abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42882754
Op 81-jarige leeftijd is de schrijver Paul Biegel overleden. Biegel schreef na zijn debuut in 1962 zo'n zestig boeken, vooral voor kinderen. Bekroonde titels zijn onder meer Het Sleutelkruid, De Kleine Kapitein en De Twaalf Rovers.

Biegel vertaalde veel werken uit het Frans en het Engels, en ook bewerkte hij verhalen uit de klassieke oudheid, zoals de zwerftochten van Aeneas, en Reinaert de Vos. Ook vertaalde en bewerkte hij de sprookjes van Grimm, en Reinaert de Vos.

Voor Anderland, naar de legende over de monnik Brandaan, kreeg hij de Woutertje Pieterseprijs. In 1973 kreeg Biegel de Staatsprijs voor Jeugdliteratuur.

Bron: nos.nl

Ik kon vroeger nooit genoeg krijgen van de avonturen van Vergilius van Tuil! Ik heb de boeken van Paul Biegel al in geen jaren meer gezien, maar dit vraagt om een herlezing!

Wie is er ook groot geworden met de boeken van Paul Biegel?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_42882805
Fuck Paul Biegel, ik ben groot geworden met Calvé
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 22 oktober 2006 @ 13:11:31 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_42882899
ik ben zeker groot geworden met biegel. heerlijke verhalen. ga ik later ook mijn kinderen voorlezen/ laten lezen.

rip. en bedankt voor je erfenis.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 22 oktober 2006 @ 13:12:39 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42882927
De kleine kapitein, wat vond ik dat prachtig.
The love you take is equal to the love you make.
pi_42883270
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 13:12 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij heb ik 'De kleine kapitein' ook gelezen. Er begint me iets te dagen...
Ik herinner me nu ook 'De rode prinses'. Echt een topboek!
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_42883321
Jaaaa, De Kleine Kapitein die aan het roer stond, 'wijdbeens, met zijn ogen op de kim'. Ik was verliefd op de kleine kapitein.
  zondag 22 oktober 2006 @ 13:23:52 #7
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_42883330
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 13:12 schreef Lienekien het volgende:

nostalgie
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_42883358
Van boven naar onder: De Kleine Kapitein, Bange Toontje, Dikke Druif en Marinka:

zondag 22 oktober 2006 @ 13:26:00 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_42883381
de kleine kapitein..

Huilen dan.
pi_42883386
Dat onderste plaatje komt me bekend voor. Dat zal dan wel de 'modernste' variant zijn!
pi_42883402
Het kippenvel staat me op de armen nu ik het hoor ik de radio, wat heb ik enorme prachtige herrineringen aan zijn Kleine Kapitein boeken zeg, wat een avonturen waren dat
  zondag 22 oktober 2006 @ 13:27:21 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_42883429
ook een hele gave illustrator trouwens.
pi_42883452
  zondag 22 oktober 2006 @ 13:28:46 #14
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42883483
quote:
De Staatsprijs voor Jeugdliteratuur

Dat klinkt ontzettend duurzaam en waardevol. Het past ook precies bij z'n stijl volgens mij.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_42883621
Paul Johannes Biegel (Bussum, 25 maart 1925 - 21 oktober 2006) was een Nederlands schrijver.
Hoewel hijzelf vond dat hij niet altijd specifiek voor kinderen schreef, wordt zijn werk gerekend tot de jeugdliteratuur. In diverse van zijn boeken zijn verwijzingen naar zijn geboorteplaats Bussum te vinden en ook in de beschrijvingen kan men vele sfeertekeningen uit deze plaats vinden.
Hij was een broer van de schrijfster Anne Biegel.

Bibliografie
1962 - De gouden gitaar
1962 - Het grote boek
1964 - Het sleutelkruid
1965 - Het lapjesbeest
1966 - Ik wou dat ik anders was
1969 - De tuinen van Dorr
1971 - De kleine kapitein
1971 - De twaalf rovers
1972 - Reinaart de Vos
1973 - De kleine kapitein in het land van Waan en Wijs
1973 - Het olifantenfeest
1974 - Twaalf sloeg de klok
1974 - Het stenen beeld
1974 - De vloek van Woestewolf
1975 - De kleine kapitein en de schat van Schrik en Vreze
1975 - De zeven veren van de papagaai
1976 - De dwergjes van Tuil
1976 - Het spiegelkasteel
1977 - De rover Hoepsika
1977 - Wie je droomt ben je zelf
1977 - De brieven van de generaal
1978 - Virgilius van Tuil
1979 - De toverhoed
1981 - Haas deel I
1981 - Haas deel II
1981 - Haas deel III
1981 - Jiri, de krokodillenjager
1984 - Tante Mathilde en de sterren van de Grote Beer
1984 - De zwarte weduwe
1985 - Van de oude dame en de muis
1987 - De rode prinses
1989 - Het eiland daarginds
1990 - Anderland, een Brandaan mythe
1991 - Juttertje Tim
1992 - Nachtverhaal
1994 - De soldatenmaker
1995 - De karabijn
1996 - Het ijzeren tapijt
1998 - De zwerftochten van Aeneas
1999 - De laatste verhalen van de eeuw
2000 - Virgilius van Tuil : omnibus (Holland / 2e druk 2004)
2001 - Haas (Holland)
2002 - Eén been, stokkebeen : voorleesversjes (Holland)
2002 - Japie en het zwarte spook (Holland)
2003 - Man en muis (Holland)
2004 - De roep van de kinkhoorn (Holland)
2004 - Swing (Stichting CPNB)
2005 - Wegloop

Prijzen
Nederlandse Staatsprijs voor Kinder- en Jeugdliteratuur (1973)
Woutertje Pieterse Prijs (1991 en 2000)
Kinderboek van het jaar (1965)
Nienke van Hichtumprijs (1973)
Gouden Griffel (1972 en 1993)
Zilveren Griffel (1972, 1974, 1982, 1988)

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Biegel

[ Bericht 1% gewijzigd door Serendips op 22-10-2006 13:37:53 ]
  zondag 22 oktober 2006 @ 13:33:25 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_42883667
het sleutelkruid, damn dat was spannend.
  zondag 22 oktober 2006 @ 13:34:05 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_42883689
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 13:32 schreef Serendips het volgende:
Paul Johannes Biegel (Bussum, 25 maart 1925 - 21 oktober 2006) was een Nederland schrijver.
wat wordt hier mee bedoeld?
pi_42883790

zondag 22 oktober 2006 @ 13:37:37 #19
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_42883849

Heb erg van zijn werk genoten. Hopelijk heeft hij een mooi leven geleid.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_42883893
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 13:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat wordt hier mee bedoeld?
Tja, kopiëren van Wikipedia, hè...
pi_42885540

De dwergjes van Tuil woonden op de hei. Het waren er niet twee of vijf, maar wel honderd, een heel dwergenvolk bij elkaar.
Als de hei bloeide, riepen ze: `Paars, paars, mooi paars!' en ze knepen de honing uit de paarse bloemetjes, want de dwergjes van Tuil waren dol op honing.
Maar op een dag kwam er een zwem bijen aanvliegen. Een grote, bruin-gele wolk, die zoemde als een motor en die zoemend aan de tak van een knoestige denneboom bleef hangen.
`Wat is dat, wat is dat? vroeg Kleine Pier van Tuil. Hij was de jongste en vroeg alles twee keer.
`Dat zijn bijen, dat zijn bijen,' antwoordde Kromme Dieder van Tuil. Hij antwoordde twee keer, want hij hield van plagen.
`Nou krijgen we gedonder,' zei Kromme Dieder.
En zo was het.

De kleine kapitein is een jongen die van een potkachel, een badkuip, een stoelpoot en een fietsketting zijn schip de `Nooitlek' bouwt. Als de schroef, gemaakt van gesmolten bronzen centen, tenslotte ook nog klaar is, tilt een hoge golf het schip van het duin. De avontuurlijke toch van de `Nooitlek' met de kleine kapitein en zijn kornuiten Dikke Druif, Marinka en Bange Toontje kan beginnen.
Door de Drakepoort bereiken ze het onbewoonde eiland van Groot en Groei, waar ze een gestrande schipbreukeling, de lichtmatroos Gijs, vinden.
Met Gijs op sleeptouw bereiken ze hete volgende eiland, waar ze een tweede schipbreukeling ontmoeten, die daar woont in gezelschap van een troep getemde circusdieren.
Tenslotte bereikt de `Nooitlek' een griezelige spookstad, waar een enorm avontuur op hen wacht.

Niemand had ooit de Rode Prinses gezien, want zij was opgegroeid binnen de muren van het Witte-Torenpaleis. Pas op haar twaalfde verjaardag kwam zij naar buiten om in een feestelijke rijtoer aan het volk te worden getoond. Het was een lange stoet met allemaal plechtige personen; pas aan het eind verscheen de rode koets waarin de twaalf-jarige met haar rode haren gezeten was. Het volk rekte de hals om haar eindelijk eindelijk te zièn, maar vóór de eerste glimp gebeurde er iets verschrikkelijks: woeste rovers sprongen te voorschijn en ontvoerden de prinses met koets en al in een wilde rit de stad uit, de wildernis in.
Vreselijk vreselijk! is het eerste wat iedereen denkt.
Maar dan beginnen sommigen zich af te vragen of het niet allemaal is gespééld, of de Rode Prinses wel echt bestáát -- niemand heeft haar immers ooit te zien gekregen?
En dat roodharige meisje in vieze kleren, dat moederziel alleen door de wildernis doolt, is dat een prinses? Elk meisje van twaalf met rode haren kan wel zeggen dat zij de Rode Prinses is. En dat brengt sommigen op een idee...

De dag waarop zijn moeder stierf, werd Hoepsika een rover. Hij kocht een paard en laarzen met zilveren sporen, en galoppeerde luid zingend de landweg op, bang voor niks en niemand.
Toch was Hoepsika niet zomaar een rover. Hij beroofde alleen koetsen met rijke mensen. Hij zei ook nooit `je geld of je leven' want levens wou hij niet, en je zeggen tegen vreemde mensen vond hij onbeleefd.
Altijd als hij weer eens een koets had beroofd, galoppeerde hij snel met zijn buit naar zijn geheime huis diep in het bos en barstte hij meteen in snikken uit voor het portret van zijn moeder. Iedere keer weer kreeg hij vreselijke spijt van zijn wandaden, maar hij kon het roven niet laten.

Dat was zeker zo doorgegaan als Hoepsika niet op een dag een rijke heer had ontmoet, die hem het volgende voorstel deed: `Luister, u bent een zeer behendig rover. U moet voor mij stelen. Niet iets maar iemand.'
Bedroefd vertelde de heer dat zijn mooie dochter Josefine was weggelopen en in handen geraakt van een schurk, die haar het vuile werk in zijn huishouden liet doen.
Duizend gouden florijnen krijgt Hoepsika geboden, en brandend van verlangen naar het mooie meisje, springt hij op zijn paard. Maar de schurk woont in de onneembare burcht IJzergreep. Bepaald geen routineklusje voor die gekke rover Hoepsika...

Bron: Uitgeverij Holland

Dus ouders van Nederland, weet wat je te doen staat! Lees je kinderen voor uit boeken van Paul Biegel! (Of laat ze het zelf lezen...).
  zondag 22 oktober 2006 @ 16:37:43 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42889850
Het eerste waar ik aan dacht toen ik op de radio over de dood van Paul Biegel hoorde, was om een topic over hem te openen in TTK. Serendips was me op uitstekende wijze voor.

Als er één schrijver in mijn kindertijd geweest is die mij heeft weten te betoveren, dan is dat Paul Biegel wel geweest. Ik kon helemaal opgaan in de mysterieuze, geheimzinnige fantasiewerelden die hij wist te scheppen. Hoewel ik er denk ik niet altijd alles van begreep. Maar juist dat maakte zijn verhalen zo mooi.

Rust zacht, meneer Biegel, en bedankt voor de mooie verhalen!
The End Times are wild
  zondag 22 oktober 2006 @ 16:38:48 #23
141482 Q.
JurassiQ
pi_42889885
Ik ben opgegroeid met zijn verhalen, bedankt voor alles, Paul!
For great justice!
  zondag 22 oktober 2006 @ 16:51:46 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42890321
Het Sleutelkruid. Dat las de juf voor op school, elke vrijdag een hoofdstuk. Sannend vonden we dat. De heldentocht van de dokter, op zoek naar het kruid om het hart van de koning weer op te winden....
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_42890461
De kleine kapitein, wat heb ik van die boeken genoten vroeger.
Jeugdsentiment ten top die plaatjes in dit topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')