onzinquote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:31 schreef pmb_rug het volgende:
Ook zou ID argumenten geven die worden betiteld als God-of-the-gaps-argumenten. God-of-the-gaps-argumenten luidt als volgt : “Dit bepaalde verschijnsel is wetenschappelijk onverklaarbaar, en dus moet er een God bestaan die dat verschijnsel veroorzaakt heeft.” Hierbij wordt aangenomen dat als iets wel een natuurlijke oorzaak heeft er goede reden is om te denken dat er geen God is die het veroorzaakt heeft.
ik betoog ook dat het een onzin argument is.... toch?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 02:20 schreef -Beestje- het volgende:
[..]
onzin
als de wetenschap het mechanisme achter een bepaald verschijnsel ontdekt is dit geen bewijs voor het wel of niet bestan van een God
dit is aan de persoonlijke interpetatie van de persoon zelf
een atheist zal nog een reden hebben om geen god te zien
een theist zal er de schoonheid van God's creatie in zien
en een agnost laat het nog steeds in het midden
hmm... jaquote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:34 schreef Sisko het volgende:
Het spijt me, ik heb (nog) niet de hele tekst gelezen, maar ik het deel1 wel eevn doorgebladerd. En volgens mij heeft niemand het gehad over "the flying spaghetti monster". Ja lach maar, maar dit is een echte theorie die gebruik maakt van de zelfde manier van argumenteren als ID doet, maar dan om te verklaren dat de FSM het universum gecreeerd heeft. Totaal lachwekkend natuurlijk, maar het toont wel aan hoe je ID moet benaderen.
http://www.venganza.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster
Welk onderzoekquote:Op zaterdag 15 juli 2006 03:00 schreef Pinobot het volgende:
Wat een verhalen allemaal, ik ga ze natuurlijk niet allemaal lezen want dan wordt ik koekkoek.
Mijn mening: ID is geen wetenschap omdat het antwoord voor de "wetenschappers" al vaststond voor het onderzoek.
Welk ander soort ontwerper dan een God figuur past dan bij ID?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 03:00 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
hmm... ja![]()
begrijp jij het idee van ID wel???
ID stelt alleen ontwerp vast op basis van een aantal voorwaarden (genoemd in de essay), over de aard van de eventuele ontwerper (Ronald Meester betoogt zelfs dat er ontwerp zonder ontwerper kan zijn) word niets gezegd. als jij in het FSM wilt geloven als ontwerper dan is dat jouw zaak, het is jouw theologie. het ligt buiten het gebied van ID.
ontwerp zonder ontwerper ?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 03:00 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
hmm... ja![]()
begrijp jij het idee van ID wel???
ID stelt alleen ontwerp vast op basis van een aantal voorwaarden (genoemd in de essay), over de aard van de eventuele ontwerper (Ronald Meester betoogt zelfs dat er ontwerp zonder ontwerper kan zijn) word niets gezegd. als jij in het FSM wilt geloven als ontwerper dan is dat jouw zaak, het is jouw theologie. het ligt buiten het gebied van ID.
Ronald Meester doet hier een uitspraak die een contradictie is gezien de theorie van ID. ID stelt namelijk zoals jij omschrijft: Intelligent Design (ID) is de theorie die stelt dat er elementen in de natuur niet ontstaan kunnen zijn door natuurlijke oorzaken (toeval), maar door een bewust, intelligent ontwerp van een ongedefinieerde ontwerper. Dus er wordt beweerd dat sommige zaken in de natuur door een bewuste ingreep van een ontwerper tot stand zijn gekomen, maar vervolgens beweert men dat ontwerp ook zonder ontwerper kan.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 03:00 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
hmm... ja![]()
begrijp jij het idee van ID wel???
ID stelt alleen ontwerp vast op basis van een aantal voorwaarden (genoemd in de essay), over de aard van de eventuele ontwerper (Ronald Meester betoogt zelfs dat er ontwerp zonder ontwerper kan zijn) word niets gezegd. als jij in het FSM wilt geloven als ontwerper dan is dat jouw zaak, het is jouw theologie. het ligt buiten het gebied van ID.
Ik vind dat je conclusie, dat de term ‘alternatieve wetenschap’ hier nog te voorbarig is. Louter het gebruik van de term ‘wetenschap’ suggereert al het een en ander. Ik vind dit vergelijkbaar met de uitdrukking ‘alternatieve geneeswijzen’ waarvan het grootste gedeelte domweg onzin is en alles behalve een geneeswijze. Nu hoeft dat natuurlijk niet te gelden in het geval van ID, maar, gezien Behes verklaring in de Kitzmiller v. Dover-zaak, dat onder zijn definitie van ‘wetenschap’ ook astrologie een ‘wetenschap’ zou worden, ben ik heel huiverig om zo gemakkelijk ID een wetenschap te noemen. Het is duidelijk niet het soort wetenschap dat we nu bedrijven, maar de vraag is of het dan wel wetenschap überhaupt is!quote:Is ID (alternatieve) wetenschap?
[…]
Gegeven de antwoorden op deze twee vragen stuiten we meteen op een probleem. Door intelligent ontwerp in de natuur vast te stellen impliceert de ID theorie dat er een ontwerper, de actor, is die metafysisch van aard is. Door de oorzaak of beter gezegd verklarings(f)actor buiten de fysische wereld te zoeken begeeft ID zich op een terrein dat de wetenschap, terecht, altijd heel bewust heeft gemeden. ID is dus per definitie niet een onderdeel van de wetenschap zoals we dat kennen. Sommigen zullen menen dat op basis van dit argument alleen ID geen wetenschap is. Men zou zich dan kunnen afvragen of de traditionele wetenschap dan wel toereikend is? En zo volgen nog vele vragen die ik graag wil overlaten aan de lezer, dan wel de wetenschapsfilosofie. Wat in ieder geval geconcludeerd kan worden is dat ID met deze benadering een alternatieve benadering op de wetenschap heeft gezocht en gevonden en dat daarom de term alternatieve wetenschap gerechtvaardigd is als men over ID praat.
goud vindt.quote:men dit gebied bezoekt en absoluut geen goud vind.
Als eerste: Wel degelijk zijn twee woorden. Inhoudelijk: IC zoals Behe dit heeft opgesteld, en ook dat heeft hij moeten toegeven tijdens de Kitzmiller v. Dover-zaak is niet per se een falsificatie van de evolutietheorie. Immers, mechanismen die een geheel ander doel dienden kunnen wel opeens gebruikt worden voor iets anders in de evolutietheorie. Je kunt bijvoorbeeld naar ons oor kijken, en de gehoorbeentjes, namelijk hamer aambeeld, die komen voort uit de kaakbeenderen van reptielen.quote:Wat weldegelijk een interessante kant van de claim van ontwerp is, met name de theorie over het bestaan van IC, is dat het als mogelijke falsificatie kan gelden voor de evolutietheorie.
Op Wikipedia zou atheïstisch dogmaticus er niet doorkomen, en terecht. Uitgesproken of vurig lijkt me een stuk betere woordkeus – dogma heeft zo'n speciaal-kerkelijke lading dat het of geen zin heeft, en anders heeft het een heel negatieve connotatie (die jij wellicht terecht vindt, maar ook je neutraliteit ondermijnt).quote:Engelse bioloog en atheïstisch dogmaticus Dawkins onhoudbaar is.
Veel? De Raëlianen zijn ook fan van ID, maar dan houdt het volgens mij echt op. En wellicht een paar moslims, volgens mij is het niet unfair om te zeggen dat alle aanhangers uit religieuze hoek komen.quote:Naast de wetenschappelijke bezwaren hebben critici ook andere bezwaren geuit. Zo zou ID religieus gemotiveerd zijn en daarmee niet wetenschappelijk. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen. Veel aanhangers komen uit de Christelijke hoek en de Wedge strategie laat weinig aan de
In het geval van Dembski's filter is dat níét waar! Hij gaat 1) Wordt het verklaard door regelmatigheid of veelvoorkomendheid? Accepteer dat. 2) Wordt het afdoende verklaard door toeval? Accepteer dat. 3) Indien beide niet, neem dan ontwerp als verklaring.quote:Binnen ID echter worden argumenten meestal in de volgende structuur gegeven: Omdat een bepaald verschijnsel kenmerken x, y en/of z vertoont, is het ontworpen.
Jawel, dit is een typisch voorbeeld een argumentum ad ignorantiam.quote:Behe’s IC argument valt bijvoorbeeld in deze categorie doordat hij ontwerp concludeert uit het feit dat er geen natuurlijke oorzaken gevonden kunnen worden als verklaring voor een verschijnsel, gegeven de huidige wetenschappelijke theorieën. Het is derhalve geen God-of-the-gaps-argument.
Dat niet nee, maar de onmiddellijk door hem gevolgde stap om er dan maar een designer in te stoppen wél.quote:Nee, Behe legt zijn vinger op een vermeend gat in de evolutietheorie en dat kan niemand onwetenschappelijk noemen.
Dat waren (zijn) prokaryoten, nog niet met een echte celkern. De eukaryoten komen pas 2 miljard jaar later. Detail.quote:Hierbij valt te denken aan vragen aangaande het zeer snelle ontstaan van het eerste leven (te weten de eerste cel ongeveer 100 miljoen jaar na het afkoelen van de aarde),
Waar tevens onstellend veel wetenschappelijke aanwijzingen voor zijn, of niet?quote:niet materiele kant van de menselijke geest
Mocht, zou, …, geen woorden die al te veel vertrouwen uitstralen.quote:Mocht ID uitgroeien tot een serieuze tak van wetenschap, dan zou dit een zeer ingrijpende gebeurtenis zijn gezien de huidige kaders van de wetenschap.
Zeg, dat kan ik ook wel hoor!quote:bovenal blijven verwonderen door alle schoonheid om ons heen
Hieronder mijn reactie op de verschillende punten.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:31 schreef pmb_rug het volgende:
Naar aanleiding van deel 1 dit beloofde artikel:
Er is niet zoiets als "alternatieve wetenschap". Of je werkt volgens de wetenschappelijke regels, of je werkt hier niet mee. Dit is net zoiets als een leugen een 'alternatieve waarheid' noemen.quote:Intelligent Design als Alternatieve Wetenschap
Dit lijkt me vrij onmogelijk om aan te tonen.quote:-- introductie weggeknipt --
Wat is ID?
De eerst vraag, wat is ID?, wil ik als volgt heel kort definiëren: Intelligent Design (ID) is de theorie die stelt dat er elementen in de natuur niet ontstaan kunnen zijn door natuurlijke oorzaken (toeval), maar door een bewust, intelligent ontwerp van een ongedefinieerde ontwerper. Van Woudenberg formuleert drie criteria . Een voorwerp, of proces X is ontworpen, wanneer
1. het tegenstroom vertoont, dat wil zeggen er niet zou zijn als de natuur de vrij hand zou zijn gelaten
Dit is helemaal niet aan te tonen, hiervoor moet je de ontwerper kunnen ondervragen over zijn intenties.quote:2. het welbewust werd voortgebracht door een actor, dat wil zeggen geen niet bedoeld bijproduct is.
Wanneer vertoond iets structuur ? Als de patroonherkennings circuitjes in onze hersenen er toevallig op afgaan ? Toevallige orde en structuur is heel erg makkelijk. Een paar simpele regels kunnen al de indruk wekken dat iets heel erg gestructuureerd en ordelijk is, terwijl dat helemaal niet zo is. Zie b.v. flocking algorithmes.quote:3. het welbepaald is, dat wil zeggen een bepaalde structuur of orde vertoont.
Inderdaad.quote:Is ID (alternatieve) wetenschap?
-- knip, wat is wetenschap --
Door de oorzaak of beter gezegd verklarings(f)actor buiten de fysische wereld te zoeken begeeft ID zich op een terrein dat de wetenschap, terecht, altijd heel bewust heeft gemeden. ID is dus per definitie niet een onderdeel van de wetenschap zoals we dat kennen. Sommigen zullen menen dat op basis van dit argument alleen ID geen wetenschap is.
De wetenschap zou niet toerijkend zijn omdat een nieuw verzonnen 'theorie' hier niet in past ? "De wetenschap" is niet meer dan een set regels die een methode beschrijven die er voor moet zorgen dat de kennis en inzicht die wij als mensen opdoen zo goed mogelijk klopt.quote:Men zou zich dan kunnen afvragen of de traditionele wetenschap dan wel toereikend is?
Mooi dat ie dat vind, maar dat is dus absoluut niet zo. Zodra je over metafysica (lees: onzin) begint is het gewoon geen wetenschap meer maar sprookjes / religie.quote:En zo volgen nog vele vragen die ik graag wil overlaten aan de lezer, dan wel de wetenschapsfilosofie. Wat in ieder geval geconcludeerd kan worden is dat ID met deze benadering een alternatieve benadering op de wetenschap heeft gezocht en gevonden en dat daarom de term alternatieve wetenschap gerechtvaardigd is als men over ID praat.
Hoe toon je aan dat iets IC is ?quote:-- knip, falsificatie is een probleem --
Wat weldegelijk een interessante kant van de claim van ontwerp is, met name de theorie over het bestaan van IC, is dat het als mogelijke falsificatie kan gelden voor de evolutietheorie.
CSI bestaat niet in de natuur. Iets is pas informatie als er iemand is die deze informatie ontvangt en begrijpt.quote:De tweede kant van het ID argument dat lastig te falsificeren is het argument betreffende het ontstaan van, zoals Dembski het noemt, complex gespecificeerde informatie (CSI) . Hierbij refereert complex naar de (on)waarschijnlijkheid (en daarmee onvoorspelbaarheid ex ante) van geobserveerde informatie. Het specifieke aan de informatie duidt op het onafhankelijk patroon van de informatie en de eventueel resulterende functionaliteit. Een groot probleem bij het identificeren van specifieke informatie is dat het nooit objectief kan zijn. Wat ik niet specifiek vind kan voor een ander heel specifiek zijn. Als een aap op een typemachine de letterreeks Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch typt dan bent u vast geneigd dit wel complex, maar niet specifiek te noemen. Dit doet u op basis van uw achtergrondkennis. Dit blijkt echter de naam te zijn van een dorpje uit Wales en zou dus, wanneer men deze achtergrondkennis wel heeft, alsnog kunnen concluderen dat de informatie en complex en specifiek is.
Dit volg ik niet, hoezo zou bovenstaand verhaal moeten aantonen dat het evolutionair algorithme niet werkt. Er is al heel vaak aangetoont dat dit algorithme wel degelijk werkt.quote:Is Dembski?s argument dan nutteloos? Integendeel, hij laat zien5 dat het zogenaamd evolutionair algoritme van de Engelse bioloog en atheïstisch dogmaticus Dawkins onhoudbaar is8.
Da's best een grote kans, sterker nog: met zo'n kans lijkt het me onvermijdelijk dat er leven ontstaat.quote:Het probleem van het ontstaan van de eerste cel moet in het licht van CSI bekeken worden. Hoyle en Wickramasinghe schatten de kans op het toevallig ontstaan van de eerste cel zo groot als 1 op 10^40.000.
Weer zo'n standaard fout: evolutie is geen toeval.quote:Of je gelooft dat dit soort kwantitatieve berekeningen überhaupt mogelijk zijn blijft een vraag. Echter, uiteindelijk komt men uit bij de vraag of men gelooft in het ontstaan van CSI door toeval, hoe klein de kans ook is.
Tuurlijk stuurt een fitness functie het een bepaalde kant op, dat is het hele idee van een fitness functie, en dat is ook het hele idee achter evolutie. Het heet niet voor niets natuurlijke selectie.quote:Dit wordt getracht na te bootsen middels wiskundige computer simulaties. Lenski publiceerde in 2003 een artikel waarin hij stelde dat, aangetoond middels de beschreven methode van simulatie, hij had aangetoond dat evolutionaire algoritmes weldegelijk in staat zijn om CSI te creëren. Dit is een prestatie van formaat. Echter, Lenski heeft zijn model zo gespecificeerd dat de resultaten voorspelbaar zijn. Hij heeft door het formuleren van oa zijn fitness functie en een groep concrete getallen het experiment zorgvuldig de gewenste kant op gestuurd . Een grappenmaker zou zelfs kunnen claimen dat Lenski hier een mooi bewijs voor ID heeft gegeven door zelf de rol van ontwerper in te nemen.
Motivatie is inderdaad niet belangrijk bij het evalueren van een wetenschappelijk argument. Maar er was al vastgesteld dat het niet om wetenschappelijke argumenten ging,quote:Meer gegronde kritiek?
Naast de wetenschappelijke bezwaren hebben critici ook andere bezwaren geuit. Zo zou ID religieus gemotiveerd zijn en daarmee niet wetenschappelijk. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen. Veel aanhangers komen uit de Christelijke hoek en de Wedge strategie laat weinig aan de verbeelding over. Echter, is motivatie belangrijk bij het evalueren van een wetenschappelijk argument?
Een wetenschapper zal zich aan de wetenschappelijke methode houden. ID speelt ook niet op de bal, ID probeert de spelregels te veranderen.quote:Wat als een wetenschapper is gemotiveerd door eerzucht? Maakt dat zijn argumenten minder valide? Het antwoord luidt nee. Dit argument is een aanval op de man en niet op de bal.
Op wat voor manier is dit geen god-of-the-gaps argument. Het is precies een god-of-the-gaps argument. Het volgt 1-op-1 het patroon dat in het eerste stukje gegeven word van een god-of-the-gaps argument.quote:Ook zou ID argumenten geven die worden betiteld als God-of-the-gaps-argumenten. God-of-the-gaps-argumenten luidt als volgt : ?Dit bepaalde verschijnsel is wetenschappelijk onverklaarbaar, en dus moet er een God bestaan die dat verschijnsel veroorzaakt heeft.?
(...)
Binnen ID echter worden argumenten meestal in de volgende structuur gegeven: Omdat een bepaald verschijnsel kenmerken x, y en/of z vertoont, is het ontworpen. Behe?s IC argument valt bijvoorbeeld in deze categorie doordat hij ontwerp concludeert uit het feit dat er geen natuurlijke oorzaken gevonden kunnen worden als verklaring voor een verschijnsel, gegeven de huidige wetenschappelijke theorieën. Het is derhalve geen God-of-the-gaps-argument.
Welke verklaarde verschijnselen schrijft hij dan toe aan god ? Als je een bestaande verklaring verwerpt en daar god voor in de plaats zet, dan volgt het nog steeds het patroon: onverklaarbaar -> god, en is het dus nog steeds een GotG argument.quote:Het is geen argument dat ervan uitgaat dat alles waar geen natuurlijke verklaring voor is uitsluitend aan God toegeschreven kan worden, laat staan dat alleen onverklaarde verschijnselen aan God toegeschreven kunnen worden.
Nee, een 'gat' aanwijzen is niet onwetenschappelijk, vervolgens dit aan god toeschrijven wel. (en het blijft dan GotG)quote:Nee, Behe legt zijn vinger op een vermeend gat in de evolutietheorie en dat kan niemand onwetenschappelijk noemen.
Daar zijn de argumenten wel degelijk naar. Het volgt het klassieke "we snappen dit niet" -> "god" patroon.quote:Het is juist een aanzet om weer eens kritisch te kijken naar een heersend paradigma en dit paradigma mogelijk bij te vijlen of juist niet: wetenschap in een notendop. Het argument van God-of-the-gaps kan dus niet worden opgevoerd om ID niet serieus te nemen, daar zijn de argumenten niet naar
Vooralsnog lijkt ID vooral gebaseerd te zijn op gaten in b.v. evolutie, deze worden dan 'opgevuld' met niet-falsificeerbare beweringen.quote:laat staan dat ID argumenten zouden leiden tot wetenschappelijk apathie. Van Woudenberg identificeert zelfs een lijst met mogelijke onderzoeksvragen die resulteren uit de gatargumenten van ID.
Evolutie zegt helemaal niets over het ontstaan van leven, beetje jammer om hier evolutie op aan te vallen, zeer zinloos en het geeft aan dat de autheur geen flauw idee heeft waar ie over praat.quote:Mijn visie op ID
ID kan mijns inziens in de toekomst uitgroeien tot een wetenschappelijk paradigma dat de evolutietheorie voor het grootste gedeelte heeft overgenomen, maar tevens antwoord geeft op vragen waar toeval en selectie niet toereikend zijn. Hierbij valt te denken aan vragen aangaande het zeer snelle ontstaan van het eerste leven (te weten de eerste cel ongeveer 100 miljoen jaar na het afkoelen van de aarde)
Speciation is prima te verklaren met evolutie, het is meerdere malen waargenomen zowel in de natuur als in een lab. Beetje jammer argument, ook hierover bestaat geen enkele twijfel.quote:het ontstaan van nieuwe soorten,
Wat is hier het probleem mee ?quote:het bestaan van moleculaire convergentie
Hier wordt aangenomen dat er een niet materiele kant is aan de menselijk geest, hier is geen enkel bewijs en/of aanwijzing voor.quote:en de niet materiele kant van de menselijke geest.
Maar dan zouden we dus sporen van zijn werk moeten zien, en die zijn er niet.quote:Tevens zou ik willen stellen dat een ontwerper, als hij bestaat, niet louter wetenschappelijk onverklaarbare wegen zou bewandelen om zijn doel te bereiken,
Waarom dan 'god' toevoegen aan het model als hier geen reden voor is, het voegt niks toe. En als het niets toe voegt is het niet relevant, het model wordt er niet beter op.quote:in tegenstelling tot wat Philipse in zijn Atheïstisch Manifest schijnt aan te nemen. Het is in dat licht niet onlogisch dat er niet veel verschijnselen gevonden zullen worden waar het onomstotelijk van vaststaat dat er geen natuurlijk verschijnsel aan ten grondslag ligt (inclusief toeval).
Niet zo zeer te jong als te onwetenschappelijk.quote:Vooralsnog lijkt ID als wetenschappelijk paradigma nog te jong.
Die gaat er ook niet komen zolang je metafysica onderdeel is van de 'theorie'.quote:Er is nog geen eenduidige, afgebakende theorie die gefalsificeerd kan worden.
Dat lijkt het doel te zijn van ID, een religieuze voet tussen de deur te krijgen in het wetenschappelijk onderwijs.quote:Er is dus nog veel werk nodig. Het is dan ook onverstandig om het publieke podium te betreden zoals de ID beweging, in lijn met de Wedge strategie, dat doet door met veel poeha te eisen dat ID op scholen geleerd moet worden.
Dit geld alleen voor ID aanhangers, de serieuze wetenschap heeft ID al lang verworpen. Doen alsof het een serieuze theorie is geeft ID veel te veel credit.quote:Dat een aantal gatargumenten die ID naar voren brengt op school thuishoort is een vanzelfsprekendheid die hoort bij het onderwijs in de evolutietheorie (en de zwakke punten ervan), maar wat kunnen de ID argumenten nog meer bieden? Vooralsnog niet veel, de concepten van IC en CSI zijn controversieel en verdienen meer aandacht. Het zou prematuur zijn om ID nu als volwaardig alternatief voor de evolutietheorie te beschouwen, maar we gaan een interessante toekomst tegemoet.
Mooi dat toegegeven wordt dat het geen serieuze tak van wetenschap is.quote:Mocht ID uitgroeien tot een serieuze tak van wetenschap, dan zou dit een zeer ingrijpende gebeurtenis zijn gezien de huidige kaders van de wetenschap.
Als evolutie van deze systemen al aannemelijk blijkt, in hoeverre is IC dan uberhaupt nog een valide concept?quote:Ironically, Behe's own example, the mousetrap, shows what's wrong with this idea. Take away two parts (the catch and the metal bar), and you may not have a mousetrap but you do have a three-part machine that makes a fully functional tie clip or paper clip. Take away the spring, and you have a two-part key chain. The catch of some mousetraps could be used as a fishhook, and the wooden base as a paperweight; useful applications of other parts include everything from toothpicks to nutcrackers and clipboard holders. The point, which science has long understood, is that bits and pieces of supposedly irreducibly complex machines may have different -- but still useful -- functions.
Nietquote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:43 schreef Monolith het volgende:
Mooie uitgebreide OP deze keer.
Wat me niet helemaal duidelijk is geworden in het vorige topic en ook niet uit deze OP is in hoeverre ID een weerwoord heeft op de bewijzen die er zijn voor de de evolutie van de voorbeelden van 'irreducibly complex' systemen zoals het 'bacterial flagellum' en 'blood clotting' systeem.
Zoals Miller het uitlegt op basis van Behe's muizenvalanalogie:
[..]
Als evolutie van deze systemen al aannemelijk blijkt, in hoeverre is IC dan uberhaupt nog een valide concept?
Dat zou ik idd graag eens willen weten, hoe moet je die getallen interpreteren?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:39 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Da's best een grote kans, sterker nog: met zo'n kans lijkt het me onvermijdelijk dat er leven ontstaat.
Beetje jammer wel dat ze met deze intuitiepomp komen, mensen hebben geen enkele voorstelling bij dit soort enorme getallen en deze kans lijkt dus ontzettend klein. Maar als je dit afzet tegen het aantal 'pogingen' dat de natuur heeft kunnen doen is dit helemaal geen kleine kans.
Btw, Evolutie zegt niets over het ontstaan van het eerste leven, dit is dus absoluut geen argument tegen evolutie.
Als je daarbij ook nog eens aanneemt (doen de ID-ers ook, dus dat mogen 'wij' dan ook) dat een v/d superstring theorieen waar is, dat zou betekenen dat er minstens 10 dimensies zijn, dus een heleboel parallele tijdlijnen e.d. dan is het met dit soort kansen onvermijdelijk dat er ergens leven ontstaat.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 15:27 schreef Pinobot het volgende:
[..]
Dat zou ik idd graag eens willen weten, hoe moet je die getallen interpreteren?
Is het ééns in de 10^40.000 jaar op één planeet met een aardse atmosfeer?![]()
Die getallen gaan uit van het spontaan ontstaan van een volledige cel. Ze zien daarmee erg handig over het hoofd dat er ook simpelere stappen zijnquote:Op zaterdag 15 juli 2006 15:27 schreef Pinobot het volgende:
[..]
Dat zou ik idd graag eens willen weten, hoe moet je die getallen interpreteren?
Is het ééns in de 10^40.000 jaar op één planeet met een aardse atmosfeer?![]()
Nee. De snaartheorie heeft niks te maken met ID, en wat jij nu doet is het idee van meerdere dimensies verkeerd interpreteren.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 15:39 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Als je daarbij ook nog eens aanneemt (doen de ID-ers ook, dus dat mogen 'wij' dan ook) dat een v/d superstring theorieen waar is, dat zou betekenen dat er minstens 10 dimensies zijn, dus een heleboel parallele tijdlijnen e.d. dan is het met dit soort kansen onvermijdelijk dat er ergens leven ontstaat.
Dat lijkt niemand te kunnen vertellenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:05 schreef Viperen het volgende:
Wat is nu het grootste verschil met creationisme?![]()
Geef mij dan maar creationismequote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:54 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat lijkt niemand te kunnen vertellen
Creationisme claimt niet wetenschap te bedrijven, maar haalt de info uit religieuze werken. ID cliamt wel volgens de wetenschappelijke methode te werk te gaan, maar faalt nogal op dat gebied. Ik denk dat dit het grote verschil is.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:05 schreef Viperen het volgende:
Wat is nu het grootste verschil met creationisme?![]()
Ze gaan niet uit van de bijbel om daarna de wetenschap te interpreteren volgens de bijbel; ze noemen de bijbel niet eens.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:05 schreef Viperen het volgende:
Wat is nu het grootste verschil met creationisme?![]()
Met andere woorden, je hebt er niks aan.quote:De theorie is leuk, maar ja, je kunt er geen experimentjes meedoen.
Zou je enkele voorbeelden kunnen geven?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:01 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
NietEr zijn nml. al voorbeelden gevonden van ontwikkelde systemen die voldoen aan IC.
Ik denk dat je hier heel juist de vinger op de zere plek legt.quote:Op zondag 16 juli 2006 14:16 schreef Viperen het volgende:
Ik blijf me verbazen over een organisme dat qua grootte een paar miljoen keer past op het uiteinde van een haar, met een motortje dat ruim 100000 RPM draait.
Ik heb een link met ruim 10 voorbeelden maar die is even offline (www.evowiki.org)quote:Op zondag 16 juli 2006 14:16 schreef Viperen het volgende:
[..]
Zou je enkele voorbeelden kunnen geven?
Ik blijf me verbazen over een organisme dat qua grootte een paar miljoen keer past op het uiteinde van een haar, met een motortje dat ruim 100000 RPM draait.
Mooi hè, evolutie.quote:Op zondag 16 juli 2006 14:16 schreef Viperen het volgende:
[..]
Zou je enkele voorbeelden kunnen geven?
Ik blijf me verbazen over een organisme dat qua grootte een paar miljoen keer past op het uiteinde van een haar, met een motortje dat ruim 100000 RPM draait.
Daar moet een 0 afquote:Op zondag 16 juli 2006 14:16 schreef Viperen het volgende:
[..]
Zou je enkele voorbeelden kunnen geven?
Ik blijf me verbazen over een organisme dat qua grootte een paar miljoen keer past op het uiteinde van een haar, met een motortje dat ruim 100000 RPM draait.
Begrijp jij FSM wel??quote:Op zaterdag 15 juli 2006 03:00 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
hmm... ja![]()
begrijp jij het idee van ID wel???
ID stelt alleen ontwerp vast op basis van een aantal voorwaarden (genoemd in de essay), over de aard van de eventuele ontwerper (Ronald Meester betoogt zelfs dat er ontwerp zonder ontwerper kan zijn) word niets gezegd. als jij in het FSM wilt geloven als ontwerper dan is dat jouw zaak, het is jouw theologie. het ligt buiten het gebied van ID.
Sorry.quote:Op zondag 16 juli 2006 15:49 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Daar moet een 0 af
"The rotor by itself can operate at 6,000 to 17,000 rpm, but with a filament attached usually only reaches 200 to 1000 rpm."
http://en.wikipedia.org/wiki/Flagellum#Bacterial_flagellum
Dat zijn chemische verbindingen vaak ook.quote:Op zondag 16 juli 2006 21:53 schreef Viperen het volgende:
[..]
Sorry.
Het blijft een mooi ontwerp![]()
Wat niet wil zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in de evolutionaire verklaring.
Buckyballs comes to mindquote:Op zondag 16 juli 2006 22:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zijn chemische verbindingen vaak ook.
kerel, het FSM is hier al 1000x voorbij gekomen op WFL en ik word er een beetje moe van. ik vind het van intellectuele armoede getuigen om met dit soort stompzinnigheid te komen.quote:Op zondag 16 juli 2006 21:40 schreef Sisko het volgende:
[..]
Begrijp jij FSM wel??Ik geloof helemaal niet in FSM, FSM is juist in leven geroepen om aan te tonen hoe slecht ID in elkaar zit. Alle argumenten voor ID kun je ook gebruiken voor FSM. En ik neem aan dat jij het ook wel ongeloofwaardig vind dat er een grote klomp spaghetti was die aan het begin van alles stond. Daarom kun je concluderen dat er geen enkel geldig argument meer overblijft voor ID.
FSM is dus tegenhanger van ID, geen onderdeel van waar je FSM als ontwerper neemt.
Heb je wel de moeite genoemen om de sites die ik gaf te lezen?
Op deze manier zal ID dus nooit een alternatief kunnen zijn voor evolutie. Afgezien nog van de vraag of het waar is.quote:Op maandag 17 juli 2006 02:10 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
kerel, het FSM is hier al 1000x voorbij gekomen op WFL en ik word er een beetje moe van. ik vind het van intellectuele armoede getuigen om met dit soort stompzinnigheid te komen.
nogmaals, het FSM heeft NIETS met ID te maken. ID stelt slechts dat er ontwerp waargenomen/aangetoond kan worden. wie verantwoordelijk is voor dat ontwerp is geen onderdeel van ID. dat is onderdeel van de theologie, en DAAR PAS komt het FSM om de hoek kijken. als jij het FSM als ontwerper ziet, prima, maar het heeft geen reet met iD als theorie te maken.
Jij weet een betere methode dan de wetenschappelijke ?quote:Op maandag 17 juli 2006 10:49 schreef alien8ed het volgende:
Het tijdperk waarin wetenschap als de keiharde werkelijkheid werd geaccepteerd is (inderdaad) grotendeels voorbij. (...) Laten we het scharen onder de zoektocht naar de ultieme waarheid en met een ververst niveau van open-mindedness alle opties open laten.
Ik blijf het herhalen zeg. De sprong naar een complete cel hoeft niet in 1 keer te gebeuren. Dit kan ook via simpelere zelf-kopierende vormen.quote:Op maandag 17 juli 2006 10:49 schreef alien8ed het volgende:
Ten eerste:
Onderbouw je argumenten met empirische wetenschappelijke feiten of noem ID geen alternatieve maar pseudo wetenschap.
Iedereen kan een theorie of these opgooien, maar dit wil niet zeggen dat het wetenschap is.
Ten tweede:
Met de huidige marginale kennis over ons universum en onze evolutie is het erg zinloos om argumenten met kansberekeningen te gebruiken en überhaupt aan te nemen dat de eerste cel toevallig is ontstaan met de parameters die Hoyle en Wickramasinghe gebruikten.
Je hoeft er enkel een keer goed naar te staren en het stort uit zichzelf al in mekaarquote:Hiermee haal ik ook meteen uit naar 'wetenschappers' die beweren al te weten hoe ons universum in elkaar steekt, want ID is wel degelijk een sterk alternatief dat nog niet ontkracht is.
Sterker nog:
Alles wat wij nu als feiten accepteren zijn in principe enkel aannames bij gebrek aan bewijs voor het tegendeel. Zolang we geen groene olifant waarnemen in de natuur nemen we aan dat alle olifanten grijs zijn...
Oh? Waar bazeer je dat op?quote:Het tijdperk waarin wetenschap als de keiharde werkelijkheid werd geaccepteerd is (inderdaad) grotendeels voorbij. Maar dat houdt niet in dat we daarom opeens allerlei theorieën en theses op kunnen gaan werpen onder de noemer nieuwe wetenschap of alternatieve wetenschap.
Dat is iig geen wetenschapquote:Laten we het scharen onder de zoektocht naar de ultieme waarheid en met een ververst niveau van open-mindedness alle opties open laten.
"I believe in an open mind, but not so open that your brains fall out." -- Arthur Hays Sulzbergerquote:Op maandag 17 juli 2006 10:49 schreef alien8ed het volgende:
Laten we het scharen onder de zoektocht naar de ultieme waarheid en met een ververst niveau van open-mindedness alle opties open laten.
Ook de ontwerper is ontworpen is ontworpen is ontworpen is ontworpen door steeds complexere ontwerpers....is theologie.quote:Op maandag 17 juli 2006 11:15 schreef Bensel het volgende:
ik vind ID nog altijd een inherent groter probleem hebben dan evolutie.. immers, als leven niet 'toevallig' ontstaan kan zijn, hoe kan een ontwerper dat wel? Je verlegt het probleem immers. Een ontwerper is per definitie ook een levensvorm.
ID is klaarblijkelijk ook een verlengstuk van theologie. En dat is meteen het grote probleem met ID; het is op die wijze ook gespeend van enige waardenvrijheid. Zo hebben Dekker c.s. in hun publicaties ook niet nagelaten hun christelijke levensbeschouwing te benadrukken, en vanuit dat perspectief heeft de hele theorie zich naar het aanziet ontsponnen. ID is geboren als kind van een christelijke levensbeschouwing, als antwoord op recente (wetenschappelijke) ontwikkelingen. Alleen dat al doet me ernstig twijfelen aan de potentie die de hele theorie wetenschappelijk heeft, nog afgezien van het inhoudelijke gedeelte.quote:Op maandag 17 juli 2006 11:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ook de ontwerper is ontworpen is ontworpen is ontworpen is ontworpen door steeds complexere ontwerpers....is theologie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |