FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vakantie met de auto: hoever en hoelang?
De Wouzeraarwoensdag 12 juli 2006 @ 16:31
Beste Fok!ers,

Deze vakantie ga ik ook eens kijken of mijn auto een lange rit volhoudt! Ik ga naar Spanje en moet 1400 km rijden. Dit probeer ik in één nacht te doen (samen met twee andere mensen) zonder in te vallen. Voor de duidelijkheid: ik heb een Peugeot 205 Generation 1.8D.

Post hier jullie eigen stoere verhalen!

[ Bericht 1% gewijzigd door De Wouzeraar op 12-07-2006 17:12:46 ]
De Wouzeraarwoensdag 12 juli 2006 @ 16:31
Ja... dus... eigenlijk moeten er wat meer spaties in de titel...
bolkedebeerwoensdag 12 juli 2006 @ 16:41
Een paar jaar terug ben ik naar Salou op en neer gereden. Een dagje strand gedaan.
Tommy_Kuklinskiwoensdag 12 juli 2006 @ 16:43
Peugeot Generation?? een 205?

Ik hoop deze vakantie ook met mijn nieuwe auto een lange rit te maken, zal wel vermoeidend zijn
De Wouzeraarwoensdag 12 juli 2006 @ 16:55
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 16:43 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Peugeot Generation?? een 205?
euh..ja? Dat staat er toch!

[ Bericht 16% gewijzigd door De Wouzeraar op 12-07-2006 17:13:11 ]
tinoburgwoensdag 12 juli 2006 @ 17:00
ben met mn peugeot 309 vorig jaar gestrand in Luxemburg._o_

dit jaar overdoen met mn mazda 626 2.0 glx en dan ergens in Frankrijk en niet onvrijwillig stranden, zou ook mooi zijn.
PeuRacwoensdag 12 juli 2006 @ 17:17
Vorig jaar met BoJo (en de Grand Cherokee die hij toen had) naar Servie gereden, 1800km in een keer gedaan. Een comfortabele auto is beter voor je veiligheid.
Hyperdudewoensdag 12 juli 2006 @ 18:21
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 16:41 schreef bolkedebeer het volgende:
Een paar jaar terug ben ik naar Salou op en neer gereden. Een dagje strand gedaan.
En daarna een week CenterParcs om een beetje te herstellen.

Ik rijd regelmatig van NL naar Noord-Italië/Lugano. Kleine 1000 KM, dus ongeveer 9à10 uur. Kom ik meestal aan om een uur of 3-4 's ochtends. Wekker op 11-12 uur en wat extra koffie, dan merk je er niet zoveel van.

Vanuit Rome naar NL, 1600 KM, dan heb ik wel een weekend nodig om te herstellen. En dan heb ik nog een behoorlijke, snelle otoo met airco en goede stoelen, dat is wel wat handiger dan een ouwe 205
stifmeister18woensdag 12 juli 2006 @ 18:48
Vorig jaar Zuid-Frankrijk(+/- 1300km) in ongeveer 12 uurjes! (BMW 325ci)
RealZeuswoensdag 12 juli 2006 @ 19:34
Afgelopen winter naar Mariestad in Zweden geweest.(1000 kilometer) Daar had mijn Peugeot 205 1.8 XLD uit 1990 geen moeite mee.En het zitcomfort viel mij op zo'n lange rit ook niet tegen.
CreativeMindwoensdag 12 juli 2006 @ 20:13
Ik hoop over een paar weken trots te kunnen melden dat mijn 306 uit '95 een retourtje Hongarije (2x 1400 km) heeft overleefd
#ANONIEMwoensdag 12 juli 2006 @ 20:40
Den Haag > Bellwald ( zwitserland ) 1000km in 8,5uur
Den Haag > Frejus ( zuid-frankrijk ) 1500km in 13uur

beide in 1 nacht, gem snelheid = dan ongv 120km/h
Opel Astra 1.8i LPG + benzine ( dus 100L brandstof aan boord )

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2006 20:40:48 ]
De Wouzeraarwoensdag 12 juli 2006 @ 21:15
't topic doet t niet?
Viechiwoensdag 12 juli 2006 @ 21:18
Ik ga deze vakantie van Zuid-Frankrijk naar Italië rijden in een Citroën ZX.. Ben benieuwd dus..
Hyperdudewoensdag 12 juli 2006 @ 21:45
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 21:18 schreef Viechi het volgende:
Ik ga deze vakantie van Zuid-Frankrijk naar Italië rijden in een Citroën ZX.. Ben benieuwd dus..
Zuid-Frankrijk en Italië liggen minder dan 100 meter bij elkaar vandaan. Dat moet dus zelfs met een ZX wel lukken
DragonFirewoensdag 12 juli 2006 @ 21:55
Mijn idee was dit jaar naar Athene te rijden, helaas gaat dit er niet van komen. Dus heb ik besloten naar Parijs te gaan. Parijs is in een paar uurtjes wel te doen, mits je niet zoals ik de vorige keer heb gedaan hopeloos verdwaald en honderden kilometers teveel rijdt.
Viechiwoensdag 12 juli 2006 @ 22:16
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 21:45 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zuid-Frankrijk en Italië liggen minder dan 100 meter bij elkaar vandaan. Dat moet dus zelfs met een ZX wel lukken
Gaat ook zeker wel lukken, maar 100 meter van de grens zit ik niet
Pharellwoensdag 12 juli 2006 @ 22:38
naar zuid-frankrijk om daarna naar italie door te rijden en dan weer terug naar NL

en dat allemaal in een legergroene twingo

(top is max 140 bergaf kregen wij em 160 hij ging steeds beter lopen )

overigens lijkt me zo lang in een 205 niet echt tof...
Bartholomeuswoensdag 12 juli 2006 @ 23:30
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:38 schreef Pharell het volgende:
naar zuid-frankrijk om daarna naar italie door te rijden en dan weer terug naar NL

en dat allemaal in een legergroene twingo

(top is max 140 bergaf kregen wij em 160 hij ging steeds beter lopen )

overigens lijkt me zo lang in een 205 niet echt tof...
In je twingoooooooooooo wel zeker

Zolang je auto niet in een technisch plausibele staat is, en je geen wonderen van het ding verwacht, moet een auto normaal gesproken prima lange afstanden kunnen rijden. Of jij het zelf vol kunt houden is het grootste punt lijkt mij.

En nee, oude rijdende schroothoopjes gaan het niet halen over de bergen naar Spanje
Pharelldonderdag 13 juli 2006 @ 00:27
die twingo had maar 20.000 gereden lijkt me toch wat betrouwbaarder dan die 205 he
allsystemshaltdonderdag 13 juli 2006 @ 02:39
Midden Italie is de grotste afstand die ik gereden heb,
Maar we zijn wel onderweg gestopt om te overnachten net iets onder de bodensee. (DeutschggglanD)

Was wel ok vooral de bergpas was zeer mooi om door te rijden Zwitserland dus he
De Wouzeraardonderdag 13 juli 2006 @ 09:43
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 18:21 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
een ouwe 205
Wel uit '97, hè!
De Wouzeraardonderdag 13 juli 2006 @ 09:46
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:27 schreef Pharell het volgende:
die twingo had maar 20.000 gereden lijkt me toch wat betrouwbaarder dan die 205 he
En net had je het nog over het comfort..

Nahjah, in ieder geval, volgens mij zijn 205jes ontzettend betrouwbaar (Diesel), dus ik voorzie weinig problemen. Nu 188.000 op de teller.
Freak187donderdag 13 juli 2006 @ 10:16
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 21:55 schreef DragonFire het volgende:
Mijn idee was dit jaar naar Athene te rijden, helaas gaat dit er niet van komen. Dus heb ik besloten naar Parijs te gaan. Parijs is in een paar uurtjes wel te doen, mits je niet zoals ik de vorige keer heb gedaan hopeloos verdwaald en honderden kilometers teveel rijdt.
Das knap! Vanaf Amsterdam staan er al bordjes Parijs

Ik ga dit jaar ook met een auto richting het zuiden. Heb een Clio 1.6 tot mijn beschikking. Genoeg power iig.
MikeyMandonderdag 13 juli 2006 @ 10:47
1400 kilometer aan het rijden blijven als niemand heeft geslapen vind ik eigenlijk verre van stoer...
eer-ikdonderdag 13 juli 2006 @ 11:38
peugeot 405 GLD van 11 jaar oud, met 360.000 op de tellert, mee naar argeles gereden, ging prima.
Tot halverwege de terugweg, toen moest mijn motor gaan roken
Nachtapothekerdonderdag 13 juli 2006 @ 11:38
We gaan met de C4 van Nijmegen naar Garda meer (1200km) vervolgens door naar Rome (550km), Rimini (400km) en weer terug
Ik voorzie geen enkel probleem

Vorige jaren 2x Castellane (vlak bij Cote 'd Azur) 1290km, waarvan 200 bergen gedaan met citroen AX en Ford Escort, ging beide keren fantastisch, alleen wat warm zonder airco
Tommy_Kuklinskidonderdag 13 juli 2006 @ 11:41
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:38 schreef Nachtapotheker het volgende:
We gaan met de C4 van Nijmegen naar Garda meer (1200km) vervolgens door naar Rome (550km), Rimini (400km) en weer terug
Ik voorzie geen enkel probleem

Vorige jaren 2x Castellane (vlak bij Cote 'd Azur) 1290km, waarvan 200 bergen gedaan met citroen AX en Ford Escort, ging beide keren fantastisch, alleen wat warm zonder airco
De Route Napoleon is geweldig hè?!
Ik hoop dat de 404 het gaat volhouden
Wel genoeg onderdelen daar in France
WaSTeiLdonderdag 13 juli 2006 @ 11:44
In September naar Praag Tsjechie voor een weekje. Iets van 870 km met zijn 4en in een Golf IV TDi
3 jaar geleden ook al gedaan alleen zaten we toen op een iets andere plek in Tsjechie en hebben we door navigatiefoutje er 16 uur over gedaan. Nu zal het zo'n 8-10 uur zijn.
NiGeLaToRdonderdag 13 juli 2006 @ 11:45
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:38 schreef Nachtapotheker het volgende:
We gaan met de C4 van Nijmegen naar Garda meer (1200km) vervolgens door naar Rome (550km), Rimini (400km) en weer terug
Ik voorzie geen enkel probleem

Vorige jaren 2x Castellane (vlak bij Cote 'd Azur) 1290km, waarvan 200 bergen gedaan met citroen AX en Ford Escort, ging beide keren fantastisch, alleen wat warm zonder airco
Wij hebben ook een C4!
Nachtapothekerdonderdag 13 juli 2006 @ 11:47
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:45 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Wij hebben ook een C4!
Fijn ding of niet?
NiGeLaToRdonderdag 13 juli 2006 @ 11:53
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:47 schreef Nachtapotheker het volgende:

[..]

Fijn ding of niet?
Ja, geweldige wagen. Eerst even wennen, maar nu willen we niet anders meer!
innovativedonderdag 13 juli 2006 @ 13:36
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 10:47 schreef MikeyMan het volgende:
1400 kilometer aan het rijden blijven als niemand heeft geslapen vind ik eigenlijk verre van stoer...
Same here...

Verste: Chamonix, ongeveer 1100 km. Gereden overdag met een co-chauffeur, om beurten ongeveer 2,5 uur en lekker stoppen tussendoor. Het is namelijk mijn vakántie, dan ga ik niet stressen en doorjakkeren, dat mag wat mij betreft gewoon verantwoord en ontspannen gebeuren.
Repeatdonderdag 13 juli 2006 @ 15:21
Verste waar ik met de auto geweest ben is Milaan ofzo, 1100 km. Verder ben ik en wil ik nooit gaan, ga niet voor mn lol 12 uur in de auto zitten ofzo.
Nachtapothekerdonderdag 13 juli 2006 @ 16:30
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:41 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

De Route Napoleon is geweldig hè?!
Ik hoop dat de 404 het gaat volhouden
Wel genoeg onderdelen daar in France
Ja das zekers een mooie route Al vond mijn vriendin em minder (wagenziek )
Met een 404 lijkt me opzich al spannende reis Maar onderdelen zat daarzo inderdaad.
Ridocardonderdag 13 juli 2006 @ 17:18
ik ga mee met een groepsvakantie naar Makkum, Friesland. Vertrek uit Putte, woensdrecht, Noord brabant. Een kilometertje of 300.
De colonne:
Mercedes Vito 108 en v220,
Landrover Discovery 2.5TD,
Volkswagen Polo (1.6 8v) en Lupo (1.4 16v).

Achter de Landrover en Vito 108 zitten de aanhangers. Ik rij zelf de Polo.
Ridocardonderdag 13 juli 2006 @ 18:07
Overigens ben ik twee jaar geleden teruggereden (met de Vito 108) vanuit Perpignan, Zuid-Frankrijk. Was ook zo'n 1400 km in één keer. Ik wil TS aanraden om in ieder geval je rust- en rijtijden in de gaten te houden. Anders breekt het je echt op, en heb je kans dat je bij de grens van Spanje opeens in een minder helder moment brokken maakt.
mannydonderdag 13 juli 2006 @ 18:09
As zaterdag naar Oostenrijk (800 km)
Vanuit Oostenrijk naar Turijn (800 km)
Volgende week zaterdag van Turijn naar Tossa, Spanje (800 km)
Na 4 dagen weer naar huis ( 1400 km )
mannydonderdag 13 juli 2006 @ 18:10
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 18:09 schreef manny het volgende:
As zaterdag naar Oostenrijk (800 km)
Vanuit Oostenrijk naar Turijn (800 km)
Volgende week zaterdag van Turijn naar Tossa, Spanje (800 km)
Na 4 dagen weer naar huis ( 1400 km )


Herstel : over 2 weken naar Tossa.....
patje74donderdag 13 juli 2006 @ 19:06
Ik ga dit jaar naar Bretagne met een '71 Citroën HY die ik in maart uit een uit de hand gelopen winterslaap heb gehaald en heb opgeknapt (6 jaar stil gestaan).


We zullen zien!
King_of_Kooldonderdag 13 juli 2006 @ 19:10
Met een peugeot zou ik nog niet eens naar dokkum toe rijden!
patje74donderdag 13 juli 2006 @ 19:11
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 19:10 schreef King_of_Kool het volgende:
Met een peugeot zou ik nog niet eens naar dokkum toe rijden!
Tja, zo onderscheiden de mannen zich van de mietjes!
Noorkdonderdag 13 juli 2006 @ 19:14
Vakantie met Citroen BX 1.6 met 180.000 KM op de teller. Hebben daar zo'n 5500 KM mee gereden naar en door Spanje. Op de terugweg 1600KM in 1 keer. Met z'n 3tjes dus goed te doen.
Kluupkluupdonderdag 13 juli 2006 @ 19:55
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 19:06 schreef patje74 het volgende:
Ik ga dit jaar naar Bretagne met een '71 Citroën HY die ik in maart uit een uit de hand gelopen winterslaap heb gehaald en heb opgeknapt (6 jaar stil gestaan).

[afbeelding]
We zullen zien!
je bent de man (als je aankomt )
PeuRacvrijdag 14 juli 2006 @ 01:21
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 10:47 schreef MikeyMan het volgende:
1400 kilometer aan het rijden blijven als niemand heeft geslapen vind ik eigenlijk verre van stoer...
Beetje loze kreet, voor mn werk haal ik soms ook de 1000km per dag en dan heb ik nog een tijdsdruk erachter zitten. Dus waarom zou je op vakantie (wat je meestal met meerdere mensen doet) niet 1400 tot 1600km kunnen rijden op een dag?
Kluupkluupvrijdag 14 juli 2006 @ 01:25
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 01:21 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Beetje loze kreet, voor mn werk haal ik soms ook de 1000km per dag en dan heb ik nog een tijdsdruk erachter zitten. Dus waarom zou je op vakantie (wat je meestal met meerdere mensen doet) niet 1400 tot 1600km kunnen rijden op een dag?
opdat dat nog eens 1,5 keer zover is?!
ik kan me best voorstellen dat mensen 1000/1200 de grens vinden van wat nog verantwoord is..
PeuRacvrijdag 14 juli 2006 @ 01:27
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 01:25 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

opdat dat nog eens 1,5 keer zover is?!
ik kan me best voorstellen dat mensen 1000/1200 de grens vinden van wat nog verantwoord is..
Als ik normaal 1000km per dag rijd, alleen. Dan is het toch helemaal een kleine moeite om 1400-1600km te rijden met 2 of meer man, aangezien je dan kan rusten als de ander rijd. Zo hebben wij vorig jaar 1800km in 17u gedaan, incl alle stops (om vervolgens nog de kroeg in te gaan toen we aankwamen).
bolkedebeervrijdag 14 juli 2006 @ 13:15
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 01:25 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

opdat dat nog eens 1,5 keer zover is?!
ik kan me best voorstellen dat mensen 1000/1200 de grens vinden van wat nog verantwoord is..
En bij ieder ligt die grens weer ergens anders. Iemand die de auto alleen gebruikt om bij de Appie boodschappen te halen zal 2 uur rijden al veel vinden. Iemand die voor zijn beroep veel kilometers maakt, rijdt van nature al wat relaxter en zal het dus veel langer uithouden.

Daarnaast moet je het rijden tussen 04:00 en 06:00 (zonsopgang) zoveel mogelijk proberen te vermijden. Dit zijn de gevaarlijkste tijdstippen als je al lang onderweg bent.

....en de auto maakt natuurlijk heel veel uit. Een auto met achterwielaandrijving heeft veel minder trillingen in het stuur waardoor je ook al veel minder snel vermoeid raakt.
Grippervrijdag 14 juli 2006 @ 13:21
Van de zomer weer met m'n ouwe BX naar de Ecrins, voor de 3e keer (we hebben nog wat goed te maken met een of andere rotsbult die ons vorig jaar naar beneden stuurde) over tenminste 2 colletjes van de buitencategorie, en aankomst op een camping waar je eigenlijk een rupsvoertuig nodig hebt, zo steil zijn de paadjes
Het is 1193 km, en ik ken de route zo langzaam aan wel uit m'n hoofd...

We zijn met z'n tweeén dus voldoende afwisseling. Heb er alle vertrouwen in, lekker comfortabel ritje met het zwevend tapijt
innovativevrijdag 14 juli 2006 @ 14:26
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 01:21 schreef PeuRac het volgende:
Beetje loze kreet, voor mn werk haal ik soms ook de 1000km per dag en dan heb ik nog een tijdsdruk erachter zitten. Dus waarom zou je op vakantie (wat je meestal met meerdere mensen doet) niet 1400 tot 1600km kunnen rijden op een dag?
Als je niet zo veel op de weg zit, is het nogal inspannend. Zoals het voor iemand die de hele dag op de bank zit ook nogal vermoeiend is om een halve marathon te lopen, terwijl het met training toch best te doen is. Nou, da's hetzelfde met autorijden, als je normaal een kleine afstand rijdt op een dag, is het behoorlijk vermoeiend - zowel geestelijk als fysiek, zeker in een wat oudere auto.

Dan zit er natuurlijk ook nogal een verschilletje tussen 's ochtends uitgeslapen achter het stuur kruipen, of eerst een dag lopen stressen om alles in te pakken, gauw even véél te kort slapen, en midden in de nacht gaan rijden.
MikeyManvrijdag 14 juli 2006 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 01:27 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Als ik normaal 1000km per dag rijd, alleen. Dan is het toch helemaal een kleine moeite om 1400-1600km te rijden met 2 of meer man, aangezien je dan kan rusten als de ander rijd. Zo hebben wij vorig jaar 1800km in 17u gedaan, incl alle stops (om vervolgens nog de kroeg in te gaan toen we aankwamen).
1000km per dag??? Je crosst in een ferrari duitsland door? Vrachtwagenchauffeurs hebben niet voor niks een maximum aan het aantal uren dat ze mogen sturen...
Je concentratie verslapt gewoon...
Grippervrijdag 14 juli 2006 @ 14:58
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 14:26 schreef innovative het volgende:

[..]
Dan zit er natuurlijk ook nogal een verschilletje tussen 's ochtends uitgeslapen achter het stuur kruipen, of eerst een dag lopen stressen om alles in te pakken, gauw even véél te kort slapen, en midden in de nacht gaan rijden.
Zekers. Ik rij regelmatig voor een lang weekend naar de alpen (liever veel korte klimtrips dan 1 keer in het jaar een lange) en dan ontkom je er niet aan om op donderdagavond meteen na het werk weg te gaan en de nacht over te slaan. Vaak tukken we dan vlak voor de eindbestemming nog even een uurtje of wat. In zo'n situatie biedt een kan heel sterke koffie, stevige metal in de cd-speler, en een tray golden power wel uitkomst....
Maar het blijft gewoon slaapverwekkend, snelweg rijden in het donker.
innovativevrijdag 14 juli 2006 @ 15:01
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 14:58 schreef Gripper het volgende:
Zekers. Ik rij regelmatig voor een lang weekend naar de alpen (liever veel korte klimtrips dan 1 keer in het jaar een lange) en dan ontkom je er niet aan om op donderdagavond meteen na het werk weg te gaan en de nacht over te slaan. Vaak tukken we dan vlak voor de eindbestemming nog even een uurtje of wat. In zo'n situatie biedt een kan heel sterke koffie, stevige metal in de cd-speler, en een tray golden power wel uitkomst....
Maar het blijft gewoon slaapverwekkend, snelweg rijden in het donker.
Hier rijden we eigenlijk alleen veel voor korte tijd met wintersport. Da's dus altijd op vrijdag vertrekken, meestal tussen 12 en 4. Dan doorrijden tot een uur of 11, slapen en de volgende dag weer verder.

Terug ben je meer relaxed, en kunnen we 's ochtends vertrekken. Dat doen we in 1 dag.
RealBizkit666vrijdag 14 juli 2006 @ 20:12
Met een Volkswagen Bora 2.0i naar Zwden met 4 man. En tot het punt waar we moeten zijn is 1800 km van hier. En dat doen we dan dus ook in 2 dagen.
PeuRaczaterdag 15 juli 2006 @ 00:26
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 14:55 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

1000km per dag??? Je crosst in een ferrari duitsland door? Vrachtwagenchauffeurs hebben niet voor niks een maximum aan het aantal uren dat ze mogen sturen...
Je concentratie verslapt gewoon...
Bijna goed, ik ben geen vrachtwagen chauffeur en heb niks met de rijtijdenwet te maken. Ook rij ik geen Ferrari en daar ben ik blij om want die zijn veel te vermoeiend.
Catch22-zaterdag 15 juli 2006 @ 01:45
Het kan ook zat. Op de taxi rij ik op een goede dag al 3-400km met ritjes die niet langer zijn dan 20km
MikeyManzaterdag 15 juli 2006 @ 02:01
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:26 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Bijna goed, ik ben geen vrachtwagen chauffeur en heb niks met de rijtijdenwet te maken. Ook rij ik geen Ferrari en daar ben ik blij om want die zijn veel te vermoeiend.
Dan nog rij jij echt geen 1000 km per dag....
PeuRaczaterdag 15 juli 2006 @ 20:25
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 02:01 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dan nog rij jij echt geen 1000 km per dag....
ik ben prive chauffeur, ik begin mn dag al met 75km naar mijn chef toe rijden, dan vaak naar diverse plekken door heel nederland (tussendoor terug naar huis om de kinderen weg te brengen/op te halen, boodschappen doen met de vrouw, enz). Of zelfs naar plaatsen in Duitsland, Belgie, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, allemaal op dezelfde dag heen en terug (tussendoor wel slapen op een dagkamer in een hotel).
MikeyManzondag 16 juli 2006 @ 12:06
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 20:25 schreef PeuRac het volgende:

[..]

ik ben prive chauffeur, ik begin mn dag al met 75km naar mijn chef toe rijden, dan vaak naar diverse plekken door heel nederland (tussendoor terug naar huis om de kinderen weg te brengen/op te halen, boodschappen doen met de vrouw, enz). Of zelfs naar plaatsen in Duitsland, Belgie, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, allemaal op dezelfde dag heen en terug (tussendoor wel slapen op een dagkamer in een hotel).
Goed; ervanuitgaande dat je de hele dag géén file hebt... Dan nog is het erg lastig om in nederland een gemiddelde snelheid over 10 uur van 100 km/u te halen... En dan zit je alsnog aan een werkdag van 10 uur...
Maar laat het nu zo zijn dat je iig tussen 7 en 10 en tussen 4 en 7 weleens vast staat... Vaak ook meer dan je lief is...
Dus óf je rijdt alleen 'snachts en maakt "dagen" van 12 uur, of het lijkt me licht overdreven...
Bartholomeuszondag 16 juli 2006 @ 14:14
quote:
Op zondag 16 juli 2006 12:06 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Goed; ervanuitgaande dat je de hele dag géén file hebt... Dan nog is het erg lastig om in nederland een gemiddelde snelheid over 10 uur van 100 km/u te halen... En dan zit je alsnog aan een werkdag van 10 uur...
Maar laat het nu zo zijn dat je iig tussen 7 en 10 en tussen 4 en 7 weleens vast staat... Vaak ook meer dan je lief is...
Dus óf je rijdt alleen 'snachts en maakt "dagen" van 12 uur, of het lijkt me licht overdreven...
Ik ben wél vrachtwagenchauffeur, en ik rijd op de boeren fluitjes 700km binnen de rijtijdenwet, waarbij ik dan ook nog een heel eind binnendoor heb moeten rijden om bij de klanten te komen. In precies 10 uur (de max volgens de rijtijdenwet) is dat dus een gemiddelde snelheid van 70, met een vrachtwagen die op 85 begrensd is, en dan óók nog eens anderhalf uur niet harder als 65 rijden op de duitse bundesstrasse, met alle stoplichten en dorpjes van dien.

Duizend kilometer rijden met een personenwagen, op 1 dag, is zeker niet onhaalbaar, neem dat nou gewoon van mij/ons aan
PeuRaczondag 16 juli 2006 @ 14:26
quote:
Op zondag 16 juli 2006 12:06 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Goed; ervanuitgaande dat je de hele dag géén file hebt... Dan nog is het erg lastig om in nederland een gemiddelde snelheid over 10 uur van 100 km/u te halen... En dan zit je alsnog aan een werkdag van 10 uur...
Maar laat het nu zo zijn dat je iig tussen 7 en 10 en tussen 4 en 7 weleens vast staat... Vaak ook meer dan je lief is...
Dus óf je rijdt alleen 'snachts en maakt "dagen" van 12 uur, of het lijkt me licht overdreven...
Een dag van 10u is voor mij bijna een halve dag. Ik werk 4dgn per week ongeveer 14 tot 16u per dag (mijn werktijd begint op t moment dat ik thuis vertrek). Nogmaals, als prive chauffeur heb je niets met de rijtijdenwet te maken omdat ik niet onder de wet personenvervoer val. Op papier ben ik 'Directie logistiek coördinator'

We vertrekken vaak 's ochtends al om 6u / half 7 zodat we voor de files al overal in Nederland kunnen zijn. Om 8u heeft hij meestal al zijn eerste afspraak, dan heb ik er al 175 tot 250km opzitten. Dan naar de 2e, 3e en 4e afspraak, tussendoor nog zijn secretarresse ophalen, boodschappen doen, oid, zoals ik al zei. Die 1000km per dag haal ik echt wel.

Draai maar eens een dagje mee, dan zul je zien dat chauffeur zijn niet zo makkelijk is als het lijkt.
MikeyManzondag 16 juli 2006 @ 14:29
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:26 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Een dag van 10u is voor mij bijna een halve dag. Ik werk 4dgn per week ongeveer 14 tot 16u per dag (mijn werktijd begint op t moment dat ik thuis vertrek). We vertrekken vaak 's ochtends al om 6u / half 7 zodat we voor de files al overal in Nederland kunnen zijn. Om 8u heeft hij meestal al zijn eerste afspraak, dan heb ik er al 175 tot 250km opzitten. Dan naar de 2e, 3e en 4e afspraak, tussendoor nog zijn secretarresse ophalen, boodschappen doen, oid, zoals ik al zei. Die 1000km per dag haal ik echt wel.

Draai maar eens een dagje mee, dan zul je zien dat chauffeur zijn niet zo makkelijk is als het lijkt.
Nee, ik zeg ook niet dat het zo makkelijk is... Als je 14 uur werkt op een dag is het inderdaad wel mogelijk... Hierbij wel in ogenschouw nemend dat ik me afvraag of je de laatste helft van de dag nog wel scherp bent...

Ik ging uit van een werkdag van 8 á 9 uur...
PeuRaczondag 16 juli 2006 @ 14:58
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:29 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Nee, ik zeg ook niet dat het zo makkelijk is... Als je 14 uur werkt op een dag is het inderdaad wel mogelijk... Hierbij wel in ogenschouw nemend dat ik me afvraag of je de laatste helft van de dag nog wel scherp bent...

Ik ging uit van een werkdag van 8 á 9 uur...
Ik werk dus maar 4 dagen per week en kan overdag ook regelmatig m'n ogen dichtdoen. Vaak als hij een lunch of diner afspraak heeft lopen die wat langer door 2.5 tot 3u dan eet ik snel wat en dan slaap ik een paar uurtjes.
Bartholomeuszondag 16 juli 2006 @ 15:16
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:29 schreef MikeyMan het volgende:

[..]
Ik ging uit van een werkdag van 8 á 9 uur...
Ooit een chauffeur gezien, van welk soort dan ook, met een 9-tot-5 mentaliteit?

Ik ook niet
MikeyManzondag 16 juli 2006 @ 15:20
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:16 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ooit een chauffeur gezien, van welk soort dan ook, met een 9-tot-5 mentaliteit?

Ik ook niet
8/9/10 uur werken hoeft niet persé van 9-5...

De chauffeurs die ik tegenkom werken over het algemeen van 7-5...
RealZeusmaandag 17 juli 2006 @ 22:23
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:27 schreef Pharell het volgende:
die twingo had maar 20.000 gereden lijkt me toch wat betrouwbaarder dan die 205 he
Liever in mijn 205 met 275000 dan in een Renault met 20000 op de klok.
(sorry,ik heb alleen maar negatieve ervaring met die demonteur d'automobile)
Bartholomeusdinsdag 18 juli 2006 @ 00:15
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:20 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

8/9/10 uur werken hoeft niet persé van 9-5...

De chauffeurs overgewaardeerde dozenschuivertjes in uit de klauwen gegroeide bestelbusjes die ik tegenkom werken over het algemeen van 7-5...
DaMookdinsdag 18 juli 2006 @ 00:56
Hongarije, het balaton meer. We zouden met zijn 2en om en om rijden, maar uiteindelijk heb ik meer als driekwart gereden (ik vertrouwde zijn rijstijl niet en moest gewoon zelf de touwtjes in handen hebben ). Ik moet zeggen het viel me totaal niet tegen om 800+ km aan een stuk te rijden . Had nog wel meer kunnen doen, 1200 is zeker haalbaar in je eentje . Moet je wel van auto rijden houden en niet snel vermoeid raken .

We hebben trouwens wel elke tankstop ook aangegrepen om iets lekkers te eten en drinken )dus was wel regelmatig pauze ) en we hebben het hele stuk gemiddeld 160 gereden (volgens de boordcomputer) dus dat schiet ook wel op .
eer-ikdinsdag 18 juli 2006 @ 02:28
Ik ga deze zomer denk ik met een Sprinter op vakantie.
Heel relaxed, 2 stoelen voorin, tussen die stoelen door kan je naar achter lopen.
Zetten we achterin een gewone bank neer, waarop je dus relaxed kan chillen als iemand anders rijdt
We gaan met z'n 4en. zo'n sprinter is echt chill wat dat betreft, je kan echt alles meenemen
MikeyMandinsdag 18 juli 2006 @ 10:23
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 02:28 schreef eer-ik het volgende:
Ik ga deze zomer denk ik met een Sprinter op vakantie.
Heel relaxed, 2 stoelen voorin, tussen die stoelen door kan je naar achter lopen.
Zetten we achterin een gewone bank neer, waarop je dus relaxed kan chillen als iemand anders rijdt
We gaan met z'n 4en. zo'n sprinter is echt chill wat dat betreft, je kan echt alles meenemen
zo van "een bank voor thuis"?
Bartholomeusdinsdag 18 juli 2006 @ 13:52
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 02:28 schreef eer-ik het volgende:
Ik ga deze zomer denk ik met een Sprinter op vakantie.
Heel relaxed, 2 stoelen voorin, tussen die stoelen door kan je naar achter lopen.
Zetten we achterin een gewone bank neer, waarop je dus relaxed kan chillen als iemand anders rijdt
We gaan met z'n 4en. zo'n sprinter is echt chill wat dat betreft, je kan echt alles meenemen
Een gewone huis-tuin-en-keuken woonkamerbank? Zou ik niet doen, ten eerste zit je in zo'n ding compleet niet veilig mocht er wat gebeuren, ten tweede krijg je een fikse bekeuring als oom agent je er mee pakt. Afrader, echt.
eer-ikdinsdag 18 juli 2006 @ 13:57
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 10:23 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

zo van "een bank voor thuis"?
Ja, gewoon een thuisbank.
Veilig is het niet echt, maar goed, campers zijn dat ook niet.
Oom agent denk ik niet dat ons pakt, wat achterin zitten geen ramen, dus dan moeten ze het zien bij een toevallige aanhouding.
Dat zal niet zijn om snelheid, want dat ding haalt voor de wind maar 130


Nou ik er over nadenk, hoe zit dat dan met campers? want ik heb nog nooit een campert gezien waar gordels achterin zaten, en ik zie altijd gewoon mensen kaarten ofzo tijdens het rijden achterin...
MikeyMandinsdag 18 juli 2006 @ 13:58
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:57 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ja, gewoon een thuisbank.
Veilig is het niet echt, maar goed, campers zijn dat ook niet.
Oom agent denk ik niet dat ons pakt, wat achterin zitten geen ramen, dus dan moeten ze het zien bij een toevallige aanhouding.
Dat zal niet zijn om snelheid, want dat ding haalt voor de wind maar 130
Right... Een camper heeft ook gewoon gordels hoor...
Je bent echt niet wijs...

Hoop ook dat als ze je aanhouden dat ze meteen je rijbewijs innemen...
eer-ikdinsdag 18 juli 2006 @ 14:00
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:58 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Right... Een camper heeft ook gewoon gordels hoor...
Je bent echt niet wijs...

Hoop ook dat als ze je aanhouden dat ze meteen je rijbewijs innemen...
Ik hoop het ook

Ik heb echt nog nooit een camper met gordels gezien en daarnaast,
het zal niet fijn zijn als je zijdelings door de camper wordt geramd als je een aanrijding hebt,
Hebben die gordels dan wel zin?
MikeyMandinsdag 18 juli 2006 @ 14:05
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:00 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ik hoop het ook

Ik heb echt nog nooit een camper met gordels gezien en daarnaast,
het zal niet fijn zijn als je zijdelings door de camper wordt geramd als je een aanrijding hebt,
Hebben die gordels dan wel zin?
Ik ben nog nooit een -moderne- camper tegengekomen die níet uitgerust was met gordels op de naar voren gerichte stoelen...

En als je zijdelings door een camper wordt geraakt is het nooit fijn...
eer-ikdinsdag 18 juli 2006 @ 14:08
ik bedoel eigenlijk als je op de bank zit in de camper, meestal aan de zijkant, en je wordt er doorheen geslingerd.
Je klapt niet naar voren en weer terug in je stoel, maar door de impact klap je opzij
Denk ik
MikeyMandinsdag 18 juli 2006 @ 14:14
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:08 schreef eer-ik het volgende:
ik bedoel eigenlijk als je op de bank zit in de camper, meestal aan de zijkant, en je wordt er doorheen geslingerd.
Je klapt niet naar voren en weer terug in je stoel, maar door de impact klap je opzij
Denk ik
Hoe dan ook is het beter om in gordels te zitten... En ben je dus niet wijs als je met een (losse!!!) bank achterin een bestelbus gaat lopen kutten... Huur gewoon een bus ofzo...
Repeatdinsdag 18 juli 2006 @ 14:16
als er geen gordels in je camper zitten (achterin dus) mag je er ook niet zitten, dus dan mag je maar met 2/3 man op de voorbank erin rijden.
MikeyMandinsdag 18 juli 2006 @ 14:17
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:16 schreef Repeat het volgende:
als er geen gordels in je camper zitten (achterin dus) mag je er ook niet zitten, dus dan mag je maar met 2/3 man op de voorbank erin rijden.
indeed...
eer-ikdinsdag 18 juli 2006 @ 14:17
dan neem ik gewoon de andere bus mee, dubbele cabine, maar ik neem sowieso een bank mee
Lekker voor op de camping
Virus3000dinsdag 18 juli 2006 @ 15:54
Heb eens naar Roemenie gereden. een 1900km in 1 nacht/dag.
Langste wat ik achter elkaar heb gereden was 550km zonder te stoppen en was eigenlijk nog klaar wakker toen ik stopte om drinken te kopen...

Ik word nooit slaperig als ik rij...
echt raar
PeuRacdinsdag 18 juli 2006 @ 18:29
De camper van een vriend van me heeft 6 gordels, 2 voor in en elke zitplaats in de treinzit achter de voorstoelen heeft ook een gordel (2 punts). Hij mag dus ook met maximaal 6 personen in de camper rijden, dat staat ook op zijn papieren.
eer-ikdinsdag 18 juli 2006 @ 18:49
ok, fair enough.
Wist niet dat dat zo was, maar bij nader inzien is het niet zo verstandig om met een losse bank te gaan rijden
PeuRacdinsdag 18 juli 2006 @ 23:25
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 18:49 schreef eer-ik het volgende:
ok, fair enough.
Wist niet dat dat zo was, maar bij nader inzien is het niet zo verstandig om met een losse bank te gaan rijden
Ik zou het echt niet gaan doen, als je in de bus mag lassen, zou ik een frame in de bus lassen, daar de bank aan vast maken en de gordels. Dan mag het nog steeds niet, maar is wel veilgi.
eer-ikdinsdag 18 juli 2006 @ 23:32
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 23:25 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik zou het echt niet gaan doen, als je in de bus mag lassen, zou ik een frame in de bus lassen, daar de bank aan vast maken en de gordels. Dan mag het nog steeds niet, maar is wel veilgi.
Ik ga het nou ook al niet meer doen.
Tenminste, ik neem wel een bank mee, maar in een 5 persoonsbus.
Ik mag er ook niet in lassen, want het is een bus van mijn werk
JeroenHwoensdag 19 juli 2006 @ 01:02
Paar jaar geleden naar Duitsland/Zwitserland/Italië met een ouwe Opel Kadett, geen probleem . Wel in korte stukjes gedaan van 500-600 km, ik rijd normaal niet zo veel, dus ik ga geen 1200km op een dag rijden, dat trek ik echt niet (en mijn vriendin heeft geen rijbewijs). Alleen op de terugweg vanuit halverwege Duitsland wel in één ruk 800+km naar huis gereden, we hadden geen zin om bij Hengelo of zo nog een camping te zoeken (einddoel Hilversum). Maar toen was ik ook goed moe.

Goed te doen, twee uur rijden / kwartier rust werkt voor mij goed, en als het warm is veel drinken. En regelmatig jezelf controleren of je niet te moe wordt.

Stoere verhalen over 1200+ km op een dag rijden zijn leuk, en dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar je zit niet alleen op de weg en als jij met je brakke hoofd een fout maakt dan breng je ook anderen in gevaar.
BoJodonderdag 20 juli 2006 @ 21:54
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 01:27 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Als ik normaal 1000km per dag rijd, alleen. Dan is het toch helemaal een kleine moeite om 1400-1600km te rijden met 2 of meer man, aangezien je dan kan rusten als de ander rijd. Zo hebben wij vorig jaar 1800km in 17u gedaan, incl alle stops (om vervolgens nog de kroeg in te gaan toen we aankwamen).
met z'n 2en was wel lekkerder ja. De jaren ervoor deed ik het in m'n eentje in een verlaagde Alfa

1800km is prima te doen, ik stop ook alleen maar om te tanken.
BoJodonderdag 20 juli 2006 @ 21:56
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 01:02 schreef JeroenH het volgende:

Stoere verhalen over 1200+ km op een dag rijden zijn leuk, en dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar je zit niet alleen op de weg en als jij met je brakke hoofd een fout maakt dan breng je ook anderen in gevaar.
bull shit
sommigen kunnen het en sommigen niet.

Ik heb overigens niks te bewijzen, het is goed te doen in mijn opinie.
PNGdonderdag 20 juli 2006 @ 22:02
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 14:55 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

1000km per dag??? Je crosst in een ferrari duitsland door? Vrachtwagenchauffeurs hebben niet voor niks een maximum aan het aantal uren dat ze mogen sturen...
Je concentratie verslapt gewoon...
Mijn record is 2000 km in 24 uur met 2 chauffeurs om en om. Naar Finland via Zweden noordkaap omdat de boot van Zweden naar Helsinki volgeboekt was.
1 trip nog keer 11.000 km gereden in 13 dagen, en nog een keer 17.000 km in 3 en halve week, dat was al wat relaxter. Duh. Maar je wordt er wel GAAR van.
BoJodonderdag 20 juli 2006 @ 22:03
dat zijn nog eens kilometers
Virus3000vrijdag 21 juli 2006 @ 10:46
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 22:02 schreef PNG het volgende:

[..]

Mijn record is 2000 km in 24 uur met 2 chauffeurs om en om. Naar Finland via Zweden noordkaap omdat de boot van Zweden naar Helsinki volgeboekt was.
1 trip nog keer 11.000 km gereden in 13 dagen, en nog een keer 17.000 km in 3 en halve week, dat was al wat relaxter. Duh. Maar je wordt er wel GAAR van.
Waar heb je dan naartoe / rondgereden? (17.000km is niet weinig)
ASromavrijdag 21 juli 2006 @ 11:45
mijn record is zo'n 1800 kilometer vanuit madrid weer terug naar Nederland. 2 chauffeurs, 8 uur s'ochtends vertrokken, 3 uur snachts thuis brrrr wat een tocht, nooit weer. Keertje stoppen om te overnachten (was helaas toen geen optie) kan geen kwaad hehehe was trouwens in een alfa romeo 156.
Jill-RMCvrijdag 21 juli 2006 @ 16:26
Vorig jaar naar het gardameer (1250km), op de heenweg met zn 2en gereden. Nouja die andere persoon maar een uur of 3/4...toen kreeg ik het zo op mn zenuwen door de rijstijl dat ik het stuur weer over heb genomen. En op de terugweg solo gereden. Half 8 's-ochtends vertrokken. Rond half 9 's-avond in Weert ff tussenstop en rond 11 uur thuis in Den Haag. Was toen wel mega brak toen ik thuis kwam.

Straks in augustus met de 106 naar Noorwegen en Denemarken. Geloof iets van 3000km in totaal, in 4 dagen. Kan leuk worden :p