OK ik zie ook wel de nadelen van Bos maar hoe is dit nu in godsnaam mogelijk?quote:Bos en Balkenende gelijk in peiling
AMSTERDAM - Uit de uitslag van het kiezersonderzoek van Maurice de Hond blijkt dat de komende verkiezingen zich wel eens zouden kunnen gaan beperken tot de strijd tussen Bos en Balkenende: wie wordt de minister-president? Volgens de peiling zullen alle anderen partijen hiervan het slachtoffer worden omdat de kiezer strategisch gaat stemmen.
De contouren van waar het electoraal in de verkiezingen om zal gaan worden steeds duidelijker in de uitslagen van de onderzoeken van Maurice de Hond van week tot week te herkennen. Het CDA is aan het stijgen naar het niveau van de PvdA. Was het verschil in begin maart nog 17 zetels, nu is het nog maar 6.
Uit de tabellen blijkt dat dit strategisch stemmen wel eens heel nadelig kan zijn voor SP en Groen Links aan de ene kant. Maar dat geldt ook voor VVD en ChristenUnie aan de andere kant. Tevens zou het kunnen betekenen dat mogelijke partijen rechts van de VVD (Wilders en Pastors) slecht zullen scoren, omdat de potentiele kiezers van die partijen zich op het eind vooral op de tweestrijd zullen richten.
En dan is het interessant om vast te stellen dat als de vraag wordt gesteld wie men tot premier zou kiezen als de keuze tussen Bos en Balkenende gaat dat dan beiden 45% scoren. En dat lijkt sprekend op de situatie van januari 2003 voorafgaande aan de verkiezingen. Maar er is een groot verschil met januari 2003. Toen heerste bij de meeste kiezers overwegend positieve gedachten over de twee lijsttrekkers. Balkenende scoorde toen 2 punten hoger dan nu bij de vertrouwensvraag. Ook bij de kiezers van oppositiepartijen scoorde Balkenende beduidend hoger dan nu. Bij Bos was de situatie hetzelfde. Hij was net de lijsttrekker geworden en ook het oordeel over hem was per saldo positief.
De linkse partijen scoren nu zo ruim onder de 75 zetels dat het halen van een linkse meerderheid op dit moment geen haalbare kaart lijkt en dus ook niet de centrale vraag bij de verkiezingen lijkt te worden. CDA + VVD halen samen op dit moment 68 zetels, hetgeen ook nog ver af is van de meerderheid van 76 zetels. Dat lijkt te leiden tot een verkiezing waar het vooral om gaat wie de grootste wordt (CDA of PvdA), of eigenlijk nog meer om wie de premier van Nederland wordt, Balkenende of Bos.
Op dit moment zien we echter dat er voor beiden meer mensen in Nederland zijn die een negatief oordeel hebben dan positief. En dat wijst op de grote kans dat een groot aantal mensen op 22 november strategisch zal gaan stemmen. "Ik wil niet dat kandidaat A premier wordt, dus stem ik op de partij van kandidaat B (of andersom)." 32% van de Nederlanders zegt (heel) positief te reageren als Balkenende premier blijft en 42% (heel) negatief. 22% van de Nederlanders zegt (heel) positief te reageren als Bos premier wordt en 37% (heel) negatief. En dat zou kunnen wijzen op een soort verkiezingen als in 1977. Naarmate de verkiezingen naderden scoorden Den Uyl en Van Agt steeds hoger. En bij de verkiezingen hadden CDA en PvdA de overige partijen aan de linker- en rechterkant behoorlijk uitgezogen (en beiden haalden ruim 50 zetels).
Als CDA en PvdA in de peilingen wel weer fors zouden gaan verschillen dan zal het effect van stategisch stemmen minder groot zijn, maar anders zouden de verkiezingen van 22 november 2006 wel eens alleen een uitspraak van de kiezer kunnen worden, welke premier men wil.
Ze gaan weer proberen een vierkante cirkel te maken, bedoel je?quote:Op zondag 9 juli 2006 12:44 schreef dVTB het volgende:
Hopelijk komen wat mensen in dit land bij zinnen, anders streven we af op een PvdA+CDA kabinet.
iddquote:Op zondag 9 juli 2006 12:25 schreef Schepseltje het volgende:
strategisch stemmen op CDA vs PvdA
deja-vu
Hoezo filikken ? Het CDA was de grootste partij met de laatste verkiezingen. Ik sluit niet uit dat dit de komende verkiezingen weer het geval zal zijn.quote:Op zondag 9 juli 2006 12:44 schreef dVTB het volgende:
Het enige dat echt van belang is, is dat CDA en VVD samen niet in de buurt van de 75 zetels komen, zelfs niet met een derde partij erbij. Want anders gaan ze flikken wat ze al eerder hebben geflikt, namelijk een coalitie smeden en de grootste partij (PvdA) buitenspel zetten.
Hopelijk komen wat mensen in dit land bij zinnen, anders streven we af op een PvdA+CDA kabinet. En daar zit ik liever niet op te wachten. Bij voorkeur zou ik wat zetels van het CDA naar de VVD zien schuiven, zodat Paars 3 een optie wordt.
Ik helaas ook nietquote:Op zondag 9 juli 2006 12:59 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Hoezo filikken ? Het CDA was de grootste partij met de laatste verkiezingen. Ik sluit niet uit dat dit de komende verkiezingen weer het geval zal zijn.
Verklaar je nader.quote:Op zondag 9 juli 2006 12:52 schreef Arcee het volgende:
Ze gaan weer proberen een vierkante cirkel te maken, bedoel je?![]()
Ja, zoals ze in 2003 geprobeerd hebben, maar eigenlijk wilde het CDA helemaal niet. Ze hebben toen een tijd zitten formeren en een soort vierkante cirkel gemaakt waarna 't CDA zei dat 't niet wou lukken.quote:
Ik weet een goeie combi!:quote:Op zondag 9 juli 2006 13:00 schreef dVTB het volgende:
[..]
Verklaar je nader.PvdA+VVD komen niet aan een meerderheid als deze trend zich doorzet. VVD+CDA ook niet. Dan krijg je dus PvdA+CDA, wat we in dit land tussen 1989 en 1994 ook al hadden.
PvdA staat op 44:quote:Op zondag 9 juli 2006 13:06 schreef Genverbrander het volgende:
Ik weet een goeie combi!:
PvdA: 45
SP: 16
GL: 7
Christenunie: 4
D66: 3
Partij Dieren: 1
Totaal: 76!![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | PvdA 44 44 49 45 42 VVD 30 31 22 33 28 LPF 0 0 0 3 8 GL 7 7 10 9 8 SP 16 16 14 14 9 D66 3 3 4 6 6 Chr.Unie 4 5 5 6 3 SGP 2 2 2 2 2 PvdDieren 1 1 1 0 0 Wilders/PVV 4 4 10 0 0 |
inderdaad, vergeet ook niet de nieuw op te richten partij van Pastors die vooral bij de CDA/VVD zal wegsnoepen en minder van links.quote:Op zondag 9 juli 2006 13:07 schreef Sidekick het volgende:
In de debatten zullen Rutte en Bos wel weer flink kunnen scoren ten opzichte van Balkenende.
Inderdaad, een linkse regering is niet echt realistisch.quote:Op zondag 9 juli 2006 13:13 schreef Genverbrander het volgende:
ohw![]()
was volgens mij toch al niet echt realistisch![]()
vergeet niet dat Balkenende als enige Fortuyn van repliek kon bedienen (Rosemoller wellicht ook, maar die ging meer in de tegen aanval. dat kan natuurlijk ook als verdediging gezien wordenquote:Op zondag 9 juli 2006 13:07 schreef Sidekick het volgende:
In de debatten zullen Rutte en Bos wel weer flink kunnen scoren ten opzichte van Balkenende.
Typo?quote:Op zondag 9 juli 2006 13:18 schreef pmb_rug het volgende:
inhoudelijk is hij absoluut onverslaanbaar.
nee, het was juist door de inhoud waarop hij Fortuyn kon pakken.quote:
Integendeel, er was zelfs een overeenkomst tussen het CDA en Fortuyn dat ze elkaar niet zouden aanvallen. Balkenende hield zich stil en werd gezien als veilige haven. Dat had totaal niet te maken met de inhoud (zoals de gehele campagne)quote:Op zondag 9 juli 2006 13:18 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
vergeet niet dat Balkenende als enige Fortuyn van repliek kon bedienen
Ja, dat heeft bij Melkert ook zo goed gewerkt.quote:Op zondag 9 juli 2006 13:22 schreef pmb_rug het volgende:
vergeet niet dat hij een intellectueel overwicht heeft op de rest van lijsttrekkers, daarnaast zit hij als MP en als oud onderzoeker voor het CDA heel goed in de materie.
Dan weten we zeker dat we binnen 3 maanden naar de stembus kunnenquote:Op zondag 9 juli 2006 13:06 schreef Genverbrander het volgende:
Ik weet een goeie combi!:
PvdA: 45
SP: 16
GL: 7
Christenunie: 4
D66: 3
Partij Dieren: 1
Totaal: 76!![]()
Volgens mij staat LPF op 1 zetel in de peilingenquote:Op zondag 9 juli 2006 13:29 schreef Martijn_77 het volgende:
Dan weten we zeker dat we binnen 3 maanden naar de stembus kunnen
Betere combi
CDA 44
VVD 28
LPF 8
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |