quote:
Op maandag 25 september 2006 10:19 schreef Hihat het volgende:Coolguy,
Ik heb in dit topic nog niet op je gereageerd. Wel eerder in een ander topic.
Kanker bij jezelf/geliefden; hoe ga je er mee om?We zaten zo'n beetje in dezelfde situatie. Ik liep alleen wat voor op je, in de tijd gezien.
Mijn vader is vorige week maandag overleden. Afgelopen zaterdag hebben we hem begraven. Het was beter zo. Hij heeft het lang volgehouden, maar vooral zijn laatste week heeft hij het erg zwaar gehad.
Wat ik je nog kan adviseren: geniet nog zoveel mogelijk van jullie tijd samen. Er komt straks een moment waarop alles in een stroomversnelling terecht komt. En dan gaat het snel. Als je nog dingen wilt doen of zeggen, doe het dan nu. Fixeer je niet alleen op de behandelingen, maar vooral op elkaar. Praat ook niet alleen over die behandelingen, maar over zoveel mogelijk andere zaken die ook van belang zijn. Zorg dat je weet wat zijn wensen zijn met betrekking tot zijn uitvaart bijvoorbeeld. Erg moeilijk allemaal, maar ik was afgelopen zaterdag erg blij dat ik zeker wist dat de hele dag precies zo verlopen is als mijn vader gewild zou hebben, simpelweg omdat hij zijn wensen kenbaar gemaakt had aan ons. En zorg dat je weet wat hij in de toekomst nog van je verwacht. Of je nog bepaalde dingen moet doen voor hem, of namens hem. Maak afspraken, doe beloftes, indien nodig. En tussen al die belangrijke dingen door, ook gewoon genieten van elkaar.
Zet 'm op!
Hihat,
Heel erg spijtig om te horen dat je vader is overleden. Gecondoleerd. Natuurlijk, je weet dat dat moment komt, maar toch...Tja wat je zegt, dat doen we al wel een beetje eigenlijk. Hij ligt niet op zijn sterfbed, want hij loopt gewoon rond, en er is eigenlijk niets te merken, maar het is er wel natuurlijk.
Afgelopen zaterdag begraven? Dat is ook zoiets geks aan de dood he...iemand gaat dood, maar de wereld draait door. Neem nou afgelopen zaterdag. Ik ben een decoder gaan halen voor digitale tv, wat kabeltjes gekocht, ondertussen denkend "wat is het toch lekker weer" terwijl op datzelfde moment jij aan het graf van je vader stond. Je zou je bijna schuldig gaan voelen
Tja, als ik denk aan 'het einde' dan weet ik niet hoe ik moet beschrijven wat ik zie...een groot zwart gat eigenlijk. Het gevoel dat je totaal alleen bent op de wereld, en ik heb ook heel erg het gevoel dat ik de eerste weken niet aanspreekbaar ben, dat ik gewoon apatisch ben, maar ik weet dus niet of dat reëel is. Ik zie mij bijvoorbeeld niet een week nadat hij is overleden een dergelijke post als jij plaatsen hierboven die van zoveel samenhang getuigd. Ik zie gewoon niet dat ik in de eerste weken daarna hoe dan ook in staat ben tot wat dan ook.
[edit]
Ik zie nu net dat je uit '71 bent. Dan ben je een stuk ouder dan ik. Ik ben 25 maar woon nog niet op mezelf. Ik heb het tot nu toe niet kunnen betalen (in ieder geval niet met het stukje luxe dat ik me wil kunnen permiteren
![]()
) Nu kan ik dat wel, en nu begint het ook wel te kriebelen. In ieder geval, waar ik heen wil, is dat mijn pa en ik altijd bij elkaar in de buurt zijn, en dat als je thuis woont een andere relatie hebt dan dat je op jezelf woont....hechter of zo.
Ik weet eigenlijk niet of dat het juiste woord is, immers, je kunt ook een hele hechte band hebben als je niet thuis woont, maar ik het is toch wel anders als je nog thuis woont. Tja, en met mijn pa kan ik in de meeste gevallen wel goed praten, met mijn moeder minder. Op het moment dat zij het ergens niet mee eens is loopt het fout. Schat van een mens, maar wij botsen nogal eens
![]()
Toch zou ik het nu denk ik niet over mijn hart verkrijgen om te verhuizen. We weten niet hoe het met mijn pa zal gaan, en mijn moeder heeft het met de hele situatie heel heel heel erg moeilijk. Als ik nu zou verhuizen zou zij dat denk ik zien als "nu ben ik straks helemaal alleen", en dat kan ik haar niet aandoen.
Natuurlijk, uiteindelijk zal ik dan daarna toch verhuizen een keer, en dan zit ze ook met die situatie maar toch...tja...mja, heb maar even opgeschreven wat er nog in me op kwam.
[ Bericht 21% gewijzigd door CoolGuy op 25-09-2006 10:41:43 ]