quote:
Wel, vrijdagmiddag was ie weer thuis. Nu moeten de leefregels in acht worden genomen. Zijn reststraling is opgenomen met een geigerteller die voor zijn buik werd gehouden. De straling bedroeg 20,5. Dit is herberekend naar 18, wat betekent dat de leefregels 13 dagen in acht genomnen moeten worden.
Concreet betekent dat dat mijn ouders 13 dagen niet naast elkaar mogen slapen. De minimale afstand is 1 meter, maar beter is 2 meter. Verder de regels die ik eerder al genoemd had. Geen fysiek contact etc.
Ik heb do. en vrij. toen hij daar was behoorlijk veel aan de telefoon gehad. Hij klonk..opgewekt. Nu kan hij goed doen voorkomen alsof hij zich goed voelt, omwille van mij, maar ik had het idee dat het niet gespeeld was. De behandeling is gewijzigd. Waar hij eerst alleen bestraald zou worden komt daar nu een lichte chemokuur bij in tabletvorm.
Het doel daarvan is de effectiviteit van de straling proberen te vergroten. De straling alleen heeft een positief effect op 47% van de patienten, in die zin dat de tumor kleiner wordt. De chemo zou dat percentage moeten verhogen. We weten echter niet of de behandeling aanslaat. Op vrijdagmorgen is er wel een scan gemaakt van de patienten (ze zitten er met 8) en aan de hand van die scan kon de arts wel zien dat de tumor hevig 'gehapt' had van de radioactieve stof.
Nu neem ik aan dat dat goed is, immers, dat was de bedoeling, alleen dat ie zo'n hoge reststraling heeft ben ik niet zo blij mee. Natuurlijk, dat is dan het directe resultaat daarvan, maar gezond is het niet. Daar staat dan wel weer tegenover dat kanker hebben ook niet zo super is voor je gezondheid dus ja
Vrijdagmorgen aan de telefoon heb ik hem gevraagd hoe het ging, en ook hoe het ging met de pijn in zijn buik. De gehele afgelopen week heeft hij pijn gehad aan zijn lever, omdat die opgezet was. Op vrijdag 1,5u na de behandeling had ik hem aan de telefoon en vroeg hem hoe het met de pijn ging waarop hij er eigenlijk achter kwam dat de pijn weg was. Vrijdagavond thuis heb ik het hem nogmaals gevraagd waarop hij als een soort van acrobaat debiele bewegingen maakte met zijn middel, om er achter te komen dat het geen pijn meer deed. Dat is dus goed.
Aan de andere kant, eten doet hij heel slecht. Broodjes en zo eet hij wel, maar warm eten niet. Hij eet wel wat, maar heel minimaal. Dingen als Botervlaai dan weer wel
![]()
Nu waren er daar 2 patienten die datzelfde hadden, geen honger. Zij hadden allebei al 2 behandelingen gehad, en ze hadden weer honger als 'vanouds'. Dat is dan hopen dat dat bij mijn vader ook zo gaat.
Hij heeft verteld hoe dat daar in zijn werk gaat. De afdeling is afgesloten. Er is geen verplegend personeel wanneer de behandeling gestart is. Eten wordt door sluizen 'gebracht'. Op donderdagmorgen wordt de radioactieve stof binnengebracht in een loden koker door personeel met beschermende pakken aan. De koker wordt geopend, en de cilinder die vol staat met waarschuwingen en het bekende radioactive logo, wordt met een tang uit de koker gehaald.
Vervolgens wordt hij in een andere koker geplaatst, en daar komt het infuus aan. Hij krijgt dan eerst een middel tegen de misselijkheid. Vervolgens krijgt hij een middel dat het transport van de stof door de nieren versneld, en dan komt die r.a.s. (radioactieve stof). Dat spul zelf duurt een half uur, maar de totale tijd dat hij aan het infuus hangt is 4 uur. Als dat voorbij is wordt het infuus verwijderd, en moet hij daar dus blijven tot vrijdagmiddag.
Hij heeft nog geen last van bijwerkingen. Hij is niet misselijk geweest, ja op zaterdag, maar vermoedelijk komt dat door de chemo, niet door de bestraling op zich. Wat met deze methode gedaan wordt is dat de 'van binnen uit' bestraald wordt. De r.a.s. hecht zich aan een of ander stofje. Dat stofje bindt zich weer aan de receptoren die op de tumor zitten (die moeten er dus zijn, anders heeft de behandeling geen zin).
Zo. Vrij lange update.