder door kon lopen ![]() Midden van de schuur en het midden van de ruimte tussen de balken uitgemeten en daar de tl weer gemonteerd; ook heb ik hier de bedrading al getrokken voor de lamp. Tl-balk weer aangesloten, je zult je afvragen wat die bruine draad (fase draad) in dat armatuur doet. Eigenlijk op het moment helemaal niks hij is gewoon afgedopt met een steeklasdop maar stel je voor dat ik ooit een wandcontactdoos er bij moet maken die op het plafond gemonteerd is dan kan ik dat heel makkelijk uit de tl halen ![]() Principe werking van een tl Misschien interesant om te weten voor sommigen, misschien ga ik ook wel iets te ver ![]() Hieronder staat een kleine verklaring over hoe een tl buis eigenlijk werkt en uit welke onderdelen hij bestaat. Een tl bestaat uit een glazen buis, gevuld met gas van een bepaalde druk. Aan beide uiteinden van de buis zitten contacten die met elektrodes aan de buis verbonden zijn. Op die elktroden zit een zogeheten emissor. Emissor is een stof die er voor zorgt dat er elektroden vrij komen, als de lamp ontstoken is bewegen die deeltjes zich van de ene elektrode naar de andere elektrode en komen daarbij in botsing met de binnenkant van de tl, dat poeder in een tl wordt fluorescentie poeder genoemd. De samenstelling van dat poeder bepaald uiteindelijk de lichtkleur. ![]() Starter Het ontsteken van een tl gebeurd meestal met behulp van een starter, deze geeft als het ware een zo grootte stroom dat het gas gaat werken en je lamp gaat branden. Voorschakelapparaat Een voorschakelapparaat (meestal dat grote blok wat je ziet in een tl balk) wordt gebruikt om de stroom te beperken die de tl schakeling opneemt uit het net, en hij zorgt voor een voldoende grote startspanning anders kan je starter de lamp niet laten ontsteken. In sommige armaturen zal hier paralel een condensator aanzitten. Het nut daarvan gaat iets te ver om dat hier allemaal te gaan vertellen ![]() Een tl lamp gaat gemiddeld 5000 branduur mee onder normale omstandigheden. Schematische voorstelling van een tl schakeling. L = het voorschakelapparaat, C = condensator, Wat daar bovenstaat getekend is de starter. Terug naar het normale installatiewerk Even het laatste stukje bedrading trekken voor de voeding en voor de enkelvoudige wandcontactdoos. Ook hier weer duidelijk dat lusje van de zwarte draad te zien ![]() Enkelvoudige wandcontactdoos hier alvast gemonteerd en enkele beugeltjes geplaatst. Even de voeding nog even aflassen, natuurlijk wel eerst de groep uitgeschakeld in de meterkast voodat ik hier mee bezig ga. De zwarte draad die je ziet zitten is de aarde draad ![]() ![]() Ik ben afhankelijk van de die voeding omdat die niet te vervangen is, daarom heb ik dat in deze situatie gewoon zo gelaten en de zwarte draad gebruikt als aarde ![]() Lasdoosje dicht geschroefd, waarna ik vol goede moed de voeding weer heb ingeschakeld in de hoop dat ik weer licht zou hebben in de schuur ![]() And there was light ! ![]() ![]() ![]() De andere tl moest ook nog weer aangesloten worden, deze bleef zitten op de plaats waar hij nu gemonteerd is. Hij zit daar niet in de weg en je hebt er mooi licht van in de vakjes van de kast. Ook hier weer een bruine draad naar toe getrokken en afgedopt in het armatuur. | |
Vonkenboer | dinsdag 25 juli 2006 @ 11:58 |
Het eindresultaat Sommige zullen zich afvragen waarom ik in deze installatie gebruik heb gemaakt van ouderwetse stalen beugels en T-doosjes. Het is mijn werk en in de praktijk kom je dit soort installaties (helaas) niet meer tegen. Meestal gebruik je dan klikzadels en kabeldozen omdat dit sneller te installeren is. Had ik hier ook wel kunnen doen gebruiken, maar ik vind dit gewoon zelf mooier en robuust voor in een schuur. ![]() Foto's zijn genomen nadat we de schuur schoongeveegd hadden ![]() Zijkant #1 Binnenkomst voeding en voeding naar de garage Zijkant #2 Voorzijde van de schuur Schakelaar bij ingang ![]() ![]() Groetjes Vonkie | |
RobertoCarlos | dinsdag 25 juli 2006 @ 16:24 |
Erg interessant en duidelijk uitgelegd! ![]() Ik wil binnenkort in mijn schuur ipv de gloeilamp een tl-balk aanleggen maar heb dit nog nooit gedaan. Dus ik leer erg veel! ![]() | |
tnimble | dinsdag 25 juli 2006 @ 16:45 |
Vokie heeft zichzelf overtroffen met duidelijke uitleg! ![]() | |
Vonkenboer | dinsdag 25 juli 2006 @ 21:57 |
quote: ![]() Het is mijn werk he ![]() | |
Marsepein | dinsdag 25 juli 2006 @ 22:28 |
quote:Aanleggen is je werk je, maar ook de uitleg is perfect. Petje af. Hier heb je best wel mensen mee geholpen! ![]() | |
sanger | woensdag 26 juli 2006 @ 08:09 |
quote:Uitleggen bedoel je? Vonkie is leraar in wording ![]() ![]() | |
Vonkenboer | woensdag 26 juli 2006 @ 10:31 |
quote:Nee, werk werk, electra aanleggen. Ik zal dus nooit van mijn leven leraar willen zijn he ![]() | |
AnneX | woensdag 26 juli 2006 @ 11:05 |
. mooi gedaan ! en dat met restant partijen , toch ? Wat kan zelfs een schuur-tje nog werk opleveren aan electriek. Zijn het vochtplekken op de muur of zo ? Anders weet ik nog een behangetje om het op te leuken ... ![]() . | |
Vonkenboer | maandag 7 augustus 2006 @ 20:38 |
quote:Restant artikelen die anders regelrecht de vuilcontainer ingingen; soms niet helemaal moeders mooiste meer maar prima voor dit soort doeleinden in een schuur; garage. Dat op de muur zijn vochtplekken, waar niks aan te doen is. Update Het deel wat nog in de garage nagekeken moet worden laat ik even voor wat het is. Het is niet onveilig en wat niet werkt wordt toch niet gebruikt. Verder vind ik het voor de huurders vervelend dat ik achter het huis in de schuur aan het werk ben, vooral nu ze er pas wonen en ze het huis nog moeten "in leven" ![]() ![]() | |
Marsepein | maandag 7 augustus 2006 @ 20:43 |
quote: ![]() ![]() | |
Vonkenboer | maandag 7 augustus 2006 @ 21:34 |
quote: ![]() Ik wil dit topic misschien wel nieuw leven in blazen met algemene tips en trucs die je in een installatie tegen komt of moet weten om veilig met electrisch te werken; maar dat weet ik nog niet zeker ![]() | |
Marsepein | maandag 7 augustus 2006 @ 21:49 |
quote:Heul goed ![]() | |
Plankje55 | vrijdag 9 maart 2007 @ 18:28 |
Hallo Vonkerboer, Ik wil hier ook zo graag de foto's bij bekijken, kan dat? Bedankt, ERic | |
Vonkenboer | vrijdag 9 maart 2007 @ 19:10 |
quote:Pfff ehmm ik zal eens kijken wat ik er aan kan doen ![]() ![]() | |
Plankje55 | maandag 12 maart 2007 @ 22:54 |
Hallo Vonkenboer, Ik was vooral benieuwd naar je instructie draad trekken en aflassen, en vooral zien of het handiger kan dan ik nu doe. Als je nog iets vind.... Bedankt, Eric | |
klaaskootstra | maandag 12 maart 2007 @ 23:27 |
tvp | |
Vonkenboer | dinsdag 13 maart 2007 @ 14:32 |
============================================================================================================== Deze post betreft een repost met werkende foto's en afbeeldingen Vanwege de interesse in dit topic heb ik dit topic in ere hersteld ! ============================================================================================================== Hoi allemaal, Zoals in een eerde topic al aangaf hebben wij een twee onder één kap woning, wij wonen aan de ene zijde en de andere zijde van het huis verhuren wij particulier. Bij het verhuurde deel staat een schuur en garage waarvan de elektrische installatie nou niet bepaald Vonkenboer zijn grootste trots is ![]() ![]() Jaar in, jaar uit wordt het huis verhuurd en huurder A past dit aan, huurder B past dat aan en het is onderhand een best aan elkaar geknoopt geheel geworden van snoeren, kroonsteentjes, schakelaars en wandcontactdozen die het niet (meer) doen. Ook schitterd de installatie in het afwezig zijn van wandcontactdozen, niet (meer) werkende lichtpunten. Kortom er deugt eigenlijk vrij weinig meer van ![]() De huidige situatie is als volgt : Zijkant van de schuur Voorzijde - Let op het snoertje ![]() Voorzijde - Twee verschillende kleuren TL's, dat andere lichtpuntje werkt niet; dat hangt er alleen maar. Andere zijde, geheel kaal ![]() Achterkant van de schuur, zie hier het tweede werkende lichtpunt Zie hier hoe het niet moet ![]() Nu heb ik in de loop van de tijd als elektricien best wat materialen bij elkaar gespaard wat anders op de bouw zou worden weggegooid aan installatiematerialen die ik in deze opknapbeurt wil gaan gebruiken. Het ontwerp is als volgt ![]() ![]() ![]() De installatie wordt opbouw, gemaakt met creme pvcbuis. De verlichting wordt herplaatst (2 enkelv. tl's van 36 Watt) en er komt 1 buitenlichtpunt van 60 Watt) Verder komen er 4 (misschien 5) dubbele wandcontactdozen met randaarde en wordt alles geschakeld via een serie schakelaar (buiten en binnen apart geschakeld). De planning is om komende week in de schuur die installatie te gaan maken, omdat de week daarop de nieuwe bewoners de woning gaan betrekken, in dit topic wil ik dit projectje laten zien, inclusief de nodige foto's ![]() Enkele dingen zijn aan het plan veranderd, de huidige buitenlamp aan het huis blijkt achteraf prima te werken dus de plannen voor een buitenlamp aan de schuur komen te vervallen, één lamp geeft licht genoeg. De tweede tl die vlak voor de schappen hangt, die blijft daar hangen. Hij hangt daar niet in de weg (zodat je je hoofd eraan stoot) en hij zorgt voor een beetje verlichting in en op de schappen, de andere tl komt over dwars in het midden van de ruimte tussen de balken te hangen, en wordt heel misschien wel vervangen door een armatuur van 2 x 58 W; die wij boven in onze schuur hebben gevonden. Verder komt er in plaats van een serieschakelaar + wandcontatdoos gewoon een enkelpolige schakelaar met wandcontactdoos te hangen, verder komt er als je de tekening er bij pakt achter de verdikking van de muur aan de voorzijde van het schuurtje één dubbele of één enkele wandcontactdoos ter bate van een vriezer / koelkast of iets dergelijks, dit omdat anders de koelkast of vriezer in de keuken komt te staan en de keuken is al vrij klein en als je er dan ook nog zo'n grote koelvriescombinatie in zet ![]() De wandcontactdozen worden allemaal geplaatst op dusdanige hoogte dat je er nog rustig een fiets / brommer / step / scooter tegen de muur aan kunt zetten zonder dat je de wandcontactdozen haast van de muur af beukt ![]() De foto's Vandaag van 6 uur tot kwart over 9 bezig geweest met de twee zijden van de schuur waar de wandcontactdozen geplaatst moesten worden. Deze foto laat de zijde zien waarop in eerste instantie helemaal niks zat, hierop zitten nu twee dubbele wandcontactdozen. Op deze foto was ik al bezig met draadtrekken, deze zijde heb ik eerst helemaal afgemaakt. Bochtje gebogen om de hoek heen, hier moet een T doosje komen met een leiding naar beneden naar de combinatie schakelaar + wandcontactdoos. Deze leiding hangt nog los omdat de muur kei en kei hard bleek te zijn en ik daar echt even een sds boormachine met boortje 6 bij moet hebben om dat vast te krijgen ![]() Les in hoe krijg ik draden aan een trekveer Mensen die met electrisch in en om het huis bezig zijn geweest kent de frustratie wel van draden aan een veer knopen en dat ze in de laatste halve meter van de veer af schieten waarna je weer terug bij af bent ![]() Daarom laat ik hier in vier stappen zien hoe het wel moet ! ![]() 1. Strip de draden een cm of tien af en zorg dat ze een gelijke lengte hebben. 2. Leg de draden schuin over elkaar 3. Pak de draden dan zo beet dat je ze rechtsom; met de klok mee dus, stevig in elkaar draait. Voor meer stevigheid en bij langere afstanden kun je het eerste stukje van de draden ook in elkaar draaien. 4. Vouw de twee draden die je er overheen hebt gelegd terug naar achteren. 5. Knoop het geheel met die ene overgebleven draad aan het oog van de trekveer. Succes verzekerd ! ![]() Bij grotere afstanden moet je zorgen dat je met twee man bent één voert de draden in de doos aan, de andere trekt aan de trekveer. Leg altijd een lusje draad onder het schakelmateriaal als reserve, het hoeft nooit veel te zijn maar als je maar iets hebt, als er dan ooit iets mee is heb je altijd nog over lengte; anders moet je direct al nieuw draad trekken. Ook doen wij in de bouw op de wandcontactdozen de fase draad altijd links op de wandcontactdoos, gewoon aangeleerde gewoonte, het werdt mij al vanaf het eerst jaar erin geramd ![]() Hoe kan ik het beste aflassen Als ik iets af moet lassen begin ik meestal met de aarde draden, daarna blauw (= Nul) en als laatste boven in de doos de bruine draden (= Fase = Stroomvoerende draad). Je kunt bij een storing dan makkelijk meten of je uberhaupt wel 230 V hebt op dat punt tussen fase en nul. 1. T-doos met draad, zorg altijd voor voldoende lengte om uberhaupt te kunnen lassen. 2. Knip de draden af op dezelfde lengte 3. Strip ze ongeveer één cm af (bij het gebruik van steeklasdoppen !) 4. Druk de draden stuk voor stuk netjes en STEVIG! in de steeklasdop 5. Vouw de las netjes terug in de lasdoos ![]() Het eindresultaat na montage van de leidingen, het draadtrekken, de montage van de wandcontactdozen en het aflassen. De kabel die je ziet hangen is de voeding naar de garage, deze wordt weer netjes weggewerkt maar ik wou niet eerder het bestaande slopen dan dat ik het nieuwe werk zover mogelijk klaar had. Ook aan de andere zijde ben ik vanavond begonnen met de aanleg van de leidingen. Aan deze zijde komen twee dubbele wandcontactdozen en de voeding naar de tl die over dwars voor de schappen hangt ![]() Deze TL blijft dus hangen op dezelfde plaats als waar hij nu hangt ![]() Overzicht foto van de andere zijde. Sommige beugels moeten nog vastgezet worden, en de raamzijde moet alles nog afgelast en afgemonteerd worden maar we zijn een eindje op weg ![]() Komende woensdag ga ik waarschijnlijk pas in de schuur verder, voor morgenavond staat op de planning. 1. Ophangen van drie rookmelders (overloop, slaapkamer, hal) 2. Ophangen van een branddeken in de meterkast (nabij de keuken) 3. Ophangen poederblusser in de schuur 4. Vervangen enkele wandcontacdoos voor een dubbele in de douche, ter bate van een wasmachine en droger; anders blijf je stekkers aan het wisselen. 5. Afhalen en schoonmaken van alle kapjes van het schakelmateriaal bovenverdieping woning ![]() * Haat mensen die schakelmateriaal niet even netjes afplakken maar er gewoon omheen schilderen ![]() 6. Ophangen twee trektouwtjes ter bate van een trekschakelaars in de slaapkamer. Zo even weer een update; dit maal deels gericht op een stukje preventiemaatregelen. In nieuwbouw woningen is het volgens het bouwbesluit verplicht om minimaal twee rookmelders in de woning op te nemen op 230 V met doormelding (geeft één melder alarm dan gaan ze allemaal af) met een backup batterij van meestal 230 V. Dit is tegenwoordig verplicht om dat de meeste doden bij een brand 's nachts vallen als mensen slapen, roken van een sigaret in bed, kortsluiting, smeulende open haard, vergeten kaarsverlichting, blikseminslag zijn veel voorkomende zaken ![]() Kortom zaken waar je niet al te veel bij stil wilt staan als bewoner / verhuurder Daarom hebben we besloten om op de bovenverdieping, in de overloop en de twee grootste slaapkamers een rookmelder te monteren, dit zijn exemplaren die werken op een 9 V batterij. Zo'n batterij gaat gemiddeld een jaar mee, ook raad ik aan om eens in het jaar met een zachte borstel van een stofzuiger het stof in en op de rookmelder te verwijderen ![]() Verder hebben we in de kelderkast een branddeken opgehangen, een brand deken is geschikt om frituurpan, braadpan en kledingbranden te doven. Vlam in de pan is toch nog een veel voorkomende oorzaak van brand ![]() Waarom in de kelderkast zou je zeggen; het is geen mooi iets om in je keuken in het zicht op te hangen en de kelderkast hangt het dichst bij het fornuis en is in geval van nood dus het makkelijkst bereikbaar. Overzicht van de situatie In geval van een beginnende brand, is in de schuur nog een 1 kg grootte poederblusser te vinden; wij hopen hem natuurlijk nooit nodig te hebben ![]() Aanpassen wandcontactdoos in badkamer Oorspronkelijk zat er in de badkamer een enkelvoudige wandcontactdoos, maar omdat de meeste bewoners twee apparaten hebben (wasmachine + condensdroger) hebben we besloten om van deze enkele wandcontactdoos een dubbele te maken. Even meten met een dubbelpolige spanningsmeter of er nog spanning op staat ![]() Dit apparaat piept zolang er nog spanning op de wandcontactdoos staat, het voordeel is dat je dus de duspool in de wandcontactdoos steekt, vervolgens na de meterkast kunt lopen, en daar zo de juiste groep kunt uitschakelen (op het moment dat je geen pieptoon meer hoort, dan heb je de juiste groep uitgeschakeld ![]() Wel echter altijd na meten of er daadwerkelijk geen spanning meer op de wandcontactdoos staat ! Enkele wandcontactdoos verwijderd, en een dubbele uitvoering reeds gemonteerd. Uit veiligheidsoverwegingen begin ik altijd met het aansluiten van de aarde draad (groen geel), dan de nul (blauw) en dan pas de fase draad (bruin), ook zorg ik dat ik nooit de blanke koperen draad aanraak, puur als iemand onverhoopt toch die groep inschakeld, dan sta ik tenminste niet onder stroom ![]() Kapje er op, stroom weer inschakelen, spanning even meten en klaar ![]() Plaats van de rookmelders 1. Rookmelder boven aan de trap op de overloop 2. Rookmelder in de grootste slaapkamer aan de voorzijde 3. Rookmelder in de andere grootte slaapkamer Update ! ![]() Voor de mensen die zich afvragen hoe de woning er eigenlijk van de buitenkant uitziet Dat vieze smerige verrotte hekwerk is al weggehaald en de tuin wordt komende zaterdag omgespit; het is duidelijk te zien dat het geen tuinliefhebbers waren ![]() Al het schakelmateriaal op de bovenverdieping zat onder het vef van de vorige bewoners; die waren namelijk allemaal te lui om van het schakelmateriaal de kapjes te verwijderen of af te plakken tijdens het schilderen. We zaten nu dus met half groene, half witte, half blauwe wandcontactdozen en schakelaars ![]() Voorbereidende werkzaamheden, eerst even uitdenken hoe en wat Hier zie je hoe het eruit ziet voor de schoonmaakbeurt ![]() Terug naar de schuur Één van de vorige bewoners was nogal "creatief" met het gebruik van kleuren installatiedraad en dat kon je duidelijk zien in de installatie, hieronder de nodige foto's hoe het NIET! moet. Wat is hier fout aan ? ![]() - Verkeerde gebruik van de kleuren - T-doosjes toepassen waar je kabeldozen moet hebben - Extra gat gemaakt aan de centraaldoos - Verlichting aangesloten met een kroonsteen met vanaf de kroonsteen; naar de armaturen een drie aderig aansluitsnoer, aangesloten zonder gebruik te maken van aansluitbusjes ![]() Dit is de aansluitdoos van de voeding ![]() ![]() Even tijdelijke voorziening getroffen voor verlichting in de schuur ![]() Even uitdenken hoe alles worden moet; meten is weten en worden tijden versleten ![]() Van links naar rechts, bij het eerste T doosje komt de aftakking naar de tl verlichting, het doosje daarna komt de voeding staks op en het T doosje wat helemaal achteraan zit is het aansluitpunt voor de voeding naar de garage. Deel van de installatie vastgezet met behulp van schroeven en pluggen ![]() Vonkie hart in actie !! ![]() Ook bij temperaturen boven de 30 graden !! ![]() Montage van de schakelaar, het wordt geen combinatie van een serieschakelaar en een wandcontactdoos maar gewoon een enkelpolige schakelaar. Wandcontactdozen zitten genoeg binnen handbereik en ik had geen combinatie schakelaar met een wandcontactdoos meer liggen. Overzicht van de installatie Goed moment om het even te gaan hebben over maximale beugelafstanden Ik bespreek hier de beugelafstanden tussen twee opeenvolgende bevestigingsmiddelen volgens de NEN1010 die gelden voor slagvaste grijze pvc buis, gewone creme buis en voor flexibele buis. Verticaal Grijze slagvaste pvc : 50 cm Creme buis : 50 cm Flexibele buis : 40 cm Horizontaal Grijze slagvaste pvc : 50 cm Creme buis : 40 cm Flexibele buis : 30 cm Aan alle zijden van dozen en hulpstukken moet op een afstand van 10 cm of minder een bevestigingsmiddel zijn aangebracht, bij flexibele en pvc buis moet bovendien een bevestigingsmiddel aan weerszijden van de bocht zijn aangebracht. Dit geld niet voor buizen in metsel en stuc werk, beton en dergelijk materiaal. In die gevallen kan worden volstaan met een voorlopige bevestiging die gezien de werkzaamheden die nog gedaan moeten worden voldoende is om het op ze plaats te houden. Dit zijn maximale maten, pas het aan zoals het in die situatie het beste uit komt, maar ga nooit hoger dan de hierboven aangegeven maten !! [ Schakelaar gemonteerd en T doosje boven schakelaar afgelast en dicht gemaakt. Door alle doosjes waar ik met een zwarte (schakel) draad heen ga leg ik een lusje in de draad achter in de doos. Stel dat je in de toekomst om wat voor reden dan ook iets meer draadlengte nodig hebt dan heb je altijd nog iets achter de hand ! ![]() [ Laatste leidingen aangelegd, het pijpje naast het T doosje waar de voeding binenkomt, komt een enkelvoudige wandcontactdoos te zitten, ik vond het echt zo'n hoekje om een koelkast of vriezer neer te zetten en dan is het wel makkelijk dat je een wandcontactdoos tot je beschikking hebt ! [ Andere zijde van de schuur, moet nog een dubbele wandcontactdoos gemonteerd worden en afgelast worden. Donderdag Donderdag had ik andere afspraken waar ik heen moest dus in de schuur heb ik niks gedaan. Wel heb ik in de woning zelf één wisseltrekschakelaar gemonteerd ! [ De oude bakelieten versie, waar geen trekkoord meer aan zat en ook niet meer schakelde ![]() [ Nieuwe en oude schakelaar naast elkaar. [ Schakelaar gemonteerd en voorzien van trekkoordje, dit trekkoordje heeft een knop die in het donker oplicht zodoende kun je ook in het donker het koordje ook vinden ![]() Situatie in de garage Ook heb ik de installatie in de schuur onder de loep genomen; de tranen sprongen mij in de ogen ![]() ![]() [ [ - Drie schakelaars, die allemaal niks schakelen - Afgeknipte en niet afgekoppelde kabel ![]() - Een wandcontactdoos waar geen spanning op staat - En een lichtpunt wat nooit brand ![]() Kortom hier zit ook nog wel het nodige werk in, maar de prioriteit ligt nu even op het schuurtje omdat dit voor vrijdag af moet in verband met de nieuwe huurders Update ! Afgelopen vrijdag heb ik de installatie in de schuur helemaal afgemaakt d.w.z. de laatste draden getrokken, wandcontactdozen gemonteerd, dozen afgelast, tl balken verplaatst en weer aangesloten en alle leidingen vastgezet. [ Verwijderen van de tl balk die straks tussen de balken geplaatst wordt; zodat je er redelijk onder door kunt lopen. Hij hing zo laag dat ik er net met mijn 1,85m onder door kon lopen ![]() Midden van de schuur en het midden van de ruimte tussen de balken uitgemeten en daar de tl weer gemonteerd; ook heb ik hier de bedrading al getrokken voor de lamp. Tl-balk weer aangesloten, je zult je afvragen wat die bruine draad (fase draad) in dat armatuur doet. Eigenlijk op het moment helemaal niks hij is gewoon afgedopt met een steeklasdop maar stel je voor dat ik ooit een wandcontactdoos er bij moet maken die op het plafond gemonteerd is dan kan ik dat heel makkelijk uit de tl halen ![]() Principe werking van een tl Misschien interesant om te weten voor sommigen, misschien ga ik ook wel iets te ver ![]() Hieronder staat een kleine verklaring over hoe een tl buis eigenlijk werkt en uit welke onderdelen hij bestaat. Een tl bestaat uit een glazen buis, gevuld met gas van een bepaalde druk. Aan beide uiteinden van de buis zitten contacten die met elektrodes aan de buis verbonden zijn. Op die elktroden zit een zogeheten emissor. Emissor is een stof die er voor zorgt dat er elektroden vrij komen, als de lamp ontstoken is bewegen die deeltjes zich van de ene elektrode naar de andere elektrode en komen daarbij in botsing met de binnenkant van de tl, dat poeder in een tl wordt fluorescentie poeder genoemd. De samenstelling van dat poeder bepaald uiteindelijk de lichtkleur. ![]() Starter Het ontsteken van een tl gebeurd meestal met behulp van een starter, deze geeft als het ware een zo grootte stroom dat het gas gaat werken en je lamp gaat branden. Voorschakelapparaat Een voorschakelapparaat (meestal dat grote blok wat je ziet in een tl balk) wordt gebruikt om de stroom te beperken die de tl schakeling opneemt uit het net, en hij zorgt voor een voldoende grote startspanning anders kan je starter de lamp niet laten ontsteken. In sommige armaturen zal hier paralel een condensator aanzitten. Het nut daarvan gaat iets te ver om dat hier allemaal te gaan vertellen ![]() Een tl lamp gaat gemiddeld 5000 branduur mee onder normale omstandigheden. Schematische voorstelling van een tl schakeling. L = het voorschakelapparaat, C = condensator, Wat daar bovenstaat getekend is de starter. Even het laatste stukje bedrading trekken voor de voeding en voor de enkelvoudige wandcontactdoos. Ook hier weer duidelijk dat lusje van de zwarte draad te zien ![]() Enkelvoudige wandcontactdoos hier alvast gemonteerd en enkele beugeltjes geplaatst. Even de voeding nog even aflassen, natuurlijk wel eerst de groep uitgeschakeld in de meterkast voodat ik hier mee bezig ga. De zwarte draad die je ziet zitten is de aarde draad ![]() ![]() Ik ben afhankelijk van de die voeding omdat die niet te vervangen is, daarom heb ik dat in deze situatie gewoon zo gelaten en de zwarte draad gebruikt als aarde ![]() Lasdoosje dicht geschroefd, waarna ik vol goede moed de voeding weer heb ingeschakeld in de hoop dat ik weer licht zou hebben in de schuur ![]() And there was light ! ![]() ![]() ![]() De andere tl moest ook nog weer aangesloten worden, deze bleef zitten op de plaats waar hij nu gemonteerd is. Hij zit daar niet in de weg en je hebt er mooi licht van in de vakjes van de kast. Ook hier weer een bruine draad naar toe getrokken en afgedopt in het armatuur. Het eindresultaat Sommige zullen zich afvragen waarom ik in deze installatie gebruik heb gemaakt van ouderwetse stalen beugels en T-doosjes. Het is mijn werk en in de praktijk kom je dit soort installaties (helaas) niet meer tegen. Meestal gebruik je dan klikzadels en kabeldozen omdat dit sneller te installeren is. Had ik hier ook wel kunnen doen gebruiken, maar ik vind dit gewoon zelf mooier en robuust voor in een schuur. ![]() Foto's zijn genomen nadat we de schuur schoongeveegd hadden ![]() Zijkant #1 Binnenkomst voeding en voeding naar de garage Zijkant #2 Voorzijde van de schuur Schakelaar bij ingang ![]() ![]() Groetjes Vonkie ============================================================================================================== Deze post betreft een repost met werkende foto's en afbeeldingen Vanwege de interesse in dit topic heb ik dit topic in ere hersteld ! ============================================================================================================== | |
#ANONIEM | dinsdag 13 maart 2007 @ 16:01 |
Leuk dat de foto'tjes het weer doen!quote:Wat is het verschil tussen die twee? quote:Waarom niet? Er zit toch altijd precies op die plek een gaatje in, waarvoor is dat dan wel bedoeld? | |
Vonkenboer | dinsdag 13 maart 2007 @ 16:13 |
![]() Bovenstaand is een kabeldoos; als ik met kabel werk ipv. losse draden dan moet je aan de doos wartels hebben waarmee je de kabel vastdraait aan de doos. T dozen hebben alleen maar een invoer waarin je de kabel niet vast kunt draaien ![]() In het midden van de T-doosjes die ik hier gebruik zitten geen gaatjes in de doos; de doosjes die ik gebruik moet je vast klemmen tussen de buizen ![]() Doosjes die al voorzien zijn van schroefgaten mag / moet je natuurlijk wel vastzetten. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 maart 2007 @ 17:55 |
Okee. Puur ter vermaak zal ik nog even de achtergrond van mijn vraag vertellen. Afgelopen week was ik bij mijn ouders, en daar heb ik met mijn vader de elektrische installatie in het fietsenschuurtje een beetje aangepast. Dit is het resultaat: ![]() Neem hier GEEN voorbeeld aan! Ik had al zo'n vermoeden dat er toch iets van trekontlasting hoort te zijn, en dat klopt dus ook. ![]() ![]() In ieder geval kun je de 230V nu tenminste niet meer direct aanraken bij kroonsteentjes die open en bloot in de lucht hangen e.d. ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2007 17:58:00 ] | |
kroegtijger | woensdag 14 maart 2007 @ 16:03 |
![]() ![]() ik mis alleen 1 nog wat in het gedeelte over het meten of er nog spanning op de groep staat: 1 - Controleer of je meter werkt (werkend WCD is het makkelijkst) 2 - Schakel de groep af 3 - Meet of de groep inderdaad geen spanning meer heeft 4 - Controleer je meter of deze nog steeds werkt Vooral stap 4 wordt nog wel eens vergeten. Stel dat je meter tijdens het meten stuk is gegaan en je dus geen goed resultaat krijgt, dan krijg je nog steeds een flinke stroomstoot doorje heen Bij huishoudelijke installaties zal je het waarschijnlijk wel overleven, maar zeker als je met grotere spanningen werkt zijn dit 4 heel belangrijke stappen die je altijd moet volgen | |
Vonkenboer | woensdag 14 maart 2007 @ 16:06 |
quote:Mijn handen beginnen te jeuken bij dit soort dingen ![]() ![]() Ik mis ook een buisje wat de kabel beschermd bij de doorvoer door de muur ![]() | |
Vonkenboer | woensdag 14 maart 2007 @ 16:11 |
quote:400 V door je sodeflikker is inderdaad niet grappig ![]() Nee, inderdaad een erg belangrijk iets wat op iedere elektro opleiding wel 100.000 keer verteld wordt ![]() Ik doe het al vrij automatisch ![]() | |
kroegtijger | woensdag 14 maart 2007 @ 16:16 |
quote: ![]() ![]() | |
Plankje55 | woensdag 14 maart 2007 @ 16:55 |
quote:In de nieuwe doosjes van ABB, zoals op het plaatje van IGEN, zit wel een schroefgaatje. Overigens bedankt voor het herstellen van de foto's Eric | |
#ANONIEM | woensdag 14 maart 2007 @ 20:13 |
quote:Is dat nodig bij zulke dikke kabels? ![]() | |
Vonkenboer | donderdag 15 maart 2007 @ 11:15 |
quote:Kabeldoorvoeren door muren en vloeren dienen altijd voorzien te zijn van een stuk buis voor bescherming van de kabel door de muur / vloer. De dikte van de kabel heeft daar niks mee te maken ![]() (Al heb ik altijd mijn twijfels bij elektriciens van de woningbouw ( ![]() ![]() |