quote:
Op donderdag 20 juli 2006 22:00 schreef koei het volgende:Is Spock ook doof? Wij hebben ook een witte kat met een groen en een blauw oog maar deze is doof en dat schijnt veel voor te komen onder witte katten met twee kleuren ogen. De kat (BiCo) heeft daardoor ook de neiging om erg hard te gaan schreeuwen vooral als hij ('s nachts) binnen komt en niemand ziet...
Niet het merendeel van de witte katten is doof, het heeft vooral te maken met oogkleur. Blauwe ogen geeft een grotere kans op doofheid, maar ook geen garantie, en bij koperen ogen hoef je al niet zoveel zorgen te maken. Kattenfokkers testen hun witte katten op doofheid dmv de BAER-test, en met dove katten mag niet verder gefokt worden. Ongeveer 30-40% van de katten met één blauw oog (odd-eyed) is doof. Er zijn verschillende genen die de kleur wit en/of blauwe ogen veroorzaken, maar bij een bepaalde combinatie heb je én géén oogpigment (resultaat, blauwe ogen) én er mist een cellaag in het oor (komt van dezelfde stamcellen) waardoor het gehoor niet goed functioneert. Het heeft ook nog eens met de ontwikkeling van embryo's in de baarmoeder te maken, bij sommige katten zijn bepaalde cellen wel ver genoeg "gereisd" en die zijn wel horend. Katten met één blauw oog zijn meestal aan die kant doof, terwijl aan de kant van het gekleurde oog de cellen wel ver genoeg gereisd zijn en het oor aan die kant wel de juiste cellaag heeft.
Afgezien van de theorie zou ik volgens mij wel uren kunnen kijken naar die ogen van zo'n kat
Die kleine rooie rakker van Laton
Mooie foto's van Pollewop die warm ligt te zijn
![]()
Geweldige foto's van jouw katten, DuchessX ! Die van Diddl met dat fonteintje is echt leuk ! Bailey kende ik bijna niet terug
![]()
Gaat het wel goed ?
Flynn is helemaal gek van toetjes, en hij komt ze gewoon halen !
"Hey, waarom heb jij een toetje en ik niet
![]()
"
![]()
"Geef maar. Maakt me niet uit dat je die lepel al in je mond aan het steken bent, ik pak het er wel af"
![]()
"Houd dat bakje eens wat dichterbij ? "
![]()
"Zo, lekker"
![]()
[ Bericht 1% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 21-07-2006 18:05:02 ]