Satan is er pas bij de christenen gekomen. Joden geloven gewoon dat ook het slecht van God komt. Probleem opgelost.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:03 schreef onemangang het volgende:
Satan komt niet eens voor in het pentateuch en wordt pas in 1 kronieken het eerste genoemd. Hij is er slechts bij gehaald om de zwakheden van het monotheisme weg te poetsen.
'Papa, waar komt het kwaad vandaan?'
'Eh...'
Het duurde dan ook een aantal honderdan jaren voordat men satan erbij haalde. Zo konden papa's later antwoorden
'Het kwaad komt van satan vandaan'
Alleen zitten ze nu nog steeds met een daarop volgende vraag
'maar waar komt satan dan vandaan? Kan God satan niet tegenhouden?'
Tja, wat moet je daar dan weer op antwoorden? God is toch niet zo almachtig?
Satan is niet bepaald autonoom te noemen in het boek Job. Gewoon een akkoordje met God.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:05 schreef DennisMoore het volgende:
Job is toch een Joods boek? En dan nog wat van die vage Joodse profeet-boeken over demonische strijd in hemelse gewesten etc etc.
Juist om een akkoordje met god te kunnen sluiten, dien je toch autonoom te zijn?quote:Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef Alicey het volgende:
Satan is niet bepaald autonoom te noemen in het boek Job. Gewoon een akkoordje met God.
zoals de bijbel en de koran een copy is, is alles en dus ook job een 'joods boek'.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:05 schreef DennisMoore het volgende:
Job is toch een Joods boek? En dan nog wat van die vage Joodse profeet-boeken over demonische strijd in hemelse gewesten etc etc.
quote:Op maandag 17 juli 2006 22:12 schreef zoalshetis het volgende:
zoals de bijbel en de koran een copy is, is alles en dus ook job een 'joods boek'.
Nouja, minder autonoom dan gewoon doen waar je zin in hebt.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:10 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Juist om een akkoordje met god te kunnen sluiten, dien je toch autonoom te zijn?.
Het was de naam van de vader van mohamed, tis maar waar je je geluk zoekt.quote:Op maandag 17 juli 2006 18:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet te vergeten dat "Allah" afstamt van het aramees, taal dat Jezus sprak
Dat is een volstrekt onjuiste interpretatie die ik geheel voor jouw rekening laat.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Satan is niet bepaald autonoom te noemen in het boek Job. Gewoon een akkoordje met God.
Toch lijkt het er op dat Satan niet zomaar iets doet, maar dit pas doet na goedkeuring van God! Dat vind ik toch wel het nodige over zowel God als Satan zeggen.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:16 schreef Autodidact het volgende:
http://www.carm.org/kjv/Job/Job_2.htm
Ik zie hier toch een autonome satan...Komt dat dan door de vertaling en interpretatie?
Ik zou zeggen lees het boek Job nog eens.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Toch lijkt het er op dat Satan niet zomaar iets doet, maar dit pas doet na goedkeuring van God! Dat vind ik toch wel het nodige over zowel God als Satan zeggen.
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:22 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Het was de naam van de vader van mohamed, tis maar waar je je geluk zoekt.
Kom eens het licht brengen dan, lieverd.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:30 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen lees het boek Job nog eens.
Want je wandelt met je interpretatie in de duisternis.
Deze redenering komt mij het meest logisch over als je uitgaat van de theorie dat God het allereerste is. En zijn rol als oorsprong van de schepping. (wat niet in het zaad zit kan er niet uitkomen)quote:Op maandag 17 juli 2006 22:04 schreef Alicey het volgende:
Satan is er pas bij de christenen gekomen. Joden geloven gewoon dat ook het slecht van God komt. Probleem opgelost.
Ja, maar als het kwaad ook van God afkomstig is, waarom zou je zo'n klootzak die babietjes met open ruggen op de wereld laat zetten nog aanbidden? Eigenlijk was de eerste vorm van godsgeloof, het polytheisme, veel logischer omdat je daarmee het probleem van 'het kwaad' gewoon kan afschuiven naar een 'kwade' god of geest die net zo machtig is als 'goede' goden of geesten. Maar nog vele malen logischer is atheisme, natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:23 schreef Causa het volgende:
[..]
Deze redenering komt mij het meest logisch over als je uitgaat van de theorie dat God het allereerste is. En zijn rol als oorsprong van de schepping. (wat niet in het zaad zit kan er niet uitkomen)
En die wat dus géén moslim.quote:
Ja dat Triggershot mij een instrument van de duivel noemt is ook niet in het nieuws gekomen.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:12 schreef Ringo het volgende:
Jen-ny Goe-ree?Wie de neuk is Jen-ny Goe-ree? Sinds wanneer is dit soort stierenstront nieuwswaardig?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |