Gistermiddag was ik toevallig in het nieuwe stadshart van Almere. Tegenover de viskraam die daar stond waren twee folderaars van GroenLinks bezig de mensen lastig te vallen voor de actie "eet bewust."
Bij een kennelijk gebrek aan een betere tijdsbesteding meenden zij - zo bleek uit die besmuikte vodjes papier die ze ronddeelden - de mensen te moeten vertellen wat ze wel en niet mogen eten. Biologisch vlees, scharreleieren, en jawel.....ook de vis moet nu kritisch worden ingekocht. Ging over vangstmethoden of zo, waarbij GroenLinks pleit voor een keurmerk op verantwoord gevangen vis. (wanneer het verantwoord is weet ik niet, zeker als het met de hand uit het water geschept wordt, waarna gevraagd wordt aan de vis "gaat het?" en als hij "ja" knikt is het goed.)
Enfin; die ene gozert begeeft zich op zijn sandalen en met zijn linnen wereldwinkel-tasje naar de visboer en ik zie die vent al kijken : wat moet die klojo hier?
Die groenlinkse knakker begint dus een heel verhaal tegen de visboer; die heeft uiteraard geen enkele vis met het groenlinkse keurmerk erop en die groene rakker wijst hem daar op arrogante toon op.
En wat ik aan zag komen, gebeurt: die visboer pakt een hele bak met palingen en kiepert die onder applaus van de omstanders in zijn geheel over die rakker heen, die samen met zijn maat maakt dat hij weg komt, uitgehoond door al het winkelende publiek.
Eigenlijk had die visboer die Groenlinkser met een kabeljauw in zijn gezicht moeten slaan.
Zo van KLEDDER, KLATS ......