Even wat gal spuwen hoor.
Ik ben al sinds we in Ijsselstein wonen op zoek naar een kerk hier waar ik me goed thuisvoel. In eerste instantie heb ik een tijdje gekerkt in Utrecht, wat echt een superfijne gemeente was, maarja, je moet wel altijd met de auto en bent gewoon wat langer onderweg. Dat is niet handig, zeker niet als je ervan uitgaat dat je na verloop van tijd kinderen hebt die op een of andere club gaan.
Kortom, ik ben ook begonnen met het langsgaan van de kerken in IJsselstein.
Een aantal weken geleden ging ik naar de net-nieuw gebouwde Bethelkerk, hier bijna op de hoek. Na twee uur kwam ik eindelijk thuis. Oude berijming, statenvertaling en een pauze in de preek van anderhalf uur (!!) waarin vooral de woorden hel en verdoemenis meerdere malen herhaald werden.
Kortom, niets voor mij.
Vandaag wilde ik de PKN maar eens proberen. Om kwart voor 10 (dienst begint om 10 uur) stond ik op de Andorrastraat. Complete kerk was leeg, op wat klusmateriaal na en nergens een aanplakbiljetje waarop stond waar ik moest wezen en of de kerk uberhaupt nog bestaat.
Nouja, niet getreurd, op naar de volgende kerk.
En weer was het raak. Na anderhalf uur mocht ik eindelijk richting huis, maar wederom statenvertaling en oude berijming. Ook deze preek beviel me totaal niet, de mensen van tegenwoordig zouden teveel op hun gezondheid en op artsen vertrouwen, maar je moest enkel op God vertrouwen, dan zou het allemaal goed komen. Voor het eerst in mijn leven heb ik serieus op het punt gestaan om tijdens een preek op te staan en mijn commentaar te geven, maarja, ik heb me maar ingehouden.
Is het nou zo moeilijk om gewoon een kerk te vinden waar ze wel met de tijd zijn meegegaan en gewoon de nieuwe vertalingen gebruiken zodat ook kinderen snappen wat er gelezen wordt?
Ik begin zo langzamerhand het gevoel te krijgen dat ik hier nooit een fijne gemeente in Ijsselstein zelf zal vinden waar ik me op mijn gemak voel