quote:
Op maandag 3 juli 2006 19:18 schreef Five_Aces het volgende:[..]
Und? tegenwoordig in nederland mag je toch nergens hard rijden dus is er dan eigenlijk ook geen reden voor een E36 328 als je op die manier gaat kijken.
He potver. Ik ga gelijk m'n 328 verkopen dan
quote:
Op maandag 3 juli 2006 22:49 schreef Inorbit het volgende:ik ben nog wel een beetje op zoek naar de voor en nadelen, maar de E30 geniet toch een beetje mijn voorkeur, een E36 lijkt me ook erg bruut, maar zijn die niet nog duurder in onderhoud? nou wil ik niet echt een budget auto maken, want ik wil gewoon een goede, en niet zoals bij mijn 325i, want op dat moment moest ik gewoon zo snel mogelijk die bmw hebben. nu heb ik er de tijd voor de juiste uit te kiezen of er voor te wachten.
is het echt zo dat een 328 E36 een M3 E30 voorblijft? ze hebben ongeveer evenveel pk toch? 192 tegen 194. het liefst wil ik ook een M3 met de 200 pk of meer. een EVO model is waarschijnlijk wat hoog gegrepen.
want volgens autoweek doet een M3 E30 6.9 seconden naar de 100 en dat lijkt mij toch aardig wat tegen de 8.2 van mijn 325i.
maar zoveel kracht als de E36 M3 heeft kan ik niet mee uit de voeten met waar ik hem voor gebruik, het is misschien wel wat leuker voor de rechte stukjes en voor als je een bochtje scheef wil nemen, maar over een dijk lijkt een E30 me toch net wat rouwer, meer fun en lichter.
Ik wil een M omdat het een M is het ultieme wat BMW te bieden heeft qua handling en prestatie.
tim? kan je op de site zetten dat eventuele liefhebbers wel kunnen mailen. op het emailadres waarmee ik je gemaild heb?
ik ben alleen bang dat ik ga janken als de 325i de straat uit rijd, die pijn kan dan alleen worden beholpen met een M3
![]()
Een 328 heeft standaard meer vermogen dan meneer BMW opgaf/opgeeft. Puur omdat je boven de 193PK veel meer gaat betalen in Duitsland. Een 328 heeft altijd 200PK, dus daar mis je niks mee.
Met wat "simpele" modificaties zoals ik ga je van een koppel toer-auto naar een wolf in schaapskleren.
Laatst op de snelweg, een E36 3.0 M3. Vanaf 100 accelereren, bij 160 (schakelpunt) liep die in, bij 200 kwam hij me pas voorbij (schakelpunt). Daar heeft hij het voordeel van veel verder door kunnen trekken i.c.m. meer koppel en vermogen. Vervolgens zat hij bijna in de vangrails omdat 'ie dacht dat hij in het klaverblad ook nog wel voor kon blijven.
Vergis je alleen niet in het gewicht van een E36 M3, die zitten ook op 1450KG zo ongeveer. En het beste wat BMW te bieden heeft qua handling? Mwah.. een standaard E36 M3 heeft ook maar een relatief standaard Bilstein onderstel met iets hardere veren en dikkere stabi's. Volgens mij zijn die Bilsteins een OE versie van de B4 of B6 van Bilstein, niks schokkends dus.
Bovendien is een betrouwbare E36 M3 vinden ook al zo'n probleem. Warm rijden is voor de gemiddelde automobilist ook al een utopie, van degene die denken dat ze dat doen rijdt 3/4e hem warm op de koeltemperatuur
In mijn bijna wekelijkse bezoeken aan de diverse onderdelenboeren wil je niet weten hoeveel 3L en 3.2L blokken ik heb zien staan met gaten in het onderblok waar je een colafles in kwijt kan.
Oftewel drijfstang kaput en dan lagerschaaltjes die vastsmelten aan het onderblok, zuigers die een keer kiekeboe zeggen. Laatst nog een kop gevonden van een M3 3L, met 2 kromme kleppen, en heel toevallig het 6-voudig gasklephuis erbij, geen stappenmotor, LMM etc. Quanta costa: 1500euro. En dat was nog goedkoop
Het enige alternatief boven een E36 328/M3, los van de onderhoudskosten, zou w.m.b. een Sport Evo zijn, oftewel de Evo III. Staat een hele mooie te koop, Alcantara interieur etc. Tik je wel even 13.500 voor af. Maar dan heb je wel 238PK op wat, 1100KG?
Ik verkies iedere dag mijn E36 328i boven een E36 M3, puur vanwege het verbruik.
Wegligging rij ik iedere standaard E36 M3 zoek, ik rem een M3 er helemaal uit en ach... snelheid is relatief, PK's went.
Laatst achter een modified compactje van een kennis van me aangereden. Ex-auto van Bas Roos.
M3 3L blok, bak, aandrijflijn, de hele reutemeteur in een Compact gemikt. Beetje getuned, om en na bij de 340PK.
5-voudig Intrax verstelbaar onderstel.
We komen op een rotonde, beide volgas dwars erover, uitaccelereren en bij 120km/u ligt hij 50m voor.
Hij rijdt alleen 1:4,5 en ik rij 1:11,5
![]()
Nou is mijn 328 ook niet standaard, complete M3 uitlaatlijn van voor naar achter, M50 inlaatspruitstuk, AST Sportline onderstel en Hawk HT10 remblokken. Geschat vermogen om en na bij de 225pk, unchipped. Rij normaal met een sper, maar nu even niet (kapot).
Om je een niet-BMW idee te geven qua snelheid. Hij is van 0-100 en van 100-200 even snel als een '95-er 911 Carrera 4 (280PK), en heb tot 2x toe op de snelweg gesprint tegen een SL350 (nieuw model). 3.5L V8, vermogen weet ik even niet, maar zal vast rond de 300PK liggen.
Het gaat allemaal gelijk op. Bewijst maar weer: PK's zegt niks, autosamenstelling des te meer.
Ik geloof dan ook niet dat ik veel meer plezier van een M3 zou hebben. Ik zou dan eerder een B3 of B8 invoeren
![]()
En niet om te zeiken tegen Five_Aces, maar ik had betere laptimes op het midland circuit dan zijn 3.2 M3 SMG, dus dat zegt ook niet veel
![]()
En onderhoud is goedkoper dan mijn E36 318i M40 me kostte, puur omdat deze minder heeft gelopen.
Alleen de bougies zijn duurder en de olie (10W60 omwille circuitgebruik), oliefilter, benzinefilter enz. is allemaal vergelijkbaar qua kosten.
Voor mij gaat alleen een hele mooie Evo II of Evo III voor
[ Bericht 4% gewijzigd door vwk op 04-07-2006 10:50:27 ]