abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 juni 2006 @ 19:45:34 #1
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_39365488
En jahoor, er is weer een eikel die zich gaat aanmelden voor vlieger bij de luchmacht

Over iets meer dan een week heb ik een voorlichtingsavond/sollicitatie avond voor de luchtmacht. Ik wil me gaan opgeven voor de functie vlieger. Ik vroeg me af wie hier allemaal wie hier allemaal nog meer zich wel eens hebben opgegeven voor deze functie en wat ik kan verwachten van de keuring en waar ze zoal op letten. Alhoewel ik een goed gevoel er over heb zit ik met een paar dingetjes waarvan ik denk dat ik op afgekeurd kan worden, namelijk

• Ik heb op jonge leeftijd epilepsie gehad (absances) maar ben daar tijdens de pupertijd overheen gegroeid en heb er sindsdien ook nooit meer last van gehad (al weer zo'n 10 jaar niet meer).

• Ik heb een extreem lichte vorm van pollen allergie, hoef geen druppels te gebruiken, heb geen tranende ogen ik weet alleen wel wanneer er pollen in de lucht zitten.

• Ik ben 1.80 en weeg 60 Kg oftewel heb last van ondergewicht.

Verder ben ik kerngezond, sportief, krachtig, gedreven en geestelijk stabiel. Mijn vraag is dus gericht aan de mensen die wellicht zelf vlieger zijn of die het keuringsproces hebben doorlopen. Verder ben ik ook wel benieuwd wat de ervaringen van mensen in de luchtmacht zijn.

Om het kort te maken, als je me iets kan vertellen over de luchtmacht en de vliegers keuring hoor ik het graag.

Thnx!
  • Domo Arigato!
    pi_39365514
    Vergeet het maar met je epileptisch verleden.
      donderdag 29 juni 2006 @ 19:47:13 #3
    47047 Herkauwer
    een dag niet gehuppeld .......
    pi_39365540
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 19:46 schreef Senang het volgende:
    Volgens mij is dat zeker een punt voor afkeuring.

Op de keuring krijg je trouwens een piepjes test. Harde en zachte piepjes en opschrijven welke nummers/letters je hoort wisselend per oor. Eén fout te veel en je mag het jaar er op weer terug komen.
    Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
    pi_39366109
    Gewoon doen, keuring is zwaar. KMA is kut, maarja wie weet red je het.

(en over die epilepsie gewoon zwijgen)
    Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
    Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
    :{²
    pi_39366228
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 20:04 schreef tongytongylickylicky het volgende:
    Gewoon doen, keuring is zwaar. KMA is kut, maarja wie weet red je het.

En dat zoeken ze ook niet even op he?
    pi_39366276
    Zeker wel proberen natuurlijk.
    pi_39366338
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 20:07 schreef Dementor het volgende:

[..]

nooit geschoten is altijd mis.
      donderdag 29 juni 2006 @ 20:15:44 #8
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39366520
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 20:07 schreef Dementor het volgende:

[..]

Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat je tijdens je pupertijd er overheen kan groeien, en dat is dus ook bij mij gebeurd. Ik vraag me dus af of ze hier rekening mee houden. Het staat in mijn medisch dossier dat ik er ook echt vanaf ben. Daarnaast zijn absances aanvallen waarbij je enkele seconden (2-3) even geen bewustzijn hebt maar wel gewoon in je laatste houding blijft. Het is me zelfs een keer gebeurd dat ik gewoon door liep tijdens een aanval. Het is net alsof je in gedachte bent verzonken voor mensen die het zien.

Misschien geld voor dit soort dingen net als voor goed gedrag dat zaken ouder dan 5 jaar niet worden mee gerekent.
    Domo Arigato!
      donderdag 29 juni 2006 @ 20:17:00 #9
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39366570
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 19:47 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Volgens mij is dat zeker een punt voor afkeuring.

Op de keuring krijg je trouwens een piepjes test. Harde en zachte piepjes en opschrijven welke nummers/letters je hoort wisselend per oor. Eén fout te veel en je mag het jaar er op weer terug komen.
    Heb jij die test ook gehad? Ik begrijp wat er gebeurd maar kan me niet voorstellen of het makkelijk of moeilijk is, ik heb een redelijk goed selectief gehoor maar gaat het hier om uitzonderlijke gevallen of moet je toch echt wel goed er in zijn?
    Domo Arigato!
    pi_39366612
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 20:15 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat je tijdens je pupertijd er overheen kan groeien, en dat is dus ook bij mij gebeurd. Ik vraag me dus af of ze hier rekening mee houden. Het staat in mijn medisch dossier dat ik er ook echt vanaf ben. Daarnaast zijn absances aanvallen waarbij je enkele seconden (2-3) even geen bewustzijn hebt maar wel gewoon in je laatste houding blijft. Het is me zelfs een keer gebeurd dat ik gewoon door liep tijdens een aanval. Het is net alsof je in gedachte bent verzonken voor mensen die het zien.

Misschien geld voor dit soort dingen net als voor goed gedrag dat zaken ouder dan 5 jaar niet worden mee gerekent.
    En jij denkt dat ze dat risico willen nemen met kisten die een x aantal miljoen euro kosten?
      donderdag 29 juni 2006 @ 20:24:01 #11
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39366837
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 20:18 schreef Dementor het volgende:

[..]

En jij denkt dat ze dat risico willen nemen met kisten die een x aantal miljoen euro kosten?
    Ik zou de afweging kunnen begrijpen maar aan de andere kant heb ik officieel geen eppilepsie meer. Maar dat is een punt wat ze tijdens de keuring maar mogen uitmaken, ik verwacht niet dat er hier op fok keurings artsen zitten dus tja we kunnen het ja nee spelletje blijven spelen. Wat dit punt betreft zullen we het toch niet kunnen oplossen.

Zijn er nog mensen met bijvoorbeeld keurings ervaring?
    Domo Arigato!
      donderdag 29 juni 2006 @ 20:52:06 #12
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39368053
    quote:
    Slechts een op de negentig kandidaten belandt in de F-16-cockpit
    gevonden op http://www.refdag.nl/oud/jong/010512jong04.html
    Niet eerlijk bekennen dat ik het nog vind meevallen. Ik had van me neef (werk in een tank devisie) dat het 1 op de 400 was. Op de zelfde site las ik ook dat er zo'm 50-60 vacatures per jaar zijn voor de functie vlieger.
    Domo Arigato!
    pi_39368494
    Een vriend van me had het bijna gehaald. In de laatste test, de vliegtest, werd hij afgewezen.
    Geen idee wat de reden was. En kan je ook niet veel informatie geven eigenlijk
      donderdag 29 juni 2006 @ 21:06:19 #14
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39368718
    http://www.airwork.nl/kennisbank/selectie-klu.shtml
    Tja je kan natuurlijk ook met wat speurwerk gewoon de hele selectie + wat hulpmiddelen op internet vinden

Ik ben daar wel even zoet.
    Domo Arigato!
      donderdag 29 juni 2006 @ 21:10:59 #15
    47047 Herkauwer
    een dag niet gehuppeld .......
    pi_39368944
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 20:17 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Heb jij die test ook gehad? Ik begrijp wat er gebeurd maar kan me niet voorstellen of het makkelijk of moeilijk is, ik heb een redelijk goed selectief gehoor maar gaat het hier om uitzonderlijke gevallen of moet je toch echt wel goed er in zijn?
    Nee, een collega heeft geprobeerd om helicopter piloot te worden bij de marine.

In beide oren kreeg hij cijfers en letters te horen. Bij een lange piep moest hij de reeks in het linkeroor opschrijven en bij een korte piep degene in zijn rechteroor. Maar de gehele tijd kreeg hij dus in beide oren informatie te verwerken. Hij mocht toen 6 fout hebben en had er 7, en dat is meteen afkeuren en volgend jaar terugkomen.
    Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
    pi_39369070
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 20:04 schreef tongytongylickylicky het volgende:
    Je moet een soort van contract tekenen, waarin je verklaart dat je niets over je gezondheid verhult. Als ze er ooit eens achter komen, kun je zelfs in de (militaire) cel terechtkomen.

Maar TS, wat is eigenlijk je vooropleiding?
      donderdag 29 juni 2006 @ 21:16:58 #17
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39369232
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 21:13 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Je moet een soort van contract tekenen, waarin je verklaart dat je niets over je gezondheid verhult. Als ze er ooit eens achter komen, kun je zelfs in de (militaire) cel terechtkomen.

Maar TS, wat is eigenlijk je vooropleiding?
    HAVO N&G afgerond
    met een beetje geluk (heb wat gezeik om een opdrachtje wat ik nog af moet maken) HBO Elektrotechniek afgerond.

Why?
    Domo Arigato!
      donderdag 29 juni 2006 @ 21:44:16 #18
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39370359
    Ik lees zojuist op de site die ik net op gaf dat er op een gegeven moment een E.E.G. wordt uitgevoerd en dat daar een stroboscoop aan wordt gezet. Uit ervaring weet ik dat dit wordt gebruikt om een epileptische aanval op te wekken. Ik mag dus verwachten dat ik hierbij kan aantonen dat ik er van genezen ben?
    Domo Arigato!
      vrijdag 30 juni 2006 @ 00:34:58 #19
    50705 Here2Stay
    Dive now, work later
    pi_39376871
    In elk geval zou ik het gaan hebben over je puberteit ipv pupertijd om serieus over te komen..

Verder: succes!
    kan je niets zinnigs melden. Alhoewel.. weet van sollicitatiegesprekken bij de marine (en dat betrof een kantoorfunctie, maar vanwege praktische redenen moest dat ook een militaire functie zijn) dat ze wel veel waarde hechten aan bv je gewicht. Ik moest als vrouw zijnde persé 50 kilo wegen en als ik dat niet deed, hoefde ik niet eens te komen.
    In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
      vrijdag 30 juni 2006 @ 00:58:07 #20
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39377672
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 00:34 schreef Here2Stay het volgende:
    In elk geval zou ik het gaan hebben over je puberteit ipv pupertijd om serieus over te komen..

Verder: succes!
    kan je niets zinnigs melden. Alhoewel.. weet van sollicitatiegesprekken bij de marine (en dat betrof een kantoorfunctie, maar vanwege praktische redenen moest dat ook een militaire functie zijn) dat ze wel veel waarde hechten aan bv je gewicht. Ik moest als vrouw zijnde persé 50 kilo wegen en als ik dat niet deed, hoefde ik niet eens te komen.
    Puperteit inderdaad een stomme fout

Goede tip over me gewicht. Ik heb erg veel moeite met aankomen maar ik ken wel wat manieren om iedergeval wat kilootjes aan te komen en wellicht richting die 65 Kg te gaan.

Iedergeval bedankt!
    Domo Arigato!
      vrijdag 30 juni 2006 @ 01:53:21 #21
    46254 MewBie
    Uitstellen is een gave.
    pi_39379036
    Tijdens het gesprek met de psycholoog trouwens gewoon liegen over wat je wil gaan doen als je niet aangenomen wordt bij de luchtmacht.

Ik had bijv. geen vlieg opleiding als alternatief genoemt, en daar ben ik op afgekeurd
    Maar verder had ik wel de beste test resultaten tot dan toe van de groep waar we mee begonnen
      vrijdag 30 juni 2006 @ 08:50:29 #22
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39381512
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 01:53 schreef MewBie het volgende:
    Tijdens het gesprek met de psycholoog trouwens gewoon liegen over wat je wil gaan doen als je niet aangenomen wordt bij de luchtmacht.

Ik had bijv. geen vlieg opleiding als alternatief genoemt, en daar ben ik op afgekeurd
    Maar verder had ik wel de beste test resultaten tot dan toe van de groep waar we mee begonnen
    Hmm, ok bedankt voor de tip. Ik wil absoluut vlieger worden het zij bij de Luchtmacht het zij bij de KLM Maar je bent dus op slechts 1 verkeerd antwoord afgewezen? Het begint toch langzamerhand mythische vormen aan te nemen om te worden aangenomen
    Domo Arigato!
    pi_39381555
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 08:50 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Hmm, ok bedankt voor de tip. Ik wil absoluut vlieger worden het zij bij de Luchtmacht het zij bij de KLM Maar je bent dus op slechts 1 verkeerd antwoord afgewezen? Het begint toch langzamerhand mythische vormen aan te nemen om te worden aangenomen
    Blijkbaar hebben ze zat aanmeldingen waardoor ze uitermate kritisch kunnen keuren.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
      vrijdag 30 juni 2006 @ 09:12:56 #24
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39381927
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 08:52 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Blijkbaar hebben ze zat aanmeldingen waardoor ze uitermate kritisch kunnen keuren.
    Begrijpelijk maar van wat ik zo hoor en lees is het gewoon niet mogelijk om er bij te komen.

Maar....

Net naar het wervingsnummer gebeld en gevraagd wat de regels zijn omtrent epilepsie, en hou je vast: "Wanneer de laatste aanval meer dan 2 jaar geleden is, is dit geen belemmering voor de functie".

Ik mag dus nogsteeds door!
    Domo Arigato!
      vrijdag 30 juni 2006 @ 09:23:11 #25
    128337 Eland
    I'm a middle-aged kid
    pi_39382108
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 09:12 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Begrijpelijk maar van wat ik zo hoor en lees is het gewoon niet mogelijk om er bij te komen.

Maar....

Net naar het wervingsnummer gebeld en gevraagd wat de regels zijn omtrent epilepsie, en hou je vast: "Wanneer de laatste aanval meer dan 2 jaar geleden is, is dit geen belemmering voor de functie".

Ik mag dus nogsteeds door!
    En dat moet gaan vliegen
      vrijdag 30 juni 2006 @ 09:25:06 #26
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39382141
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 09:23 schreef Eland het volgende:

[..]

En dat moet gaan vliegen
    Hehehe, moet niet, wilt wel heel graag. Maar het is meer dat ik blij ben dat het geen belemmering is, zat daar toch over in twijfel. En na de laatste 2 weken waarin ik eigenlijk alleen maar negatief nieuws heb gekregen was dit weer eens een meevaller.
    Domo Arigato!
      Forum Admin vrijdag 30 juni 2006 @ 09:27:00 #27
    58651 crew  murp
    murp
      vrijdag 30 juni 2006 @ 09:31:47 #28
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39382289
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 09:27 schreef murp het volgende:
    heb je hoogtevrees?
    Pas op het moment dat ik op een keukentrapje sta. Is dat een probleem dan?

Ik vind daarintegen turbulentie het leukste van vliegen. En alles wat snel gaat kan ik wel waarderen.
    Domo Arigato!
      Forum Admin vrijdag 30 juni 2006 @ 09:39:49 #29
    58651 crew  murp
    murp
    pi_39382498
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 09:31 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Pas op het moment dat ik op een keukentrapje sta. Is dat een probleem dan?

Ik vind daarintegen turbulentie het leukste van vliegen. En alles wat snel gaat kan ik wel waarderen.
    darn
      vrijdag 30 juni 2006 @ 09:44:17 #30
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_39382608
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 21:44 schreef Black_Ninja het volgende:
    Ik lees zojuist op de site die ik net op gaf dat er op een gegeven moment een E.E.G. wordt uitgevoerd en dat daar een stroboscoop aan wordt gezet. Uit ervaring weet ik dat dit wordt gebruikt om een epileptische aanval op te wekken. Ik mag dus verwachten dat ik hierbij kan aantonen dat ik er van genezen ben?
    dat is idd een manier om te laten zien dat je ervan genezen bent.
    overigens wil dat nog niet zeggen dat je door de keuring komt. ik ken mensen die om gekkere dingen afgekeurd zijn.
    Neerkomen wel!
      FOK!fotograaf vrijdag 30 juni 2006 @ 09:44:33 #31
    13368 NiGeLaToR
    pi_39382614
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 19:46 schreef Senang het volgende:
    Vrees grote vrezen. Toen een kennis van mij door alle keuringen heen was en al trainingsvluchten had gedaan gingen ze preventief MRI oid doen en ontdekten ze een kleine vergroeiing aan een botje (zat een klein dingetje op die er niet op hoort ofzo) waarop hij werd ... afgekeurd.
    't dingetje heeft hem nog nooit last opgeleverd, maar ze nemen het risico niet als je met een kist van tig miljoen door de geluidsbariere aan het stomen bent omringd door wapentuig...

Je kan het zeker proberen, maar misschien dat je wel realistisch moet zijn over je kansen - kan het altijd mee vallen... Evengoed succes!

Ts is afgekeurd op een van de eerste tests - soort puzzels met een compas. Bleek dat je ze zoveel mogelijk goed moest doen ipv allemaal af Ik had binnen de tijd alles af, maar had er 7 fout, dus kreeg een 3 (is afkeur), anderen hadden maar 20% van de puzzels gedaan die ik gedaan had en hadden er 3 fout en gingen door met een 7. Echt briljant was daar toen wel even door uit het veld geslagen op m'n 17de
    pi_39383589
    Dat van die 2 jaar regel en geen last enzo is wel erg mooi op papier. In de praktijk vraag ik 't me af. Als je 1 piloot nodig hebt en er staan 100 man die graag willen... Dan haal je eerst alles eruit wat sowieso niet aan de eis voldoet. Als alles gelijk is met je laatste concurend, behalve dat epileptische verleden, wie krijgt dan de krat bier denk je ? Ze zullen alelen zeggen dat je net die extra drive mist... ipv epilepsie enzo...

klote maar wel realisctisch.

Andere optie..

als WW3 uitbreekt gaande normen omlaag... of sla ik nu door ?
    ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
      vrijdag 30 juni 2006 @ 10:21:21 #33
    2964 Armageddon
    Oldbies Automatisering BV.
    pi_39383708
    quote:

[..]

Als je in een F16 er 2 a 3 seconden niet bij bent dan kan dat fataal zijn ouwe.
    pi_39384323
    Waar is men hier op afgekeurd of weet dit van kenissen, wel interessanter om te horen dan uitspraken zoals: "ik ken wel mensen die voor minder zijn afgekeurd" daar heeft de TS dus inhoudeijk niet zoveel aan.
    pi_39386662
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 10:21 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Als je in een F16 er 2 a 3 seconden niet bij bent dan kan dat fataal zijn ouwe.
    Het gebeurt vandaag de dag nog steeds vaak dat piloten van gevechtsvliegtuigen een paar seconden blackout hebben. Over het algemeen is dat niet zo'n ramp, omdat die vliegtuigen zichzelf recht houden. Nouja, over het algemeen he
      vrijdag 30 juni 2006 @ 12:06:03 #36
    109577 2609
    Paris (L)
    pi_39387255
    als ts nederland moet redden tijdens een oorlog schiet me dan maar meteen lek
    pi_39423024
    Overigens is het lage toelatingspercentage ook gewijd aan het grote aantal imbecielen en sensatiedebieltjes die het gewoon even willen proberen, lijkt me.
    pi_39423222
    quote:
    Op zaterdag 1 juli 2006 14:51 schreef Allochtoon het volgende:
    Overigens is het lage toelatingspercentage ook gewijd aan het grote aantal imbecielen en sensatiedebieltjes die het gewoon even willen proberen, lijkt me.
    Dat valt wel mee, toelatingseis is een betapakket op HAVO of VWO niveau. Overigens kun je het als je niet kerngezond bent, of was, wel vergeten. Ruimtelijk inzicht en reactievermogen zijn criteria waarop geselecteerd wordt, net als aanleg voor vliegen natuurlijk. Je moet dus de kwaliteiten van een topsporter hebben wil je erdoor komen, en 99 van de 100 mensen hebben die niet. Ja, of je moet de dochter van een generaal zijn, dan kom je d'r ook.
    pi_39423333
    quote:
    Op zaterdag 1 juli 2006 14:59 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat valt wel mee, toelatingseis is een betapakket op HAVO of VWO niveau. Overigens kun je het als je niet kerngezond bent, of was, wel vergeten. Ruimtelijk inzicht en reactievermogen zijn criteria waarop geselecteerd wordt, net als aanleg voor vliegen natuurlijk. Je moet dus de kwaliteiten van een topsporter hebben wil je erdoor komen, en 99 van de 100 mensen hebben die niet. Ja, of je moet de dochter van een generaal zijn, dan kom je d'r ook.
    Klopt, maar zeg nou zelf ook op die niveau's levert het onderwijs lomperds voort. Op de universiteit moest ik een meisje die politicologie doet uitleggen wat de NSB was.

Ik ging een keer naar de opendagen voor de luchtshows en naast me zat een trotse vader inclusief ditto zoon die net ze examens had voltooid met goed gevolg. Hij was zich aan het inschrijven voor verde info en of de testen. Maar wat een debiel was dat zeg, hij zag er motorisch al niet fris uit en lichamelijk best zwak gebouwd. Je mist dan toch echt realiteitszin imho. Een beetje het idols-effect zeg maar.

[ Bericht 19% gewijzigd door Allochtoon op 01-07-2006 15:10:13 ]
    pi_39423756
    Nou ja, het is niet verboden om te dromen toch, het blijft voor velen een jongensdroom Alleen al de keuring is een hele belevenis.

Overigens valt een groot gedeelte na de keuring alsnog af, na de eerste vlieglessen.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2006 15:27:46 ]
    pi_39423818
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 01:53 schreef MewBie het volgende:

Tuurlijk, dat is de reden dat je bent afgekeurd.

Ik heb zelf de hele keuring doorlopen, maar dat was wel 10 jaar geleden. Ik weet niet of het nog hetzelfde is.
    Uiteindelijk afgekeurd omdat uit de roentgenfoto's bleek dat mijn ruggegraat niet helemaal recht is.
    In die tijd viel ongeveer 80% af op de eerste keuringsdag. Die bestond uit een aantal schriftelijke tests (IQ en dergelijke), een simpel biometrisch onderzoekje (ogen, oren enz.) en een coordinatie-testje. Dat zal nu wat minder zijn, want de eisen zijn wat verlaagd (o.a. bril toegestaan voor helikopters).
    In de daarop volgende keuringen (psycholoog, vliegmedische keuring, simulator-test, vlieg-test, roentgenfoto's) viel er steeds maar een klein deel af.
    Uiteindelijk werden in die tijd de meesten die wel goedgekeurd waren niet aangenomen. De luchtmacht was toen behoorlijk aan het inkrimpen, dus dat is misschien tegenwoordig anders.

Voor TS: of je wordt afgekeurd vanwege je epilepsie-verleden weet ik niet, maar het zal niet in je voordeel werken.
    Tijdens de vlieg-medische test (als je zover komt) wordt je o.a. ook getest op epilepsie.
    pi_39423866
    Het is trouwens wel handig je in te schrijven bij een zweefvliegclub en een paar lessen te nemen, dat maakt je een stuk geloofwaardiger als vlieger-in-spé.
    pi_39423917
    quote:
    Op zaterdag 1 juli 2006 15:26 schreef gelly het volgende:
    Nou ja, het is niet verboden om te dromen toch, het blijft voor velen een jongensdroom Alleen al de keuring is een hele belevenis.
    Ja, zeker. En nog leuk ook als je wat verder komt.
    Zo heb ik er toch 10 gratis vlieguren aan overgehouden.
    Zelfs een uurtje aerobatiek; de eerste vlucht vliegt de instructeur en voert wat figuren uit (loopings, barrel rolls en zo). Dan zien ze meteen of je d'r niet misselijk bij wordt.
    quote:
    Overigens valt een groot gedeelte na de keuring alsnog af, na de eerste vlieglessen.
    Ik heb me laten vertellen (weet dus niet zeker of het klopt) dat ongeveer de helft van degenen die begint met een vliegopleiding bij de KLu afvalt. Veel blijven dan overigens wel bij de KLu, maar niet als vlieger. Zo zitten er onder verkeers- en gevechtsleiders nogal wat afgekeurde vliegers.
    pi_39423991
    Klopt, een collega van me was een afgekeurde vlieger, ging in het vliegtuigonderhoud Hij was tijdens de eerste lessen ziek en presteerde niet goed, een tweede kans kreeg ie ook niet. Zelf heb ik ook een paar testen gedaan die vliegers doen, maar dan voor LVB'er. En het is pittig ja.
      maandag 3 juli 2006 @ 19:38:24 #45
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39482561
    En hallo daar weer allemaal. Sorry voor de late reactie maar ben net terug van 4 dagen België.

Bedankt voor de reacties hoewel sommige misschien niet helemaal serieus te nemen zijn leer ik toch elke keer weer een beetje. Over een weekje kan ik me gaan inschrijven (voorlichtingsavond) en dan gaat het circus beginnen. Hoewel ik er een redelijk gevoel bij hebt moet ik toegeven dat de kans erg klein is. Maar gelukkig heb ik nog wel andere opties die ik zie zitten binnen de KLu. Weet iemand toevallig hoe het is als je wordt afgekeurd maar je wel naar een andere fuctie wilt overstappen?
    Domo Arigato!
      maandag 3 juli 2006 @ 19:41:04 #46
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_39482627
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 08:52 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Zeker niet, ze hebben de grootste moeite om vacatures voor vliegers op te vullen momenteel bij de KLU.
    Cop killer
    Kill all the cops tonight
    Kill them, cop killer
    Kill all the cops in sight
      maandag 3 juli 2006 @ 19:44:51 #47
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_39482730
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 19:38 schreef Black_Ninja het volgende:
    En hallo daar weer allemaal. Sorry voor de late reactie maar ben net terug van 4 dagen België.

Bedankt voor de reacties hoewel sommige misschien niet helemaal serieus te nemen zijn leer ik toch elke keer weer een beetje. Over een weekje kan ik me gaan inschrijven (voorlichtingsavond) en dan gaat het circus beginnen. Hoewel ik er een redelijk gevoel bij hebt moet ik toegeven dat de kans erg klein is. Maar gelukkig heb ik nog wel andere opties die ik zie zitten binnen de KLu. Weet iemand toevallig hoe het is als je wordt afgekeurd maar je wel naar een andere fuctie wilt overstappen?
    Waarschijnlijk nemen ze dan door wat de mogelijkheden voor je zijn (ook afhankelijk van het resultaat van de fysieke testen die je moet doorlopen), maar ik vind dat er niet veel leuke officiersfuncties zijn binnen de KLU. Dan zou ik persoonlijk voor luchtverkeersleiding/luchtgevechtsleiding gaan.
    Cop killer
    Kill them, cop killer
      maandag 3 juli 2006 @ 20:30:59 #48
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39484255
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 19:44 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Waarschijnlijk nemen ze dan door wat de mogelijkheden voor je zijn (ook afhankelijk van het resultaat van de fysieke testen die je moet doorlopen), maar ik vind dat er niet veel leuke officiersfuncties zijn binnen de KLU. Dan zou ik persoonlijk voor luchtverkeersleiding/luchtgevechtsleiding gaan.
    Luchtgevechtsleiding lijkt me wel wat maar ik kijk meer naar officier Avionica. Vind ik wel wat, gecombineerd met mijn elektrotechniek opleiding. Maarja smaken verschillen natuurlijk op dat gebied. En ik ben niet iemand die persé een extreem beroep moet hebben. Vlieger is natuurlijk super maar het is niet dat ik op zoek ben naar een aderaline rush begroep.
    Domo Arigato!
      maandag 3 juli 2006 @ 20:40:11 #49
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_39484655
    quote:

[..]

Tuurlijk niet jonge, ik bedoel, als je met mach 2 vliegt dus 686 meter per seconde mis je die 2 km vast niet . En de laatste twee punten zijn op zich beide al reden om je af te keuren. En als landmacht officier in opleiding heb ik alles doorlopen vorig jaar dus weet er wel iets van.
      maandag 3 juli 2006 @ 21:00:41 #50
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39485421
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 20:40 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Tuurlijk niet jonge, ik bedoel, als je met mach 2 vliegt dus 686 meter per seconde mis je die 2 km vast niet . En de laatste twee punten zijn op zich beide al reden om je af te keuren. En als landmacht officier in opleiding heb ik alles doorlopen vorig jaar dus weet er wel iets van.
    Ik heb hier dus voor gebeld mensen, en de luchtmacht zegt zelf dat ze het geen probleem vinden wanneer de laatste aanval meer dan 2 jaar geleden is. Je wordt ook getest met een stroboscoop en op die manier kunnen ze het opwekken. Als ze het niet lukt om het op te wekken ben je dus vrij van aanvallen. Maar we zullen zien.
    Domo Arigato!
      dinsdag 4 juli 2006 @ 12:32:42 #51
    76207 nerd4sale
    Het is wat
    pi_39503040
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 21:00 schreef Black_Ninja het volgende:
    [..]
    Je wordt ook getest met een stroboscoop en op die manier kunnen ze het opwekken.
    Klopt. Bij de vliegmedische keuring wordt er tijdens het maken van een ECG inderdaad een stroboscoop aangerukt.
      dinsdag 4 juli 2006 @ 13:39:25 #52
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_39505029
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 10:43 schreef Allochtoon het volgende:
    Waar is men hier op afgekeurd of weet dit van kenissen, wel interessanter om te horen dan uitspraken zoals: "ik ken wel mensen die voor minder zijn afgekeurd" daar heeft de TS dus inhoudeijk niet zoveel aan.
    kromme rug (op de grens van het toegestane)
    lichaamsbouw (voldeed in de ogen van de keuringsarts niet, was te iel gebouwd)
    gebroken vinger (was overigens volledig herstelt zonder beperkingen)

genoeg gekke dingen zo ?
    Neerkomen wel!
      dinsdag 4 juli 2006 @ 13:43:49 #53
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_39505157
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 21:00 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ik heb hier dus voor gebeld mensen, en de luchtmacht zegt zelf dat ze het geen probleem vinden wanneer de laatste aanval meer dan 2 jaar geleden is. Je wordt ook getest met een stroboscoop en op die manier kunnen ze het opwekken. Als ze het niet lukt om het op te wekken ben je dus vrij van aanvallen. Maar we zullen zien.
    eeeuh... als ze het niet lukt om op te wekken dmv een stroboscoop dan ben je vrij van aanvallen die opgewekt worden dmv een stroboscoop. dat wil niet zeggen dat je helemaal aanvalsvrij bent.

wat ik hiermee bedoel is dat je verleden tegen je wekt op het moment dat er 2 kandidaten zijn waarvan 1 een epileptisch verleden heeft. de harde eisen die gesteld worden is 1. de manier hoe een keuringsarts er mee omgaat is iets totaal anders.
    Neerkomen wel!
      dinsdag 4 juli 2006 @ 20:13:22 #54
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39516925
    quote:
    Op dinsdag 4 juli 2006 13:39 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

kromme rug (op de grens van het toegestane)
    lichaamsbouw (voldeed in de ogen van de keuringsarts niet, was te iel gebouwd)
    gebroken vinger (was overigens volledig herstelt zonder beperkingen)

genoeg gekke dingen zo ?
    Te iel gebouwd? 1,90 en 40 Kg ofzo? Of wat moet ik me er bij voorstellen? Klinkt namelijk erg bekent
    Domo Arigato!
      dinsdag 4 juli 2006 @ 20:27:22 #55
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_39517475
    Oeh ze kunnen je al afkeuren op kromme tenen. Of heelveel mensen met hartruis plotseling en laten we het dan nog geeneens hebben over de fysio. Je zal niet de eerste zijn die opeens slappe knie of enkel banden blijkt te hebben. En je ogen en oren, ik had opeens een oogafwijking van 0.075 niet genoeg, maar je wil eigenlijk niet weten wat ze aan je vinden.
      dinsdag 4 juli 2006 @ 21:03:58 #56
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39518733
    quote:
    Op dinsdag 4 juli 2006 20:27 schreef Bob-B het volgende:
    Oeh ze kunnen je al afkeuren op kromme tenen. Of heelveel mensen met hartruis plotseling en laten we het dan nog geeneens hebben over de fysio. Je zal niet de eerste zijn die opeens slappe knie of enkel banden blijkt te hebben. En je ogen en oren, ik had opeens een oogafwijking van 0.075 niet genoeg, maar je wil eigenlijk niet weten wat ze aan je vinden.
    Wat dat betreft ben ik ook erg benieuwd wat ze bij mij allemaal zullen vinden Ik voel me goed maar heb inmiddels begrepen dat dat lang niet altijd wilt zeggen dat je dan ook gezond bent.
    Domo Arigato!
    pi_39519182
    quote:
    Op dinsdag 4 juli 2006 21:03 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Wat dat betreft ben ik ook erg benieuwd wat ze bij mij allemaal zullen vinden Ik voel me goed maar heb inmiddels begrepen dat dat lang niet altijd wilt zeggen dat je dan ook gezond bent.
    Een collega van me destijds was goedgekeurd voor vlieger maar bleek een keer na het sporten een hartslag van over de 200 te hebben. Bleek dus later nog een hartafwijking te hebben..
      zondag 9 juli 2006 @ 14:14:28 #58
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39657975
    Morgen is het zover Eindelijk naar de voorlichtingsavond en me inschrijven voor het hele proces. Kan jullie wel verzekeren dat ik er echt zin in heb. Heb de laatste tijd veel nagedacht over wat het allemaal betekend en inhoud voor mij. Ik heb een flink aantal maanden dat het me erg tegen zit en ik zie dit nu als een nieuwe kans en een nieuw begin dus wil er dan ook alles aan gaan doen om het te laten lukken. Ik wil gaan proberen om hier op fok een topic te openen en daar mijn bevindingen op te schrijven en er zinvolle informatie neer te zetten zodat andere ook kunnen lezen wat hun te wachten staat.

Bedankt voor alle tips en adviezen!
    Domo Arigato!
      zondag 9 juli 2006 @ 15:00:58 #59
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_39659343
    Veel succes morgen. Hou je ons hier een beetje op de hoogte ?
    Neerkomen wel!
    pi_39659649
    tvp
      zondag 9 juli 2006 @ 15:31:11 #61
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39660192
    quote:
    Op zondag 9 juli 2006 15:00 schreef Freeflyer het volgende:
    Veel succes morgen. Hou je ons hier een beetje op de hoogte ?
    Ik zal me best doen, ik weet alleen nog niet of ik dat hier doe of op een andere sectie op het fok forum maar dat laat ik nog wel weten.

Ik heb deze url al eerder geplaatst maar voor iedereen die meer wilt weten over de keuring en wat je zoal staat te wachten: http://www.airwork.nl/kennisbank/selectie-klu.shtml ik heb er zelf heel veel kunnen vinden. Er staat zelfs een stukje over de opleiding als je door de keuring heen bent gekomen.
    Domo Arigato!
      maandag 10 juli 2006 @ 22:06:12 #62
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39704604
    En zoals belooft hierbij mijn verslag van de voorlichtingsavond van de luchtmacht.

Om 19:00 werd ik verwacht op het HQ van de luchtmacht te Den Haag. Keurig om 18:30 aanwezig en me bij de wacht gemeld. Moest in een wachtkamer plaats nemen waar allerlei folders lagen, schaalvliegtuigen waren opgesteld enz. Na een paar minuten werd ik en de andere wachtende (lees 2 andere mensen en een mee gekomen vader) opgehaald door de man die ons de voorlichting zou geven. Was een aardige man die na wat hij later zelf vertelde al behoorlijk lang en op heel veel veschillende functies in dienst was. Ik had zelf het gevoel dat het wel behoorlijk goed klikte en moet zeggen dat hij een erg positieve indruk bij mij maakte. Na een korte wacht periode waarin nog wat andere mensen binnen kwamen begon de voorlichting. Voor mij was het meer een opsomming van alle informatie die ik ook op het internet heb kunnen vinden. Toch altijd prettig om het nu via de officiele manier te horen dus alles bij elkaar was het absoluut intressant. Wat me vooral opviel was dat een zeer groot deel van de voorlichting gaat over de functie vlieger. Nu is dit wel de meest gewilde functie en van de 8 man (6 mannen 2 vrouwen) die er aanwezig waren kwamen er 6 voor de functie vlieger (ook de 2 vrouwen kwam hier voor). Inclussief een kwartiertje pauze waren we om ongeveer kwart voor negen klaar. Ik heb nu mijn inschrijfformulier mee gekregen en deze gaat zo snel mogelijk op de bus en volgens de voorlichting moet ik dan een oproep voor mijn PO1 (persoonlijkheids onderzoek 1) met ongeveer 1 a 2 maanden verwachten.

Ik heb er zin in!

Groeten,
    Black Ninja

Ps. Vragen kunnen hier gepost worden en ik zal ze proberen zoveel mogelijk te beantwoorden.

Domo Arigato!
      maandag 10 juli 2006 @ 22:31:44 #63
    109577 2609
    Paris (L)
    pi_39705716
    noemde je je daar ook black ninja dan zal je wel een grote kans maken
      maandag 10 juli 2006 @ 22:48:05 #64
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_39706465
    quote:
    Op maandag 10 juli 2006 22:31 schreef 2609 het volgende:
    noemde je je daar ook black ninja dan zal je wel een grote kans maken
    Ik weet niet wat de luchtmacht er van vind dat ik hier mijn traject uit ga leggen en daarnaast post ik hier al jaren onder de naam Black Ninja, maar ik neem aan dat 2609 volgt na naam: in jouw pasport? En trouwens wat heeft dat verder met dit verhaal te maken?
    Domo Arigato!
      vrijdag 28 juli 2006 @ 10:20:23 #65
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40262966
    En daar zijn we weer...

Ik heb vorige week mijn uitnodiging gekregen voor me PO1

Ik was erg verrast dat ze zo snel hebben gereageerd, het was exact een week nadat ik me sollicitatie op de bus had gedaan!

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het is gegaan.
    Domo Arigato!
      vrijdag 28 juli 2006 @ 11:35:39 #66
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_40265042
    Ah, je hebt nog een hele lange tijd te gaan... luchtmacht 1 team, 1 taak, 1 vliegtuig.
    Cop killer
    Kill them, cop killer
      vrijdag 28 juli 2006 @ 12:57:48 #67
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40267998
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 11:35 schreef HAL9000S het volgende:
    Ah, je hebt nog een hele lange tijd te gaan... luchtmacht 1 team, 1 taak, 1 vliegtuig.
    Hehehe, true true...

Maar ik hoop dat ook dat ik een lange weg te gaan heb. Voor het zelfde geld is het aanstaande dinsdag al over. Maar we blijven voorlopig positief.
    Domo Arigato!
    pi_40269206
    leuk dat enthousiasme
    succes
    pi_40269915
    Heb die keuring ongeveer 6 jaar geleden gedaan. Ik had de eerste dag ok doorlopen, maar gesprek met psycholoog ging mis.

Wat ik me nog van de tests kan herinneren:

- Je krijgt wat vragen over hoe je tegen bepaalde zaken in de wereld aankijkt (mooiste die ik nog weet: "Ik vind belastingontduiken een vorm van stelen", en dan moet je aangeven in hoeverre je het daarmee eens bent.
    - Er is een test voor ruimtelijk inzicht. Krijg je geloof ik een kompas en een 2d tekening van een vliegtuigje (ze blijven natuurlijk in de sfeer) en moet je aangeven welke kant dat vliegtuig op gaat ofzo.
    - Er is een motoriek test, waarbij je een kruisje binnen een vierkantje moet houden, waarbij je kunt sturen met een soort joystick (1 as) en pedalen. Walk in the park als je veel flightsims gedaan hebt.
    - Er is een gehoortest (hierboven ook beschreven) waarbij je een hoog of laag piepje hoort (kan ook lang of kort zijn, of combinatie) en aan de hand daarvan een getallen/cijferreeks die je links danwel rechts hoort moet opschrijven
    - Korte medische test; ze meten bijvoorbeeld de lengte van je onderbenen en bovenbenen, zodat je bij een evt schietstoelgebruik je knieen nog hebt. Ook je ogen testen ze natuurlijk.

Als dat allemaal ok is, moet je nog een persoonlijk vragenlijst invullen, die als input dient voor ronde 2: gesprek met de psycholoog. Daar is THM afgevallen destijds. Bereid je hier maar goed op voor.

Bij mij ging het ongeveer als volgt, na de smalltalk over wat als dit niet doorging:
    Psycholoog: "Waarom wil je dit graag gaan doen?"
    THM: Geeft een aantal redenen
    Psycholoog: "Ja, maar waarom wil je dit nou echt gaan doen?"
    THM: WTF? Dat zeg ik toch?

En einde oefening voor THM.

Maar succes ermee.
    pi_40270131
    Mijn zusje was bij de politie ook niet door de psychologische keuring gekomen. Ze is daarna het leger in gegaan en nu tweevoudig veterane (Irak en Afghanistan)...met eervolle vermelding.
    Ik heb dus niet zo'n hoge pet op van psychologen.
      vrijdag 28 juli 2006 @ 14:02:32 #71
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40270133
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 13:54 schreef THM het volgende:

Bij mij ging het ongeveer als volgt, na de smalltalk over wat als dit niet doorging:
    Psycholoog: "Waarom wil je dit graag gaan doen?"
    THM: Geeft een aantal redenen
    Psycholoog: "Ja, maar waarom wil je dit nou echt gaan doen?"
    THM: WTF? Dat zeg ik toch?

En einde oefening voor THM.

Maar succes ermee.
    Ja heb inderdaad begrepen dat die psychologen behoorlijk lastig kunnen zijn

Hoorde van een kennis het volgende verhaal:
    Psycholoog: "Wanneer heb je voor het laatst gehuild"
    Kandidaat: "Euuhhh, paar maandjes geleden"
    Psycholoog: "En waarom heb je dan gehuild"
    Kandidaat: "Me vriendin ging bij me weg en ik zag het allemaal even niet meer zitten"
    Psycholoog: "Hmm, ok" Kruist daarna suicidaal aan op zijn formulier.
    Einde oefening voor deze kandidaat
    Domo Arigato!
      vrijdag 28 juli 2006 @ 14:04:01 #72
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_40270180
    Gewoon zeggen wat ze willen horen en er een mooi verhaaltje omheen lullen, dan is het echt geen probleem om door die keuring heen te komen.
    Cop killer
    Kill them, cop killer
      vrijdag 28 juli 2006 @ 14:07:12 #73
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40270272
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 14:04 schreef HAL9000S het volgende:
    Gewoon zeggen wat ze willen horen en er een mooi verhaaltje omheen lullen, dan is het echt geen probleem om door die keuring heen te komen.
    Alleen weten zij ook net zo goed dat niemand perfect is en dat als je alles precies beantwoord zoals zij het willen dat je er dan ook niet doorheen komt.

Plus geef op deze vraag maar eens het "juiste" antwoord:
    Kies 1 van de 2 onderstaande antwoorden
    Stelling 1:
    Ik denk vaak negatief over mezelf.
    Stelling 2:
    Ik vind het leuk om andere mensen op hun fouten te wijzen.

Deze komt vaak voor in het onderzoek.
    Domo Arigato!
      vrijdag 28 juli 2006 @ 14:13:46 #74
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_40270480
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 14:07 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Alleen weten zij ook net zo goed dat niemand perfect is en dat als je alles precies beantwoord zoals zij het willen dat je er dan ook niet doorheen komt.
    Dat valt wel mee... ben zelf ook 2 keer door de psychologische test heengekomen voor een functie bij het rijk, een goede kennis van me doet psychologische keuringen op de Marinekazerne in Amsterdam. Ook zij hebben strakke richtlijnen waar zij zich aan moeten houden en kunnen niet zomaar iedereen afkeuren. Je moet niet perfecte antwoorden geven maar een beetje die balans opzoeken, enthousiast en assertief overkomen.

Zorg ook dat je veel voorkennis hebt over het opleidingstraject en eventuele functie die je uiteindelijk wilt gaan volgen, zorg dat je goede beargumentatie hebt waarom je bij defensie wilt werken. (een beetje idealisme kan geen kwaad, je wilt graag bijdragen aan de veiligheid van mensen die in gevaarljike gebieden wonen blablabla).

Niet zeggen dat je iedere week lam bent maar gewoon dat je af en toe een biertje pakt... dingen als wekelijkse vechtpartijen of hoge verkeersboetes ook vermijden. Gewoon overkomen als een stabiele, verstandige, gemotiveerde jongeman... er zijn veel horrorverhalen maar die testen vallen echt wel mee.
    Cop killer
    Kill them, cop killer
    pi_40270520
    quote:
    - Er is een test voor ruimtelijk inzicht. Krijg je geloof ik een kompas en een 2d tekening van een vliegtuigje (ze blijven natuurlijk in de sfeer) en moet je aangeven welke kant dat vliegtuig op gaat ofzo.
    Hier was het toen voor mij al afgelopen!
    Vond het nogal een irritante test! Kon erg slecht aan dat vliegtuigje zien wat onder/boven of links/rechts was. Daarnaast heb je nog een horizon oid waardoor je ook moet zeggen of het vliegtuig bv "daalt in noordoostelijke richting danwel stijgt in zuidwestelijke richting enz enz..

Maareh! Succes
      vrijdag 28 juli 2006 @ 14:15:29 #76
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_40270543
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 14:07 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Plus geef op deze vraag maar eens het "juiste" antwoord:
    Kies 1 van de 2 onderstaande antwoorden
    Stelling 1:
    Ik denk vaak negatief over mezelf.
    Stelling 2:
    Ik vind het leuk om andere mensen op hun fouten te wijzen.

Deze komt vaak voor in het onderzoek.
    1: Nee.

2: Ik vind het niet leuk maar wel noodzakelijk als mijn opbouwend kritiek zal bijdragen aan een betere of veiligere werksituatie.
    Cop killer
    Kill them, cop killer
    pi_40270582
    quote:
    - Er is een motoriek test, waarbij je een kruisje binnen een vierkantje moet houden, waarbij je kunt sturen met een soort joystick (1 as) en pedalen. Walk in the park als je veel flightsims gedaan hebt.
    Dan is het je vast ook wel opgevallen dat de pedalen net andersom werkten als in een normaal vliegtuig. Juist om de mensen met vlieg- danwel simulatie-ervaring niet teveel voordeel te geven.
    pi_40270657
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 14:02 schreef Black_Ninja het volgende:
    [..]
    Hoorde van een kennis het volgende verhaal:
    Psycholoog: "Wanneer heb je voor het laatst gehuild"
    Kandidaat: "Euuhhh, paar maandjes geleden"
    Psycholoog: "En waarom heb je dan gehuild"
    Kandidaat: "Me vriendin ging bij me weg en ik zag het allemaal even niet meer zitten"
    Psycholoog: "Hmm, ok" Kruist daarna suicidaal aan op zijn formulier.
    Einde oefening voor deze kandidaat
    Lijkt me een sterk verhaal.
    Sowieso kun je als het goed is niet zien wat er wordt genoteerd.
    pi_40271545
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 14:15 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

1: Nee.

2: Ik vind het niet leuk maar wel noodzakelijk als mijn opbouwend kritiek zal bijdragen aan een betere of veiligere werksituatie.
    Het was een keuze vraag. Geen open vraag. Gezakt! Next!
      vrijdag 28 juli 2006 @ 14:44:53 #80
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_40271605
    Dan ga ik voor de 2e.
    Cop killer
    Kill them, cop killer
    pi_40272458
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 14:44 schreef HAL9000S het volgende:
    Dan ga ik voor de 2e.
    Ik ook
    pi_40274132
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 14:16 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Dan is het je vast ook wel opgevallen dat de pedalen net andersom werkten als in een normaal vliegtuig. Juist om de mensen met vlieg- danwel simulatie-ervaring niet teveel voordeel te geven.
    Ik had nooit pedalen bij mijn flight simulator.

Maar kan me wel herinneren dat dat een beetje apart werkte nu je het zegt ja. Maar ik had een 9 voor die test.

De schaal waarbinnen die 9 valt weet ik overigens niet. Ik heb aangenomen dat het een 1 (heel slecht) tot 10 (perfect) schaal was.

Ze gaan je trouwens ook vragen wat je vindt van burgerslachtoffers bij bombardementen, hoe je er tegenover staat om 6 maanden ofzo in de USA op training te zitten, hoe je staat tegenover uitgezonden worden, etc.

[ Bericht 8% gewijzigd door THM op 28-07-2006 16:35:16 ]
      vrijdag 28 juli 2006 @ 16:28:04 #83
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_40275405
    po is trouwens psychologisch onderzoek Maar succes zal je niet nodig hebben.
      maandag 31 juli 2006 @ 12:19:46 #84
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40348436
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 16:28 schreef Bob-B het volgende:
    po is trouwens psychologisch onderzoek Maar succes zal je niet nodig hebben.
    Klopt PO1 staat voor Psychologisch Onderzoek 1, maar ze doen de eerste dag ook al gelijk wat andere onderzoekjes. Ben toch een beetje benieuwd waarom ik geen succes nodig heb? Je gaat er van uit dat ik het wel red? Thnx!
    Domo Arigato!
      maandag 31 juli 2006 @ 12:43:30 #85
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_40349101
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 12:19 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Klopt PO1 staat voor Psychologisch Onderzoek 1, maar ze doen de eerste dag ook al gelijk wat andere onderzoekjes. Ben toch een beetje benieuwd waarom ik geen succes nodig heb? Je gaat er van uit dat ik het wel red? Thnx!
    Als je je tong in je mond kan houden en het kwijlen in bedwang, kan iedereen het halen. Stelt mijns inziens niets voor.
      maandag 31 juli 2006 @ 15:30:20 #86
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40354050
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 12:43 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Als je je tong in je mond kan houden en het kwijlen in bedwang, kan iedereen het halen. Stelt mijns inziens niets voor.
    Toch opvallend dat er dan slechts zo'n 1% door de keuring heen komt volgens de luchtmacht. Maar er zijn ook wel een hoop 17 jarige havo kinderen die het alleen stoer vinden om te komen kijken dat is waar.
    Domo Arigato!
      maandag 31 juli 2006 @ 15:57:40 #87
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_40354844
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 15:30 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Toch opvallend dat er dan slechts zo'n 1% door de keuring heen komt volgens de luchtmacht. Maar er zijn ook wel een hoop 17 jarige havo kinderen die het alleen stoer vinden om te komen kijken dat is waar.
    medische keuring, aac, op de kma en vto vallen ook nog zoveel mensen af. meer dan bij po
    pi_40354882
    quote:
    [..]
    Ik weet niet of de keuringen nog hetzelfde zijn als tien jaar geleden, maar toen viel ongeveer 75% af op de eerste keuringsdag.
    Diverse schriftelijke tests (IQ en zo), biometrisch onderzoek en wat coordinatie-testjes.
    pi_40355027
    Black_Ninja:

Misschien is het handig om je niet te veel in te zetten voor de organisatie van WaterWars, i.v.m. background-check enzo... Anders zien ze je als één of andere anarchist.

Xbox Live Gamertag: Harmen84
      maandag 31 juli 2006 @ 17:36:23 #90
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_40357552
    quote:

[..]

De totaalkeuring mischien, maar niet door de psychologische tests.... als je een beetje normaal bent kom je daar echt makkelijk doorheen (no offense trouwens)
    Cop killer
    Kill them, cop killer
      maandag 31 juli 2006 @ 17:44:29 #91
    131551 arneaux
    Een Collector's item.
    pi_40357745
    Topic met grote interesse helemaal doorgelezen. Bij deze wil ik de TS veel succes wensen. Het lijkt mij wel leuk om te kijken of ik er überhaubt doorkom.
    Opgezwolle, keizers van de Nederhop.
    Sticks en Delic - Fakkelteit. 21-09-2007.
    Talent is net als juni, het verschil tussen mij en jullie.
      maandag 31 juli 2006 @ 20:11:10 #92
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40362068
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 17:44 schreef arneaux het volgende:
    Topic met grote interesse helemaal doorgelezen. Bij deze wil ik de TS veel succes wensen. Het lijkt mij wel leuk om te kijken of ik er überhaubt doorkom.
    Bedankt, ik zal iedereen hier op de hoogte houden. Zal morgen iedergeval een post zetten met hoe het is gegaan.
    Domo Arigato!
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:07:46 #93
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40396768
    Hij kwam, Hij zag, en hij is door!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Met vlag en wimpel geslaagd volgens de dame van de keuring. Helaas was ik slechts de enige van de in totaal 11 die het vandaag probeerde en daarnaast is er 1 persoon niet komen opdagen.

Ik heb vandaag gevraagd of het is toegestaan om verdere details vrij te geven over de toetsen maar ondanks dat dit officieel niet is verboden werd het me erg afgeraden. Ik kan dus nog wel wat vragen van mensen beantwoorden maar moet helaas me poging om mijn ervaringen hier te gaan opschrijven staken.
    Domo Arigato!
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:48:18 #94
    64218 philipnorth
    zeg maar Danny
    pi_40398042
    Mijn god, net door de eerste test en nu al elitair doen?

Gefeliciteerd het succesvol doorlopen van de eerste dag!
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:52:05 #95
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_40398189
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 21:07 schreef Black_Ninja het volgende:
    Ik heb vandaag gevraagd of het is toegestaan om verdere details vrij te geven over de toetsen maar ondanks dat dit officieel niet is verboden werd het me erg afgeraden. Ik kan dus nog wel wat vragen van mensen beantwoorden maar moet helaas me poging om mijn ervaringen hier te gaan opschrijven staken.
    Hoe onnodig Mensen hebben je hier toch ook tips gegeven.... ik had alvast wat kunnen onthullen over je lichamelijke testen in o.a. Soesterberg maar laat dan maar zitten.
    Cop killer
    Kill them, cop killer
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 22:13:00 #96
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40399030
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 21:52 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Hoe onnodig Mensen hebben je hier toch ook tips gegeven.... ik had alvast wat kunnen onthullen over je lichamelijke testen in o.a. Soesterberg maar laat dan maar zitten.
    Ik wilde het toch voor de zekerheid vragen, en de mensen die hier dingen hebben geschreven zijn waarschijnlijk afgekeurd of zijn inmiddels al door de opleiding heen. Het werd me nu door het personeel wat mij keurt afgeraden, iets wat ik toch wel serieus neem tijdens de keuring.
    Domo Arigato!
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 22:15:48 #97
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_40399143
    Naja, je moet het allemaal zelf weten natuurlijk... vind het alleen een beetje erg overdreven Had je nou nog wat aan de tips hier?
    Cop killer
    Kill them, cop killer
    pi_40403144
    kan ook handig zijn, zon selectie, gratis flinke medische keuring, als ik de ervaringen van meeste mensen zie. Krijg je toch dat eigen risico terug
    ..
    pi_40405886
    Ach, zo'n fase van piloot willen worden had ik ook eventjes gezakt op hand-oog en voet-oog coördinatie. Nu doe ik een leuke studie en binnenkort stagelopen bij een grote luchtvaartmaatschappij als logisticus

Tip: blijf realistisch qua verwachtingen, ook al ben je al redelijk ver
      woensdag 2 augustus 2006 @ 12:51:52 #100
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40415429
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 22:15 schreef HAL9000S het volgende:
    Naja, je moet het allemaal zelf weten natuurlijk... vind het alleen een beetje erg overdreven Had je nou nog wat aan de tips hier?
    Heb absoluut wat gehad aan de tips. Het was duidelijk te merken dat ik als enige goed was voorbereid. En dat heeft absoluut geholpen bij me testen. En ik wil ook absoluut andere mensen helpen die met het idee rond lopen om de selectie in te gaan, ik wil alleen niet dat ik me eigen ruiten ga in gooien door hier alles te vertellen en dat ik later wordt afgewezen omdat ik dat hier heb gedaan. Better safe then sorry noem ik dat
    Domo Arigato!
      woensdag 2 augustus 2006 @ 13:14:34 #101
    105393 IkWilbert
    -Tukker 4 life-
    pi_40416239
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 12:51 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Heb absoluut wat gehad aan de tips. Het was duidelijk te merken dat ik als enige goed was voorbereid. En dat heeft absoluut geholpen bij me testen. En ik wil ook absoluut andere mensen helpen die met het idee rond lopen om de selectie in te gaan, ik wil alleen niet dat ik me eigen ruiten ga in gooien door hier alles te vertellen en dat ik later wordt afgewezen omdat ik dat hier heb gedaan. Better safe then sorry noem ik dat
    Ze weten toch niet wie je bent? Anders maak je toch ff een kloon aan?
    * I intend to live forever, so far so good! *
    pi_40483419
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 12:51 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Gaat die test van het geluid nou egt zo hard als dat oefenstukje op die site.. want als ik naar 1 koptelefoon luister kan ik het nog nouwelijks bijhouden.. zo snel gaat dat..
      vrijdag 4 augustus 2006 @ 20:52:06 #103
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_40492291
    quote:
    Op vrijdag 4 augustus 2006 15:53 schreef warchaser44 het volgende:

[..]

Gaat die test van het geluid nou egt zo hard als dat oefenstukje op die site.. want als ik naar 1 koptelefoon luister kan ik het nog nouwelijks bijhouden.. zo snel gaat dat..
    Ja hij gaat net zo snel, het enige voordeel dat je daar hebt is dat de spreker niet zo happerd en dat het geluidsniveau een stuk stabieler is. Als je dus die test op het internet aan kan kan je het daar ook aan, andersom is het moeilijk om een niveau aan te geven.
    Domo Arigato!
      zaterdag 5 augustus 2006 @ 13:16:24 #104
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_40508901
    wat ben je ook een kneus!

denk je nou werkelijk dat ze de hele dagen fora bezoeken om te kijken wat daar geplaatst wordt en om daarna te kijken of dit toevallig door een van de mensen gedaan is die in de procedure zit
    Neerkomen wel!
    pi_40508958
    Het is redelijk lachwekkend ja Je kunt ook afgekeurd worden op paranoïa, stel je eens voor dat ze dit lezen... En dat doen ze Black_Ninja !
    pi_40509519
    En dan nog; die procedure gaat grotendeels over het testen van aanleg voor bepaalde zaken. Het idee is een beetje dat je er niet voor kunt oefenen; het gaat om talent.

Bijvoorbeeld die simulatortest die je later in het traject moet doen. Daar kijken ze niet hoe goed jij de eerste keer een bepaalde verrichting doet; ze kijken hoe snel jij aanwijzingen en instructies oppakt, en hoe dat zich vertaalt in betere uitvoering van de oefening. Met andere woorden: als ze jou een bepaald studie-traject in sturen, ga jij dan snel genoeg vorderingen maken?

En die psychologen waar je een gesprek mee hebt: die houdt je ook echt niet voor de gek met een in elkaar gefabriceerd verhaal. Als je denkt dat je dat soort mensen imponeert met een gelikt verhaal: guess again.
      vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:09:00 #107
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_41167064
    Hmm was een stuk minder gister, was aan het werk toen ik plots werd gebeld. "Waar was je vandaag?!?!" Blijken ze een fout te hebben gemaakt bij me afspraak en moest ik gister eigenlijk komen voor me intake-test. Gelukkig kan ik aantonen dat de fout niet bij ligt anders had ik al meteen niet meer terug hoeven komen. Nu gelukkig een nieuwe afspraak voor aanstaande donderdag kunnen maken.

As promised, keep you posted
    Domo Arigato!
    pi_41174094
    quote:
    Op zaterdag 5 augustus 2006 13:16 schreef Freeflyer het volgende:
    wat ben je ook een kneus!

denk je nou werkelijk dat ze de hele dagen fora bezoeken om te kijken wat daar geplaatst wordt en om daarna te kijken of dit toevallig door een van de mensen gedaan is die in de procedure zit
      woensdag 13 september 2006 @ 22:51:23 #109
    44552 Black_Ninja
    Ninja's bestaan!
    pi_41786463
    Zoals belooft zou ik hier updates plaatsen over mijn voortgang bij de keuring voor piloot.

Helaas moet ik melden dat ik ben afgekeurd op medische gronden. Ik ben inderdaad afgekeurd omdat ik in mijn verleden epilepsie heb gehad. Ik had hiervoor dus gebeld maar heb toen foutieve informatie gekregen. De officiele regel is:
    "Gronde voor directe afkeuring op het gebied van een neurologische afwijking is: 1 of meerdere epileptische aanvallen na het vijfde levensjaar. Uitzondering op deze regel is wanneer er 1 aanval is geweest na het vijfde levens jaar 1 epileptische aanval heeft plaats gevonden met een aanwijsbare verklaring"

Dit betekend iedergeval dat het avontuur voor mij hier op houdt. Ik laat me hierdoor niet tegenhouden om een carriere binnen het leger te gaan maken en ben nu bezig met een aanmelding voor officier der mariniers. Ik heb hiervoor al een keuringsarts van de marine gesproken en deze heeft mij verzekerd dat het geen directe rede voor afkeuring is maar dat ik wel uitvoerig zal worden getest er op. Mochten de testen dan de juiste resulaten geven mag ik daar beginnen.

Voor iedereen die piloot wilt worden, veel succes en ga er voor want tijdens deze periode ben ik er wel achter gekomen dat piloot bij de KLu absoluut een droom functie is.
    Domo Arigato!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')