abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39547316

• Vraagjes!
    Wil je een operating systeem zonder spyware? Zonder serials? Zonder de noodzaak een firewall te draaien? Zonder de noodzaak een virusscanner te hebben draaien? Een OS met volledig gratis software? Ben je niet bang om eens een keer een opdracht in te geven in plaats van te klikken op een button?
    Dan kan Ubuntu iets voor jou zijn.

• en Ubuntu... wat is dat?
    Ubuntu is een compleet en gratis Linux besturingssysteem, vrij beschikbaar met zowel community als betaalde ondersteuning. Ubuntu is gebaseerd op Debian en om de 6 maanden wordt er een nieuwe versie uitgebracht. De volgende versie zal Ubuntu 6.10 Edgy Eft gaan heten en komt dus (als alles goed gaat) in maand 10 van 2006 uit. De vorige versies waren Breezy Badger 5.10, Hoary Hedgehog 5.04 en Warty Warthog 4.10.

• Ja, en wat betekent het woord 'Ubuntu'?
    "Ubuntu" is een oud Afrikaans woord. Het betekent "menselijk zijn voor anderen". Ubuntu betekent ook "Ik ben wat ik ben door wat wij zijn". De Ubuntu Linux distributie introduceert de gedachte achter Ubuntu in de wereld van software.

• Ja, allemaal erg leuk... maar waarom zou ik voor Ubuntu kiezen?
    Omdat Ubuntu voor de beginnende én voor de ervaren Linux/Unix gebruiker is.
    Net als bij andere Linux distro's heb je bij Ubuntu geen last van virussen, en heb je een grote community dus áls je eens in de problemen mocht komen met je OS, er altijd wel iemand is die je kan helpen.

In het Ubuntu manifest staat onder andere dat software zonder enige (betalings)verplichting beschikbaar zou moeten zijn, dat software door iedereen in zijn of haar taal bruikbaar zou moeten zijn, ook voor mensen met een handicap en dat iedereen de vrijheid moet hebben om software aan te passen naar zijn of haar wensen. Dat is toch iets wat alle Nederlanders aanspreekt? (opm: dit is ook de reden waarom MP3 en DVD playback niet standaard werken in Ubunut. Maar dat is met 2 commandoregels op te lossen ) Deze vrijheden maken Ubuntu fundamenteel anders dan traditionele 'gesloten' software: niet alleen zijn alle tools gratis beschikbaar, ook heb je de vrijheid om de software aan te passen zoals je zelf wilt.

Overigens herkent Linux veel hardware maar is het een ongeschreven regel dat als 2 of meer hardware onderdelen niet correct herkend worden die versie van Linux niet geschikt is voor jouw systeem. Ga dan niet vechten tegen je systeem maar kijk dan eens uit naar een andere Linux versie. Knoppix, Suse, Redhat, Mepis, Debian, Gentoo hebben een andere hardwareherkenning en zouden jouw systeem wel eens korrekt kunnen herkennen.

• Wat krijg ik dan?
    De standaardinstallatie van Ubuntu komt met Gnome als desktop manager, FireFox 1.5 als browser, Evolution als e-mailclient, Open Office.org 2.0, Gimp, Ekiga Softphone voor VOIP en videconferencing, Gaim als chatprogramma en bijna 20.000 andere programma's uiteenlopend van programmeertalen tot programma's om DVD's te backuppen. Wil je Opera of Epiphany als browser dan kan dat. Of Thunderbird als e-mail client dan kan dat. Er zijn verschillende CD spelers voor muziek (-> XMMS, Rythmbox, Amarok), dvd-spelers (-> XINE, Totem, VLC). Een lamp-installatie (apache2, mysql, php)?. Wil je spaanse werkwoorden leren (-> kverbos)? Of Kanji leren lezen! Dat kan. Er zijn zelfs speciale secties met spelletjes voor kinderen die zowel speels als educatief zijn (-> 'childsplay'). Leren coderen in Python? Perl? C? C++? Geen probleem! Er zijn genoeg speciale editors om snel te kunnen coderen.

• En waar kan ik het downloaden?
    Ubuntu (Gnome) Desktop/Live CD voor
    PC: ISO of Torrent Mac: ISO of Torrent AMD 64: ISO of Torrent
    Ubuntu (Gnome) Alternate CD voor
    kUbuntu (KDE) Desktop/Live CD voor
    kUbuntu (KDE) Alternate CD voor
    xUbuntu (XFCE) Desktop Live CD voor
    xUbuntu (XFCE) Alternate CD voor

• En wat zijn de kenmerken van Gnome, KDE en XFCE?
    Hier staat wat informatie over de verschillende desktop managers (DE):
    Gnome (nederlands)
    KDE (nederlands)
    XFCE (engels)

• Desktop? Alternate? Welke doet wat?
    Met de Desktop/Live CD kun je alles eerst eens bekijken zonder dat er wijzigingen aan je harde schijf plaatsvinden. Op je desktop komt wel een installatie-ikoontje om echt te installeren (via een grafische install). Netwerkinstellingen en dergelijke worden zelfs meteem overgenomen. De alternate CD is een directe installatie waarmee ook custom made installaties en OEM (pre-installed PC's zoals je ook Windows krijgt aangeleverd) installaties gemaakt kunnen worden.

• Moet ik een zware machine hebben?
    Voor een installatie met Gnome/KDE is minimaal nodig 192 Mb RAM en een minimale schijfruimte van 10 Gb. Voor XFCE is minimaal nodig 64 Mb RAM voor de alternate install en 128 Mb RAM voor een dekstop install met een minimale schijfruimte van 1.4 Gb.
    Ten opzicht van Windows XP hoef je dus zeker niet een zware machine te hebben.

• Handige websites met informatie en speciale tools/programma's
    Officiele website en wiki
    Er is een engelstalig Ubuntu forum dat ook door mensen bezocht worden die zelf software maken of pakketten beheren. Daarnaast is er ook een nederlandstalig Ubuntu forum. Hier wordt ook gewerkt aan vertalingen van nieuwe programma's om onze mooie taal een plaats te geven in Ubuntu.
    De beste guide vind je op Ubuntu Dapper Drake Guide. Een uitzonderlijk goede plek om rond te kijken naar hoe alles moet. Daarnaast is er ook een website met installatie als thema te vinden op:
    monkeyblog.org. Er staat een beschrijving om software te installeren met iets simpels als een 'add/remove programs' tot het intypen van commando's om software gemaakt voor een andere Linux te installeren.
    En mocht je nog niet vaarwel willen zeggen van je Windows kan dat door een Dual Boot op te zetten.
    Ubuntu kent een standaard driver voor je display, geen dvd playback, kan geen mp3 afspelen. Via wat extra commando's kan dit wel allemaal eenvoudig worden toegevoegd. Er zijn ook programma's gemaakt waarin zulke dingen aangevinkt kunnen worden. 2 hiervan zijn: EasyUbuntu en Automatix.
    Met Ubuntu Center kun je van je eigen muziekcollectie een audio stream maken. Files vanaf een andere locatie op jouw eigen systeem zetten, een vanaf het web toegankelijke kalender neerzetten, je bookmarks web-enabled maken. Hier staat wat screenshots.

• Wil je Ubuntu op CD thuis krijgen?
    Zelfs het bestellen van de installatie CD gebeurd zonder verzendkosten in rekening te brengen. Je kunt hier een GRATIS bestelling plaatsen. Let wel op: iedere 1 stuks heeft een waarde van 50 ct. Boven +- 22 euro dienen invoerrechten te worden betaald.

• En zijn er wat screenshots?
    Hier staan er een hoop met betrekking tot Ubuntu, kUbuntu en xUbuntu.

en hier vinden jullie Deel 1!
    en hier Deel 2!

WAARSCHUWING: voordat je met een installatie van een nieuw OS begint maak je EERST een backup van je huidige OS. Muziek, films en foto's doe je dus eerst op een DVD of op CD's zetten. En zorg er tevens voor dat je even nagaat dat jouw hardware werkt met Linux. Niets zo vervelend als erachter komen dat je niet op het web kunt komen omdat een of andere instelling niet goed staat en jij niet weet hoe het is op te lossen. Vooral als dit je enige systeem is.
  • pi_39547342
    Live vanaf mijn verse Ubuntu Dapper computer

Zal binnenkort eens wat screenies maken van de progsels die in Dapper zitten, om zo een beetje een beter beeld te geven van hoe en wat.
      woensdag 5 juli 2006 @ 18:11:46 #3
    65490 whoops
    Home is where the heart is...
    pi_39547444
    Ik vind de Dappere Draak nogsteeds heerlijk werken... Ben trouwnes benieuwd wanneer de CD's geleverd worden...
    In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
    pi_39547477
    ik had er 10 besteld en die zijn vorige week binnen gekomen, heb er gisteren weer 40 besteld
      woensdag 5 juli 2006 @ 18:17:19 #5
    44600 Dandelion
    ZEKUR OUWE!!!!!!
    pi_39547563
    Ik worstel nog immer met mijn firefox problemen. Wanneer ik FF start in een console krijg ik de volgende foutmelding:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50
    51
    52
    dandelion@Adam:~$ firefox
    X Error: BadDevice, invalid or uninitialized input device 169
      Major opcode:  147
      Minor opcode:  3
      Resource id:  0x0
    Failed to open device
    Failed to open device

(Gecko:17368): Gdk-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_from_drawable: assertion `gdk_window_is_viewable (src)' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_n_channels: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_bits_per_sample: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_width: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_height: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_rowstride: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GLib-GObject-CRITICAL **: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed

(Gecko:17368): Gdk-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_from_drawable: assertion `gdk_window_is_viewable (src)' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_n_channels: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_bits_per_sample: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_width: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_height: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GdkPixbuf-CRITICAL **: gdk_pixbuf_get_rowstride: assertion `pixbuf != NULL' failed

(Gecko:17368): GLib-GObject-CRITICAL **: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed

The program 'Gecko' received an X Window System error.
    This probably reflects a bug in the program.
    The error was 'BadAlloc (insufficient resources for operation)'.
      (Details: serial 1262322 error_code 11 request_code 53 minor_code 0)
      (Note to programmers: normally, X errors are reported asynchronously;
       that is, you will receive the error a while after causing it.
       To debug your program, run it with the --sync command line
       option to change this behavior. You can then get a meaningful
       backtrace from your debugger if you break on the gdk_x_error() function.)

Opzich draait firefox dan wel (tot aan de melding vanaf regel 43) maar met horten en stoten.

Ook als ik Amule wil starten krijg ik een soortgelijke melding:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    dandelion@Adam:~$ amule
    Failed to open device
    Failed to open device
    Initialising aMule

En ook amule draait met horten stoten.
    Iemand enig idee?
    Get on your boots!
    16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
    Last.fm | Twitter
    pi_39548441
    Ik zit op Xubuntu, werkt heerlijk.
      woensdag 5 juli 2006 @ 19:03:24 #7
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_39548915
    mistermaniac: mooie startpost

Dandelion: gebruik je easyubuntu? Misschien dat dit helpt: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=187025
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
      woensdag 5 juli 2006 @ 20:45:24 #8
    44600 Dandelion
    ZEKUR OUWE!!!!!!
    pi_39551670
    quote:
    Op woensdag 5 juli 2006 19:03 schreef wdn het volgende:
    mistermaniac: mooie startpost

Dandelion: gebruik je easyubuntu? Misschien dat dit helpt: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=187025
    hmm goeie tip. ik heb easyubuntu geporbeerd te instaleren maar dat wilde niet, gaf problemen met Kubuntu weer niet goed gelezen natuurlijk. Maar hier zal ik eens in duiken
    Get on your boots!
    Last.fm | Twitter
    pi_39557707
    Ik zal mijn vraag nog ff herhalen in dit deel:

N.a.v. dit topic heb ik maar eens een ubuntu live cd geprobeerd, maar ik krijg geen beeld op mijn laptopscherm. Wel op een externe monitor, maar max 640*480.

Ik heb een ATI X700 kaartje, mijn laptop is een ASUS A6000 series notebook.

weet iemand iets?
      woensdag 5 juli 2006 @ 23:21:53 #10
    65490 whoops
    pi_39558076
    quote:
    Op woensdag 5 juli 2006 23:12 schreef erikkll het volgende:
    Ik zal mijn vraag nog ff herhalen in dit deel:

N.a.v. dit topic heb ik maar eens een ubuntu live cd geprobeerd, maar ik krijg geen beeld op mijn laptopscherm. Wel op een externe monitor, maar max 640*480.

Ik heb een ATI X700 kaartje, mijn laptop is een ASUS A6000 series notebook.

weet iemand iets?
    Waarschijnlijk is het een kwestie van de ATI drivers installeren. Hier staat hoe dat moet:
    https://help.ubuntu.com/c(...)cd4d71ded66b40003f25

Ik weet niet of dat ook op een LIVE-cd werkt...
    edit: Vast niet, want er zit een reboot in...
    In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
    pi_39559217
    W00t, gisteren het verzoek gekregen om een PII 400 / 128 MB ex-werkstation te installeren voor de buurman z'n zoontje, die de PC eigenlijk alleen maar gebruikt voor wat simpele games/internet. Gezien-ie erg goed is in het verneuken van installaties met spyware en virussen ga ik zeker Ubuntu Linux voorstellen, wat na een kleine upgrade toch wel goed te doen moet zijn op zo'n machine.
    url
    pi_39559270
    Heb dit probleem ook gehad, omdat ik voor Ubuntu waarschijnlijk nogal een exotisch scherm heb (IBM P76?) Je kan ook de Alternate CD downloaden, kiezen voor tekstinstallatie en via xorg.conf handmatig je display settings aanpassen.
    url
    pi_39561874
    quote:
    Op woensdag 5 juli 2006 18:11 schreef whoops het volgende:
    Ik vind de Dappere Draak nogsteeds heerlijk werken... Ben trouwnes benieuwd wanneer de CD's geleverd worden...
    vind je hem beter dan debian?

ik wil graag antwoord op de volgende vraag:

kan ik ubuntu installeren op mijn PC ? de reden dat ik dit vraag is omdat zowel debian als red hat (nieuwe versie ben de naam kwijt) over zijn nek gingen na de install waar mandrake het overigens prima deed. wat was het probleem?

heb 2 harddisks 1 ATA dat is mijn leech schijf en 1 SATA schijf dat is de windows XP en linux schijf. iemand die me het antwoord kan geven zonder dat ik alles ga downloaden en opnieuw installeren???
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
      donderdag 6 juli 2006 @ 01:53:11 #14
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_39561919
    Dat is nogal een vraag.

Ik heb een SATA schijf en met Debian, SuSE en Ubuntu totaal geen problemen gehad. Niet bij de installatie, maar ook daarna niet (in ieder geval niet veroorzaakt door mijn schijf). En wat het probleem bij jou geweest is, is ook niet te zeggen.

Je kunt de ISO gewoon met Bittorrent binnen halen, kost weinig moeite en tijd. En mocht je het liever niet doen (bijvoorbeeld i.v.m. een datalimiet) kun je een gratis cd bestellen (of meerdere als er mensen in je omgeving ook behoefte aan hebben) via de site.

En met 'nieuwe versie' van RedHat bedoel je Fedora?
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
      donderdag 6 juli 2006 @ 07:05:47 #15
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_39563123
    quote:
    Op woensdag 5 juli 2006 20:45 schreef Dandelion het volgende:

[..]

hmm goeie tip. ik heb easyubuntu geporbeerd te instaleren maar dat wilde niet, gaf problemen met Kubuntu weer niet goed gelezen natuurlijk. Maar hier zal ik eens in duiken
    Volgens dat forum moet je EasyUbuntu nogmaals installeren (er staat een installatieopdracht verkeerd om dus die kan pas bij de 2de keer installeren uitgevoerd worden).
      donderdag 6 juli 2006 @ 08:06:03 #16
    44600 Dandelion
    ZEKUR OUWE!!!!!!
    pi_39563393
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 07:05 schreef wdn het volgende:

[..]

Volgens dat forum moet je EasyUbuntu nogmaals installeren (er staat een installatieopdracht verkeerd om dus die kan pas bij de 2de keer installeren uitgevoerd worden).
    dat is gelukt.
    MAar helaas de foutmelding blijft het zelfde
    Get on your boots!
    Last.fm | Twitter
      donderdag 6 juli 2006 @ 08:51:01 #17
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_39563782
    Ik heb dapper nog maar eens geinstalleerd omdat ik het eerst vanuit de server versie had gedaan. Het systeem lijkt nu wel veel cleaner en is in elk geval sneller.
    Paar kleine dingen nog, ten eerste kun je WPA en WPA2 installeren (WLAN beveiligingen)? WEP is volgens mij de enige die echt wordt meegeleverd. Daarnaast vond ik Kile, een leuke TeX editor maar die is voor KDE. Nu werk ik zelf met Gnome, dus dat betekent dat ik Kile zelf niet kan draaien? Is het niet een beetje onhandig, om Linux (deb) programma's te maken maar dan maar voor 1 desktop beheer systeem? Of is hier een workaround voor? (Linux newbie etc.. kom maar op )
      donderdag 6 juli 2006 @ 09:47:02 #18
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_39564692
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 08:51 schreef Visitor.Q het volgende:
    Ik heb dapper nog maar eens geinstalleerd omdat ik het eerst vanuit de server versie had gedaan. Het systeem lijkt nu wel veel cleaner en is in elk geval sneller.
    Paar kleine dingen nog, ten eerste kun je WPA en WPA2 installeren (WLAN beveiligingen)? WEP is volgens mij de enige die echt wordt meegeleverd. Daarnaast vond ik Kile, een leuke TeX editor maar die is voor KDE. Nu werk ik zelf met Gnome, dus dat betekent dat ik Kile zelf niet kan draaien? Is het niet een beetje onhandig, om Linux (deb) programma's te maken maar dan maar voor 1 desktop beheer systeem? Of is hier een workaround voor? (Linux newbie etc.. kom maar op )
    Je kunt KDE-programma's gerust op een Gnome desktop draaien hoor. Ik gebruik bijvoorbeeld ook Akregator onder Gnome, werkt goed.

WPA en WPA2 instellen kan, maar gaat nog niet overal even makkelijk heb ik begrepen. Kijk hier eens voor mee info: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WPAHowTo
      donderdag 6 juli 2006 @ 10:02:16 #19
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_39565011
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 09:47 schreef LeisureSuitLarry het volgende:

[..]

Je kunt KDE-programma's gerust op een Gnome desktop draaien hoor. Ik gebruik bijvoorbeeld ook Akregator onder Gnome, werkt goed.
    Thanks! Dan moet ik wel eerst een KDE package installeren?
      donderdag 6 juli 2006 @ 10:03:15 #20
    36666 Furious
    animalist.
    pi_39565041
    Ik ben aan het kutten met Ubuntu 6.06, alleen lukt het installeren van NVIDIA-drivers mij niet zo. Ik krijg namelijk iedere keer de melding dat ik X eerst moet afsluiten. Hoe?
    Ik post om het posten.
      donderdag 6 juli 2006 @ 10:10:45 #21
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_39565217
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 10:02 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Je kunt gewoon met Synaptic alle programma's installeren die je daarin tegenkomt, ook KDE-programma's
      donderdag 6 juli 2006 @ 10:34:38 #22
    65490 whoops
    pi_39565751
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 01:49 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

vind je hem beter dan debian?
    Het fijne aan Ubuntu vind ik dat het gebaseerd is op debian (dus: standaard werken met apt, en een megagrote repository) , maar het wordt wel sneller gereleased en is meer gericht op desktop-werk.
      donderdag 6 juli 2006 @ 10:34:41 #23
    152303 hamkaastosti
    ook bekend als hamkaastosti
    pi_39565753
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 08:51 schreef Visitor.Q het volgende:
    wpa en wpa2 kan met networkmanager of voor kde knetworkmanager
    Tom Jones zong ooit...
    she's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
    laat een berichtje achter in mijn vriendjes en vriendinnetjesboek
    grolsch is tof | Aj plat könt praoten, mo-j ut neet laoten
      donderdag 6 juli 2006 @ 10:35:23 #24
    36666 Furious
    animalist.
    pi_39565765
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 10:03 schreef Furious het volgende:
    Ik ben aan het kutten met Ubuntu 6.06, alleen lukt het installeren van NVIDIA-drivers mij niet zo. Ik krijg namelijk iedere keer de melding dat ik X eerst moet afsluiten. Hoe?
    Zeg tuig! Ik wacht op antwoord.

1024x768 op een 1680x1050 monitor is niet fijn.
    Ik post om het posten.
      donderdag 6 juli 2006 @ 10:46:15 #25
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_39566081
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 10:35 schreef Furious het volgende:

[..]

Zeg tuig! Ik wacht op antwoord.

1024x768 op een 1680x1050 monitor is niet fijn.
    Zoek zelf kreng

alt + ctrl + f1
    log in
    sudo /etc/init.d/gdm stop

of mot je kde?
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 10:34 schreef whoops het volgende:

[..]

Het fijne aan Ubuntu vind ik dat het gebaseerd is op debian (dus: standaard werken met apt, en een megagrote repository) , maar het wordt wel sneller gereleased en is meer gericht op desktop-werk.
    Edgy Eft komt in October
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 10:02 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Doet synaptic voor jou Aardig he?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')