Black_Ninja | donderdag 29 juni 2006 @ 19:45 |
En jahoor, er is weer een eikel die zich gaat aanmelden voor vlieger bij de luchmacht ![]() Over iets meer dan een week heb ik een voorlichtingsavond/sollicitatie avond voor de luchtmacht. Ik wil me gaan opgeven voor de functie vlieger. Ik vroeg me af wie hier allemaal wie hier allemaal nog meer zich wel eens hebben opgegeven voor deze functie en wat ik kan verwachten van de keuring en waar ze zoal op letten. Alhoewel ik een goed gevoel er over heb zit ik met een paar dingetjes waarvan ik denk dat ik op afgekeurd kan worden, namelijk Verder ben ik kerngezond, sportief, krachtig, gedreven en geestelijk stabiel. Mijn vraag is dus gericht aan de mensen die wellicht zelf vlieger zijn of die het keuringsproces hebben doorlopen. Verder ben ik ook wel benieuwd wat de ervaringen van mensen in de luchtmacht zijn. Om het kort te maken, als je me iets kan vertellen over de luchtmacht en de vliegers keuring hoor ik het graag. Thnx! | |
#ANONIEM | donderdag 29 juni 2006 @ 19:46 |
Vergeet het maar met je epileptisch verleden. | |
Herkauwer | donderdag 29 juni 2006 @ 19:47 |
quote: ![]() Op de keuring krijg je trouwens een piepjes test. Harde en zachte piepjes en opschrijven welke nummers/letters je hoort wisselend per oor. Eén fout te veel en je mag het jaar er op weer terug komen. | |
tongytongylickylicky | donderdag 29 juni 2006 @ 20:04 |
Gewoon doen, keuring is zwaar. KMA is kut, maarja wie weet red je het. (en over die epilepsie gewoon zwijgen) | |
Dementor | donderdag 29 juni 2006 @ 20:07 |
quote:En dat zoeken ze ook niet even op he? | |
#ANONIEM | donderdag 29 juni 2006 @ 20:08 |
Zeker wel proberen natuurlijk. | |
MasterMido | donderdag 29 juni 2006 @ 20:10 |
quote:nooit geschoten is altijd mis. | |
Black_Ninja | donderdag 29 juni 2006 @ 20:15 |
quote:Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat je tijdens je pupertijd er overheen kan groeien, en dat is dus ook bij mij gebeurd. Ik vraag me dus af of ze hier rekening mee houden. Het staat in mijn medisch dossier dat ik er ook echt vanaf ben. Daarnaast zijn absances aanvallen waarbij je enkele seconden (2-3) even geen bewustzijn hebt maar wel gewoon in je laatste houding blijft. Het is me zelfs een keer gebeurd dat ik gewoon door liep tijdens een aanval. Het is net alsof je in gedachte bent verzonken voor mensen die het zien. Misschien geld voor dit soort dingen net als voor goed gedrag dat zaken ouder dan 5 jaar niet worden mee gerekent. ![]() | |
Black_Ninja | donderdag 29 juni 2006 @ 20:17 |
quote:Heb jij die test ook gehad? Ik begrijp wat er gebeurd maar kan me niet voorstellen of het makkelijk of moeilijk is, ik heb een redelijk goed selectief gehoor maar gaat het hier om uitzonderlijke gevallen of moet je toch echt wel goed er in zijn? | |
Dementor | donderdag 29 juni 2006 @ 20:18 |
quote:En jij denkt dat ze dat risico willen nemen met kisten die een x aantal miljoen euro kosten? | |
Black_Ninja | donderdag 29 juni 2006 @ 20:24 |
quote:Ik zou de afweging kunnen begrijpen maar aan de andere kant heb ik officieel geen eppilepsie meer. Maar dat is een punt wat ze tijdens de keuring maar mogen uitmaken, ik verwacht niet dat er hier op fok keurings artsen zitten dus tja we kunnen het ja nee spelletje blijven spelen. Wat dit punt betreft zullen we het toch niet kunnen oplossen. Zijn er nog mensen met bijvoorbeeld keurings ervaring? | |
Black_Ninja | donderdag 29 juni 2006 @ 20:52 |
quote:gevonden op http://www.refdag.nl/oud/jong/010512jong04.html Niet eerlijk bekennen dat ik het nog vind meevallen. Ik had van me neef (werk in een tank devisie) dat het 1 op de 400 was. Op de zelfde site las ik ook dat er zo'm 50-60 vacatures per jaar zijn voor de functie vlieger. | |
Dreamscape | donderdag 29 juni 2006 @ 21:01 |
Een vriend van me had het bijna gehaald. In de laatste test, de vliegtest, werd hij afgewezen. Geen idee wat de reden was. En kan je ook niet veel informatie geven eigenlijk ![]() | |
Black_Ninja | donderdag 29 juni 2006 @ 21:06 |
http://www.airwork.nl/kennisbank/selectie-klu.shtml Tja je kan natuurlijk ook met wat speurwerk gewoon de hele selectie + wat hulpmiddelen op internet vinden ![]() Ik ben daar wel even zoet. | |
Herkauwer | donderdag 29 juni 2006 @ 21:10 |
quote:Nee, een collega heeft geprobeerd om helicopter piloot te worden bij de marine. In beide oren kreeg hij cijfers en letters te horen. Bij een lange piep moest hij de reeks in het linkeroor opschrijven en bij een korte piep degene in zijn rechteroor. Maar de gehele tijd kreeg hij dus in beide oren informatie te verwerken. Hij mocht toen 6 fout hebben en had er 7, en dat is meteen afkeuren en volgend jaar terugkomen. | |
MaxMark | donderdag 29 juni 2006 @ 21:13 |
quote:Je moet een soort van contract tekenen, waarin je verklaart dat je niets over je gezondheid verhult. Als ze er ooit eens achter komen, kun je zelfs in de (militaire) cel terechtkomen. Maar TS, wat is eigenlijk je vooropleiding? | |
Black_Ninja | donderdag 29 juni 2006 @ 21:16 |
quote:HAVO N&G afgerond met een beetje geluk (heb wat gezeik om een opdrachtje wat ik nog af moet maken) HBO Elektrotechniek afgerond. Why? | |
Black_Ninja | donderdag 29 juni 2006 @ 21:44 |
Ik lees zojuist op de site die ik net op gaf dat er op een gegeven moment een E.E.G. wordt uitgevoerd en dat daar een stroboscoop aan wordt gezet. Uit ervaring weet ik dat dit wordt gebruikt om een epileptische aanval op te wekken. Ik mag dus verwachten dat ik hierbij kan aantonen dat ik er van genezen ben? | |
Here2Stay | vrijdag 30 juni 2006 @ 00:34 |
In elk geval zou ik het gaan hebben over je puberteit ipv pupertijd om serieus over te komen.. Verder: succes! kan je niets zinnigs melden. Alhoewel.. weet van sollicitatiegesprekken bij de marine (en dat betrof een kantoorfunctie, maar vanwege praktische redenen moest dat ook een militaire functie zijn) dat ze wel veel waarde hechten aan bv je gewicht. Ik moest als vrouw zijnde persé 50 kilo wegen en als ik dat niet deed, hoefde ik niet eens te komen. | |
Black_Ninja | vrijdag 30 juni 2006 @ 00:58 |
quote:Puperteit inderdaad een stomme fout ![]() Goede tip over me gewicht. Ik heb erg veel moeite met aankomen maar ik ken wel wat manieren om iedergeval wat kilootjes aan te komen en wellicht richting die 65 Kg te gaan. Iedergeval bedankt! | |
MewBie | vrijdag 30 juni 2006 @ 01:53 |
Tijdens het gesprek met de psycholoog trouwens gewoon liegen over wat je wil gaan doen als je niet aangenomen wordt bij de luchtmacht. Ik had bijv. geen vlieg opleiding als alternatief genoemt, en daar ben ik op afgekeurd ![]() Maar verder had ik wel de beste test resultaten tot dan toe van de groep waar we mee begonnen ![]() | |
Black_Ninja | vrijdag 30 juni 2006 @ 08:50 |
quote:Hmm, ok bedankt voor de tip. Ik wil absoluut vlieger worden het zij bij de Luchtmacht het zij bij de KLM ![]() ![]() ![]() ![]() | |
LangeTabbetje | vrijdag 30 juni 2006 @ 08:52 |
quote:Blijkbaar hebben ze zat aanmeldingen waardoor ze uitermate kritisch kunnen keuren. | |
Black_Ninja | vrijdag 30 juni 2006 @ 09:12 |
quote:Begrijpelijk maar van wat ik zo hoor en lees is het gewoon niet mogelijk om er bij te komen. Maar.... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Net naar het wervingsnummer gebeld en gevraagd wat de regels zijn omtrent epilepsie, en hou je vast: "Wanneer de laatste aanval meer dan 2 jaar geleden is, is dit geen belemmering voor de functie". ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik mag dus nogsteeds door! ![]() | |
Eland | vrijdag 30 juni 2006 @ 09:23 |
quote:En dat moet gaan vliegen ![]() | |
Black_Ninja | vrijdag 30 juni 2006 @ 09:25 |
quote:Hehehe, moet niet, wilt wel heel graag. Maar het is meer dat ik blij ben dat het geen belemmering is, zat daar toch over in twijfel. En na de laatste 2 weken waarin ik eigenlijk alleen maar negatief nieuws heb gekregen was dit weer eens een meevaller. | |
murp | vrijdag 30 juni 2006 @ 09:27 |
heb je hoogtevrees? | |
Black_Ninja | vrijdag 30 juni 2006 @ 09:31 |
quote:Pas op het moment dat ik op een keukentrapje sta. Is dat een probleem dan? ![]() Ik vind daarintegen turbulentie het leukste van vliegen. En alles wat snel gaat kan ik wel waarderen. | |
murp | vrijdag 30 juni 2006 @ 09:39 |
quote: ![]() | |
Freeflyer | vrijdag 30 juni 2006 @ 09:44 |
quote:dat is idd een manier om te laten zien dat je ervan genezen bent. overigens wil dat nog niet zeggen dat je door de keuring komt. ik ken mensen die om gekkere dingen afgekeurd zijn. | |
NiGeLaToR | vrijdag 30 juni 2006 @ 09:44 |
quote:Vrees grote vrezen. Toen een kennis van mij door alle keuringen heen was en al trainingsvluchten had gedaan gingen ze preventief MRI oid doen en ontdekten ze een kleine vergroeiing aan een botje (zat een klein dingetje op die er niet op hoort ofzo) waarop hij werd ... afgekeurd. 't dingetje heeft hem nog nooit last opgeleverd, maar ze nemen het risico niet als je met een kist van tig miljoen door de geluidsbariere aan het stomen bent omringd door wapentuig... Je kan het zeker proberen, maar misschien dat je wel realistisch moet zijn over je kansen - kan het altijd mee vallen... Evengoed succes! Ts is afgekeurd op een van de eerste tests - soort puzzels met een compas. Bleek dat je ze zoveel mogelijk goed moest doen ipv allemaal af ![]() ![]() ![]() | |
Gompy58 | vrijdag 30 juni 2006 @ 10:17 |
Dat van die 2 jaar regel en geen last enzo is wel erg mooi op papier. In de praktijk vraag ik 't me af. Als je 1 piloot nodig hebt en er staan 100 man die graag willen... Dan haal je eerst alles eruit wat sowieso niet aan de eis voldoet. Als alles gelijk is met je laatste concurend, behalve dat epileptische verleden, wie krijgt dan de krat bier denk je ? Ze zullen alelen zeggen dat je net die extra drive mist... ipv epilepsie enzo... klote maar wel realisctisch. Andere optie.. als WW3 uitbreekt gaande normen omlaag... of sla ik nu door ? | |
Armageddon | vrijdag 30 juni 2006 @ 10:21 |
quote:Als je in een F16 er 2 a 3 seconden niet bij bent dan kan dat fataal zijn ouwe. ![]() | |
Allochtoon | vrijdag 30 juni 2006 @ 10:43 |
Waar is men hier op afgekeurd of weet dit van kenissen, wel interessanter om te horen dan uitspraken zoals: "ik ken wel mensen die voor minder zijn afgekeurd" daar heeft de TS dus inhoudeijk niet zoveel aan. | |
MaxMark | vrijdag 30 juni 2006 @ 11:50 |
quote:Het gebeurt vandaag de dag nog steeds vaak dat piloten van gevechtsvliegtuigen een paar seconden blackout hebben. Over het algemeen is dat niet zo'n ramp, omdat die vliegtuigen zichzelf recht houden. Nouja, over het algemeen he ![]() | |
2609 | vrijdag 30 juni 2006 @ 12:06 |
als ts nederland moet redden tijdens een oorlog schiet me dan maar meteen lek ![]() | |
Allochtoon | zaterdag 1 juli 2006 @ 14:51 |
Overigens is het lage toelatingspercentage ook gewijd aan het grote aantal imbecielen en sensatiedebieltjes die het gewoon even willen proberen, lijkt me. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2006 @ 14:59 |
quote:Dat valt wel mee, toelatingseis is een betapakket op HAVO of VWO niveau. Overigens kun je het als je niet kerngezond bent, of was, wel vergeten. Ruimtelijk inzicht en reactievermogen zijn criteria waarop geselecteerd wordt, net als aanleg voor vliegen natuurlijk. Je moet dus de kwaliteiten van een topsporter hebben wil je erdoor komen, en 99 van de 100 mensen hebben die niet. Ja, of je moet de dochter van een generaal zijn, dan kom je d'r ook. | |
Allochtoon | zaterdag 1 juli 2006 @ 15:04 |
quote:Klopt, maar zeg nou zelf ook op die niveau's levert het onderwijs lomperds voort. Op de universiteit moest ik een meisje die politicologie doet uitleggen wat de NSB was. Ik ging een keer naar de opendagen voor de luchtshows en naast me zat een trotse vader inclusief ditto zoon die net ze examens had voltooid met goed gevolg. Hij was zich aan het inschrijven voor verde info en of de testen. Maar wat een debiel was dat zeg, hij zag er motorisch al niet fris uit en lichamelijk best zwak gebouwd. Je mist dan toch echt realiteitszin imho. Een beetje het idols-effect zeg maar. [ Bericht 19% gewijzigd door Allochtoon op 01-07-2006 15:10:13 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2006 @ 15:26 |
Nou ja, het is niet verboden om te dromen toch, het blijft voor velen een jongensdroom ![]() Overigens valt een groot gedeelte na de keuring alsnog af, na de eerste vlieglessen. [ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2006 15:27:46 ] | |
nerd4sale | zaterdag 1 juli 2006 @ 15:30 |
quote:Tuurlijk, dat is de reden dat je bent afgekeurd. ![]() Ik heb zelf de hele keuring doorlopen, maar dat was wel 10 jaar geleden. Ik weet niet of het nog hetzelfde is. Uiteindelijk afgekeurd omdat uit de roentgenfoto's bleek dat mijn ruggegraat niet helemaal recht is. In die tijd viel ongeveer 80% af op de eerste keuringsdag. Die bestond uit een aantal schriftelijke tests (IQ en dergelijke), een simpel biometrisch onderzoekje (ogen, oren enz.) en een coordinatie-testje. Dat zal nu wat minder zijn, want de eisen zijn wat verlaagd (o.a. bril toegestaan voor helikopters). In de daarop volgende keuringen (psycholoog, vliegmedische keuring, simulator-test, vlieg-test, roentgenfoto's) viel er steeds maar een klein deel af. Uiteindelijk werden in die tijd de meesten die wel goedgekeurd waren niet aangenomen. De luchtmacht was toen behoorlijk aan het inkrimpen, dus dat is misschien tegenwoordig anders. Voor TS: of je wordt afgekeurd vanwege je epilepsie-verleden weet ik niet, maar het zal niet in je voordeel werken. Tijdens de vlieg-medische test (als je zover komt) wordt je o.a. ook getest op epilepsie. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2006 @ 15:33 |
Het is trouwens wel handig je in te schrijven bij een zweefvliegclub en een paar lessen te nemen, dat maakt je een stuk geloofwaardiger als vlieger-in-spé. | |
nerd4sale | zaterdag 1 juli 2006 @ 15:36 |
quote:Ja, zeker. En nog leuk ook als je wat verder komt. Zo heb ik er toch 10 gratis vlieguren aan overgehouden. ![]() Zelfs een uurtje aerobatiek; de eerste vlucht vliegt de instructeur en voert wat figuren uit (loopings, barrel rolls en zo). Dan zien ze meteen of je d'r niet misselijk bij wordt. quote:Ik heb me laten vertellen (weet dus niet zeker of het klopt) dat ongeveer de helft van degenen die begint met een vliegopleiding bij de KLu afvalt. Veel blijven dan overigens wel bij de KLu, maar niet als vlieger. Zo zitten er onder verkeers- en gevechtsleiders nogal wat afgekeurde vliegers. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2006 @ 15:40 |
Klopt, een collega van me was een afgekeurde vlieger, ging in het vliegtuigonderhoud ![]() | |
Black_Ninja | maandag 3 juli 2006 @ 19:38 |
En hallo daar weer allemaal. Sorry voor de late reactie maar ben net terug van 4 dagen België. Bedankt voor de reacties hoewel sommige misschien niet helemaal serieus te nemen zijn leer ik toch elke keer weer een beetje. Over een weekje kan ik me gaan inschrijven (voorlichtingsavond) en dan gaat het circus beginnen. Hoewel ik er een redelijk gevoel bij hebt moet ik toegeven dat de kans erg klein is. Maar gelukkig heb ik nog wel andere opties die ik zie zitten binnen de KLu. Weet iemand toevallig hoe het is als je wordt afgekeurd maar je wel naar een andere fuctie wilt overstappen? | |
HAL9000S | maandag 3 juli 2006 @ 19:41 |
quote:Zeker niet, ze hebben de grootste moeite om vacatures voor vliegers op te vullen momenteel bij de KLU. | |
HAL9000S | maandag 3 juli 2006 @ 19:44 |
quote:Waarschijnlijk nemen ze dan door wat de mogelijkheden voor je zijn (ook afhankelijk van het resultaat van de fysieke testen die je moet doorlopen), maar ik vind dat er niet veel leuke officiersfuncties zijn binnen de KLU. Dan zou ik persoonlijk voor luchtverkeersleiding/luchtgevechtsleiding gaan. | |
Black_Ninja | maandag 3 juli 2006 @ 20:30 |
quote:Luchtgevechtsleiding lijkt me wel wat maar ik kijk meer naar officier Avionica. Vind ik wel wat, gecombineerd met mijn elektrotechniek opleiding. Maarja smaken verschillen natuurlijk op dat gebied. En ik ben niet iemand die persé een extreem beroep moet hebben. Vlieger is natuurlijk super maar het is niet dat ik op zoek ben naar een aderaline rush begroep. | |
Bob-B | maandag 3 juli 2006 @ 20:40 |
quote:Tuurlijk niet jonge, ik bedoel, als je met mach 2 vliegt dus 686 meter per seconde mis je die 2 km vast niet ![]() | |
Black_Ninja | maandag 3 juli 2006 @ 21:00 |
quote:Ik heb hier dus voor gebeld mensen, en de luchtmacht zegt zelf dat ze het geen probleem vinden wanneer de laatste aanval meer dan 2 jaar geleden is. Je wordt ook getest met een stroboscoop en op die manier kunnen ze het opwekken. Als ze het niet lukt om het op te wekken ben je dus vrij van aanvallen. Maar we zullen zien. | |
nerd4sale | dinsdag 4 juli 2006 @ 12:32 |
quote:Klopt. Bij de vliegmedische keuring wordt er tijdens het maken van een ECG inderdaad een stroboscoop aangerukt. | |
Freeflyer | dinsdag 4 juli 2006 @ 13:39 |
quote:kromme rug (op de grens van het toegestane) lichaamsbouw (voldeed in de ogen van de keuringsarts niet, was te iel gebouwd) gebroken vinger (was overigens volledig herstelt zonder beperkingen) genoeg gekke dingen zo ? | |
Freeflyer | dinsdag 4 juli 2006 @ 13:43 |
quote:eeeuh... als ze het niet lukt om op te wekken dmv een stroboscoop dan ben je vrij van aanvallen die opgewekt worden dmv een stroboscoop. dat wil niet zeggen dat je helemaal aanvalsvrij bent. wat ik hiermee bedoel is dat je verleden tegen je wekt op het moment dat er 2 kandidaten zijn waarvan 1 een epileptisch verleden heeft. de harde eisen die gesteld worden is 1. de manier hoe een keuringsarts er mee omgaat is iets totaal anders. | |
Black_Ninja | dinsdag 4 juli 2006 @ 20:13 |
quote:Te iel gebouwd? 1,90 en 40 Kg ofzo? Of wat moet ik me er bij voorstellen? Klinkt namelijk erg bekent ![]() | |
Bob-B | dinsdag 4 juli 2006 @ 20:27 |
Oeh ze kunnen je al afkeuren op kromme tenen. Of heelveel mensen met hartruis plotseling en laten we het dan nog geeneens hebben over de fysio. Je zal niet de eerste zijn die opeens slappe knie of enkel banden blijkt te hebben. En je ogen en oren, ik had opeens een oogafwijking van 0.075 ![]() | |
Black_Ninja | dinsdag 4 juli 2006 @ 21:03 |
quote:Wat dat betreft ben ik ook erg benieuwd wat ze bij mij allemaal zullen vinden ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juli 2006 @ 21:17 |
quote:Een collega van me destijds was goedgekeurd voor vlieger maar bleek een keer na het sporten een hartslag van over de 200 te hebben. Bleek dus later nog een hartafwijking te hebben.. | |
Black_Ninja | zondag 9 juli 2006 @ 14:14 |
Morgen is het zover ![]() Bedankt voor alle tips en adviezen! | |
Freeflyer | zondag 9 juli 2006 @ 15:00 |
Veel succes morgen. Hou je ons hier een beetje op de hoogte ? | |
Repeat | zondag 9 juli 2006 @ 15:11 |
tvp ![]() | |
Black_Ninja | zondag 9 juli 2006 @ 15:31 |
quote:Ik zal me best doen, ik weet alleen nog niet of ik dat hier doe of op een andere sectie op het fok forum maar dat laat ik nog wel weten. Ik heb deze url al eerder geplaatst maar voor iedereen die meer wilt weten over de keuring en wat je zoal staat te wachten: http://www.airwork.nl/kennisbank/selectie-klu.shtml ik heb er zelf heel veel kunnen vinden. Er staat zelfs een stukje over de opleiding als je door de keuring heen bent gekomen. | |
Black_Ninja | maandag 10 juli 2006 @ 22:06 |
En zoals belooft hierbij mijn verslag van de voorlichtingsavond van de luchtmacht. Om 19:00 werd ik verwacht op het HQ van de luchtmacht te Den Haag. Keurig om 18:30 aanwezig en me bij de wacht gemeld. Moest in een wachtkamer plaats nemen waar allerlei folders lagen, schaalvliegtuigen waren opgesteld enz. Na een paar minuten werd ik en de andere wachtende (lees 2 andere mensen en een mee gekomen vader) opgehaald door de man die ons de voorlichting zou geven. Was een aardige man die na wat hij later zelf vertelde al behoorlijk lang en op heel veel veschillende functies in dienst was. Ik had zelf het gevoel dat het wel behoorlijk goed klikte en moet zeggen dat hij een erg positieve indruk bij mij maakte. Na een korte wacht periode waarin nog wat andere mensen binnen kwamen begon de voorlichting. Voor mij was het meer een opsomming van alle informatie die ik ook op het internet heb kunnen vinden. Toch altijd prettig om het nu via de officiele manier te horen dus alles bij elkaar was het absoluut intressant. Wat me vooral opviel was dat een zeer groot deel van de voorlichting gaat over de functie vlieger. Nu is dit wel de meest gewilde functie en van de 8 man (6 mannen 2 vrouwen) die er aanwezig waren kwamen er 6 voor de functie vlieger (ook de 2 vrouwen kwam hier voor). Inclussief een kwartiertje pauze waren we om ongeveer kwart voor negen klaar. Ik heb nu mijn inschrijfformulier mee gekregen en deze gaat zo snel mogelijk op de bus en volgens de voorlichting moet ik dan een oproep voor mijn PO1 (persoonlijkheids onderzoek 1) met ongeveer 1 a 2 maanden verwachten. Ik heb er zin in! Groeten, Black Ninja Ps. Vragen kunnen hier gepost worden en ik zal ze proberen zoveel mogelijk te beantwoorden. ![]() | |
2609 | maandag 10 juli 2006 @ 22:31 |
noemde je je daar ook black ninja dan zal je wel een grote kans maken ![]() | |
Black_Ninja | maandag 10 juli 2006 @ 22:48 |
quote:Ik weet niet wat de luchtmacht er van vind dat ik hier mijn traject uit ga leggen en daarnaast post ik hier al jaren onder de naam Black Ninja, maar ik neem aan dat 2609 volgt na naam: in jouw pasport? En trouwens wat heeft dat verder met dit verhaal te maken? | |
Black_Ninja | vrijdag 28 juli 2006 @ 10:20 |
En daar zijn we weer... Ik heb vorige week mijn uitnodiging gekregen voor me PO1 ![]() Ik was erg verrast dat ze zo snel hebben gereageerd, het was exact een week nadat ik me sollicitatie op de bus had gedaan! Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het is gegaan. | |
HAL9000S | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:35 |
Ah, je hebt nog een hele lange tijd te gaan... luchtmacht ![]() | |
Black_Ninja | vrijdag 28 juli 2006 @ 12:57 |
quote:Hehehe, true true... Maar ik hoop dat ook dat ik een lange weg te gaan heb. Voor het zelfde geld is het aanstaande dinsdag al over. ![]() ![]() | |
Vitalogy | vrijdag 28 juli 2006 @ 13:32 |
leuk dat enthousiasme succes | |
THM | vrijdag 28 juli 2006 @ 13:54 |
Heb die keuring ongeveer 6 jaar geleden gedaan. Ik had de eerste dag ok doorlopen, maar gesprek met psycholoog ging mis. Wat ik me nog van de tests kan herinneren: - Je krijgt wat vragen over hoe je tegen bepaalde zaken in de wereld aankijkt (mooiste die ik nog weet: "Ik vind belastingontduiken een vorm van stelen", en dan moet je aangeven in hoeverre je het daarmee eens bent. - Er is een test voor ruimtelijk inzicht. Krijg je geloof ik een kompas en een 2d tekening van een vliegtuigje (ze blijven natuurlijk in de sfeer) en moet je aangeven welke kant dat vliegtuig op gaat ofzo. - Er is een motoriek test, waarbij je een kruisje binnen een vierkantje moet houden, waarbij je kunt sturen met een soort joystick (1 as) en pedalen. Walk in the park als je veel flightsims gedaan hebt. - Er is een gehoortest (hierboven ook beschreven) waarbij je een hoog of laag piepje hoort (kan ook lang of kort zijn, of combinatie) en aan de hand daarvan een getallen/cijferreeks die je links danwel rechts hoort moet opschrijven - Korte medische test; ze meten bijvoorbeeld de lengte van je onderbenen en bovenbenen, zodat je bij een evt schietstoelgebruik je knieen nog hebt. Ook je ogen testen ze natuurlijk. Als dat allemaal ok is, moet je nog een persoonlijk vragenlijst invullen, die als input dient voor ronde 2: gesprek met de psycholoog. Daar is THM afgevallen destijds. Bereid je hier maar goed op voor. Bij mij ging het ongeveer als volgt, na de smalltalk over wat als dit niet doorging: Psycholoog: "Waarom wil je dit graag gaan doen?" THM: Geeft een aantal redenen Psycholoog: "Ja, maar waarom wil je dit nou echt gaan doen?" THM: WTF? Dat zeg ik toch? En einde oefening voor THM. ![]() Maar succes ermee. | |
Vitalogy | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:02 |
Mijn zusje was bij de politie ook niet door de psychologische keuring gekomen. Ze is daarna het leger in gegaan en nu tweevoudig veterane (Irak en Afghanistan)...met eervolle vermelding. Ik heb dus niet zo'n hoge pet op van psychologen. | |
Black_Ninja | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:02 |
quote:Ja heb inderdaad begrepen dat die psychologen behoorlijk lastig kunnen zijn ![]() Hoorde van een kennis het volgende verhaal: Psycholoog: "Wanneer heb je voor het laatst gehuild" Kandidaat: "Euuhhh, paar maandjes geleden" Psycholoog: "En waarom heb je dan gehuild" Kandidaat: "Me vriendin ging bij me weg en ik zag het allemaal even niet meer zitten" Psycholoog: "Hmm, ok" Kruist daarna suicidaal aan op zijn formulier. Einde oefening voor deze kandidaat ![]() | |
HAL9000S | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:04 |
Gewoon zeggen wat ze willen horen en er een mooi verhaaltje omheen lullen, dan is het echt geen probleem om door die keuring heen te komen. | |
Black_Ninja | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:07 |
quote:Alleen weten zij ook net zo goed dat niemand perfect is en dat als je alles precies beantwoord zoals zij het willen dat je er dan ook niet doorheen komt. Plus geef op deze vraag maar eens het "juiste" antwoord: Kies 1 van de 2 onderstaande antwoorden Stelling 1: Ik denk vaak negatief over mezelf. Stelling 2: Ik vind het leuk om andere mensen op hun fouten te wijzen. Deze komt vaak voor in het onderzoek. | |
HAL9000S | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:13 |
quote:Dat valt wel mee... ben zelf ook 2 keer door de psychologische test heengekomen voor een functie bij het rijk, een goede kennis van me doet psychologische keuringen op de Marinekazerne in Amsterdam. Ook zij hebben strakke richtlijnen waar zij zich aan moeten houden en kunnen niet zomaar iedereen afkeuren. Je moet niet perfecte antwoorden geven maar een beetje die balans opzoeken, enthousiast en assertief overkomen. Zorg ook dat je veel voorkennis hebt over het opleidingstraject en eventuele functie die je uiteindelijk wilt gaan volgen, zorg dat je goede beargumentatie hebt waarom je bij defensie wilt werken. (een beetje idealisme kan geen kwaad, je wilt graag bijdragen aan de veiligheid van mensen die in gevaarljike gebieden wonen blablabla). Niet zeggen dat je iedere week lam bent maar gewoon dat je af en toe een biertje pakt... dingen als wekelijkse vechtpartijen of hoge verkeersboetes ook vermijden. Gewoon overkomen als een stabiele, verstandige, gemotiveerde jongeman... er zijn veel horrorverhalen maar die testen vallen echt wel mee. | |
Zakboekje | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:14 |
quote:Hier was het toen voor mij al afgelopen! Vond het nogal een irritante test! Kon erg slecht aan dat vliegtuigje zien wat onder/boven of links/rechts was. Daarnaast heb je nog een horizon oid waardoor je ook moet zeggen of het vliegtuig bv "daalt in noordoostelijke richting danwel stijgt in zuidwestelijke richting enz enz.. Maareh! Succes ![]() | |
HAL9000S | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:15 |
quote:1: Nee. 2: Ik vind het niet leuk maar wel noodzakelijk als mijn opbouwend kritiek zal bijdragen aan een betere of veiligere werksituatie. | |
nerd4sale | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:16 |
quote:Dan is het je vast ook wel opgevallen dat de pedalen net andersom werkten als in een normaal vliegtuig. Juist om de mensen met vlieg- danwel simulatie-ervaring niet teveel voordeel te geven. | |
nerd4sale | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:18 |
quote:Lijkt me een sterk verhaal. Sowieso kun je als het goed is niet zien wat er wordt genoteerd. | |
Ebayzo.nl | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:43 |
quote:Het was een keuze vraag. Geen open vraag. Gezakt! Next! | |
HAL9000S | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:44 |
Dan ga ik voor de 2e. ![]() | |
Ebayzo.nl | vrijdag 28 juli 2006 @ 15:05 |
quote:Ik ook ![]() | |
THM | vrijdag 28 juli 2006 @ 15:51 |
quote:Ik had nooit pedalen bij mijn flight simulator. ![]() ![]() Maar kan me wel herinneren dat dat een beetje apart werkte nu je het zegt ja. Maar ik had een 9 voor die test. ![]() De schaal waarbinnen die 9 valt weet ik overigens niet. Ik heb aangenomen dat het een 1 (heel slecht) tot 10 (perfect) schaal was. Ze gaan je trouwens ook vragen wat je vindt van burgerslachtoffers bij bombardementen, hoe je er tegenover staat om 6 maanden ofzo in de USA op training te zitten, hoe je staat tegenover uitgezonden worden, etc. [ Bericht 8% gewijzigd door THM op 28-07-2006 16:35:16 ] | |
Bob-B | vrijdag 28 juli 2006 @ 16:28 |
po is trouwens psychologisch onderzoek ![]() | |
Black_Ninja | maandag 31 juli 2006 @ 12:19 |
quote:Klopt PO1 staat voor Psychologisch Onderzoek 1, maar ze doen de eerste dag ook al gelijk wat andere onderzoekjes. Ben toch een beetje benieuwd waarom ik geen succes nodig heb? Je gaat er van uit dat ik het wel red? Thnx! | |
Bob-B | maandag 31 juli 2006 @ 12:43 |
quote:Als je je tong in je mond kan houden en het kwijlen in bedwang, kan iedereen het halen. Stelt mijns inziens niets voor. | |
Black_Ninja | maandag 31 juli 2006 @ 15:30 |
quote:Toch opvallend dat er dan slechts zo'n 1% door de keuring heen komt volgens de luchtmacht. Maar er zijn ook wel een hoop 17 jarige havo kinderen die het alleen stoer vinden om te komen kijken dat is waar. | |
Bob-B | maandag 31 juli 2006 @ 15:57 |
quote:medische keuring, aac, op de kma en vto vallen ook nog zoveel mensen af. meer dan bij po | |
nerd4sale | maandag 31 juli 2006 @ 15:59 |
quote:Ik weet niet of de keuringen nog hetzelfde zijn als tien jaar geleden, maar toen viel ongeveer 75% af op de eerste keuringsdag. Diverse schriftelijke tests (IQ en zo), biometrisch onderzoek en wat coordinatie-testjes. | |
Harmen1984 | maandag 31 juli 2006 @ 16:05 |
Black_Ninja: Misschien is het handig om je niet te veel in te zetten voor de organisatie van WaterWars, i.v.m. background-check enzo... Anders zien ze je als één of andere anarchist. ![]() | |
HAL9000S | maandag 31 juli 2006 @ 17:36 |
quote:De totaalkeuring mischien, maar niet door de psychologische tests.... als je een beetje normaal bent kom je daar echt makkelijk doorheen (no offense trouwens) | |
arneaux | maandag 31 juli 2006 @ 17:44 |
Topic met grote interesse helemaal doorgelezen. Bij deze wil ik de TS veel succes wensen. Het lijkt mij wel leuk om te kijken of ik er überhaubt doorkom. | |
Black_Ninja | maandag 31 juli 2006 @ 20:11 |
quote:Bedankt, ik zal iedereen hier op de hoogte houden. Zal morgen iedergeval een post zetten met hoe het is gegaan. | |
Black_Ninja | dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:07 |
Hij kwam, Hij zag, en hij is door!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Met vlag en wimpel geslaagd volgens de dame van de keuring. Helaas was ik slechts de enige van de in totaal 11 die het vandaag probeerde ![]() ![]() ![]() Ik heb vandaag gevraagd of het is toegestaan om verdere details vrij te geven over de toetsen maar ondanks dat dit officieel niet is verboden werd het me erg afgeraden. Ik kan dus nog wel wat vragen van mensen beantwoorden maar moet helaas me poging om mijn ervaringen hier te gaan opschrijven staken. | |
philipnorth | dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:48 |
Mijn god, net door de eerste test en nu al elitair doen? ![]() Gefeliciteerd het succesvol doorlopen van de eerste dag! ![]() | |
HAL9000S | dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:52 |
quote:Hoe onnodig ![]() | |
Black_Ninja | dinsdag 1 augustus 2006 @ 22:13 |
quote:Ik wilde het toch voor de zekerheid vragen, en de mensen die hier dingen hebben geschreven zijn waarschijnlijk afgekeurd of zijn inmiddels al door de opleiding heen. Het werd me nu door het personeel wat mij keurt afgeraden, iets wat ik toch wel serieus neem tijdens de keuring. | |
HAL9000S | dinsdag 1 augustus 2006 @ 22:15 |
Naja, je moet het allemaal zelf weten natuurlijk... vind het alleen een beetje erg overdreven ![]() | |
Frankvbr | woensdag 2 augustus 2006 @ 00:03 |
kan ook handig zijn, zon selectie, gratis flinke medische keuring, als ik de ervaringen van meeste mensen zie. Krijg je toch dat eigen risico terug ![]() | |
Theodoric | woensdag 2 augustus 2006 @ 01:43 |
Ach, zo'n fase van piloot willen worden had ik ook eventjes ![]() ![]() Tip: blijf realistisch qua verwachtingen, ook al ben je al redelijk ver | |
Black_Ninja | woensdag 2 augustus 2006 @ 12:51 |
quote:Heb absoluut wat gehad aan de tips. Het was duidelijk te merken dat ik als enige goed was voorbereid. En dat heeft absoluut geholpen bij me testen. En ik wil ook absoluut andere mensen helpen die met het idee rond lopen om de selectie in te gaan, ik wil alleen niet dat ik me eigen ruiten ga in gooien door hier alles te vertellen en dat ik later wordt afgewezen omdat ik dat hier heb gedaan. Better safe then sorry noem ik dat ![]() | |
IkWilbert | woensdag 2 augustus 2006 @ 13:14 |
quote:Ze weten toch niet wie je bent? Anders maak je toch ff een kloon aan? ![]() | |
warchaser44 | vrijdag 4 augustus 2006 @ 15:53 |
quote:Gaat die test van het geluid nou egt zo hard als dat oefenstukje op die site.. want als ik naar 1 koptelefoon luister kan ik het nog nouwelijks bijhouden.. zo snel gaat dat.. | |
Black_Ninja | vrijdag 4 augustus 2006 @ 20:52 |
quote:Ja hij gaat net zo snel, het enige voordeel dat je daar hebt is dat de spreker niet zo happerd en dat het geluidsniveau een stuk stabieler is. Als je dus die test op het internet aan kan kan je het daar ook aan, andersom is het moeilijk om een niveau aan te geven. | |
Freeflyer | zaterdag 5 augustus 2006 @ 13:16 |
wat ben je ook een kneus! denk je nou werkelijk dat ze de hele dagen fora bezoeken om te kijken wat daar geplaatst wordt en om daarna te kijken of dit toevallig door een van de mensen gedaan is die in de procedure zit ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 5 augustus 2006 @ 13:18 |
Het is redelijk lachwekkend ja ![]() | |
THM | zaterdag 5 augustus 2006 @ 13:42 |
En dan nog; die procedure gaat grotendeels over het testen van aanleg voor bepaalde zaken. Het idee is een beetje dat je er niet voor kunt oefenen; het gaat om talent. Bijvoorbeeld die simulatortest die je later in het traject moet doen. Daar kijken ze niet hoe goed jij de eerste keer een bepaalde verrichting doet; ze kijken hoe snel jij aanwijzingen en instructies oppakt, en hoe dat zich vertaalt in betere uitvoering van de oefening. Met andere woorden: als ze jou een bepaald studie-traject in sturen, ga jij dan snel genoeg vorderingen maken? En die psychologen waar je een gesprek mee hebt: die houdt je ook echt niet voor de gek met een in elkaar gefabriceerd verhaal. Als je denkt dat je dat soort mensen imponeert met een gelikt verhaal: guess again. | |
Black_Ninja | vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:09 |
Hmm was een stuk minder gister, was aan het werk toen ik plots werd gebeld. "Waar was je vandaag?!?!" Blijken ze een fout te hebben gemaakt bij me afspraak en moest ik gister eigenlijk komen voor me intake-test. Gelukkig kan ik aantonen dat de fout niet bij ligt anders had ik al meteen niet meer terug hoeven komen. Nu gelukkig een nieuwe afspraak voor aanstaande donderdag kunnen maken. As promised, keep you posted ![]() | |
kevin85 | vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:07 |
quote: ![]() | |
Black_Ninja | woensdag 13 september 2006 @ 22:51 |
Zoals belooft zou ik hier updates plaatsen over mijn voortgang bij de keuring voor piloot. Helaas moet ik melden dat ik ben afgekeurd op medische gronden. Ik ben inderdaad afgekeurd omdat ik in mijn verleden epilepsie heb gehad. Ik had hiervoor dus gebeld maar heb toen foutieve informatie gekregen. De officiele regel is: "Gronde voor directe afkeuring op het gebied van een neurologische afwijking is: 1 of meerdere epileptische aanvallen na het vijfde levensjaar. Uitzondering op deze regel is wanneer er 1 aanval is geweest na het vijfde levens jaar 1 epileptische aanval heeft plaats gevonden met een aanwijsbare verklaring" Dit betekend iedergeval dat het avontuur voor mij hier op houdt. Ik laat me hierdoor niet tegenhouden om een carriere binnen het leger te gaan maken en ben nu bezig met een aanmelding voor officier der mariniers. Ik heb hiervoor al een keuringsarts van de marine gesproken en deze heeft mij verzekerd dat het geen directe rede voor afkeuring is maar dat ik wel uitvoerig zal worden getest er op. Mochten de testen dan de juiste resulaten geven mag ik daar beginnen. Voor iedereen die piloot wilt worden, veel succes en ga er voor want tijdens deze periode ben ik er wel achter gekomen dat piloot bij de KLu absoluut een droom functie is. |