Op maandag 20 maart 2006 15:46 schreef Vanyel het volgende:Oeh ik heb vrijdag/zaterdag hele lekkere Thaise kippensoep met kokos (tom kha kai) gemaakt.
Vrijdag een kip gekookt met meiraap (bij vergeten groente gevonden hoe het heette), knoflook, een ui en een gepekelde citroen. Na een paar uur het vlees van de botjes geplukt en dat na het zeven van het vocht weer erbij gegooid.
Zaterdag met die bouillon als basis soep gemaakt, zo:
blik kokosmelk
ong. 750 ml. bouillon
4 à 5 blaadjes djeruk purut (limoenblad)
1 à 2 stengels citroengras
2 theelepels laos
1 à 2 groene pepertjes
ruim 4 eetlepels vissaus
sap van 1 à 2 limoenen
Oesterzwammen (of champignons)
2 bossen lenteui
Ik heb zelf van alles het meeste erin gedaan, maar met de mindere variant smaakt het ook.
Citroengras in beide richtingen halveren (als je grote hebt) en kneuzen
Pepertjes in ringen of stukjes snijden
Limoenen uitpersen
Oesterzwammen scheuren
Lenteui in ringen snijden
Kokosmelk met bouillon aan de kook brengen. Djeruk purut, citroengras, laos, pepertjes, vissaus en limoensap toevoegen. Tijd laten pruttelen. Liefst minstens een half uur, langer is altijd goed natuurlijk.
Minuut of vijf voor het opdienen zwammen en lenteui toevoegen en jippie, lekkere soep.
Serveren met (jasmijn) rijst. Beetje soep bij de rijst gieten of rijst op je lepel aanvullen met soep geeft het lekkerste resultaat.
Eigenlijk hoort er ook nog verse koriander bij (helemaal aan het eind erbij doen), maar dat vind ik zonde van de soep dus laat ik altijd fijn achterwege.