Als je hiet niet erg vindt om elke paar duizend kilometer de koppelingsplaten te vervangen, is het best mogelijk.quote:Op zondag 9 juli 2006 17:32 schreef Kogando het volgende:
Of zou het nog sneller gaan om gewoon plankgas te blijven geven en daarbij zo snel mogelijk te schakelen, dus de rechtervoet niet liften.
Snap dat het er niet goed voor is, maar dat even terzijde.quote:Op zondag 9 juli 2006 17:42 schreef bolkedebeer het volgende:
Als je hiet niet erg vindt om elke paar duizend kilometer de koppelingsplaten te vervangen, is het best mogelijk.
Dan kan je beter je geld steken in een SMG-versnellingsbak. Daarbij geeft de motor ook tussengas om de ergste klap op te vangen.quote:Op zondag 9 juli 2006 17:45 schreef Kogando het volgende:
[..]
Snap dat het er niet goed voor is, maar dat even terzijde.Het lijkt me dat je er wel een fractie sneller door gaat.
Die gebruik ik ook al ja! Goeie!quote:Op zondag 9 juli 2006 17:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Ik heb geen race-tips. Maar wel een voor dagelijks gebruik:
Als je een verkeersdrempel nadert, doe dit dan op redelijke snelheid en rem vlak voor de drempel heel hard. De neus van de auto veert flink omlaag om vervolgens weer omhoog te komen. Juist op dat moment geef je gas en ga je over de drempel. De neus van de wagen wipt als het ware over de drempel heen. (doe dit niet met een lage voorspoiler)
quote:Op zondag 9 juli 2006 19:12 schreef sbientje het volgende:
met de wielen van de grond?
Is het een lelijk eendje..quote:Op zondag 9 juli 2006 20:00 schreef sbientje het volgende:
haha, zo klonk het
ik ga altijd maar met 20 km/u over de drempels, mijn autootje kan het anders niet aan. De voorkant wil nog wel, maar de achterkant zijn volgens mij de veren vastgeroest ofzo, net of ie er zo overheen tetst..
Haha, ja.. ik probeerde het en moet zeggen dat gas geven terwijl je stopt wel goed voelt.quote:Op zondag 9 juli 2006 21:09 schreef GSi het volgende:
Meld. Niets is leuker dan het terugschakelen, tussengas geven en tegelijk remmend op een stoplicht af![]()
Alleen mensen verwachten niet dat je gas geeft als je op een stoplicht afkomt, dus gaan ze schrikken.
Je kan ook eens een hellingproef met de voetrem proberen en dan heel/toe doen.
Ben ik nou zo dom, of is deze opmerking zo achterlijk?quote:ontleent zijn naam aan het remmen met de tenen (in werkelijkheid met de bal van de voet) en remmen met de hak (vaak de rechterkant van de voet). De rechtervoet krijgt dus eigenlijk een drukke duobaan. Bij het terugschakelen wordt er namelijk met deze voet geremd én gelijktijdig gas gegeven.
dus zonder te koppelen schakelen? je hebt een dogbox?quote:Op maandag 10 juli 2006 00:39 schreef GC_Stef het volgende:
[..]
Ben ik nou zo dom, of is deze opmerking zo achterlijk?
(kijken wie er geen puberaal antwoord geeft.)
En heel and toe is voor prutsers. Als je echt goed kan rijden rem je wel met je linkervoet. I dare you all to try it...
ja maar wanneer je schakelt (altijd voor de bocht) kan je nog tussengas gevenquote:Op maandag 10 juli 2006 00:48 schreef GC_Stef het volgende:
nee, niet schakelen.
Voor de bocht de juiste versnelling pakken, gas geven door de hele bocht heen, en onderstuur opvangen met de rem, en overstuur met het gas.
Echt professionele coureurs gebruiken dat tijdens een race, het is ook niet bepaald een techniek voor beginners (probeer maar eens te remmen met je linker voet).
ik zeg zo min mogelijk remmen in de bocht (cirkel van Kamm), natuurlijk wel met beleid gas gevenquote:Op maandag 10 juli 2006 00:55 schreef GC_Stef het volgende:
ik ga hier uit van fwd auto's.
niet heel veel mensen hebben een rwd auto, daar doe je juist precies het tegen over gestelde.
En waarom geen gas bij geven in je bocht? Als je continue gas kan blijven geven op een manier dat het nut heeft zal je er veel sneller uit kunnen komen.
Maargoed, in dagelijks straat gebruik is het vrij useless, tenzij je een pimp straat racer bent natuurlijk
Zwam.quote:Op maandag 10 juli 2006 01:02 schreef Youp het volgende:
[..]
en overstuur (maar ook onderstuur) corrigeren met de rem is ook link, als je iets te hard remt is je grip meteen helemaal weg op 2 wielen en dan sta je achterstevoren of je rijdt recht door
ga je alleen niet bepaald sneller van he grapjasquote:Op maandag 10 juli 2006 05:41 schreef PNG het volgende:
Echt autorijden: Het 'Heel-and-toe' principe : Moet je aan Knot/Roadster vragen, die kan dat echt.
Echt he.
Youp moet je sowieso nooit echt serieus nemen, als je EXACT op juiste toerental weet te schakelen heb je sowieso koppeling niet nodig. Is je schakel boterzacht, je twijfelt bijna, tis alleen zo lullig als je er finaal naast zit zonder koppelingspedaal, tandenpoetseeee.
ik weet waar de grens aan de achterkant zit, beetje circuitervaring heb ik wel aardig van geleerdquote:Op maandag 10 juli 2006 05:49 schreef PNG het volgende:
[..]
Zwam.
Moet je maar eens leren snoeihard HARD te ankeren, KORT en HARD, gewicht naar voren, en LOS, HARD anker, weet je waar grens zit waar achterkant zit, snel flitsen met pedalen, gas derop, en tegen, en ideaal. HARDE anker, gewicht alles naar voren, kan achterkant doen wattie wil, komt om op grens, so ? kun jij nl sturen met je voorkant, Youp, doe eens een slipcursus ofzo weetje. Leer je veel van. Handig op rotondes als je wilt oefenen met regen. Scheelt weer een 2002.
Heel en Toe zoals Knot echt kan, klasse apart.
Auto's zonder ABS en in slip, altijd korte harde snoeiharde remtik, smijt al het gewicht naar voren, dan los, en tegensturen. Alleen je moet wel snel zijn. Maar leer het je aan. Doe zo'n cursus. ABS stamp je maar gewoon vierkant door de bodem en tegensturen.
Ja, maar alleen als ik even aan het "sporten" ben op de openbare weg.quote:Op zondag 9 juli 2006 17:32 schreef Kogando het volgende:
Zijn er mensen die dit vaak gebruiken op de openbare weg?
Ja: bocht inremmen om initieel onderstuur te voorkomen. Ook alleen maar als je aan het "sporten" bent op de openbare weg (ik woon gelukkig een beetje afgelegen, dus kom zeer geregeld over wegen waar bijna niemand komt en als er iemand is je dat ook van ver af kan zien, zodat je zonder problemen los kan gaan).quote:Weet er nog iemand iets leuks uit de racerij wat je ook in je eigen auto kunt toepassen?
Nee, als je snel zat schakelt dan is de toerenval bij gas los op het ontkoppelingsmoment iha minder dan na het aangrijpen (ik hoop dat dit duidelijk is). Dus tussengas bij opschakelen is eerder nadelig dan voordelig. Ik neem dus gas terug.quote:Of zou het nog sneller gaan om gewoon plankgas te blijven geven en daarbij zo snel mogelijk te schakelen, dus de rechtervoet niet liften.
Lang niet alle coureurs gebruiken deze techniek.quote:Op maandag 10 juli 2006 00:48 schreef GC_Stef het volgende:
Echt professionele coureurs gebruiken dat tijdens een race, het is ook niet bepaald een techniek voor beginners (probeer maar eens te remmen met je linker voet).
Hmm, het lijkt me niet dat je je stuur echt goed onder controle hebt met je armen helemaal schuin. Ik heb geleerd om voor te pakken, dus als je een bocht naar rechts neemt en je hebt je handen normaal aan het stuur dan:quote:Op maandag 10 juli 2006 11:10 schreef DS4 het volgende:
En nog een ander iets: stuur pas overpakken als het niet anders kan. Zodoende kun je altijd de rechtuitstand weer vinden.
Ik zou niet weten waarom niet... Het gaat in de praktijk iig prima.quote:Op maandag 10 juli 2006 16:17 schreef Kogando het volgende:
Hmm, het lijkt me niet dat je je stuur echt goed onder controle hebt met je armen helemaal schuin.
Probeer eens wat ik zeg, dan merk je het verschil. Zo leer je ook rijden bij speciale politie-eenheden en dergelijke. Het komt de voertuig controle ten goede.quote:Op maandag 10 juli 2006 18:30 schreef DS4 het volgende:
Ik zou niet weten waarom niet... Het gaat in de praktijk iig prima.
Ja, want die rijden in een halfautomaat... Dan is het weleens handiger jaquote:Op maandag 10 juli 2006 19:11 schreef Chrismo het volgende:
Volgens mij remmen de meeste top coureurs met links.
Bij mn vaders auto (Chrysler Neon) is dit geen aanrader, die raakt dan keihard de drempelquote:Op zondag 9 juli 2006 17:53 schreef bolkedebeer het volgende:
Ik heb geen race-tips. Maar wel een voor dagelijks gebruik:
Als je een verkeersdrempel nadert, doe dit dan op redelijke snelheid en rem vlak voor de drempel heel hard. De neus van de auto veert flink omlaag om vervolgens weer omhoog te komen. Juist op dat moment geef je gas en ga je over de drempel. De neus van de wagen wipt als het ware over de drempel heen. (doe dit niet met een lage voorspoiler)
Welke politieagent ken jij die internationale autosportsuccessen heeft gekend?quote:Op maandag 10 juli 2006 18:49 schreef Kogando het volgende:
Probeer eens wat ik zeg, dan merk je het verschil. Zo leer je ook rijden bij speciale politie-eenheden en dergelijke. Het komt de voertuig controle ten goede.
Hangt toch behoorlijk af van de klasse waarin men rijdt en in heeft gereden. Ik denk wel het meerendeel. Maar op zich zegt het niets over de kwaliteit van de coureur. Het is een techniek en de een vindt het wel prettig en de ander niet.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:11 schreef Chrismo het volgende:
Volgens mij remmen de meeste top coureurs met links.
Klopt, vandaar ook dat ik het alleen doe als ik aan het "sporten" ben... Wel is het zo dat je op de openbare weg het kan uitproberen en er gewoon mee kan raken.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:17 schreef ThaFreak het volgende:
mits je gewoon normaal rijd heb je op de openbare weg helemaal geen bal aan h&t of je hebt gewoon een beroerd gevoel met de koppeling![]()
Mja, je kunt tijdens terug schakelen overdreven revven, maar ook gewoon een tipje gas geven zodat je tijdens het remmen precies op het juiste toerental je koppeling op kunt laten komen zonder dat ie daardoor op je motor afremt.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:17 schreef ThaFreak het volgende:
even schoppen maar kon het niet laten:
heel en toe op de openbare weg vind ik toch zo "kijk mij wannabee racecoureur zijn"![]()
mits je gewoon normaal rijd heb je op de openbare weg helemaal geen bal aan h&t of je hebt gewoon een beroerd gevoel met de koppeling![]()
sneller schakelen levert vaak hetzelfde effect op......maar als je flink aan het scheuren gaat kun je idd je auto net wat meer onder controle houden!quote:Op maandag 10 juli 2006 19:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Klopt, vandaar ook dat ik het alleen doe als ik aan het "sporten" ben... Wel is het zo dat je op de openbare weg het kan uitproberen en er gewoon mee kan raken.
wannebee racecoureur dusquote:Op maandag 10 juli 2006 19:34 schreef M5 het volgende:
[..]
Mja, je kunt tijdens terug schakelen overdreven revven, maar ook gewoon een tipje gas geven zodat je tijdens het remmen precies op het juiste toerental je koppeling op kunt laten komen zonder dat ie daardoor op je motor afremt.
Waarom ik dat doe.. tjsa soms verveel ik me gewoon.en het spaart je koppeling een beetje.
Met terugschakelen zijn de toeren voor het schakelen altijd lager dan de toeren na het inleggen van de nieuwe versnelling. Sneller schakelen helpt dus niet.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:41 schreef ThaFreak het volgende:
sneller schakelen levert vaak hetzelfde effect op......
foutje van mijn kant, heeft meer met opschakelen te makenquote:Op maandag 10 juli 2006 19:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met terugschakelen zijn de toeren voor het schakelen altijd lager dan de toeren na het inleggen van de nieuwe versnelling. Sneller schakelen helpt dus niet.
Moet je eens proberen bij een serieus snelle RWD auto....quote:Op maandag 10 juli 2006 20:02 schreef PeuRac het volgende:
En het leuke is, h&t wordt op het circuit helemaal niet zoveel gebruikt, op t circuit nemen ze een bocht zo; koppeling in, remmen, ondertussen juiste versnelling in, rem los, koppeling op laten komen, insturen en gas geven. Niks H&T dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |