abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 2 juli 2006 @ 21:19:50 #151
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39458090
en dan nog, wat als Dutchbat zich iets uit de blocking positions had teruggetrokken (dat moest zowieso want de flanken waren leeg) en een heriosiche last stand in de stad had gemaakt?

dan waren die 10.000 moslim mannen nog steeds onderweg naar Tuzla onderschept en vermoord, alleen heb je dan tientallen dode Nederlanders extra en zullen er wat meer artillerie granaten op de compounds (vol vrouwen) geland zijn (want van daaruit werd immers met 120mm mortieren geschoten)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_39458557
Die mensen aldaar hadden dan geen valse illusie van veiligheid gehad. Misschien waren ze allang vertrokken voor de Serviers aankwamen. Daar zullen we nooit achterkomen.

sp3c, je doet alsof dat niet erg is, 200 man die vermoord worden... Ik vind het nogal wat, een duidelijk signaal ook.

Wat voor mij duidelijk is, is dat de missie nooit had mogen aanvangen, onder de toenmalige voorwaarden, het gebrek aan voorbereiding, en andere eerder genoemde redenen. Toen de missie eenmaal was begonnen, had men eisen moeten stellen, om werkelijke veiligheid te kunnen behouden. Toen de escalatie eenmaal begon, had het leger beter op de mensen moeten letten die wel binnen hun bereik lagen. Ik betwijfel ten sterkste dat daar werkelijk een bloedbad uitgekomen zou zijn, maar dat is en blijft speculatie. Tenslotte had men nooit de gesloten houding moeten aannemen van ontkenning.
Daarmee is alle verantwoording ontkend, zijn slachtoffers en nabestaanden niet alleen niet serieus genomen, maar ook gewoonweg niet erkend. Dat de schuld lag bij de Serviers is duidelijk, zij hebben genocide gepleegd. Maar de ontkenning en leugens die daarna volgden zijn schandalig. Want hoe je het ook wendt of keert, Nederland heeft een rol gespeeld als het gaat om Srebrenica.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  Moderator zondag 2 juli 2006 @ 22:02:17 #153
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39459458
quote:
Op zondag 2 juli 2006 21:35 schreef djenneke het volgende:
Die mensen aldaar hadden dan geen valse illusie van veiligheid gehad. Misschien waren ze allang vertrokken voor de Serviers aankwamen. Daar zullen we nooit achterkomen.
de enclave is altijd al omsingeld geweest
quote:
sp3c, je doet alsof dat niet erg is, 200 man die vermoord worden... Ik vind het nogal wat, een duidelijk signaal ook.
het is uitermate triest maar niet te voorkomen
quote:
Wat voor mij duidelijk is, is dat de missie nooit had mogen aanvangen, onder de toenmalige voorwaarden, het gebrek aan voorbereiding, en andere eerder genoemde redenen. Toen de missie eenmaal was begonnen, had men eisen moeten stellen, om werkelijke veiligheid te kunnen behouden. Toen de escalatie eenmaal begon, had het leger beter op de mensen moeten letten die wel binnen hun bereik lagen. Ik betwijfel ten sterkste dat daar werkelijk een bloedbad uitgekomen zou zijn, maar dat is en blijft speculatie. Tenslotte had men nooit de gesloten houding moeten aannemen van ontkenning.
Daarmee is alle verantwoording ontkend, zijn slachtoffers en nabestaanden niet alleen niet serieus genomen, maar ook gewoonweg niet erkend. Dat de schuld lag bij de Serviers is duidelijk, zij hebben genocide gepleegd. Maar de ontkenning en leugens die daarna volgden zijn schandalig. Want hoe je het ook wendt of keert, Nederland heeft een rol gespeeld als het gaat om Srebrenica.
ongetwijfeld, maar heeft Nederland schuld aan de val van de enclave en de massamoorden die daarop volgden... had Nederland dit kunnen voorkomen?

antwoord is nee

alle enclaves zijn gevallen behalve Sarajevo en daar zijn een stuk meer slachtoffers gevallen (10.000+) ik ken een geval waar een Franse soldaat een moeder met een gewond kind de straat over probeerde te helpen naar het ziekenhuis, minuut later had dat kind (in de handen van de Fransman!) geen hoofd meer en lag de moeder halverwege dood te bloeden!
ook triest, maar doe je nix tegen
pi_39460424
quote:
Op zondag 2 juli 2006 22:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

de enclave is altijd al omsingeld geweest
Dat maakt de safe area niet minder tot een illusie. Maar je hebt gelijk.
quote:
het is uitermate triest maar niet te voorkomen
Dat weten we niet.
quote:
ongetwijfeld, maar heeft Nederland schuld aan de val van de enclave en de massamoorden die daarop volgden... had Nederland dit kunnen voorkomen?

antwoord is nee

alle enclaves zijn gevallen behalve Sarajevo en daar zijn een stuk meer slachtoffers gevallen (10.000+) ik ken een geval waar een Franse soldaat een moeder met een gewond kind de straat over probeerde te helpen naar het ziekenhuis, minuut later had dat kind (in de handen van de Fransman!) geen hoofd meer en lag de moeder halverwege dood te bloeden!
ook triest, maar doe je nix tegen
Geen schuld, maar wel medeverantwoording.
  Moderator zondag 2 juli 2006 @ 22:59:27 #155
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39461090
quote:
Op zondag 2 juli 2006 22:37 schreef djenneke het volgende:

[..]

Dat maakt de safe area niet minder tot een illusie. Maar je hebt gelijk.
tuurlijk, het idee was dan ook 'Deter by presence' niet by force ... het was blufpoker en Mladic geloofde er niet in
quote:
[..]

Dat weten we niet.
kunnen we wel vanuit gaan als je naar het verloop van de oorlog kijken
quote:
[..]

Geen schuld, maar wel medeverantwoording.
hoe dan precies?

imo is het huidige resultaat gezien de verhoudingen zoals die er op dat moment bij lagen het hoogst haalbare
pi_39461576
quote:
Op zondag 2 juli 2006 22:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

tuurlijk, het idee was dan ook 'Deter by presence' niet by force ... het was blufpoker en Mladic geloofde er niet in
Daarom ben ik dus ook van mening dat de uitzending nooit had mogen gebeuren onder die voorwaarden etc. Want als je dan toch gaat, kun je je die bluf niet meer veroorloven. Want dan wordt je volledig onder de voet gelopen, zoals uiteindelijk dus ook is gebeurd.
quote:
kunnen we wel vanuit gaan als je naar het verloop van de oorlog kijken
Het beleid van de VN heeft dan ook gewoonweg gefaald. En Nederland is daar met beide benen ingestapt.
quote:
hoe dan precies?

imo is het huidige resultaat gezien de verhoudingen zoals die er op dat moment bij lagen het hoogst haalbare
Imo hadden die verhoudingen nooit zo mogen liggen. En daarmee vind ik dat Nederland medeverantwoordelijk is (niet te verwarren met medeplichtig trouwens). Het kabinet dacht er ook zo over.
  Moderator zondag 2 juli 2006 @ 23:19:26 #157
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39461699
quote:
Op zondag 2 juli 2006 23:16 schreef djenneke het volgende:

[..]

Daarom ben ik dus ook van mening dat de uitzending nooit had mogen gebeuren onder die voorwaarden etc. Want als je dan toch gaat, kun je je die bluf niet meer veroorloven. Want dan wordt je volledig onder de voet gelopen, zoals uiteindelijk dus ook is gebeurd.
het enige alternatief was niet gaan en hopen dat de Serven zich gedragen als de enclave binnenrollen
  † In Memoriam † zondag 2 juli 2006 @ 23:21:59 #158
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_39461766
quote:
Op zondag 2 juli 2006 23:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

het enige alternatief was niet gaan en hopen dat de Serven zich gedragen als de enclave binnenrollen
pi_39461857
quote:
Op zondag 2 juli 2006 23:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nee, het juiste alternatief was het oproepen tot een sterker mandaat, grotere troepenmacht. Met dan als alternatief het lijdzaam toezien van een afslachting.
  Moderator zondag 2 juli 2006 @ 23:41:16 #160
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39462283
dan werden ze de enclave gewoon niet ingelaten
pi_39462379
quote:
Op zondag 2 juli 2006 23:41 schreef sp3c het volgende:
dan werden ze de enclave gewoon niet ingelaten
Dan hadden ze dat moeten afdwingen.
  Moderator zondag 2 juli 2006 @ 23:57:01 #162
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39462668
dan heb je veel meer troepen nodig en die waren er niet.
zoals gezegd, Nederland was voorstander van de zware optie, dan zou een gemechaniseerde brigade de enclave binnenrijden en al het wapentuig binnen de heavy weapons exclusion zone kapotmaken, goedschiks of kwaadschiks
  maandag 3 juli 2006 @ 01:06:45 #163
94346 Northside
We'll see
pi_39463915
quote:
Op zondag 2 juli 2006 23:57 schreef sp3c het volgende:
dan heb je veel meer troepen nodig en die waren er niet.
zoals gezegd, Nederland was voorstander van de zware optie, dan zou een gemechaniseerde brigade de enclave binnenrijden en al het wapentuig binnen de heavy weapons exclusion zone kapotmaken, goedschiks of kwaadschiks
Daar was de politiek in die tijd nog lang niet klaar voor. Toen geloofden ze allemaal nog heel naief in de macht van de diplomatie. Nu beginnen ze langzaam in te zien dat het zo niet werkt en worden de mandaten sterker en de meegenomen uitrusting zwaarder... (apaches in irak, PhZ2000 in Afghanistan, etc.). Als sebrenica zich nu weer zou voordoen zou het heel anders aflopen denk ik.
Ja, ik generaliseer.
  Moderator maandag 3 juli 2006 @ 01:19:01 #164
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39464103
dat de politiek er niet klaar voor was lijkt me niet helemaal waar want de raid op Udbina airfield was een jaar voor de val van Srebrenica en daarbij was van de planning tot het bommen strooien en het verkennen van de resultaten achteraf de Klu met zijn F16's prominent aanwezig de Amerikanen zeiden tegen iedereen die om vragen kwam stellen 'The Dutch have the lead on this one' (wat zeker in die tijd nogal uniek was)

er zijn lessen getrokken van het gebeuren, nu wordt de luchtsteun direct aan het detachement toegevoegd bv ... 1 kort telefoontje naar is genoeg om het bommen en granaten te laten regenen, achteraf zeg ik idd dat dat bij Srebrenica ook gedaan had moeten worden maja hindsight is 20/20 vision
  maandag 3 juli 2006 @ 01:37:28 #165
94346 Northside
We'll see
pi_39464389
quote:
Op maandag 3 juli 2006 01:19 schreef sp3c het volgende:
dat de politiek er niet klaar voor was lijkt me niet helemaal waar want de raid op Udbina airfield was een jaar voor de val van Srebrenica en daarbij was van de planning tot het bommen strooien en het verkennen van de resultaten achteraf de Klu met zijn F16's prominent aanwezig de Amerikanen zeiden tegen iedereen die om vragen kwam stellen 'The Dutch have the lead on this one' (wat zeker in die tijd nogal uniek was)

er zijn lessen getrokken van het gebeuren, nu wordt de luchtsteun direct aan het detachement toegevoegd bv ... 1 kort telefoontje naar is genoeg om het bommen en granaten te laten regenen, achteraf zeg ik idd dat dat bij Srebrenica ook gedaan had moeten worden maja hindsight is 20/20 vision
Bij de udbina-raid zat de media er niet zo dicht bovenop. En sebrenica ging toch al veel meer richting "oorlog", met de zeer reele kans op doden. (en als dutchbat zich had verdedigd en de serven hadden aangevallen waren er veel, heel veel doden gevallen)

Nu is iedere luitenant in principe toch getrained om apache-luchtsteun op het doel te praten or artillerie aan te vragen, niet?
Ja, ik generaliseer.
  Moderator maandag 3 juli 2006 @ 01:47:05 #166
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39464529
quote:
Op maandag 3 juli 2006 01:37 schreef Northside het volgende:

[..]

Bij de udbina-raid zat de media er niet zo dicht bovenop. En sebrenica ging toch al veel meer richting "oorlog", met de zeer reele kans op doden. (en als dutchbat zich had verdedigd en de serven hadden aangevallen waren er veel, heel veel doden gevallen)
Udbina stond meer in de schijnwerpers dan Srebrenica hoor, toen die enclave viel dacht de hele wereld 'werd daar ook al geschoten dan?' de enige beelden die mij bekend zijn van Nederlandse journalisten van de laatste paar weken Dutchbat zijn ook meteen de gewraakte beelden van een feestje veilig op Tuzla AFB

alleen dat er Nederlanders in de hoofdrol hebben gestaan is bewust achtergehouden op verzoek van defensie omdat onze peacekeepers in Srebrenica al genoeg in het nauw zaten.

van Paars II kun je niet zeggen dat ze wat dit soort zaken ergens nog niet klaar voor waren itt tot Balkenende II
quote:
Nu is iedere luitenant in principe toch getrained om apache-luchtsteun op het doel te praten or artillerie aan te vragen, niet?
niet dat ik weet

er worden wel in rap tempo meer forward aircontrollers opgeleid bij bv de luchtmobiele brigade
pi_39466587
Nederland zou eens de boeken open moeten stellen zodat iedereen weet dat Nederland daar geen moer te zeggen had. We hadden daar 50 pantserwagens waar je met een gemiddelde luchtbuks door heen schoot .
  maandag 3 juli 2006 @ 10:50:43 #168
56056 SocialDisorder
Come To Daddy
pi_39468109
quote:
Op maandag 3 juli 2006 09:21 schreef Chadi het volgende:
Nederland zou eens de boeken open moeten stellen zodat iedereen weet dat Nederland daar geen moer te zeggen had. We hadden daar 50 pantserwagens waar je met een gemiddelde luchtbuks door heen schoot .
De super soakers waar onze militairen mee waren uitgerust maakten ook niet echt indruk op de Serven vermoed ik.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  Moderator maandag 3 juli 2006 @ 11:05:18 #169
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39468450
FN FAL is bepaald geen supersoaker
  maandag 3 juli 2006 @ 11:56:12 #170
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39469892
quote:
Op maandag 3 juli 2006 11:05 schreef sp3c het volgende:
maar wel kansloos tegen pantsers
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 3 juli 2006 @ 12:04:27 #171
56056 SocialDisorder
Come To Daddy
pi_39470151
quote:
Op maandag 3 juli 2006 11:05 schreef sp3c het volgende:
Gezien het materieel waar ze tegen moesten vechten, had het niet veel uitgemaakt.
  maandag 3 juli 2006 @ 13:39:12 #172
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_39472717
Asjemenou.

Durf vandaag de dag als leger nou niet een oorlog tegen een agressor verliezen want dan wordt jóuw leger aansprakelijk gesteld voor de geleden schade.

Snapt nou écht helemaal niemand dat het toezicht houden en vastleggen van gegevens het enige is dat Dutchbatt restte op het moment dat verdere gevechtshandelingen gelijk stonden aan zinloze zelfmoord? Als íemand aansprakelijk is voor de geleden schade dan is het de agressor en in tweede instantie de Verenigde Naties als organisatie die Dutchbatt met een uitgekleed mandaat en (letterlijk en figuurlijk) heilloos tekort schietend materiaal naar Srebrenica stuurde om daar een schier onmogelijke taak uit te voeren. Dezelfe organisatie onthield Dutchbatt toegezegde luchtsteun.

Iedereen die Dutchbatt afschildert als lafaards heeft nog nooit de 110 mm munitie over zich heen horen vliegen in de wetenschap dat de vuurmond die het verschiet ver buiten bereik van je zwaarste wapen valt.

Oorlog moeten voeren tegen tanks met je .50 is uitzonderlijk slecht voor je levensverwachting. Je maakt je opponent hooguit zo boos dat-ie je aan flarden schiet terwijl je achter je 'anklopfgerät' zit.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_39472950
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:39 schreef Captain_Chaos het volgende:
Asjemenou.

Durf vandaag de dag als leger nou niet een oorlog tegen een agressor verliezen want dan wordt jóuw leger aansprakelijk gesteld voor de geleden schade.

Snapt nou écht helemaal niemand dat het toezicht houden en vastleggen van gegevens het enige is dat Dutchbatt restte op het moment dat verdere gevechtshandelingen gelijk stonden aan zinloze zelfmoord? Als íemand aansprakelijk is voor de geleden schade dan is het de agressor en in tweede instantie de Verenigde Naties als organisatie die Dutchbatt met een uitgekleed mandaat en (letterlijk en figuurlijk) heilloos tekort schietend materiaal naar Srebrenica stuurde om daar een schier onmogelijke taak uit te voeren. Dezelfe organisatie onthield Dutchbatt toegezegde luchtsteun.

Iedereen die Dutchbatt afschildert als lafaards heeft nog nooit de 110 mm munitie over zich heen horen vliegen in de wetenschap dat de vuurmond die het verschiet ver buiten bereik van je zwaarste wapen valt.

Oorlog moeten voeren tegen tanks met je .50 is uitzonderlijk slecht voor je levensverwachting. Je maakt je opponent hooguit zo boos dat-ie je aan flarden schiet terwijl je achter je 'anklopfgerät' zit.
Zal best eng zijn, maar je bent toch soldaat?
  Moderator maandag 3 juli 2006 @ 13:48:00 #174
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39472968
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:39 schreef Captain_Chaos het volgende:
Asjemenou.

nou ...

toen Nelson Mandela Lesotho binnen viel voor zijn eigen war on terror heeft hij hun laten betalen voor de kosten! De hoofdstad van dat land is nog steeds kapot maar de schulden van de invasie zijn iig afbetaald.

maja Mandela is de held van het ongewapende verzet dus die kan niets fout doen
  Moderator maandag 3 juli 2006 @ 13:52:10 #175
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39473083
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:47 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Als je geen schijn van kans maakt dan moet je niet gaan vechten, dan kun je achteraf lafaard en je bent toch soldaat gaan roepen maar dat slaat natuurlijk nergens op, ik zou het eerder verstandig noemen. Generaal Winkelman had het ook nog wel een tijdje uit kunnen houden tegen de Duitsers maar het eindresultaat zou hetzelfde zijn alleen dan met duizenden doden extra ... was Winkelman een lafaard?

een groot militair leider leid zijn troepen niet de dood in simpelweg omdat hij weet dat ze zullen volgen.
  maandag 3 juli 2006 @ 13:55:14 #176
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39473173
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou ...

toen Nelson Mandela Lesotho binnen viel voor zijn eigen war on terror heeft hij hun laten betalen voor de kosten! De hoofdstad van dat land is nog steeds kapot maar de schulden van de invasie zijn iig afbetaald.

maja Mandela is de held van het ongewapende verzet dus die kan niets fout doen
nooit geweten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 3 juli 2006 @ 13:59:16 #177
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_39473291
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:47 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Dat is inderdaad eng; ook als je soldaat bent.

Een soldaat echter heeft in tegenstelling tot burgers die alles (maar dan ook écht álles he) beter denken te kunnen en te weten een zekere hoeveelheid geestelijke bagage meegekregen die hem vertelt dat jezelf ter meerdere eer en glorie van je eenheid (en verder niets) aan flarden te laten schieten niet nuttig is. Ik ben benieuwd hoe de categorisch alles beter wetende Nederlanders hadden gereageerd wanneer daar een complete eenheid was gedecimeerd door de Serven. Oh oh oh het huis zou te klein geweest zijn om zoveel roekeloosheid.

De bottom line is dat de Nederlander genetisch geprogrammeerd lijkt te zijn om wat te zeiken te hebben; al komt zijn leger met vlag en wimpel terug om de overwinning vieren.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_39473458
Oh, nu ben ik de alwetende NL-der?

Dat je niet overal bovenop moet duiken ok, maar je kunt ook te voorzichtig zijn. Onze militairen zijn volgens mij al bang voor een schaafwondje en daar is de politiek het ook roerend mee eens. 'Oorlog voeren zonder doden.' Klinkt heel nobel, maar waar betalen we die soldaten dan in hemelsnaam voor? Schaf dan het leger af.
  maandag 3 juli 2006 @ 14:07:15 #179
56056 SocialDisorder
Come To Daddy
pi_39473570
quote:
Op maandag 3 juli 2006 14:03 schreef -scorpione- het volgende:

Dat je niet overal bovenop moet duiken ok, maar je kunt ook te voorzichtig zijn. Onze militairen zijn volgens mij al bang voor een schaafwondje en daar is de politiek het ook roerend mee eens. 'Oorlog voeren zonder doden.' Klinkt heel nobel, maar waar betalen we die soldaten dan in hemelsnaam voor? Schaf dan het leger af.
In Uruzgan is het anders dagelijks lood uitwisselen, en ik heb nog geen huilverhalen gehoord. Waarom? Omdat de mannen (en vrouwen) daar wél degelijk bewapend voor de missie zijn.
pi_39473723
quote:
Op maandag 3 juli 2006 14:07 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

In Uruzgan is het anders dagelijks lood uitwisselen, en ik heb nog geen huilverhalen gehoord. Waarom? Omdat de mannen (en vrouwen) daar wél degelijk bewapend voor de missie zijn.
En zo hoort het ook.
  maandag 3 juli 2006 @ 14:15:28 #181
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_39473816
quote:
Op maandag 3 juli 2006 14:03 schreef -scorpione- het volgende:

Ik schaar je absoluut niet onder de alles beter wetende Nederlander. Je stelt immers vragen dus je laat jezelf informeren. Ik kan je vertellen dat de Nederlandse militair absoluut niet bang is voor het verrichten van gevechtshandelingen op het oplopen van averij. Dat het vermoeden bestaat dat ons leger te terughoudend is vloeit in mijn optiek direct voort uit het feit dat Nederland zijn leger en de gevechtsverrichtingen in tegenstelling tot veel andere westerse landen zo veel mogelijk afschermt. Nederlandse eenheden staan bijzonder hoog aangeschreven bij andere westerse landen. Dat de politiek het militaire apparaat afvalt is natuurlijk logisch. De politiek heeft niet veel zin om bakzeil te halen omdat ze instemden met de gebrekkige uitrusting en het gebrekkige mandaat van Dutchbatt. De spreekwoordelijke zwarte piet komt altijd bij 'soldaat uitdeketting' terecht in dit land. Het was bij de herculesramp uiteindelijk ook de spuitgast die het moest ontgelden. Bij de brand op Schiphol de cipier en ga zo nog maar een rijtje incidenten bij de overheid af.

Ergo: Als de staat meer openheid zou geven over de gevechtshandelingen van ons leger zou je versteld staan.

Lees voor een bredere horizon over Srebrenica het boek 'Herinneringen aan Srebrenica' waarin 171 militairen van hoog tot laag van vertellen over hoe die oorlog er van binnenuit uitzag. Het doet je dat personeel absoluut waarderen voor het vechten van een oorlog met één hand op hun rug gebonden.
Jawohl Herr Kaloin!
  Moderator maandag 3 juli 2006 @ 14:26:09 #182
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39474139
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

nooit geweten
Operatie Boleas, 1998
quote:
Op maandag 3 juli 2006 14:15 schreef Captain_Chaos het volgende:

[..]

Ergo: Als de staat meer openheid zou geven over de gevechtshandelingen van ons leger zou je versteld staan.
denk ik ook wel, het hoeft wmb niet door te slaan naar Amerikaanse standaard maar een beetje betere PR mag wel, zeker wat betreft Srebrenica want er is wel degenlijk geschoten op de BSA troepen zelfs met 120mm mortieren naar het schijnt. maar daar is nooit openheid over gegeven door defensie dus de exacte details zijn denk ik alleen nog maar bekend bij diegenen die in de blocking positions lagen en de mortierschutters

De media gaat ook liever niet op zoek, die houden het liever bij het standaard 'geen schot gelost'
pi_39482168
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 21:47 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik vraag me af waar het geld heengaat als ze die rechtzaak winnen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar reparatiegelden die er in de jaren 80 en 90 door Duitsland en Zwitserland uitbetaald zijn ivm de Holocaust is er ontzettend veel aan de strijkstok van Joodse organisaties blijven hangen en is er relatief weinig bij de (toen nog levende) slachtoffers terechtgekomen.

Zie bijv. de website van Norman Finkelstein, een geschiedkundige die zich met deze zaak bezighoudt.
Eigenlijk zou deze hele zaak verworpen moeten worden , De nederlandse millitairen stonden onder VN gezag , opereerde onder de VN vlag en kregen hun orders van de VN en werden door de VN geplaats in een niet verdedigbare enclave van waaruit ook nog eens een strijdende partij zijn ding deed.
Laten ze dus maar lekker bij de VN gaan zeiken.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  Moderator maandag 3 juli 2006 @ 19:44:53 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39482732
zelfde idee eigenlijk ... hoe kun je in vredesnaam nu iemand aanklagen omdat die niet hard genoeg zou hebben geprobeerd jouw teringbende op te ruimen.

dan trap je elke blauwhelm die de afgelopen 50 jaar erop uit is getrokken op de ziel
  maandag 3 juli 2006 @ 19:57:02 #185
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_39483088
Ik heb dit topic gelezen en heb zelf in Srebrenica gezeten.
Indien die "slachtoffers" zich zo willen opstellen moeten ze dat vooral doen.
Dan ga ik het neerleggen bij het VI om als zijnde NL soldaat een claim voor onherstelbare schade te leggen bij hen die Nederland wilt aanklagen.

Vergeet niet dat die moslims daar vaak alles deden om het werk van ons te stagneren en dus te verzwakken.

Indien die advocaten cq landverraders hun gram krijgen sta ik klaar om van een heel hoog dak af te springen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_39483382
Ik moet zeggen ik het iig niet eens ben dat de manier waarop, en de reden waarom.

Met name de zin:
quote:
Terwijl de blauwhelmen de opdracht hadden de Bosnische moslims in de VN-enclave te beschermen, werkten de Nederlandse soldaten juist samen met de Servische milities, stelt de strafpleiter volgens het tijdschrift.
Vind ik veel te ver gaan.

Dat wat ik de staat wel verwijt, zoals honderd maal eerder gezegd, is onder de voorwaarden die toen golden een dergelijke missie te beginnen met de gegeven middelen.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:07:31 #187
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_39483401
We geven gewoon Clinton de schuld! Als hij de boel gewoon genuked had was die onzin bij Srebrenica nooit gebeurd.
pi_39496708
quote:
Op maandag 3 juli 2006 19:44 schreef sp3c het volgende:
zelfde idee eigenlijk ... hoe kun je in vredesnaam nu iemand aanklagen omdat die niet hard genoeg zou hebben geprobeerd jouw teringbende op te ruimen.

dan trap je elke blauwhelm die de afgelopen 50 jaar erop uit is getrokken op de ziel
niet de blauwhelmen die doen goed werk , de in veel gevallen incompetente leiding van de VN daarintegen.
Maar überhaupt NL of de VN aanklagen hiervoor , laten ze de Serven of de Bosnische regering gaan aanklagen daar ligt de schuld ook uiteindelijk ....
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  woensdag 5 juli 2006 @ 14:48:39 #189
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_39541248
Ff een update:
quote:
Srebenica Widows Sue UN, Dutch Government
By Udo Ludwig and Ansgar Mertin

Some of the Dutch United Nations soldiers who failed to prevent the massacre of Srebenica in July 1995 gave the Serbs a back-slapping welcome, handed over their uniforms and even actively helped to separate Bosnian men from their families, say relatives of the 8,000 men and boys who were murdered. A German attorney is preparing a lawsuit against the UN and the Netherlands.

A Bosnian woman weeps next to the coffins of Muslim men and boys before their burial in Potocari, near Srebrenica.
They are unbelievable scenes that Sabaheta Fejzic, a bookkeeper from Vogosca near Srebenica, will never forget. War had been raging for years in Bosnia, and in the summer of 1995 everyone in Srebrenica was scared to death of the Serbian militia. But the people still had faith: in the United Nations, which had declared this city in Bosnia a "protected zone," and in the blue-helmeted soldiers from the Netherlands, who had been stationed nearby for more than a year, charged with protecting this sanctuary.

But then, on July 11 1995, the battle for Srebrenica escalated. Grenades flew, gunshots whipped through the air, and soon there were bodies lying everywhere. Sabaheta Fejzic and her husband ran with their baby to a Dutch military base. But instead of finding shelter there, they were turned away: the camp was overcrowded.

And then Sabaheta saw something she still can barely believe: A group of Serbian soldiers ran across some Dutch troops - and the soldiers greeted one another happily. They threw their caps in the air and some even hugged one another. "We were shocked," said Sabaheta Fejzic.

It was then that many refugees suspected what would happen to them, because they no longer had protectors. The next evening, the Serbs arrived, said recalls Sabaheta, and indiscriminately took girls, boys and men out of the camp. She told a Dutch soldier about the deportations but he only pushed her away. The Serbs also took her husband, and literally tore her son from her arms. Sabaheta Fejzic never saw either of them again.

On these days in July, the Serbs murdered more than 8,000 Muslim Bosnians. Even now, mass graves are still being discovered. The shameful role of the Dutch soldiers in the massacre was the subject of several investigating committees in the Netherlands. Prime Minister Wim Kok accepted responsibility and had to go as a result of the mistakes of the political and military leadership.

Eleven years after the massacre, the events of the summer of 1995 are now taking on a new dimension. The largest independent legal firm in Holland has familiarized itself with the fate suffered by people like Sabaheta Fejzic. And in the coming autumn, the lawyers, working for about 7,930 victims and surviving family members, will sue the government of the Netherlands und the United Nations for compensation in the district court of The Hague. It would be the first time that the UN must answer to a court of law for the alleged failure of their troops, shackled by politics and bureaucracy, to safeguard the very people they were charged with protecting.

Axel Hagedorn of Germany heads the international department of the Amsterdam law office of Van Diepen/ Van der Kroef. "We have closely examined the local conditions in Bosnia, and we have spoken with many survivors," said the attorney. He says he has documented so many gruesome deeds that he believes he has a good chance of success with his case.

Dutch "trying to keep a lid on it"

But Hagedorn also knows he will have to convey the full horror of what happened in order to win, because the government of the Netherlands is trying "to keep a lid on it". Reparations isn't an issue in the Netherlands, he said, adding that hardly anyone thinks about the many people who were killed or who lost their families due to the woeful behavior of the Dutch troops.

But people in the Balkans haven't forgotten, and the extent to which the massacre still affects them became very clear to German Defense Minister Franz Josef Jung during a brief stopover in Bosnia the week before last. Near Sarajevo, Jung spoke with a man about the World Cup. Germany and Italy are fantastic teams, said the young Bosnian, but he had his problems with the Netherlands. And why so? Jung asked: "Have you had a bad experience with Dutch people?"

The man hesitated and then uttered only one word: "Srebrenica."

Hagedorn and his staff say they are attacking "a wall of silence." After two years of preparation, the team of attorneys is going public with the case this week in the Netherlands. "It's not going to be a picnic for us," said the attorney, who moved to Amsterdam from Hamburg a few years ago. After all, many people in the Netherlands do not want to reminded of the events in Bosnia.

The attorneys have formulated charges: First of all, in contradiction to their UN orders, the Dutch troops did not protect the Muslims, so that the population became an unprotected target for the Serbs. Secondly, the Dutch authorities were slow to report the atrocities to the UN - which is why no additional help was sent.

Hagedorn said he could even imagine that "a few soldiers collaborated with the Serbs out of fear." But the Dutch government and the United Nations should never have exposed such "completely unprepared people" to a situation where serious shooting was taking place.

Ten attorneys in Holland and four in Bosnia currently are working on the class action suit. Their criticism of the Dutch Army leadership is based first and foremost upon accounts from such eyewitnesses as Zumra Sehomerovic, 54.

The woman from Srebrenica describes how Dutch soldiers allowed Serb militia leader Ratko Mladic's men to disarm them, without resisting. Some of the Dutch troops even took off their uniforms - and Serbs then slipped them on.

Dutch help

The next day, the Dutch troops lined up with the Serbian Chetniks as if nothing had happened. The UN soldiers had helped to separate the Muslim men from their families. Zumra Sehomerovic saw her husband once more, standing in a ditch on the left side of the road. He was never seen again.

The attorney see the women's testimony as essential because they think it will refute the line the Dutch government has taken up to now that its soldiers had no idea about any atrocities, and could have done nothing even if they had known.

But now witnesses are providing detailed reports of how they repeatedly informed the Dutch troops about murder and rapes. It was in fact possible to know what was going on in the protected zone, said Hagedorn, because "many soldiers must have heard the screams of people and the shots."

But the suit will not be directed only at the government of the Netherlands; it will also be against the UN. Up to now, the Dutch government has argued that its unit, called "Dutchbat," was part of the Unprofor peacekeeping force [United Nations Protection Force]. Thus all legal claims must be lodged with the United Nations.

Should the judges in The Hague follow this line of argumentation, UN General secretary Kofi Annan might have to weigh in on the debate about why his soldiers, borrowed from member states, often "do nothing when the going gets tough" (Hagedorn). In Rwanda, too, the UN utterly failed just when the situation became most dangerous.

Hagedorn's team has already cleared one hurdle. The Dutch judge has granted financial assistance to cover trial costs for ten plaintiffs whose cases represent the others. Now the statements will be drawn up for these ten women. In addition, the attorneys want to create a foundation in the Netherlands for the other plaintiffs, which would make it possible to launch an American-style class action suit under Dutch law.

First, the court will decide whether the Dutch state shares responsibility - and thus liability - for the massacre. A second lawsuit would then focus on the amount of reparations.

For most surviving family members, however, money isn't really the issue. They still want an answer to the question why the Dutch soldiers did not at least try to stop the Serbian butchers.

In July 1995, Kada Hotic fled from the Serbs toward the UN camp with her husband Sead and her brothers Ekrem and Mustafa. But she said the Dutch troops turned them back, and did nothing to protect her and the many thousands of other unarmed refugees.

True, there were only 500 Dutch troops against an overwhelmingly superior force of 15,000 Serbs. But why didn't they request back-up, why didn't they ask for air strikes? And why didn't they at least surrender properly, instead of - as eyewitnesses say - even assisting the Serbs? And why did the Dutch commander in charge, Colonel Ton Karremans, even drink a toast with mass murderer Ratko Mladic whose Serbian troops were wreaking havoc outside?

Hotic only knows that the Serbs, after drinking a toast to the dead, then took her husband and one of her brothers with them. The bodies of Sead and Ekrem were discovered later in a mass grave. "I have lost trust in the UN and in the whole world," she said.
© Spiegel Online
Dit bericht strookt toch niet helemaal met wat ik in dit topic allemaal lees? Of dit is een slecht staaltje journalistiek, of wij in Nederland zijn slecht geïnformeerd.. Die laatste vragen zijn toch al beantwoord?

Ik kijk hier natuurlijk niet neutraal tegenaan, maar ik betrap me erop dat ik die verhalen van ooggetuigen als overdreven bestempel..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 5 juli 2006 @ 15:15:43 #190
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39542092
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 14:48 schreef AgLarrr het volgende:
Ff een update:
[..]

Dit bericht strookt toch niet helemaal met wat ik in dit topic allemaal lees? Of dit is een slecht staaltje journalistiek, of wij in Nederland zijn slecht geïnformeerd.. Die laatste vragen zijn toch al beantwoord?

Ik kijk hier natuurlijk niet neutraal tegenaan, maar ik betrap me erop dat ik die verhalen van ooggetuigen als overdreven bestempel..
omdat het je reinste kwats is dit verhaal lijkt wel door die advocaat zelf geschreven.
  woensdag 5 juli 2006 @ 16:58:45 #191
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_39545439
@dontcare, hier lezen we enkel 1 kant van het verhaal zonder dat de andere kant aan het woord is gekomen.
Dat artikel doet mijn vermoeden al bewaarheid worden dat mensen geld ruiken over de doden die gevallen zijn.
Het hele artikel stinkt aan alle kanten!!!!
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 5 juli 2006 @ 20:04:24 #192
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_39550461
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 18:42 schreef YuckFou het volgende:

[..]

bron

Voor mij dus reden genoeg om aan geen enkele 'vredesmissie' meer mee te doen, stelletje bloedhonden, Nederland aanklagen terwijl we door de *ahum* internationale gemeenschap in de steek zijn gelaten op 't moment dat Karremans luchtsteun vroeg, en dan nu maar weer om geld gaan janken, los fijn je eigen sores in t vervolg op
Allemaal helemaal waar... maar ze hebben wel MEEGEHOLPEN. Actief meegeholpen.

Dus terecht. En alle verhalen ten spijt over de moeilijke situatie. Die mensen hebben gefaald, Karremans (slapjanus) voorop.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_39555895
quote:
Op maandag 3 juli 2006 19:57 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik heb dit topic gelezen en heb zelf in Srebrenica gezeten.
Indien die "slachtoffers" zich zo willen opstellen moeten ze dat vooral doen.
Dan ga ik het neerleggen bij het VI om als zijnde NL soldaat een claim voor onherstelbare schade te leggen bij hen die Nederland wilt aanklagen.

Vergeet niet dat die moslims daar vaak alles deden om het werk van ons te stagneren en dus te verzwakken.

Indien die advocaten cq landverraders hun gram krijgen sta ik klaar om van een heel hoog dak af te springen.
Nou, dat laatste zou ik niet doen om een stel ondankbare mensen. Ondank is 's werelds loon. Wel kan ik het mij goed voorstellen dat jij je over deze ondankbaarheid bijzonder kwaad kan maken als je daar zelf bent geweest om te helpen onder moeilijke omstandigheden, terwijl je daarbij levensgevaar liep. Waarschijnlijk wordt er onvoldoende beseft dat de situatie nog veel en veel slechter had kunnen aflopen als Dutchbat daar niet aanwezig zou zijn geweest.

Ik ben in elk geval trots op alle Nederlanders die zich daar hebben ingezet om de mensen daar te helpen en te beschermen en hoop dan ook dat deze zaak zal worden verloren.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_39556028
Gewoon Wim Kok uitleveren en eens stoppen met dat Srebrenica gezeik..
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_39556131
Generaal Bernard Janvier is de grote schuldige hier. Niet Overste Thom Karremans,
  Moderator woensdag 5 juli 2006 @ 22:41:04 #196
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39556266
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 20:04 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Allemaal helemaal waar... maar ze hebben wel MEEGEHOLPEN. Actief meegeholpen.
conclusie van de parlementaire enquette was toch ietsjes anders.
quote:
Dus terecht. En alle verhalen ten spijt over de moeilijke situatie. Die mensen hebben gefaald, Karremans (slapjanus) voorop.
wat had Karremans anders moeten doen?
pi_39567246
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 22:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

conclusie van de parlementaire enquette was toch ietsjes anders.
[..]

wat had Karremans anders moeten doen?
als rambo in zijn eentje afghanistan kan bevrijden dan kan karremans dat toch zeker met een handjevol NLers erbij
  Moderator donderdag 6 juli 2006 @ 12:09:35 #198
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39568752
Mjah met Rambo als referentiekader dan is Karremans idd wel een beetje een slapjanus ja ... Rambo kopt die artillerieraketten en -granaten gewoon de enclave weer uit en daarna schiet hij Mladic dood met een exploderende pijl

maja het was niet zijn oorlog meer natuurlijk
  donderdag 6 juli 2006 @ 22:19:56 #199
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_39587326
het waren nederlanders daar...idd, met het falen is vooral met dank aan frankrijk die tot het laast luchtsteun tegen hield. en het niet in willen grijpen van de VN/NAVO. een paar honderd nederlands gaan niet tegen een vijand vertellen die met tanks en raket werpers aankomt hoe en wat.

Anders had je nu staan huilen omdat er zoveel nederlands VN soldaten dood gegaan waren
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  vrijdag 7 juli 2006 @ 03:21:13 #200
46960 StefanP
polemicist
pi_39595097
Ik geloof er weinig van. Als Karremans zijn poot stijf had gehouden, was Mladic echt wel wat terughoudender geweest. Gewoon oorlog voeren op de eerste de beste Servier die iets probeert, ook al heb je slechts licht geschut en staan er driehonderd meter verder 10 tanks. Moet je eens opletten hoe snel er luchtsteun komt. Als die al nodig is, want die Mladic is ook niet achterlijk en hij had heus geen 300 NAVO soldaten gedood.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')