abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 april 2000 @ 23:06:00 #1
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_180323
Mijn eerste eigen topic.....jeetje....

Ik vroeg me af of er nog meer Fok!kers zijn die ook af en toe een kinderboek openslaan. Mijn absolute favoriet is 'Max en de Maximonsters' van Maurice Sendak. Waanzinnig mooie illustraties en een heel goed verhaal. Heb er toen ik nog een kleutertje was nachtenlang van wakker gelegen...

Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_180324
Het laatste kinderboek dat ik gelezen heb is Tomte Tummetot, mooi boekje, mooie plaatjes, ik heb hem toen trouwens wel in het Portugees gelezen, wat het weer een stukje leuker maakte...

ik heb pas geleden trouwens ook nog Pjotr gelezen, ik geloof van Jan Terlouw (correct me if I'm wrong). Is toch ook wel een erg mooi boek.

pi_180325
ha die m@x, leuk!

ook ik ben tamelijk verzot op kinderboeken. harry potter is 't laatste dat ik las (de 1e twee delen), maar het viel mij wat tegen (zie betreffende topic). mijn all-time favoriet is Pluk van de Petteflet van Annie M. G. Schmidt. verder hou ik ook erg van de prentenboeken van Harrie Geelen en Imme Dros.
maar ik ga nu zeker ook eens op zoek naar Max en de Maximonsters

groet,
bixis

pi_180326
Of ik NOG WEL EENS een kinderboek opensla?
Ik lees bijna alleen maar kinderboeken. Hoe dat komt? Nou..ik zit op de PABO..dat verklaart denk ik een heleboel. Ik vind het lezen van kinderboeken echt hartstikke leuk en heb er ook heel veel bij mij thuis in de Kast staan.
Mijn favoriete kinderboekenschrijvers zijn Jacques Vriens (meester Jaap, achtste groepers huilen niet..enz..), Carry Slee (kinderen van de grote beer, spijt, afblijven enz..), Anke de Vries (Kladwerk, Blauwe plekken) en natuurlijk Annie M.G. Schmidt.
Als kind was ik bovendien dol op Thea Beckman boeken maar op de een of andere manier vind ik die een stuk minder nu.
  dinsdag 11 april 2000 @ 15:44:00 #5
2432 Nimue
keep your magic
pi_180327
(Hallo allemaal, mijn eerste post op dit deel van het forum)
Ik lees juist nog graag de boeken van Thea Beckman. Kinderen van moeder Aarde, kruistocht in spijkerbroek en zo. Daar kan ik echt nog enorm van genieten. Ik herlees zo wie zo graag boeken en dus ook mijn favoriete kinderboeken. De boeken van Joop ter Heul vind ik ook nog steeds leuk, maar dat zijn misschien meer puberboeken dan kinderboeken.
It takes all sorts to make the world (Keri Hulme, The bone people)
  dinsdag 11 april 2000 @ 16:18:00 #6
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_180328
Verbals favo kinderboeken zijn
    De Scheepsjongens van Bontekoe
    A.M.G. Schmidt boeken (Pluk, Wiplala, Minoes)
    Rob en de Stroper van Tjot Idi
    Kruistocht in Spijkerbroek
    Het Onzichtbare Licht
    Vechten voor Overmorgen
    De Gebroeders Leeuwenhart
    Een Brief voor de Koning en ..... van het Zwarte Woud
    De Bob Evers-serie

Dan was er nog een heeeeeeel spannend boek dat ik graag nog eens zou willen lezen, maar ik weet de titel niet meer. Het ging over een land dat langzaam werd overgenomen door mensen zonder schaduw. En een jongen en een meisje moesten dat stoppen... Retespannend (al klinkt mijn eenregelige samenvatting een beetje vreemd). Wie zegt dit wat?

Hellup

V

Ja inderdaad, V. ja.
pi_180329
*Scheepsjongens van Bontekoe
*Kruistocht in Spijkerbroek en het meeste andere werk van Thea Beckman
*Sjakie en de Chocoladefabriek
*De kleine kapitein van Paul Biegel en de vervolgen daarop
*Beleg van Haarlem, Leiden's ontzet, Van Alkmaar de Victorie, van Piet Visser als ik me niet vergis (lang geleden)
Oorlogswinter
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  dinsdag 11 april 2000 @ 19:43:00 #8
3142 m@x
pi_180330
Een paar jaar na Max en de Maximonsters kwam ik in mijn Lemniscaat-periode terecht. Ik denk dat ik ongeveer alles van Evert Hartman, Jan Terlouw en Thea Beckman wel gelezen heb. Verder heb ik Ronja de Roversdochter en De Gebroeders Leeuwenhart zo ongeveer stukgelezen, vind ik sommige boeken van Paul Biegel nog steeds griezelig en ben ik nu een 'sprookjes'-verzameling aan het aanleggen. Gaat dit ooit nog over? (ik ben namelijk al 26....)
pi_180331
herrinner me ineens ook weer een boek "meester van de zwarte molen", zou alleen niet meer weten van wie het is, maar dat vond ik indertijd een fantastisch boek.
  donderdag 13 april 2000 @ 19:01:00 #10
3142 m@x
pi_180332
Meester van de Zwarte Molen is van Preusler. Is inderdaad een heel goed boek, gaat over een molenaar die eigenlijk ook een tovenaar is en zijn leerling die het geheim van de molenaar probeert te ontdekken. Heel mysterieus en ik vond het vroeger ook wel griezelig. Vooral die voorkant...zo'n sombere molen met een kraai op de voorgrond.
  donderdag 13 april 2000 @ 23:56:00 #11
2835 Sweetheart
Still beating on..
pi_180333
In willekeurige volgorde komen de volgende boektitels uit m'n geheugen boven:

* Sjakie en de chocoladefabriek
* Sjakie en de glazen lift
* De Dolle Tweeling - serie
* Floortje Bellefleur - serie
* Dik Trom
* Pitty op Kostschool - serie
* Pietje Bell
* Alle sprookjesboeken
* Kruistocht in Spijkerbroek
* Voetstapjes in de Sneeuw (??)

We never listen. . .when we are eager to speak. . .
pi_180334
Mijn favorieten:

De gebroeders Leeuwenhart
Kruistocht in spijkerbroek
Het onzichtbare licht (en zo ongeveer alle andere boeken van Evert Hartman)
Minoes (Annie M.G. Schmidt)
Pinkeltje
De torens van februari (Tonke Dragt)
Agnes Cecilia (schrijver onbekend)

Het mooiste boek vindt ik toch wel Meester van de zwarte molen. (daar is trouwens ook
een tekenfilm van gemaakt)

zaterdag 15 april 2000 @ 20:14:00 #13
3198 Lieve_Lisa
Mooi paars is niet lelijk
pi_180335
Ik denk dat de grens tussen kinderboeken en 'volwassen' literatuur vervaagt. Schrijvers als Tonke Dragt, Evert Hartman en Thea Beckman worden zowel door volwassenen en kinderen gelezen. Roald Dahl heeft denk ik de toon gezet met het schrijven voor zowel kinderen als volwassenen. *denkt aan 'Boy' en 'Solo'* Niks mis met het lezen van dergelijke boeken. Persoonlijk vind ik 'Morgen ben ik beter' van Evert Hartman een boek dat in de top-100 allertijde mag
mooi dromen
pi_180336
Sjakie en de chocoladefabriek is geweldig!
Ik las vroeger ook heel graag boeken van Astrid Lindgren: Pippi Langkous, en "de kinderen van Bolderburen".

Over het vervagen van de grens tussen jeugd- en volwassenenliteratuur: ik denk dat ik de boeken van Jan de Zanger nu ook nog wel goed zou vinden als ik ze nu zou lezen..."ik ben naar Wladiwostok", "Ben is dood", dat waren als ik het me goed herinner toch wel mooie boeken.

maandag 17 april 2000 @ 00:50:00 #15
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_180337
mogen jeugdboeken ook?
ik ben verslaafd aan de Bob Evers serie. Heb ze allemaal en lees ze nog regelmatig.

wat moet ik hier nu neerzetten?
  maandag 17 april 2000 @ 19:53:00 #16
1762 YPPY
Yppiaans
pi_180338
Wat leuk! Er staan Blytons tussen (tweeling en Pitty op kostschool).
Enid Blyton is met stip mijn favoriete kinderboeken schrijfster.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Admin donderdag 20 april 2000 @ 11:28:00 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_180339
quote:
op 04-11-2000 om 04:18 PM schreef Verbal het volgende:
    Het Onzichtbare Licht
    Vechten voor Overmorgen
    De Gebroeders Leeuwenhart
    Een Brief voor de Koning en ..... van het Zwarte Woud
    De Bob Evers-serie

Dan was er nog een heeeeeeel spannend boek dat ik graag nog eens zou willen lezen, maar ik weet de titel niet meer. Het ging over een land dat langzaam werd overgenomen door mensen zonder schaduw. En een jongen en een meisje moesten dat stoppen... Retespannend (al klinkt mijn eenregelige samenvatting een beetje vreemd). Wie zegt dit wat?

Hellup

V

was dat niet "het oneindige verhaal"/
OOk als film..."the neverending story "

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 20 april 2000 @ 11:45:00 #18
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_180340
quote:
op 04-20-2000 om 11:28 AM schreef yvonne het volgende:
was dat niet "het oneindige verhaal"/
OOk als film..."the neverending story "

Nee, helaas... die had ik nog wel geweten...
Vrij obscuur boek, gehaald uit de bieb toen ik 13 was.
enikwillemzograagnogeenslezen...
Het meest is blijven hangen: mensen zonder schaduw... mensen werden een soort zombies en waren dan te herkennen an het ontbreken van een schaduw...
rete-eng...
HELLUP

V

Ja inderdaad, V. ja.
  Admin donderdag 20 april 2000 @ 11:53:00 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_180341
jammer, had je graag geholpen. Ik las als kind (en nu nog) zo verschrikkelijk veel dat ik een hoop namen en schrijvers vergeten ben.
Wat ik wel bemerk als ik mijn favorieten aan mijn kinderen wil voorlezen dat ik struikel over het taalgebruik.
Zoals de scheepsjongens van Bontekoe moet ik bij het voorlezen een beetje omzetten in ons hedendaagse taalgebruik, anders snappen ze er nix van.
Of kregen wij "vroeger" beter taalonderwijs?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 20 april 2000 @ 22:20:00 #20
1337 Zak
.........................?
pi_180342
quote:
op 04-11-2000 om 04:18 PM schreef Verbal het volgende:
    Het Onzichtbare Licht

Dit zijn nu ook precies mijn favoriete kinderboeken!! Rob en de stroper van Tjot idi lees ik ieder jaar 2 keer. Het is nu meer plakband dan wat anders

pi_180343
sjit
hoe kon ik Wipneus en Pim en Pinkeltje vergeten. Een Pinkeltje (iets met rode diamanten ogen oid heb ik indertijd wel vijf keer gelezen ofzo)
  dinsdag 25 april 2000 @ 14:30:00 #22
2932 droppie
is er gek op
pi_180344
Mijn favoriete kinderboek is absoluut de Zevensprong van Tonke Dragt.
pi_403437
Ik heb dit nog maar even omhoog gehaald, ik wilde er zelf iets over plaatsen..toch maar eerst even gezocht

Wat kinderboeken betreft...
Ik ben helemaal dol op nijntje (door de tentoonstelling dacht ik ineens aan een topic als dit) en helemaal verliefd op die geweldige kikker van Max Velthuijs!
Verder blijven 'Borre en de Nachtzwarte kat' van Jenny Wagner en Ron Brooks en 'Voetje voor voetje' van Tomie de Paola echt altijd mooi...(jeugdsentiment op mijn 21e??)

Wat jeugdboeken betreft...
Evert Hartman en Ellen Tijsinger las ik vroeger heel graag, en Carry Slee vind ik ook erg leuk om te lezen....

Conclusie:
Kinderboeken zijn kewl!

zaterdag 21 oktober 2000 @ 15:15:56 #24
2519 Catkin
een heel onschuldig meisje....
pi_406200
Ook ik lees wel eens kinderboeken zoals (de laatste boeken die ik heb gelezen):

Wg uit het verleden
Als je dood bent wordt je dan nooit meer beter?
Vlinder voor marianne
achtste groepers huilen niet

You know everything about her, but don't know her at all!
pi_428558
Ook ik heb eindelijk dit stukje forum ondekt, leuk!
Ik ben zelf erg gek op kinderboeken. Gisteravond op de bank stroomden de tranen me weer over m'n wangen. Ik had namelijk net het boek "Roald Dahls schatkamer" gekregen. (Nou, eigenlijk had mijn zoon het gekregen, maar die mocht het niet mee naar bed, eerst wilde ik..... wat vals eigenlijk)
Ieder plaatje dat ik zag riep weer allerlei leuke herinneringen op, ik herkende ze meteen. En de fantasie van die man, daar ben ik echt jaloers op.

Yvonne, als ik jou was zou ik de taal van de boeken die je voorleest helemaal niet aanpassen. Soms kan je dingen natuurlijk wel uitleggen, maar het is juist heel goed voor de taalontwikkeling om eens een ander soort taalgebruik te horen.
Ik hoop niet dat dit belerend klonk, dat is namelijk niet de bedopeling, het is slechts een tip! Kinderen vinden "ander" taalgebruik vaak ook interresant.

Ik hoop nog veel leuke titels te lezen hier, kan ik weer fijn naar de bieb.
Groeten Maud

maandag 30 oktober 2000 @ 15:02:29 #26
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_428621
quote:
Op 21 oktober 2000 15:15 noemde Catkin:
Achtste groepers huilen niet
Zielig boek, hé?

Dat verandert alles
  maandag 30 oktober 2000 @ 19:20:41 #27
2519 Catkin
pi_429270
Ja kei zielig maar wel heel mooi. Ik heb dat boek dan ook gekocht (op aanraden van Fannetje) en ik heb er geen spijt van.
Ik lees zo wie zo altijd zielige boeken (boeken die bv door de ouders van een ernstig ziek of overleden kind zijn geschreven). Heel zielig, maar vaak heel mooi...
  dinsdag 31 oktober 2000 @ 09:31:08 #28
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_430678
quote:
Op 30 oktober 2000 19:20 schreef Catkin:
Ja kei zielig maar wel heel mooi. Ik heb dat boek dan ook gekocht (op aanraden van Fannetje) en ik heb er geen spijt van.
En dan is het ook nog es écht gebeurd...

Dat verandert alles
  dinsdag 31 oktober 2000 @ 11:17:51 #29
2519 Catkin
pi_430864

Ja dat klopt ja, maar dat zijn eigenlijk alle (zielige, maar verder lees ik niet zoveel) boeken die ik lees.
pi_11154150
quote:
Op maandag 10 april 2000 23:06 schreef m@x het volgende:
Mijn eerste eigen topic.....jeetje....<P>Ik vroeg me af of er nog meer Fok!kers zijn die ook af en toe een kinderboek openslaan. Mijn absolute favoriet is 'Max en de Maximonsters' van Maurice Sendak. Waanzinnig mooie illustraties en een heel goed verhaal. Heb er toen ik nog een kleutertje was nachtenlang van wakker gelegen...
Topickick! Ik zocht eventjes op de naam Sendak en kwam plotseling dit topic tegen. Dit is ook één van mijn favorieten allertijden. Er zat gewoon een ongelooflijk mooie magie in het boek. En eigenlijk was het best wel eng voor een kinderboek. Donkere, haast spookachtige omgevingen met monsters, die vriendelijk blijken te zijn. Zonder twijfel het beste kinderboek ooit gelezen. Al moet ik zeggen dat ik 'Het spookhuis' van Jan Pienkowsky ook erg goed vind.
  woensdag 18 juni 2003 @ 00:53:35 #31
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_11183569
Ik heb mijn favoriete kinderboek onlangs besteld op bol.com.
Hij is me ooit voorgelezen door mijn kleuterjuf en daarna heb ik het nog vele malen zelf uit de bibliotheek gehaald.
Het is "Het huisje dat verhuisde" van Virginina Lee Burton.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 22 juli 2003 @ 10:25:43 #32
5590 Robino
Has left the Fok!-building
pi_11930159
Meester van de Zwarte molen was erg goed
Ik heb hem net besteld bij Bol.
pi_11931812
Ik heb nog de beschikking over bijna alle kinderboeken die ik ooit gelezen heb, deden nooit iets weg tenzij de cavia's het echt helemaal hadden opgeknaagd.

"Verhalen van de tweelingbroers" Tonke Dragt blijft nog wel een van mijn favorieten. En "Het sleutelkruid" van Paul Biegel is een ideaal voorleesboek.

pi_11969403
ohhhh kinderboeken.....
wat ik nog steeds lees: boeken van thea beckman,
heksenkind - monica furlong
amulet
harry potter
pi_11969502
Harry Potter natuurlijk.
Verder enkele boeken van K. Norel. Al is soms niet helemaal duidelijk of dat nu C-boeken of romans zijn. Ze staan nl. bij beiden en sommige boeken in elke bieb weer anders.
En natuurlijk Evert Hartman en Jan Terlouw, zo af en toe. Al valt dat ook in de hogere categorie kinderboeken.
pi_11969513
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 20:18 schreef deflenatones het volgende:
heksenkind - monica furlong
Oeh! Eindelijk iemand die die ook gelezen heeft
En "Juniper" hoort er ook bij natuurlijk.
pi_11979308
die lees ik zo nu en dan nog steeds:)
pi_11988755
The chronicles of Narnia, in het engels...

http://www.narnia.com/

topboek

Eindhoven de Gekste!
  zondag 5 november 2006 @ 21:07:55 #39
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_43271736
Dit topic is het waard om weer omhoog te komen!
Mijn favo kinderboeken zijn:

- Gebroeders Leeuwenhart + Ronja de Roversdochter (Lindgren)
- Kruistocht in Spijkerbroek (Beckman)
- Momo en de tijdspaarders + Oneindige Verhaal (Ende)
Vooral de laatste is erg tot de verbeelding spreken
-Oorlogswinter en Koning van Katoren (Terlouw)

kloep kloep
pi_43316709
Ik maak ze zelf, telt dat ook?

Wat ik vroeger veel las was Paul Biegel en Roald Dahl, en Paul van Loon natuurlijk.
Mijn lievelingsboek van toen ik nog veel heel veel kleiner was heb ik laatst ook weer gevonden en gekocht: Wiele wiele stap, met tekeningen van Thé Tjong King Ik heb medelijden met mijn moeder die het elke keer braaf weer voorlas...
Tegenwoordig lees ik vooral veel prentenboeken, Lauren Child en Sara Fanelli vind echt fantastisch en ik word dan weer helemaal jaloers en opgeladen om zelf weer wat te maken. En van Harry Potter kan ik ook erg blij worden, maar dan wel in het engels

edit: en het oneindige verhaal mag natuurlijk ook niet ontbreken!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 november 2006 @ 09:12:32 #41
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_43316880
Bob Evers, de series van Enid Blyton (hoi YPPY), Thea Beckman, Harry Potter (lees momenteel deel 3 voor aan mijn zoon van 6), Het malle ding van Bobbistiek, ach zoveel. Ik heb al mijn kinderboeken nog en ik herlees ze regelmatig Ik kan er nog steeds helemaal in wegkruipen.

En ik ben blij dat mijn zoontje steeds meer plezier in lezen krijgt. Hij was altijd al dol op voorlezen gelukkig, maar nu leert hij zelf lezen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_43317009
Absolute aanraders:

* Agnes Cecilia ; van Maria Gripe

van Anton Quintana:
  • Het boek van Bod Pa
  • De bavianenkoning
  • De vuurman
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_43349039
    Ik ben fan van Kummeling!
    pi_43384856
    Nog steeds Enid Blyton voor mij (hoi Rewimo), maar ik zit nu ook in de prentenboeken voor mijn dochter. Ik kijk er zo naar uit dat ik verhalen voor kan gaan lezen. Lijkt me fantastisch. Harry Potter heb ik nog steeds niet gelezen, maar ik ga wel binnenkort Kruistocht in Spijkerbroek van zolder halen.

Wat leuk Bijou, zijn ze te koop? Te leen? Te huur?
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
    *OUD heilige*
    pi_43385248
    quote:
    Op donderdag 9 november 2006 08:29 schreef YPPY het volgende:
    Wat leuk Bijou, zijn ze te koop? Te leen? Te huur?
    Ik was bezig om mijn eindexamenboek aan uitgevers te laten zien, toen ik een mailtje kreeg van iemand die vond dat sommige elementen veel op dingen uit haar boek leken, en daar was ze niet zo blij mee (ik ook niet, ben van sommige dingen echt geschrokken) Uitgeven zit er dus niet meer in, ik heb geen zin in zoveel gedoe rond mijn eerste boek.
    Ik maak ze nog wel zelf en verkoop ze op die manier, maar dan moet ik eerst wat meer bestellingen hebben zodat ik ze in 1 keer kan laten drukken, dan zijn ze namelijk een stuk goedkoper

Overigens ben ik nu wel bezig met een nieuwe, over een meisje wiens knuffelkonijn tot leven komt
    pi_43470958
    Tonke Dragt
    Edward van de Vendel

Laatst nog eens De gebroeders Leeuwenhart en Ronja de roversdochter gelezen van Lindgren.

En Vos en Haas van Vanden Heede Geweldige boeken voor kinderen in groep 3/4. Heel grappig!

[ Bericht 2% gewijzigd door Soempie op 12-11-2006 11:00:41 ]
    In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
    How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
    pi_43521959
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2000 16:18 schreef Verbal het volgende:

Hellup

V
    Verbal, dat boek zoek ik ook al zoooooooooo lang! Jij bedoelt 'Vijand Zonder Schaduw' van Tom Ingram. Enorm spannend boek, dat ik op de basisschool gelezen heb. Op de achterkant stond zoiets als 'voor kinderen vanaf 12 jaar die tegen een stootje kunnen', wat ik wel leuk vond omdat ik 9 was toen ik het las
    Love me two times
    pi_43522177
    Ik kan dit boek (vrij onbekend) ten zeerste aanbevelen:

Herzen, Frank - De Zoon van de Woordbouwer

http://www.essef.nl/boeken.php?type=0&lang=nl&letter=h&pagina=4
    Kwalitatief hoogstaande flauwekul voor de intelligente onbenul!
    pi_43556627
    Wat een goed topic! Ik hou ook erg van kinderboeken. Mijn absolute favoriet blijft Tonke Dragt. Ook Agnes Cecilia van Maria Gripe vind ik erg mooi, grappig dat het al eerder genoemd is in dit topic. En Roald Dahl (Matilda!), Annie M.G. Schmidt. Vroeger vond ik bijna alle boeken leuk, zelfs de allerzoetste meisjesboeken. Ik ben nu kritischer: toen ik Koning van Katoren van Jan Terlouw herlas een paar jaar geleden werd ik wat kriegelig van het er duimendik bovenop liggende moralisme, terwijl ik het vroeger wel heel leuk vond. Ow, en uit de voorleesfase: De eend op de pot. Geweldig!

Ook een aanrader: de oude boeken van Peter van Gestel, en dan vooral: Het meisje zonder muts. Over een jongetje dat op een dag ziet dat alle mensen een rode muts dragen met een bolletje erop. Maar dan ziet hij in de stad een meisje zonder muts, zodat ze samen de enigen zijn zonder muts. Hilarisch, vooral als het jongetje naar een psycholoog gestuurd wordt die hem naar inktvlekken laat kijken en met poppen laat spelen.
      Trouwste user 2022 woensdag 15 november 2006 @ 01:16:00 #50
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_43565945
    quote:
    Op maandag 13 november 2006 21:12 schreef Hills het volgende:

[..]

Verbal, dat boek zoek ik ook al zoooooooooo lang! Jij bedoelt 'Vijand Zonder Schaduw' van Tom Ingram. Enorm spannend boek, dat ik op de basisschool gelezen heb. Op de achterkant stond zoiets als 'voor kinderen vanaf 12 jaar die tegen een stootje kunnen', wat ik wel leuk vond omdat ik 9 was toen ik het las
    Verbal is intussen nog 6 jar langer aan het zoeken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
    pi_43571114
    Ik heb sinds kort Paul Biegel herontdekt; zie dit topic.
    Vroeger was ik gek op alles van Thea Beckman, Jan Terlouw en Roald Dahl.

Absolute favorieten zijn:
    Virgilius van Tuil
    Koning van Katoren
    Hasse Simonsdochter
    Sjakie en de chocoladefabriek.

Het malle ding van Bobbistiek; Deze titel komt me zo bekend voor, maar ik kan niet meer plaatsen van wie dit boek is en waar het over gaat. Ik ga er eens op googlen.
    I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
      Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 november 2006 @ 10:54:08 #52
    13151 crew  Rewimo
    pi_43571227
    quote:
    Op woensdag 15 november 2006 10:49 schreef Serendips het volgende:
    Het malle ding van Bobbistiek; Deze titel komt me zo bekend voor, maar ik kan niet meer plaatsen van wie dit boek is en waar het over gaat. Ik ga er eens op googlen.
    http://www.leoniekooiker.(...)_van_bobbistiek.html
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    &lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
    pi_43571322
    quote:
    Ik zag het al. Ik heb het boek inderdaad gelezen en ik zie nu veel meer titels staan van Kooiker die ik gelezen heb, zoals De heksensteen en Het woekerkoraal. De beschrijving van de boeken komt me helemaal niet bekend voor, maar op de een of andere manier heb ik een goed gevoel als ik die titels zo lees, dus ik denk dat ik die boeken leuk vond.
    I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
    pi_43571691
    Het malle ding van Bobbistiek was leuk, die herinner ik me nog van vroeger! Die zou ik nog wel eens willen lezen als ik 'm tegenkom. Ik lees allerlei boeken, voor alle leeftijden en bijna alle genres. Ik doe nogal aktief aan BookCrossing (http://www.bookcrossing.com), niet alleen met de boeken die ik toch al had maar ik zoek ook op Marktplaats & in de lokale krant naar gratis-af-te-halen boeken. Daar zit dan van alles tussen, veel Nederlandse literatuur, veel oudere pockets, maar ook een tijdje geleden een bananendoos vol kinderboeken. Een groot deel van die boeken laat ik gewoon vrij zonder ze te lezen (ik doe maar 1-2 dagen over een boek maar kan toch niet alles lezen ), maar ik lees er toch ook altijd een flink aantal wel... gewoon wat er leuk uitziet, of bij de kinderboeken juist eentje die ik nog van vroeger ken. Heb zo ook kennis gemaakt met Jacques Vriens, heel leuk, nu drie stuks gelezen en als ik er meer tegenkom zal ik die zeker ook lezen!
    pi_43571720
    De temponauten is trouwens ook een heel mooi boek van Leonie Kooiker. Dat verhaal kan ik me wel nog heel goed herinneren.
      woensdag 15 november 2006 @ 19:13:34 #56
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_43584487
    quote:
    Op woensdag 15 november 2006 10:49 schreef Serendips het volgende:

Dat boek herinner ik me ook! Het ging over twee jongens die op een dag spul ontdekten wat superlicht en -sterk was. Hiermee konden ze van alles maken, zo ook een reuzen-ei met propellor. Die gebruikten ze als vliegmachine.

Ik vond dit boek (vooral het verhaal) zo geweldig omdat dit hetgeen was wat ik ook altijd al had willen doen: een vliegmachine bouwen. Helaas kwam ik nooit verder dan het timmeren van een kruis van steigerplanken in de achtertuin. Dit boek heeft mij er ook toe aangezet om alle chemische middelen uit de bijkeukenkast te vermengen, helaas zonder dat er zoiets als bobbistiek ontstond. Pas veel later, toen ik Mulish' pogingen tot het bouwen van een vliegmachine las, begreep ik waar ik mee bezig was geweest.

Enfin, hoe leuk dit vliegmachien van bobbistiek ook was, en wat voor een doldwaze avonturen de jongens er ook mee beleefden, uiteindelijk viel alles -letterlijk- in het water. Bobbistiek bleek namelijk te smelten wanneer het in aanraking kwam met regenwater. De plannen van de jongens om iedereen van een vliegmachien te voorzien gingen dus niet door. Toen dacht ik bij mezelf:'waarom maken ze dan geen coating van dun plastic, dan is dit probleem toch opgelost?' Hoewel ik er dus niet in geslaagd was zelf B. te fabriceren in de bijkeuken van mijn moeder, was ik eigenlijk tóch slimmer dan zij.

Ik geloof niet dat het zo'n geweldig boek was, alleen de verhaallijn is natuurlijk wél erg leuk voor een jongetje dat er van droomt zelf een vliegtuig te bouwen. Het lijkt in dit opzicht wel wat op de kleine kapitein.

Overigens gebruikte Mulisch een uitstekende spijker als snelheidsmeter voor zijn vliegmachine. Door de wrijving van de lucht langs de spijker zou de temperatuur hiervan gaan stijgen, en op die manier was -na enige oefening- de exacte luchtsnelheid te bepalen! Een genie in de dop!

[ Bericht 2% gewijzigd door LXIV op 15-11-2006 19:18:42 ]
    The End Times are wild
    pi_43587925
    quote:
    Op woensdag 15 november 2006 01:16 schreef tong80 het volgende:

[..]

Verbal is intussen nog 6 jar langer aan het zoeken.

Fuck zeg, ik had helemaal niet door dat het topic (én Verbals post) al zo oud is
    Love me two times
      Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 november 2006 @ 21:16:33 #58
    13151 crew  Rewimo
    pi_43589431
    Ik heb uiteindelijk zelf een exemplaar van Het Malle Ding op de kop getikt een poosje geleden. En het was nog nèt zo leuk als vroeger

Een vraag of iemand dit boek (volgens mij was er trouwens meer dan een) kent: over een meisje Sally, dat spastisch was en op krukken moest lopen. Een van de boeken begint ongeveer als volgt: het is winter en Sally wordt op een slee naar school getrokken (door een vriendje/broertje?) en andere kinderen lopen erbij en lenen haar krukken, waarbij Sally denkt "Het ziet er altijd zo makkelijk uit als zij het doen..."

Dat is trouwens ook zo ongeveer het enige wat ik me ervan herinner maar ik weet wel dat ik het boek/de boeken keer op keer leende uit de bieb. Het was voor zover ik me herinner een Amerikaans boek (ze gebruikte ook van die hoge houten okselkrukken die je daar veel ziet).

Iemand een idee?
    pi_43591972
    quote:
    Op woensdag 15 november 2006 19:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
    Enfin, hoe leuk dit vliegmachien van bobbistiek ook was, en wat voor een doldwaze avonturen de jongens er ook mee beleefden, uiteindelijk viel alles -letterlijk- in het water. Bobbistiek bleek namelijk te smelten wanneer het in aanraking kwam met regenwater. De plannen van de jongens om iedereen van een vliegmachien te voorzien gingen dus niet door. Toen dacht ik bij mezelf:'waarom maken ze dan geen coating van dun plastic, dan is dit probleem toch opgelost?' Hoewel ik er dus niet in geslaagd was zelf B. te fabriceren in de bijkeuken van mijn moeder, was ik eigenlijk tóch slimmer dan zij.
    Dat viel mij ook een beetje tegen; de rest van 't boek was leuk maar zodra blijkt dat de Bobbistiek niet helemaal werkt, geven ze 't gewoon meteen op in plaats van te bedenken hoe ze 't kunnen verbeteren, of toepassingen te bedenken waarbij het toch nog wel te gebruiken was. Ik snap wel dat 't gewoon het einde van het boek was en dat 't natuurlijk helemaal verzonnen was enzo maar een beetje teleurstellend vond ik 't toch wel, zoveel uitvinden en dan 1 tegenslag en 'jammer maar helaas'. Ik dacht me trouwens te kunnen herinneren dat 't gewoon na een aantal weken verkruimelde, maar ja, het is ook al 25-30 jaar geleden dat ik 't las!
    pi_43645050
    Vandaag gezien dat de meest bekende kinderboeken van Roald Dahl bij de HEMA te koop zijn.
      zaterdag 18 november 2006 @ 00:50:53 #61
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_43647106
    quote:
    Op vrijdag 17 november 2006 22:21 schreef Serendips het volgende:
    Vandaag gezien dat de meest bekende kinderboeken van Roald Dahl bij de HEMA te koop zijn.
    Geen commentaar op mijn, zorgvuldig op jou gerichtte, postje?
    The End Times are wild
      zaterdag 18 november 2006 @ 00:54:19 #62
    71919 wonderer
    Hung like a My Little Pony
    pi_43647159
    Ik zie allemaal oude titels en schrijvers voorbij komen... lezen jullie echt alleen maar voor het jeugdsentiment of pik je ook wel eens een nieuw boek op?
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
    "My brain is too smart for me."
    "We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
    pi_43650805
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 00:50 schreef LXIV het volgende:

Ah, je voelt je gepasseerd!
    Het enige wat ik me van dat boek kan herinneren is de titel. Blijkbaar heeft het boek niet zo'n grote indruk gemaakt dat ik me ook het verhaal nog kan herinneren. Ik ben er wel van overtuigd dat ik het gelezen heb, anders was de titel me niet zo bekend voorgekomen.
    De inhoud van De Temponauten kan ik me wel nog herinneren, maar ik denk dat dat komt omdat we dat boek thuis hadden en ik het vast vaker dan andere boeken uit de bieb heb gelezen.

De bibliotheek was vroeger heilig, als kind pleegde ik minimaal een bezoek per week. Dat begon toen ik een jaar of zes was en ik genoeg lees vaardigheid had om -ik meen dat die boekjes Botjes en Wolkjes heetten- te lezen. Die las ik dan tussen de middag als ik thuis een boterham ging eten. Het schijnt dat ik zo in die boekjes opging dat mijn moeder me regelmatig eraan moest herinneren dat ik mijn brood moest opeten. Verder weet ik nog dat ik zo veel boeken las dat ik stelselmatig boeken meenam die voor een hogere leeftijdcategorie bedoeld waren. De boeken voor mijn eigen leeftijd had ik immers al allemaal gelezen en die waren ook nog eens te makkelijk. Ik kan me nog een keer herinneren dat mijn zusje en ik in de bieb nieuwe boeken aan 't scoren waren en ik een gesprek tussen mijn moeder en een moeder van een klasgenoot opving. Die moeder was een beetje jaloers op mijn moeder; ze kreeg haar kind met geen mogelijkheid aan de boeken, terwijl mijn eigen moeder daar nooit moeite voor heeft hoeven doen.

pi_43650870
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 00:54 schreef wonderer het volgende:
    Ik zie allemaal oude titels en schrijvers voorbij komen... lezen jullie echt alleen maar voor het jeugdsentiment of pik je ook wel eens een nieuw boek op?
    Voor mij is het puur jeugdsentiment. Ik word helemaal blij als ik titels lees van boeken die ik vroeger erg leuk vond.
    Nieuwe kinderboeken kijk ik nu niet in, daar ben ik net niet geïnteresseerd genoeg voor. Ik heb bovendien momenteel niks met kleine kinderen te maken, dus ik kom er ook niet zo snel mee in aanraking.
    pi_43650889
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 00:50 schreef LXIV het volgende:
    Trouwens, lurken in mijn FoBo = posten. Dat weet je toch?!
      zaterdag 18 november 2006 @ 12:19:39 #66
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_43653305
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 10:09 schreef Serendips het volgende:

[..]

Trouwens, lurken in mijn FoBo = posten. Dat weet je toch?!
    Goed, ik zal de volgende keer er iets achterlaten!
    The End Times are wild
    pi_43666919
    Vandaag heb ik mezelf getrakteerd op Swing, het een-na-laatste boek van Paul Biegel. Teven kinderboekenweekgeschenk 2004.

[ Bericht 0% gewijzigd door Serendips op 18-11-2006 23:53:32 ]
    pi_43671462
    Maar ik wil dansen, van Rumer Godden!
    pi_43676896
    Iemand hier misschien?
    [GEZ] Jeugdboeken!
      zondag 19 november 2006 @ 09:16:51 #70
    3142 m@x
    pi_43678269
    Verhip, dit is een oud topic zeg

Ik ben al een hele tijd op zoek naar het boek "Agnes Cecilia: een merkwaardige geschiedenis" van Maria Gripe. Het is begin jaren '80 uitgegeven door uitgeverij Leopold. Ik zou het zo graag weer eens lezen en het het liefst aan mijn verzameling toevoegen maar ik kan het dus nergens meer vinden.
      zondag 19 november 2006 @ 10:42:37 #71
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_43678913
    Wel grappig dat dit topic weer ineens zo in leven is gekomen,
    en dat er zo veel FOK!-ers kinderboeken fans zijn!

kloep kloep
      woensdag 22 november 2006 @ 18:26:18 #72
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_43790431
    En toen leefde t topic niet meer
    kloep kloep
      woensdag 22 november 2006 @ 20:17:57 #73
    71919 wonderer
    pi_43794969
    Ik lees nog steeds nieuwe kinderboeken. Deels omdat ze gratis toegestuurd krijg om te recenseren, deels omdat ik een aantal auteurs persoonlijk ken en dus op de hoogte wil blijven van hun werk, en deels omdat er gewoon erg leuke boeken tussen blijven zitten.
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
      maandag 27 november 2006 @ 15:36:23 #74
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_43930659
    Zojuist zat ik tijdens een uitermate vervelende vergadering wat weg te dommelen, toen ik me plots het volgende verhaal herinnerde: het gaat over een stad waar alles in het teken staat van het bouwen van een hoge toren. Al vele generaties lang wordt hieraan gewerkt, wat het doel nu precies was is me ontschoten. Één jongen gaat het nut van dit alles betwijfelen en besluit weg te trekken. Zo komt hij er achter dat andere volkeren hier ook mee bezig zijn. Uiteindelijk blijkt dat alle materiaal voor de torens afkomstig is van één mega-toren die langzaam afgebroken wordt.

Een vreemd verhaal, en zeker geen bekend boek volgens mij. Gaat er bij iemand een belletje rinkelen?
    The End Times are wild
    pi_43943645
    Whoops, never mind...

[typo]

[ Bericht 47% gewijzigd door Serendips op 27-11-2006 21:37:15 ]
    pi_43985551
    quote:
    Op maandag 27 november 2006 15:36 schreef LXIV het volgende:
    Zojuist zat ik tijdens een uitermate vervelende vergadering wat weg te dommelen, toen ik me plots het volgende verhaal herinnerde: het gaat over een stad waar alles in het teken staat van het bouwen van een hoge toren. Al vele generaties lang wordt hieraan gewerkt, wat het doel nu precies was is me ontschoten. Één jongen gaat het nut van dit alles betwijfelen en besluit weg te trekken. Zo komt hij er achter dat andere volkeren hier ook mee bezig zijn. Uiteindelijk blijkt dat alle materiaal voor de torens afkomstig is van één mega-toren die langzaam afgebroken wordt.

Een vreemd verhaal, en zeker geen bekend boek volgens mij. Gaat er bij iemand een belletje rinkelen?
    Hm, was er niet iets met dat die jongen weg ging met een vriendin en bij een soort kleivolk wat onder de aarde woonde terecht kwam?
    En was het ook niet dat ze een bepaalde kleur kleren aan moesten trekken voor hoe 'hoog' ze waren in de samenleving?
    Ja, die met de ballen in de bek.
    pi_43987951
    quote:
    Op woensdag 22 november 2006 20:17 schreef wonderer het volgende:
    Ik lees nog steeds nieuwe kinderboeken. Deels omdat ze gratis toegestuurd krijg om te recenseren, deels omdat ik een aantal auteurs persoonlijk ken en dus op de hoogte wil blijven van hun werk, en deels omdat er gewoon erg leuke boeken tussen blijven zitten.
    Ik recenseer ook kinderboeken!

In Nijmegen zit een kinderboekenwinkel, als ik daar ben moet ik altijd even kijken. Het valt me op dat er nu veel boeken zijn die ik als kind graag had willen lezen. Tien, vijftien jaar terug was ik namelijk dol op griezelboeken, destijd waren die er nog niet zo heel erg veel.
      woensdag 29 november 2006 @ 12:36:08 #78
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_43988084
    quote:
    Op woensdag 29 november 2006 10:51 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Hm, was er niet iets met dat die jongen weg ging met een vriendin en bij een soort kleivolk wat onder de aarde woonde terecht kwam?
    En was het ook niet dat ze een bepaalde kleur kleren aan moesten trekken voor hoe 'hoog' ze waren in de samenleving?
    Het zou kunnen. Van dat kleivolk is me niets bekend, maar die kleren rinkelen wel ergens vaag een belletje.
    The End Times are wild
      woensdag 29 november 2006 @ 16:08:32 #79
    71919 wonderer
    pi_43994581
    quote:
    Op woensdag 29 november 2006 12:30 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik recenseer ook kinderboeken!

In Nijmegen zit een kinderboekenwinkel, als ik daar ben moet ik altijd even kijken. Het valt me op dat er nu veel boeken zijn die ik als kind graag had willen lezen. Tien, vijftien jaar terug was ik namelijk dol op griezelboeken, destijd waren die er nog niet zo heel erg veel.
    Dat vond Paul van Loon ook
    pi_43995638
    quote:
    Op woensdag 29 november 2006 16:08 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dat vond Paul van Loon ook
    Griezelbus 1 heb ik nog meegekregen, daarna werd ik er al snel wat te oud voor (althans, dat dacht ik als puber).
      woensdag 29 november 2006 @ 16:46:17 #81
    71919 wonderer
    pi_43995917
    quote:
    Op woensdag 29 november 2006 16:39 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Griezelbus 1 heb ik nog meegekregen, daarna werd ik er al snel wat te oud voor (althans, dat dacht ik als puber).
    Zonde. Ik ben ze altijd blijven lezen, net als alle andere boeken van het griezelgenootschap. Dat ik ze voor niks kreeg, had daar maar een beetje mee te maken Ik blijf zijn stijl geweldig vinden.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')