abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator donderdag 13 juli 2006 @ 21:09:59 #51
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39800295
Dat had ik dus idem-dito. Ik mocht wel 24 uur gaan werken maar dan wel verdeeld over 4 of 5 dagen. En dat mogen ze dus wettelijk wel van je vragen, ze mogen niet eisen dat je meer gaat werken maar ze hebben wel inspraak in de invulling.
Dat jij dan klem komt te zitten is natuurlijk precies wat ze proberen te bereiken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 13 juli 2006 @ 21:14:39 #52
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_39800441
Maar waarom is dat precies wat ze willen bereiken, Lois? Waarom denk je dat? Ik ben er best wel van overtuigd namelijk dat ze me an sich echt niet kwijt willen.

En heb jij het idee dat ze wel mogen eisen dat je die dagen anders gaat invullen. Of echt alleen in overleg?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_39800688
Als de werkgever je niet kwijt wil, waarom wil hij dan wel per se dat je anders gaat werken? Misschien helpt het als je hem dat eens vraagt.
  Jubileum moderator donderdag 13 juli 2006 @ 21:23:42 #54
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39800719
Ik denk dat ik mijn eigen gevoelens teveel liet spreken Sugar maar in mijn geval was het wel degelijk een gevalletje "slikken of daar is de deur".
Ik heb begrepen dat ze die invulling mogen eisen inderdaad, en dat jij je voorkeur mag geven maar dat ze zich daar niet aan hoeven te houden.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 13 juli 2006 @ 21:25:22 #55
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_39800766
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 21:22 schreef ChrisJX het volgende:
Als de werkgever je niet kwijt wil, waarom wil hij dan wel per se dat je anders gaat werken? Misschien helpt het als je hem dat eens vraagt.
Dat weet ik wel: nu is er 3 van de 5 dagen niemand aanwezig op kantoor. Dat blijkt toch lastig voor hen.
Aanvulling: én ze willen die constantere aanwezigheid (4 of 5 dagen) hebben in de vorm van 1 persoon.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_39800950
Op deze site kun je ook het e.e.a. nalezen over ontslagen worden en wat wel en niet te doen. Je kunt ook je specifieke vraag stellen via mail of telefoon (heb ik onlangs ook gedaan en heb heel netjes antwoord gehad).

Overigens is er ook regelgeving op het gebied van het ontslaan van zwangere werknemers. Ik meen dat je niet binnen 12 weken na je bevalling ontslagen mag worden. Niet dat je er heel veel aan hebt, maar toch iets om in de gaten te houden.
  donderdag 13 juli 2006 @ 21:32:41 #57
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_39801001
Ja, klopt, heb ik net ook zitten lezen (dat van zwangerschap). Ik zal die mogelijkheid van bellen voor advies in de gaten houden! Thanks.
pi_39804372
Over die brief om bezwaar aan te tekenen tegen ontslag: als je in onderling overleg ontslag krijgt, kan het zijn dat je werkgever je al een voorbeeldbrief geeft om bezwaar daartegen aan te tekenen zodat je uitkering geen gevaar loopt (deed een vd bedrijven waar ik als uitzendkracht werkte standaard). Mocht je ontslag krijgen dan kun je dat misschien overleggen als dat je handig lijkt.

Vervelend nieuws zo, zeker op dit tijdstip.. Succes.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 23:09:26 #59
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39804534
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 21:25 schreef Sugar het volgende:
Dat weet ik wel: nu is er 3 van de 5 dagen niemand aanwezig op kantoor. Dat blijkt toch lastig voor hen.
Aanvulling: én ze willen die constantere aanwezigheid (4 of 5 dagen) hebben in de vorm van 1 persoon.
Waar is die collega dan die de andere drie dagen werkt?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39805292
Ik heb een zelfde soort probleem gehad, toen mijn dochter eenmaal geboren was wilden ze mij indelen op uren dat opvang (oma) voor mij niet mogelijk was, ik heb toen als protest mijn dochter gewoon meegebracht naar mijn werk en hen tevens voor de keus gesteld dat ik best de uren wilde werken, maar ik had dan geen oppas en zou haar gewoon meebrengen naar het werk. Dit heeft 2 weken geduurd en toen zagen ze toch wel in dat ik gewoon een dwarskop was en werd ik overgeplaatst naar een andere werkplaats waar de uren die ik wilde werken wel mogelijk waren.
this bitch bites
  vrijdag 14 juli 2006 @ 06:33:42 #61
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_39811504
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 23:09 schreef Rewimo het volgende:
Waar is die collega dan die de andere drie dagen werkt?
Die collega was mijn vervangster tijdens mijn verlof en bleef daarna voor 3 dagen. ze is alleen na ongeveer 2 of 3 maanden al gestopt toen en vervanging is niet aangesteld. Het kon intern opgelost worden, was toen het idee.
pi_39811521
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 20:40 schreef Lois het volgende:
Sugar ik heb laatst een soortgelijk conflict gehad en zo'n beetje alles ingeschakeld wat er bestaat. Wat ik ervan geleerd heb is dat ze niet aan je uren, die je contractueel hebt vastgelegd, kunnen tornen maar wel over de dagen waarop je die uren verspreid.
Als jij dus 16 uur hebt staan moet ie van goeie huize komen om dat te veranderen zonder jouw instemming.
Klopt inderdaad. de 16 uur is vast, cf jouw contract. De verdeling van deze 16 uur is echter een zaak waar de werkgever, onder het mom van bedrijfsbelang, wel degelijk erg sterk staat.
Ik heb 3 weken geleden aan de andere kant van de tafel gezeten en met mijn medewerkster gesproken over een andere indeling van haar 24 uur over de werkdagen, hoewel ze daar in eerste instantie niet over wilde nadenken. Ook in ons geval ging het ook om een ongelijke verdeling van de uren over de werkweek, die niet meer werkbaar bleek te zijn (voor de werkgever). Bij ons was het na 2 gesprekken rond.

Besef wel dat een werkgever hierdoor een middel in handelen heeft om het je flink lastig te maken, zo lastig dat je misschien zelf eieren voor je geld kiest. Succes
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 07:03:04 #63
13151 crew  Rewimo
pi_39811574
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 06:33 schreef Sugar het volgende:
Die collega was mijn vervangster tijdens mijn verlof en bleef daarna voor 3 dagen. ze is alleen na ongeveer 2 of 3 maanden al gestopt toen en vervanging is niet aangesteld. Het kon intern opgelost worden, was toen het idee.
Als ik het goed begrijp moet jij in die 16 uur dus het werk doen voor een fulltime baan?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 08:38:40 #64
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_39812177
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 06:41 schreef Essebes het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. de 16 uur is vast, cf jouw contract. De verdeling van deze 16 uur is echter een zaak waar de werkgever, onder het mom van bedrijfsbelang, wel degelijk erg sterk staat.
Ik heb 3 weken geleden aan de andere kant van de tafel gezeten en met mijn medewerkster gesproken over een andere indeling van haar 24 uur over de werkdagen, hoewel ze daar in eerste instantie niet over wilde nadenken. Ook in ons geval ging het ook om een ongelijke verdeling van de uren over de werkweek, die niet meer werkbaar bleek te zijn (voor de werkgever). Bij ons was het na 2 gesprekken rond.

Besef wel dat een werkgever hierdoor een middel in handelen heeft om het je flink lastig te maken, zo lastig dat je misschien zelf eieren voor je geld kiest. Succes
Maar wat was de aanleiding om nieuwe werktijden te bespreken? Was er een aanleiding? Of was het ineens gewoon niet meer werkbaar volgens jullie (werkgeverskant)?

Ik werk sinds februari 2005 op deze voet: ik ben de enige die het kantoor bezet gedurende 2 van de 5 werkdagen. De andere dagen worden al sinds februari 2005 hetzelfde ingevuld, namelijk: soms is er iemand, vaak staat telefoon doorgeschakeld, soms is er een uur iemand...

Rewimo, het is niet druk, mijn werk is te doen in die 16 uur. dat is het probleem niet. ze willen gewoon een constantere bezetting, elke dag een paar uur het liefst.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 08:46:09 #65
13151 crew  Rewimo
pi_39812280
Okee. Ik snap je baas ook wel, die bezetting is natuurlijk een zwaarwegend punt. Maar wat als een van je kinderen ziek wordt? Krijg je dan de mogelijkheid om alsnog met je uren te schuiven? Dat zou voor mij wel een belangrijke voorwaarde zijn. Plus dat je natuurlijk ineens veel meer moet regelen qua opvang, 5 dagen ipv 2. Voor jou zitten er een hoop nadelen aan lijkt me. Erover praten zou ik zeker doen, en niet meteen nee zeggen maar aanhoren wat je baas te bieden heeft. Daartegenover kun je dan de punten zetten die hier voor jou uit voortvloeien en dan maar eens kijken of jullie eruit kunnen komen.
pi_39812890
Mag je die uren per dag flexibel inplannen in overleg met het kdv? Als hen elke dag 3 uur tussen 9 en 12 uur bijv het beste zou uitkomen, kun je dat dan met je baas afspreken? Of hebben zij sowieso geen plek op 5 dagen voor twee kinderen?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 09:30:49 #67
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_39812954
Dat gesrpek heeft gisteren al deels plaatsgevonden. Ik bekijk wat er kan (dat heb ik gezegd) qua alles (opvang, reistijd, efficient plannen) en laat horen wat ik kan en wil.

Vandaag te doen:

• bellen met rechtsbijstand
  • uitzoeken wat ik verdien als ik 3 dagen zou werken met aangeboden loonsverhoging
  • uitzoeken wat een extra dag kinderopvang kost voor 2 kinderen
  • en dus afwegen of 3 dagen (mijn maximale voorstel, zo is al gebleken) zin heeft

Oh ja, nog een vraag, mag je met een uitkering nog legaal bijwerken tot je eigenlijke salaris? Omdat het maar 70% is van je loon, is het dan toegstaan die 30% er bij te verdienen met een klein baantje?
  • Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
      vrijdag 14 juli 2006 @ 09:35:21 #68
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_39813011
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 09:27 schreef poemojn het volgende:
    Mag je die uren per dag flexibel inplannen in overleg met het kdv? Als hen elke dag 3 uur tussen 9 en 12 uur bijv het beste zou uitkomen, kun je dat dan met je baas afspreken? Of hebben zij sowieso geen plek op 5 dagen voor twee kinderen?
    Het probleem is dat ik in Den Bosch werk en in Eindhoven woon. Dus als ik 3 of 4 uur wil werken elke dag (en mijn werkgever wil dat zeker), moet ik rekenen op 5 uur (minimaal) opvang. Een dagdeel is 5 uur. Officieel haal ik het precies om ze dan op tijd op te halen (echt op de minuut). Dat is onhaalbaar, want ik ben afhankelijk van openbaar vervoer en heb regelmatig vertraging. Alleen al als de bus de dienstregeling aanpast, zou ik dan te laat komen om het te kunnen houden bij dat ene dagdeel. Dan wordt het dus meteen een nóg duurdere grap.

Komt bij dat ik er al uit ben dat ik niet wil dat mijn kinderen 4 dagen naar het kdv gaan, ook niet voor halve dagen (laat staan 5 dagen).
    Vier dagen is om verschillende redenen geen optie, vinden mijn man en ik. Dat is snel duidelijk geworden.
    pi_39813365
    Duidelijk conflict.
    Maar het zou best kunnen dat jullie (baas en jij) een probleem krijgen met dat ontslag.
    Hij moet er een vergunning voor aanvragen, en jij moet er protest tegen aantekenen.
    Dat betekent dat het voor de rechter gaat komen. En die gaat het afwegen en je kunt niet vantevoren zeggen wie er gelijk krijgt. 5 dagen van 3 uur zijn wel heel veel reisuren tenslotte.

Zijn er geen andere oplossingen? Kun je niet een of twee dagdelen thuiswerken, en daarmee eventueel je werktijd verhogen naar 20 uur?
    Dan heeft je baas meer werktijd, en elke dag werk, en heb jij vanwege de mindere reistijd een lagere werkbelasting.

Zeg niet te snel 'dat kan niet' want je kunt vanuit huis op de kantoorcomputer werken (om maar iets te noemen).
      vrijdag 14 juli 2006 @ 09:59:08 #70
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_39813427
    Thuiswerken zou ik best zien zitten, maar ik vraag me af of mijn werkgever dat ook zo positief vindt. Ik neem het in elk geval mee in mijn reactie.
      vrijdag 14 juli 2006 @ 10:09:11 #71
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_39813618
    Sugar, vervelende situatie!

Is het geen optie dat je man bijvoorbeeld een ochtend thuisblijft? Jij gaat dan iets meer werken en hij iets minder. (zo hebben wij het tenminste opgelost hier)

Verder kan ik me eigenlijk wel vinden in het standpunt van de werkgever, maar ik begrijp dat het voor jou een heel erg lastige situatie is.

Zou het eventueel mogelijk zijn dat je de telefoon doorschakelt naar je huis? Je doet op de uren dat je moet werken gewoon een headsetje op en combineert op die manier kinderen en werk. Het is mogelijk weet ik uit ervaring. Als je kinderen gaan gillen -wat ze gegarandeerd gaan doen als jij aan de telefoon bent- gewoon naar een andere kamer lopen en daar het gesprek afmaken.
    Zo ben jij er voor de baas én voor de kinderen.
    Natuurlijk kan je op deze wijze niet alle "gewerkte" uren declareren omdat je eignelijk vooral met de kinderen bezig zult zijn, maar zowel jij als je baas zijn zo wel uit de brand geholpen.
    Geen zorgen voor de dag van morgen.
      vrijdag 14 juli 2006 @ 10:10:45 #72
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_39813664
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 09:59 schreef Sugar het volgende:
    Thuiswerken zou ik best zien zitten, maar ik vraag me af of mijn werkgever dat ook zo positief vindt. Ik neem het in elk geval mee in mijn reactie.
    Zie ook mijn post onder de jouwe. Het gaat in principe wel, maar zorg er dan wel voor dat je naar een andere kamer kunt lopen als je aan de telefoon bent.
    Werken aan de computer is praktisch onmogelijk met kleine kinderen erbij weet ik uit ervaring.
    Geen zorgen voor de dag van morgen.
      vrijdag 14 juli 2006 @ 10:11:38 #73
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_39813687
    Ja, ook dat is een optie. Daar zou het sowieso om gaan bij thuiswerken, om doorgeschakeld telefoontjes aan te nemen. Mail kan ik al thuis checken en doe ik ook regelmatig.

FInancieel is het denk ik niet haalbaar als mijn man minder gaat werken.
    pi_39814866
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 09:59 schreef Sugar het volgende:
    Het is een compromis. Werkgevers zijn er meestal niet zo blij mee, want ze willen geen baas zijn op een leeg kantoor, maar het is een mogelijkheid.
    Je kunt zelfs aanbieden dat je meer uren gaat maken, daar moet hij wel blij mee zijn denk ik. Het mes snijdt aan twee kanten. Het enige dat vereist is, is dat de baas niet halsstarrig 'nee' zegt.

Als thuiswerken niet gaat vanwege de kinderen moet je daar maar een oppas voor nemen (kun je ze niet een paar uurtjes bij een buurvrouw kwijt?).
    pi_39823712
    Computeren is wel mogelijk denk ik, als het gaat om mail checken en je een laptop met draadloos internet hebt (kun je zowel in de woonkamer op de bank zitten als in de tuin naast de zandbak). En idd in een andere kamer gaan bellen als 't voor je werk is (doe ik nu ook met belangrijke telefoontjes), maar dat is met de combinatie peuter-baby misschien niet handig, moet je toch goed in de gaten blijven houden denk ik.

Sugar, als je man minder gaat werken krijg je misschien meer belastinggeld terug. Deze link is sterk vereenvoudigd maar helpt misschien wel wat bij het kijken naar de gevolgen: http://www.nibud.nl/consumenten/consumenten.php?main=werken&pag=werken&id=22
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')