quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 20:55 schreef www.kiesverstandig.eu het volgende:[..]
Een blanco stem word wel in het opkomstpercentage meegenomen en doe je mee aan de poppenkast. Ook is het mogelijk dat op basis van kiesdrempel en opkomstpercentage toch nog "rest" zetels verdeeld worden.
Niet stemmen is natuurlijk ook een optie, maar daarmee zet je jezelf buiten spel!
Waarom ik tegen tactisch stemmen, blanco stemmen, niet stemmen en ook ongeldig stemmen ben:We leven in een democratie. Ik heb het niet altijd zo met dit systeem (heb het wel eens de 'dictatuur van de massa' genoemd, naar Aristoteles) maar we moeten er mee leven en er is nou eenmaal nog geen systeem dat beter is. Doordat we in een democratie leven hebben we grote vrijheden die mensen in andere, niet-democratische, landen niet hebben. We krijgen erg veel rechten en vrijheden dankzij de democratie, en ik vind dat we daar tegenover ook enkele (morele) plichten jegens de democratie hebben. Het stemmen is daarvan het beste voorbeeld.
Democratie werkt als de belangen van de meerderheid worden behartigd. Omdat een directe democratie (Denk aan het oude Athene) bureaucratisch onmogelijk is en beslissingen teveel tijd innemen hebben we een parlement. De partijen daarin vertegenwoordigen de belangen van hun kiezers naar aanleiding van het verkiezingsprogramma, het handvest waarnaar de mensen hun verkozen hebben. Daarin ligt hun mandaat.
Wat gebeurt er als mensen niet stemmen? De stemmen van andere (wel stemmende) mensen wegen dan zwaarder en hun belangen worden dus in zwaardere weging genomen. Een coalitie die gesloten wordt op basis van een draagvlak van de meerderheid van de bevolking (dus tenminste 76/150 zetels) vertegenwoordigt dan niet altijd de feitelijke meerderheid van de bevolking. De enige manier om te verzekeren dat jouw mening wordt vertegenwoordigd is dus om te stemmen. Ik vind overigens dat mensen die niet stemmen ook absoluut geen recht hebben om te zeiken over politici of kabinetten. Dat hadden ze zelf kunnen voorkomen.
Natuurlijk zegt men wel dat 1 stem er niet veel toe doet. Dat klopt, maar als alle mensen die dit dachten op 1 partij zouden stemmen, zou die partij veel meer zetels krijgen. Ook is er het argument dat geen enkele partij goed genoeg lijkt. Ik ken dat probleem en ondervind het momenteel zelf. Een eigen partij oprichten is vaak ook geen reele optie. Ik zou die mensen aanraden om hun prioriteiten te rangschikken en te stemmen op de partij waarmee ze het meest eens zijn op (voor hen) belangrijke fronten.
Een andere reden om te stemmen is dit: de niet-stemmers zijn veelal mensen van het midden. Mensen met extreme meningen voelen hier zo sterk voor dat ze bijna altijd gaan stemmen. Er zitten dus altijd disproportioneel veel mensen met extreem rechtse en extreem linkse meningen in de kamer, alleen omdat de mensen die op gematigde partijen willen stemmen minder gauw naar de stembus gaan.
Ik zie absoluut geen verschil tussen niet stemmen en je stem ongeldig laten verklaren. Als je niet eens in het opkomstpercentage mee wordt geteld, wat is dan de toegevoegde waarde? Dat je in jezelf kan gniffelen dat je een piepklein middelvingertje hebt opgestoken naar de gevestigde politiek? Is dat niet nog kinderachtiger dan blanco stemmen? Maar misschien kan de meneer/mevrouw van de website mij dat beter uitleggen.
En wat dan van tactisch stemmen? Het is een bijzonder logisch verschijnsel. Je vindt het idee dat links of rechts aan de macht komt zo eng dat je maar op de grootste partij van jouw kant kiest. Mooi, maar dat betekent dat je in feite jouw stem geeft aan het volledige programma van die partij, en dat het programma van die partij dus, door jou, meer macht heeft. Veel beter zou het zijn als iedereen op de partij zou stemmen die hun belangen het best behartigt. Krijgen we ten minste kamerdebatten en vragen die ergens op slaan en kunnen we zien hoe de meningen in het land werkelijk verdeeld zijn.
Goed, ik heb lang genoeg geluld. Ik hoop dat de sites die ik hierboven heb gezocht een paar mensen kunnen helpen met een partij te vinden waar ze zich goed bij voelen. Het kan me geen donder schelen op welke partij je stemt, als je maar stemt en stemt naar je eigen verstand/gevoel