Satan is er pas bij de christenen gekomen. Joden geloven gewoon dat ook het slecht van God komt. Probleem opgelost.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:03 schreef onemangang het volgende:
Satan komt niet eens voor in het pentateuch en wordt pas in 1 kronieken het eerste genoemd. Hij is er slechts bij gehaald om de zwakheden van het monotheisme weg te poetsen.
'Papa, waar komt het kwaad vandaan?'
'Eh...'
Het duurde dan ook een aantal honderdan jaren voordat men satan erbij haalde. Zo konden papa's later antwoorden
'Het kwaad komt van satan vandaan'
Alleen zitten ze nu nog steeds met een daarop volgende vraag
'maar waar komt satan dan vandaan? Kan God satan niet tegenhouden?'
Tja, wat moet je daar dan weer op antwoorden? God is toch niet zo almachtig?
Satan is niet bepaald autonoom te noemen in het boek Job. Gewoon een akkoordje met God.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:05 schreef DennisMoore het volgende:
Job is toch een Joods boek? En dan nog wat van die vage Joodse profeet-boeken over demonische strijd in hemelse gewesten etc etc.
Juist om een akkoordje met god te kunnen sluiten, dien je toch autonoom te zijn?quote:Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef Alicey het volgende:
Satan is niet bepaald autonoom te noemen in het boek Job. Gewoon een akkoordje met God.
zoals de bijbel en de koran een copy is, is alles en dus ook job een 'joods boek'.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:05 schreef DennisMoore het volgende:
Job is toch een Joods boek? En dan nog wat van die vage Joodse profeet-boeken over demonische strijd in hemelse gewesten etc etc.
quote:Op maandag 17 juli 2006 22:12 schreef zoalshetis het volgende:
zoals de bijbel en de koran een copy is, is alles en dus ook job een 'joods boek'.
Nouja, minder autonoom dan gewoon doen waar je zin in hebt.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:10 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Juist om een akkoordje met god te kunnen sluiten, dien je toch autonoom te zijn?.
Het was de naam van de vader van mohamed, tis maar waar je je geluk zoekt.quote:Op maandag 17 juli 2006 18:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet te vergeten dat "Allah" afstamt van het aramees, taal dat Jezus sprak
Dat is een volstrekt onjuiste interpretatie die ik geheel voor jouw rekening laat.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Satan is niet bepaald autonoom te noemen in het boek Job. Gewoon een akkoordje met God.
Toch lijkt het er op dat Satan niet zomaar iets doet, maar dit pas doet na goedkeuring van God! Dat vind ik toch wel het nodige over zowel God als Satan zeggen.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:16 schreef Autodidact het volgende:
http://www.carm.org/kjv/Job/Job_2.htm
Ik zie hier toch een autonome satan...Komt dat dan door de vertaling en interpretatie?
Ik zou zeggen lees het boek Job nog eens.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Toch lijkt het er op dat Satan niet zomaar iets doet, maar dit pas doet na goedkeuring van God! Dat vind ik toch wel het nodige over zowel God als Satan zeggen.
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:22 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Het was de naam van de vader van mohamed, tis maar waar je je geluk zoekt.
Kom eens het licht brengen dan, lieverd.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:30 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen lees het boek Job nog eens.
Want je wandelt met je interpretatie in de duisternis.
Deze redenering komt mij het meest logisch over als je uitgaat van de theorie dat God het allereerste is. En zijn rol als oorsprong van de schepping. (wat niet in het zaad zit kan er niet uitkomen)quote:Op maandag 17 juli 2006 22:04 schreef Alicey het volgende:
Satan is er pas bij de christenen gekomen. Joden geloven gewoon dat ook het slecht van God komt. Probleem opgelost.
Ja, maar als het kwaad ook van God afkomstig is, waarom zou je zo'n klootzak die babietjes met open ruggen op de wereld laat zetten nog aanbidden? Eigenlijk was de eerste vorm van godsgeloof, het polytheisme, veel logischer omdat je daarmee het probleem van 'het kwaad' gewoon kan afschuiven naar een 'kwade' god of geest die net zo machtig is als 'goede' goden of geesten. Maar nog vele malen logischer is atheisme, natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:23 schreef Causa het volgende:
[..]
Deze redenering komt mij het meest logisch over als je uitgaat van de theorie dat God het allereerste is. En zijn rol als oorsprong van de schepping. (wat niet in het zaad zit kan er niet uitkomen)
En die wat dus géén moslim.quote:
Ja dat Triggershot mij een instrument van de duivel noemt is ook niet in het nieuws gekomen.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:12 schreef Ringo het volgende:
Jen-ny Goe-ree?Wie de neuk is Jen-ny Goe-ree? Sinds wanneer is dit soort stierenstront nieuwswaardig?
Ja maar beste Akkersloot dat ben je ook, al heb je het weliswaar niet door, je bent Lucifers favoriet in zijn strijd de mens te laten afdwalen, niets als instrument, maar als afgedwaalde persoon is er geen beter voorbeeld dan jij tegenwoordig.quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:00 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja dat Triggershot mij een instrument van de duivel noemt is ook niet in het nieuws gekomen.
Maar zodra een mohammedaantje zich op zijn pik getrapt voelt.![]()
Dat komt allemaal door de zondige natuur van ons mensen. Wij kozen ervoor te zondigen en door de mens zelf zijn ziektes zoals kanker ontstaan. Denk bijvoorbeeld maar aan de luchtvervuiling om ons heen die puur is veroorzaakt door ons mensen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 00:58 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ja, maar als het kwaad ook van God afkomstig is, waarom zou je zo'n klootzak die babietjes met open ruggen op de wereld laat zetten nog aanbidden? Eigenlijk was de eerste vorm van godsgeloof, het polytheisme, veel logischer omdat je daarmee het probleem van 'het kwaad' gewoon kan afschuiven naar een 'kwade' god of geest die net zo machtig is als 'goede' goden of geesten. Maar nog vele malen logischer is atheisme, natuurlijk.
Juist.quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:16 schreef Triggershot het volgende:
Niet echt vreemd als Mohammed de stichter van Islam is.
Nee maar. Jenny Goeree zit op dit forum.quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:17 schreef Triggershot het volgende:
Ja maar beste Akkersloot dat ben je ook, al heb je het weliswaar niet door, je bent Lucifers favoriet in zijn strijd de mens te laten afdwalen, niets als instrument, maar als afgedwaalde persoon is er geen beter voorbeeld dan jij tegenwoordig.
Ja, maar hij heeft toch gelijk.quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:11 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Juist.
Toch vreemd dat een Pakistaanse professor het land (na eerst met de doodstraf bedreigd te zijn) dat land heeft moeten ontvluchten toen hij zei dat de ouders van de (wees) Mohammed geen volgelingen van hun zoontje konden zijn.
ow?quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nee maar. Jenny Goeree zit op dit forum.![]()
gelukkig heeft God gezorgd voor foliumzuur en kunnen we die nare duivel bevechtenquote:Op woensdag 19 juli 2006 10:48 schreef VisStick het volgende:
[..]
Dat komt allemaal door de zondige natuur van ons mensen.
God is ook de beroerdste niet (Dat is Satan al).quote:Op woensdag 19 juli 2006 19:46 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
gelukkig heeft God gezorgd voor foliumzuur en kunnen we die nare duivel bevechten
Sorry, maar een levensvisie die er van uitgaat dat de mens van nature 'zondig' is omdat wij luchtvervuiling veroorzaken is vergelijkbaar met te stellen dat kometen zondig zijn omdat die kraters veroorzaken. Ga eens wat dieper nadenken en kijk eens wat verder dan de mensheid.quote:Op woensdag 19 juli 2006 10:48 schreef VisStick het volgende:
[..]
Dat komt allemaal door de zondige natuur van ons mensen. Wij kozen ervoor te zondigen en door de mens zelf zijn ziektes zoals kanker ontstaan. Denk bijvoorbeeld maar aan de luchtvervuiling om ons heen die puur is veroorzaakt door ons mensen.
In klassiek Hebreeuws betekent alah trouwens 'hij steeg'. Is dat toeval?quote:
quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In klassiek Hebreeuws betekent alah trouwens 'hij steeg'. Is dat toeval?
Hij steeg, is op religieus niveau vast wel ergens te integreren toch?quote:Etymologisch is Allāh verwant aan het Hebreeuwse Elōhîm, (God), en het Aramese en Syrische Alāhā. Elōhîm komt van elôh (Hebreeuws voor 'god') en Alāhā is een sterkere vorm van alāh (Aramees/Syrisch voor 'god'), terwijl Allāh verwant is aan ilāh (Arabisch voor 'god'). We hebben dus te maken met drie etymologisch verwante semitische equivalenten voor 'god'. De verschillen in uitspraak zijn te verklaren door morfologische ontwikkelingen in de drie talen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de verschillen tussen Deus, Dios en Dio in resp. het Latijn, Spaans en Italiaans. [1]
We hebben toch zelf voor luchtvervuiling gezorgd? Door dat soort dingen zijn allemaal ziektes ontstaan. We zijn dus zelf de oorzaak van allerlei ziektes. Het is niet zo dat God maar even zegt dat persoon X kanker moet krijgen. Dat bedoelde ik te zeggen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:15 schreef onemangang het volgende:
[..]
Sorry, maar een levensvisie die er van uitgaat dat de mens van nature 'zondig' is omdat wij luchtvervuiling veroorzaken is vergelijkbaar met te stellen dat kometen zondig zijn omdat die kraters veroorzaken. Ga eens wat dieper nadenken en kijk eens wat verder dan de mensheid.
Ik wil even opmerken dat binnen islamitisch context Satan geen engel is.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:12 schreef Sapientiea het volgende:
God kon zijn engelen al niet tevreden houden en nu zijn de mensen ook aardig opweg.
Wel vermakelijk dit soort topics trouwens....
quote:In de Koran is Satan (in het Arabisch: Iblis) een hooghartige jinn. Een jinn is een wezen geschapen uit rookloos vuur - het Engelse woord 'genie' (zoals in de befaamde geest die uit de fles ontsnapt) is daarvan afgeleid. Jinns hebben een vrije wil en kunnen goed of kwaad doen. Daarnaast zijn er ook nog Engelen. Zij zijn uit zuiver licht geschapen en zijn perfecte dienaren van God, die altijd Zijn Wil uitvoeren. Ten slotte zijn er mensen, geschapen uit water en aarde. Satan is dus een van de jinns. Nadat Adam alle namen van de Engelen geleerd had, riep God alle Engelen en jinns samen en begon Hij aan de ondervraging van Adam. Adam gaf overal het correcte antwoord. Daarop beval God alle aanwezigen te buigen voor Adam als teken van respect. Eén jinn, Iblis genaamd, weigerde dat bevel op te volgen. God besloot hem daarvoor te straffen. Satan vroeg evenwel uitstel van straf tot op de dag van het Laatste Oordeel - God stond dit verzoek toe. Satan zei dat hij er tegen dan zou voor zorgen dat het overgrote deel van de mensen het pad van God zou verlaten en hem (Satan) zou volgen. Alleen de gelovigen zou hij niet kunnen raken. - [Up]
Ter vergelijking: het Christendom gelooft dat Eva zwichtte voor Satan, waarna zij Adam meesleurde in haar zondeval. In de Koran zwichtten Adam en Eva voor Satan, en is de vrouw dus niet belast met de archetypische rol van verleidster tot de zonde. Het Christendom gelooft verder dat God Adam en Eva hun zonde nooit vergaf en dat elk van hun afstammelingen met deze 'Erfzonde' geboren wordt. De enige manier om van deze (en alle daarop gebaseerde) zonden verlost te geraken, is door zich te bekeren tot het Christendom, vermits Christenen geloven dat Jezus gestorven is ter opheffing van de Erfzonde en alle daarop gebaseerde zonden van diegenen die hem volgen. Christenen hebben zekerheid dat ze naar de hemel zullen gaan, terwijl vanuit hun perspectief alle niet-Christenen naar de hel zullen gaan. Missionering is in het Christendom zeer belangrijk omdat bekering de enige manier is om de ziel te redden.
De Islam daarentegen gelooft dat God Adam en Eva wel hun zonde vergaf, en dat elk kind puur en vrij van zonden geboren wordt. Of men naar de hemel of de hel gaat, hangt naast godvrucht af van hoe men zich op aarde gedraagt, maar niet van de kerk waartoe men behoort. Volgens de Islam kan een Christen of een Jood die zich goed gedraagt naar de hemel gaan, en kan een Muslim die zich misdraagt in de hel terechtkomen -
Heel erg bedankt! Ik weet de verschillen, ik heb de Bijbel en Koran gelezen. Ik heb besloten dat het voor mij net zo waar is als bv. Robin Hood.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik wil even opmerken dat binnen islamitisch context Satan geen engel is.
Voor het geval het je interesseert. Een korte beschrijving tussen de verschillen binnen het Christendom en islam
[..]
Dat mag, ik respecteer je er niet minder op. Tenzij je natuurlijk een kloon van akkersloot bent?quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:25 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Heel erg bedankt! Ik weet de verschillen, ik heb de Bijbel en Koran gelezen. Ik heb besloten dat het voor mij net zo waar is als bv. Robin Hood.
Nee precies, als je mensen probeert te bekeren betekent dat voor mij dat je niet tevreden bent over hoe je zelf je geloof belijdt, doe je het wel goed dan hou je het persoonlijk voor jezelf en niet anderen mee betrekken.quote:Tis niet om te bashen ofzo, maar iedereen moet maar geloven wat hij wil, zolang ze het niet proberen op te leggen of er misbruik van maken.
Ik ben trouwens van mening dat ALS god bestaat hij zeer tevreden is met mijn levenswijze. Dus ik maak me dan ook geen zorgen ofzo. En nee ik ben geen kloon van A-slootquote:Op donderdag 20 juli 2006 10:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat mag, ik respecteer je er niet minder op. Tenzij je natuurlijk een kloon van akkersloot bent?
[..]
Nee precies, als je mensen probeert te bekeren betekent dat voor mij dat je niet tevreden bent over hoe je zelf je geloof belijdt, doe je het wel goed dan hou je het persoonlijk voor jezelf en niet anderen mee betrekken.
quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:37 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Ik ben trouwens van mening dat ALS god bestaat hij zeer tevreden is met mijn levenswijze. Dus ik maak me dan ook geen zorgen ofzo. En nee ik ben geen kloon van A-sloot
Er waren al ziektes voordat er luchtvervuiling was. Gehersenspoelde.quote:Op donderdag 20 juli 2006 08:37 schreef VisStick het volgende:
We hebben toch zelf voor luchtvervuiling gezorgd? Door dat soort dingen zijn allemaal ziektes ontstaan. We zijn dus zelf de oorzaak van allerlei ziektes.
En van ziektes zeggen dat het de schuld is van mensen, met name "omdat ze niet naar de wens van God leven".quote:En kometen vergelijken met mensen...tsja.
Het is volgens het sprookjesboek de koran toch een engel die zich tegen de schepping van de mens (Eva was er nog niet) keerde.quote:Op donderdag 20 juli 2006 10:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik wil even opmerken dat binnen islamitisch context Satan geen engel is.
Nee, geen engel.quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het is volgens het sprookjesboek de koran toch een engel die zich tegen de schepping van de mens (Eva was er nog niet) keerde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |