abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39460080
Het grote kleine babietjes topic deel 79

Babietjes

11 juli 2005: Nicole, dochter van Snowww
25 augustus 2005: Sara Runé Catharina, dochter van Fuente en Buurvrouw_Rietman (papa)
*** 14 oktober 2005: Kady Máire, dochter van Elegantly Wasted en Digger***
18 oktober 2005: Jort, zoon van Quinny en chocobo
18 oktober 2005: Amber Sophie, dochter van Vicky
21 oktober 2005: Amber, dochter van Biebz en Xlarge
27 oktober 2005: Tobias, zoon van Saffier en Lautie
28 oktober 2005: Robin Thomas, zoon van Wennie
28 oktober 2005: Emma Sophie, dochter van Jelief en Mike Air
11 november 2005: Emma Salome, docher van Suzanna
***18 november 2005 Lucas, zoontje van FoN en Bierie ***
19 november 2005: Jasmijn, dochter van Bastard (papa)
6 december 2005: Kim Jessie, dochter van Ingrid19 en Djeez
27 december 2005: Merlijn, zoon van Randa_v en Magneet
*** 30 december 2005: Arwen, dochter van _evenstar_ en DarkManta ****
12 januari 2006: Aron Marick, zoon van Renegate
20 januari 2006: Randall, zoon van ladylike
17 februari 2006: Max, zoon van pinquit
10 maart 2006: Joey Luciano Miquel, zoon van Girly
18 april 2005: Tinka, dochter van Mammietje
24 april 2006: Fabian Willem, zoon van cheqy (papa)
7 mei 2006: Kai, zoon van Troma78
8 mei 2006: Nienke, dochter van kwipsel
9 mei 2006: Merlijn Jean Joseph, zoon van Icicle
20 mei 2006: Mahre Junah, dochter van Tazz (papa)
31 mei 2006: Romijn, zoon van Martineke
3 juni 2006: Finn, zoon van Tamea
20 juni 2006: Sara, dochter van CrazyMoon
20 juni 2006: Cas Anthony, zoon van Dutchie
22 juni 2006: Damiën, zoon van Vamperotica
30 juni 2006: Dirk Daniel Fransiscus, zoon van nanalune en jojoja
5 juli 2006: Ive Lucas Tone, zoon van cattie
8 juli 2006: Kendahl Ro, zoon van Paradijsvogeltje

*** vermeldingen zijn officiele fokbaby's***

[ Bericht 1% gewijzigd door E.T. op 15-07-2006 19:38:03 ]
pi_39460107
Oops ik gooide hem dicht
quote:
Op zondag 2 juli 2006 22:08 schreef Tamea het volgende:
Pff ik ben weer thuis. Omdat hubbie weg is en schoonmoeder dat zielig vond, vroeg ze of ik daar kwam eten, met Finn. Maar de combinatie van baby, hitte en een overactieve oma die bij elke kik Finn wil troosten werkt niet echt Ik vind het echt super dat ze zo gek is op ons jochie, maar ze moet nog ff doorkrijgen dat babies nou eenmaal af en toe huilen zonder meteen oplosbare oorzaak.
Gelukkig zijn we nu weer thuis en heeft Finn het ook weer wat beter naar z'n zin nu het afkoelt (of nu ik iets rustiger ben ook).
pi_39460948
Mijn schoonmoeder vind de fiep ook oh zo'n leuk ding.. En ik ben niet overtuigend genoeg als ik zeg dat Merlijn niet altijd die fiep in z'n mondje hoeft. 'Ja maar je hebt 'm toch bij je!?'
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_39461290
Fiep = speentje toch??

Ik vind dat ook niks, zo'n kind wat de hele dag met een speen in loopt. Myhron krijgt alleen een speentje als ze gaat slapen, hij ligt in haar bedje en daar blijft hij ook liggen. Dit is eigenlijk al zo vanaf een maand of 3. Voor die tijd had ze overdag nog wel eens een speentje als troost bij krampjes of iets. Over 3 weken is ze alweer een jaar. Dan gaan we langzaamaan eens denken aan 't afbouwen van 't speentje.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  maandag 3 juli 2006 @ 00:45:43 #5
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_39463552
fiep=speen ja brabants
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_39466713
En Limburgs, schijnbaar haha!
ik ben import brabo
pi_39466812
Bij ons liggen er geloof ik overal fuppies.. in de box, op de grond en in haar bedje. Met slapen heeft ze hem wel in en soms doet ze hem met spelen in haar mondje, als ze moe wordt.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  maandag 3 juli 2006 @ 09:44:50 #8
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_39466886
quote:
Op maandag 3 juli 2006 09:32 schreef lcicle het volgende:
En Limburgs, schijnbaar haha!
ik ben import brabo
import limburger officieel brabantse , grappig!!

Hmm arwen melde zich vanochtend al huilend/schreeuwend, zo niet haar :n even getroost en terug gelegd en dat pikte ze wel, leek wel of ze krampjes had
  maandag 3 juli 2006 @ 10:52:04 #9
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39468140
Cas staat er wel bij, maar heeft zich nog niet officieel gemeld hier.

Cas is geboren op 20 - 06 - 2006 om 20.16. Hij woog 3555 gram en de lengte is niet gemeten. Hij is een heel tevreden rustig mannetje, maar kan soms ook een mopperkontje zijn. Met name als je hem wakker maakt vanwege het verschonen tussen de voedingen door. Cas groeit als kool, ben benieuwd wat hij bij de volgende weging weegt.
Ik zal binnenkort nog weer een nieuwe foto plaatsen. Maar ik zal vanaf nu regelmatig meeposten hier over zijn reilen en zeilen.
Als je niet lacht, ben je dood.
  maandag 3 juli 2006 @ 10:54:58 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_39468213
Het valt me nu pas op dat het een mooie geboortedatum is van Cas. En eigenlijk had hij dan nog 10 minuutjes eerder geboren moeten worden, dan was het helemaal bijzonder qua datum en tijd.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_39468668
Cas zijn geboortedatum is inderdaad wel een hele mooie.

Hier zijn we nog niet eens begonnen aan een speen. Als Finn zuigbehoefte heeft, leg ik hem gewoon aan en als ie de borst zat is stop ik m'n pink er wel even in. Wat schoonmams dus prompt ook deed en zich begon af te vragen of ie geen honger had want hij zoog wel erg hard op d'r pink. ja, dat is nou de zuigreflex.
pi_39469882
Welkom Cas! Werd wel eens tijd dat je je aanmeldde! Idd errug mooie geboortedatum!

Tamea, het wordt ook afgeraden als je borstvoeding geeft om direct een speen te geven. Sommigen geven 6 weken als termijn aan, anderen 3 maanden. Dit i.v.m. speen/tepelverwarring. Randy heeft daar ook idd last van gehad en die heeft er dus pas één vanaf 3 maanden en mag hem nu alleen nog in bed. Hij MOET er dan ook meteen 3 (!!!) hebben; 1 voor in zijn mond en 1 voor iedere hand, voor de zekerheid natuurlijk! Je zal er eentje kwijtraken! Binnenkort ga ik dit ook maar eens afbouwen! Tinka heeft er inmiddels ook één en ik vind het een verademing; hoef je niet continu in de buurt te zijn. Bovendien kreeg mijn pink een oude-wijven-uiterlijk...
  maandag 3 juli 2006 @ 12:14:38 #13
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_39470415
hoi cas welkom hier

Hier hebben we de eerste paar weken een loetsj ( als ze toch dialect vormen gaan doen) gebruikt totdat ze haar duimpje vond en nu duimt ze om in slaap te komen. als ze eenmaal slaapt dan duimt ze niet.
pi_39470932
Vampje komt Damiën ook even "aanmelden"

Mannetje is op 22 juni om 19.23 "gelanceerd"!!

En hij heeft nu al een fiepje!!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_39471038
Welkom Damiën!

Finn zuigt trouwens ook wel eens op z'n handje, dat maakt een erg grappig soppend geluidje
Hij begint nu trouwens geluidjes te maken bij het gekke bekkies trekken. Alleen lukken ze nog niet altijd zoals hij het wil en dan is het huilen geblazen
  maandag 3 juli 2006 @ 12:52:44 #16
96539 Wennie
Mama van Robin & Martijn
pi_39471374
Damiën en Cas, welkom hier

Robin had vrij snel een puppie (weer eens wat anders ), maar ik ben dan ook vrij snel met de bv gestopt. Nu heeft ie 'm alleen met slapen, maar spuugt ie 'm vaak uit 's nachts. Soms wordt ie daar nog wel wakker van. Overdag heeft ie 'm ook wel eens in, als ie wat mopperig is, zoals vandaag, maar meestal speelt ie ermee en bijt ie erop.

Heb nog een vraagje: Robin krijgt momenteel smeerkaas of boter op z'n brood. Kan daar nog wat variatie in gebracht worden of voorlopig niet?
Verliefd, verloofd.. een prachtige knul, getrouwd en nog een mooi ventje erbij! *O*
Mijn afvalstrijd!
pi_39471738
Ik heb vaker gehoord, potje fruithapje, schijnt erg lekker te zijn, appelstroop mag trouwens ook.
quote:
appelstroop
perenstroop
duindoornmoes
fruithapjes
jonge kaas
schijfje appel, banaan of mango

Volgens het voedselintroductieschema vanaf 7-8 maanden op www.borstvoeding.com
pi_39471838
Merlijn heeft genoeg aan af en toe een vinger, zolang hij of mij in zijn buurt of zijn schaap in zijn armen heeft, slaapt hij goed. Ben blij dat hij geen tutter ( , zeiden we thuis altijd) of duim nodig heeft.
pi_39471876
Cas en Damiën welkom!

Vanmorgen om 9.00 waren we aan de beurt. Kim moest dus een slangetje in haar anus, waarmee contrastvloeistof in haar darmen werd gedaan.
Het was een heel gemartel. Kim krijste en huilde hartverscheurend. Toen het eindelijk klaar was en ze de foto’s wilden maken, bleek het slangetje ernaast te zitten. Dus niet in de darmen, maar ergens eronder.
Hopelijk kan dat geen kwaad!

De 2e poging door de radioloog zelf, lukte gelukkig wel. Uiteindelijk waren de foto’s gelukt. Ze wilden nog wat extra foto’s maken, voor de zekerheid, maar toen hield het apparaat ermee op. En zowat tegelijkertijd had Kim de salng euit weten te drukken. Volgens de radioloog was dat knap, want dat lukt je niet zomaar. We hebben een sterk meissie. Eind deze week krijgen we de uitslag.

In de auto viel ze meteen in slaap. Ze heeft vandaag nog maar 100ml melk gehad. Een paar happen fruit en wat water. Zal het weer ook vast in meespelen.
Maar ik hou het goed in de gaten. Ik wil natuurlijk geen uitgedroogd babietje! En ze heeft ookal een paar dagen diaree. Ze ligt nu lekker te slapen, na een hele tijd gemoppert te hebben.

Hopelijk komt er wat uit en kan er iets aan gedaan worden. Of er is niks aan de hand en alles lost zichzelf op.
  maandag 3 juli 2006 @ 13:16:56 #20
56471 pinquit
oh my lama!
pi_39472066
randa, jonge kaas?!? ik dacht dat zuivel echt nog laaaang niet mocht!
maar dat heb ik dan fout
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 3 juli 2006 @ 13:19:20 #21
56471 pinquit
oh my lama!
pi_39472139
Max heeft wel een speen (he wat n saai woord gebruik ik he)

hij heeft hem nodig om te voelen dat hij moe is, want hij maakt zichzelf nog wel eens gek door wild te worden als hij eigenlijk moe is.
dan geef ik de speen en dan voelt ie het meestal wel
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_39473044
Zuivel mag wel vanaf 7-8 maanden , maar beperkt ze mogen maar een bepaalde hoeveelheid zuivel op een dag hebben. En zolang ze borstvoeding krijgen liever nog geen ja. En ook bij kma dan veel later pas. Ik vind het schema wel prettig als leidraad.
quote:
Op zondag 2 juli 2006 18:26 schreef Randa_v het volgende:
Ik volg het volgende voedingsintroductieschema: http://www.borstvoeding.c(...)troductieschema.html

Wel fijn om te volgen vind ik, houdt ook wel wat rekening met allergene producten, maar is eigenlijk bedoeld voor over het algemeen gezonde kindjes.
pi_39474680
Tjee, wat is dat weer wennen zeg. Sinds gisteren is onze slechte slaper van een heleboel korte slaapjes naar 1 lange slaap gegaan overdag. Hij heeft gisteren gewoon 2 uur en een kwartier geslapen en nu zit hij weer aan die twee uur. Begin het idee te krijgen dat ik hem gewoon vol moet proppen met eten en BV en hij het dan heel lang volhoudt. Vind het alleen zelf zo wennen en met dit weer zeker, het is veel te warm om iets te doen.
pi_39475576
Nou, net weer naar het CB geweest om opnieuw te wegen en bij de pleeg te komen, omdat ze Finn donderdag te licht vonden en hij was nu 4030 gram. na 1 maand dus 530 gram erbij.

Ik zag daar trouwens iemand met een heel klein babietje (in een badcapeje, met dit weer) en een hele grote fles water. Is dat niet link, zoveel water geven aan zo'n kleintje? Kan me voorstellen dat ze dan te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen in verhouding met het vocht.
pi_39475845
Wennie, leverpastei kan ook. Of fruithapje idd. Met zoetigheid als appelstroop kon je beter nog even wachten werd me hier gezegd. Als ze dat eenmaal ontdekken willen ze niet anders meer en met mijn oudste klopt dat helaas! Smul ze Robin!
  maandag 3 juli 2006 @ 15:30:55 #26
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_39476106
530 gram in een maand is hartstikke goed!!
Ik hoop dat je zorgen daarmee zijn weggenomen, Tamea

Idd, zowieso is extra water niet zo heel erg nodig bij die kleine babietjes.. en al helemaal niet zo'n grote fles. BV babies hoeven zowieso geen extra vocht en voor flesbabies zou ik dan eerder kiezen voor wat extra water in de fles erbij ofzo....
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_39476674
Leverpastei zou ik dus niet doen omdat er orgaanvlees inzit. Vind ik nog te vroeg voor zo een kleintje. Appelstroop zoet, kan ik me wel wat bij voorstellen, maar Merlijn krijgt nu bijvoorbeeld pap en die is onderhand net zo zoet. Appelstroop is natuurlijk wel een natuurlijk product. Daarom zou ik het wel geven.
pi_39478568
Hardstikke goed idd Tamea!
Ik ben net met Merlijn ook even bij het bureau geweest om te wegen. Hij is nu 4425 gram, morgen alweer 8 weken oud. Bij de geboorte was hij 3325 gram.
Er waren daar allemaal heeeele kleine babytjes waarbij vergeleken Merlijn al een reusje was. Cliché, maar wat gaat dat snel!

Is er trouwens een officiële aanmelding nodig om in het rijtje te komen? Ik zag een paar nieuwe babytjes zonder dat mama of papa hier was geweest en dacht inderdaad ook dat Merlijn er tussen stond maar toen ik goed keek bleek dat niet zo te zijn
Nou, bij deze dan:
*trots* mijn zoon heet Merlijn Jean Joseph (voor de volledigheid) en is geboren op di. 9 mei 2006 om 11.30 uur. Hij was ±52 cm groot en woog 3325 gram. *trots*
Officieel he?
pi_39480109
Merlijn groeit ook lekker Icicle Heeft ie nu ook de eerste vaccinaties gehad?
pi_39481261
Nee, dat nog niet 17 juli mag ik voor de 2e afspraak met de kinderarts naar het bureau, dan krijgt hij ook de eerste vaccinatie.
Nu ging ik alleen om 'm te wegen, ik was ook nieuwsgierig of mijn witte goud wel echt wit goud is
pi_39481482
Echt wel
Variety is the spice of life
  maandag 3 juli 2006 @ 19:01:06 #32
24188 Belana
kloon van belana
pi_39481531
Icicle, je bent toch ook met recht trots op je kleine man
stormy waters...
sailin'
  maandag 3 juli 2006 @ 19:02:05 #33
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_39481558
Tamea en icicle lekekr dta jullie ventjes het zo goed doen op de BV

O hier moet ik zo lachen.
Als er muziek op is of als mama gaat "zingen" dan gaat ze zo als stevie wonder met der koppie bewegen echt te komisch.
Straks nog een keer wortel proberen ofdat ze dan weer bultjes krijgt en weer meer gaat spugen/huilen. Hoop van niet
pi_39481654
Haha _evenstar_!! Merlijn doet de -stevie-wonder- ook als er géén muziek is Ik moet dan ook zo lachen en denken aan die show van Eddy Murphy
  maandag 3 juli 2006 @ 20:05:33 #35
105850 Fuente
mamamuts
pi_39483331
Evenstar
Sara gaat altijd zitten met muziek, en dan met d'r hoofd en bovenlijfje (in de maat, jaja!) op en neer wippen, zo snoepig
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_39483659
pfff ik heb hier een meisje dat doodop is maar niet wil slapen... ze is ontzettend pieperig, kan haar hoofdje amper omhoog houden en ze zit steeds in haar oogjes te wrijven, maar zodra ik haar in bedje leg is het helemaal mis. Het is ook niet te harden in haar kamertje.

Hebben het campingbedje al in de woonkamer gezet, hier is het 25 graden. Ook nog wel warm, maar de airco kan momenteel niet lager vanwege Amber.

Iemand nog een tipje?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_39484598
Helaas niet Vicky. Ik vind het echt zielig voor die ukkies, deze warmte en dan is Amber nog ziek ook. Finn loopt elke keer dat ie huilt helemaal knalrood aan met deze hitte en gaat dan alleen maar harder huilen.

Ik moet trouwens beter gaan opletten, Finn kan zich blijkbaar van z'n zij op z'n buik draaien. Ik vind het erg knap want hij lag op de bank met z'n neus naar de rugleuning (dus enigzins voorover hellend) en ligt nu op z'n buik met z'n neus de andere kant op. Alleen wel link, want zo mag ie dus eigenlijk niet slapen en ik weet niet hoe ik hem tegen moet houden.
pi_39484875
En als je hem op z'n rug legt Tamea?
pi_39484998
Hij slaap normaal inderdaad op z'n rug, maar hij kan zich ook van z'n rug op z'n zij draaien. Ik heb hem iig al eens op z'n zij slapend aangetroffen terwijl we hem niet zo in bed leggen.
En het enge vind ik dat ie het allemaal al eens gedaan heeft maar niet terug kan voor zover ik weet en ik ook niet weet of ie onder alle omstandigheden z'n hoofdje opzij kan leggen als ie op z'n buik ligt.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:52:47 #40
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39485146
Zoho Finn is er vlot bij dan! Maar hij mag toch gewoon op zijn rug liggen nu? De kraamhulp zei dat babies na een week op de rug mochten gaan liggen. Dus Cas slaapt nu op zijn rug. Ik vond het nl. ook lastig om hem precies zo te leggen dat hij niet of op zijn rug of op zijn buik rolde.

Zielig dat Amber ook nog eens ziek is met dit weer.

Over dat speentje, Cas heeft er dus ook eentje. Hij hapte volgens de kraamhulp nl. zo goed dat zij niet bang was voor speen/tepelverwarring. Dus zo rond etenstijd (de onze) krijgt hij even een speentje om hem te sussen. Want zoals iedere baby heeft hij ook het talent om net te gaan krijzen als het eten op tafel staat. Daarna gaat het speentje er weer uit.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_39485465
Tamea, kan hij zijn hoofdje al zelf optillen?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_39485634
Zo! Knap van Finn dat hij nou al draaien kan Tamea... Tinka doet nog totaal geen pogingen zelfs! Maar goed... wel een probleem dus. Als hij nog in een wieg ligt (smal dus), kan je dan niet aan beide kanten van zijn buik een volle kruik leggen en hem dan strak instoppen met een dun lakentje? Zo deed ik het met Randy ook altijd toen hij op zijn zij moest liggen. Dat werkte prima, dus dat moet met rugligging zeker lukken volgens mij. Als hij in een ledikant ligt, wordt het lastiger, want dan kan hij de kruiken misschien nog opzij rollen. Maar je kan het proberen.
Vicky: tip voor morgen: voor het warm wordt een laken aan de buitenkant van je raam spannen als dat kan. Heb ik vandaag geprobeerd en dat scheelt stukken. Verder een ventilator natuurlijk, niet op Amber zelf richten, maar gewoon de kamer in. En ter plekke bedenk ik dat misschien een schaal met ijsblokjes / koel-elementen in de kamer ook wel helpt. *rent naar ijskast om het te proberen*
pi_39485694
Mammietje, wij hebben een plat dak.....
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_39486122
Wij ook Vicky! Dus ik weet hoe snel dat op kan warmen. Dus alle warmte die je nog buiten kan houden, scheelt weer. Maar laken voor het raam zal dan idd minder opleveren. Randy slaapt gelukkig (nog) op de kamer met een schuin gedeelte, hoewel dat met de dakpannen ook erg hard gaat, met name omdat de zon van 11.00 tot zonsondergang er op schijnt. Kan ook niet wachten tot het weer afkoelt...
pi_39486402
Hmm dan toch maar ff proberen. We hebben al een verduisteringsgordijn hangen en lamellen.
Bij ons begint de zon aan de achterkant en gaat onder aan de voorkant. Vannact hebben we in de woonk. gelapen. Het was niet te harden in de slaapk.

Amber is eindelijk in slaap gevallen. Ze is in badje geweest en kreeg daarna nog een flesje en daar heeft ze 160 van gedronken. Toen is ze in slaap gevallen.

Amber heeft vandaag 920 cc vocht naar binnen gekregen . Eten doet ze nog niet, maar drinken gaat nu heel goed, gelukkig!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_39486701
Sowwww.... dat is zelfs een hele flinke hoeveelheid Vicky! Wat een goed nieuws!!! En dat eten komt ook vanzelf wel dan...
Nu nog koelte in dat kamertje! Heppie koelelementen in de vriezer? Ben het aan het uitproberen, maar als je naast de schaal staat, voel je dat toch best goed moet ik zeggen! Ach... Kan ook psychisch zijn: je hebt tenminste het idee dat je er iets aan doet...
pi_39486787
Ik heb idd koelelementen in de vriezer liggen.. Hmm misschien morgen maar eens gaan proberen...

Whahahah vriendje zegt, koelelementen onder d'r matrasje... bij hem is ook de hitte naar zijn kop gestegen...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_39486864
Whahahaha! Zet hem ff een pet op met een koelelement ertussen! Kan je het uitproberen!
pi_39486898
quote:
Op maandag 3 juli 2006 21:40 schreef Mammietje het volgende:
Whahahaha! Zet hem ff een pet op met een koelelement ertussen! Kan je het uitproberen!
dat zal best wel helpen.. denk ook dat ie een brainfreeze ervan krijgt....
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_39486967
Goed van Amber dat ze weer zoveel drinkt Vicky. Dat lijkt me wel een geruststelling met dit weer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')