abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 maart 2008 @ 22:46:29 #101
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_57635596
Angkor Wat kun je 2 a 3 dagen bezoeken.
In de omgeving is het ook mooi dus misschien nog 1 of 2 dagen uittrekken voor SiemReap en het Tonle Sap meer.
Verder sfeer in Phnom Penh opsnuiven (paar dagen).
Je kunt volgens mij van Phonm Penh naar het zuiden van Laos vliegen....
Si Phan Don is erg mooi (4000 eilanden in de Mekong)
En vandaar uit naar het noorden reizen met een eventuele stop op het bolaven plateau (koffie en thee plantages). 2 dagen Vientiane

4 a 5 dagen Luang Prabang

Van Luang Prabang kun je evt nog naar Chiang Mai in Thailand en dan van Chiang Mai weer naar Bangkok
Explore the World
  woensdag 26 maart 2008 @ 22:51:32 #102
62913 Blik
The one and Only!
pi_57635787
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 20:12 schreef Erasmusch het volgende:
Die 'airco minivan' van BKK naar Siem Reap zou ik echt ten koste van alles vermijden. Die verhalen in de LP zijn niet overdreven. Bovendien word je ook nog afgezet met visumkosten. En word je in het donker gedropt bij het hotel dat de meeste commissie afdraagt.
Dan heb je het nog niet eens over het afzetten mbt wisselkoersen, het expres verkeerd omrijden zodat je 14 uur in zo'n busje zit en de afschuwelijke weg.
pi_57640553
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 12:38 schreef Hik het volgende:
Dank voor je commentaar!
Even ter verduidelijking: met té bottenbrekend bedoelde ik natuurlijk niet vergeleken met Nederland...
Iemand die het busvervoer in (bepaalde streken van) Laos en Cambodja kan vergelijken met delen van Zuid-Amerika en/of Afrika?
LAO P.D.R. = Lao Please Don't Rush.

Zolang je op de hoofdweg van zuid naar noord (of noord naar zuid ) blijft, is het redelijk comfortabel, de weg is redelijk (alhoewel ik het niet kan vergelijken met Afrika of Zuid Amerika). Maar heel snel zal het niet zijn, reken op een 40 km per uur gemiddeld. "Tourist" busses zijn iets duurder, maar wel sneller. We hebben zelfs luxe tourbussen gezien, alhoewel we nooit de moeite hebben genomen om uit te zoeken hoe je daar in kunt komen

Ga je in Lao van de hoofdweg af (bijvoorbeeld van Pakse landinwaarts, of van Luang Namtha naar de Thaise grens, dan ben je vaak aangewezen op songtheaws (lettterlijk: twee banken): pickuptrucks en kleine vrachtwagens met twee banken in de laadbak. Maar in regentijd is het veilig om te zeggen dat alles waar een songthaew rijdt, je niet moet proberen te reizen. In die tijd kan een reis over ongeasfalteerde weg kan een dag duren, maar ook een week.

Dus voor Lao geldt: hoofdweg gereguleerd en snel busvervoer: goed, soms wat traag.
zijwegen: songtheaws, leave when full, pigs and chickens on roof, arrive when available: geduld en flexibiliteit nodig. In die gevallen is vervoer over water vaak een beter alternatief.

Cambodja is voor mij denk ik te lang geleden, en veranderd te snel om daar nog iets zinnigs over te zeggen.

Ik post in het weekend wel wat plaatjes van locaal vervoer
  vrijdag 28 maart 2008 @ 12:24:33 #104
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_57670583
Dank voor alle tips!
Even voor de duidelijkheid: het was ook nooit mijn bedoeling om te bussen van Bangkok. Afgezien van het eten en een eventuele massage trekt Thailand me niet zo. Ik dacht dan ook hooguit aan een dagje of twee daar en daarna gewoon vliegen naar PP.
Ik twijfel nog steeds eigenlijk. Wil rustig aandoen, maar hoor goede verhalen over Laos ook. Mijn "probleem" ( ) is ook dat ik denk niet héél snel weer terug te komen in de regio. (Ik bedoel: daarna is het echt wel weer tijd voor mijn Zuid-Amerika shot hoor! ).

Overigens kwam ik dit nog tegen op Lonely Planet. Leuk ook! http://rana-cambodia.blogspot.com/
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 12:33:28 #105
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_57670771
By the way, bluesparkle: weet jij welke airlines vliegen tussen Laos en Cambodja (en binnen beide landen)?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_57743894
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 22:51 schreef Blik het volgende:

[..]

Dan heb je het nog niet eens over het afzetten mbt wisselkoersen, het expres verkeerd omrijden zodat je 14 uur in zo'n busje zit en de afschuwelijke weg.
Daar had ik een half jaartje eerder al over lopen klagen
pi_57746274
Ik lees overal dat alles graag met dollars betaald moet worden daar als je toerist bent. Zou dit met de lage dollar nog het geval zijn of zijnze nu blijer met Euro's?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  maandag 31 maart 2008 @ 22:19:54 #108
62913 Blik
The one and Only!
pi_57747901
quote:
Op maandag 31 maart 2008 21:22 schreef Thetallguy het volgende:
Ik lees overal dat alles graag met dollars betaald moet worden daar als je toerist bent. Zou dit met de lage dollar nog het geval zijn of zijnze nu blijer met Euro's?
Zelfs als je gaat pinnen krijg je dollars, dus dat wordt echt niet zomaar veranderd. Er zullen vast wel plaatsen zijn waar je ook met euro's kan betalen. Maar je zou gek zijn want je exchange rate is slechter.
pi_57749467
Dollar is volgens mij meer het algemene betaalmiddel in het land. Wij zijn een paar heeel afgelegen plaatsjes tegengekomen waar ze echt alleen Riels aannamen. Maar dat was echt maar zelden. Dollars is voor jezelf ook makkelijker rekenen
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  dinsdag 1 april 2008 @ 07:54:46 #110
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_57754195
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 12:33 schreef Hik het volgende:
By the way, bluesparkle: weet jij welke airlines vliegen tussen Laos en Cambodja (en binnen beide landen)?
In Laos heb je laos airlines http://www.laos-airlines.com/
Zij vilegen ook van Siem Reap naar Pakse (zuid Laos)
Kost enkele reis 80-90 dollar.
De bewuste google map.

[ Bericht 18% gewijzigd door UIO_AMS op 01-04-2008 15:58:31 (url achter hyperlink) ]
Explore the World
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:55:37 #111
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_57757691
Ik had het inmiddels gevonden, bluesparkle. Van het weekend een beetje door de LPs gebladerd van beide landen en gisteren een beetje gegoogled op de plaatsen die je hierboven beschreef. Ik vind het nog steeds lastig om te beslissen wat te doen, omdat het veel gevlieg wordt waarschijnlijk (wel goed om te weten dat Lao airlines ook gewoon naar Bangkok vliegt) en dat het me aan de andere kant een hele mooie route lijkt. Oh well... we hebben nog een maand of 5 voor we überhaupt weg gaan, dus voorlopig maar een beetje vrolijk verder voorproeven... Dank voor de tips in elk geval.
  dinsdag 1 april 2008 @ 12:06:01 #112
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_57757882
Vanuit Bangkok naar Phnom Penh, daarna over Tonle Sap naar Siem Reap.
Van Siem Reap vliegen naar Pakse

Je zou de route in Laos over land kunnen doen van Pakse via Vientiane en Vang Vieng naar Luang Prabang.
Daarna van Luang Prabang terug naar Bangkok vliegen met Laos Airlines of Bangkok Airways.

Nu heb je in ieder geval een leidraad.
Op mijn website staan misschien ook nog wat interessante links waar je iets aan hebt.
Mocht je nog vragen hebben .. dan weet je mij te vinden
Explore the World
  dinsdag 1 april 2008 @ 12:18:16 #113
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_57758140
Ik weet waar je huis woont...
pi_57761096
Ik zit er sterk aan te denken om op mijn volgende reis via China Laos binnen te gaan bij Boten. Daarna wil ik in het noorden het e.e.a. zien en zeker naar Vieng Phouka gaan (ben ik al eens eerder geweest). Daarna in het noorden wat rondkijken en richting het midden. Dan misschien naar Vientiane om mijn visum te verlengen en richting het zuiden. Vanuit Zuid-Laos wil ik naar Cambodja om daar nog eens wat rond te kijken (vorige keer was ik er maar dag of 9). Daarna richting Indonesië (iemand ideeën of er bootverbindingen zijn tussen regio PP en Maleisië of dat er (goedkope) vluchten naar Medan ofzo gaan?
  dinsdag 1 april 2008 @ 18:05:38 #115
62913 Blik
The one and Only!
pi_57763978
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:53 schreef WRDA6 het volgende:
Ik zit er sterk aan te denken om op mijn volgende reis via China Laos binnen te gaan bij Boten. Daarna wil ik in het noorden het e.e.a. zien en zeker naar Vieng Phouka gaan (ben ik al eens eerder geweest). Daarna in het noorden wat rondkijken en richting het midden. Dan misschien naar Vientiane om mijn visum te verlengen en richting het zuiden. Vanuit Zuid-Laos wil ik naar Cambodja om daar nog eens wat rond te kijken (vorige keer was ik er maar dag of 9). Daarna richting Indonesië (iemand ideeën of er bootverbindingen zijn tussen regio PP en Maleisië of dat er (goedkope) vluchten naar Medan ofzo gaan?
Als je met Air Asia zou willen vliegen moet je via Kuala Lumpur, daar kan je vanuit Vientiane, Pnomh Penh en Siem Reap naartoe vliegen. Vervolgens kun je via Kuala Lumpur naar Medan vliegen (of naar iedere andere grote Indonesische stad

Bootverbindingen zijn er volgens mij niet
pi_58090351
@ Blik:

Een hele late reactie van me maar hartelijk dank voor je reactie!
  woensdag 16 april 2008 @ 17:24:46 #117
62913 Blik
The one and Only!
pi_58091678
geen dank
pi_58595610
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 07:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik post in het weekend wel wat plaatjes van locaal vervoer
ik had niet gezegd welk weekend, toch?

Een paar fototjes van Lao (lange afstands) vervoer:

wachten tot de songthaew volzit..... (Champasak)

We vervoeren alles.... van Lao beer tot scootmobiels (een geweldig leuk plaatsje in the middle of nowhere, waar een paar dagen vastzaten omdat er geen songthaew onze richting (Tat Lo) opging)

We have busses too..... die combineren echter wel vracht en passagiers. Hoewel de chauffeurs het verschil niet zo goed zien. Soms worden passagiers halverwege de rit 'verkocht' aan een andere bus.... Afijn een stuk of vijftig zaken rijst verder vertrokken we..... hoezo beladingslimiet?

[ Bericht 2% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 10-05-2008 16:51:27 ]
pi_58695441
Leuke foto's! Mooi om weer eens te zien waar ik was en bijna zeker weer heen ga!
  vrijdag 16 mei 2008 @ 17:14:04 #120
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_58709500
Ah, dit geeft een goed beel inderdaad. Lijkt wel een beetje op Mozambiquaans OV (daar wilde jij toch heen), alleen deze zijn iets minder vol (!) en hebben iets minder ramen ( ). Kan niet zien of deze stoelen wel vast staan of dat daar ook de zittingen af vallen als je erop gaat zitten...
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:38:28 #121
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_59027861
Geboekt! (Althans, het eerste deel)

We vliegen 7 september naar Bangkok en vandaar willen we dus verder naar Cambodia (en eventueel Laos, nog niet beslist). Wat vraagjes:

- Het liefst wil ik op de heenweg zo snel mogelijk doorvliegen naar Cambodia. We komen om 12:30 op 8 september aan in Bangkok en ik zie dat er een AsiaAir vlucht naar PP is om 14:50. Zou dat haalbare kaart zijn? Ik ga er zomaar vanuit dat het om hetzelfde vliegveld gaat (allebei internationaal), maar dat hoeft natuurlijk niet. Iemand enig idee? En logischerwijs komt er ookgeen immigratie aan te pas in Thailand dan... (overigens was mijn plan om op de terugweg nog wel een paar daagjes Bangkok in te lassen).
- Vriend is duikgek. Iemand met ervaring met duiken in Cambodia? (Of Laos ).
- Zijn er ook vlietuigen vanuit SR naar het zuiden van Laos?
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:01:05 #122
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_59028014
Oh, en nog vergeten: hoe zit het met visa voor Cambodia en Laos: vooraf kopen of aan de grens/op het vliegveld?
pi_59029661
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:38 schreef Hik het volgende:
- Het liefst wil ik op de heenweg zo snel mogelijk doorvliegen naar Cambodia. We komen om 12:30 op 8 september aan in Bangkok en ik zie dat er een AsiaAir vlucht naar PP is om 14:50. Zou dat haalbare kaart zijn? Ik ga er zomaar vanuit dat het om hetzelfde vliegveld gaat (allebei internationaal), maar dat hoeft natuurlijk niet. Iemand enig idee? En logischerwijs komt er ookgeen immigratie aan te pas in Thailand dan... (overigens was mijn plan om op de terugweg nog wel een paar daagjes Bangkok in te lassen).
Voor AirAsia moet je sowieso opnieuw inchecken weer dus je kan niet in 1x de overstap maken. 2u20mins zou ik persoonlijk niet aandurven voor immigratie/bagage ophalen/opnieuw inchecken/securitycheck etc.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  zaterdag 31 mei 2008 @ 18:40:17 #124
62913 Blik
The one and Only!
pi_59035479
quote:

We vliegen 7 september naar Bangkok en vandaar willen we dus verder naar Cambodia (en eventueel Laos, nog niet beslist). Wat vraagjes:

Overige 2 vragen geen antwoord op.

Airasia vertrekt vanaf hetzelfde vliegveld. Je moet echter altijd door immigratie heen omdat je je bagage eerst op moet halen. dus je krijgt een visum voor Thailand. Die rij kan soms best lang zijn, maar gaat over het algemeen vrij rap. Nadat je je bagage hebt opgehaald moet je dus inchecken bij de AirAsie balie (let op, maar 15 kilo meenemen). Als je dat is gelukt, lukt de rest je ook wel.

Het is me vorig jaar gelukt (toen deed ik hetzelfde, alleen met overnachting in bangkok) om binnen 2 uur in hartje centrum te zijn. Dus 2 uur en 20 minuten moet kunnen. Als je vertraging hebt, heb je wel snel een probleem.

Wat je natuurlijk altijd kan doen is dat ticket boeken, het risico nemen. Als je het niet haalt ga je naar Bangkok en ga je de dag erna met de bus naar Pnomh Penh, een helletocht maar ook een mooie beleving (heb ik gehoord).
pi_59035845
quote:

bangkok airways een alternatief. Hebben een vlucht om 15.10, hadden op het oude airport een prima lounge waar iedereen in mocht, en hebben nog twee vluchten later mocht je deze missen. Prima luchtvaarmaatschappij
quote:
- Vriend is duikgek. Iemand met ervaring met duiken in Cambodia? (Of Laos ).
Ik geef je niet veel kans, wellicht in Sihanoukville, maar ik geloof niet dat je daar naartoe wilt. Tenzij je van de overloop van Pattaya houdt, incl. te dikke Engelsen met Cambodjaanse vriendinnejtes van 13. Nu Thailand optreedt tegen het sextourisme, verhuist het naar de kust van Cambodja, waar alles kan als het maar US dollars oplevert......
quote:
- Zijn er ook vlietuigen vanuit SR naar het zuiden van Laos?
ja, en nee http://www.laoairlines.com/ vliegt van Siem Reap naar Pakse. Maar uit ervaring weet ik dat dat afhankelijk is van of er voldoende passagiers zijn. Mijn ervaring, van echter wel weer een jaar of drie geleden: je meldt je bij het kantoor in Siem Reap, je wordt op een wachtlijst gezet, en hoort een dag van te voren of de vlucht doorgaat. Ik vermoed niet dat je van te voren kan boeken.

Even gezocht: ook Bangkok Airlines vliegt van Siem Reap naar Pakse, code share met Siem Reap Airlines [edit: enkel op dinsdag en vrijdag]. Daar heb ik iets meer getrouwen in Waarschijnlijk kun je die wel van te voren boeken

Vluchten die doorgaan naar Vientiane of Luang Prabang hebben trouwens een verhoogde kans om daadwerkelijk het luchtruim te kiezen, ik zou daarop letten in het kader van risico analyse

Vietnam Airlines vliegt in ieder geval van Phnom Pehn naar Vientiane (code share met Lao Airlines), en ongetwijfeld thans nog wel meer maatschappijen, dus echt vast zitten doe je iet. En Phomn Penh is best leuk (Tuol Sleng: minder leuk, maar onvergetelijk, happy hour at the Foreign Correspondens Club leuker, try the Angkor Sunset ) Wellicht is een vlucht van Siem Reap naar Luang Prabang ook een alternatief, Angkor Wat en Luang Prabang wordt tegenwoordig vaak als 'package' aangeboden (als in ZO Azie in een week, ook Chinezen -de nieuwe Amerikanen- hebben tegenwoordig weinig tijd )

[ Bericht 1% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 31-05-2008 19:31:34 ]
pi_59035916
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 10:01 schreef Hik het volgende:
Oh, en nog vergeten: hoe zit het met visa voor Cambodia en Laos: vooraf kopen of aan de grens/op het vliegveld?
als je vliegt naar Cambodja: on arrival at the airport.

Loas on arrival, zowel per lucht als overland,
wellicht alleen niet als je overland van noord Cambodje naar zuid Laos gaat (dat is namelijk geen officiele grensovergang, en dan kom je in het 'tea money' circuit). Het bulletin board van Lonely Planet heeft redelijk up-to-date info over deze grensovergang met al zijn 'hassle'

Ik weet trouwens ook niet zeker of je een visa on arrival kunt krijgen op Pakse airport, ik zou even op de LP nakijken

Mocht je trouwens naar Pakse/ zuid Laos gaan, heb ik nog wel een paar prima hoteltips. Mr. Vong Praseud @ Champasak is het grootste lachebekje van zuid Laos (en wiskunde leraar, maar dat terzijde)

[ Bericht 2% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 31-05-2008 19:28:38 ]
  zaterdag 31 mei 2008 @ 19:53:56 #127
62913 Blik
The one and Only!
pi_59036808
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 19:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als je vliegt naar Cambodja: on arrival at the airport.

overland ook on arrival, pas wel op dat je niet enorm geflest wordt
pi_59036888
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 19:53 schreef Blik het volgende:

[..]

overland ook on arrival, pas wel op dat je niet enorm geflest wordt
Loas, in de middagpauze: 1 USD extra
administratiekosten: 1 USD

go with the flow, just return the smile
  zaterdag 31 mei 2008 @ 21:25:37 #129
62913 Blik
The one and Only!
pi_59038423
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Loas, in de middagpauze: 1 USD extra
administratiekosten: 1 USD

go with the flow, just return the smile
Bij Cambodja gaat het wel om iets meer dan 1 of 2 dollar
  zaterdag 31 mei 2008 @ 21:32:47 #130
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_59038548
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 18:40 schreef Blik het volgende:

[..]

Overige 2 vragen geen antwoord op.

Airasia vertrekt vanaf hetzelfde vliegveld. Je moet echter altijd door immigratie heen omdat je je bagage eerst op moet halen. dus je krijgt een visum voor Thailand. Die rij kan soms best lang zijn, maar gaat over het algemeen vrij rap. Nadat je je bagage hebt opgehaald moet je dus inchecken bij de AirAsie balie (let op, maar 15 kilo meenemen). Als je dat is gelukt, lukt de rest je ook wel.

Niet om mensen bang te maken of iets dergelijks, maar ik heb daar ruim anderhalf uur gestaan echt rap ging het niet. Waarschijnlijk komt het niet zo heel vaak voor, maar het kan dus wel
Toch zou ik die vlucht wel boeken, al was het alleen al om de spanning
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zaterdag 31 mei 2008 @ 23:12:16 #131
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_59040072
Hé dank voor alle tips!
Ik had inderdaad al bedacht dat ik dat tickte naar PP gewoon kan kopen en dan zien of we het halen. Ze zijn 40 euro pp. Zonde als we het niet halen, maar niet onoverkomelijk. Denk dat we niet de volgende dag een bus gaan pakken, maar er gaan volgens mij genoeg vluchten, dus we kunnen ook gelijk een andere vlucht boeken (als we toch op dat vliegveld zijn). Het is ook niet zo vreselijk om een nachtje in Bangkok te slapen, maar ik dacht meer: naar de stad, slapen, volgende dag weer terug... das waarschijnlijk net zo duur als een vlucht missen (en het scheelt een dag). Voordeel is dat ik waarschijnlijk wel kan regelen dat we helemaal voorin het vliegtuig zitten en dat we er dus snel uitzijn.

Ik hoopte inderdaad van SR naar het zuiden van Laos te kunnen vliegen. Eventueel kunnen we dan vanuit Ventiane of LP terugvliegen naar Bangkok. Maargoed, dat zouden we inderdaad pas ter plaatse regelen, omdat het in de praktijk toch weer anders loopt.

Dino, dank voor het verhaal over Sihanoukville. Ik had daar heel andere verhalen over gehoord van mensen die er een aantal jaar geleden waren en ook de LP (drie jaar oud) houdt vol dat het gewoon een leuk kleinschalig gebeuren is. Balen, want ik het inderdaad echt geen zin om tussen die foute (semi) kinderpornolui te zitten.
En de eilanden voor de kust daar? Is dat hetzelfde verhaal? Want naast het duiken is een beetje strand ook niet verkeerd...

Overigens (misschien ook interessant voor andere mensen die dit in gedachten hebben) hoorde ik vandaag bij Selexyz dat de nieuwe LP van Cambodia volgende maand uitkomt.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 23:18:03 #132
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_59040150
btw... op de site van Lao airlines kun je wel een ticket van SR naar Pakse boeken, inclusief eTicket zelfs...
Maar dat zegt dus niets?

Nog een vraagje: moeten we voor Thailand ook een visum hebben? Kunnen we dan een double entry krijgen?
pi_59043640
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 23:18 schreef Hik het volgende:
btw... op de site van Lao airlines kun je wel een ticket van SR naar Pakse boeken, inclusief eTicket zelfs...
Maar dat zegt dus niets?
Drie jaar geleden niet.
Maar je kunt altijd een poging wagen, ik zou wel even informeren bij Lao Airlines biij aankomst in Siem Reap.

En ik heb Bangkok Airllines hoger zitten qua betrouwbaarheid.
quote:
Nog een vraagje: moeten we voor Thailand ook een visum hebben? Kunnen we dan een double entry krijgen?
gratis 'visa' on arrival (formeel is het geloof ik ontheffing om visa te moeten hebben) voor 30 dagen, op internation airport, zowel als bij alle grensovergangen. Ze kunnen proof of onward travel vragen, maar dat doen ze niet als je er niet uitziet alsof je een Israeli of hippy bent die voor 2 USD per dag een paar jaar wil blijven. Bovendien heb je een ticket naar Siem Reap als proof.

Kortom: geen visum voor Thailand nodig, Cambodja en Laos kun je in de regel op de airport / grensovergang krijgen. Is stukken makkelijker en goedkoper dan hier halen.
pi_59043659
quote:
[b]Op zaterdag 31 mei 2008 23:12
Dino, dank voor het verhaal over Sihanoukville. Ik had daar heel andere verhalen over gehoord van mensen die er een aantal jaar geleden waren en ook de LP (drie jaar oud) houdt vol dat het gewoon een leuk kleinschalig gebeuren is. Balen, want ik het inderdaad echt geen zin om tussen die foute (semi) kinderpornolui te zitten.
En de eilanden voor de kust daar? Is dat hetzelfde verhaal? Want naast het duiken is een beetje strand ook niet verkeerd...
De meeste hotels in Sihanoukville werden drie jaar geleden al gerund door of namens westerlingen. Veel britten. Er is best mooi strand, zeker als je met een brommertje een paar kilometer verder rijdt, maar we vonden de entourage in Sihanouville zo triest dat we vrij snel verder gereisd zijn.

Drie jaar geleden zaten alle faciliteiten en accomodatie in Sihanoukville zelf, welllicht dat thans het strand verderop ook ontwikkeld is, dat zou een alternatief kunnen zijn. Sihanoukville zelf imho niet. Doet pijn aan de ogen en de ziel.

Voor zover ik weet zijn de eilanden voor de kust van Cambodja totaal niet ontwikkeld m.b.t. tourisme. D.i. geen guesthouses, geen vervoer, alleen wat kokosnotenboeren en vissers. Op de kaart lijkt Phu Quoc wel voor de kust van Cambodja te liggen, en dat is een leuk eiland met tientallen kilometers leuk strand, maar dat is ook Vietnam. Je kunt daar niet komen vanuit Cambodja (althans drie jaar geleden niet), dan moet je via Vietnam.

Kep is ook nog een bekende strandplaats in zuid Cambodja, maar heeft geen echt strand, maar een soort surrealistische boulevard, met daarachter verteerd door de jungle de door de Vietnamezen in puin geschoten ruines van villas van rijke Khmer, die ze aanhouden in afwachting van landspeculatie. Ik las laatst dat 1 van die villas (door een westerling natuurlijk) was opgeknapt als design hotel (100+ USD per nacht). Ik de site niet meer vinden, wel deze (geeft een aardig beeld, en o ja, het hotel is te koop , owned by a foreigner of course) : http://www.thebeachhousekep.com/photos.htm (klik ook eens op de routebeschijving, hillarisch)

Drie jaar geleden was het probleem met reizen door zuid Cambodja dat er geen bussen reden, maar shared taxis, gereguleerd door een soort taxi maffia. Dat maakte reizen er vermoeiend door het geregel. In elke plaats kregen we een motodriver assigned door de maffia, die vervolgens niet meer van je zijde week, andere moto drivers afsnouwend etc.. Zuid Cambodja had dan ook een wat agressievere sfeer dan de rest, in onze ervaring. Een mix van maffia, buitenlandse investeerders en gelukszoekers in de hotel/horeca sfeer, speculanten, en de verkeerde mensen..... Kampot en Kep zijn wat rustiger in vergelijking met Sihanoukville, maar hebben geen strand. Als je met een brommertje rondrijdt, ben je wel wat flexibeler om de leuke strandjes op te zoeken.
  zondag 1 juni 2008 @ 11:09:01 #135
62913 Blik
The one and Only!
pi_59044640
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 21:32 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Niet om mensen bang te maken of iets dergelijks, maar ik heb daar ruim anderhalf uur gestaan echt rap ging het niet. Waarschijnlijk komt het niet zo heel vaak voor, maar het kan dus wel
Toch zou ik die vlucht wel boeken, al was het alleen al om de spanning
Ik heb maximaal 30 minuten moeten wachten, en ben toch al 3 keer door die immigratiedienst heengeweest.

conclusie: het kan verkeren
pi_59045290
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 19:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik weet trouwens ook niet zeker of je een visa on arrival kunt krijgen op Pakse airport, ik zou even op de LP nakijken
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?messageID=13113793� , post nr. 3.

Lao Visa on arrival dus ook op Pakse airport.

Wij hebben trouwens bij de Thaise migratie op de oude airport nooit langer dan 2 minuten hoeven te wachten. Kwestie van achterlijk vroege vlucht in combi met een vriendin die eerst even een sigaretje wil roken na touchdown, zodat de rest van het vliegtuig al door de douane is
  zondag 1 juni 2008 @ 13:46:57 #137
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_59047267
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 23:12 schreef Hik het volgende:

Ik lees hier in mijn LP (daar gekocht voor 2 dollar. Fout, ik weet het ) dat Koh Rong toch wel vet moet zijn. Zelf ben ik er niet geweest, maar als ik nog is naar Cambodja zou gaan zou ik toch ook naar het zuiden gaan.
Deze info heb ik trouwens uit de LP 2008 (7de editie) Is die nieuwe editie in het Nederlands misschien, want deze is aardig up to date geloof ik...

Heb het stukje even overgetypt over Koh Rong uit de LP. En ja, er kunnen spelfouten inzitten na wat pils gisteravond

Most of the islands nearer town are small, rocky and far from ideal for anything but limited snorkelling. Further afield are the large islands of Koh Rong and Koh Rong Samlon. Both are surrounded by blissfully empty, beautiful beaches and have freshwater sources, suggesting they will be a major focus for future development. Koh Rong Samlon includes a large heart-shaped bay with some shellfish cultivation, as well as some good beaches on its north coast. Koh Rong has fantastic beach on the south-western coast, stretching for 5km. or more without a beach hut in sight. There are other good beaches around this huge island, and there’s a bustling fishing community on the southeast with basic supplies available, plus fresh fish and crab. If one place is set to become the Ko Samui (Thailand) of Cambodia, this is it – don’t worry though, it won’t be for at least another five years!
Nearer the coast and to the south of Sihanoukville are several smaller islands that are an option if the open waters to Koh Rong are too choppy. Koh Khteah is the nearest, but very small, while Koh Ta Khieu has the better beaches, but is near Cambodia’s navy headquarters.
pi_59048460
quote:
Op zondag 1 juni 2008 13:46 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik lees hier in mijn LP (daar gekocht voor 2 dollar. Fout, ik weet het ) dat Koh Rong toch wel vet moet zijn. Zelf ben ik er niet geweest, maar als ik nog is naar Cambodja zou gaan zou ik toch ook naar het zuiden gaan.
Deze info heb ik trouwens uit de LP 2008 (7de editie) Is die nieuwe editie in het Nederlands misschien, want deze is aardig up to date geloof ik...

Heb het stukje even overgetypt over Koh Rong uit de LP. En ja, er kunnen spelfouten inzitten na wat pils gisteravond

Most of the islands nearer town are small, rocky and far from ideal for anything but limited snorkelling. Further afield are the large islands of Koh Rong and Koh Rong Samlon. Both are surrounded by blissfully empty, beautiful beaches and have freshwater sources, suggesting they will be a major focus for future development. Koh Rong Samlon includes a large heart-shaped bay with some shellfish cultivation, as well as some good beaches on its north coast. Koh Rong has fantastic beach on the south-western coast, stretching for 5km. or more without a beach hut in sight. There are other good beaches around this huge island, and there’s a bustling fishing community on the southeast with basic supplies available, plus fresh fish and crab. If one place is set to become the Ko Samui (Thailand) of Cambodia, this is it – don’t worry though, it won’t be for at least another five years!
Nearer the coast and to the south of Sihanoukville are several smaller islands that are an option if the open waters to Koh Rong are too choppy. Koh Khteah is the nearest, but very small, while Koh Ta Khieu has the better beaches, but is near Cambodia’s navy headquarters.
maar is er ook iets van accomodatie? Je kunt bijvoorbeeld vanuit Kep een dagtrip doen naar Rabbit Island, maar je kunt er niet overnachten.

Koh Rong ziet er wel erg mooi uit: http://www.cambodianonline.net/kohrongmontage1.htm
kennelijk is een Fin bezig iets te bouwen: http://matadortravel.com/(...)ts-koh-rong-cambodia
deze dus: http://beyondthebeatenpath.com/index.php?section=39
dit is een onderhoudend stukje over het bouwproces en Cambodia in a nutshell: http://www.karmaland.org/khmer3.htm

leuk, niet erg praktsich, maar leuk

Op Koh Rong eilandje in de buurt stopt de fastboat tussen Krong Koh Kong en Sihanoukville trouwens eventjes, althans drie jaar geleden. Wat mensen eruit, kokosnoten erin

[ Bericht 7% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 01-06-2008 15:06:23 ]
  zondag 1 juni 2008 @ 15:29:12 #139
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_59049297
quote:
Op zondag 1 juni 2008 14:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar is er ook iets van accomodatie? Je kunt bijvoorbeeld vanuit Kep een dagtrip doen naar Rabbit Island, maar je kunt er niet overnachten.

Koh Rong ziet er wel erg mooi uit: http://www.cambodianonline.net/kohrongmontage1.htm
kennelijk is een Fin bezig iets te bouwen: http://matadortravel.com/(...)ts-koh-rong-cambodia
deze dus: http://beyondthebeatenpath.com/index.php?section=39
dit is een onderhoudend stukje over het bouwproces en Cambodia in a nutshell: http://www.karmaland.org/khmer3.htm

leuk, niet erg praktsich, maar leuk

Op Koh Rong eilandje in de buurt stopt de fastboat tussen Krong Koh Kong en Sihanoukville trouwens eventjes, althans drie jaar geleden. Wat mensen eruit, kokosnoten erin
In mijn LP staat dat je op Rabbit Island bij familie kunt slapen zo lang als je kunt afspreken zeg maar, en dat er inmiddels ook wat basic guesthouses zijn met bedden en mosquito nets.
Over Koh Rong staat er niets in qua accomodatie, dus ik ben 'bang' dat je daar niet kunt overnachten. Tegen de tijd dat de ts gaat is er misschien iets?
pi_59175336
hoi, ik ben van plan om in december-januari naar laos te gaan, maar nu weet ik niet precies of ik nu een ticket moet kopen of wachten. Want je hoort altijd dat hoe later je boekt, hoe duurder maar ik kan nu een ticket kopen bij emirates voor 988 euro en ik was straks op werledwijzer.nl en daar stonden prijzen van 700,800 euro voor dezelfde peroide vanuit dusseldorf naar bangkok. Ik kom trouwens niet echt goedkoper uit dan 950 euro, op verschillende sites. Is dat een normale prijs voor december of kan ik goedkoper krijgen?
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  zaterdag 7 juni 2008 @ 07:22:58 #141
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_59191903
Van half december tot eerste week januari zijn de tickets altijd duurder.
Het is dan hoogseizoen ivm de kerstperiode

Vertrek dus voor of na die tijd....
Verder worden de tickets iin het algemeen duurder door gestegen brandstofprijzen en de milieu tax (spekken van de staatskas)
Explore the World
pi_59222363
Inmiddels nemen mijn plannen om terug naar Laos te gaan wat duidelijkere en serieuzere vormen aan. Ik wil naar Bangkok vliegen en dan naar Zuid-Laos gaan. Vanuit daar wil ik naar het noorden reizen (over land) en misschien in Vientiane mijn visum verlengen met een paar weken of de grens overgaan en weer tertugkomen (dat kan daar toch?) en een nieuw 1 maand visum aanvragen.

Vanuit het noorden wil ik China in bij de grensovergang bij Boten.

Iemand tips? Ze zijn van harte welkom.
pi_59243622
die van beginnen ook al heel wat duidelijker te worden, het is voor mij de eerste keer naar laos en de eerste keer helemaal alleen (vorig jaar was ik ook "alleen", maar wel met een groep)
Mijn ticket bestel ik bij worldticketcenter want die hebben tot de 15e aanbiedingen naar bangkok van 785 euro en voor de rest vind ik alleen maar duurdere tickets. Oh ja, en bij worldticketcenter krijg ik ook nog een overnachting in bangkok erbij.
Maar ik moet nog weleen backapck kopen, hoe groot moet ie dan zijn ongeveer. Ik ben en vrouw, dus geen 70 liter en ik wil eigenlijk niet al te veel meenemen, kleding lijkt me dat ik redelijk goedkoop daar kan krijgen (nou ja, vooral t-shirts), moet je een klamboe meenemen of vind je die al in de meeste hotels? Deet enzo, ook goed daar te krijgen of toch maar hier kopen?
  maandag 9 juni 2008 @ 13:15:30 #144
62913 Blik
The one and Only!
pi_59244782
quote:
Op maandag 9 juni 2008 12:28 schreef sieske het volgende:

Maar ik moet nog weleen backapck kopen, hoe groot moet ie dan zijn ongeveer. Ik ben en vrouw, dus geen 70 liter en ik wil eigenlijk niet al te veel meenemen, kleding lijkt me dat ik redelijk goedkoop daar kan krijgen (nou ja, vooral t-shirts), moet je een klamboe meenemen of vind je die al in de meeste hotels? Deet enzo, ook goed daar te krijgen of toch maar hier kopen?
60 liter is meer dan voldoende waarschijnlijk. Klamboe en dergelijke zijn over het algemeen beschikbaar in de meeste guesthouses. Deet kun je beter ter plaatse kopen dan in Nederland. In Nederland is het duurder en werkt vaak minder goed
pi_59264636
dank je voor de tip!!
Weet iemand trouwens of er vanuit Bangkok een vlucht gaat naar Pakse of vanuit Pakse naar Bangkok?
Ik wil namelijk door Laos heen, van noord naar zuid of andersom, dus ik heb een vlucht nodig naar pakse vanuit Bangkok of andersom. Bangkok-Luang Prabang is geen probleem, dat kan dus op het begin of het einde van mijn reis. En ik heb niet echt de tijd om door Laos te reizen en dan weer terug voor de vlucht naar Bangkok.
Ik heb nu trouwens een rugzak gekocht van 50 liter, was in de aanbieding dus ik kon hem niet laten liggen, khoop dat-ie groot genoeg is.
  dinsdag 10 juni 2008 @ 15:48:24 #146
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_59279370
Bangkok Airways vliegt op Pakse

http://www.bangkokair.com/en/index.php

Misschien is de Discovery Airpass een idee?
Zij vliegen ook vanaf de nieuwe luchthaven in Bangkok. In plaats van Don Muang.

[ Bericht 100% gewijzigd door bluesparkle op 10-06-2008 15:55:28 (toevoegen info) ]
Explore the World
pi_59291580
discovery airpass? Nooit van gehoord. Zal meteen effe kijken, weer bedankt trouwens. Hoe komt het trouwens dat jij er zoveel vanaf weet, woon je daar of heb je er ook gereisd?
Als je normaal naar Bangkok vliegt, kom je dan op de nieuw luchthaven aan of Don Muang? Ik wist ook nog niet eens dat er twee luchthavens waren.
  woensdag 11 juni 2008 @ 08:30:08 #148
62913 Blik
The one and Only!
pi_59297015
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 22:40 schreef sieske het volgende:
discovery airpass? Nooit van gehoord. Zal meteen effe kijken, weer bedankt trouwens. Hoe komt het trouwens dat jij er zoveel vanaf weet, woon je daar of heb je er ook gereisd?
Als je normaal naar Bangkok vliegt, kom je dan op de nieuw luchthaven aan of Don Muang? Ik wist ook nog niet eens dat er twee luchthavens waren.
Als je internationaal vliegt op Bangkok kom je altijd op Suvarnabhumi Airport aan. Dit is het nieuwe vliegveld van Bangkok (en het is daar frisjes). Don Muang is het oude vliegveld en wordt (volgens mij) alleen gebruikt voor binnenlandse vluchten. Als je dus naar Laos wilt vliegen vertrek je vanaf het nieuwe vliegveld.

dat had ik tenminste wel toen ik naar cambodja vloog
  woensdag 11 juni 2008 @ 09:38:16 #149
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_59297932
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 22:40 schreef sieske het volgende:
Ik heb een georganiseerde rondreis gemaakt en heb tijdens deze reis van vrouw ontmoet.
Mijn vrouw is dus Laotiaans en woont alweer bijna 5 jaar in Nederland.
Na de eerste ontmoeting ben ik vele malen terug geweest. Het land is in 6 jaar tijd al behoorlijk gemoderniseerd. Toen ik er de eerste keer was waren er geen pinautomaten, wegen waren slecht en was er weinig verkeer. Nu zijn er in Vientiane pinautomaten waar je met de maestro pinpas kan pinnen en veel meer auto's. De eerste Hummers en Porsche's heb ik al gesignaleerd.

Overigens kwam ik laatst pas achter die Discovery Airpass.
Schijnt handig te zijn als je binnen een bepaalde regio bijvoorbeeld vliegt van A naar B, vervolgens van B naar C en van C weer naar terug naar A.

[ Bericht 3% gewijzigd door bluesparkle op 11-06-2008 10:22:30 ]
Explore the World
pi_59328043
ik ga vanavond mijn tickets bestellen, maar eerste moet ik vragen op het werk of ik in die periode vrij kan krijgen (waarschijnlijk wel). Als er maar niet op die vlucht is volgeboeket vanavond, want dan wordt ik gek. Dan gaat namelijk ook de laatste vlucht dit jaar naar pakse vanuit Bangkok geloof ik. En dan moet ik weer opnieuw gaan uitzoeken en daar heb ik geen zin meer in. Mijn backpack heeft trouwens vanalles wat wel handig is aan een backpack zoals achterkant (lap stof) die onderin verstopt zit en je over de riemen of hoe die dingen achterop ook mogen heten kunt doen als je in de bus of vliegtuig gaat, ook van de voorkant te openen, handel aan zij zijkant zodat je hem ook als reistas kunt meenemen en natuurlijk waterdicht, en dat voor 18 eurootjes (uitverkoopaanbieding)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')