Ik vroeg me af of er nog meer Fok!kers zijn die ook af en toe een kinderboek openslaan. Mijn absolute favoriet is 'Max en de Maximonsters' van Maurice Sendak. Waanzinnig mooie illustraties en een heel goed verhaal. Heb er toen ik nog een kleutertje was nachtenlang van wakker gelegen...
ik heb pas geleden trouwens ook nog Pjotr gelezen, ik geloof van Jan Terlouw (correct me if I'm wrong). Is toch ook wel een erg mooi boek.
ook ik ben tamelijk verzot op kinderboeken. harry potter is 't laatste dat ik las (de 1e twee delen), maar het viel mij wat tegen (zie betreffende topic). mijn all-time favoriet is Pluk van de Petteflet van Annie M. G. Schmidt. verder hou ik ook erg van de prentenboeken van Harrie Geelen en Imme Dros.
maar ik ga nu zeker ook eens op zoek naar Max en de Maximonsters
groet,
bixis
Dan was er nog een heeeeeeel spannend boek dat ik graag nog eens zou willen lezen, maar ik weet de titel niet meer. Het ging over een land dat langzaam werd overgenomen door mensen zonder schaduw. En een jongen en een meisje moesten dat stoppen... Retespannend (al klinkt mijn eenregelige samenvatting een beetje vreemd). Wie zegt dit wat?
Hellup
V
* Sjakie en de chocoladefabriek
* Sjakie en de glazen lift
* De Dolle Tweeling - serie
* Floortje Bellefleur - serie
* Dik Trom
* Pitty op Kostschool - serie
* Pietje Bell
* Alle sprookjesboeken
* Kruistocht in Spijkerbroek
* Voetstapjes in de Sneeuw (??)
De gebroeders Leeuwenhart
Kruistocht in spijkerbroek
Het onzichtbare licht (en zo ongeveer alle andere boeken van Evert Hartman)
Minoes (Annie M.G. Schmidt)
Pinkeltje
De torens van februari (Tonke Dragt)
Agnes Cecilia (schrijver onbekend)
Het mooiste boek vindt ik toch wel Meester van de zwarte molen. (daar is trouwens ook
een tekenfilm van gemaakt)
Over het vervagen van de grens tussen jeugd- en volwassenenliteratuur: ik denk dat ik de boeken van Jan de Zanger nu ook nog wel goed zou vinden als ik ze nu zou lezen..."ik ben naar Wladiwostok", "Ben is dood", dat waren als ik het me goed herinner toch wel mooie boeken.
quote:
op 04-11-2000 om 04:18 PM schreef Verbal het volgende:
Verbals favo kinderboeken zijnDe Scheepsjongens van Bontekoe
A.M.G. Schmidt boeken (Pluk, Wiplala, Minoes)
Rob en de Stroper van Tjot Idi
Kruistocht in Spijkerbroek
Het Onzichtbare Licht
Vechten voor Overmorgen
De Gebroeders Leeuwenhart
Een Brief voor de Koning en ..... van het Zwarte Woud
De Bob Evers-serieDan was er nog een heeeeeeel spannend boek dat ik graag nog eens zou willen lezen, maar ik weet de titel niet meer. Het ging over een land dat langzaam werd overgenomen door mensen zonder schaduw. En een jongen en een meisje moesten dat stoppen... Retespannend (al klinkt mijn eenregelige samenvatting een beetje vreemd). Wie zegt dit wat?
Hellup
V
was dat niet "het oneindige verhaal"/
OOk als film..."the neverending story "
quote:
op 04-20-2000 om 11:28 AM schreef yvonne het volgende:
was dat niet "het oneindige verhaal"/
OOk als film..."the neverending story "
V
quote:
op 04-11-2000 om 04:18 PM schreef Verbal het volgende:
Verbals favo kinderboeken zijnDe Scheepsjongens van Bontekoe
A.M.G. Schmidt boeken (Pluk, Wiplala, Minoes)
Rob en de Stroper van Tjot Idi
Kruistocht in Spijkerbroek
Het Onzichtbare Licht
Wat kinderboeken betreft...
Ik ben helemaal dol op nijntje (door de tentoonstelling dacht ik ineens aan een topic als dit) en helemaal verliefd op die geweldige kikker van Max Velthuijs!
Verder blijven 'Borre en de Nachtzwarte kat' van Jenny Wagner en Ron Brooks en 'Voetje voor voetje' van Tomie de Paola echt altijd mooi...(jeugdsentiment op mijn 21e??)
Wat jeugdboeken betreft...
Evert Hartman en Ellen Tijsinger las ik vroeger heel graag, en Carry Slee vind ik ook erg leuk om te lezen....
Conclusie:
Kinderboeken zijn kewl!
Wg uit het verleden
Als je dood bent wordt je dan nooit meer beter?
Vlinder voor marianne
achtste groepers huilen niet
Yvonne, als ik jou was zou ik de taal van de boeken die je voorleest helemaal niet aanpassen. Soms kan je dingen natuurlijk wel uitleggen, maar het is juist heel goed voor de taalontwikkeling om eens een ander soort taalgebruik te horen.
Ik hoop niet dat dit belerend klonk, dat is namelijk niet de bedopeling, het is slechts een tip! Kinderen vinden "ander" taalgebruik vaak ook interresant.
Ik hoop nog veel leuke titels te lezen hier, kan ik weer fijn naar de bieb.
Groeten Maud
quote:Zielig boek, hé?
Op 21 oktober 2000 15:15 noemde Catkin:
Achtste groepers huilen niet
quote:En dan is het ook nog es écht gebeurd...
Op 30 oktober 2000 19:20 schreef Catkin:
Ja kei zielig maar wel heel mooi. Ik heb dat boek dan ook gekocht (op aanraden van Fannetje) en ik heb er geen spijt van.
quote:Topickick! Ik zocht eventjes op de naam Sendak en kwam plotseling dit topic tegen. Dit is ook één van mijn favorieten allertijden. Er zat gewoon een ongelooflijk mooie magie in het boek. En eigenlijk was het best wel eng voor een kinderboek. Donkere, haast spookachtige omgevingen met monsters, die vriendelijk blijken te zijn. Zonder twijfel het beste kinderboek ooit gelezen. Al moet ik zeggen dat ik 'Het spookhuis' van Jan Pienkowsky ook erg goed vind.
Op maandag 10 april 2000 23:06 schreef m@x het volgende:
Mijn eerste eigen topic.....jeetje....<P>Ik vroeg me af of er nog meer Fok!kers zijn die ook af en toe een kinderboek openslaan. Mijn absolute favoriet is 'Max en de Maximonsters' van Maurice Sendak. Waanzinnig mooie illustraties en een heel goed verhaal. Heb er toen ik nog een kleutertje was nachtenlang van wakker gelegen...
"Verhalen van de tweelingbroers" Tonke Dragt blijft nog wel een van mijn favorieten. En "Het sleutelkruid" van Paul Biegel is een ideaal voorleesboek.
quote:Oeh! Eindelijk iemand die die ook gelezen heeft
Op woensdag 23 juli 2003 20:18 schreef deflenatones het volgende:
heksenkind - monica furlong
Ik was bezig om mijn eindexamenboek aan uitgevers te laten zien, toen ik een mailtje kreeg van iemand die vond dat sommige elementen veel op dingen uit haar boek leken, en daar was ze niet zo blij mee (ik ook niet, ben van sommige dingen echt geschrokken)quote:Op donderdag 9 november 2006 08:29 schreef YPPY het volgende:
Wat leuk Bijou, zijn ze te koop? Te leen? Te huur?
Verbal, dat boek zoek ik ook al zoooooooooo lang! Jij bedoelt 'Vijand Zonder Schaduw' van Tom Ingram. Enorm spannend boek, dat ik op de basisschool gelezen heb. Op de achterkant stond zoiets als 'voor kinderen vanaf 12 jaar die tegen een stootje kunnen', wat ik wel leuk vond omdat ik 9 was toen ik het lasquote:Op dinsdag 11 april 2000 16:18 schreef Verbal het volgende:
Dan was er nog een heeeeeeel spannend boek dat ik graag nog eens zou willen lezen, maar ik weet de titel niet meer. Het ging over een land dat langzaam werd overgenomen door mensen zonder schaduw. En een jongen en een meisje moesten dat stoppen... Retespannend (al klinkt mijn eenregelige samenvatting een beetje vreemd). Wie zegt dit wat?
Hellup
V
Verbal is intussen nog 6 jar langer aan het zoeken.quote:Op maandag 13 november 2006 21:12 schreef Hills het volgende:
[..]
Verbal, dat boek zoek ik ook al zoooooooooo lang! Jij bedoelt 'Vijand Zonder Schaduw' van Tom Ingram. Enorm spannend boek, dat ik op de basisschool gelezen heb. Op de achterkant stond zoiets als 'voor kinderen vanaf 12 jaar die tegen een stootje kunnen', wat ik wel leuk vond omdat ik 9 was toen ik het las![]()
http://www.leoniekooiker.(...)_van_bobbistiek.htmlquote:Op woensdag 15 november 2006 10:49 schreef Serendips het volgende:
Het malle ding van Bobbistiek; Deze titel komt me zo bekend voor, maar ik kan niet meer plaatsen van wie dit boek is en waar het over gaat. Ik ga er eens op googlen.
Ik zag het al. Ik heb het boek inderdaad gelezen en ik zie nu veel meer titels staan van Kooiker die ik gelezen heb, zoals De heksensteen en Het woekerkoraal. De beschrijving van de boeken komt me helemaal niet bekend voor, maar op de een of andere manier heb ik een goed gevoel als ik die titels zo lees, dus ik denk dat ik die boeken leuk vond.quote:Op woensdag 15 november 2006 10:54 schreef Rewimo het volgende:
[..]
http://www.leoniekooiker.(...)_van_bobbistiek.html
Dat boek herinner ik me ook! Het ging over twee jongens die op een dag spul ontdekten wat superlicht en -sterk was. Hiermee konden ze van alles maken, zo ook een reuzen-ei met propellor. Die gebruikten ze als vliegmachine.quote:Op woensdag 15 november 2006 10:49 schreef Serendips het volgende:
Het malle ding van Bobbistiek; Deze titel komt me zo bekend voor, maar ik kan niet meer plaatsen van wie dit boek is en waar het over gaat. Ik ga er eens op googlen.
Fuck zeg, ik had helemaal niet door dat het topic (én Verbals post) al zo oud isquote:Op woensdag 15 november 2006 01:16 schreef tong80 het volgende:
[..]
Verbal is intussen nog 6 jar langer aan het zoeken.
Dat viel mij ook een beetje tegen; de rest van 't boek was leuk maar zodra blijkt dat de Bobbistiek niet helemaal werkt, geven ze 't gewoon meteen op in plaats van te bedenken hoe ze 't kunnen verbeteren, of toepassingen te bedenken waarbij het toch nog wel te gebruiken was. Ik snap wel dat 't gewoon het einde van het boek was en dat 't natuurlijk helemaal verzonnen was enzo maar een beetje teleurstellend vond ik 't toch wel, zoveel uitvinden en dan 1 tegenslag en 'jammer maar helaas'. Ik dacht me trouwens te kunnen herinneren dat 't gewoon na een aantal weken verkruimelde, maar ja, het is ook al 25-30 jaar geleden dat ik 't las!quote:Op woensdag 15 november 2006 19:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Enfin, hoe leuk dit vliegmachien van bobbistiek ook was, en wat voor een doldwaze avonturen de jongens er ook mee beleefden, uiteindelijk viel alles -letterlijk- in het water. Bobbistiek bleek namelijk te smelten wanneer het in aanraking kwam met regenwater. De plannen van de jongens om iedereen van een vliegmachien te voorzien gingen dus niet door. Toen dacht ik bij mezelf:'waarom maken ze dan geen coating van dun plastic, dan is dit probleem toch opgelost?' Hoewel ik er dus niet in geslaagd was zelf B. te fabriceren in de bijkeuken van mijn moeder, was ik eigenlijk tóch slimmer dan zij.
Geen commentaar op mijn, zorgvuldig op jou gerichtte, postje?quote:Op vrijdag 17 november 2006 22:21 schreef Serendips het volgende:
Vandaag gezien dat de meest bekende kinderboeken van Roald Dahl bij de HEMA te koop zijn.
Ah, je voelt je gepasseerd!quote:Op zaterdag 18 november 2006 00:50 schreef LXIV het volgende:
Geen commentaar op mijn, zorgvuldig op jou gerichtte, postje?![]()
Voor mij is het puur jeugdsentiment. Ik word helemaal blij als ik titels lees van boeken die ik vroeger erg leuk vond.quote:Op zaterdag 18 november 2006 00:54 schreef wonderer het volgende:
Ik zie allemaal oude titels en schrijvers voorbij komen... lezen jullie echt alleen maar voor het jeugdsentiment of pik je ook wel eens een nieuw boek op?
Trouwens, lurken in mijn FoBo = posten. Dat weet je toch?!quote:Op zaterdag 18 november 2006 00:50 schreef LXIV het volgende:
Geen commentaar op mijn, zorgvuldig op jou gerichtte, postje?![]()
Goed, ik zal de volgende keer er iets achterlaten!quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:09 schreef Serendips het volgende:
[..]
Trouwens, lurken in mijn FoBo = posten. Dat weet je toch?!![]()
Hm, was er niet iets met dat die jongen weg ging met een vriendin en bij een soort kleivolk wat onder de aarde woonde terecht kwam?quote:Op maandag 27 november 2006 15:36 schreef LXIV het volgende:
Zojuist zat ik tijdens een uitermate vervelende vergadering wat weg te dommelen, toen ik me plots het volgende verhaal herinnerde: het gaat over een stad waar alles in het teken staat van het bouwen van een hoge toren. Al vele generaties lang wordt hieraan gewerkt, wat het doel nu precies was is me ontschoten. Één jongen gaat het nut van dit alles betwijfelen en besluit weg te trekken. Zo komt hij er achter dat andere volkeren hier ook mee bezig zijn. Uiteindelijk blijkt dat alle materiaal voor de torens afkomstig is van één mega-toren die langzaam afgebroken wordt.
Een vreemd verhaal, en zeker geen bekend boek volgens mij. Gaat er bij iemand een belletje rinkelen?
Ik recenseer ook kinderboeken!quote:Op woensdag 22 november 2006 20:17 schreef wonderer het volgende:
Ik lees nog steeds nieuwe kinderboeken. Deels omdat ze gratis toegestuurd krijg om te recenseren, deels omdat ik een aantal auteurs persoonlijk ken en dus op de hoogte wil blijven van hun werk, en deels omdat er gewoon erg leuke boeken tussen blijven zitten.
Het zou kunnen. Van dat kleivolk is me niets bekend, maar die kleren rinkelen wel ergens vaag een belletje.quote:Op woensdag 29 november 2006 10:51 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Hm, was er niet iets met dat die jongen weg ging met een vriendin en bij een soort kleivolk wat onder de aarde woonde terecht kwam?
En was het ook niet dat ze een bepaalde kleur kleren aan moesten trekken voor hoe 'hoog' ze waren in de samenleving?
Dat vond Paul van Loon ookquote:Op woensdag 29 november 2006 12:30 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik recenseer ook kinderboeken!
In Nijmegen zit een kinderboekenwinkel, als ik daar ben moet ik altijd even kijken. Het valt me op dat er nu veel boeken zijn die ik als kind graag had willen lezen. Tien, vijftien jaar terug was ik namelijk dol op griezelboeken, destijd waren die er nog niet zo heel erg veel.
Griezelbus 1 heb ik nog meegekregen, daarna werd ik er al snel wat te oud voor (althans, dat dacht ik als puber).quote:
Zonde. Ik ben ze altijd blijven lezen, net als alle andere boeken van het griezelgenootschap. Dat ik ze voor niks kreeg, had daar maar een beetje mee te makenquote:Op woensdag 29 november 2006 16:39 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Griezelbus 1 heb ik nog meegekregen, daarna werd ik er al snel wat te oud voor (althans, dat dacht ik als puber).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |