Als je hiet niet erg vindt om elke paar duizend kilometer de koppelingsplaten te vervangen, is het best mogelijk.quote:Op zondag 9 juli 2006 17:32 schreef Kogando het volgende:
Of zou het nog sneller gaan om gewoon plankgas te blijven geven en daarbij zo snel mogelijk te schakelen, dus de rechtervoet niet liften.
Snap dat het er niet goed voor is, maar dat even terzijde.quote:Op zondag 9 juli 2006 17:42 schreef bolkedebeer het volgende:
Als je hiet niet erg vindt om elke paar duizend kilometer de koppelingsplaten te vervangen, is het best mogelijk.
Dan kan je beter je geld steken in een SMG-versnellingsbak. Daarbij geeft de motor ook tussengas om de ergste klap op te vangen.quote:Op zondag 9 juli 2006 17:45 schreef Kogando het volgende:
[..]
Snap dat het er niet goed voor is, maar dat even terzijde.Het lijkt me dat je er wel een fractie sneller door gaat.
Die gebruik ik ook al ja! Goeie!quote:Op zondag 9 juli 2006 17:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Ik heb geen race-tips. Maar wel een voor dagelijks gebruik:
Als je een verkeersdrempel nadert, doe dit dan op redelijke snelheid en rem vlak voor de drempel heel hard. De neus van de auto veert flink omlaag om vervolgens weer omhoog te komen. Juist op dat moment geef je gas en ga je over de drempel. De neus van de wagen wipt als het ware over de drempel heen. (doe dit niet met een lage voorspoiler)
quote:Op zondag 9 juli 2006 19:12 schreef sbientje het volgende:
met de wielen van de grond?
Is het een lelijk eendje..quote:Op zondag 9 juli 2006 20:00 schreef sbientje het volgende:
haha, zo klonk het
ik ga altijd maar met 20 km/u over de drempels, mijn autootje kan het anders niet aan. De voorkant wil nog wel, maar de achterkant zijn volgens mij de veren vastgeroest ofzo, net of ie er zo overheen tetst..
Haha, ja.. ik probeerde het en moet zeggen dat gas geven terwijl je stopt wel goed voelt.quote:Op zondag 9 juli 2006 21:09 schreef GSi het volgende:
Meld. Niets is leuker dan het terugschakelen, tussengas geven en tegelijk remmend op een stoplicht af![]()
Alleen mensen verwachten niet dat je gas geeft als je op een stoplicht afkomt, dus gaan ze schrikken.
Je kan ook eens een hellingproef met de voetrem proberen en dan heel/toe doen.
Ben ik nou zo dom, of is deze opmerking zo achterlijk?quote:ontleent zijn naam aan het remmen met de tenen (in werkelijkheid met de bal van de voet) en remmen met de hak (vaak de rechterkant van de voet). De rechtervoet krijgt dus eigenlijk een drukke duobaan. Bij het terugschakelen wordt er namelijk met deze voet geremd én gelijktijdig gas gegeven.
dus zonder te koppelen schakelen? je hebt een dogbox?quote:Op maandag 10 juli 2006 00:39 schreef GC_Stef het volgende:
[..]
Ben ik nou zo dom, of is deze opmerking zo achterlijk?
(kijken wie er geen puberaal antwoord geeft.)
En heel and toe is voor prutsers. Als je echt goed kan rijden rem je wel met je linkervoet. I dare you all to try it...
ja maar wanneer je schakelt (altijd voor de bocht) kan je nog tussengas gevenquote:Op maandag 10 juli 2006 00:48 schreef GC_Stef het volgende:
nee, niet schakelen.
Voor de bocht de juiste versnelling pakken, gas geven door de hele bocht heen, en onderstuur opvangen met de rem, en overstuur met het gas.
Echt professionele coureurs gebruiken dat tijdens een race, het is ook niet bepaald een techniek voor beginners (probeer maar eens te remmen met je linker voet).
ik zeg zo min mogelijk remmen in de bocht (cirkel van Kamm), natuurlijk wel met beleid gas gevenquote:Op maandag 10 juli 2006 00:55 schreef GC_Stef het volgende:
ik ga hier uit van fwd auto's.
niet heel veel mensen hebben een rwd auto, daar doe je juist precies het tegen over gestelde.
En waarom geen gas bij geven in je bocht? Als je continue gas kan blijven geven op een manier dat het nut heeft zal je er veel sneller uit kunnen komen.
Maargoed, in dagelijks straat gebruik is het vrij useless, tenzij je een pimp straat racer bent natuurlijk
Zwam.quote:Op maandag 10 juli 2006 01:02 schreef Youp het volgende:
[..]
en overstuur (maar ook onderstuur) corrigeren met de rem is ook link, als je iets te hard remt is je grip meteen helemaal weg op 2 wielen en dan sta je achterstevoren of je rijdt recht door
ga je alleen niet bepaald sneller van he grapjasquote:Op maandag 10 juli 2006 05:41 schreef PNG het volgende:
Echt autorijden: Het 'Heel-and-toe' principe : Moet je aan Knot/Roadster vragen, die kan dat echt.
Echt he.
Youp moet je sowieso nooit echt serieus nemen, als je EXACT op juiste toerental weet te schakelen heb je sowieso koppeling niet nodig. Is je schakel boterzacht, je twijfelt bijna, tis alleen zo lullig als je er finaal naast zit zonder koppelingspedaal, tandenpoetseeee.
ik weet waar de grens aan de achterkant zit, beetje circuitervaring heb ik wel aardig van geleerdquote:Op maandag 10 juli 2006 05:49 schreef PNG het volgende:
[..]
Zwam.
Moet je maar eens leren snoeihard HARD te ankeren, KORT en HARD, gewicht naar voren, en LOS, HARD anker, weet je waar grens zit waar achterkant zit, snel flitsen met pedalen, gas derop, en tegen, en ideaal. HARDE anker, gewicht alles naar voren, kan achterkant doen wattie wil, komt om op grens, so ? kun jij nl sturen met je voorkant, Youp, doe eens een slipcursus ofzo weetje. Leer je veel van. Handig op rotondes als je wilt oefenen met regen. Scheelt weer een 2002.
Heel en Toe zoals Knot echt kan, klasse apart.
Auto's zonder ABS en in slip, altijd korte harde snoeiharde remtik, smijt al het gewicht naar voren, dan los, en tegensturen. Alleen je moet wel snel zijn. Maar leer het je aan. Doe zo'n cursus. ABS stamp je maar gewoon vierkant door de bodem en tegensturen.
Ja, maar alleen als ik even aan het "sporten" ben op de openbare weg.quote:Op zondag 9 juli 2006 17:32 schreef Kogando het volgende:
Zijn er mensen die dit vaak gebruiken op de openbare weg?
Ja: bocht inremmen om initieel onderstuur te voorkomen. Ook alleen maar als je aan het "sporten" bent op de openbare weg (ik woon gelukkig een beetje afgelegen, dus kom zeer geregeld over wegen waar bijna niemand komt en als er iemand is je dat ook van ver af kan zien, zodat je zonder problemen los kan gaan).quote:Weet er nog iemand iets leuks uit de racerij wat je ook in je eigen auto kunt toepassen?
Nee, als je snel zat schakelt dan is de toerenval bij gas los op het ontkoppelingsmoment iha minder dan na het aangrijpen (ik hoop dat dit duidelijk is). Dus tussengas bij opschakelen is eerder nadelig dan voordelig. Ik neem dus gas terug.quote:Of zou het nog sneller gaan om gewoon plankgas te blijven geven en daarbij zo snel mogelijk te schakelen, dus de rechtervoet niet liften.
Lang niet alle coureurs gebruiken deze techniek.quote:Op maandag 10 juli 2006 00:48 schreef GC_Stef het volgende:
Echt professionele coureurs gebruiken dat tijdens een race, het is ook niet bepaald een techniek voor beginners (probeer maar eens te remmen met je linker voet).
Hmm, het lijkt me niet dat je je stuur echt goed onder controle hebt met je armen helemaal schuin. Ik heb geleerd om voor te pakken, dus als je een bocht naar rechts neemt en je hebt je handen normaal aan het stuur dan:quote:Op maandag 10 juli 2006 11:10 schreef DS4 het volgende:
En nog een ander iets: stuur pas overpakken als het niet anders kan. Zodoende kun je altijd de rechtuitstand weer vinden.
Ik zou niet weten waarom niet... Het gaat in de praktijk iig prima.quote:Op maandag 10 juli 2006 16:17 schreef Kogando het volgende:
Hmm, het lijkt me niet dat je je stuur echt goed onder controle hebt met je armen helemaal schuin.
Probeer eens wat ik zeg, dan merk je het verschil. Zo leer je ook rijden bij speciale politie-eenheden en dergelijke. Het komt de voertuig controle ten goede.quote:Op maandag 10 juli 2006 18:30 schreef DS4 het volgende:
Ik zou niet weten waarom niet... Het gaat in de praktijk iig prima.
Ja, want die rijden in een halfautomaat... Dan is het weleens handiger jaquote:Op maandag 10 juli 2006 19:11 schreef Chrismo het volgende:
Volgens mij remmen de meeste top coureurs met links.
Bij mn vaders auto (Chrysler Neon) is dit geen aanrader, die raakt dan keihard de drempelquote:Op zondag 9 juli 2006 17:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Als je een verkeersdrempel nadert, doe dit dan op redelijke snelheid en rem vlak voor de drempel heel hard. De neus van de auto veert flink omlaag om vervolgens weer omhoog te komen. Juist op dat moment geef je gas en ga je over de drempel. De neus van de wagen wipt als het ware over de drempel heen. (doe dit niet met een lage voorspoiler)
Welke politieagent ken jij die internationale autosportsuccessen heeft gekend?quote:Op maandag 10 juli 2006 18:49 schreef Kogando het volgende:
Probeer eens wat ik zeg, dan merk je het verschil. Zo leer je ook rijden bij speciale politie-eenheden en dergelijke. Het komt de voertuig controle ten goede.
Hangt toch behoorlijk af van de klasse waarin men rijdt en in heeft gereden. Ik denk wel het meerendeel. Maar op zich zegt het niets over de kwaliteit van de coureur. Het is een techniek en de een vindt het wel prettig en de ander niet.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:11 schreef Chrismo het volgende:
Volgens mij remmen de meeste top coureurs met links.
Klopt, vandaar ook dat ik het alleen doe als ik aan het "sporten" ben... Wel is het zo dat je op de openbare weg het kan uitproberen en er gewoon mee kan raken.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:17 schreef ThaFreak het volgende:
mits je gewoon normaal rijd heb je op de openbare weg helemaal geen bal aan h&t of je hebt gewoon een beroerd gevoel met de koppeling![]()
Mja, je kunt tijdens terug schakelen overdreven revven, maar ook gewoon een tipje gas geven zodat je tijdens het remmen precies op het juiste toerental je koppeling op kunt laten komen zonder dat ie daardoor op je motor afremt.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:17 schreef ThaFreak het volgende:
even schoppen maar kon het niet laten:
heel en toe op de openbare weg vind ik toch zo "kijk mij wannabee racecoureur zijn"![]()
mits je gewoon normaal rijd heb je op de openbare weg helemaal geen bal aan h&t of je hebt gewoon een beroerd gevoel met de koppeling![]()
sneller schakelen levert vaak hetzelfde effect op......maar als je flink aan het scheuren gaat kun je idd je auto net wat meer onder controle houden!quote:Op maandag 10 juli 2006 19:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Klopt, vandaar ook dat ik het alleen doe als ik aan het "sporten" ben... Wel is het zo dat je op de openbare weg het kan uitproberen en er gewoon mee kan raken.
wannebee racecoureur dusquote:Op maandag 10 juli 2006 19:34 schreef M5 het volgende:
[..]
Mja, je kunt tijdens terug schakelen overdreven revven, maar ook gewoon een tipje gas geven zodat je tijdens het remmen precies op het juiste toerental je koppeling op kunt laten komen zonder dat ie daardoor op je motor afremt.
Waarom ik dat doe.. tjsa soms verveel ik me gewoon.en het spaart je koppeling een beetje.
Met terugschakelen zijn de toeren voor het schakelen altijd lager dan de toeren na het inleggen van de nieuwe versnelling. Sneller schakelen helpt dus niet.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:41 schreef ThaFreak het volgende:
sneller schakelen levert vaak hetzelfde effect op......
foutje van mijn kant, heeft meer met opschakelen te makenquote:Op maandag 10 juli 2006 19:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met terugschakelen zijn de toeren voor het schakelen altijd lager dan de toeren na het inleggen van de nieuwe versnelling. Sneller schakelen helpt dus niet.
Moet je eens proberen bij een serieus snelle RWD auto....quote:Op maandag 10 juli 2006 20:02 schreef PeuRac het volgende:
En het leuke is, h&t wordt op het circuit helemaal niet zoveel gebruikt, op t circuit nemen ze een bocht zo; koppeling in, remmen, ondertussen juiste versnelling in, rem los, koppeling op laten komen, insturen en gas geven. Niks H&T dus.
911 GT3 Cup 2006 auto snel genoeg?quote:Op maandag 10 juli 2006 20:12 schreef M5 het volgende:
[..]
Moet je eens proberen bij een serieus snelle RWD auto....
of een carterpan die 4cm van de grond ligtquote:Op zondag 9 juli 2006 17:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Hoe wilde jij het dan doenquote:Op maandag 10 juli 2006 20:12 schreef M5 het volgende:
[..]
Moet je eens proberen bij een serieus snelle RWD auto....
Remmen, koppeling in en schakelen, insturen, de koppeling met een beetje gas bij oplaten komen, dan pas de rem loslaten en vervolgens de bocht uit accelereren. (wel 'n beetje afhankelijk van wat voor bocht je hebt)quote:
Op die andere manier laat je na het remmen je koppeling zonder gas op komen.. dat geeft net zo goed onbalans, en kans op een spin. en je moet eerder remmen.quote:Op maandag 10 juli 2006 22:02 schreef Vitalogy het volgende:
Je komt heel overtuigend over
jammer genoeg vind ik dit een complete bullshit manier om een bocht te maken.
Je weet toch wel dat je met koppeling ingedrukt meer onbalans in de wagen creeert dan met enige throttle control een bocht maken?
Dus je denkt serieus dat elke F1, DTM coureur etc. voor de bocht klaar is met remmen?quote:Op maandag 10 juli 2006 22:17 schreef Vitalogy het volgende:
Dat is onbalans op een andere manier. En later remmen voor een bocht heeft alleen zin als je het uitvoert zoals het gezegd wordt, voor een bocht. Zoals jij het beschrijft ben je meer bezig met het corrigeren van een onbezonnen actie dan met daadwerkelijk snel rijden.
Het hangt van de bocht afquote:Op maandag 10 juli 2006 22:19 schreef M5 het volgende:
Dus je denkt serieus dat elke F1, DTM coureur etc. voor de bocht klaar is met remmen?
Bij een normale versnellingsbak bedoel je?quote:En verder kun je het heel-toe gedoe mooi toepassen om tijdens remmen van hoge naar lage snelheid gebruikt te maken van de remkracht van de motor, door gewoon netjes alle versnellingen langs te gaan.
Waarom zie ik dan die wieltjes toch af en toe blokkeren bij het insturen van de bocht bij sommige F1/race auto's.quote:Op maandag 10 juli 2006 22:25 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Het hangt van de bocht af
maar in de meeste gevallen
JA!
Remkracht van je motor benutten.quote:[..]
Bij een normale versnellingsbak bedoel je?
Ja ja, ik zit me even voor te stellen hoe dat dan zinvol moet zijn. Maar goed.
Omdat ze van te voren te hard geremd hebben misschien?quote:Op maandag 10 juli 2006 22:29 schreef M5 het volgende:
Waarom zie ik dan die wieltjes toch af en toe blokkeren bij het insturen van de bocht bij sommige F1/race auto's.
Rem los, koppeling op laten komen? Op de Ring zeker door gastjes die proberen om mijn auto in een bocht bij te houden om dan achterstevoren erachter te komen dat de feiten anders liggen.quote:Op maandag 10 juli 2006 20:02 schreef PeuRac het volgende:
En het leuke is, h&t wordt op het circuit helemaal niet zoveel gebruikt, op t circuit nemen ze een bocht zo; koppeling in, remmen, ondertussen juiste versnelling in, rem los, koppeling op laten komen, insturen en gas geven. Niks H&T dus.
Google even op trailbraking.quote:Op maandag 10 juli 2006 22:17 schreef Vitalogy het volgende:
Dat is onbalans op een andere manier. En later remmen voor een bocht heeft alleen zin als je het uitvoert zoals het gezegd wordt, voor een bocht.
Ik beheers die techniek al, dus ik vermoed niet dat ik er wijzer van word. Jij daarentegen...quote:
Sorry hoor, maar jij bent toch die persoon die loopt te mekkeren dat je klaar moet zijn met remmen voordat je gaat insturen? Of post er iemand anders onder jouw naam?quote:Op maandag 10 juli 2006 23:35 schreef Vitalogy het volgende:
Zelfs als je die techniek beheerst dan nog mag je de relevantie daarvan in dit topic eens uitleggen.
Of is het heel misschien zo dat je maar halfgebakken een reactie gelezen hebt en dat trail braking wilt aanvoeren als een argument om ook in een bocht te remmen?
Maar goed, volgens mij blaat je sowieso maar wat dus....
Och man, ja. Iets te brede zolen en maar godveren. Wil je remmen ROOOOAAAAARGGHH kutkutkutkut...aaaaaggggg...quote:Op zondag 9 juli 2006 20:36 schreef Adfundum het volgende:
Heb ooit eens een renault twingo als leenauto meegekregen en daar ging dat eigenlik vanzelf. De pedalen zaten zo dicht bij elkaar dat je echt je best moest doen om 1 pedaal tegelik te gebruiken.
Ja en ik was ook de persoon die daarbij zegt dat het van de bocht af hangt maar daar lees je dus overheen. Ik ben mij echt wel bewust dat er situaties bedenkbaar zijn waarbij een hele andere techniek meer op kan leveren. In het merendeel van de gevallen is voor de bocht remmen en de wagen netjes laten rollen en snelheid bocht uit de voorkeur geven de absoluut snelste manier.quote:Op maandag 10 juli 2006 23:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar jij bent toch die persoon die loopt te mekkeren dat je klaar moet zijn met remmen voordat je gaat insturen? Of post er iemand anders onder jouw naam?
Zeg maar gewoon in alle bochten waarin je initieel onderstuur hebt. Het hangt dan een beetje van de auto af, maar in de langzame bochten zal die F1 auto waar een discussie over ging initieel onderstuur hebben, reden waarom je inderdaad het ontlaste wiel bij de turn in ziet blokkeren...quote:Op maandag 10 juli 2006 23:54 schreef Vitalogy het volgende:
Ja en ik was ook de persoon die daarbij zegt dat het van de bocht af hangt maar daar lees je dus overheen. Ik ben mij echt wel bewust dat er situaties bedenkbaar zijn waarbij een hele andere techniek meer op kan leveren.
Hangt er dus vanaf, maar ik denk dat in het merendeel van de auto's in het merendeel van de bochten waarvoor je moet remmen weldegelijk de bocht in geremd moet worden voor een optimaal resultaat. En eigenlijk denk ik dat niet alleen...quote:In het merendeel van de gevallen is voor de bocht remmen en de wagen netjes laten rollen en snelheid bocht uit de voorkeur geven de absoluut snelste manier.
Omdat jij het zegt? Grapjas...quote:Als je daar nu nog steeds niet mee eens bent
dan spijt het me voor je, maar dan klets jij uit je nek.
Dat bedoelde ik.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 00:13 schreef Five_Aces het volgende:
Normaal amateurracen word je geleerd dat je klaar moet zijn met alles voor een bocht.
Trail braking ga je al een stapje hoger, moet je de balans van de auto al
Als je geen H&T gebruikt met terugschakelen tijdens de remactie creëer je instabiliteit... Zo bizar is het niet om H&T te gebruiken. Waarom denk je dat electrohydraulische schakelsystemen bij het terugschakelen tussengas geven? Toch niet omdat dat geen enkele zin heeft?quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:08 schreef Vitalogy het volgende:
Maar goed daar heb je niet speciaal H&T voor nodig dus.
Nou ik zeg niet dat het niet kan, ik zie het gewoon niet voor me dat men dit graag doet men een hoog gewicht mede ook door de extra risicos laat staan dat het dan behoorlijke winst oplevert.Hoog gewicht is niet zo wendbaar en blijft lang doorglijden. Ik dacht ook dat je met hoog gewicht beter laat kon insturen ipv vroeg maar goed, dat zal wel aan mij liggen natuurlijk.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:31 schreef DS4 het volgende:
Waarom je niet zou kunnen trailbraken met meer dan een ton aan gewicht ontgaat mij ten ene male (het is dan ook onzin).
Je zou misschien één bocht eruit kunnen halen als een typisch klassiek voorbeeld waar jij het dan toepast. Met jouw ervaring moet dat dan niet zo moeilijk en dan leer ik er misschien nog wat van.quote:De auto waarmee ik rij is een Carrera 4 (met overigens diverse aanpassingen). Mijn ervaring is overigens zeker niet beperkt tot de Ring... maar dat is een ander verhaal (en ik ga al helemaal niet alle bochten opnoemen waar je trailbraking kan gebruiken, het zijn er nogal wat...).
Dat had je al gezegd en dit beweer ik ook nergens. Mijn mening hierover is dat de hoeveelheid instabiliteit waar jij het over hebt wel mee valt. Wat wel behoorlijke instabiliteit veroorzaakt is verlies of een enorme verandering van krachten. Maar dat pleit dus weer voor mijn argument om voor de bocht zo veel mogelijk klaar te zijn.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:43 schreef DS4 het volgende:
Als je geen H&T gebruikt met terugschakelen tijdens de remactie creëer je instabiliteit... Zo bizar is het niet om H&T te gebruiken. Waarom denk je dat electrohydraulische schakelsystemen bij het terugschakelen tussengas geven? Toch niet omdat dat geen enkele zin heeft?
Doe ik regelmatigquote:Op maandag 10 juli 2006 00:39 schreef GC_Stef het volgende:
[..]
Ben ik nou zo dom, of is deze opmerking zo achterlijk?
(kijken wie er geen puberaal antwoord geeft.)
En heel and toe is voor prutsers. Als je echt goed kan rijden rem je wel met je linkervoet. I dare you all to try it...
quote:Automobiliste rijdt tegen woning
In Veghel heeft een 51-jarige automobiliste dinsdagavond met haar auto een woning geramd. Naar eigen zeggen moest de vrouw uitwijken voor een fietser die vanaf de stoep de weg op reed. Ze trapte echter niet op de rem, maar op het gaspedaal.
Er raakten geen mensen gewond, maar de voorgevel van het huis moest wel worden gestut.
quote:Op woensdag 12 juli 2006 15:43 schreef bolkedebeer het volgende:
Pas maar op met het openen van dit soort topics. Zo gaat "heel and toe" een heel eigen leven leiden:
Haha, ik rem ook wel eens met links.. maar vooral de eerste paar keer gaat het remmen toch wat te hard. Gek dat je dat doseren dan zo slecht kan met links.quote:Op woensdag 12 juli 2006 15:21 schreef daNpy het volgende:
Doe ik regelmatig
Heel toe ook steeds meer trouwens.
Ja, iemand misschien nog tips? Ik zit steeds te kutten met de koppeling die ik om een of andere reden te vroeg op laat komen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:39 schreef FunnyName het volgende:
Ik rij pas sinds korte tijd op het circuit en vind het moeilijk om dit H&T aan te leren.
Iemand tips hoe je dit jezelf het beste aan kan leren?
Trailbraking is niet alleen bedoeld om de achterkant te laten glijden, maar ook om initieel onderstuur tegen te gaan. In dat geval ben je dus juist het glijden aan het voorkomen. Bovendien is een beetje glijden aan de achterkant geen probleem, zeker niet als je FWD of 4WD hebt. Je kan dan net iets eerder op het gas aangezien het beetje onderstuur dan wordt geneutraliseerd door de losse achterkant.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:55 schreef Vitalogy het volgende:
Nou ik zeg niet dat het niet kan, ik zie het gewoon niet voor me dat men dit graag doet men een hoog gewicht mede ook door de extra risicos laat staan dat het dan behoorlijke winst oplevert.Hoog gewicht is niet zo wendbaar en blijft lang doorglijden. Ik dacht ook dat je met hoog gewicht beter laat kon insturen ipv vroeg maar goed, dat zal wel aan mij liggen natuurlijk.
B.v. eerste bocht na oude start-finish is een bocht waar ik denk dat iedere auto voordeel heeft bij trailbraking. Maar om het te weten ten aanzien van jouw auto is het heel simpel. Gewoon bij iedere bocht waar je bij het insturen last hebt van onderstuur de bocht in remmen. Ook is een stelregel: hoe langzamer de bocht: hoe eerder je de bocht in zal willen remmen.quote:Je zou misschien één bocht eruit kunnen halen als een typisch klassiek voorbeeld waar jij het dan toepast.
Op de grens rijdend kan het net het verschil betekenen... En met goed H&T zijn er nauwelijks veranderingen van krachten. Dat is nu net waarom je H&T gebruikt.quote:Dat had je al gezegd en dit beweer ik ook nergens. Mijn mening hierover is dat de hoeveelheid instabiliteit waar jij het over hebt wel mee valt. Wat wel behoorlijke instabiliteit veroorzaakt is verlies of een enorme verandering van krachten. Maar dat pleit dus weer voor mijn argument om voor de bocht zo veel mogelijk klaar te zijn.
Koni verstelbare dempers. H&R veren (extra stijve variant). Veerpootbrug carbon. Dikkere stabilisator achter. Uitlijning met behoorlijk wat negatief camber. Geboorde (lees: gegoten) schijven rondom. Pagid remblokken. Remvloeistof met hoog kookpunt. 10W60 Castrol TWS (bekend bij BMW M rijders als het goed is...). Katvervanger. Cup-pijp. Aanpassingen aan inlaattraject. Stukkie hout op gaspedaal (goedkoopste mod). Cupvelgen (Turbo, dus breder achter). En binnenkort een ander stuurwiel. Zo even uit mijn hoofd zijn dit de meeste modificaties (ten aanzien van de performance)...quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:46 schreef Five_Aces het volgende:
DS4, wat is er dan allemaal aan jouw carrera 4 gedaan?
Het schijnt "verplicht" te zijn bij de M-modellen... Goede olie, dat zeker.quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:39 schreef Five_Aces het volgende:
Klinkt goed
Die Castrol TWS 10W60 heb ik ook in mijn M3 zitten.
RS 4-2 Blauw. Het is nl. ook mijn dagelijkse auto.quote:Welke type Pagid blokken rij jij mee?
quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:23 schreef DS4 het volgende:
Koni verstelbare dempers. H&R veren (extra stijve variant). Veerpootbrug carbon. Dikkere stabilisator achter. Uitlijning met behoorlijk wat negatief camber. Geboorde (lees: gegoten) schijven rondom. Pagid remblokken. Remvloeistof met hoog kookpunt. 10W60 Castrol TWS (bekend bij BMW M rijders als het goed is...). Katvervanger. Cup-pijp. Aanpassingen aan inlaattraject. Stukkie hout op gaspedaal (goedkoopste mod). Cupvelgen (Turbo, dus breder achter). En binnenkort een ander stuurwiel. Zo even uit mijn hoofd zijn dit de meeste modificaties (ten aanzien van de performance)...
Op het circuit hou ik zoveel mogelijk het stuur vast in een enkele positie. Voordeel daarvan is dat je altijd precies weet wat de rechtuitstand is.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:29 schreef Kogando het volgende:
Trouwens een vraagje. Gebruik je op het circuit ook nog een andere stuurtechniek zoals voorpakken?
Ok, mij werd verteld dat dat ten koste ging van je voertuigcontrole. Maar dat zal dan ook wel meevallen gok ik zo.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:35 schreef DS4 het volgende:
Op het circuit hou ik zoveel mogelijk het stuur vast in een enkele positie. Voordeel daarvan is dat je altijd precies weet wat de rechtuitstand is.
Aangezien iemand zo aardig was om ze online te zetten, kan ik nu ook eens in een draadje foto's posten...quote:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden denk ik altijd maar... Mij bevalt dit wel. Scheelt ook dat mijn auto vrij direct stuurt.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:37 schreef Kogando het volgende:
Ok, mij werd verteld dat dat ten koste ging van je voertuigcontrole. Maar dat zal dan ook wel meevallen gok ik zo.
Het klinkt weer heel overtuigend, maar wederom....ik zie het niet.quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:15 schreef DS4 het volgende:
B.v. eerste bocht na oude start-finish is een bocht waar ik denk dat iedere auto voordeel heeft bij trailbraking. Maar om het te weten ten aanzien van jouw auto is het heel simpel. Gewoon bij iedere bocht waar je bij het insturen last hebt van onderstuur de bocht in remmen. Ook is een stelregel: hoe langzamer de bocht: hoe eerder je de bocht in zal willen remmen.
Overigens, je weet toch wel dat snel switchen tussen gas, koppeling en remmen een verandering is van positief naar negatief van de krachten (onbalans). Zou je een constante kracht of langzaam opbouwende of afbouwende kracht hebben dan is die verandering er niet.quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:15 schreef DS4 het volgende:
Op de grens rijdend kan het net het verschil betekenen... En met goed H&T zijn er nauwelijks veranderingen van krachten. Dat is nu net waarom je H&T gebruikt.
Gas bij om onderstuur tegen te gaan? Huh? Door gas bij te geven verplaats je gewicht naar de achterwielen, waardoor je juist meer onderstuur krijgt. Alleen als de tractie achter verbroken wordt en je dwars gaat werkt dat weer anders, maar ik denk (hoop) dat we het er wel over eens kunnen zijn dat dat zelden de snelste bochtentechniek is...quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:43 schreef Vitalogy het volgende:
Dat laatste wat jij zegt bijvoorbeeld is in mijn ogen gewoonweg niet logisch. Je moet dan juist zo ver mogelijk naar buiten dan harder insturen dan de bocht loopt en zoveel gas als mogelijk is. Niks remmend insturen. En dit is dus vooral om onderstuur tegen te gaan bij langzame bochten.
Volgens mij ben je nu wat aan het verzinnen... De auto klopt, dat wel. En de laatste zin natuurlijk ook.quote:Maar goed, hou er maar over op. Jij bent een ex-coureur met internationale succesen die nu in een gemodde Porsche Carrera 4 rijdt. Dus jij zal het wel beter weten dan ik.
Het schakelen moet je dan ook al voor de turn in doen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:50 schreef Vitalogy het volgende:
DAAROM doen juist wagens met veel pks niet te veel handelingen in de bochten. Alleen al schakelen geeft bij deze wagens een behoorlijke onbalans.
Dat is dus totaal niet wat ik schrijf.quote:
Oh sorry ik dacht dat dit op jezelf sloegquote:Volgens mij ben je nu wat aan het verzinnen... De auto klopt, dat wel. En de laatste zin natuurlijk ook.![]()
quote:Op maandag 10 juli 2006 19:26 schreef DS4 het volgende:
Welke politieagent ken jij die internationale autosportsuccessen heeft gekend?
Nu begrijp ik er helemaal niks meer van, spreek jij jezelf nou tegen of begrijp ik je beroerde uitleg gewoonweg niet.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het schakelen moet je dan ook al voor de turn in doen.
Jouw uitleg waar ik niets van begreep (kennelijk) werd tevens door een ander precies zo opgevat (zie de redelijk vergelijkbare reactie een bladzijde terug). Dus of ik nu een beroerde uitleg heb.... ik twijfel zal ik maar zeggen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:13 schreef Vitalogy het volgende:
Nu begrijp ik er helemaal niks meer van, spreek jij jezelf nou tegen of begrijp ik je beroerde uitleg gewoonweg niet.
Nee, op mijn leermeesters.quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:06 schreef Vitalogy het volgende:
Oh sorry ik dacht dat dit op jezelf sloeg
Dag hoor.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:38 schreef Vitalogy het volgende:
Weet je, je kletst maar een eind weg. Ik ben er klaar mee.
Daar blijf je maar op terug vallen als je sprookjes niet standhouden he?quote:
Ben het met jou, en in dit geval zeker ook met ds4, eens... Maar kan me de reaktie wel begrijpen... DS4 heeft af en toe nogal een weinig subtiele manier van dingen brengen...quote:Op donderdag 13 juli 2006 01:12 schreef Five_Aces het volgende:
Ehm nee hij heeft gewoon gelijk maar jij bent zelf eigenwijs
Alleen omdat je het niet weerleggen kan vind je het maar kletskoek.
Zie een post hierboven: ik ben (kennelijk) te weinig subtiel...quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:57 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Die reactie's zie ik trouwens in bijna elk topic in PTA waar DS4 post..
Hoe "flik" je dat?
Die 10w60 olie, is dit dikke of juist dunne olie?quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Koni verstelbare dempers. H&R veren (extra stijve variant). Veerpootbrug carbon. Dikkere stabilisator achter. Uitlijning met behoorlijk wat negatief camber. Geboorde (lees: gegoten) schijven rondom. Pagid remblokken. Remvloeistof met hoog kookpunt. 10W60 Castrol TWS (bekend bij BMW M rijders als het goed is...). Katvervanger. Cup-pijp. Aanpassingen aan inlaattraject. Stukkie hout op gaspedaal (goedkoopste mod). Cupvelgen (Turbo, dus breder achter). En binnenkort een ander stuurwiel. Zo even uit mijn hoofd zijn dit de meeste modificaties (ten aanzien van de performance)...
Dik (zowel koud als warm). Reden daarvan is dat bij hoge belasting de motorolie heter wordt dan bij straatgebruik.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:57 schreef FunnyName het volgende:
Die 10w60 olie, is dit dikke of juist dunne olie?
Ik weerleg het wel en boven alles ik onderbouw het ook met feiten ipv met allerlei sprookjes.quote:Op donderdag 13 juli 2006 01:12 schreef Five_Aces het volgende:
Ehm nee hij heeft gewoon gelijk maar jij bent zelf eigenwijs
Alleen omdat je het niet weerleggen kan vind je het maar kletskoek.
je remt met je tenen en je hak??????quote:Deze techniek, die overigens ook wel de sideflip wordt genoemd, ontleent zijn naam aan het remmen met de tenen (in werkelijkheid met de bal van de voet) en remmen met de hak (vaak de rechterkant van de voet).
Exact wat ik al dacht en wat ik nodig heb, bedankt voor de info.quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dik (zowel koud als warm). Reden daarvan is dat bij hoge belasting de motorolie heter wordt dan bij straatgebruik.
Komt nog bij dat TWS olie extreem hoge belastingen aankan. Reden voor BMW om deze olie voor te schrijven bij de M-modellen (dus zelfs voor straatgebruik).
We gaan eens onderzoeken wie zich tegenspreekt. Voorbeeld, deze discussie die duidelijk begint met een opmerking over een bocht waar je onderstuur in zal hebben:quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:33 schreef Vitalogy het volgende:
Ik weerleg het wel en boven alles ik onderbouw het ook met feiten ipv met allerlei sprookjes.
Reactie daarop:quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:15 schreef DS4 het volgende:
Gewoon bij iedere bocht waar je bij het insturen last hebt van onderstuur de bocht in remmen.
Waarop twee forummers reageren:quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:43 schreef Vitalogy het volgende:
Je moet dan juist zo ver mogelijk naar buiten dan harder insturen dan de bocht loopt en zoveel gas als mogelijk is. Niks remmend insturen. En dit is dus vooral om onderstuur tegen te gaan bij langzame bochten.
En:quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:52 schreef Five_Aces het volgende:
Doe je wat jij verteld en ga je meteen op het gas vererger je het alleen maar doordat je aan de voorkant minder druk op je wielen hebt. Ook in een FWD mobiel, omdat je hier ook druk op je wielen verliest. Licht een beetje aan de situatie en auto, maar als je met 300 of 400 PK aan het spelen bent of iets in die geest is dat toch niet aan te raden.
Ben je dus in de siuatie dat je bij het insturen onderstuur ondervind, dan kan je licht remmend de bocht in, tot aan je clipping point en dan weer op het gas om uit te accelereren.
Waarna een voor mij onbegrijpelijke reactie volgt:quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:55 schreef DS4 het volgende:
Gas bij om onderstuur tegen te gaan? Huh? Door gas bij te geven verplaats je gewicht naar de achterwielen, waardoor je juist meer onderstuur krijgt.
Let even op de laatste zin: twee mensen begrijpen hem niet en het ligt dan aan mij… Yeah, right.quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:06 schreef Vitalogy het volgende:
Dat is dus totaal niet wat ik schrijf.
Wat ik nu beschrijf is een behoorlijke doorsnee methode om een bocht snel te nemen hoor (ten koste van slijtage overigens). Dat jij het nu niet begrijpt ligt aan jou.
Geef een goed voorbeeld graag waar ik mijzelf tegenspreek. Zal ik daarop reageren.quote:Ik ben niet degene die zichzelf tegen spreekt hoor.
Dit noem jij weerleggen?quote:Maar goed het komt er op aan dat jij dus liever voor het geschreeuw en de mooie verhalen gaat dan de feitelijke onderbouwing. Prima.
Gaarne een verduidelijking van waar jij het over hebt met "uitkomen zoals meneer de racecoureur het doet" (je begrijpt dat iedereen nu wel dubbel zal liggen om jouw geweldige humor, waarmee je je argumenten ook naar een hoger niveau tilt).quote:Ik zal nog even een voorbeeld geven waarbij iemand als jij zich misschien kan voorstellen dat meneer uit zijn nek kletst. Je kan bij een behoorlijk ruime verkeersrotonde die je goed kent rechtsaf, rechtdoor, linksaf en weer terug. Dat is dus redelijk snel, chicane, langzaam en heel langzaam.
De weg er naar toe is behoorlijk lang dus je hebt een aardig snelheid. Ga voor je zelf eens na hoe je elke richting zou nemen. Ga voor jezelf ook eens na of het gewicht van de wagen uitmaakt waarmee je rijdt.
Als je dan uitkomt op de manier zoals meneer de racecoureur het doet en dat het gewicht niks uitmaakt dan kan ik daar inderdaad weinig meer tegen zeggen.
aangezien daar iets heel anders staat. En het natuurlijk feitelijk klopt. Veel belangrijker dan het gewicht sec is bijvoorbeeld de verhouding grip en gewicht. Massatraagheid is weliswaar een variabele die alle veranderingen in snelheid en richting tegenwerkt, maar extra massa zal ook extra grip genereren omdat het de banden harder tegen de grond aan drukt. Om die reden zie je ook dat een auto van 1500 kg om en nabij dezelfde stopafstand heeft als een auto van 1000 kg. En dat een motor, juist wegens mindere grip met remmen vaak een langere remweg heeft ondanks zijn lagere gewicht (en ook een lagere bochtsnelheid, wederom: door gebrek aan grip).quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:15 schreef DS4 het volgende:
En of je laat of vroeg in moet sturen hangt van vele factoren af, waarbij het gewicht van de auto zeker niet de belangrijkste rol speelt.
Ik begrijp het eerste deel van de zin niet...quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:20 schreef 1299 het volgende:
Gewoon normaal neem ik aan, alleen blijft de smering ook op extreem hoge temperaturen goed?
Nou 10W40, zou toch op lage temperaturen even goede smering moeten geven als 10W60?quote:Op donderdag 13 juli 2006 12:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik begrijp het eerste deel van de zin niet...
De smering bij Castrol TWS 10W60 blijft inderdaad ook op extreem hoge temperaturen goed.
Op die manier. Ja, de viscositeit is dan gelijk, dus in beginsel zelfde smering (maar viscositeit zegt ook weer niet alles: Castrol RS 10W60 presteert onder zware belasting minder dan Castrol TWS 10W60, om maar eens wat te noemen), althans een vergelijkbare dikte oliefilm.quote:Op donderdag 13 juli 2006 12:37 schreef 1299 het volgende:
Nou 10W40, zou toch op lage temperaturen even goede smering moeten geven als 10W60?
Ik schrijf en ik quotequote:Op donderdag 13 juli 2006 12:27 schreef DS4 het volgende:
Let even op de laatste zin: twee mensen begrijpen hem niet en het ligt dan aan mij… Yeah, right.
En het was natuurlijk wel wat hij schreef: Vooral om onderstuur tegen te gaan bij langzame bochten moet je zoveel gas als mogelijk is geven. Misschien bedoelde hij wat anders, maar dat is dan weer een ander verhaal. Ik lees EN onderstuur voorkomen EN gas geven. Twee zaken die niet met elkaar te verenigen zijn.
Let opquote:Op woensdag 12 juli 2006 18:43 schreef Vitalogy het volgende:
Je moet dan juist zo ver mogelijk naar buiten dan harder insturen dan de bocht loopt en zoveel gas als mogelijk is. Niks remmend insturen. En dit is dus vooral om onderstuur tegen te gaan bij langzame bochten.
quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:57 schreef DS4 het volgende:
Het schakelen moet je dan ook al voor de turn in doen.
Edit:quote:Op maandag 10 juli 2006 11:18 schreef DS4 het volgende:
En een bocht is nu eenmaal het snelst indien je zo weinig mogelijk moet corrigeren. Een goede bocht doe je door op het juiste moment te remmen, indraaien en de rem met het indraaien minder hard belasten tot het punt los en tegelijkertijd terug naar de juist versnelling (wel heel-and-toe om onrust te voorkomen). Op het juiste punt moet je dan gaan versnellen. En dan moet je niet meer vertragen. Doel is om met een zo hoog mogelijke exit snelheid uit de bocht te komen.
Dat kan je best wel doen, wat jij omschrijft zit je over de maximale sliphoek van de voorband heen. (die verliezen dus hun grip waardoor jij nog meer moet sturen) punt is dat als jij je wielen zo scheef hebt staan je enorm afremt, daarom moet je ook gas bijgeven. Kost je gigantisch veel banden.quote:Op donderdag 13 juli 2006 12:56 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Ik schrijf en ik quote
[..]
Let op
je stuurt HARDER in dan de bocht loop
en je geef zo veel gas ALS MOGELIJK is
De volledige boodschap herhalen (en niet een deel er uitlichten en de context wijzigen) zal het misschien nog niet duidelijk maken.
Dat betekent dus dat als je te veel gas geeft en alsnog de bocht uitvliegt je dus NIET zo veel gas als mogelijk is geeft maar dat je daar OVER HEEN gaat.
Ik beschrijf dus nu hoe je de punt van de wagen dieper de bocht in wijst dan de bocht loopt en dmv het vermogen de lijn van de bocht netjes doorloopt. Dat doe je om onderstuur tegen te gaan. Je weet wel, waar de punt van de wagen naar buiten wilt lopen.
Dit is echt basistechniek hoor. Dat ik het nu op imbecielen niveau moet uitleggen ligt niet aan mij.
Ik spreek mijzelf hier niet tegen. Kennelijk lees jij niet zo goed.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:07 schreef Vitalogy het volgende:
En wat betreft het tegenspreken bijvoorbeeld.
Dat is weer zo'n onzin argument.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:33 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Dat kan je best wel doen, wat jij omschrijft zit je over de maximale sliphoek van de voorband heen. (die verliezen dus hun grip waardoor jij nog meer moet sturen) punt is dat als jij je wielen zo scheef hebt staan je enorm afremt, daarom moet je ook gas bijgeven. Kost je gigantisch veel banden.
Is leuk hoor, rotondes racen maar ik wil je die techniek nog wel een keer zien doen in een bocht bij 200 km/u.
Pak je de trail braking methode hou je dus de rem er iets op om je balans te houden. Hoef je minder te sturen, is beter voor je voorwielen, plus dat je harder inkomen kan. Vereist dus alleen wat meer oefening omdat je heel subtiel moet zijn met de rem.
Dat is het punt dus. Je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt. Bij de turn in wil je zoveel mogelijk druk op de voorwielen om onderstuur te voorkomen. Vandaar dat je de bocht in wil remmen en niet gas geven (dus ook niet een klein beetje).quote:Op donderdag 13 juli 2006 12:56 schreef Vitalogy het volgende:
Let op
je stuurt HARDER in dan de bocht loop
en je geef zo veel gas ALS MOGELIJK is
Is goed, je schakelt voor de turn-in, je h&t na de turn in.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik spreek mijzelf hier niet tegen. Kennelijk lees jij niet zo goed.
Het staat er inderdaad niet duidelijk, maar met tegelijkertijd bedoel ik: tegelijkertijd met het remmen. Dat begint immers voor de turn-in.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:58 schreef Vitalogy het volgende:
Is goed, je schakelt voor de turn-in, je h&t na de turn in.
Dat spreekt zichzelf niet tegen.
Dit zie ik dan voornamelijk als de techniek voor relatief snelle bochten (V-vorm) of heel erg knijpende bochten.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is het punt dus. Je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt. Bij de turn in wil je zoveel mogelijk druk op de voorwielen om onderstuur te voorkomen. Vandaar dat je de bocht in wil remmen en niet gas geven (dus ook niet een klein beetje).
Je komt daarna pas in het segment waar je richting de apex gaat en al weer kan versnellen, dan wel de snelheid dient vast te houden (afhankelijk weer van meerdere factoren).
Misschien omdat op niveau racen slechts voor zeer weinigen is weggelegd. Het vereist immers een geldelijke investering die velen niet op kunnen brengen. Op amateurniveau wordt er echter ook geraced (ook niet goedkoop overigens). En net als met andere amateursporten heb je goed amateurs en slechte.quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:14 schreef Viper_74 het volgende:
Volgens mij denkt iedereen dat ze hier een ware schumacher zijn. Nouja of een collin dan, waarom zitten jullie dan niet allemaal dik in de racerij.
Wat een gelul. Artikel 5 voor de ideale lijn rijden op een lege weg (die te overzien is, anders is het idd vrij dom)... Ik heb redelijk veel leuke wegen bij mij in de buurt waar je veel overzicht hebt en weinig volk. Daar kun je weldegelijk aardig jezelf vermaken. Voor het echter werk is er echter het circuit. En ze heten op het circuit niet allemaal Schumacher.quote:H&T techniek is leuk, en zo zijn er meer dingen maar je rijdt normaal op de openbare weg, daar ga je niet de ideale lijnen rijden. Als je op een lege 2 baans weg even goed door de bocht wil en je maakt gebruik van de hele weg kun je zo een artikel 5 krijgen. Dit soort dingen zijn voor echte racers op een closed circuit, niet voor de openbare weg.
Het is zwart of wit, nietwaar?quote:Beetje een verkapt kijk mij stoer rijden maar eigenlijk kan ik niet rijden anders reed ik wel in de ford focus cup.
Citaat komende van de man die net daarvoor schreef:quote:Ik gebruik zelf ht heel af en toe, wat ik wel altijd doe is rev matchen, dus bij het terugschakelen wat gas.
quote:Beetje een verkapt kijk mij stoer rijden maar eigenlijk kan ik niet rijden anders reed ik wel in de ford focus cup.
Zie een paar posts hierbovenquote:Op donderdag 13 juli 2006 14:17 schreef Viper_74 het volgende:
kijk een keer wat BMI (best motoring international) filmpjes, met die jappaners. Die gasten kennen pas rijden.
true truequote:Op donderdag 13 juli 2006 14:14 schreef Viper_74 het volgende:
Beetje een verkapt kijk mij stoer rijden maar eigenlijk kan ik niet rijden anders reed ik wel in de ford focus cup.
Ik ken de set-up van jouw auto niet... Maar als jouw techniek voor jouw auto werkt moet je er vooral mee doorgaan.quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:19 schreef Vitalogy het volgende:
Dit zie ik dan voornamelijk als de techniek voor relatief snelle bochten (V-vorm) of heel erg knijpende bochten.
Jij bekent nu stoer te doen in deze draad?quote:
Ik bash niet, ik vind het vreemd dat iemand enerzijds "iedereen" die iets te melden heeft over H&T beschuldigt van stoer doen, terwijl die persoon zelf lekker meedoet... Ik denk dan aan het woord hypocriet. Misschien bedoelde je het anders, maar dan moet je wat duidelijker zijn. Natuurlijk zal er grootspraak in deze draad voorkomen. Maar van de andere kant: kom jij nooit op het forum van Fok? Schering en inslag zal ik maar zeggen...quote:
Ik voel mij altijd aangesproken als iemand het heeft over "iedereen". Volgens mij is dat niet zo heel vreemd...quote:verder noemde ik geen namen of viel ik iemand aan.
Dat jij je aangesproken voelt zegt mij genoeg.
Zoals de waard is... enz.quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:51 schreef Viper_74 het volgende:
Ik heb alleen zo mijn twijfels bij sommige uitspraken, that's all
Dat je er zolang op ingaatquote:Op vrijdag 14 juli 2006 08:58 schreef DS4 het volgende:
Toevallig las ik vandaag een artikel in de laatste 911 & Porscheworld, waarin een leuk stukje staat in verband met de discussie alhier. Het gaat over de nieuwe GT3. De schrijver heeft het over een test met de nieuwe straatversie op een circuit bij Venetië, waar op dat moment ook een raceteam aan het testen is met de Cup-auto. Hij beschrijft dat hij en de andere journalisten in iedere bocht alleen maar onderstuur konden oproepen:
"Try as I did, I could not get the front end to point into the corner. The guys running the racer were adamant that yeas, I could have some point at the nose to help carry more speed into the corner, but then I would have a loose tail on the way out which they felt, would be a bigger problem. Trying to provoke a race car in order to drive round a handling trait usually ends up in the wall and the solution the team suggested was for me to add the weight dynamically to the front as I braked, then rely on the traction to power me out."
Met andere woorden: het advies werd gegeven om te gaan trailbraken. En niet gewoon in een bocht of twee, nee gewoon in het algemeen.
Het geldt zeker niet alleen voor Porsches (waarmee je waarschijnlijk de 911 bedoelt, de Boxster en Cayman hebben een middenmotorconfiguratie, hoewel ook daarvoor geldt dat er minder druk is op de voorwielen dan bij een auto met de motor voorin). Weliswaar heeft een Porsche 911 minder druk op de voorwielen, maar daar staat tegenover dat de voorkant licht is, wat weer tot gevolg heeft dat de voorkant makkelijker van richting wil veranderen... Sterker nog, algemeen wordt betoogd dat de 911 juist door de configuratie makkelijker indraait. Is ook mijn ervaring, zeker bij de oudere modellen (maar daar staat tegenover dat de achterkant daarvan wat makkelijker een eigen leven wil gaan leiden).quote:Op vrijdag 14 juli 2006 10:09 schreef Sloper het volgende:
Aangezien een Porsche de motor achterin heeft is dat toch ook niet meer dan logisch? Is toch ook al jaren bekend bij die dingen??
Juist niet. Alleen wel als je het gas erop gooit, omdat de neus dan erg licht wordt aangezien de achterwielen zo veel tractie hebben.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 10:42 schreef Sloper het volgende:
Ik zeg ook niet dat het alleen bij Porsche's voorkomt, maar die dingen staan(vroeger nog meer) erom bekend dat de neus rechtuit wil omdat deze erg licht is. Inmiddels heeft Porsche dit redelijk verholpen, maar met een blok metaal in je achterbak blijf je dat houden.![]()
Een techniek waarbij je niet ophoudt met remmen voordat je de bocht indraait, maar waarbij je met het indraaien de remkracht af laat nemen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 10:41 schreef FunnyName het volgende:
Wat is nu precies trailbraken?
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:38 schreef Vitalogy het volgende:
Nu ik die laatste reacties van je zo lees vind ik het behoorlijk logisch overkomen.
Ik denk dat ik er nog maar eens mee ga oefenen.
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:58 schreef Viper_74 het volgende:
ben erachter dat me auto een wegligging heeft van een afgetrokken roadkill kikker
die shit zwabbert alle kanten op. Zelfs hard braking en hij begint te zweven.
Aah ok, ik rij op het circuit altijd op die manier een bocht in (remmend) kwist niet dat dit een bepaalde techniek was ..quote:Op vrijdag 14 juli 2006 10:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een techniek waarbij je niet ophoudt met remmen voordat je de bocht indraait, maar waarbij je met het indraaien de remkracht af laat nemen.
Het doel is om de gewichtsverplaatsing te gebruiken. Als je remt komt een groot deel van het gewicht op de vooras te drukken. Hierdoor heb je veel grip op de voorwielen. Als je ophoudt met remmen gaat het gewicht weer meer op de achteras drukken. Dat is een nadeel bij het indraaien omdat hierdoor er minder grip is voor de voorwielen.
Het doel is dus om de voorwielen zoveel mogelijk op de weg te drukken. Met het indraaien moet je echter de remkracht laten afnemen, omdat je de voorwielen nu niet alleen gebruikt om een tegengestelde kracht (aan de rijrichting) te laten genereren, maar ook een zijwaardse kracht. En hoe meer zijwaardse kracht geleverd moet worden, hoe minder tegengestelde kracht kan worden geleverd (grip is immers beperkt).
Ook is een doel om de auto zo rustig mogelijk te houden en de gewichtsverplaatsing onder controle te houden. Plotselinge gewichtsverplaatsingen kunnen de auto uit balans halen. Met trailbraking ben verplaats je het gewicht veel rustiger van voor naar achter, waardoor je een betere balans in de auto houdt.
Dat is ook de beste manier!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:52 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Aah ok, ik rij op het circuit altijd op die manier een bocht in (remmend) kwist niet dat dit een bepaalde techniek was ..
maareh, dat is dus symptoombestrijding.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 08:58 schreef DS4 het volgende:
Toevallig las ik vandaag een artikel in de laatste 911 & Porscheworld, waarin een leuk stukje staat in verband met de discussie alhier. Het gaat over de nieuwe GT3. De schrijver heeft het over een test met de nieuwe straatversie op een circuit bij Venetië, waar op dat moment ook een raceteam aan het testen is met de Cup-auto. Hij beschrijft dat hij en de andere journalisten in iedere bocht alleen maar onderstuur konden oproepen:
"Try as I did, I could not get the front end to point into the corner. The guys running the racer were adamant that yeas, I could have some point at the nose to help carry more speed into the corner, but then I would have a loose tail on the way out which they felt, would be a bigger problem. Trying to provoke a race car in order to drive round a handling trait usually ends up in the wall and the solution the team suggested was for me to add the weight dynamically to the front as I braked, then rely on the traction to power me out."
Met andere woorden: het advies werd gegeven om te gaan trailbraken. En niet gewoon in een bocht of twee, nee gewoon in het algemeen.
Heb ik ook al een paar keer gehadquote:Op vrijdag 14 juli 2006 13:57 schreef Repeat het volgende:
Enige probleem waar ik tegenaanloop is dat als ik echt hard moet remmen dat ik met de helft van mn voet niet genoeg druk op het pedaal kan zetten, best lastig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |