quote:Op zondag 2 juli 2006 16:54 schreef -scorpione- het volgende:
Leger opdoeken en vredesmissies afblazen.
Ik geef ze niet zoveel kans, maar het ambulance chasende gedrag van een bepaald amsterdams advocaten kantoor is eigenlijk de grootste irritatie factor in deze.quote:Op zondag 2 juli 2006 16:26 schreef Integrity het volgende:
Het steekt me meer dat er een kans bestaat dat ik belastinggeld mag dokken aan iets waarvan ik vind dat er geen 'boete' op gelegd kan worden.
Mijn argumenten beslaan met name het aantal slachtoffers, en daarbij de aanwezigheid van een militaire eenheid die niets heeft gedaan. Dat feest is slechts een onderstreping, maak er niet meer van dan dat.quote:Op zondag 2 juli 2006 16:26 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik vind het wel geinig hoe jij blijft hangen aan dat feest. Waarschijnlijk weet jij geen andere redenen meer en vormt dit jouw sterkste morele argument. Ik vind het prima hoor, jouw discussie. Ik geef mijn mening nu graag:
De beste scheepslui staan aan wal en waar ik van baal is niet die hele discussie, want voor zover ik het gelezen heb, weet jij totaal niet waar je het over hebt. Het steekt me meer dat er een kans bestaat dat ik belastinggeld mag dokken aan iets waarvan ik vind dat er geen 'boete' op gelegd kan worden.
Die mensen zijn niet afgemaakt door Nederland, die mensen zijn afgemaakt door landgenoten. Ik vind het jammer dat we het hele gebeuren op deze manier moeten bespreken, vanuit een eigen belang.
Oh ja, daadkrachtig is in NL tegenwoordig naiefquote:Op zondag 2 juli 2006 16:56 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Sowieso de verkeerde volgorde, plus dat het wel heel erg naief is.
Je zegt het zelf, de UN. Dus niet de staat is aansprakelijk, ze waren daar onder de paraplu van de UN.quote:Op zondag 2 juli 2006 16:57 schreef djenneke het volgende:
[..]
Mijn argumenten beslaan met name het aantal slachtoffers, en daarbij de aanwezigheid van een militaire eenheid die niets heeft gedaan. Dat feest is slechts een onderstreping, maak er niet meer van dan dat.
Het lijkt hier niemand wat te kunnen schelen dat hele families verscheurd zijn geraakt, levens verwoest. Die mensen daar hebben nu nog niets. Er is niemand om de schuld aan te geven, niemand die verantwoordelijkheid op zich wil nemen. Niemand die werkelijk erkent dat het daar gruwelijk is misgegaan.
Omdat ik een andere mening ben aangedaan dan jij, wil dat nog niet zeggen dat ik weet waar ik het over heb. Dat is totaal geen argument, toon dan maar aan waar ik mis zit.
In 1993 beloofde VN-generaal Morillon in 1993 de bevolking van Srebrenica dat ze beschermd zouden worden door de VN, en niet in de steek zouden worden gelaten.
Vervolgens heeft Nederland zich opgeworpen om deel te nemen aan een missie, om zodoende een "safe area" te bewerkstelligen, een nieuw gegeven verzonnen door de Veiligheidsraad. Maar zoals we nu allen weten een nogal misleidend van naam.
Vervolgens heeft men zich niet laten informeren, is er tekort geschoten in analyses van de situatie, omgeving, was de voorbereiding gewoonweg slecht.
Maar nee, hoppa, gewoon die mannen daarnaartoe sturen. Komt vast goed!
Overigens ben ik niet van mening dat de individuele Dutchbatter iets kwalijk te nemen was. Een soldaat volgt bevelen op. Maar ik vind wel dat er verantwoordelijkheid ligt bij de militaire leiding. En zeker ook de staat.
Nee, het leger afschaffen is naief. En zeker niet daadkrachtig.quote:Op zondag 2 juli 2006 16:59 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Oh ja, daadkrachtig is in NL tegenwoordig naief![]()
Wat niet wegneemt, dat de staat zelf zwaar tekort heeft geschoten. En zich heeft opgeworpen voor een missie zonder enige voorbereiding, onderzoek, etc. etc.quote:Op zondag 2 juli 2006 16:59 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Je zegt het zelf, de UN. Dus niet de staat is aansprakelijk, ze waren daar onder de paraplu van de UN.
Wie wil er geld van Nederland en met welke argumenten zouden ze dit van ons kunnen krijgen?quote:Op zondag 2 juli 2006 16:57 schreef djenneke het volgende:
[..]
Mijn argumenten beslaan met name het aantal slachtoffers, en daarbij de aanwezigheid van een militaire eenheid die niets heeft gedaan. Dat feest is slechts een onderstreping, maak er niet meer van dan dat.
Het lijkt hier niemand wat te kunnen schelen dat hele families verscheurd zijn geraakt, levens verwoest. Die mensen daar hebben nu nog niets. Er is niemand om de schuld aan te geven, niemand die verantwoordelijkheid op zich wil nemen. Niemand die werkelijk erkent dat het daar gruwelijk is misgegaan.
Omdat ik een andere mening ben aangedaan dan jij, wil dat nog niet zeggen dat ik weet waar ik het over heb. Dat is totaal geen argument, toon dan maar aan waar ik mis zit.
In 1993 beloofde VN-generaal Morillon in 1993 de bevolking van Srebrenica dat ze beschermd zouden worden door de VN, en niet in de steek zouden worden gelaten.
Vervolgens heeft Nederland zich opgeworpen om deel te nemen aan een missie, om zodoende een "safe area" te bewerkstelligen, een nieuw gegeven verzonnen door de Veiligheidsraad. Maar zoals we nu allen weten een nogal misleidend van naam.
Vervolgens heeft men zich niet laten informeren, is er tekort geschoten in analyses van de situatie, omgeving, was de voorbereiding gewoonweg slecht.
Maar nee, hoppa, gewoon die mannen daarnaartoe sturen. Komt vast goed!
Overigens ben ik niet van mening dat de individuele Dutchbatter iets kwalijk te nemen was. Een soldaat volgt bevelen op. Maar ik vind wel dat er verantwoordelijkheid ligt bij de militaire leiding. En zeker ook de staat.
Zonder enig voorbereiding is bull, daar er al meerdere rotaties waren geweest van de verbindingsdienst en de aan en afvoertroepen, ze wisten precies wat ze daar aan zouden treffen. Maar wat sp3c al zegt, als je mandaad niet voldoet....................quote:Op zondag 2 juli 2006 17:02 schreef djenneke het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt, dat de staat zelf zwaar tekort heeft geschoten. En zich heeft opgeworpen voor een missie zonder enige voorbereiding, onderzoek, etc. etc.
verkeerde spreekwoordquote:
en dan nog wat kun je het kader nu eigenlijk ten laste leggen?quote:Op zondag 2 juli 2006 16:26 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Het is nog erger dan dat, ze dragen het nog steeds met zich mee, vooral omdat ze zo lekker worden afgebrand van elke zijde. Let wel, we hebben het hier over soldaten die toen een jaar of 20 waren. Als je dan toch mensen van Dutchbat III de schuld wil geven kijk dan maar naar het kader, niet naar die gasten.
Kok heeft dus tekort geschoten, laten ze die dan aanpakken.quote:Op zondag 2 juli 2006 17:02 schreef djenneke het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt, dat de staat zelf zwaar tekort heeft geschoten. En zich heeft opgeworpen voor een missie zonder enige voorbereiding, onderzoek, etc. etc.
Ik bedoelde dan ook niet het NL kader, maar meer het kader wat daarboven hing.quote:
quote:Op zondag 2 juli 2006 17:07 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Kok heeft dus tekort geschoten, laten ze die dan aanpakken.
zonder enige voorbereiding?quote:Op zondag 2 juli 2006 17:02 schreef djenneke het volgende:
[..]
okquote:Op zondag 2 juli 2006 17:08 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Ik bedoelde dan ook niet het NL kader, maar meer het kader wat daarboven hing.
Oh dat zeker, ik weet van vrienden die daar hebben gezeten voor de UNPROFOR dat ze van alle partijen weerstand kregen.quote:Op zondag 2 juli 2006 17:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
ok
maar dan nog, de VN vredesmissies zijn een leerproces, dat is nu nog steeds niet perfect en dat zal het in de komende jaren niet worden ook maar al doende leert men ... de schuld ligt echter gewoon en imo volledig bij de strijdende partijen
Ja, waarom moet dit nu weer op het bordje van de bevolking komen? En dan zijn het ook vooral weer de jongeren die de troep mogen opruimen, want dit is alweer van vele jaren geleden.quote:
Uhmm, omdat Kok er ook geen flikker mee te maken heeft?quote:Op zondag 2 juli 2006 17:18 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ja, waarom moet dit nu weer op het bordje van de bevolking komen? En dan zijn het ook vooral weer de jongeren die de troep mogen opruimen, want dit is alweer van vele jaren geleden.
Oh, wie was er dan premier?quote:Op zondag 2 juli 2006 17:19 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Uhmm, omdat Kok er ook geen flikker mee te maken heeft?
Ik heb het dan ook over de gehele missie, waar nooit aan begonnen had mogen worden.quote:Op zondag 2 juli 2006 17:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
zonder enige voorbereiding?
ze zijn gewoon door Dutchbat 1 opgewerkt en door Dutchbat II ingewerkt zoals gebruikelijk is
onderzoek is er ook geweest en de resultaten logen er niet om dat was militair gezien onhoudbaar, openlucht gevangenis etc. dat was bekend maar nogmaals ... wat moet je dan doen?
de kwestie negeren en hopen dat er zo min mogelijk doden op CNN te zien zijn?
het mandaat was duidelijk als je beschoten wordt schiet je terug en als het doorgaat komt er een vliegtuig en die gooit er een bom op.quote:Op zondag 2 juli 2006 17:35 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over de gehele missie, waar nooit aan begonnen had mogen worden.
Zodra dan blijkt dat de zaken er zo voorstaan, als het geval was, dan moet je ingrijpen.
Dan moet je eisen gaan stellen.
[quote]
er viel nix te eisen, het was Mladic way of the highway
[quote]
Een duidelijk mandaat,
er waren niet meer manschappen beschikbaarquote:meer manschappen
hoe had je dat gezien dan?quote:en anders terugtrekking.
naiviteit misschienquote:Wat dat betreft laat de hele missie zich kenmerken door nalatigheid en passiviteit.
Heel duidelijk samengevatquote:Op zondag 2 juli 2006 18:34 schreef Drugshond het volgende:
Geef die schadeclaim maar aan Servie. Die haalde de dodelijke trekker over.
Komt op hetzelfde neer dat ik ga joy-rijden met je auto en doelbewust de auto in brand steek en achteraf ga miepen bij de fabrikant dat de auto niet goed is. (kansloze aktie)Joyrijden = oorlog in Bosnie, anexatie. In brand steken = etnische zuiveringen. En de fabrikant = VN / Ned
Wat een onzin.quote:Op zondag 2 juli 2006 18:34 schreef Drugshond het volgende:
Geef die schadeclaim maar aan Servie. Die haalde de dodelijke trekker over.
Komt op hetzelfde neer dat ik ga joy-rijden met je auto en doelbewust de auto in brand steek en achteraf ga miepen bij de fabrikant dat de auto niet goed is. (kansloze aktie)Joyrijden = oorlog in Bosnie, anexatie. In brand steken = etnische zuiveringen. En de fabrikant = VN / Ned
nu verlicht ons wat er niet klopt en verbeter de vergelijkingquote:
Ja, en wat heeft dat met joyriden te maken?quote:Op zondag 2 juli 2006 19:13 schreef sp3c het volgende:
het was al een potje lang voordat de VN zich erin mengde
nix, het was een vergelijkingquote:Op zondag 2 juli 2006 19:15 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ja, en wat heeft dat met joyriden te maken?
Landje pik (met een overmacht.)quote:Op zondag 2 juli 2006 19:15 schreef -scorpione- het volgende:
Ja, en wat heeft dat met joyriden te maken?
Zijn de mensen inSrebrenica dan door Nederlanders gedood? Nee he?quote:Op zondag 2 juli 2006 19:50 schreef sp3c het volgende:
lijkt me niet, tenzij die in Irak gedode wachtmeester door Iraakse militairen is gedood
Je bent dan ook vele stappen te ver vooruit. Ik heb het over de aanvang van de de gehele missie. Dutchbat 1 dus, en daarna toen de situatie bekend was inmiddels. Maar wel voor de escalatie.quote:Op zondag 2 juli 2006 18:20 schreef sp3c het volgende:
[quote]
er viel nix te eisen, het was Mladic way of the highway
Zo duidelijk was dat mandaat toch duidelijk niet.quote:het mandaat was duidelijk als je beschoten wordt schiet je terug en als het doorgaat komt er een vliegtuig en die gooit er een bom op.
het was alleen een beetje slap, van offensieve operaties was geen sprake, gewapenderhand de bosniers ontwapenen was er dan ook niet bij dat werkt niet dat is gebleken en dat is nu aangepast
Je had moeilijk van te voren kunnen weten dat die laatste afspraak niet nagekomen zou worden
Dan had je dus nooit nieuwe rotaties moeten sturen. De situatie was nu immers bekend.quote:er waren niet meer manschappen beschikbaar
Nee, beter letten op de vluchtelingen. Deze beter begeleiden. Het vreemd vinden dat alle mannen pleite zijn. Niet ja en amen zeggen tegen meneer Mladic. De beste man had het nooit aangedurfd voor ogen van de gehele internationale gemeenschap de zaak daar te plaatse tot ontploffing te brengen (niet letterlijk uiteraard). Ik ben me ervan bewust dat dat makkelijk praten is vanuit mijn luie stoel en dat achteraf. Aan de andere kant was het leger daar met een missie. Daar horen verantwoordelijkheden bij, die heel gevaarlijk zijn, en je leven kunnen kosten.quote:hoe had je dat gezien dan?
Dutchbat dat zich met een paar honderd man, nauwelijks benzine (dat hebben ze op het laatst van het rode kruis moeten pikken!) en onbetrouwbare munitie door zowel Servische als Bosnische stellingen heen ging vechten?
bloedbad
en dan nog komen we weer op hetzelfde neer, hoe kan het dat we medeschuldig zijn als we het zo goed en zo kwaad als het gaat proberen te voorkomen en niet medeschuldig zijn als we onze vingers eraf trekken en doen of het niet gebeurt?
Ook dat.quote:naiviteit misschien
die escalatie was er al, waarom denk je dat de Canadezen weggingen ... niet omdat het er zo'n slecht weer is.quote:Op zondag 2 juli 2006 19:59 schreef djenneke het volgende:
[..]
Je bent dan ook vele stappen te ver vooruit. Ik heb het over de aanvang van de de gehele missie. Dutchbat 1 dus, en daarna toen de situatie bekend was inmiddels. Maar wel voor de escalatie.
wellesquote:[..]
Zo duidelijk was dat mandaat toch duidelijk niet.
dan gaat er dus niemand en was iedereen uitgemoordquote:[..]
Dan had je dus nooit nieuwe rotaties moeten sturen. De situatie was nu immers bekend.
DIE MANNEN ZIJN ZELF OP EIGEN HOUTJE HET BOS INGETROKKEN!!!!!!!quote:[..]
Nee, beter letten op de vluchtelingen. Deze beter begeleiden. Het vreemd vinden dat alle mannen pleite zijn..
lijkt me niet?quote:Op zondag 2 juli 2006 19:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zijn de mensen inSrebrenica dan door Nederlanders gedood? Nee he?
Waarom zou er dan alleen schadevergoeding voor dode Nederlanders in Irak gevraagd kunnen worden als ze door het Iraakse leger vermoord zijn?quote:
omdat de Iraakse regering niet voor de veiligheid van onze militairen hoeft te zorgen, eerder omgekeerdquote:Op zondag 2 juli 2006 20:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom zou er dan alleen schadevergoeding voor dode Nederlanders in Irak gevraagd kunnen worden als ze door het Iraakse leger vermoord zijn?
Kun je dat ook onderbouwen. Ik zie alleen maar een ad hominem hoor.quote:Op zondag 2 juli 2006 00:33 schreef siggi het volgende:
[..]
WAAR slaat dit nu eigenlijk op, compleet off-topic!! EN WEET JIJ ER IETS VAN?? Als je je ergens in een ander topic loopt op te winden over het moslimgespuis dan ga je daar maar lekker los, dit slaat hier kant of wal.
Juist . Dat maakt de VN niet schuldig aan de oorlog. Het was toch immers al oorlog ?quote:Op zondag 2 juli 2006 19:11 schreef -scorpione- het volgende:
Het was gewoon een oorlog. De VN mengde zich erin en maakte er een potje van. In het gegeven voorbeeld is er totaal geen derde partij aanwezig. Ik vind het dus een zéér slechte vergelijking.
catch 22quote:Op zondag 2 juli 2006 20:28 schreef sp3c het volgende:
Karremans kon niet weg, zeker niet met achterlating van zijn spulletjes want de bosniers lieten hem gewoonweg niet gaan
Oftewel: Nederland had zich hierin nooit moeten storten, zonder een goed mandaat, zonder goede inlichtingen, en zonder goed materiaal.quote:Op zondag 2 juli 2006 20:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
die escalatie was er al, waarom denk je dat de Canadezen weggingen ... niet omdat het er zo'n slecht weer is.
Mladic wilde zware wapens in de enclave hebben en aangezien hij de enclave had omsingeld kwamen die er dus niet.
dan kun je je een weg door Mladic zijn stellingen schieten maar dat was met de lichte optie niet mogelijk.
Onduidelijkheid over wanneer nu wel of niet ingegrepen mocht/moest worden misschien?quote:welles
wat is er dan niet duidelijk aan?
Of niet, maar dat hadden we dus nooit geweten....quote:dan gaat er dus niemand en was iedereen uitgemoord
De mannen zijn systematisch gescheiden van de vrouwen, onder de ogen van de soldaten. Sommigen zijn neergeschoten in huizen, waarvan Dutchbat-soldaten de schoten hoorden, en vervolgens de lijken vonden. Er zijn paspoorten gevonden van moslimmannen... Dit hebben ze echt zelf zien gebeuren. De meeste mannen zijn inderdaad op de vlucht gepakt en ter plekke geëxecuteerd. En deze hadden dus gewoon begeleiding moeten krijgen, daar is dat vredesleger toch voor? Lees jij je eerst zelf maar eens in.quote:DIE MANNEN ZIJN ZELF OP EIGEN HOUTJE HET BOS INGETROKKEN!!!!!!!
ze zeiden tegen Dutchbat, is goed ga maar in de blocking positions liggen dan liggen wij in de flanken en als de Serven op jullie schieten dan schieten jullie terug en daarna doen wij mee zodat ze niet terug kunnen trekken voor de jachtvliegtuigen er zijn en dan gaan ze allemaal kapot
en vervolgens zetten ze het op een lopen
nogmaals lees je is in
dan was nu iedereen doodquote:Op zondag 2 juli 2006 20:58 schreef djenneke het volgende:
[..]
Oftewel: Nederland had zich hierin nooit moeten storten, zonder een goed mandaat, zonder goede inlichtingen, en zonder goed materiaal.
zodra er op je geschoten wordt schiet je terug en bel je de luchtmachtquote:[..]
Onduidelijkheid over wanneer nu wel of niet ingegrepen mocht/moest worden misschien?
kun je wel vanuit gaan als je naar het verloop van die oorlog kijktquote:[..]
Of niet, maar dat hadden we dus nooit geweten....
ja dit gaat om een kleine 200 mannen dat heb ik al eerder gepost hier in dit topicquote:[..]
De mannen zijn systematisch gescheiden van de vrouwen, onder de ogen van de soldaten. Sommigen zijn neergeschoten in huizen, waarvan Dutchbat-soldaten de schoten hoorden, en vervolgens de lijken vonden. Er zijn paspoorten gevonden van moslimmannen
3000 militairen die bescherming nodig hebben van 400 Nederlanders zonder brandstof, eten of munitie?quote:... Dit hebben ze echt zelf zien gebeuren. De meeste mannen zijn inderdaad op de vlucht gepakt en ter plekke geëxecuteerd. En deze hadden dus gewoon begeleiding moeten krijgen, daar is dat vredesleger toch voor? Lees jij je eerst zelf maar eens in.
Het goede materiaal was er wel, maar door de onoverzichtelijke commando struktuur kwam het moeizaam los (en soms helemaal niet los).quote:Op zondag 2 juli 2006 20:58 schreef djenneke het volgende:
Oftewel: Nederland had zich hierin nooit moeten storten, zonder een goed mandaat, zonder goede inlichtingen, en zonder goed materiaal.
Eens.quote:Onduidelijkheid over wanneer nu wel of niet ingegrepen mocht/moest worden misschien?
Wat denk je zelf, die mensen kregen echt geen aai over de bol van de serviers.quote:Of niet, maar dat hadden we dus nooit geweten....
Een vredesleger die overclassed was door wapentuig van de tegenstander in numeriek alsook in defensieve/offensieve mogelijkheden.quote:De mannen zijn systematisch gescheiden van de vrouwen, onder de ogen van de soldaten. Sommigen zijn neergeschoten in huizen, waarvan Dutchbat-soldaten de schoten hoorden, en vervolgens de lijken vonden. Er zijn paspoorten gevonden van moslimmannen... Dit hebben ze echt zelf zien gebeuren. De meeste mannen zijn inderdaad op de vlucht gepakt en ter plekke geëxecuteerd. En deze hadden dus gewoon begeleiding moeten krijgen, daar is dat vredesleger toch voor? Lees jij je eerst zelf maar eens in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |