Maar maak je geen afspraken als wanneer ze gel gaan gebruiken, of voor CTG controles of om te kijken of er voldoende vruchtwater is en of de baby het wel goed blijft doen in die kleine ruimte en wanneer je ingeleid gaat worden? Dat soort afspraken bedoel ik.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 09:05 schreef Belana het volgende:
sjak, ik ben bang dat de vk weinig voor je kan doen, want ze doen gewoon over het algemeen niks voor die 42 weken. dat is vervelend en frustrerend, maar er is medisch meestal geen reden voor.
Take it easy, ik vroeg het me alleen af....quote:Op dinsdag 11 juli 2006 09:10 schreef sjak het volgende:
Daar dacht ik een paar weken geleden ook heel anders over, ik zat altijd al om 6.30 in mijn auto naar mijn werk. Maar nu ik minimaal 4 keer per nacht wakker word, is het geen uitslapen meer hoor!
mail doet het, ben aan het antwoorden
Ik denk dat dat meer al doende gebeurd, en dat het resultaat van de een weer leidt tot het volgende. Maar nogmaals: praat er gewoon goed over met je vk, maak je zorgen kenbaar en kijk wat zij ervan vindt.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 09:11 schreef sjak het volgende:
[..]
Maar maak je geen afspraken als wanneer ze gel gaan gebruiken, of voor CTG controles of om te kijken of er voldoende vruchtwater is en of de baby het wel goed blijft doen in die kleine ruimte en wanneer je ingeleid gaat worden? Dat soort afspraken bedoel ik.
quote:Op dinsdag 11 juli 2006 08:55 schreef Brighteyes het volgende:
Sjak?!? Kom je eens melden?
Je hebt toch wel je wekker gezet he!
Ik blijf er bij dat de 15e 13e gewoon de leukste dag is hoor!
kind of kat op schoot?quote:Op dinsdag 11 juli 2006 09:28 schreef Catootje het volgende:
aaaaaalllright, ik gs me vandaa focussen op niewde nabuies letd go ladies.....toot is trouwens zwaaaaar misselijk.....
quote:Als een vrouw 41 weken zwanger is, is het zinvol de vliezen te 'strippen'. Het verkleint de kans dat ze over tijd raakt. Gestripte vrouwen die al een kind hebben, bevallen vaker zonder complicaties.
Een Nederlandse studie waaruit dit blijkt, verschijnt binnenkort in het British Journal of Obstetrics and Gynaecology. Het is het grootste 'strip'-onderzoek ooit.
Strippen is een aloude methode om de bevalling op te wekken. De verloskundige woelt dan met de vingers de vliezen los van de wand van de baarmoedermond. Daarbij komen prostaglandinen vrij, hormonen die de baarmoedermond rijp maken en de bevalling opwekken. Het kan een alternatief zijn voor het inleiden van de bevalling als de zwangere over tijd is (vanaf 42 weken). Dat doet de gynaecoloog door in het ziekenhuis hormonen toe te dienen. In Nederland denkt tweederde van de verloskundigen dat strippen zinnig is, zo bleek uit een enquête.
Maar of het werkelijk werkt, daarover is altijd discussie geweest. In een studie van de academische ziekenhuizen AMC (Amsterdam) en LUMC (Leiden) werden daarom 742 hoogzwangeren onderzocht, bij 51 verloskundepraktijken verspreid over Nederland. Door loting werden de vrouwen verdeeld; de helft werd na 41 weken gestript.
Het strippen halveerde de kans dat een vrouw over tijd raakt. Voor vrouwen die al eerder een kind baarden, betekent dat ook een grotere kans op een probleemloze bevalling: thuis, of door de verloskundige in het ziekenhuis. Bij vrouwen die voor het eerst zwanger zijn, brengt strippen de baring ook op gang, maar het voorkomt gangbare complicaties niet.
Onderzoeker Esteriek de Miranda, zelf verloskundige: 'Ik zou het verloskundigen zeker aanraden om na 41 weken te strippen.' Ze benadrukt wel dat het 'geen wondermiddel' is. Een kwart van de vrouwen in het onderzoek raakte toch over tijd.
Strippen was in dit onderzoek geen extra risico. Eerder werd gedacht dat het infecties zou veroorzaken, de vliezen voortijdig doen breken, weeën geven zonder ontsluiting (een 'vroege start') of ervoor zorgen dat de foetus in het vruchtwater poept.
In de meeste voorgaande studies was het effect van strippen bescheiden. Volgens een vorig jaar verschenen overzichtsartikel komt dat doordat de vrouwen te vroeg gestript worden.
bron:NRC handelsblad
Ik was bij Twan twee weken overtijd. Het is dat ik de laatste week voor de bevalling last had van zeer hoge bloeddruk en waarden in urine niet goed en de vk het niet vertrouwde en uit handen gaf aan de gyn. Toen moest ik om de dag komen voor een CTG in het ziekenhuis en moest ik ook bevallen in het ziekenhuis. Ik heb op 41+5e dag zitten zeuren of ze me niet aub wilden inleiden, maar nee... ik moest wachten tot 42 weken en mocht ik op die dag om 8 uur komen..... Maar tot die tijd kan de vk helemaal niets volgens mij. Ja een keer strippen, maar dat mag alleen als de baarmoedermond al verweken is.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 09:11 schreef sjak het volgende:
[..]
Maar maak je geen afspraken als wanneer ze gel gaan gebruiken, of voor CTG controles of om te kijken of er voldoende vruchtwater is en of de baby het wel goed blijft doen in die kleine ruimte en wanneer je ingeleid gaat worden? Dat soort afspraken bedoel ik.
Hey Viev, ik weet toch enigszins hoe het zit? Ik kan me voorstellen dat je mijn opmerking opvatte als 'slecht praten', maar die intentie had ik niet hoor. Ik weet dat je van hem houdt, waar hij mee worstelt en dat dat (beide) niet zo maar over gaat. Daarom is zo'n keuze juist extra moeilijk. Ik vind het knap en ben heel blij dat je voor je kindje hebt gekozen!quote:Op maandag 10 juli 2006 17:58 schreef Vivi het volgende:
[..]
Mwoh, zo zou ik het niet willen noemen hoor, tis meer dat hij écht niet kan op dit moment in z'n leven...ik heb dus nog steeds alle respect voor hem als persoon en ik houd nog heel veel van hem.
Al had ik het graag anders gezien en heb ik het er best moeilijk mee, maar goed, dat terzijde.
Ik wil gewoon niet dat iemand slecht over hem praat omdat hij dat niet verdient imo
Denk niet dat het met geduld te maken heeft Moonah, meer met onzekerheidquote:Op dinsdag 11 juli 2006 09:39 schreef Moonah het volgende:
Sterkte catoot met je misselijkheid...
En Sjak, geduld is een schone zaak.....![]()
quote:Op dinsdag 11 juli 2006 09:46 schreef sjak het volgende:
[..]
Denk niet dat het met geduld te maken heeft Moonah, meer met onzekerheid![]()
Fijn om te horen dat het met jou een stuk beter gaat, het zal ook helpen dat je inmiddels verhuisd bent en kan gaan beginnen aan je kamertje. Lekker he om te merken dat rust zoveel goed doet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |