Omdat niets daarop duidt. Is dat voldoende?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:08 schreef moussie het volgende:
[..]
uhm .. saracenen was anders de benaming voor alle islamitsche arabieren, niet uitgesplitst naar volk .. dus wie weet of het niet om voormalige feniciers/puniërs ging ?
Nee, die kwamen helemaal niet uit gebied dat de Romeinen bezet hadden.quote:de eerste belegeringen zijn gedaan door de arabieren .. right ? die komen dus wel uit het door het romeinse rijk bezette gebied en dat die in het kader van het zichzelf bevrijden van de romeinse/byzantynse bezetting Constantinopel belegeren kan ik niet zien als een kruistocht
Enig idee hoe het Boeddhisme verdwenen is uit India?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:17 schreef moussie het volgende:
[..]
[..]
bron
of te wel, net als overal elders, weinig aan de hand, men leeft gewoon vredig naast en met elkaar .. totdat buitenlandse mogenheden zich ermee bemoeien .. divide and conquer .. over and over again
nee .. niet genoeg om zulke vergaande conclusies te trekken .. de feniciërs en de puniërs worden nl allebei gezien als (islamitische) arabieren .. tenzij je een libanees of tunesiër nu ineens niet-arabisch wil gaan noemenquote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:25 schreef Apropos het volgende:
Omdat niets daarop duidt. Is dat voldoende?
huh .. waar kwamen de islamitische arabieren dan wel vandaan .. of is iemand uit Damascus nu ineens geen islamitische arabier meer ?quote:Nee, die kwamen helemaal niet uit gebied dat de Romeinen bezet hadden.
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:26 schreef Apropos het volgende:
[..]
Enig idee hoe het Boeddhisme verdwenen is uit India?
bronquote:Wat de geschiedenis van het boeddhisme in India zelf betreft zijn er zeer uitvoerige inlichtingen bewaard van Chinese pelgrims, die India in de loop van het eerste millennium n.C. bezochten: Fa-hien (399413), Hiuan-Tsang (Yuan-chwang. Hsuen-tsang, 629645), Yitsing (I-ching, 671690). Hieruit blijkt dat reeds in vele sectoren verval was ingetreden, dat nog toenam door een nieuwe vorm van boeddhisme, het Vajrayanaboeddhisme (het 'Diamanten voertuig') geheten, waarin de oorspronkelijke zuiverheid plaats ging maken voor praktijken die veel gelijkenis vertonen met het hindoeïstische tantrisme en ten slotte voor de leer en de praktijken van het sjaktisme (reeds in de 8ste eeuw). De kiem van al deze afwijkingen lag in het Mahayana-boeddhisme zelf, dat, ofschoon het beweert langs een soort van apostolische overlevering aan te sluiten bij de prediking van de oorspronkelijke leer van Boeddha, zeer heterogene en aan het oorspronkelijke boeddhisme vreemde elementen bevat.
Het boeddhisme, dat in zijn ideale vorm eigenlijk slechts voor een kleine elite bestemd is, is in India nooit de enige of de overheersende verlossingsleer geweest. Het streefde ook niet naar die positie en liet zijn leke-aanhangers vrij volksgeloof te huldigen en aan brahmanistisch-hindoeïstische riten deel te nemen. Wanneer vorstengunst ontbrak, bleek nog duidelijker dat het niet het gehele terrein van het leven van de leke-aanhangers bestreek. Door zijn vele scholen en grote tolerantie vormde het geen eenheid. De opname van vele hindoeïstische elementen in het Mahayana leidde tot uitholling en vervaging. Het langst hield het stand in Bihar en Bengalen, onder de boeddhistische Paladynastie. De invallen van de islamieten, die in 1193 Bihar bezetten en vele boeddhistische kloosters verwoestten, betekenden de genadeslag. In Orissa leeft het op bescheiden schaal voort. Alle Indiase boeddhisten tezamen (inclusief vanuit Sri Lanka geïmmigreerden, ook bekeerden) maken nauwelijks het half miljoen
pff .. in het india van toen waren kerk en staat niet gescheiden .. en zoals je uit dat stukkie kan ontnemen was het boedhisme niet de volksgodsdienst maar voor de elite .. of te wel, de bestuurders zijn uitgeschakeld, het ging niet om de godsdienstquote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:15 schreef Apropos het volgende:
De invallen van de islamieten, die in 1193 Bihar bezetten en vele boeddhistische kloosters verwoestten, betekenden de genadeslag.
Heel goed. Verdreven door buitenlandse machten, een kruistocht op kleine schaal.
Als je krampachtig blijft proberen de feiten in een ander daglicht te stellen (''heroveringen'', ''Punische oorlogen'') word ik de discussie een beetje beu.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:34 schreef moussie het volgende:
[..]
pff .. in het india van toen waren kerk en staat niet gescheiden .. en zoals je uit dat stukkie kan ontnemen was het boedhisme niet de volksgodsdienst maar voor de elite .. of te wel, de bestuurders zijn uitgeschakeld, het ging niet om de godsdienst
juist ja, ik probeer dingen in een ander daglicht te zetten, ik probeer ze in perspectief te plaatsen .. niet die eenzijdig christelijk godsdienstige geschiedenis maar hetzelfde verhaal maar dan wat breder belicht .. wie wordt er bedoelt met arabier in die tijd .. en welke van al die verschillende arabische volken stond daar voor de deuren van constantinopel .. die uit damscus of die uit medina ..quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:47 schreef Apropos het volgende:
[..]
Als je krampachtig blijft proberen de feiten in een ander daglicht te stellen (''heroveringen'', ''Punische oorlogen'') word ik de discussie een beetje beu.
ik ontken de aanwezigheid toch ook niet .. ik zeg alleen maar dat het niet het primaire doel was .. anders was men wel actiever gaan "bekeren" en juist dat is nu niet gebeurdquote:Onder Mohammed Gur zijn talloze religieuze objecten en centra vernietigd omdat ze gewijd waren aan ''afgoderij.'' Het Boeddhisme werd vervolgd omdat het zending bedrijft. Religieuze motivatie was beslist niet afwezig.
uhm .. fortified .. en jij weet waarom dat was ?quote:In 1193, the Nalanda University complex was sacked by Turkish Muslim invaders under Bakhtiyar Khalji; this event is seen as a milestone in the decline of Buddhism in India. Fortified Sena monastaries along the main route of the invasion were destroyed and being off the main route both Nalanda and Bodh Gaya survived. It is said that Khalji asked if there was a copy of the Koran at Nalanda before he sacked it. When the Tibetan translator Chag Lotsawa visited them in 1235, he found them damaged and looted, but still functioning with a small number of monks. The destruction of the universities at Nalanda as well as the destruction of many temples and monasteries throughout northern India which housed centers of learning, is considered by many historians to the responsible for the sudden demise of ancient Indian scientific thought in mathematics, astronomy, alchemy, and anatomy
http://en.wikipedia.org/wiki/Nalanda
Zie ook hoofdstuk 11 van het boek A history of world societies[ van McKay, Hill, Buckler en Ebrey.
Zodra ik iets ten gunste van Cortez zeg, mag je me voor schut zetten hoor.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:04 schreef moussie het volgende:
[..]
juist ja, ik probeer dingen in een ander daglicht te zetten, ik probeer ze in perspectief te plaatsen .. niet die eenzijdig christelijk godsdienstige geschiedenis maar hetzelfde verhaal maar dan wat breder belicht .. wie wordt er bedoelt met arabier in die tijd .. en welke van al die verschillende arabische volken stond daar voor de deuren van constantinopel .. die uit damscus of die uit medina ..
in het eerste geval heb ik gelijk, in het 2de jij
en niet elke "islamitische" verovering het verspreiden van de islam als uitgangspunt had, dat was bijzaak .. net als bij de christenen ..
of hebben die soms geen tempels geplundert .. maya's anyone ?
tja, en laat ik over de koloniale gebieden maar niet beginnen .. wij waren natuurlijk altijd heel lief tegen de inboorlingen en hun priesters/religies
Dat die kloosters geschikt waren om te worden verdedigd heeft hier toch niets mee te maken?quote:uhm .. fortified .. en jij weet waarom dat was ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_Buddhism_in_India
of te wel .. er komt zoveel meer bij kijken dan zo'n recht-toe-recht-aan verhaal .. of de christelijke getinte uitleg die aan de gebeurtenis/geschiedenis wordt gegeven
ghehe .. maar je snapt wat ik bedoel, dat de geschiedenis zoals wij die leren dat christelijke tintje heeft, het is geen onbevooroordeelde berichtgeving ?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:19 schreef Apropos het volgende:
Zodra ik iets ten gunste van Cortez zeg, mag je me voor schut zetten hoor.
wat ik erover gelezen heb was dat die oude boeddhisten beste vechtersbazen waren en werden die kloosters versterkt door de sena-hindu's nadat ze de boeddhisten hadden verjaagd ..quote:Dat die kloosters geschikt waren om te worden verdedigd heeft hier toch niets mee te maken?
Apropos, het heeft geen nut. Moussie verdraait of doelbewust de feiten en verbind de meest onsamenhangende conclusies daaraan of is gewoon domweg stom.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:47 schreef Apropos het volgende:
[..]
Als je krampachtig blijft proberen de feiten in een ander daglicht te stellen (''heroveringen'', ''Punische oorlogen'') word ik de discussie een beetje beu.
Bovendien kun je je afvargen wat dit nog met de Topic te maken heeft (alleen Moslim dag in Engelands grootste pretpark )quote:Op zaterdag 22 juli 2006 21:32 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Apropos, het heeft geen nut. Moussie verdraait of doelbewust de feiten en verbind de meest onsamenhangende conclusies daaraan of is gewoon domweg stom.
Je kan nog beter tegen een muur discussieren, die heeft meer logisch beredeneervermogen.
Neem je je vader, broer of man wel mee?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:18 schreef N.icka het volgende:
[..]
Heb je de site van hun gelezen , daar wordt het toch wel iets anders neergezet hoor.
Ik denk dat ik kaartjes ga proberen te regelen
En dat strookt niet zo lekker met deze:quote:Women travelling to the event
In keeping with Islamic regulations females of adult age must be accompanied by a male relative (Mahram) when journeying to the event.
quote:Ride segregation
Designated adult ride areas will be rotated between men and women throughout the day.
Ik had dit ook al aangehaalt en kreeg toen ook nauwelijks een reaktiequote:Op zondag 23 juli 2006 06:48 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Neem je je vader, broer of man wel mee?
[..]
[..]quote:En dat strookt niet zo lekker met deze:
Geloof een sexualiteit zijn eigenlijk altijd al een rare combinatie.quote:Op zondag 23 juli 2006 08:17 schreef Limburger_noord het volgende:
Offtopic: Ik heb dus ook nooit begrepen waarom mannen en vrouwen niet samen bidden ?
Omdat het zien van een vrouwen lichaam de man kan afleiden ???
Hebbben Moslim mannen dan zo weinig zelfbeheersing ?
De katholieke kerk laat anders al heel lang 'gemengde 'stellen toe hoorquote:Op zondag 23 juli 2006 09:03 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Geloof een sexualiteit zijn eigenlijk altijd al een rare combinatie.
Maar het idee erachter is inderdaad dat het zowel de mannen als vrouwen af zou leiden van het gebed. Of het om het lichaam gaat en om alleen de zelfbeheersing van de man weet ik niet, ik kan me voorstellen dat je tijdens een serieuze gelegenheid als het bidden geen flirtende stelletje in de moskee wilt hebben.
Voedsel voor diegene die tegen de ' alleen-moslims dag in Engelands grootste pretpark ' warenquote:Op zondag 23 juli 2006 10:24 schreef HezbAllah het volgende:
* weg *
Juist door DAT soort opmerkingen ga je de mensen die tegen een 'Moslim only 'dag zijn haast begrijpenquote:Op zondag 23 juli 2006 10:43 schreef HezbAllah het volgende:
* weg *
ander geloof andere opvattingen, maar de katholieke kerk heeft ook andere regels voor mannen en vrouwen even als de protestanten of de christenen.quote:Op zondag 23 juli 2006 09:08 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
De katholieke kerk laat anders al heel lang 'gemengde 'stellen toe hoor
Waarom hebben die het probleem dan niet /?
Heb je gelijk in maar ik had het hier even over het samen biddenquote:Op zondag 23 juli 2006 10:57 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
ander geloof andere opvattingen, maar de katholieke kerk heeft ook andere regels voor mannen en vrouwen even als de protestanten of de christenen.
Veel geloven zien sexualiteit als iets vreemds dat alleen gebruikt mag worden voor het produceren van kinderen.
Denk dat dat uitsterven eerder van toepassing is op het Christelijke geloof , als je bedenkt hoeveel echte christelijken er nog in Europa zijn vergeleken met 50 jaar geleden (in NL)quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 04:13 schreef misantropia het volgende:
* deleted *
behalve voor de gelovigenquote:Op dinsdag 1 augustus 2006 07:46 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
Een wereld zonder religie is een paradijs op aarde.
Ja, dat zoeken ze dan op in de 'Grote Moslim-database'quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:53 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Aan de buitenkant niet (hoewel sommige kledingvoorschriften wel een hint zijn) maar dat is ook niet nodig want zonder kaartje kom je er niet in
En waar koop je die kaartjes?
Via de website en daar zitten vast wel mensen die dat kunnen controlen of je Moslim bent of denk je van niet?![]()
Ja, want dan gaan oorlogen tenminste weer over tastbare zaken! Langoor versus kortoor enzo!quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 07:46 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
Een wereld zonder religie is een paradijs op aarde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |