Ik woon sinds kort in een buurt met veel 'nieuwe' Nederlanders. De huizen waren er goedkoop, dus vandaar... Enfin, ze zijn hier soms zo nieuw dat als ze in de supermarkt wat willen afrekenen dat dit dan met handen en voeten moet, omdat ze geen displays kunnen lezen en geen Nederlands, engels of een andere westerse taal begrijpen. Tot zo ver nog geen probleem, hooguit een communicatie probleem, maar wat ik zo net meemaakte was echt bizar:
Ik zat lekker op mijn balkonnetje met een glas rose wat weg te dommelen terwijl op de achtergrond een kamerorkest op MP3 wat werken van Mendelssohn speelde. Alles was rustig, vredig en kalm en het zonnetje scheen heerlijk, tot ik plots uit mijn vredige gemoedstoestand werd opgeschrikt door een beestachtig gebrul. De woeste oerkreten kwamen van de flat aan de overkant. Het was vergelijkbaar met een deathmetalzanger die aan het repeteren was zonder 'muzikale' begeleiding, alleen klonk het als arabisch. Het kwam duidelijk van een mannelijk soort. Er was ook een vrouwelijke stem te horen die kalm en enigszins defensief klonk en later zelfs paniekerig. Dat mannelijke gebrul was behoorlijk agresief. Later hoorde ik ook kinderstemmen die het woeste mannetje kennelijk tot kalmte probeerde te manen.
Kennelijk was dit de arabische manier om huiselijke conflicten op te lossen. Veel gebrul en geschreeuw van het mannetje en aan de commanderende toon te horen erg weinig ruimte voor subtiele benadering van het gespreksonderwerp. Maar daarbij moet ik zeggen dat ik geen arabisch versta en het ondanks de schreeuwerige klanken mischien wel een hele redelijke discussie was. Kweetnie?
Maar kunnen die mensen hun gesprekken niet op een beschaafde manier voeren? Waarom moeten ze zo agresief brullen?
Ik zal bij die overburen een arabisch foldertje over anger managment therapie door de brievenbus douwen, denk ik
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)