Northrop was bezig met haar eigen vliegende vleugel ontwerpen al midden jaren 30. De XB-35 is een creatie geheel naar hun eigen ontwerpen gemaakt niet naar de Go-229 (Ze hadden hem bekeken na de oorlog maar vonden weinig nieuws in vergelijking met hun eigen prototypen). De Duitsers behoren wel veel credit te krijgen voor al hun vernieuwende technieken maar wel waar het gepast is. En hier is het niet gepast.quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:41 schreef Nr.G het volgende:
[..]
De Horten IX is de naam die de uitvinders (gebr. Horten) eraan gaven. Gotha was de fabriek die hem werkelijk zou bouwen en gaf er de naam Go-229 aan.
De prototypes hebben ook echt gevlogen en het vliegtuig stond al op een assembly line toen de amerikanen de fabriek veroverden. Alle vliegtuigen zijn naar Northrop in de US verscheept en de rest in de fabriek is opgeblazen zodat de russen er niets aan hadden.
Northrop heeft ze gebruikt om de B-35 te maken.
[afbeelding]
Deze had echter stabiliteitsproblemen. In de jaren negentig is het project vernieuwd en zorgden computers voor de besturing. De uitkomst hiervan is de B-2 bomber.
[afbeelding]
Jawel, maar het ding heeft zo'n beperkt nut. Is alleen maar geschikt voor het offensief; iets wat Duitsland tijdens de introductie van het ding al niet meer deed. Dus vandaar, wat móet je met zo'n ding. Ik vind het erg typerend, in elk geval.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:34 schreef Gryphonne het volgende:
Over de Panther ben ik het mee eens, dat was de beste tank uit de hele oorlog. punt. Niet van die grote bakbeesten (en de IS-2 was ook niet geweldig) maar een mobiele, goede tank met adequate bepanstering en zeer goed 75/L70 kanon. De Sturmtiger was overigens ontworpen om te vechten in stedelijke gebieden en is zeer succesvol geweest in zijn korte carriere. Het koste niet veel recourses dit ding te maken aangezien het afgedankte Tiger chassis waren en er slechts 14 van zijn gemaakt. De technologie voor de raketmortier was ook al beschikbaar van de Kriegsmarine.
Welja, dat is ook zo. Het maakt niet veel uit wat je in je handen hebt als je tegenover elkaar ligt, hoewel ik tóch de M-1 Garand even wil noemen. Dat was het eerste semi-automatische wapen wat het standaard infanteriewapen voor een leger werd. Patton zei: "The greatest battle implement ever devised", kun je nagaan. Het was ook wel zo; 8 schoten in de tijd dat de Duitsers er maar twee konden afvuren. Eén van de redenen dat de Amerikaanse para's zo succesvol waren.quote:Uhm, tegen het einde van de oorlog was de StG in redelijke massa productie en de TO&E van de Duitsers bevatte al sinds vroeg 1944 een aantal StG's per eenheid. Voor een Grenadier 44 Kompanie (1x Grenadier Zug, 2x Sturm Zug) waren dit er al 4 per eenheid (8-12 man) in de "Sturm Zug" In de eerste instantie werd de StG zelfs tegengewerkt door Hitler omdat hij vondt dat het nooit een succesvol wapen kon worden, totdat berichten van het front hem overhaalden. Maar om te zeggen dat de Duitsers een oorlog hadden kunnen winnen op basis van betere infanteriewapens? nay.. infanteriewapens maken maar heel weinig uit, het gaat om doctrine, discipline, leiderschap en ondersteunende wapens zoals artillerie. Het is niet voor niets dat het overgrote deel van alle omgekomen infanteristen slachtoffer is geweest van doodgewone artillerie.
Nee, dus.quote:Op donderdag 13 juli 2006 17:17 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Gaat dit topic alleen over vliegtuigen? De tweede wereldoorlog heeft ook wel voor andere technologische vernieuwingen gezorgd die wellicht interessant genoeg zijn om te bespreken hier.
Jesus, schilder dat ding wit en je zou zweren dat het een ontwerp van Burt Rutan was.quote:Op donderdag 13 juli 2006 17:02 schreef cheukert het volgende:
canard: Henschel 87
[afbeelding]
Hoezo Duitsers innovatief.....
quote:Het varen onderwater met draaiende dieselmotoren.
Bron : Wikipedia
Het meest bijzondere type: de XXIII
Hitler was ervan overtuigd dat de huidige U-boten zoveel verliezen leden omdat ze verouderd waren, daarom ga hij bevel om een compleet nieuw ontwerp te bedenken. Dit type zou de blauwdruk voor alle latere onderzeeboten vormen, het kon beschouwd worden als de eerste moderne onderzeeboot. Rond maart 1944 kwam men op de proppen met het type XXIII onderzeeboot. Deze U-boot kon veel langer op zee blijven, was veel zwaarder bewapend en was aanzienlijk beter bepantserd.
Het meest bijzondere was de motor. Deze bevatte een chemische stof die zuurstof produceerde, de zuurstof werd gebruikt voor de verbranding van de dieselmotor. Door deze broodnodige zuurstof kon de boot ook onderwater met diesel varen. De oudere types duikboten dienden veel meer aan de oppervlakte varen om hun accu's te laden. Bovendien waren dieselmotoren ook onder water aanzienlijk sneller dan elektrische.
Mooiquote:
Het wapen is ook ingezet tijdens de verdediging van de Rijn, waar het met redelijk succes heeft gevochten tegen Amerikaanse troepenconcentraties en "assembly areas". Daarnaast is er eentje gebruikt tegen de opstand in Warschau waar het een gevreesd wapen werd aangezien het een gebouw van iedere grootte in 1 schot kon wegvagen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:36 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
[..]
[quote]Jawel, maar het ding heeft zo'n beperkt nut. Is alleen maar geschikt voor het offensief; iets wat Duitsland tijdens de introductie van het ding al niet meer deed. Dus vandaar, wat móet je met zo'n ding. Ik vind het erg typerend, in elk geval.
Naja, ik zou Patton's uitspraken met een korrel zout nemen. Over de IS-3 was hij ook niet te spreken toen hij deze tijdens een parade in Berlijn zag terwijl dat ontwerp superieur was aan alles wat de Duitsers of Amerikanen hadden.quote:Welja, dat is ook zo. Het maakt niet veel uit wat je in je handen hebt als je tegenover elkaar ligt, hoewel ik tóch de M-1 Garand even wil noemen. Dat was het eerste semi-automatische wapen wat het standaard infanteriewapen voor een leger werd. Patton zei: "The greatest battle implement ever devised", kun je nagaan. Het was ook wel zo; 8 schoten in de tijd dat de Duitsers er maar twee konden afvuren. Eén van de redenen dat de Amerikaanse para's zo succesvol waren.
De canard is al wat ouder hoor. Zie dit plaatje van de Wright Flyer uit 1903 bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 13 juli 2006 17:02 schreef cheukert het volgende:
canard: Henschel 87
[afbeelding]
Hoezo Duitsers innovatief.....
Dat is geen echte canard, de Wright Flyer had een staart...quote:Op vrijdag 14 juli 2006 16:06 schreef Nr.G het volgende:
[..]
De canard is al wat ouder hoor. Zie dit plaatje van de Wright Flyer uit 1903 bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Het enige wat ik kan vinden in mijn boekjes is een ME-262 met naar boven gerichte kanonnen/machinegeweer (Schrage musik). Over de kanonnen/machinegeweren kan ik geen antwoord vinden. Mijn boekwerk van Podzun geeft aan dat het een MG 151 gaat. Deze site geeft aan dat het om een tweetal 30 mmMK 108 kanonnen gaat. Waar ze beide wel eenduidig over zijn is deze heeft gevlogen bij het 10./NJG 11 "Kommando Welter"quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:56 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Wat ik me wel afvraag is of er bepaalde speciale versies van de ME-262 in dienst waren die werkten met licht-optische sensors waarmee explosieven vanuit de vleugel afgeschoten konden worden. (Lees onder een bommenwerper vliegen om hem neer te kunnen halen).
Sommige versies van de ME-163 had deze techniek wel...... maar ik weet niet of ze dit ook bij de ME-262 hebben toegepast.
Ik heb ooit eens met de schietvereniging in Belgie een heel open rondleiding gehad bij een wapenmuseum. De vitrinekasten gingen toen openquote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:37 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb pas het genoegen gehad enkele echte mp44's en mp40's te hanteren. Wat een fantasisch mooie geweren zijn dat!
Vliegtuigen gebruikten nooit de MG34 of MG42. Die waren strikt uitgerust met de MG81z, MG15, MG17, MG151(/15 en /20) of MG131.quote:Ik heb ooit eens met de schietvereniging in Belgie een heel open rondleiding gehad bij een wapenmuseum. De vitrinekasten gingen toen open.
Kan je vertellen dat diegene die de MG-42 mocht dragen behoorlijk wat spierballen moest hebben (bijna 12 kg, zonder extra's).
Dit wapen was zijn tijd ook ver vooruit.
1200 tot 1800 schoten per minuut (laten we zeggen 25 schoten per seconde).
Eenvoudig demonteerbaar (een nieuwe loop zat er in een paar seconden op).
Nadeel was wel dat het vanwege de vormgeving ongeschikt was voor tanks en vliegtuigen. De MG-34 voldeed hier beter (vanwege de ronde dwarsdoorsnede).
Dit is bij 95% van de MGs het geval, daarbij is het niet echt een nadeel. Volautomatisch gaan bij een machine geweer heeft toch geen zin aangezien je dan overal heenschiet behalve je doel. (ook wel vuurdiscipline genoemd)quote:Ook na de oorlog zijn ze verder gegaan met de ontwikkeling... De MG3 en de M60 zijn de moderne uitvoeringen van de MG42. Verder was de productie van de MG42 veel stanswerk en erg goedkoop te maken. Nadeel was wel dat de loop luchtgekoeld was , en bij lange vuurseries er een behoorlijke afwijking begon op te treden. Vandaar dat het wapen voornamelijk werd gebruikt met kleine bursts (1-2 seconden de trekker overhalen en dan ff afkoelen).
Gewichtsreductie is niet noodzakelijk beter. Een krachtig patroon (zoals dat bij de meeste MGs) met licht geweer levert dezelfde problemen op als met de FG42, onhandelbaar grote terugslag.quote:Ter vergelijking... een minimi van FN (jaren 80 ontwikkeling) weegt 7.1 kg en dat is toch een gewichtsreductie van bijna 40 % in vergelijking tot de MG42.
Klopt.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:55 schreef Gryphonne het volgende:
Vliegtuigen gebruikten nooit de MG34 of MG42. Die waren strikt uitgerust met de MG81z, MG15, MG17, MG151(/15 en /20) of MG131.
quote:Dit is bij 95% van de MGs het geval, daarbij is het niet echt een nadeel. Volautomatisch gaan bij een machine geweer heeft toch geen zin aangezien je dan overal heenschiet behalve je doel. (ook wel vuurdiscipline genoemd)
Ook waarquote:Gewichtsreductie is niet noodzakelijk beter. Een krachtig patroon (zoals dat bij de meeste MGs) met licht geweer levert dezelfde problemen op als met de FG42, onhandelbaar grote terugslag.
quote:Op maandag 10 juli 2006 14:00 schreef Haushofer het volgende:
Tov filmpje ! Ik vind het ook een ontzettend fascinerend toestel. Ik geloof dat met name het grote snelheidsverschil tussen bommenwerpers en de jager voor problemen zorgde; veel piloten waren het niet gewend om met zulke toestellen te vliegen. En dan die kannonnen: 30 mm Rheinmetall
-edit: wikipedia over de kannonnen:
MK108
Plaatje:
[afbeelding]
aangepaste versies worden volgens mij nog steeds gebruikt in de eurofighter typhoon
dat hebben ze gedaan namenlijk de g43.quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:59 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
Precies. Kun je nagaan dat de Amerikanen pas zes jaar later hun eerste aanvalsgeweer hadden, wat eigenlijk gewoon een volauto versie van de Garand was (de M-14). De eerste Amerikaanse tegenhanger van de Stg-44 was de M-16...
En dat bedoel ik nou. Er liepen een paar Duitsers rond met de Stg-44 en de rest had de ouwe Kar-98 (of de Schmeisser). Hadden de Duitsers die effort (en resources) in een verbetering van het standaard infanteriewapen gestoken (Kar-98), of in een draagbaar machinegeweer, dan had dat een heel ander effect gehad dan die paar Stg-44's.
maar je vergeet dat de kar98 dan wel weer nauwkeuriger was en op de amerikanen na niemand die semi wapens standaard hadquote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:36 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
Welja, dat is ook zo. Het maakt niet veel uit wat je in je handen hebt als je tegenover elkaar ligt, hoewel ik tóch de M-1 Garand even wil noemen. Dat was het eerste semi-automatische wapen wat het standaard infanteriewapen voor een leger werd. Patton zei: "The greatest battle implement ever devised", kun je nagaan. Het was ook wel zo; 8 schoten in de tijd dat de Duitsers er maar twee konden afvuren. Eén van de redenen dat de Amerikaanse para's zo succesvol waren.
Nee, dat zal de bedoeling niet zijn. Hoewel de vliegtuigen uit Luft46 fantastisch zijn. Persoonlijk vind ik de asymmetrische vliegtuigen van Blohm und Voss hoogstandjes van vliegtuigtechniek.quote:Op donderdag 13 juli 2006 17:17 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Gaat dit topic alleen over vliegtuigen? De tweede wereldoorlog heeft ook wel voor andere technologische vernieuwingen gezorgd die wellicht interessant genoeg zijn om te bespreken hier.
inderdaad, maar dat komt ook voor een heel groot deel doordat ze simpelweg niet op de vijand schoten, omdat ze het echte 'kill-instinct' niet hadden.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 16:03 schreef Gryphonne het volgende:
Infanterie eenheden vuren vaak blind, er zijn niet voor niets gemmideld 10000 kogels verbruikt per "kill".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |