Als ze dat nu eens deden...quote:Op donderdag 20 juli 2006 14:24 schreef Aslama het volgende:
[..]
OK, mag ID geen gebruik maken van andere feiten die haar bevestigen of ondersteunen?
Goed dan.quote:Op donderdag 20 juli 2006 14:25 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Dank U !
Er is geen enkel FEIT dat ID bewijst of zelfs maar enigzins ondersteund!
Nee, feiten/waarnemingen bevestigen hypothesen. Met voldoende bewijs word een hypothese dan een theorie.quote:Theorieen bevestigen niks, feiten bevestigen theorieen en niet andersom
Ja je hebt gelijkquote:Op donderdag 20 juli 2006 14:32 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Nee, feiten/waarnemingen bevestigen hypothesen. Met voldoende bewijs word een hypothese dan een theorie.
Ik snap er geen biet van wat er nu mis mee is en wat je duidelijk wilt hebben c.q. duidelijk wilt maken.quote:Op donderdag 20 juli 2006 14:10 schreef Aslama het volgende:
[..]
Oorspronkelijke vraag was:
[..]
Je beantwoordt met:
[..]
Vandaar mijn reactie:
[..]
Snapte je waarom ik de oorsrponkelijke vraag (aan Speknek) stelde?quote:Op donderdag 20 juli 2006 14:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik snap er geen biet van wat er nu mis mee is en wat je duidelijk wilt hebben c.q. duidelijk wilt maken.
Inderdaad. Waarom wil je dat nu gaan veranderen?quote:Op donderdag 20 juli 2006 12:36 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat kun je daar niet uit concluderen. Je kunt er echter ook niet uit concluderen dat toeval wel bestaat. Het zegt meer dat voor the sake of the argument de veranderingen in een genoom door 'toeval' tot stand zijn gekomen.
Ik vraag me af of dat is wat je wilt beweren met de zin "Dat betekent in ieder geval dat er geen testbewijs is die ID schraagt.".quote:[..]
Ik begrijp niet waar je naartoe wil..
Exact. Dus de mens is toch niet zo'n zooitje als dat werd gesuggereerd.quote:Op donderdag 20 juli 2006 12:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat evolutie in lokale optima belandt als het ware. Zodra er een mutatie is die tot voordeel strekt, is er eigenlijk geen weg terug, zodra een bepaald pad wordt ingeslagen zit je eraan vast. Onze ogen zouden bijvoorbeeld best zonder blinde vlek kunnen (zoals octopussen hebben), door de zenuwen beter te leggen.
Echter, om dat te bewerkstelligen zouden er veel stappen ongedaan gemaakt moeten worden, wat geen selectievoordeel oplevert – aangezien je functionaliteit verliest voor een tijdje – dus we zitten hier aan vast. En dat verschijnsel zie je vaker en vaker in de natuur, geleedpotigen kunnen bijvoorbeeld niet heel groot worden, hun uitwendig skelet verhindert ze dat, er zitten restjes van oude structuren die nu hun rol verloren hebben. Het staartbeen bij de mens, de door huid bedekte ogen van de blindmuizen (die overigens geen voorpoten hebben om te graven, maar hun tanden gebruiken).
We kunnen ook kippenvel krijgen onder druk of stress, waarbij het eigenlijk functioneert zoals een kat die z’n tegenstander bang maakt door z’n haren op te zetten – bij de mens heeft dát geen nut meer.
Kortom, evolutie blijft soms in lokale optima hangen (soms ook door gebrek aan selectiedruk) of het kan niet anders omdat het ‘het verkeerde pad is ingeslagen’ en daarom moet gebruiken wat er is.
Hierbij worden toch wel een aantal aannames gemaakt, die geen onderdeel zijn van ID.quote:Een echt Intelligent Designer zou dit beter gekund hebben. Soms bereikt evolutie wel degelijk een zeer optimaal en zeer goed functionerend geheel – maar dat is bij toeval – dat een Intelligent Designer soms knoeiwerk aflevert is echter vreemder.
Dat wil ik niet, ik probeer alleen duidelijk te maken dat de wetenschappelijke benaming voor toeval niet letterlijk toeval hoeft te zijn. Dit om valse dichotomieën te proberen te vermijden.quote:Op donderdag 20 juli 2006 16:33 schreef XoxIx het volgende:
Inderdaad. Waarom wil je dat nu gaan veranderen?
Nee, hetgeen ik beweerde is dat ID uitgaat van dat er mutaties zijn (of er mutaties zijn geweest) die niet toevallig zijn. Daar is geen testbewijs voor, voor het tegendeel is er aan de andere kant wel overvloedig bewijs.quote:Ik vraag me af of dat is wat je wilt beweren met de zin "Dat betekent in ieder geval dat er geen testbewijs is die ID schraagt.".
Alwetend en almachtig hoeft al niet, maar iets alwetender kan wel. En tamelijk almachtig suggereert ID zelf, daar hij kan ingrijpen op welhaast magische wijze in het gangbare evolutieproces, danwel een heel goed begrip heeft van het genoom doordat hij feilloos proteïnen op nanoniveau tot een bacteriemotor samenstelt. Dat is geen kattepis.quote:Op donderdag 20 juli 2006 16:35 schreef XoxIx het volgende:
Hierbij worden toch wel een aantal aannames gemaakt, die geen onderdeel zijn van ID.
Ten eerste suggereer je dat de ontwerper alwetend en almachtig is, zodat het ontwerp zich volledig foutloos en precies als voorspeld ontvouwt.
Tussen de regels door wel, althans, je kunt zeggen dat sommige zaken die tot ontwerp benoemd zijn enige eigenschappen der ontwerper suggereren.quote:Dat zijn aannames over de ontwerper, waarover ID zich niet uitlaat.
Nee, maar de evolutietheorie suggereert wel dat we het ‘hoogtepunt’ (wat betreft het oog) waarschijnlijk niet zullen bereiken, omdat we nu gevangen zitten in ons lokale optimum.quote:Ten tweede omvat dit de mening dat alle tussenstappen perfect moeten zijn, of dat we nu op het hoogtepunt van het ontwerp zitten. Ook dit wordt niet beweerd door ID.
Het is vreemd bij ID dat de ontwerper soms wel schijnt te werken, en soms niet. En dat blijf ik vreemd vinden, net als bij creationisme, iets wordt juist ontwerp genoemd omdat het zo uitermate geraffineerd in elkaar steekt, zoals het zweepstaartje. Daar moet de ontwerper een handje geholpen hebben. Waarom hielp de ontwerper in de ontwikkeling van het oog bij de mensen niet een handje – en misschien bij de inktvissen wel?quote:Dit is overigens wel een uitstekend punt tegen creationisme.
Hoe kom je nou weer tot die conclusie?quote:Op donderdag 20 juli 2006 16:35 schreef XoxIx het volgende:
[..]
Exact. Dus de mens is toch niet zo'n zooitje als dat werd gesuggereerd.
.. en daarmee dus ook tegen ID aangezien het ipc hetzelfde isquote:Hierbij worden toch wel een aantal aannames gemaakt, die geen onderdeel zijn van ID.
Ten eerste suggereer je dat de ontwerper alwetend en almachtig is, zodat het ontwerp zich volledig foutloos en precies als voorspeld ontvouwt. Dat zijn aannames over de ontwerper, waarover ID zich niet uitlaat.
Ten tweede omvat dit de mening dat alle tussenstappen perfect moeten zijn, of dat we nu op het hoogtepunt van het ontwerp zitten. Ook dit wordt niet beweerd door ID.
Dit is overigens wel een uitstekend punt tegen creationisme.
Okay.quote:Op donderdag 20 juli 2006 16:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat wil ik niet, ik probeer alleen duidelijk te maken dat de wetenschappelijke benaming voor toeval niet letterlijk toeval hoeft te zijn. Dit om valse dichotomieën te proberen te vermijden.
Er is (voor zover ik weet) inderdaad geen bewijs voor het bestaan van IC. Daarentegen is het onmogelijk om ooit bewijs te vinden dat iets toevallig gebeurt.quote:[..]
Nee, hetgeen ik beweerde is dat ID uitgaat van dat er mutaties zijn (of er mutaties zijn geweest) die niet toevallig zijn. Daar is geen testbewijs voor, voor het tegendeel is er aan de andere kant wel overvloedig bewijs.
Het miljoenste priemgetal uitrekenen leek 100 jaar geleden ook nog onmogelijk. Het is nu in milliseconden te berekenen.quote:Op donderdag 20 juli 2006 18:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Alwetend en almachtig hoeft al niet, maar iets alwetender kan wel. En tamelijk almachtig suggereert ID zelf, daar hij kan ingrijpen op welhaast magische wijze in het gangbare evolutieproces, danwel een heel goed begrip heeft van het genoom doordat hij feilloos proteïnen op nanoniveau tot een bacteriemotor samenstelt. Dat is geen kattepis.
Evolutieleer beweert ook niet dat de mens nu in een lokaal optimum zit, alleen dat het zich er (langzaam maar zeker) naartoe beweegt.quote:[..]
Tussen de regels door wel, althans, je kunt zeggen dat sommige zaken die tot ontwerp benoemd zijn enige eigenschappen der ontwerper suggereren.
[..]
Nee, maar de evolutietheorie suggereert wel dat we het ‘hoogtepunt’ (wat betreft het oog) waarschijnlijk niet zullen bereiken, omdat we nu gevangen zitten in ons lokale optimum.
Als er een ontwerper is, dan is er een ontwerper. Zelfs al heeft die ontwerper maar 0.001% van alle mutaties beinvloedt.quote:[..]
Het is vreemd bij ID dat de ontwerper soms wel schijnt te werken, en soms niet. En dat blijf ik vreemd vinden, net als bij creationisme, iets wordt juist ontwerp genoemd omdat het zo uitermate geraffineerd in elkaar steekt, zoals het zweepstaartje. Daar moet de ontwerper een handje geholpen hebben. Waarom hielp de ontwerper in de ontwikkeling van het oog bij de mensen niet een handje – en misschien bij de inktvissen wel?
Werkt de ontwerper slechts ad libitum? Dat vind ik toch vreemd, ook in het geval van ID, en ik vind het ook een zwak punt van hun theorie, ze kunnen het altijd – als de ontwerper het even laat afweten – op de traditionele evolutie en het toeval gooien, en daarnaast de ‘succesjes’ claimen.
En ik vind dat ID hier ook voor een lastige keus staat, indien ze beweren dat de evolutietheorie talrijke gaten bevat, talrijke punten van ontwerp, dan vind ik dat ze goed moeten verklaren waarom sommige structuren zo onhandig lijken, waarom is er daar niet ingegrepen? Indien ze het aantal ‘gaten’ of voorbeelden van ontwerp heel klein houden, b.v. zweepstaartje of de eerste cel, dan lijkt het me wat voorbarig om er direct maar vanuit te gaan dat ID de oplossing is en dat in 99,999% van alle veranderingen het gewoon evolutie was – dan zou ik zeggen: Nou, loop niet te hard van stapel met het introduceren van een ontwerper.
quote:Op donderdag 20 juli 2006 13:51 schreef Aslama het volgende:
Het ontstaan van een object kan noodzakelijk, toeval of ontwerp zijn. Noodzakelijk betekent onvermijdelijk, toeval kan vermijdelijk zijn maar onbedoeld toch gebeurd, en ontwerp kan ook vermijdelijk zijn maar toch gebeurd door een intentie.
quote:Eerder zei ik al dat ID over het ontstaan van een object gaat. Het ontstaan kan alleen maar of toeval of ontwerp zijn.
Mooi, dan kunnen we gelijk heel ID de prullenbak ingooien.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 15:58 schreef XoxIx het volgende:
[..]
Okay.
[..]
Er is (voor zover ik weet) inderdaad geen bewijs voor het bestaan van IC. Daarentegen is het onmogelijk om ooit bewijs te vinden dat iets toevallig gebeurt.
Theortisch was het prima mogelijk. Alleen niet met de middelen van die tijd.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:00 schreef XoxIx het volgende:
[..]
Het miljoenste priemgetal uitrekenen leek 100 jaar geleden ook nog onmogelijk. Het is nu in milliseconden te berekenen.
Tot nu toe is er echter geen bewijs van ontwerp.quote:Evolutieleer beweert ook niet dat de mens nu in een lokaal optimum zit, alleen dat het zich er (langzaam maar zeker) naartoe beweegt.
[/quote
Nou nee. Een soort ontwikkelt zich doordat de best aangepaste overleven. Waaraan ze zich aanpassen verandert echter ook.
[quote]
Als er een ontwerper is, dan is er een ontwerper. Zelfs al heeft die ontwerper maar 0.001% van alle mutaties beinvloedt.
Dat wil nog niet zeggen dat het geen prestatie meer is dat we dat kunnen. De gehele technologische ontwikkeling die dat mogelijk heeft gemaakt is niet niets. Als een intelligente levensvorm het miljoenste priemgetal kan uitrekenen, dan zegt dat wel wat over de mogelijkheden van die levensvorm.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:00 schreef XoxIx het volgende:
Het miljoenste priemgetal uitrekenen leek 100 jaar geleden ook nog onmogelijk. Het is nu in milliseconden te berekenen.
Dat kan natuurlijk, maar dat vind ik persoonlijk weinig overtuigend. Als we 99,999% door toeval kunnen verklaren lijkt het me logischer dat we bij die 0,001% nog niet slim genoeg zijn geweest om het uit te vinden. En daarbij blijft ID voor mij nog steeds een stoplap die gebruikt wordt zodra we er (even) niet meer uitkomen.quote:Als er een ontwerper is, dan is er een ontwerper. Zelfs al heeft die ontwerper maar 0.001% van alle mutaties beinvloedt.
Ik vind het feit dat de enigzins wetenschappelijke basis die met name door Behe en Dembski is geïntroduceerd volliedig aan flarden is geschoten door biologen, wiskundigen, wetenschapsfilosofen etc. nog een veel groter probleem. Hoewel Pennock in zijn Tower of Babel, die ik net weer eens ter opfrissing aan het lezen ben, stelt dat het primaire vernieuwende aspect van ID ten opzichte van creationisme dat het de filosofische basis van de wetenschap aanvalt en wil vervangen. In die zin heeft Pmb met dit topic eigenlijk gelijk. ID is 'alternatieve' wetenschap in de zin dat het methodologisch naturalisme wil vervangen door / aanvullen met de acceptatie van allerlei bovennatuurlijke factoren waardoor zaken als astrologie opeens ook wetenschap worden zoals Behe onder ede moest toegeven.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:14 schreef Barati het volgende:
Het grootste probleem met ID is dat het niets zegt of wil zeggen over de aard en eigenschappen van de Ontwerper. Hierdoor zijn alle problemen en eventuele inconsistenties binnen ID eenvoudig te omzeilen door simpelweg te stellen dat deze problemen samenhangen met of het gevolg zijn van de eigenschappen van de Ontwerper. Op deze manier kan ID altijd alles (en daarmee niets) verklaren en is daarmee een buitengewoon zwakke hypothese. Vergelijk het bijvoorbeeld met de opvatting dat god fossielen zou hebben geschapen om de mensen "op de proef te stellen".
Ik denk het niet, aangezien je er niets wetenschappelijks me kan doen...quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:22 schreef Monolith het volgende:
ID is 'alternatieve' wetenschap in de zin dat het methodologisch naturalisme wil vervangen door / aanvullen met de acceptatie van allerlei bovennatuurlijke factoren waardoor zaken als astrologie opeens ook wetenschap worden zoals Behe onder ede moest toegeven.
Klein foutje ja, ik had inderdaad moeten zeggen dat het een alternatief voor de wetenschap is.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:54 schreef srblackbird het volgende:
[..]
Ik denk het niet, aangezien je er niets wetenschappelijks me kan doen...
Daardoor kan je het geen wetenschap noemen; echter wel alternatief![]()
Met je eigen visie ben ik het gedeeltelijk eens. Het is te vroeg om ID als een volwaardige tegenhanger van de evolutietheorie te beschouwen. Ook omdat ID elementen uit de evolutietheorie gebruikt voor hun eigen theorie. Klopt het 1 niet, de ander dan ook niet.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:31 schreef pmb_rug het volgende:
Naar aanleiding van deel 1 dit beloofde artikel:
knip
In het geval van noodzaak kan je de vraag weer stellen of de noodzaak toeval of ontwerp is. Uiteindelijk kan het alleen maar toeval of ontwerp zijn. Dit heb ik al eerder gepost.quote:
Ja het geldt voor elk object/proces die is ontstaan. Het lijkt mij evident dat wat voor een ontwerp geldt niet voor de ontwerper hoeft te gelden.quote:Je had ook Barati's vraag nog niet beantwoord:
Denk je dat het uiteindelijke herleiden tot toeval of ontwerp voor alles geld? Of zijn er zaken die zich daar aan onttrekken zoals een Ontwerper?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |